Valokaapeli taloon

PQRSTUVXY

Jos otan talooni valokaapeli yhteyden, niin pitääkö minun ostaa talon sisälle jotain laitteita johon TV ja tietokone kytketään?

18

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joonäin
    • 25896321
      • B.Wahlroos

        Jos joku hankkii kerrostaloonsa..


    • ValokuituToimiiTodellaHy

      Valokuituyhtiö myy verkkoonsa sopivat laitteet ja asentaja asentaa laitteet paikalleen, jos sopimukseen kuuluu myös tv-palvelu. Jos se ei kuulu, saa kuitumodemin ostaa myös muualta. Tällöin joutu myös asentamaan itse, tai palkkaamaan asentajan. Kuitumodemi sisltää usein langattoman wlan toiminnon ja muutaman pistokkeen langallista ethernettiä varten. Valokuidun kapasiteeti on niin suuri, että voisi olla mielekästä hankkia naapurin kanssa yhteinen liittymä, jos matka naapuriin on alle 100m. Sopimusten mukaan liittymää ei saa jakaa naapurin kanssa, mutta onko sitä pakko kertoa teleoperaattorille?

    • eiku_kyseleen_tarjousta

      Kyllä se operaattori kauppaa kaiken tarvittavan.

    • 5gtulee

      Ei tuohon valokaapeli hypetykseen kannata lähteä, kaupataan hirveän kallista johtoa joka vanhentuu muutamassa vuodessa kun 5G tulee. Kyllä tämän muutaman vuoden pärjää ihan hyvin 4G:llä tai hätätilassa kuparilla.

      • vai_5G

        LOL... Täällä on 3G nopeampi kuin 4G, että mihin hypetykseen lähtis...


    • kuitukannattaa

      Taloyhtiö valokuituyhteys tuli, Otin 250 Mb/s. hinta 14,90e/kk.

      • 5gtulee

        Kymmenessä vuodessa saman saa 5G:n kautta ja varmasti myös paljon nopeampia esim. 1 gigan liittymä langattomasti. Ei olisi kannattanut ottaa vanhentuvaa tekniikkaa nurkkiin pyörimään. 4g:lläkin päästään jo lähelle 300 megaa.


      • Tulkoo_vaa
        5gtulee kirjoitti:

        Kymmenessä vuodessa saman saa 5G:n kautta ja varmasti myös paljon nopeampia esim. 1 gigan liittymä langattomasti. Ei olisi kannattanut ottaa vanhentuvaa tekniikkaa nurkkiin pyörimään. 4g:lläkin päästään jo lähelle 300 megaa.

        Heh! Kaveri tarvii nettiin nopeutta nyt eikä kymmenen vuoden kuluttua senkin torvi! =)


      • 5gtulee
        Tulkoo_vaa kirjoitti:

        Heh! Kaveri tarvii nettiin nopeutta nyt eikä kymmenen vuoden kuluttua senkin torvi! =)

        Mihin tarkoitukseen 300 megan 4G liittymä ei muka riitä?


      • 5gtulee kirjoitti:

        Mihin tarkoitukseen 300 megan 4G liittymä ei muka riitä?

        Tyypillisesti 4G Suomessa on hyvin hidas ja epäluotettava. Tärkeisiin, mm. yritysyhteyksiin kiinteistöihin kiinteä (valo)kaapelointi.


      • 5gtulee
        Kollimaattori kirjoitti:

        Tyypillisesti 4G Suomessa on hyvin hidas ja epäluotettava. Tärkeisiin, mm. yritysyhteyksiin kiinteistöihin kiinteä (valo)kaapelointi.

        Yleensä kaapeliyhteys on jopa hitaampi kuin 4G. On paikkoja joihin saa esim. 8 tai 24 megan ADSL. Kuitukaan ei välttämättä anna kuin 100 megaa. 4G:llä saadaan 150-300 megaa ja 5G:llä sitten PALJON enemmän.


      • 5gtulee kirjoitti:

        Yleensä kaapeliyhteys on jopa hitaampi kuin 4G. On paikkoja joihin saa esim. 8 tai 24 megan ADSL. Kuitukaan ei välttämättä anna kuin 100 megaa. 4G:llä saadaan 150-300 megaa ja 5G:llä sitten PALJON enemmän.

        Elät mobiilissa mielikuvitusmaailmassasi. ADSL on kyllä täysin vanhentunut tekniikka, enkä ymmärräkään miksi otit sen esille keskusteltaessa kiinteän valokuidun ja mobiilidatan eroista.

        Maaseudulla ollaan liemessä, kun ADSL on kallis, hidas ja Sonera vetää kuparia pois etteivät muut operaattorit pääsisi osingoille. Kun ainoa vaihtoehto on mobiilidata, niin ollaan rähmäisessä tilanteessa.

        Valtiovallan pitäisi taata valokaapelia kaikille vaikka VDSL:n kautta eikä pelkkää ilmaa eli mobiilidataa. Yrittämisen perustojen ei maalla tarvitse olla samalla tasolla kuin maalikylässä, mutta voisivat ne olla edes samalta vuosituhannelta.


    • hgjhjjkjkll

      valokaapelilla ei pääse nettiin....

      valokuitukaapelilla kyllä... ;)

    • eikysyväeksy
    • enoletöissäelisalla

      missä vaiheessa valokaapelista tuli edullisempi ratkaisu kuin mobiilidatan jakamisesta kännykällä...? ihmettelen vaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe