Olen hankkinut kisulin. Joka on puhd.rot. shaded silver persial. valkoinen (hopea). Ja ruhtinaallinen oli hintakin . Aivan IHANA, täydellinen luonne. Nyt on puolivuotias, eli kevättalvella(maalisk.?) olisi jo sukukypsä. En kuulu mihinkään kissaliittoon kisu on ostettu lemmikiksi, mutta ajattelin jos joku olisi kiinnostunut pennutuksesta ( riippuu kissanrod. maatianenkin käy. mutta jos on valkoinen ajattelin pentujen tulevan söpöjä. Ei mitään kissatehtailua, ihan tavallista kotikisujen pennutusta. Astutusmaksun vain ottaisin! Eli pennut voisi myydä oman omantunnon mukaan. Jos kiinnostusta löytyy en leikkauta kisulia?
Mielenkiinnosta kysyisin
43
7278
Vastaukset
- mamma40
pentujen olevan söpöjä! Kun ei ole mitään käsitystä genetiikasta ja värien periytymisestä, niin ei pidä lähteä sooloilemaan omiaan. Kissasi ei ole valkoinen vaan se on musta ja yhdistämällä sen valkoiseen, syntyy joko valkoisia (ei hopeapentuja) tai hyvin tummia pentuja (savut, yksiväriset, hopeatabbyt jne.). Pitkäkarvaisia taas ei synny vain koska kissallasi on pitkä turkki, vaan se ominaisuus pitäisi tulla molemmilta puolilta.
Jos olet ostanut kissan lemmikiksi ja myyntisopimuksessa se mainitaan, rikot tuota sopimusta ja kissasi kasvattajaa vastaan. Jos taas kasvattaja ei välitä tuosta asiasta, niin tuskin hänkään on kovin valveutunut ja asiallinen toimissaan.
Eettisesti tällainen toiminta ei ole edes hyväksyttävää ja käytettäessä testaamattomia kissoja, voidaan saada aikaan hyvin rumaa jälkeä. Onko kissasi vanhemmat tai kissasi itse testattu PKD:n varalta, se on dominoiva sairaus, joten kissasi saattaa siirtää sen jälkeläisilleen suoraan. Miten on muut testit ja halukkaan naaraan testit, naarashan voi tartuttaa kissasi (oletan olevan uros) vakavasti, jopa kuoleman vakavasti.- sepi
Olinkin varma, että teitä fanaatikkoja löytyy! Oletko ikinä kuullut, että KISSAT TEKEE PENTUJA,
oli testattu tai ei. Kysymys ei ollut tarkoitettu edes sinunkaltaisillesi. Nyt on kysymys MINUN
kisustani ei sinun ja kisuni on todellakin valkoinen,hopea karvojen päissä. Eikä kysymyksessä ole lyttynaamainen persialainen vaan kaunis kasvoinen poika. Ja etsinkin pääasiassa pitkäkarvaista valkoista kisua, en tainnut tähän ilmoitukseen sitä laittaa. Joku oli kiinnostunut jollain muulla palstalla. Minulla on täällä kotona toinenkin kisu, joka on neiti sekarot.venäjänsinin. ei ole testiä tehty, miksi vaatisin sitä muilta. On paljon ihmisiä, jotka haluavat rotukissan vaikka ei pentua olisi rekisteröitykään ja minä olen yksi niistä, se vain ettei tarvitse maksaa satoja euroja. Kasvattajat ne tehtailee ainakin täällä pohjanmaalla. Kotikissoilla minun mielestäni on oikeus saada pentuja niin kuin rekisteröidyilläkin. Jos vaikka saisin itsellenikin sek.rot. Sinä ja sinun genetiikkas, ei ole edes tarkoitus mitään jalostuskissoja tehtailla! Ja sitäpaitsi olen itsekin joutunut luopumaan jalostuskelpoisesta rekist. rokt.rotukissastani kun oli luonnevikainen. Ei ne testit takaa että rotukissa on huippuyksilö. Kotikissoissa on todella huippuyksilöitä. Ei se rotumääritelmä ja genetiikka takaa, että kissasta tulee täydellinen. - sepi
Sinun juttusi oli niin huvittava kuin olla voi. Kyllä se on mielestäni todellakin niin, että omalla kisulla saa teettää vaikka sek.rot,pentuja jos vanhemmat ja värit käy yksiin ym. rokotukset vaadin niin kuin on kumpainenkin kissani saanut sokotukset.. Ja minä en riko minkäänlaista sopimusta, koska ei ole tehty sellaista sopista etten voisi teettää pentuja. Kasvattajiakin on moneen junaan, niin kuin myös!
- Kiskis
sepi kirjoitti:
Sinun juttusi oli niin huvittava kuin olla voi. Kyllä se on mielestäni todellakin niin, että omalla kisulla saa teettää vaikka sek.rot,pentuja jos vanhemmat ja värit käy yksiin ym. rokotukset vaadin niin kuin on kumpainenkin kissani saanut sokotukset.. Ja minä en riko minkäänlaista sopimusta, koska ei ole tehty sellaista sopista etten voisi teettää pentuja. Kasvattajiakin on moneen junaan, niin kuin myös!
Mamma puhui ihan asiaa. Harmi, ettei kasvattaja ollut tarpeeksi valveutunut, ja selittänyt sinulle mikä idea rotukasvatuksessa on ja miksi genetiikka on niin tärkeää.
Värien periytyminen on mystinen juttu, ja siihen kannattaisi todellakin perehtyä. - sepi
Kiskis kirjoitti:
Mamma puhui ihan asiaa. Harmi, ettei kasvattaja ollut tarpeeksi valveutunut, ja selittänyt sinulle mikä idea rotukasvatuksessa on ja miksi genetiikka on niin tärkeää.
Värien periytyminen on mystinen juttu, ja siihen kannattaisi todellakin perehtyä.on hyvä, ettei heti olla tuomitsemassa, kun en ole mikään rotukissakasvattaja. Rakastan kissoja ja olen kiinnostunut kyllä tietämään kuinka värit esim. periytyvät. Mistä sitä tietoa löytyy?
- mamma40
sepi kirjoitti:
Olinkin varma, että teitä fanaatikkoja löytyy! Oletko ikinä kuullut, että KISSAT TEKEE PENTUJA,
oli testattu tai ei. Kysymys ei ollut tarkoitettu edes sinunkaltaisillesi. Nyt on kysymys MINUN
kisustani ei sinun ja kisuni on todellakin valkoinen,hopea karvojen päissä. Eikä kysymyksessä ole lyttynaamainen persialainen vaan kaunis kasvoinen poika. Ja etsinkin pääasiassa pitkäkarvaista valkoista kisua, en tainnut tähän ilmoitukseen sitä laittaa. Joku oli kiinnostunut jollain muulla palstalla. Minulla on täällä kotona toinenkin kisu, joka on neiti sekarot.venäjänsinin. ei ole testiä tehty, miksi vaatisin sitä muilta. On paljon ihmisiä, jotka haluavat rotukissan vaikka ei pentua olisi rekisteröitykään ja minä olen yksi niistä, se vain ettei tarvitse maksaa satoja euroja. Kasvattajat ne tehtailee ainakin täällä pohjanmaalla. Kotikissoilla minun mielestäni on oikeus saada pentuja niin kuin rekisteröidyilläkin. Jos vaikka saisin itsellenikin sek.rot. Sinä ja sinun genetiikkas, ei ole edes tarkoitus mitään jalostuskissoja tehtailla! Ja sitäpaitsi olen itsekin joutunut luopumaan jalostuskelpoisesta rekist. rokt.rotukissastani kun oli luonnevikainen. Ei ne testit takaa että rotukissa on huippuyksilö. Kotikissoissa on todella huippuyksilöitä. Ei se rotumääritelmä ja genetiikka takaa, että kissasta tulee täydellinen.kuullut, että pentujen tekemisen voi myöskin estää ja ettei jokaista kissaa ole tarkoitettu sukua jatkamaan - ihan riipumatta siitä onko se rotua vai ei. Oletko kuullut, että testaamisella voidaan ehkäistä sairauksien ja periytyvien virheiden siirtyminen seuraavalle sukupolvelle. Persialaisten PKD esim. on dominoivasti periytyvä ja ellei sitä ole testattu ja se kissallasi on, tarkoittaa se tämän munuaissairauden siirtymistä 50 % syntyville pennuille. PKD aiheuttaa todella ikävän ja kivuliaan sairauden, onko sinulla sydäntä tehdä sellainen mahdollisuus pennuille? Se kertoo etiikasta paljon.
Sinun kissasi näyttää valkoiselta, se on kuitenkin musta (katso sen anturoita, miltä ne näyttävät?) Valkoisen kissan anturat on vaaleanpunaiset.
Jos sinä annat urostasi maatiaiselle, ei syntyvät pennut ole rotukissoja, vaan sekoituksia tai kotikissoja.
Pohjanmaa ei ole koko Suomi ja ne kasvattajat eivät edusta kaikkia kasvattajia. Virallisella kasvattajalla on tietyt säännöt ja niitä on noudatettava (emolla max. 3 pentuetta/2 vuotta, kuitenkin vain max. 2/vuosi). TÄmä ehkäisee tehtailua, jos taas sinusta useamman emon pennuttaminen tekee kasvattajasta tehtailijan, olisi syytä miettiä hiukan mitä sana tehtailu pitää sisällään.
Voi R hyvä, genetiikka tekee kaikista eläimistä sellaisia kuin ne ovat - ei vain jalostuskissoja. Genetiikkaa on tunnettava, ei pelkästään syystä, että tietää väreistä jotain, vaan se liittyy kaikkeen muuhunkin (myös terveyteen). Geenit määrittelevät sen millainen yksilöstä tulee, myös sen millainen sinusta on tullut. Jalostuksessa sitä käytetään hyväksi jotta saadaan tietynlaisia yksilöitä.
Huippuyksilö! Mitä tarkoittaa huippuyksilö mielestäsi? Minulle se on terve (testein todistettu), rodunmukainen ja hyväluonteinen kissa. Testeillä taataan se terveys ja sitä kautta saadaan huippuyksilö terveyden osalta. Sinäkö saat testaamattomalla kissalla aikaan huippuyksilön ja terveen sellaisen vain pelkällä tuurilla. Ai niin ihan unohdin, virostahan saa terveitä kissoja ilman testaamista, niinkö se oli. Suomalaiset kissat on sairaita vaikka ne testein terveiksi olisi todettu.
Luonnevikainen kissa jonka myit pois lapsiperheeseen soveltuvana? Kaikki jutut ei nyt ihan täsmää, eikä tähän tarvitse olla mikään fanaatikko vaan ihan terveellä järjellä varustettu nähdäkseen mikä on vikana.
Toisessa lauseessa kehut miten olet maksanut kissasta ruhtinaallisesti, toisessa moitit suomalaiskasvattajien hintoja. Rahako tässä onkin se joka vaikuttaa, riippuen aina tilanteesta, nagatiivisesti tai postiivisesti. - UNOHDA KOKO JUTTU
mamma40 kirjoitti:
kuullut, että pentujen tekemisen voi myöskin estää ja ettei jokaista kissaa ole tarkoitettu sukua jatkamaan - ihan riipumatta siitä onko se rotua vai ei. Oletko kuullut, että testaamisella voidaan ehkäistä sairauksien ja periytyvien virheiden siirtyminen seuraavalle sukupolvelle. Persialaisten PKD esim. on dominoivasti periytyvä ja ellei sitä ole testattu ja se kissallasi on, tarkoittaa se tämän munuaissairauden siirtymistä 50 % syntyville pennuille. PKD aiheuttaa todella ikävän ja kivuliaan sairauden, onko sinulla sydäntä tehdä sellainen mahdollisuus pennuille? Se kertoo etiikasta paljon.
Sinun kissasi näyttää valkoiselta, se on kuitenkin musta (katso sen anturoita, miltä ne näyttävät?) Valkoisen kissan anturat on vaaleanpunaiset.
Jos sinä annat urostasi maatiaiselle, ei syntyvät pennut ole rotukissoja, vaan sekoituksia tai kotikissoja.
Pohjanmaa ei ole koko Suomi ja ne kasvattajat eivät edusta kaikkia kasvattajia. Virallisella kasvattajalla on tietyt säännöt ja niitä on noudatettava (emolla max. 3 pentuetta/2 vuotta, kuitenkin vain max. 2/vuosi). TÄmä ehkäisee tehtailua, jos taas sinusta useamman emon pennuttaminen tekee kasvattajasta tehtailijan, olisi syytä miettiä hiukan mitä sana tehtailu pitää sisällään.
Voi R hyvä, genetiikka tekee kaikista eläimistä sellaisia kuin ne ovat - ei vain jalostuskissoja. Genetiikkaa on tunnettava, ei pelkästään syystä, että tietää väreistä jotain, vaan se liittyy kaikkeen muuhunkin (myös terveyteen). Geenit määrittelevät sen millainen yksilöstä tulee, myös sen millainen sinusta on tullut. Jalostuksessa sitä käytetään hyväksi jotta saadaan tietynlaisia yksilöitä.
Huippuyksilö! Mitä tarkoittaa huippuyksilö mielestäsi? Minulle se on terve (testein todistettu), rodunmukainen ja hyväluonteinen kissa. Testeillä taataan se terveys ja sitä kautta saadaan huippuyksilö terveyden osalta. Sinäkö saat testaamattomalla kissalla aikaan huippuyksilön ja terveen sellaisen vain pelkällä tuurilla. Ai niin ihan unohdin, virostahan saa terveitä kissoja ilman testaamista, niinkö se oli. Suomalaiset kissat on sairaita vaikka ne testein terveiksi olisi todettu.
Luonnevikainen kissa jonka myit pois lapsiperheeseen soveltuvana? Kaikki jutut ei nyt ihan täsmää, eikä tähän tarvitse olla mikään fanaatikko vaan ihan terveellä järjellä varustettu nähdäkseen mikä on vikana.
Toisessa lauseessa kehut miten olet maksanut kissasta ruhtinaallisesti, toisessa moitit suomalaiskasvattajien hintoja. Rahako tässä onkin se joka vaikuttaa, riippuen aina tilanteesta, nagatiivisesti tai postiivisesti.En todellakaan ole mikään rotukissakasvattaja. Ja eiköhän ne suomenkin rotukissakasvattajat MYI niitä rotukissoja, en ole nähnyt vielä ilmoitusta, että ANNETAAN ilmaiseksi. Ja kotikissoista puhuinkin! Ja se luonnevikainen rotukissa LOPETETTIIN, se oli ELÄINLÄÄKÄRIN kanta, vaikka pitikin lapsista. Ja mitä rahaan tulee se onkin sitten jo kokonaan toinen juttu!
- mamma40
UNOHDA KOKO JUTTU kirjoitti:
En todellakaan ole mikään rotukissakasvattaja. Ja eiköhän ne suomenkin rotukissakasvattajat MYI niitä rotukissoja, en ole nähnyt vielä ilmoitusta, että ANNETAAN ilmaiseksi. Ja kotikissoista puhuinkin! Ja se luonnevikainen rotukissa LOPETETTIIN, se oli ELÄINLÄÄKÄRIN kanta, vaikka pitikin lapsista. Ja mitä rahaan tulee se onkin sitten jo kokonaan toinen juttu!
tekemistä virallisten kasvattajien pentujen myymisellä on tämän asian kanssa? Muuta kuin se, että sinä kritisoit hintoja jotka muodostuvat suurimmalta osaltaan niistä testeistä. Testeistä joita sinä et kissastasi ota, etkä vaadi naaraaltakaan.
Luulen, että rotukissojen ottajia löytyisi todella paljon jos ne annettaisiin ilmaiseksi sekä lisää näitä söpöjä pentuja teettäviä, genetiikasta mitään ymmärtämättömiä "kasvattajia".
Nukkuisitko sinä yösi rauhassa, jos tietäisit myymiesi pentujen kuolevan mahdollisesti muutaman vuoden ikäisenä, kivuliaaseen munuaistautiin? Vai ajatteletko "eihän se minulle enää siinä vaiheessa kuulu"? Tai uroksesi saisi FIVin tai FeLVin naaraalta, sairastuisi ja kuolisi.
On outoa, että sinä pyysit uroksesta korkeaa hintaa "500e kuluista", mutta kasvattaja ei saa pyytää sellaista pennusta jonka kasvatukseen hän on satsannut satoja euroja, aikaa ja vaivaa säästämättä. Ja sinun mielestäsi minun jutut on huvittavia. - sepi
mamma40 kirjoitti:
tekemistä virallisten kasvattajien pentujen myymisellä on tämän asian kanssa? Muuta kuin se, että sinä kritisoit hintoja jotka muodostuvat suurimmalta osaltaan niistä testeistä. Testeistä joita sinä et kissastasi ota, etkä vaadi naaraaltakaan.
Luulen, että rotukissojen ottajia löytyisi todella paljon jos ne annettaisiin ilmaiseksi sekä lisää näitä söpöjä pentuja teettäviä, genetiikasta mitään ymmärtämättömiä "kasvattajia".
Nukkuisitko sinä yösi rauhassa, jos tietäisit myymiesi pentujen kuolevan mahdollisesti muutaman vuoden ikäisenä, kivuliaaseen munuaistautiin? Vai ajatteletko "eihän se minulle enää siinä vaiheessa kuulu"? Tai uroksesi saisi FIVin tai FeLVin naaraalta, sairastuisi ja kuolisi.
On outoa, että sinä pyysit uroksesta korkeaa hintaa "500e kuluista", mutta kasvattaja ei saa pyytää sellaista pennusta jonka kasvatukseen hän on satsannut satoja euroja, aikaa ja vaivaa säästämättä. Ja sinun mielestäsi minun jutut on huvittavia.No et tiedä kaikkea mitä sen jälkeen tapahtui (ilmoitus Apulassa)Minulle kissa myytiin siitos ja jalostuskelpoisena ja silloin ajattelinkin sitä tosissaan. Koska on pakko olla aina kotona. Kun vanhempi kissamme venäjäns. leikattiin se ei voinut sietää sitä? Vaan hyökkäili sen kimppuun koko ajan. Kun menin pelastamaan pienempää, pers. hyökkäsi käteeni ja sain 15 pistohaavaa ja kahdet polik.laskut.ja kahdet antipiootit. Ajattelin kaiken johtuvan toisesta kisusta ja minusta kun jouduin "kurittamaan". Miehelläni on pit.edenn.keuhkosyöpä ja mitään pöpöä ei saa tulla. Silloin vein kisun sijaiskotiin, jossa tuli hyvin toimeen emännän kanssa ja kun sai olla yksin, käytös muuttui? Emännän yli 40v. poika ja hänen lapsensa ihastui kisuun ja myin sen heille 100e. Eli el.lääkärikuluja vastaan. Mutta poika ottikin toisen kisun ja jouduin hakemaan pers. takaisin.-Minulle kisu myitiin siitos ja jalostus sekä näyttelykelpoisena. Ja ne testit onkin sitten toinen juttu ja tämä transl. tms. Enhän minä niistä mitään tiennyt. Ja opiskeluni rotukissoista on vasta lapsenkengissä. Myyjällä oli tilalle "antaa" tämä shded silver pentu, mutta enhän minä sitäkään ilmaiseksi saanut. Minusta 300e( en saanut ilmoitusta pois).Ei olisi ollut paljon lääkärikuluj,ja rok. mad. ja omien lääkärik.vastaan. Eri olosuhteissa. kisu olisi varmasti ollut onnellinen yksinään. Ja lapsista hän kyllä piti, mutta ei sietänyt muita eläimiä. Ja kaikesta etsimisestä huolimata en löytänyt sopivaa uutta kotia, mieheni sai pahan infektion ja oli vähällä kuolla oli sairaalassa viikon. Kun persl. oli ripuli (jostain uudesta ruuasta ja oksensi) ajattelin sen johtuvan kissasta. Soitin itkien eläinlääkärille ja kysyin häneltä tästä luonteesta ja tilanteestamme ja oli sitä mieltä, ettemme voi pitää. Kun kisu oli nukutettu pois, ostaja soitti tunnin päästä. Sen pituinen se ja niistä TESTEISTÄ en vielä tänäkään päivänä ymmärrä mitään, enkä munuais ja muista taudeista. Täytyy jatkaa opiskelua. Itkuni olen itkenyt ja nyt hoidan miestäni niin kauan kuin elonpäiviä riittää. Ja kisuni pidän kotikisuna. Mutta on vain niin epäinhimillistä, että uroksia pidetään häkeissä! Ja se 300e olisi tullut tosi tarpeeseen meidän katastrofiin.
- Häh?
sepi kirjoitti:
No et tiedä kaikkea mitä sen jälkeen tapahtui (ilmoitus Apulassa)Minulle kissa myytiin siitos ja jalostuskelpoisena ja silloin ajattelinkin sitä tosissaan. Koska on pakko olla aina kotona. Kun vanhempi kissamme venäjäns. leikattiin se ei voinut sietää sitä? Vaan hyökkäili sen kimppuun koko ajan. Kun menin pelastamaan pienempää, pers. hyökkäsi käteeni ja sain 15 pistohaavaa ja kahdet polik.laskut.ja kahdet antipiootit. Ajattelin kaiken johtuvan toisesta kisusta ja minusta kun jouduin "kurittamaan". Miehelläni on pit.edenn.keuhkosyöpä ja mitään pöpöä ei saa tulla. Silloin vein kisun sijaiskotiin, jossa tuli hyvin toimeen emännän kanssa ja kun sai olla yksin, käytös muuttui? Emännän yli 40v. poika ja hänen lapsensa ihastui kisuun ja myin sen heille 100e. Eli el.lääkärikuluja vastaan. Mutta poika ottikin toisen kisun ja jouduin hakemaan pers. takaisin.-Minulle kisu myitiin siitos ja jalostus sekä näyttelykelpoisena. Ja ne testit onkin sitten toinen juttu ja tämä transl. tms. Enhän minä niistä mitään tiennyt. Ja opiskeluni rotukissoista on vasta lapsenkengissä. Myyjällä oli tilalle "antaa" tämä shded silver pentu, mutta enhän minä sitäkään ilmaiseksi saanut. Minusta 300e( en saanut ilmoitusta pois).Ei olisi ollut paljon lääkärikuluj,ja rok. mad. ja omien lääkärik.vastaan. Eri olosuhteissa. kisu olisi varmasti ollut onnellinen yksinään. Ja lapsista hän kyllä piti, mutta ei sietänyt muita eläimiä. Ja kaikesta etsimisestä huolimata en löytänyt sopivaa uutta kotia, mieheni sai pahan infektion ja oli vähällä kuolla oli sairaalassa viikon. Kun persl. oli ripuli (jostain uudesta ruuasta ja oksensi) ajattelin sen johtuvan kissasta. Soitin itkien eläinlääkärille ja kysyin häneltä tästä luonteesta ja tilanteestamme ja oli sitä mieltä, ettemme voi pitää. Kun kisu oli nukutettu pois, ostaja soitti tunnin päästä. Sen pituinen se ja niistä TESTEISTÄ en vielä tänäkään päivänä ymmärrä mitään, enkä munuais ja muista taudeista. Täytyy jatkaa opiskelua. Itkuni olen itkenyt ja nyt hoidan miestäni niin kauan kuin elonpäiviä riittää. Ja kisuni pidän kotikisuna. Mutta on vain niin epäinhimillistä, että uroksia pidetään häkeissä! Ja se 300e olisi tullut tosi tarpeeseen meidän katastrofiin.
Miten niin häkissä? Tuttu kasvattajani pitää siitosurostaan ihan kotonaan, sillä on pari huonetta ihan omassa käytössään (kun merkkailee), mutta kohta leikataan, niin ei enää merkkaile. Leikkauta sinäkin kissasi. Et sinä siitä tuloja saa, sillä sinun pitää maksaa niistä testeistä ja liittyä kissaliittoon. Kissankasvatus on harrastus, ei tulonlähde.
- sepi
Häh? kirjoitti:
Miten niin häkissä? Tuttu kasvattajani pitää siitosurostaan ihan kotonaan, sillä on pari huonetta ihan omassa käytössään (kun merkkailee), mutta kohta leikataan, niin ei enää merkkaile. Leikkauta sinäkin kissasi. Et sinä siitä tuloja saa, sillä sinun pitää maksaa niistä testeistä ja liittyä kissaliittoon. Kissankasvatus on harrastus, ei tulonlähde.
Kyllä se on ihan totta, soitin eräälle kasvattajalle, kysyäkseni neuvoa. Hän kertoi, että heillä on 9 kissaa (Pyhä Pirma) ja KOLME urosta joita pidetään eri häkissä yhdessä huoneessa. Muuten tappelevat. Ehkä tämä kauhukuva on jäänyt mieleeni näistä kasvattajista. Itse ymmäertäisin, että on yksi uros joka on kodin lemmikki ja sitä hellittäisiin niinkuin kuuluisikin.
- Tabby
Siis eihän shaded silver ole valkoinen. Kun perehtyy edes hieman värioppiin, voi tuon todeta.
Öö... ei mitään kissatehtailua? Siltä tuo minusta nimen omaan kuulostaa: kissatehtailulta.
Ajattelit sitten pilata kissankasvattajien työn? Niinkö?- varmaan
olen sitten värisokea, sanoinhan että valkoinen ja hopea. Kyllä Suomen kissatehtaat menee nyt varmaan ihan konkurssiin jos kissallani PENNUT teettäisin. Että VOITTE OLLA KAHJUJA!
- mamma40
varmaan kirjoitti:
olen sitten värisokea, sanoinhan että valkoinen ja hopea. Kyllä Suomen kissatehtaat menee nyt varmaan ihan konkurssiin jos kissallani PENNUT teettäisin. Että VOITTE OLLA KAHJUJA!
värisokea, mutta hopea ei ole väri, se on värinimitys kun on kyseessä musta kissa jonka karvasta on inhibitor-geenin vaikutuksesta kadonnut se MUSTA väri osasta karvaa. Samalla tavalla mustasavulla on valkoista mutta toisinpäin kuin shaded ja chinchilla värillä - pidempi pätkä mustaa.
Yhdistämällä shaded tai chinchilla kissan valkoiseen, on lopputuloksena kuten selitin jo aiemmin hyvinkin tummia pentuja ja sitten joku täysin valkoinen (anturat vaaleanpunaiset). Riippuen sen valkoisen naaraan väristä tuon kaiken peittävän valkoisen alla, voi syntyä vaikka punaisia urospentuja. Jos tuo hopea eli shaded on heterotsygootti eli kantaa perimässään täysvärin (ei-hopeageenin) voi valkoisen kanssa syntyä vaikka mustia pentuja.
Tuskin kukaan kasvattaja sinun pelkää rikastuvan, ei tässä siitä ole kyse vaan lähinnä etiikasta ja terveyden vaalimisesta. - Minä
mamma40 kirjoitti:
värisokea, mutta hopea ei ole väri, se on värinimitys kun on kyseessä musta kissa jonka karvasta on inhibitor-geenin vaikutuksesta kadonnut se MUSTA väri osasta karvaa. Samalla tavalla mustasavulla on valkoista mutta toisinpäin kuin shaded ja chinchilla värillä - pidempi pätkä mustaa.
Yhdistämällä shaded tai chinchilla kissan valkoiseen, on lopputuloksena kuten selitin jo aiemmin hyvinkin tummia pentuja ja sitten joku täysin valkoinen (anturat vaaleanpunaiset). Riippuen sen valkoisen naaraan väristä tuon kaiken peittävän valkoisen alla, voi syntyä vaikka punaisia urospentuja. Jos tuo hopea eli shaded on heterotsygootti eli kantaa perimässään täysvärin (ei-hopeageenin) voi valkoisen kanssa syntyä vaikka mustia pentuja.
Tuskin kukaan kasvattaja sinun pelkää rikastuvan, ei tässä siitä ole kyse vaan lähinnä etiikasta ja terveyden vaalimisesta.Tulipa mieleen, että ihanko tosissasi kerjäät sääliä eri nettisivustojen myyntipalstoilla sukulaistesi sairauksilla? Säälilläkö sinä niitä kissanpentuja sitten tulevaisuudessakin tulet myymään tai uros kissaasi jalostukseen tarjoamaan? Luulempa, että kasvattajat arvostavat joitakin ihan muita ominaisuuksia tarjottavassa uroksessa, kuin omistajansa kurjaa tilannetta..
Ystävällisesti neuvoisin sinua keskittymään läheistesi hoitamiseen ja rauhassa opiskelemaan lisää tietoa kissoista ja kasvatuksesta ennenkuin teetät pentuja. Genetiikka on erittäin tärkeää olla hallussa ennen pentujen teettämisen harkitsemistakaan.
Ja vielä sen verran, että tuo kissa, josta kerroit ei kuulosta vähän vähääkään mielenvikaiselta. Kissa olisi pitänyt leikkauttaa, eikä itsekkäästi olla vain niiden pentujen ja rahojen perässä. Kyllä sitä rahaa saa helpommallakin, kuin kissoja pennuttamalla. - "minä"
Minä kirjoitti:
Tulipa mieleen, että ihanko tosissasi kerjäät sääliä eri nettisivustojen myyntipalstoilla sukulaistesi sairauksilla? Säälilläkö sinä niitä kissanpentuja sitten tulevaisuudessakin tulet myymään tai uros kissaasi jalostukseen tarjoamaan? Luulempa, että kasvattajat arvostavat joitakin ihan muita ominaisuuksia tarjottavassa uroksessa, kuin omistajansa kurjaa tilannetta..
Ystävällisesti neuvoisin sinua keskittymään läheistesi hoitamiseen ja rauhassa opiskelemaan lisää tietoa kissoista ja kasvatuksesta ennenkuin teetät pentuja. Genetiikka on erittäin tärkeää olla hallussa ennen pentujen teettämisen harkitsemistakaan.
Ja vielä sen verran, että tuo kissa, josta kerroit ei kuulosta vähän vähääkään mielenvikaiselta. Kissa olisi pitänyt leikkauttaa, eikä itsekkäästi olla vain niiden pentujen ja rahojen perässä. Kyllä sitä rahaa saa helpommallakin, kuin kissoja pennuttamalla.ETTÄ ON NIITÄ PIRULLISIA IHMISIÄ OLEMASSA.niinkuin nimim.minä.
- Minä
"minä" kirjoitti:
ETTÄ ON NIITÄ PIRULLISIA IHMISIÄ OLEMASSA.niinkuin nimim.minä.
Ei ystävällisiä neuvoja kannata ottaa pahalla. Joskus joku ulkopuolinen saattaa nähdä asiat selvemmin, kuin siihen itse sillä hetkellä itse kykenee.
Minusta tuossa nykyisessä pennutusideassa ei ole mitään järkeä. Pahimmassa tapauksessa saatat menettää kissasi sairauksiin tai kollisi saattaa tartuttaa jotakin ikävää äiti-ehdokkaaseen. Sitä et varmaankaan halua?
Ei ole myöskään mitään järkeä kaupata kissaa ympäriinsä jota pitää mielenvikaisena, mutta ei sano tästä mitään ostajaehdokkaille. - SEPI
Minä kirjoitti:
Ei ystävällisiä neuvoja kannata ottaa pahalla. Joskus joku ulkopuolinen saattaa nähdä asiat selvemmin, kuin siihen itse sillä hetkellä itse kykenee.
Minusta tuossa nykyisessä pennutusideassa ei ole mitään järkeä. Pahimmassa tapauksessa saatat menettää kissasi sairauksiin tai kollisi saattaa tartuttaa jotakin ikävää äiti-ehdokkaaseen. Sitä et varmaankaan halua?
Ei ole myöskään mitään järkeä kaupata kissaa ympäriinsä jota pitää mielenvikaisena, mutta ei sano tästä mitään ostajaehdokkaille.TILANNETTA TUOLLA EDELLÄ SELVITIN. ANTEEKSI JOS AIHEUTIN SINULLE SUURTAKIN KÄRSIMYSTÄ, KUN JOUDUIT SEN LUKEMAAN! - Niin sen diagnoosin kissasta teki eläinlääkäri vasta pari viikkoa sitten. Ja luuletko, että se oli helppo ratkaisu, mutta niin agressiivista kissaa ei olisi voinut enää ilmaiseksikaan luovuttaa kenellekkään. Ja kerroppa miten sitä rahaa saa helpommalla minäkin näin omaishoitajana.Nimittäin se edellinen kirjoituksesi ei oikein sopinut kuvioon.
- Tabby
SEPI kirjoitti:
TILANNETTA TUOLLA EDELLÄ SELVITIN. ANTEEKSI JOS AIHEUTIN SINULLE SUURTAKIN KÄRSIMYSTÄ, KUN JOUDUIT SEN LUKEMAAN! - Niin sen diagnoosin kissasta teki eläinlääkäri vasta pari viikkoa sitten. Ja luuletko, että se oli helppo ratkaisu, mutta niin agressiivista kissaa ei olisi voinut enää ilmaiseksikaan luovuttaa kenellekkään. Ja kerroppa miten sitä rahaa saa helpommalla minäkin näin omaishoitajana.Nimittäin se edellinen kirjoituksesi ei oikein sopinut kuvioon.
No voi pyhä sylvi. Ei kukaan elä kissankasvattamisella. Kaikki kasvattajat kasvattavat _harrastuksenaan_ ja kasvattamisen lisäksi heillä on työ, jotta heillä on varaa kasvattaa. Kyllä siinä kasvattamisessa jäädään miinuksen puolelle ennemmin kuin tahkotaan rahaa. Tietysti kaiken maailman pentutehtailijat saattavat jonkin verran rikastuakin, kun he eivät viitsi testauttaa kissojaan ja naittavat kissansa ensimmäiselle vastaan tulevalle kollille, vaikka se kantaisi minkälaisia tauteja tai perinnöllisiä sairauksia tahansa. Sitten näistä "norjalaisen metsäkissan näköisistä" tai "puolinorjalaisista" tai "puoliangoroista" tai "angorakissoista" kiskotaan lähes rotukissan hinta, väitetään, että kyllä ne voi myöhemmin rekisteröidä jne. Ei muuten voi rekisteröidä myöhemmin. Ihan vain Keltaista Pörssiä selaamalla löytyy kymmeniä pentutehtailijoita. Sinäkö sitten haluaisit olla yksi heistä? Suosittelen, että käyt joskus löytökissakodissa vilkaisemassa, minkä verran Suomessa on kodittomia maatiaisia ja pentutehtailijoiden tuotoksia. Jos löytöeläinkodissa ei ole yhtäkään kissaa, on se aika harvinainen tilanne.
Mitä tiedät oman kissasi geeneistä? Mikä sen veriryhmä on? Onko siltä otettu sienitesti? Entä testattu FIV ja FeLV (äläkä nyt enää tässä vaiheessa kysy, että mitä on FIV ja FeLV, tokihan olet jo nämä asiat selvittänyt ennen kuin kissaasi edes tarjosit siitokseen)? Mikä on kissasi kasvattajan kasvattajanimi? - sepi
Tabby kirjoitti:
No voi pyhä sylvi. Ei kukaan elä kissankasvattamisella. Kaikki kasvattajat kasvattavat _harrastuksenaan_ ja kasvattamisen lisäksi heillä on työ, jotta heillä on varaa kasvattaa. Kyllä siinä kasvattamisessa jäädään miinuksen puolelle ennemmin kuin tahkotaan rahaa. Tietysti kaiken maailman pentutehtailijat saattavat jonkin verran rikastuakin, kun he eivät viitsi testauttaa kissojaan ja naittavat kissansa ensimmäiselle vastaan tulevalle kollille, vaikka se kantaisi minkälaisia tauteja tai perinnöllisiä sairauksia tahansa. Sitten näistä "norjalaisen metsäkissan näköisistä" tai "puolinorjalaisista" tai "puoliangoroista" tai "angorakissoista" kiskotaan lähes rotukissan hinta, väitetään, että kyllä ne voi myöhemmin rekisteröidä jne. Ei muuten voi rekisteröidä myöhemmin. Ihan vain Keltaista Pörssiä selaamalla löytyy kymmeniä pentutehtailijoita. Sinäkö sitten haluaisit olla yksi heistä? Suosittelen, että käyt joskus löytökissakodissa vilkaisemassa, minkä verran Suomessa on kodittomia maatiaisia ja pentutehtailijoiden tuotoksia. Jos löytöeläinkodissa ei ole yhtäkään kissaa, on se aika harvinainen tilanne.
Mitä tiedät oman kissasi geeneistä? Mikä sen veriryhmä on? Onko siltä otettu sienitesti? Entä testattu FIV ja FeLV (äläkä nyt enää tässä vaiheessa kysy, että mitä on FIV ja FeLV, tokihan olet jo nämä asiat selvittänyt ennen kuin kissaasi edes tarjosit siitokseen)? Mikä on kissasi kasvattajan kasvattajanimi?Kukahan täällä siitä rahantahkomisesta on puhunut. Ei kai kenelläkään olisi yhtään kissaa jos se siitä olisi kiinni. Rokotukset, madotukset,Ruoka- siis eläinkaupastaostetut ruuat, eläinlääkärikulut. Tuolla taas aikaisemmassa kommentissa oli, että tässä ihan tehtailijaksi aletaan, jos pennut teetän. Niinkuin kissat on kautta aikojen pentuja tehneet. Rotukissojen kasvattajat siis -rotu,kt.- tuskin näkisivät niin suurta vaivaa jos se olisi pelkkä harrastus, epäilenpä vain. (Eiköhän se ole niille bisnes). Kotikissanpennut on mielestäni asia erikseen ja moni on kiinnostunut pitkakarvaisesta kotikissasta. - Nimittäin olisin ottanut pitkäkarvaisen valkoisen kissanpennun juuri löytöeläintalosta, mutta sitä ei annettu kun asuin liian kaukana Lahdesta (heillä on kotiinkuljetus). Se ei ole rikos jos haluaa määrätyn tyyppisen ja värisen kissan. Juuri näitä pentutehtaita suomesta kyllä löytyy esim. 9kissaa ja 3 urosta häkissä yhdessä huoneessa. Niinkuin kerroin. Löytöeläinkodit ovat kodinomaisia ja inhimillisiä paikkoja.(Ja miksi ne rotukissakasvattajat sitten tehtailee monta pentuetta vuodessa, jos niitä saa sieltä löytöeläinkodista. Minä olisi ottanut, mutta en saanut matkan takia) Olen niin usein niissä käynyt. Ja siistejä! Että nostampa hattua niitten pitäjille, enkä pentutehtailijoille. Harrastus, muka katinkontit. Se on liiketoimintaa jos on enempi kuin kuusi naarasta. -Ja kysymyksessä minulla oli siis yksi kotikissa. Vaikka onkin rotukissa.-Kyllä minulla on ennenkin kissa pentuja tehnyt kun asuin maalla. Pysykää te rotutehtailijat omassa kastissanne. Suurin osa tällä palstalla rakastaa kissaansa vaikka olisikin maat. tai sekarotuinen. Niinkuin minäkin sekarot.venäjänsinistäni.- Se on tuo kateus kova tauti.
- Tabby
sepi kirjoitti:
Kukahan täällä siitä rahantahkomisesta on puhunut. Ei kai kenelläkään olisi yhtään kissaa jos se siitä olisi kiinni. Rokotukset, madotukset,Ruoka- siis eläinkaupastaostetut ruuat, eläinlääkärikulut. Tuolla taas aikaisemmassa kommentissa oli, että tässä ihan tehtailijaksi aletaan, jos pennut teetän. Niinkuin kissat on kautta aikojen pentuja tehneet. Rotukissojen kasvattajat siis -rotu,kt.- tuskin näkisivät niin suurta vaivaa jos se olisi pelkkä harrastus, epäilenpä vain. (Eiköhän se ole niille bisnes). Kotikissanpennut on mielestäni asia erikseen ja moni on kiinnostunut pitkakarvaisesta kotikissasta. - Nimittäin olisin ottanut pitkäkarvaisen valkoisen kissanpennun juuri löytöeläintalosta, mutta sitä ei annettu kun asuin liian kaukana Lahdesta (heillä on kotiinkuljetus). Se ei ole rikos jos haluaa määrätyn tyyppisen ja värisen kissan. Juuri näitä pentutehtaita suomesta kyllä löytyy esim. 9kissaa ja 3 urosta häkissä yhdessä huoneessa. Niinkuin kerroin. Löytöeläinkodit ovat kodinomaisia ja inhimillisiä paikkoja.(Ja miksi ne rotukissakasvattajat sitten tehtailee monta pentuetta vuodessa, jos niitä saa sieltä löytöeläinkodista. Minä olisi ottanut, mutta en saanut matkan takia) Olen niin usein niissä käynyt. Ja siistejä! Että nostampa hattua niitten pitäjille, enkä pentutehtailijoille. Harrastus, muka katinkontit. Se on liiketoimintaa jos on enempi kuin kuusi naarasta. -Ja kysymyksessä minulla oli siis yksi kotikissa. Vaikka onkin rotukissa.-Kyllä minulla on ennenkin kissa pentuja tehnyt kun asuin maalla. Pysykää te rotutehtailijat omassa kastissanne. Suurin osa tällä palstalla rakastaa kissaansa vaikka olisikin maat. tai sekarotuinen. Niinkuin minäkin sekarot.venäjänsinistäni.- Se on tuo kateus kova tauti.
Ihan miten vain, mutta älä ainakaan minua rotutehtailijaksi hauku, meillä on kaksi maatiaista (lyhytkarvainen ja pitkäkarvainen) ;) Molemmat on leikattu, koska en ole halunnut lisätä mahdollisesti kodittomien kissojen määrää Suomessa. Moni olisi halunnut Pekusta isän, mutta enpä antanut tuota siitokseen, sen verran vastuuntuntoinen olen. Peku on kyllä pitkäkarvainen ja omaa aivan upean luonteen, mutta myös knikin, joka todennäköisesti olisi sitten periytynyt ainakin osalle pennuista.
Kuule, ei kissankasvatus voi olla ikinä bisnes, ei ikinä! Siihen menee niin paljon rahaa, että ihan oikeasti jää miinuksen puolelle. Pentujen hinta kattaa niihin kuluneet rahat, ei siinä plussan puolelle juurikaan kukaan jää. Pennut on madotettava säännöllisesti useaan kertaan, rokotettava, ruokittava, kissanhiekkaakin kuluu. Myös emo on ruokittava (kantava ja imettävä emo syö paljon enemmän kuin normaalisti), madotettava ja testattava. Pitää myös maksaa astutusmaksu uroksen omistajalle - sekään ei ole ihan pieni summa. Näitä summia kun alkaa laskea, saakin äkkiä yhden 500 euroa kasaan.
Juu, moni on kiinnostunut pitkäkarvaisesta kotikissasta, on huomattu. Sähköpostiini on tullut jopa tarjouksia Pekusta. Ihan vinkkinä, en myy ;) Mutta miten moni haluaa pitkäkarvaisen/puolipitkäkarvaisen kotikissan, jotta voi sitten kehuskella omistavansa "puolinorjalaisen" tai "puoliangoran"? Tuntuu siltä, että vähän turhankin moni. Kotikissan arvostus ei koskaan nouse sillä tavalla.
Jos haluaa määrätyn tyyppisen ja värisen kissan, hankkii rotukissan. Niin helppoa se on =)
Hmm... Enpä ole vielä käynyt epäsiistissä kissakasvattajan kodissa, sen sijaan yhdessä todella epäsiistissä löytökissakodissa kylläkin. Löytökissakoteja vastaan minulla ei ole mitään, ne tekevät upeaa työtä. Mutta jos kissojen oloista ei viitsitä huolehtia, se upea työ menee siinä.
Jos sinulla on sekarotuinen kissa, sitä ei voi sanoa venäjänsiniseksi. Se on kotikissa. Se ei ole maatiainen, muttei rotukissakaan. Puolirotuisia ei ole olemassakaan ;) Tai toki voit sanoa kissaasi ihan miksi vain haluat, mutta älä ihmettele sitten muiden negatiivista reaktioita.
Niin mikä olikaan se kasvattajanimi? Kuka on persialaisesi kasvattaja. Et vastannut kysymykseeni. - Minä
SEPI kirjoitti:
TILANNETTA TUOLLA EDELLÄ SELVITIN. ANTEEKSI JOS AIHEUTIN SINULLE SUURTAKIN KÄRSIMYSTÄ, KUN JOUDUIT SEN LUKEMAAN! - Niin sen diagnoosin kissasta teki eläinlääkäri vasta pari viikkoa sitten. Ja luuletko, että se oli helppo ratkaisu, mutta niin agressiivista kissaa ei olisi voinut enää ilmaiseksikaan luovuttaa kenellekkään. Ja kerroppa miten sitä rahaa saa helpommalla minäkin näin omaishoitajana.Nimittäin se edellinen kirjoituksesi ei oikein sopinut kuvioon.
Sepi kirjoitti: "Ja kerroppa miten sitä rahaa saa helpommalla minäkin näin omaishoitajana"
Kyllä tuosta lauseesta nyt saa sen kuvan, että rahaa ollaan tahkoamassa.
Eläinlääkäreitä on niin moneksi, että empä kovinkaan suurta painoa arvoa noin suinpäin jonkun ell:n sanomisille laittaisi. Kyllä omakin kissani oltaisiin erään eläinlääkärin toimesta oltu lopettamassa silmätulehduksen vuoksi, joka parani sittemmin ihan täysin asianmukaisilla lääkkeillä.
Minusta lähinnä kuulostaa, että kissa olisi tosiaan pitänyt leikata. Satun myös tietämään sattuneesta syystä hyvä R, että eräälle ostajaehdokkaalle et maininnut sanaakaan kissan mahdollisesta "mielisairaudesta".
Tabby: Kyseinen hopeakissa on virosta. - Apua
sepi kirjoitti:
Kukahan täällä siitä rahantahkomisesta on puhunut. Ei kai kenelläkään olisi yhtään kissaa jos se siitä olisi kiinni. Rokotukset, madotukset,Ruoka- siis eläinkaupastaostetut ruuat, eläinlääkärikulut. Tuolla taas aikaisemmassa kommentissa oli, että tässä ihan tehtailijaksi aletaan, jos pennut teetän. Niinkuin kissat on kautta aikojen pentuja tehneet. Rotukissojen kasvattajat siis -rotu,kt.- tuskin näkisivät niin suurta vaivaa jos se olisi pelkkä harrastus, epäilenpä vain. (Eiköhän se ole niille bisnes). Kotikissanpennut on mielestäni asia erikseen ja moni on kiinnostunut pitkakarvaisesta kotikissasta. - Nimittäin olisin ottanut pitkäkarvaisen valkoisen kissanpennun juuri löytöeläintalosta, mutta sitä ei annettu kun asuin liian kaukana Lahdesta (heillä on kotiinkuljetus). Se ei ole rikos jos haluaa määrätyn tyyppisen ja värisen kissan. Juuri näitä pentutehtaita suomesta kyllä löytyy esim. 9kissaa ja 3 urosta häkissä yhdessä huoneessa. Niinkuin kerroin. Löytöeläinkodit ovat kodinomaisia ja inhimillisiä paikkoja.(Ja miksi ne rotukissakasvattajat sitten tehtailee monta pentuetta vuodessa, jos niitä saa sieltä löytöeläinkodista. Minä olisi ottanut, mutta en saanut matkan takia) Olen niin usein niissä käynyt. Ja siistejä! Että nostampa hattua niitten pitäjille, enkä pentutehtailijoille. Harrastus, muka katinkontit. Se on liiketoimintaa jos on enempi kuin kuusi naarasta. -Ja kysymyksessä minulla oli siis yksi kotikissa. Vaikka onkin rotukissa.-Kyllä minulla on ennenkin kissa pentuja tehnyt kun asuin maalla. Pysykää te rotutehtailijat omassa kastissanne. Suurin osa tällä palstalla rakastaa kissaansa vaikka olisikin maat. tai sekarotuinen. Niinkuin minäkin sekarot.venäjänsinistäni.- Se on tuo kateus kova tauti.
