Onko GPS-laitteista mihinkään?

ViragoMan

Kaveri asensi pari kesää sitten motoonsa navin ja on ylistänyt sitä etenkin mm. Saksan pikkuteillä ajellessaan. Toimii kuulemma näppärästi, eikä tartte karttaa kaivella/pysäytellä kokoajan.

Kertokaapas nyt muutkin, mitä kokemuksia / näkemyksiä GPS:n asentamisesta motoon? Mitä pitäisi erityisesti huomioida laitteen valinnassa moto-käyttöön ja mitkä olisivat hyviä merkkejä/malleja?

Ensikesänä pitäisi suunnata Virago kohti Pohjois-Saksaa joten siihen mennessä ehkä?

11

1796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuuuuuuuuuu

      pohjoissaksaan suuntaamiseen ei mitään karttojakaan tarvi, superfastilla rostokiin ja siellä oot. tukholmasta E4 tietä etelään ja siellä oot.

    • Omakohtasta kokemusta ei oo kuin sienimettältä.
      Mutta luin juuri jutun ,en oo varma oisko ollut Bikestä ja kehuvatten että on hyvä peli, tais olla Garminin vähän parempi malli kuin itellä.
      Itte kyllä hommaisin kunnon gepsin misson karttapohja jos ois tarkotus lähtee vähän etelämmäksi kuin Turkuun

    • Kri
    • kokeita tehnyt

      Esim. Saksassa on helppoa ajaa isoa tietä kaupungista toiseen, se ei liene ongelma. Mutta kun pitäisi löytää tietty osoite isosta kaupungista niin se jo on. Käytössä ollut:
      Magellan meridian color 2 kartastoa Euroopasta ja 1 Suomesta, huonoa ettei neuvo puheella (ehdoton edellytys), koska näyttö huono kirkkaassa valossa, lisäksi vaatii julmetusti muistikortteja jotta saat koko Europan mukaasi. Paska vehje, möin pois.Hyvää vesitiiviys.

      Wayfinder N-Gage QD, hyvä peli, aina uusimmat kartat käytössä(sekä kaikki kartat, ei tarvitse muistia). Mutta ulkomailla GPRS- yhteys maksaa aika tavalla. Hyvä jos käyttää vain tarvittaessa ja löytyy GPRS-verkko.Nyt hyllyllä.

      Nyt PDA jossa TomTom. Hyvin toimii ja voi käydä netissä ( N-Gage)matkalla jos tarvii jotain tietoa.PDAn toimintaaika lyhyt ellei ole laturissa.
      2 ylläolevassa miinusta vedenpitävyys, mutta toimivat povaristakin neuvomalla kuulokkeisiin. Vain näyttöä seuraamalla ajat metsään.
      Seuraava on älypuhelin josta puuttuu enää samasta laitteesta itse GPS-mokkula.
      Tai PDA jossa GPS mutta puuttuu puhelin.

      • Mika

      • kokeita tehnyt
        Mika kirjoitti:

        Mitä tuumisit Qtekin 9090 älypuhelimesta. Laitteessa on myös nettiyhteys. Siihen saa lisävarusteena:
        - bluetooth handsfree
        - bluetooth GPS MapSonic navikointiohjelmisto
        - veden/iskunkestävän kotelo (prätkäteline, kaapeliläpivienti autolaturille)
        - autolaturi
        - TV-viritin

        http://www.qtek.fi/qtek9090.htm
        http://www.qtek.fi/lisavarusteet_qtek9090.htm

        On hakusessa, saattaa ensi viikolla olla koekäytössä.


      • ensi viikolla?
        kokeita tehnyt kirjoitti:

        On hakusessa, saattaa ensi viikolla olla koekäytössä.

        En sano laitteesta ja ominaisuuksista mitään, kun en tunne. Mutta laitteen näytöstä osaan sanoa jo kuvan perusteella: Ei varmasti ole riittävän kokoinen mopokäyttöön, tuskin autoonkaan.


      • kokeita tehnyt
        ensi viikolla? kirjoitti:

        En sano laitteesta ja ominaisuuksista mitään, kun en tunne. Mutta laitteen näytöstä osaan sanoa jo kuvan perusteella: Ei varmasti ole riittävän kokoinen mopokäyttöön, tuskin autoonkaan.

        Onhan siinä 3.5" näyttö, missä on isompi? Vaikea se on läppäriä kiinnittää mopon stongaan, että saa riittävän ison näytön.
        Sitten on hienoja/kalliita navigaattoreita joissa on ns.mikrodrive eli ei muistikorttia, nekään ei pelaa mopokäytössä kun drive sekoaa tärinästä, kokemusta on siitäkin.