Kissankasvattajat (viralliset) eivät todellakaan saa tuloja kissoistaan, pentueitakaan ei tehdä monta vuodessa, vaan korkeintaan kolme 2:ssa vuodessa, muistaakseni, lue mamma40:n viesti, hän selitti jo tämän asian.
Kissankasvatus ei ole bisnes, vaan harrastus, mene näyttelyyn ja kysy keneltä kasvattajalta tahansa.
Sinulla on kyllä ote todellisuudesta höltynyt aika tavalla, jos kuvittelet saavasi lisätuloja kissankasvattamisella.
Jos olet omaishoitaja, niin eikös niitä tukia ole olemassa? Jos omainen saisi paikan hoitokodissa, niin sinä voisit mennä töihin ja maksaa sitten hoidosta? Eikö tällä omaisella ole minkäänlaisia säästöjä/eläkettä/tuloja/tukia, jotka käytettäisiin hoitoon?
Sinun sijassasi ottaisin yhteyttä Kelaan ja sosiaalitoimistoon, enkä elättelisi täysin perättömiä haaveita kissojen kasvatuksella tienaamisesta... - Nimetön
Apua kirjoitti:
Kissankasvattajat (viralliset) eivät todellakaan saa tuloja kissoistaan, pentueitakaan ei tehdä monta vuodessa, vaan korkeintaan kolme 2:ssa vuodessa, muistaakseni, lue mamma40:n viesti, hän selitti jo tämän asian.
Kissankasvatus ei ole bisnes, vaan harrastus, mene näyttelyyn ja kysy keneltä kasvattajalta tahansa.
Sinulla on kyllä ote todellisuudesta höltynyt aika tavalla, jos kuvittelet saavasi lisätuloja kissankasvattamisella.
Jos olet omaishoitaja, niin eikös niitä tukia ole olemassa? Jos omainen saisi paikan hoitokodissa, niin sinä voisit mennä töihin ja maksaa sitten hoidosta? Eikö tällä omaisella ole minkäänlaisia säästöjä/eläkettä/tuloja/tukia, jotka käytettäisiin hoitoon?
Sinun sijassasi ottaisin yhteyttä Kelaan ja sosiaalitoimistoon, enkä elättelisi täysin perättömiä haaveita kissojen kasvatuksella tienaamisesta...Tuskin nyt yhdellä kissapentueella syöpäpotilaansairaala kuluja makseta. Ei ne tuet ole itsestäänselvyys.-Mutta jospa ne nyt suostuisi maksamaan kun toivo on jo mennyt.Ja elinaikaa muutama kuukausi.
- mamma40
sepi kirjoitti:
olet ostanut rotukissan jos olet sitä mieltä, että niitä kasvatetaan bisnesmielessä? Miksi tarjoat urosta maksua vastaan ilman testaamista - mistä naaraan omistaja silloin maksaa? Vain siitä, että saa käyttää rotukissaa naaralleen ja kivoja, söpöjä pentuja joiden elämä saattaa päättyä ennenaikaisesti ja tuskallisesti.
Nuo kaikki "heitot" virallisia kasvattajia vastaan ovat pelkkää mutua, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Onko sinulla käsitystä siitä mitä esim. testaamiset maksaa? Mitä maksaa sen vieraan kollin käyttö? Miten paljon pennut ja emo syövät ruokaa ja kuluttavat hiekkaa?
Valaistakseni tätä hiukan voin antaa osviittaa: testit n. 100 e/testi, tuleva DNA-testi (kuulin jotain arvioita 80 e lääkärinpalkkiot testin ottamisesta=130 e->), astutusmaksut 70-120 e/astutus 70-120 e/pentu. Meillä pennut aloittavat kiinteän ruoan harjoitukset jo 3 viikon iässä ja siitä lähtien menee emolle pennuille 1 prk hill´s a/d:ta/päivä (á 1.50 e kasvattajahinnalla) siis n. 60 purkkia lihat 5 viikon iästä lähtien/päivä muut ruoat/päivä ja kermaviilit yms. Tämän lisäksi hiekat (kulutus kasvaa pentujen mukana kokoajan), madotukset, rokotukset (emo sekä pennut), matkakulut kollin luo (haluttu kolli ei yleensä asu nurkan takana), mahdolliset ultraamiset ennen synnytystä (tiineyden varmistus) jne.
Tästä näkee jo selvästi, että astutukset testaamiset rokotukset=likimain 2 pennun hinta (suurin piirtein 500 e hinnalla laskettuna) jos kyseessä olisi 3 pennun pentue. Lopuilla sitten pitäisi kustantaa ne pakolliset sirutukset, ruoat, hiekat, madotukset, matkakulut, rekisteröinti ja yllättävät menot (mahdollinen sektio 200 e->, maitorauhastulehdukset, pentujen ripulit jne.). Mitä tästä jää kasvattajalle käteen? Muuta kuin tekemisen ilo.
Ei pidä vedota tuohon yhteen kasvattajaan ja antaa sellaista kuvaa, että kaikilla on näin, kun se ei pidä paikkaansa. Meillä kaksi urosta kotona, molemmilla oma huone. Naaraita ei koskaan 3 enempää samanaikaisesti käytössä, naarailla 1-3 pentuetta, sen jälkeen ne steriloidaan. Meillä suurin osa kissoista on kastraatteja, joten se siitä tehtailemisesta. Pentueita viime vuonna 2, molemmat eri naarailla. Suunnitelmia täksi vuodeksi 2 pentuetta, molemmat eri naarailla. Tämä on varmaan sitten sitä tehtailemista, vai? Miksiköhän minun on käytävä ansiotyössä voidakseni kasvattaa rotukissoja ja ruokkia myöskin ne kastraatit?
Muutenkin tuollainen toisten nimitteleminen ei ole kovin aikuismaista käytöstä kun kyseessä on käsittääkseni aikuinen nainen. - Tintsu
sepi kirjoitti:
Se, että tarjoaa edullisesti sitä mitä ihmiset haluavat, ei välttämättä ole eettisesti oikein!
Kissarotuja on kehitetty kuten koirarotuja ja aina löytyy ihmisiä, jotka eivät välitä vaan ovat valmiita sekoittelemaan tarkoituksella. Tämä on varmaankin vain hyväksyttävä, vaikka itsekin haluan kommentoida ajatustasi vastaan.
Itselläni on löytöeläintalosta puolipitkäkarva sekarotuinen, joten raha-aspekti mielipiteessäni on kyllä huomioitu. - Hellraisers
Minä kirjoitti:
Sepi kirjoitti: "Ja kerroppa miten sitä rahaa saa helpommalla minäkin näin omaishoitajana"
Kyllä tuosta lauseesta nyt saa sen kuvan, että rahaa ollaan tahkoamassa.
Eläinlääkäreitä on niin moneksi, että empä kovinkaan suurta painoa arvoa noin suinpäin jonkun ell:n sanomisille laittaisi. Kyllä omakin kissani oltaisiin erään eläinlääkärin toimesta oltu lopettamassa silmätulehduksen vuoksi, joka parani sittemmin ihan täysin asianmukaisilla lääkkeillä.
Minusta lähinnä kuulostaa, että kissa olisi tosiaan pitänyt leikata. Satun myös tietämään sattuneesta syystä hyvä R, että eräälle ostajaehdokkaalle et maininnut sanaakaan kissan mahdollisesta "mielisairaudesta".
Tabby: Kyseinen hopeakissa on virosta.Naaras: 850€
-FIV FeLV Testaus: 78€
-Ruuat 1kk (odotusaikana): 103€*3= 309€
-Ultra 50€/kerta 1-2kertaa olisi hyvä käydä 100€
-synnytykseen varattavat tavarat(pehmusteet, käsidesi): 50€
Uros: 1000€
-FIV FeLV testaus: 78€
Pennut:
-R.C. babymilk 18€ paketti
-Ruuat 1kk 150€
-Hiekat 1kk 30€ (riippuen hiekasta)
-rekisteri kirjat 18€ /kpl (72€ neljälle)
-Rokotukset 50-60€/pentu (220€ neljälle *2 = 440€ )
-Madotukset *Pasta 5€/kpl
* 10€ (10tabl) riittää
Miinusta - 3120€
pentu maksaa 850€ 3400
3400
- 3120
= 280€ jää käteen ja muistettavaa
Yleiset hoitokulut
bensakulut
-lääkärimatkat
-ruuan haut (näiden kuluja en laske koska se on ihan mahdottomuus) noistakin menee miinusta! - ile555
Hellraisers kirjoitti:
Naaras: 850€
Pennut:
-Ruuat 1kk 150€
* 10€ (10tabl) riittää
Miinusta - 3120€
pentu maksaa 850€ 3400
3400
- 3120
Yleiset hoitokulut
bensakulut
-lääkärimatkat
-ruuan haut (näiden kuluja en laske koska se on ihan mahdottomuus) noistakin menee miinusta!Kuukauden ruoka yli 300 euroa?! Laskennassa omat baarireissut mukana? Pehmusteet ja käsidesi 50...? Käsidesit alkon hyllyltä? Laskelmassa ovelasti 1850 euroa uros naaras, nämähän varmaan ostetaan joka kerta kun tehdään pentuja? No hyvä jos verottajalle asiat näin on tottunut esittämään... Just tällasia nää ammattikasvattajat on ja silti ne myy mitä sattuu ja todellakin se on sika säkissä kun ostat "kunnon kasvattajalta" yhtään mitään. Rotukissojen sairaudetkin ovat kasvattajien käsialaa, ahkeran jalostustyön lopputulos!
- ---
Hellraisers kirjoitti:
Naaras: 850€
Pennut:
-Ruuat 1kk 150€
* 10€ (10tabl) riittää
Miinusta - 3120€
pentu maksaa 850€ 3400
3400
- 3120
Yleiset hoitokulut
bensakulut
-lääkärimatkat
-ruuan haut (näiden kuluja en laske koska se on ihan mahdottomuus) noistakin menee miinusta!Vanha kirjoitus, mutta kommentoin silti. Aika erikoista laskea vanhempien hankintahinta pennutuskuluihin. Ei kai kissoja pelkiksi pennutuskoneiksi ole hankittu, Toivoakseni niiden pääasiallinen tehtävä on lemmikkinä oleminen. Lisäksi kissoilla voi tehdä useamman kuin yhden pentueen ja laskelma muuttuu melkoisesti toisen, kolmannen jne, pentueen kohdalla, vaikka kissojen hankintahinnan kasvatuskuluiksilaskisikin.
- höhhelö
Moi! Kyselin paljon neuvoja täältä keskustelupalstalta, kissojen tutustuttamiseen ja neuvoja tuli jos minkäläista . Ja sanottiin sen olevan NORMAALIA. Aluksi meni hyvin, mutta kun sek.rot venäjäns.leikattiin persial.käytös muuttui. Mutta sij.kodissa kun oli yksin käytös oli normaalia.Jouduin hakemaan pois ja käytös taas muuttui. En tunne kissojen psykologiaa.Ja neuvoja oli monenlaisia ei voi sanoa etten yrittänyt.(n.4kk) Mutta laitoin ilmoitukseen,että nimenomaan AINOAKSI lemmikiksi. Sellaista en löytänyt. Tiedän että ainoana kissana olisi ollut normaali. Viime viikolla vasta sain tietää (tytöltä keneltä pers.ostin)ettei kisu tullut koskaan toimeen toisten eläimien kanssa, eli minua tässä petettiin. Olisi voinut kertoa kun tiesi, että minulla on kissa. Harmittaa tosiaan kun sitä rahaa ei tässä meidän elämäntilanteessa ole, että näin kävi. Mutta en minä rikastuakseni ole kissoja hankkinut, tuli vaan tuo pennuttaminen mieleen. En ole mielestäni ollut epärehellinen. Nyt kuitenkin sain tämän ihananluonteisen persialaisen, joka tulee hyvin toimeen entisen kisun kanssa, niin ei harmita niin paljon.(Ehkä siksi kun puolustin arkaa pienempää kisua). Se kissa aivankuin vihasi minua, mieheni syliin kyllä meni.Eihän siinä mitään epäselvää ole kasvattaja löydät Googlesta Eesti kissakasvattajaliitto :Diask. Jos vielä joku asia on epäselvää voin kyllä vastata.
- Minä
Käytös olikin normaalia. Kun uros olisi leikattu, niin varmasti tilanne olisi palautunut rauhallisemmaksi.
Olethan nyt varautunut siihen, että kun tämä nykyinen kissasi kasvaa ja miehistyy, niin samat ongelmat saattavat uusiutua? - höhhelö
Minä kirjoitti:
Käytös olikin normaalia. Kun uros olisi leikattu, niin varmasti tilanne olisi palautunut rauhallisemmaksi.
Olethan nyt varautunut siihen, että kun tämä nykyinen kissasi kasvaa ja miehistyy, niin samat ongelmat saattavat uusiutua?Niinhän ne netissä väitti ja tämä emäntäkin,että normaali, mutta kun hain kisuliinin tänne meille käytös oli ihan muuta. Mutta missä minä olisin pitänyt sitä, siihen asti kunnes olisi leikattu. Ja eiköhän ne murheet todellakin ole minullakin paljon isompia kuin yksi kissa. (vaikka kova pala olikin purtavaksi). Joo katsotaan nyt, tiedän vain sen,että rotukissa on parempi leikkuuttaa vanhempana, en vain tiedä sitäkään , miksi?
- Puppua
höhhelö kirjoitti:
Niinhän ne netissä väitti ja tämä emäntäkin,että normaali, mutta kun hain kisuliinin tänne meille käytös oli ihan muuta. Mutta missä minä olisin pitänyt sitä, siihen asti kunnes olisi leikattu. Ja eiköhän ne murheet todellakin ole minullakin paljon isompia kuin yksi kissa. (vaikka kova pala olikin purtavaksi). Joo katsotaan nyt, tiedän vain sen,että rotukissa on parempi leikkuuttaa vanhempana, en vain tiedä sitäkään , miksi?
Kuka sanoi, että rotukissa on parempi leikkauttaa vanhana? Ei pidä paikkaansa. Rotukissa ei eroa maatiaisesta siinä suhteessa yhtään. Tutustu tähän: http://www.sey.fi/elaintenviikko/varhainensterilointi.html
- Minä
Puppua kirjoitti:
Kuka sanoi, että rotukissa on parempi leikkauttaa vanhana? Ei pidä paikkaansa. Rotukissa ei eroa maatiaisesta siinä suhteessa yhtään. Tutustu tähän: http://www.sey.fi/elaintenviikko/varhainensterilointi.html
..että kissojen sopeutuminen toisiinsa saattaa viedä aikaa kauankin. Kaikki kissat eivät suinkaan aikuisiksi vartuttuaan ole parhaita ystäviä, vaikka sopeutuvatkin useimmiten keskenään asustelemaan, kunhan aikaa kuluu.
Kyseessä ei ole mielenvikaisuus, vaan ihan normaali käyttäytyminen. Hyvinkin usein ihminen itse pahentaa tilannetta puuttumalla kiistoihin "rankaisemalla" tms tekemällä. Toki tilannetta on hyvä seurata ja kynnet pitää lyhyinä, mutta muuten kissojen on hyvä antaa melkoisen rauhassa sopia välinsä.
Rotukissan voi leikkauttaa siinä kuin maatiaisenkin, toki. Sehän on muutenkin täysin vanha uskomus, että tarvitsisi odottaa kissan täysikasvuiseksi kasvamista eli odottaa kiimoja tai merkkailua ennen leikkauttamista. Itseasiassa suuremmat ongelmat vältetään, kun kissa leikataan ajoissa. (merkkailu ja muu käyttäytyminen ei jää tavaksi)
Nämä ovat myöskin kaikki sellaisia asioita, jotka olisi hyvä tietää ennen kissojen pennuttamisen ajatustakaan. Kirjastosta löytyy monia hyviä kirjoja, jotka valoittavat niin genetiikkaa, kuin kissan mielenliikkeitäkin. - Nimetön
Minä kirjoitti:
..että kissojen sopeutuminen toisiinsa saattaa viedä aikaa kauankin. Kaikki kissat eivät suinkaan aikuisiksi vartuttuaan ole parhaita ystäviä, vaikka sopeutuvatkin useimmiten keskenään asustelemaan, kunhan aikaa kuluu.
Kyseessä ei ole mielenvikaisuus, vaan ihan normaali käyttäytyminen. Hyvinkin usein ihminen itse pahentaa tilannetta puuttumalla kiistoihin "rankaisemalla" tms tekemällä. Toki tilannetta on hyvä seurata ja kynnet pitää lyhyinä, mutta muuten kissojen on hyvä antaa melkoisen rauhassa sopia välinsä.
Rotukissan voi leikkauttaa siinä kuin maatiaisenkin, toki. Sehän on muutenkin täysin vanha uskomus, että tarvitsisi odottaa kissan täysikasvuiseksi kasvamista eli odottaa kiimoja tai merkkailua ennen leikkauttamista. Itseasiassa suuremmat ongelmat vältetään, kun kissa leikataan ajoissa. (merkkailu ja muu käyttäytyminen ei jää tavaksi)
Nämä ovat myöskin kaikki sellaisia asioita, jotka olisi hyvä tietää ennen kissojen pennuttamisen ajatustakaan. Kirjastosta löytyy monia hyviä kirjoja, jotka valoittavat niin genetiikkaa, kuin kissan mielenliikkeitäkin.Mistäpä sitä kaikkea voi tietää, mutta joillakin täällä oli vain niin ärsyttäviä kommentteja. Ihan kuin olisin maailman tyhmin ihminen kun meinaa kissalla pennut teettää. Tämä Rotukissakiinnostus on alkanut vasta viime syksynä. Ja hyvä jos se ei ole yleistä häkissä pitäminen, sattui vain heti kohdalleni niin ikävä tapaus.- Jatkan hommia!
- Minä
Nimetön kirjoitti:
Mistäpä sitä kaikkea voi tietää, mutta joillakin täällä oli vain niin ärsyttäviä kommentteja. Ihan kuin olisin maailman tyhmin ihminen kun meinaa kissalla pennut teettää. Tämä Rotukissakiinnostus on alkanut vasta viime syksynä. Ja hyvä jos se ei ole yleistä häkissä pitäminen, sattui vain heti kohdalleni niin ikävä tapaus.- Jatkan hommia!
..tarvitaan paljon hyvää tietoa. Tarvittavaa tietoa löytyy niin netistä, kuin sieltä kirjastostakin.
Paperittomien pentujen teettämiseen suhtaudutaan kissaihmisten parissa hyvinkin karsaasti ja ihan syystä. Testaamattomien kissojen jälkeläisistä tai taudeista mitä levittävät, ei ole mitään tietoa. Monikaan myyjä ei ole rehellinen kissojen taustan, terveyden tai näyttelytasoisuudenkaan suhteen. Muutama vain omaa etuaan tavoitteleva kissojen massapennuttaja saattaa pilata pahoin niiden maineen, jotka aivan tosissaan rakkaudesta kissoihin tätä harrastusta harrastavat. Puhumattakaan siitä kissojen mahd. kärsimyksistä tai ostajan murheesta, jos huonosti käy.
Asioissa on usein monta puolta, jotka on hyvä ottaa huomioon päätöksiän tehdessä. Pennutuksessakin voi niin moni asia mennä mönkään, että tietoa on hyvä olla jokatapauksessa olivat sitten pennut minkä rotuisia hyvänsä. - sepi
Olisi kiva sellainen rakentava keskustelu rotukissakasvattajien kanssa. Joku hörhelö niinkuin minä, joka olen sairaseläkkeellä voisi jopa innostua asiasta ja kun on kaikenlisäksi kissahörhelö! Tuntuu, että kaksikaan kissaa ei ole tarpeeksi kun on aina kotona ja (ehkä yksin kohta) suruissani, elämässäni olisi sellaista sisältöä joka korvaisi ne lapsenlapset, kun niitä ei vain kuulu. En tiedä paljoa, mutta alku oli ainakin huono. Mikä teitä on innostanut jatkamaan harrastusta?
- Antero..
Nimetön kirjoitti:
Mistäpä sitä kaikkea voi tietää, mutta joillakin täällä oli vain niin ärsyttäviä kommentteja. Ihan kuin olisin maailman tyhmin ihminen kun meinaa kissalla pennut teettää. Tämä Rotukissakiinnostus on alkanut vasta viime syksynä. Ja hyvä jos se ei ole yleistä häkissä pitäminen, sattui vain heti kohdalleni niin ikävä tapaus.- Jatkan hommia!
Mikäli olisi olemassa jokin oikotie hyväksi rotukissakasvattajaksi, varmasti sitä käytettäisiin yleisesti. Monet arvostamani kasvattajat ovat joutuneet kuitenkin nousemaan tyvestä puuhun ja opettelemaan näitä harrastuksensa perusasioita, kuten värien periytymistä jopa kymmeniä vuosia. Silti he eivät tunne olevansa täysin varmalla pohjalla, kun puhe kääntyy tulevaan pentueeseen.
Yhdessä asiassa kissaharrastajat ovat kuitenkin tinkimättömiä ja hyvä niin. Ainoastaan rotukissalla on rekisteripaperit, joista selviää kissan edelliset sukupolvet. Ellei kissalla ole myyntihetkellä rekisteripapereita, on kyseessä kotikissa. Se on yksinkertainen tosiasia.
Vaikka metallimiehenä osaan tehdä autooni aivan alkuperäisen näköisen pakoputkiston katalysaattoreineen päivineen, ei tuo takuulla mene läpi katsastuksesta, eikä auton valmistaja sitä omakseen tunnusta. Näiden kommentit ovat luultavasti yhtä ärsyttäviä kuin kissaharrastajien, joille puhut sekarotuisesta tai paperittomasta rotukissasta. Miksiköhän?!
Kun kasvattavat tutkivat kuukausia eri kissojen sukupuita löytääkseen kissalleen sopivimman kumppanin rodun jatkamiseen, on tuolla toiminnalla saavutettava tiettyä lisäarvoa, tai heidän ponnistelunsa ovat olleet turhia. Onnistuminen vaatii ilmeisesti huomattavaa kiinnostusta ja pitkää pinnaa. Eiväthän hekään varmasti kaikkea voi tietää, mutta ottavat asioista selvää ja käyvät jopa harrastustaan tukevia kursseja ollaksen ajan tasalla. - Minä
sepi kirjoitti:
Olisi kiva sellainen rakentava keskustelu rotukissakasvattajien kanssa. Joku hörhelö niinkuin minä, joka olen sairaseläkkeellä voisi jopa innostua asiasta ja kun on kaikenlisäksi kissahörhelö! Tuntuu, että kaksikaan kissaa ei ole tarpeeksi kun on aina kotona ja (ehkä yksin kohta) suruissani, elämässäni olisi sellaista sisältöä joka korvaisi ne lapsenlapset, kun niitä ei vain kuulu. En tiedä paljoa, mutta alku oli ainakin huono. Mikä teitä on innostanut jatkamaan harrastusta?
..ole tietääkseni ns. seppä syntyessään. Netistä löytyy paljon hyvää tietoa, kuin vain hakupalvelimilla jaksaa etsiä, jos ei kirjastoon ehdi mennä kirjoja selailemaan.
Opiskele ensin perustiedot alustapitäen ja mieti sitten vasta mahdollista kasvatusta. On olemassa erilaisia kissapalstoja, josta varmasti löytyy kissatietoa tarvittessa. :) Ja näyttelyissäkin kannattaa käydä tutustumassa. - mamma40
sepi kirjoitti:
sinun pitää opiskella genetiikkaa, tietoa löytyy netistä ja monet kasvattajat kertovat alkeet tai mistä alkeisiin pääsee käsiksi.
Sitten sinun tulee liittyä jäseneksi johonkin rotukissayhdistykseen (vajaat 20 e/vuosi) - siis ei suoraan kissaliittoon - joka on kissaliiton alainen, lista yhdistyksistä löytyy kissaliiton sivuilta.
Sitten sinulla tulee olla kasvatukseen kelvollinen siis siitostasoinen naaraskissa sekä kasvattajanimi anottuna (100 e)ja kasvattajasitoumus allekirjoitettuna. Uroskissan omistajalla siitosurossopimus allekirjoitettuna.
Tällä nykyisellä kissalla et voi kasvattaa, koska sitä ei voi siirtää SRK:n rekisteriin ilman transferia eli omistajuuden siirtotodistusta. Transferin saa vain kasvattajan kautta tuontimaan yhdistyksestä tai siis kissaliitosta (tässä tapauksessa Felix).
Kasvatuskissat on nykyisin sirutettava ja persialais/exotic kissat testattava PKD:n varalta (pakollinen) ja lisäksi muita testejä (veriryhmä, FIV, FeLV, HCM, sieni jne.).
Useamman kuin yhden pentueen kasvatuksessa on vanhempien käytävä näyttelyssä ja saavutettava avoimessa luokassa (yli 10 kk.) vähintään EX-arvostelu. Tai siitostarkastuksessa saatava hyväksyntä siitokseen (2 tuomaria arvioi kissan).
Rekisteröintiin tarvitaan vielä edellisten lisäksi vanhempien negatiiviset napatyrätodistukset sekä kollilta kivestenlaskeutumistodistus.
Shaded ja chinchilla värin kasvatuksessa ei pitkänenäisiä kannata enää nykyään käyttää, niiltäkin vaaditaan se sama lyttynaamainen tyyppi, kuin muiltakin väreiltä. Näyttelyssä pitkänenäiset saavat OH:n joka ei kasvatukseen riitä.
Tässähän sitä oli aluksi asiaa siitä, mitä kasvatuksessa vaaditaan. - aika mitä
mamma40 kirjoitti:
sinun pitää opiskella genetiikkaa, tietoa löytyy netistä ja monet kasvattajat kertovat alkeet tai mistä alkeisiin pääsee käsiksi.
Sitten sinun tulee liittyä jäseneksi johonkin rotukissayhdistykseen (vajaat 20 e/vuosi) - siis ei suoraan kissaliittoon - joka on kissaliiton alainen, lista yhdistyksistä löytyy kissaliiton sivuilta.
Sitten sinulla tulee olla kasvatukseen kelvollinen siis siitostasoinen naaraskissa sekä kasvattajanimi anottuna (100 e)ja kasvattajasitoumus allekirjoitettuna. Uroskissan omistajalla siitosurossopimus allekirjoitettuna.
Tällä nykyisellä kissalla et voi kasvattaa, koska sitä ei voi siirtää SRK:n rekisteriin ilman transferia eli omistajuuden siirtotodistusta. Transferin saa vain kasvattajan kautta tuontimaan yhdistyksestä tai siis kissaliitosta (tässä tapauksessa Felix).
Kasvatuskissat on nykyisin sirutettava ja persialais/exotic kissat testattava PKD:n varalta (pakollinen) ja lisäksi muita testejä (veriryhmä, FIV, FeLV, HCM, sieni jne.).
Useamman kuin yhden pentueen kasvatuksessa on vanhempien käytävä näyttelyssä ja saavutettava avoimessa luokassa (yli 10 kk.) vähintään EX-arvostelu. Tai siitostarkastuksessa saatava hyväksyntä siitokseen (2 tuomaria arvioi kissan).
Rekisteröintiin tarvitaan vielä edellisten lisäksi vanhempien negatiiviset napatyrätodistukset sekä kollilta kivestenlaskeutumistodistus.
Shaded ja chinchilla värin kasvatuksessa ei pitkänenäisiä kannata enää nykyään käyttää, niiltäkin vaaditaan se sama lyttynaamainen tyyppi, kuin muiltakin väreiltä. Näyttelyssä pitkänenäiset saavat OH:n joka ei kasvatukseen riitä.
Tässähän sitä oli aluksi asiaa siitä, mitä kasvatuksessa vaaditaan.riitelyä. Eihän tällaista jaksa edes lukea. Toivottavasti kissanne ovat terveitä ja onnellisia elämästään, se on kai pääasia. Elämä, joka on annettu, ja toivottavasti hyvä sellainen!
- persialainen
Minulla on narttu chinchilla persialainen. Voisitko ottaa minuun yhteyttä mahdollisimman pian?!
046-66 00 178. Olen tavoitettavissa aamu 6:00sta ja ilta 24:00.
Ystävällisin terveisin,
A. - Anonyymi
Olette kaikki hulluja.kissat pois kaikilta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424535- 932159
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi781935Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421552Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1051402- 751326
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109