    • Mika

      Onko kellään kokemuksia kompassista moottoripyörään? Mulle riittäisi semmoinen gepsin sijasta. Tuon sais kalibroitua niin, ettei pyörä vaikuta kompassiin.
      http://www.formotionproducts.com/compasses.htm

      • Kri

        Tuon tapanen kompassi muutamia vuosia kiinni. Se on tosiaankin aika herkkä kaikenlaisille häiriöille, eli kaikenlaiset muutokset sähkömagneettisessa kentässä vaikuttavat. Esim. lasinpyyhkijöiden ja lämppripuhaltimen käyttö heilutteli kompassin suuntia aikalailla.

        Saahan kompassin tietysti kompensoitua niillä kahdella magneettisauvalla, jotka laitteesta yleensä löytyy. Mutta jotta näyttö olis etes jotenkin luotettava niin sähkömagneettinen kenttä kompassin lähiympäristössä ei sais muuttua kompensoinnin jälkeen.

        Ainoat "luotettava" näytöt sai kun auto oli parkissa ja kaikki sähköt offissa.

        Toinen mikä sekoittaa magneettisen kompassin toiminnan on erilaiset kiihtyvyydet ja niitähän prätkällä riittää. Lisäksi jos kompassin asentaa vaikkapa tärisevään tankoon, niin tärinän takia se ei pysty toimimaan ollenkaan, vaan pyörii ihan hullunlailla ympäri.

        Ajaessa voisin kuvitella, että suoralla tiellä ja tasanopeudella kompassi saattais jotenkin pystyä toimimaan.

        Lentsikoissakin magneettikompassi on pelkkä pakollinen varalaite, eikä siihen pidä liikoja luottaa. Varsinkaan auringon nousun ja laskun aikoihin, koska silloin aurinko aiheuttaa häiriöitä maan magneettikenttään.

        Lisäksi maan magneettikenttä ei ole tasainen/suoraviivainen, jopa Suomen kokoisella alueella tarvitaan ns. erantotaulukko, josta voi huomioida kulloistakin paikkaa vastaavat korjaukset. Korjaukset ovat /- muutamia asteita.


      • Mika
        Kri kirjoitti:

        Tuon tapanen kompassi muutamia vuosia kiinni. Se on tosiaankin aika herkkä kaikenlaisille häiriöille, eli kaikenlaiset muutokset sähkömagneettisessa kentässä vaikuttavat. Esim. lasinpyyhkijöiden ja lämppripuhaltimen käyttö heilutteli kompassin suuntia aikalailla.

        Saahan kompassin tietysti kompensoitua niillä kahdella magneettisauvalla, jotka laitteesta yleensä löytyy. Mutta jotta näyttö olis etes jotenkin luotettava niin sähkömagneettinen kenttä kompassin lähiympäristössä ei sais muuttua kompensoinnin jälkeen.

        Ainoat "luotettava" näytöt sai kun auto oli parkissa ja kaikki sähköt offissa.

        Toinen mikä sekoittaa magneettisen kompassin toiminnan on erilaiset kiihtyvyydet ja niitähän prätkällä riittää. Lisäksi jos kompassin asentaa vaikkapa tärisevään tankoon, niin tärinän takia se ei pysty toimimaan ollenkaan, vaan pyörii ihan hullunlailla ympäri.

        Ajaessa voisin kuvitella, että suoralla tiellä ja tasanopeudella kompassi saattais jotenkin pystyä toimimaan.

        Lentsikoissakin magneettikompassi on pelkkä pakollinen varalaite, eikä siihen pidä liikoja luottaa. Varsinkaan auringon nousun ja laskun aikoihin, koska silloin aurinko aiheuttaa häiriöitä maan magneettikenttään.

        Lisäksi maan magneettikenttä ei ole tasainen/suoraviivainen, jopa Suomen kokoisella alueella tarvitaan ns. erantotaulukko, josta voi huomioida kulloistakin paikkaa vastaavat korjaukset. Korjaukset ovat /- muutamia asteita.

        Tuli viikko sitten haettua Karttakeskuksesta perinteinen kompassi, Suunto A-10. Meinasin vähentää teknolelujen hankintaa.
        http://www.suunto.com/suunto/main/product_long.jsp?CONTENT<>cnt_id=10134198673939946&FOLDER<>folder_id=9852723697223380&PRODUCT<>prd_id=845524442490146&ASSORTMENT<>ast_id=1408474395903523&bmUID=1109177872421


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe