Ovatko kaikki pahantahtoiset ihmiset narsisteja tai narsistisia, narsistipiirteisiä? Onko pahan toivominen toisille juuri se piirre joka erottaa ns. normaalin ihmisen narsistisesta? En tarkoita sitä että satunnaisesti toivoo pahaa jollekin toiselle, ei meistä kukaan ole täydellinen mutta sellainen jatkuva negatiivinen suhtautuminen toisiin ihmisiin ja pahan toivominen muille on kai merkki jonkinasteisesta narsistisuudesta? Itse olen mielestäni aika avara-katseinen ihmisten suhteen mutta tuota pahantoivomista muille en hyväksy.
Pahantahtoisuus
81
1916
Vastaukset
- Rankajaruoto
Kyllä ilkeämielisyys minusta on merkki luonneviasta. Pelottavan yleistä se on meikäläisen nyt jo karsituissa piireissä. Kaikilla jossain määrin esiintyy kavalia tunteita, mutta teot ja ilmaisu ratkaisee. Jokohan voi kärsiä vaikkapa patologisesti kateudesta, mutta koettaa kaikin tavoin estää sitä vaikuttamasta muihin negatiivisesti. Silloin voidaan kai puhua jo kunnioitettavasta moraalista ja luonteesta. Monitahoinen asia siis.
- 998
Niin tiedän ihmisiä jotka kokevat esim. voimakasta kateutta muttei se heidän teoissaan useinkaan näy. Välillä vaan tulee tunteena aika selvästi esille kun eivät vain kykene sitä piilottelemaan vaikka varmasti haluaisivat. Silloin on tosiaan kyse selkärangasta. Nämä ihmiset jotka yrittävät hillitä ja hallita negatiivisuuttaan omaavat siis moraalin, mutta kärsivät silti jonkinasteistesta narsistisuudesta jonka ainakin herkkä ihminen vaistoaa ja siksi voi huonosti heidän seurassaan. Aika vaikea nauttia ihmisen seurasta jos tietää että hänellä on negatiivisia tunteita sinua kohtaan vaikkei hän ehkä haluaisikaan niitä omata.
- Ruotojaranka
Niinpä. Ja se on todella surullista.
- järkyttynyt
Aivan järkkyä !!!!
Onko kaikilla ihmisillä kavalia tunteita ??????????????
- Pokerijokeripoks
No on. Toiset on vaan taitavampia käsittelemään asioita kuin toiset. Iintensitetti ja sosiaalinen naamiointikyky myös vaihtelee. Korreloi kait ilkeämielisyyden ts tyhmyyden kans. Siis liian kiinnittynyt sosiaalisuutta eli laumajäytökseen......
- tytär-1
Ja lisäksi jos on opittu hyvät käytöstavat, eli tiedetään se, mikä on sopivaa ja mikä ei.
Kyllä mä joskus ihmettelin naapurini käytöstä suunnattomasti. Olimme isäni kanssa tunteneet naapurin *satavuotiaan* koko ikämme. Meitä voi sanoa jopa läheisiksi ystäviksi, koska tapailimme häntä melkein viikottain. Sitten tämä perheetön tervaskanto lopulta nukkui pois.
Ja odottelimme kutsua hänen sisarentyttäreltä vanhan ystävämme hautajaisiin. Lopulta tiedustellessani asiaa tältä *ystäväksi* kuvittelemalta sisarentyttäreltä. Hän vastasi minulle, että voimme tulla siunauskappeliin siunaustilaisuuteen, mutta muistotilaisuus on AINOASTAAN lähimmille ystäville ja sukulaisille??!!
Tämä sisarentytär ei koskaan tullut toimeen enonsa kanssa. Eivätkä he edes tervehtineet toisiaan, tavatessa. Mutta vanhuksen perijänä ja sukulaisena hän hoiti hautajaiset. Ja kosti näin enolleen ystävyytemme.
Pienessä yhteisössä asuessa tapahtuneesta tuli tietysti puhetta jälkikäteen, että miksi emme olleet hautajaisissa, vaan suntio oli laskenut kukkalaitteemme ystävämme arkulle. Kerroin tuolloin kysyjälle, että siskontytön mielestä me emme kuuluneet edesmenneen läheisiin ystäviin.
Tämä oli mielestäni todellista ilkeämielisyyttä ja tyhmyyttä. Koska vainajan varsinaisia ystäviä oli vain *kourallinen* jäljellä. Ja heistä ei kukaan saanut kutsua ystävänsä viimeiselle saattomatkalle. Siskontyttö päätti, että lähteköön hänen suuresti vihaamansa ihminen tästä maailmasta ilman ystäviä.
Siis suunnaton kateus ja yksinkertaisuus saa ihmisen toimimaan vihassa todella typerästi. Rahat hänelle kyllä kelpasi :D
- entiäehkei
Nimenomaan ihmisillä on tunteita. Tuo jatkuva negatiivisuus ja kateellisuus saattaa kuitenkin olla vain opittu ja totuttu asennevamma. Pahantahtominen kertoo kuitenkin siitä, ettei ihminen voi hyvin. Onnellinen ei tee eikä toivo pahaa ja ymmärtää ettei toisen menestys mitenkään ole itseltä pois.
- chabanerox
On normaalia tuntea monenlaisia tunteita ja joka tapauksessa on sama homma että jos et tiedä miksi joku sanoo että toivoo että tuo mies kuolee, niin syy voi olla aika looginen ja sanamuoto voi olla myös huonosti valikoitu.
Ei missään tapauksessa ole oikeutettua arvioidaihmistä yhden sanan takia.
Kateus on normaalia. Kateuden myöntäminen on myös aika tervettä. Ikä vaikuttaa asioihin myös oleellisesti. elämän valinnat ja ajanjaksot jolloin ei ole tyytyväinen omaan elämään voi laukaista monenlaista, mutta ne ovat ohimeneviä asioita.- 998
Tämä on taas tällaista liibalaabaa. On olemassa asennevammaisia ja pahantahtoisia ihmisiä. Kaikki ihmiset eivät ole jatkuvasti negatiivisia ja toivo pahaa muille tai yritä evätä hyvää ja onnellista elämää muilta. En ole väittänyt missään vaiheessa etteikö jokaisen ihmisen elämään kuuluisi kaikki tunteet ja etteikö kaikki olisi joskus ehkä hetkellisesti toivonut pahaa toiselle tai ollut kateellinen. Se on kuitenkin eri asia kuin jatkuva negatiivisuus ja kateellisuus muita kohtaan ja oikein tietoinen toisen ihmisen elämän pilaaminen tai hyvän evääminen toisen ihmisen elämästä.
- 998
998 kirjoitti:
Tämä on taas tällaista liibalaabaa. On olemassa asennevammaisia ja pahantahtoisia ihmisiä. Kaikki ihmiset eivät ole jatkuvasti negatiivisia ja toivo pahaa muille tai yritä evätä hyvää ja onnellista elämää muilta. En ole väittänyt missään vaiheessa etteikö jokaisen ihmisen elämään kuuluisi kaikki tunteet ja etteikö kaikki olisi joskus ehkä hetkellisesti toivonut pahaa toiselle tai ollut kateellinen. Se on kuitenkin eri asia kuin jatkuva negatiivisuus ja kateellisuus muita kohtaan ja oikein tietoinen toisen ihmisen elämän pilaaminen tai hyvän evääminen toisen ihmisen elämästä.
Aivan niin kuin osa ihmisistä ei haluaisi nähdä tämän elämän varjopuolia ja todellisuutta. Kaikki selitetään muka normaaliksi. Tässä elämässä on tosi pahoja ihmisiä, sitten on todella hyviä ja kaikkea siltä väliltä. Sitä kutsutaan ELÄMÄKSI.
- 998
998 kirjoitti:
Aivan niin kuin osa ihmisistä ei haluaisi nähdä tämän elämän varjopuolia ja todellisuutta. Kaikki selitetään muka normaaliksi. Tässä elämässä on tosi pahoja ihmisiä, sitten on todella hyviä ja kaikkea siltä väliltä. Sitä kutsutaan ELÄMÄKSI.
Ja juuri tämä todellisuuden kieltäminen korpeaa minua aivan julmetusti kun yrität selittää mitä kaikkea olet kohdannut elämäsi aikana ja millaisia ihmisiä sun elämässä on ollut ja on ja sitten nämä asiat yritetään normalisoida ja väittää että ne on ihan normaaleja asioita ja kaikki ihmiset on tuollaisia. No ei kyllä ole. On olemassa ihan terveitä ja tasapainoisiakin ihmisiä jotka eivät kiusaa muita ja toivo muille jatkuvasti pahaa. Te kiellätte todellisuuden! Tämä elämä ei ole pelkkää harmautta! Ilman pahan näkemistä ei voi nähdä hyvääkään, näette vain harmaan. Anteeksi kun tuli tällainen purkaus mutta olen tähän asiaan törmännyt liian monta kertaa enkä jaksa sitä enää.
- Elliepäluulo
Tietysti. Jotkut vain sattuvat sijoittumaan johonkin yksipuoliseen joukkoon eli hyviin pahoihin tai rumiin.. Ja sitten he pienessä piirissä kuvittelevat kaikkien olevan kaltaisia. Nurkkakuntainen narsismi näitä riepoo. Ikävää hyvänä joutua pahojen keskelle ja kauniina rumien jne. Liikkuvuus on aika vähäistä eikä kukaan auta harmaiden pariin.
- 998
Ei ole olemassa täysin tai täysin pahoja ihmisiä, mutta on olemassa ihmisiä jotka ovat suurimman osan ajasta hyväntahtoisia, sitten on olemassa ihmisiä jotka ovat suurimman osan ajasta pahantahtoisia. Sitten kaikkea tältä väliltä. Surettaa vaan että osa ihmisistä yrittää väittää että ei ole mahdollista saavuttaa lähes jatkuvaa onnellisuuden ja tasapainon tilaa. Nämä ihmiset ovat tavallaan luovuttaneet.
Itse en ole vielä siihen lähes jatkuvaan tasapainon ja onnellisuuden tilaan päässyt mutta tavoite on kyllä tämä. Koska se on mahdollista saavuttaa, tiedän se koska olen siinä tilassa ollut aiemmin. Narsistit ja narsistiset ihmiset yrittävät vaan väittää että on normaalia olla jatkuvasti pahantahtoinen ja ettei ole mahdollista saavuttaa onnellisuuden ja tasapainouden tilaa.
Se ei ole totta, se on valehtelua. Joko he valehtelevat itselleenkin, tai sitten he valehtelevat tietoisesti koska eivät halua että sinä olet onnellinen koska itse ovat onnettomia. Narsistien ja narsististen ihmisten negatiivisuus alkaa tarttumaan sinuun itseesikin kun tarpeeksi kauan heidän läheisyydessään olet ja jos alat uskomaan heidän valheitaan. Se on juuri se pahin juttu. Se kai heidän tavoite onkin. - 998
998 kirjoitti:
Ei ole olemassa täysin tai täysin pahoja ihmisiä, mutta on olemassa ihmisiä jotka ovat suurimman osan ajasta hyväntahtoisia, sitten on olemassa ihmisiä jotka ovat suurimman osan ajasta pahantahtoisia. Sitten kaikkea tältä väliltä. Surettaa vaan että osa ihmisistä yrittää väittää että ei ole mahdollista saavuttaa lähes jatkuvaa onnellisuuden ja tasapainon tilaa. Nämä ihmiset ovat tavallaan luovuttaneet.
Itse en ole vielä siihen lähes jatkuvaan tasapainon ja onnellisuuden tilaan päässyt mutta tavoite on kyllä tämä. Koska se on mahdollista saavuttaa, tiedän se koska olen siinä tilassa ollut aiemmin. Narsistit ja narsistiset ihmiset yrittävät vaan väittää että on normaalia olla jatkuvasti pahantahtoinen ja ettei ole mahdollista saavuttaa onnellisuuden ja tasapainouden tilaa.
Se ei ole totta, se on valehtelua. Joko he valehtelevat itselleenkin, tai sitten he valehtelevat tietoisesti koska eivät halua että sinä olet onnellinen koska itse ovat onnettomia. Narsistien ja narsististen ihmisten negatiivisuus alkaa tarttumaan sinuun itseesikin kun tarpeeksi kauan heidän läheisyydessään olet ja jos alat uskomaan heidän valheitaan. Se on juuri se pahin juttu. Se kai heidän tavoite onkin.Korjaus: Ei ole olemassa täysin HYVIÄ tai täysin pahoja ihmisiä.
- åpoiuytrertyuio
Mun mielestä me ei voida tietää.
Näemme elämämme aikana kuitenkin niin rajoitetun otoksen ihmisiä.
Se on selvää, että on olemassa pahoja tekoja tekeviä ihmisiä sekä ihmisiä joilla on pahaa tahtoa, mutta siitä en ole varma, että kaikilla ihmisillä ilmenisi kavalia tunteita.
Mielestäni emme voi mitenkään tietää. Olisi hassua väittää että voisimme tietää kaikkien ihmisten tunne-elämästä.- Hyvääpahaa
Sepä se. Minun läheisyydessä on selkeästi ollut hyviä ihmisiä jotka ovat salllineet ja sallivat edelleen pahojen ihmisten huonon kohtelun juuri minua kohtaan. Suurempi pettymys näitä hyviksiä kohtaan. Parempi käpertyä omiin oloihin kun ei jaksaminen enää riitä
- vilosohvi
Kyllä minusta tuntuu siltä, että pahantahtoisia tunteita on varmaan kaikilla. Eihän kukaan ole enkeli. Jos joku on loukannut tai satuttanut, niin aika varmasti siitä tulee pahantahtoisia tunteita.
Eri juttu on sitten se, mitä niillä tunteillaan tekee. Antaako niitten vain olla ja hävitä aikanaan, vai suunnitteleeko jotain toisen pään menoksi ja toteuttaa sitten suunnitelmansa.
Siinä on mielestäni se ero ns. "hyvän" ja "pahan" ihmisen välillä.
Vaikkakaan en usko, että olisi olemassa täydellisen hyviä ja täydellisen pahoja ihmisiä. Me ollaan kaikki jotain siltä väliltä, toiset vaan on eri kohdassa jatkumoa kuin toiset.
Ja ehkäpä sillä jatkumolla voi myös liikkua molempiin suuntiin.
Omat valinnat on ne, joilla on merkitystä.- ttff
Olen paljolti samaa mieltä. Jos joku on todella räikeästi tehnyt vääryyttä niin kyllä siitä tulee pahantahtoisia tunteita. Juuri se erottaa hyvät ja pahat miten toimii sen jälkeen. Jos suunnittelee ja sitten toteuttaa suunnitelmansa eli jotain pahaa toista ihmistä kohtaan, ts. kostaa, niin sellaiseen vaaditaan jo sitä pahuutta.
Sitä olen vasta ihan viime aikoina ihmetellyt onko kostaminen hyvinkin yleistä. Tai onko se nykyään jotenkin hyväksyttävää jopa. Joskus tuntuu, että on. Kaikenlaisia kostajia tuntuu olevan niin paljon liikkeellä.
Vanhan viisauden mukaan "Jos ryhdyt kostamaan jollekin voit kaivaa kaksi hautaa valmiiksi: toisen kostosi kohteelle ja toisen itsellesi." Kostaminen on aina väärin. Pahan suunnitteleminen ja toteuttaminen on aina väärin.
Kaikkein parasta olisi asioista puhuminen ennenkuin ongelmista kasvaa vuorenkorkuisia. Jotkut vain eivät edes halua selvittää mitään vaan ryhtyvät suin päin heti kostamaan, ja tekevät niinkuin ovat aina ennenkin tehneet. - ttff
ttff kirjoitti:
Olen paljolti samaa mieltä. Jos joku on todella räikeästi tehnyt vääryyttä niin kyllä siitä tulee pahantahtoisia tunteita. Juuri se erottaa hyvät ja pahat miten toimii sen jälkeen. Jos suunnittelee ja sitten toteuttaa suunnitelmansa eli jotain pahaa toista ihmistä kohtaan, ts. kostaa, niin sellaiseen vaaditaan jo sitä pahuutta.
Sitä olen vasta ihan viime aikoina ihmetellyt onko kostaminen hyvinkin yleistä. Tai onko se nykyään jotenkin hyväksyttävää jopa. Joskus tuntuu, että on. Kaikenlaisia kostajia tuntuu olevan niin paljon liikkeellä.
Vanhan viisauden mukaan "Jos ryhdyt kostamaan jollekin voit kaivaa kaksi hautaa valmiiksi: toisen kostosi kohteelle ja toisen itsellesi." Kostaminen on aina väärin. Pahan suunnitteleminen ja toteuttaminen on aina väärin.
Kaikkein parasta olisi asioista puhuminen ennenkuin ongelmista kasvaa vuorenkorkuisia. Jotkut vain eivät edes halua selvittää mitään vaan ryhtyvät suin päin heti kostamaan, ja tekevät niinkuin ovat aina ennenkin tehneet.Jatkan...
Syy siihen, miksi narsisti ryhtyi kostamaan on yksinkertainen: narsisti teki jotain ja kerroin siitä kahdelle sukulaiselle. Sitä minun ei olisi tietenkään pitänyt tehdä, mutta olin silloin niin valtavan pettynyt. Siihen asti olin aina luottanut ihmisiin. Niinhän sitä sanotaan, että ne, joista eniten välittää, tuottavat suurimman pettymyksen. - Coldplate
ttff kirjoitti:
Kaikkein parasta olisi asioista puhuminen ennenkuin ongelmista kasvaa vuorenkorkuisia. Jotkut vain eivät edes halua selvittää mitään vaan ryhtyvät suin päin heti kostamaan, ja tekevät niinkuin ovat aina ennenkin tehneet.Ai puhua ongelmistaan? Jonkun korkea-arvoisia tärkeän ihmisen tekemistä vääryyksiä?! Tämmöinen mitätön matonen... Hehe... Saa kaivaa samalla haudan itselleen. Hiljaisuudessa sentään menee vain toinen jalka hautaan. Puolikuolleenakin voi elää....
- ttff
Coldplate kirjoitti:
Ai puhua ongelmistaan? Jonkun korkea-arvoisia tärkeän ihmisen tekemistä vääryyksiä?! Tämmöinen mitätön matonen... Hehe... Saa kaivaa samalla haudan itselleen. Hiljaisuudessa sentään menee vain toinen jalka hautaan. Puolikuolleenakin voi elää....
Oikeassa olet. Ei narsistin kanssa voi puhumalla selvittää mitään asioita, niinkuin normaalien ihmisten kanssa. Kaikki yritykset päättyvät aina siihen, että vain toisessa on vika eli minussa. Toinen osapuoli on se, jossa ei ole mitään vikoja.
- Sylloghizmi
Kun narsisti lyö niin se joka suojautua sykkyrälle on paha koska vaikeuttaa nassen tarvetta ja oikeutta purkaa aggressiotaan jonka tietysti uhri aiheutti omistamalla väärän värisen tukan. Vika on siis molemmissa.
- åpoiuytrertyuil
Joo se on kauhea psykologia, jota paljon ainakin keittöpsykologian puolella harrastettiin joskus 90-luvulla, että jos jollekin tapahtui jotain pahaa, hänessä oli jotakin mikä veti sitä pahaa puoleensa eli aiheutti sen omalla olemuksellaan tai päänsisäisellä ajatusmaailmallaan muuten tekemättä yhtään mitään.
Ja sitten sellasta, että jos joku vaikka pelkäsi, että puu kaatuisi päälle, niin jos sitten tulikin ukkonen ja puu kaatui päälle, niin se johtui siitä että se henkilö oli pelännyt puun kaatumista.
Onko noi oikeasti järkeviä ?
- ertjklöääölkjhgfd
Minusta kuulostaa erikoiselle, että loukatuksi tulosta tulisi pahantahtoisia tunteita, minulle ainakaan ei tule kuin halu oikeasta asioita mahdollisimman oikeudenmukaiseksi ja mahdollisimman pehmein keinoin, mutta jos se ei auta, tiukkuutta tarvitaan. Oikeudenmukaisuuden halu ei mielestäni missään tapauksessa ole pahantahtoisuutta. Minusta kuulostaa vähän siltä, että oletteko mahdollisesti tulleet manipuloiduksi uskomaan, että on pahaa haluta oikeudenmukaisuutta, Eikös se juuri ole hyvää ?
- lkjhgfdsdfghjkl
Lisään.
Eikö voi olla tunteita toimia oikeudenukaisuuden puolesta kostamisen sijaan ? Silloin pahantahtoisia kostonhalutunteita ei tule välttämättä ollenkaan.
Minusta on tosi kummallista, että kaikille tulee aina mieleen, että jos kertoo olevansa uhri jossain asiassa, niinkuin se automaattisesti johtaisi kostonhaluntunteisiin. Minusta se on ihan hullua.
Minulle ainakin tulee aina tämmönen tunne: "Että nyt kyllä tähän hulluuteen on saatava joku tolkku!!!", jos joku tekee jotain pahaa. - vilosohvi
Oletko koskaan joutunut toisen pahantahtoisen teon uhriksi? Onko joku esim. tehnyt rikoksen sinua kohtaan?
Itselläni tuntuisi mahdottomalta, että jos vaikka joutuisin väkivallan kohteeksi, etten olisi lainkaan vihainen. Saattaisi tulla tunteita tai mielikuvia kostamisesta tai takaisin lyömisestä. Mutta tekisinkö niin? Todennäköisesti en, vaan tekisin rikosilmoituksen. Tässäkin on tärkeää erottaa tunteet ja toiminta toisistaan. Tunne ei ole sama asia kuin toiminta. - ölkjhgfghjklölk
Jos joku tekee jotain kohtaan rikoksen, ja joku on siitä vihainen, niin onko se teidän mielestänne ihan oikeesti pahantahtoisuutta ????
- Manibuli
Olemme. Ja vaikka emme olisikaan niin minkäs teet?
- vilosohvi
Ei oikeudenmukaisuuden halu ole pahantahtoisuutta. Asioiden oikaisu oikeudenmukaisestii on hyvä asia, mutta aina se ei vaan toimi. Silloin saattaa tulla pahantahtoisia tunteita väärintekijää kohtaan.
Ja toisaalta oikeudenmukaisuuskin on joskus vaikea määritellä.
Maailma on monella tapaa epäoikeudenmukainen paikka.
Ei kai vihan tunteet ole kiellettyjä tässä epäoikeudenmukaisessa maailmassa? Omasta mielestä tunne itsessään ei ole väärin, vaan se mitä tunteella tekee voi olla väärin.
Toisaalta jatkuva vihan tunne ei ole ihmiselle itselleen hyväksi, joten armollisuus on suositeltavaa.- ttff
Oikeudenmukaisuutta minäkin olen halunnut kaikkein eniten, mutta mistään en ole sitä saanut enkä löytänyt. Tämä palsta on ainoa paikka, missä voin kertoa oman käsitykseni asioista. Enkä täälläkään tietenkään enempää kuin vähän sieltä ja vähän täältä. Suurin osa on pakko jättää kertomatta.
- Coldplate
ttff kirjoitti:
Oikeudenmukaisuutta minäkin olen halunnut kaikkein eniten, mutta mistään en ole sitä saanut enkä löytänyt. Tämä palsta on ainoa paikka, missä voin kertoa oman käsitykseni asioista. Enkä täälläkään tietenkään enempää kuin vähän sieltä ja vähän täältä. Suurin osa on pakko jättää kertomatta.
Sama. Enää tämä alusta on tarjolla kun muista on ovet lukkiutuneet tomaattisateen saattelemana. Semmoinen on asiani luonto.
- ölkjhgfdfghjklö
Mutta jankutan, että onko vihaisuus sitten aina pahantahtoisuutta ?
Itse ahdistuin kauheasti apua hakiessani ilmeisesti tässä yhteiskunnassa yleisestä käsityksestä, että kiltti uhri transformoituu automaattisesti pahantahtoiseksi kun hänelle tehdään pahaa, eli siis uhri automaattisesti on paha tai vähintäänkin hänestä voidaan sellainen tehdä tekemällä hänelle jotakin pahaa ?
Olen kyllä huomannut ja kokenut nahoissani tämän ilmiön, mutta onko siinä mitään järkeä ? - ölkjhgsdfghjk
Niin, ja minäkin olen nyt poikkeeuksellisen harvinaisesti pikkuisen äkäinen, mutta hyvällä asialla :)
- 998
Itse ainakin olen kai jo pariin otteeseen sanonut että kun puhun pahantahtoisuudesta niin puhun lähes jatkuvasta pahantahtoisuudesta ja negatiivisuudesta muita kohtaan, en epäoikeudenmukaisen kohtelun aiheuttamasta vihasta joka pitää käsitellä tai satunnaisesta pahantoivomisesta toisille.
Oikeastaan pahantoivominen ja negatiivisuus muita kohtaan johtuu juurikin epäoikeudenmukaisen kohtelun aiheuttaman vihan käsittelemättä jättämisestä. Siitä ettei sitä ole SAANUT käsitellä tai edes tuntea, ei olla annettu lupaa siihen. Sen vuoksi itseä häiritsee tosi paljon se että kun yrität sitten uhrina käsitellä vihan tunteitasi niin sut saatetaan leimata pahantahtoiseksi vaikka se ei sitä todellakaan ole. Aivan kuin tervettä vihaa ei olisi olemassa. EN SIIS PUHU TERVEISTÄ VIHANTUNTEISTA.
Raamattukin puhu vihastumisesta ei vihasta. Eli terveempää on vihastua epäoikeudenmukaisuudesta kuin antaa vihan myrkyttää sisimpänsä. Tämä sisimmän myrkyttyminen sitten aiheuttaa katkeruutta ja negatiivisuutta ym. ikäviä tunteita.
Läheisriippuvaiset ihmiset kuvittelevat että vihastuminen ja vihan tunteminen on jotenkin väärin. Ei siinä ole mitään väärää. Se on ihan normaali ihmiselämään kuuluva tunne. Terveen vihan avulla voi saada hyvääkin aikaan, voi oikaista epäoikeudenmukaisuuksia.
Vaikuttaa siltä että ihmisillä on paljon kaikenlaisia vääristyneitä käsityksiä asiosita. - Meganismi
Girardilaisittain olet kai uhriudestasi tietoisten ihmisten silmissä saastunut ja pelottava. Luulevat sinut eliminoimalla ja kivittämällä poistavansa myös itse ongelman..? Jotkut taas ei edes näe uhriuttasi vaikka kärrynpyöriä pyörittelisit, vaan jotain ties mitä psykoottista oman pään roinaa projisoivat jo valmiiksi kaulittuun helppoon nakkiin. Joillekin vasurihörhöille oikeasti riittää vain yksi poliittisesti epäkorrekti sana niin olet ikuisesti ja aina tuhon oma. Modernin ajan heimoilua tämä on. Ei niin kaukana sittenkään jostain savannimeiningistä?
- pikkuisenvihastunut
Kiitos, hyvä tuo sana vihastua....
enpä ollutkaan hoksannut koskaan käyttää
Alan sanoon jotain tällästä tarvittaessa ystävällisellä äänellä:
Että kuulkaas nyt olen hieman vihastunut...
:)
tosi hyvä sana, että kun ollaan oikeudenmukaisuuden asialla niin sillon vihastutaan ei siis tunneta vihaa
olempas tyhmä kun en itse keksinyt
- chabanerox
On olemassa mielenterveys häiriö, jossa ihminen näkee asiat joko mustana tai valkoisena.
- äljsdghjklö
mutta on myös oikeasti mustavalkoisia asioita, sekin pitää muistaa, kaikki ei ole harmaata.
Minä sanoisin että totuus on se että kaikki värit ovat olemassa, mukaan lukien musta ja valkoinen, ja joskus joku asia voi olla täysin mustavalkoinen aivan niinkuin sinipunainen, harmaa, liilavihreä jne...
Minä en vähääkään usko niihin joidrn totuus on yksipuolisen harmaa, minusa se on kaikista epätosin idea, että kaikkea eri harmaan sävyistä vaan muka on maailmassa, se on ihan höpönhöpöä--- - åpuytdfghjklö
Jatkuu.
Ovela manipulaatio...
"Ei maailma ole mustavalkoinen, pitää muistaa kaikki harmaan sävyt !!!"
Eli ihminen huijataan unohtamaan kauniin värikäs maailma ja luulemaan sitä lähinnä eri harmaan sävyiksi. No sittenhän voidaankin seuraavaksi tarjota masennuslääkettä, kun kaikki kauniit värit unohdettu ja ihminen saatu harmaaseen maailmaan.
Tuo oppi on nähdäkseni todella ovela manipulaatio.
Itse ostaisin mieluummin mustia tai valkoisia esineitä, kuin kaikki harmaita.
ei ole minun lempiväri tuo harmaa, mutta sekin voi olla hyvin kaunis sopivassa paikassa. - ölkjhfdskl
Jatkuu.
Onko diagnoosia sille jos näkee kaiken harmaana tai kaiken keltaisena ?
Menee ehkä silmäsairauksien puolelle ? - lkjhgdsdfghjk
lisään vielä
Olen sitä mieltä että kaikki värit eivät ole olemassa vain ulkoisesti, vaan niillä on kaikilla väreillä myös mentaalinen vastine, kuten myös vertauskuvallisestikin,
mutta mielenkiintoisesti eikös valkoisessa ollut kaikki värit ?
Eli onko kyseessä kysymys värillisen ja värittömän maailman välillä enemmänkin ?
Olen nyt unohtanut miten olikaan mustan värin laita, miten se olikaan muodostunut ?
Jos jaksaisi huomenna perehtyä- - 998
Tervein on se joka näkee kaikki värit. Sekä mustan että valkoisen ja kaikki värit siltä väliltä.. Mutta tätä ei useinkaan haluta myöntää. On helpompaa leikkiä että pahuutta ei ole, mutta miten sitten voi olla hyvyyttä jos ei ole pahuutta? Olisi kamalaa nähdä kaikki täysin harmaana ja värittömänä. Toisaalta ei ole helppoa nähdä myöskään selvästi sitä hyvää ja pahaa mitä ihmisissä ja tässä maailmassa on.. Luulen kuitenkin että se kuka näkee kaikki eri värit on se joka on eniten elossa niin hyvässä kuin pahassa.
- 998
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/18/kaiken-takana-onkin-trauma
Ehkä kaiken takana onkin trauma, ja usein se trauma on syntynyt nimenomaan narsististen ihmisten toimesta. Siinäpä vähän mietittävää. - exkursio
lkjhgdsdfghjk kirjoitti:
lisään vielä
Olen sitä mieltä että kaikki värit eivät ole olemassa vain ulkoisesti, vaan niillä on kaikilla väreillä myös mentaalinen vastine, kuten myös vertauskuvallisestikin,
mutta mielenkiintoisesti eikös valkoisessa ollut kaikki värit ?
Eli onko kyseessä kysymys värillisen ja värittömän maailman välillä enemmänkin ?
Olen nyt unohtanut miten olikaan mustan värin laita, miten se olikaan muodostunut ?
Jos jaksaisi huomenna perehtyä-Väri on aistihavainto, jonka esineen pinnasta heijastunut tai aineen läpi kulkeutunut VALO aiheuttaa silmän välityksellä ihmisen tajunnassa. Musta ja valkoinen eivät oikeastaan ole värejä lainkaan. Harmaa taas on värimössöä, jonka voi saada aikaan sekoittamalla kaikki värit sopivassa suhteessa. Tältä pohjalta ei siis ole olemassa mustaa ja valkoista.
- exkursio
exkursio kirjoitti:
Väri on aistihavainto, jonka esineen pinnasta heijastunut tai aineen läpi kulkeutunut VALO aiheuttaa silmän välityksellä ihmisen tajunnassa. Musta ja valkoinen eivät oikeastaan ole värejä lainkaan. Harmaa taas on värimössöä, jonka voi saada aikaan sekoittamalla kaikki värit sopivassa suhteessa. Tältä pohjalta ei siis ole olemassa mustaa ja valkoista.
Lisäys myös...musta on värien sekoitus ilman valkoista , harmaan aikaansaaminen vaatii myös valkoista.
- äökfdfghjklöö
Mutta minä en usko tätä teoriaa näin vähällä. Aion vielä joskus tutkia asiaa kun ehdin. :)
- Konttivakosto
998 kirjoitti:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/18/kaiken-takana-onkin-trauma
Ehkä kaiken takana onkin trauma, ja usein se trauma on syntynyt nimenomaan narsististen ihmisten toimesta. Siinäpä vähän mietittävää.Tuon miehen kohtelu on ollut raivostuttavraa törkeätä, vihastuttaa ihan, vai pitäisikö sanoa näin poliittisesti korrektisti ja värittömästi laimeammin että onpa surullista... Ja taas pääsee yksi kusiainen veräjästä ilman rangaistuksia.
Itselläkin yksi suht tyly kokemus psykiatrista mutta eniten kiusaa ja paukamia on tuottanut lähi- ja kaukaisempikin ympäristö kummallisilla ja sitkeän luupäisillä arveluillaan ja näkemyksillään. Milloin sitä on ollut vetelä hampuusi, milloin luova taiteilijapersoona ja toisinaan vain vaikeaselkoinen monimutkainen persoonallisuus. Tämä sitkeistä oikaisurityksistäni huolimatta. Ja kaiken takana alati kasautuva kompleksinen TRAUMAtisoituminen. Ziisus ettei mene lanttuun ei sitten millään. Nuo sitkeät ideat sitten oikeuttavat ties mihin kohteluun... Ja voihan helkkarien kun pääsisi edes joskus antamaan vähän palautetta heidän onnettomuudensa hetkellä. Anteeksi.
- vilosohvi
Tuon epäoikeudenmukaisuuden herättämän vihantunteen lisäksi on olemassa myös ihmisiä, jotka haluavat satuttaa toisia tahallaan ihan vain satuttamisen ilosta. On siis olemassa pahoja, tai tavallista pahempia ihmisiä, jotka nauttivat, kun saavat satutettua toista. Tätä ihmistyyppiä en ole koskaan oppinut ymmärtämään.
Sitten on ihmisiä, jotka haluavat paremman aseman ryhmässä pelottelemalla toisia. Tätäkään ihmistyyppiä en täysin ymmärrä, jollain tasolla ehkä siten, että heillä on kova huoli omasta asemastaan ryhmässä. Tuomittavaa toimintaa on kyllä tämäkin.
Ehkä toisten satuttaminen antaa joillekin vallantunteen?- 998
Niin ne on sadisteja jotka haluavat satuttaa muita pelkästä satuttamisen ilosta. Tiedän miten pahalta tällainen sadismi tuntuu. Se aiheuttaa suorastaan tuskaista ahdistusta. On ihan käsittämätöntä nähdä tällaista ihmisten pahuutta. Se on juuri sitä mitä pahuudeksi voisi kutsua. On näiden sadismin uhrien väheksyntää väittää ettei pahuutta muka ole olemassa. Juuri tätä väheksyntää ihmiset tekevät koko ajan, eli vähättelevät tai suorastaan kieltävät narsistien uhrien kokeman tuskan ja kärsimyksen. Saattavat väittää että sinä näet asiat mustavalkoisesti vain sen vuoksi että olet nähnyt ihmisten pahuuden. Mitä mustavalkoisuutta on siinä että olet nähnyt ihmisyyden karuimman puolen? Ehkäpä nämä leimaajat vain kieltävät todellisuuden koska todellisuus on liian karu... Helpompi väittää että se joka on tätä pahuutta todistanut on jotenkin viallinen, hullu. Totuus on kuitenkin totuus eikä mitkään teoriat ja selitykset muuta totuutta miksikään. Tässä on juuri narsistien uhrien ongelma, juuri kukaan ei usko. Ainoastaan he jotka ovat saman kokeneet ymmärtävät miltä tuntuu olla tuollaisten ihmisten uhrina. Pahimmillaan kidutettuna, sillä kiduttamiseksi voisi jatkuvaa mahdollisesti vuosikausia kestävää henkistä väkivaltaa kutsua. Narsistin uhrit on myös ainoita jotka ymmärtävät että millaista tuskaa se aiheuttaa. Pahimmillaan uhri kärsii loppuelämänsä eikä siihenkään apua ja lievitystä (ainakaan tarpeeksi) saa juuri tuon vähättelyn vuoksi. Ei ihminen ole heikko jos se kärsii siitä että on joutunut sadististen ihmisten uhriksi. Sadismi on kidutusta ja kidutuksen uhrit kärsivät.
- iuytrertyuio
Hyvä kirjoitus mielestäni tuo edellinen
- chabanerox
jankuti jankuti
- vilosohvi
Mutta onko pahuus kytköksissä narsismiin? En ole kovin paljon narsismista lukenut, eikö se ole jollain lailla itsekeskeisyyttä? Ehkä tämä itsekeskeisyys aiheuttaa sitten sen, ettei henkilö ajattele asioita toisten ihmisten näkökulmasta, eikä siis ole kovin empaattinen. Empatian puute voi aiheuttaa sitä toista vahingoittavaa käytöstä, kun henkilö ei ajattele toista ihmistä tai tämän tunteita. Eräänlainen psyykkinen vamma on siinä varmaan kyseessä, ja vaatisi narsistilta oman ajattelutavan muuttamista.
Mutta saattaa myös olla, että ihminen tietää, miltä toisesta tuntuu, ja silti haluaa satuttaa. Ja juuri siksi haluaa satuttaa. Olisiko tämä sitten ehkä sosiopatian tai psykopatian merkki?
Toisaalta tuntuu myös siltä, että pahuus on aika pitkälle henkilön oma valinta. Jokainen ihminen kykenee sekä pahaan että hyvään, näin arvelen. Täytyy vaan tehdä se oikea valinta, ja valita hyvä.- intersektio
En tiedä, mutta usein nämä sanotaan nyt vaikka epäempaattiset ihmiset syyttävät niitä monista näkökulmista asioita pohtivia juuri näistä omista ongelmistaan. Ja näitä kun on enemmistö jää se muitakin ajatteleva niiiin jalkoihin. Joku perustava hullunmylly on vallalla ja sosiaalinen elämä on mahdotonta tällaisella moninäkökulmavammaisella.
- 998
Narsistit on usein myös sadisteja ainakin ajoittain. En pidä sellaista epäempaattisuutta, narsistisuutta niin pahana jossa ei satuteta muita tahallaan, jossa ei olla tietoisesti välinpitämättömiä ja epäempaattisia. (Tällaista narsistisuutta on kai aika paljon tässä maailmassa). Ymmärrän näitä ihmisiä koska kyse on vain tiedostamattomuudesta, mutta sitä en pysty koskaan ymmärtämään miten joku voi nauttia toisen ihmisen satuttamisesta ja pitää sitä hyvänä asiana tai kuvitella että hänellä on siihen oikeus.
Eli en ymmärrä enkä hyväksy sitä että joku tietoisesti satuttaa muita koska pitää siitä tai katsoo että hänellä on oikeus. Eikä sitä pitäisi kenenkään muun hyväksyä. Tietääkseni ihmisoikeudet on juuri sitä varten laadittu. Narsistit ei kuitenkaan näitä ihmisoikeuksia kunnioita tai saattavat väittää että on epärealistisista odottaa niiden kunniotusta koska ilmeisesti heidän oma lapsuutensa on ollut niin väkivaltainen ja vanhempiensa käytös niin epäkunnioittavaa että pitävät sellaista normina. Ja sitä mitä narsistilla ei ole, tai ole ollut ei muillakaan saa olla. - kenenoikeudet
Taustasyyt narsismin takana taitaa olla pielessä? Kyllä nuo omahyväisimmmät tyypit tulee paapotuista, jossei hemmotelluista olosuhteista. Näin on näppyläiset!
- HittoKoVäsyttää
998 kirjoitti:
Narsistit on usein myös sadisteja ainakin ajoittain. En pidä sellaista epäempaattisuutta, narsistisuutta niin pahana jossa ei satuteta muita tahallaan, jossa ei olla tietoisesti välinpitämättömiä ja epäempaattisia. (Tällaista narsistisuutta on kai aika paljon tässä maailmassa). Ymmärrän näitä ihmisiä koska kyse on vain tiedostamattomuudesta, mutta sitä en pysty koskaan ymmärtämään miten joku voi nauttia toisen ihmisen satuttamisesta ja pitää sitä hyvänä asiana tai kuvitella että hänellä on siihen oikeus.
Eli en ymmärrä enkä hyväksy sitä että joku tietoisesti satuttaa muita koska pitää siitä tai katsoo että hänellä on oikeus. Eikä sitä pitäisi kenenkään muun hyväksyä. Tietääkseni ihmisoikeudet on juuri sitä varten laadittu. Narsistit ei kuitenkaan näitä ihmisoikeuksia kunnioita tai saattavat väittää että on epärealistisista odottaa niiden kunniotusta koska ilmeisesti heidän oma lapsuutensa on ollut niin väkivaltainen ja vanhempiensa käytös niin epäkunnioittavaa että pitävät sellaista normina. Ja sitä mitä narsistilla ei ole, tai ole ollut ei muillakaan saa olla.Ihmisoikeuksissa on paljon epäkohtia mitkä tulisi HETI purkaa niin kuin olisi JO! Ne perustuvat ihanteille joihin ei ole katetta modernissa TODELLISUUDESSA. Noin äkkiä silmäiltynä SUURIN osa ei toteudu ainakaan meikäläisen kohdalla, mutta Suomihan on tunnetusti pohjoismaiden häpeäpilkku ihmisoikeusasioissa. Meillä on varmastikin tehtäväpalleille valikoitunut poikkeuksellisen paljon sellaista ainesta, joiden kohdalla 1. artiklan toinen lause ei täyty.
- edellinentaas
HittoKoVäsyttää kirjoitti:
Ihmisoikeuksissa on paljon epäkohtia mitkä tulisi HETI purkaa niin kuin olisi JO! Ne perustuvat ihanteille joihin ei ole katetta modernissa TODELLISUUDESSA. Noin äkkiä silmäiltynä SUURIN osa ei toteudu ainakaan meikäläisen kohdalla, mutta Suomihan on tunnetusti pohjoismaiden häpeäpilkku ihmisoikeusasioissa. Meillä on varmastikin tehtäväpalleille valikoitunut poikkeuksellisen paljon sellaista ainesta, joiden kohdalla 1. artiklan toinen lause ei täyty.
Siis koko roska uusiksi.
- 998
HittoKoVäsyttää kirjoitti:
Ihmisoikeuksissa on paljon epäkohtia mitkä tulisi HETI purkaa niin kuin olisi JO! Ne perustuvat ihanteille joihin ei ole katetta modernissa TODELLISUUDESSA. Noin äkkiä silmäiltynä SUURIN osa ei toteudu ainakaan meikäläisen kohdalla, mutta Suomihan on tunnetusti pohjoismaiden häpeäpilkku ihmisoikeusasioissa. Meillä on varmastikin tehtäväpalleille valikoitunut poikkeuksellisen paljon sellaista ainesta, joiden kohdalla 1. artiklan toinen lause ei täyty.
Vähän kummallista tekstiä. Enemmänkin asia pitäisi olla niin että tätä systeemiä pitäisi muuttaa niin että ihmisoikeudet toteutuisi eikä niin että ihmisoikeuksia pitää muuttaa. Monethan yrittävät juuri tätä, eli korjata systeemiä parempaan suuntaan, osa taas yrittää muuttaa systeemiä niin että kohta ei juuri kenenkään oikeuksia kunnioitettaisi paitsi tietysti valtaapitävien. Minun mielestä on hyvä että ihmisoikeudet on laadittu ja että ainakin osa ihmisistä yrittää pitää niistä kiinni. Oikeastaan ihmisoikeuksia ei edes tarvittaisi jos kaikki ihmiset olisivat terveitä ja täysipäisiä.
- 998
Tarkoitan että erityistä ihmisoikeussopimusta tai yleismaailmallista julistusta ei tarvittaisi jos kaikki ihmiset omaisivat normaalin empatiakyvyn ja moraalin, ja olisivat terveitä ja tasapainoisia. Mutta koska näin ei ole niin ovat ne olemassa ja niistä yritetään pitää kiinni.
- Mutsison
998 kirjoitti:
Vähän kummallista tekstiä. Enemmänkin asia pitäisi olla niin että tätä systeemiä pitäisi muuttaa niin että ihmisoikeudet toteutuisi eikä niin että ihmisoikeuksia pitää muuttaa. Monethan yrittävät juuri tätä, eli korjata systeemiä parempaan suuntaan, osa taas yrittää muuttaa systeemiä niin että kohta ei juuri kenenkään oikeuksia kunnioitettaisi paitsi tietysti valtaapitävien. Minun mielestä on hyvä että ihmisoikeudet on laadittu ja että ainakin osa ihmisistä yrittää pitää niistä kiinni. Oikeastaan ihmisoikeuksia ei edes tarvittaisi jos kaikki ihmiset olisivat terveitä ja täysipäisiä.
No on tuo perheen suojelua ja äidin ja lapsen suhteen erityistä suojelua koskevat artiklat aika kummallisia nykypäivänä perherakenteiden ja tilanteiden moninaisuuksissa. Taitaa juuri noissa piillä koko murheeni alkujuuri ja syy.
- Täsmennys
Ei kummallisia vaan vaarallisia (25.2 ja 16.3) näin ydinperheen harvinaistuessa....
- pykälistä
Useimmissa pykälissä asiassa kuin asiassa on ongelmana se että vaikka pykälä olisi kuinka hyvä, niin kun joku niitä rikkoo, niin asian selvittämiseen saakin sitten kuluttaa loppuelämänsä.
- pykälistä
Ja sitten vielä se, että vaikka olisi hyviä pykäliä, niin tunteeko niitä monikaan asioiden hoitelija käytännössä.
- Pykäläjä
Kyllä pykälässä voi olla kanssa vikaa. Esim. Naisten erityinen suojelu ei ole perusteltua yhteiskunnissa joissa tosiasiallisesti naiset on niskan päällä. Jalustalle nostaminen sukupuolen perusteella ei palvele ketään muuta kuin yksittäisiä voittajia ja hyväksikäyttäjiä. Ristiriita lapsen oikeuksiin on nostettava erityiseen tarkasteluun, koska he ovat ainoa haavoittuva marginaali.
- einiinyksioikoista
Ei voi sanoa noin yksioikoisesti.
Naisia on monen tyyppisiä ja myöskin avutonta sorttia olevia naisia on olemassa jopa Suomessa, eikä heidän asema ole hyvä, eikä varsinkaan siksi, koska täällä Suomessa ei huomioida sellaisia naisia ollenkaan, koska kaikkien naisten oletetaan ja edellytetään olevan sellaista kovempaa sorttia.
Sanoisin, että avuton nainen voi pärjätä jopa paremmin jossakin muunlaisessa kulttuurissa kuin Suomalaisessa, koska muualla naiselle voidaan sallia tietynlaista avuttomuutta ja suojeltavuutta. - Gffdgjkbvc
Avuttomia naisia tulee ja kasvaa juuri näiden "kovemman sorttisten" naisten käsittelyssä, joiden annetaan estottomasti huseerata ja polkea ala-ikäisiä ja avuttomia kenenkään puuttumatta, tai vain puuttumalla pahentaen varsinaisen avuttoman uhrin tilannetta. Että silleen.
- edellinenkommentoija
Gffdgjkbvc kirjoitti:
Avuttomia naisia tulee ja kasvaa juuri näiden "kovemman sorttisten" naisten käsittelyssä, joiden annetaan estottomasti huseerata ja polkea ala-ikäisiä ja avuttomia kenenkään puuttumatta, tai vain puuttumalla pahentaen varsinaisen avuttoman uhrin tilannetta. Että silleen.
Kyllä tuossa on asiaakin.
Itselläni ole nuorena naisena "tätikammo"
Nyt kun olen itse lähes 50 niin on se vähän lieventynyt. - Kammojakauhu
Samoin olen ollut pitkään tätikammoinen. Ja miehiä tai setiä en ole pitänyt kummoisina, vaikka niistä ei olekaan koko kuvaa tarkasteltaessa niin vakavia traumoja... Kaipa se oli tuo eräs sukupolvi kyvyttöemyys ja ymmärtämättömiä ihmisiä. Itsekkäitä ainakin.
- edellinenkommentoija
Kyllä niitä velmuja setiäkin tuli vastaan, mutta he sentään tajusivat, etteivät ole aivan rehellisellä asialla ja välttelivät katsetta.
- DEATHPOOL8
HEILLÄ EI OLE KAIKKI KOTONA!
- voi.meitä.suomalaisia
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimpia-asettumaan-toisen-ihmisen-asemaan/740904/
Kotimaa 14.10.2016 20:45
Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan suomalaiset kuuluvat maailman vähiten empaattisiin kansakuntiin.
Empatia tarkoittaa jokapäiväisessä elämässä tarvittavaa kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää tämän tunteita ja näkökulmia.
Psykologian tutkijat kolmesta yhdysvaltalaisesta yliopistosta kartoittivat empatiaa verkkokyselyillä ympäri maailmaa. Vastaajia kertyi yli 100 000.
Tutkimukseen otettiin mukaan 63 valtiota, joista saatiin riittävän suuri määrä vastauksia.
Tutkijoiden mukaan kyseessä on ensimmäinen yritys kartoittaa empatiaa maailmanlaajuisesti valtioiden tasolla.
Tutkimuksen mukaan maailman empaattisimpia maita ovat Ecuador, Saudi-Arabia ja Peru. Kymmenen kärkeen yltävät myös Tanska, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat, Etelä-Korea, Yhdysvallat, Taiwan, Costa Rica ja Kuwait.
Maailman vähiten empaattisimmaksi maaksi paljastui Liettua, jonka jälkeen huonoimmat empatiapisteet saivat Venezuela, Viro, Puola ja Bulgaria.
Suomi sai 63 maan vertailussa kuudenneksi kehnoimmat empatiapisteet.
Tutkijoiden mukaan heidän tutkimusaineistonsa osoittaa, että empaattisuus on yhteydessä ihmisten hyvään itsetuntoon ja myönteiseen käsitykseen omasta hyvinvoinnistaan.
Empaattiset ihmiset ovat tutkijoiden mukaan taipuvaisia kiltteyteen, huomaavaisuuteen, myötätuntoisuuteen ja anteliaisuuteen.
He ovat usein herkkätunteisia, mutta luotettavia, järjestelmällisiä ja vastuuntuntoisia.
Tutkimuksen mukaan empaattiset ihmiset suhtautuivat keskimääräistä myönteisemmin vapaaehtoistyöhön ja muiden auttamiseen, mutta tutkijoiden yllätykseksi vastaajien alttius rahan lahjoittamiseen ei korreloinut empatian kanssa.
Yhteisöllisissä maissa vastaajille kertyi enemmän empatiapisteitä kuin yksilöllisyyttä korostavissa maissa.
Tutkijoiden mukaan tämä saattaa selittyä esimerkiksi lasten kasvatuksella. Esimerkiksi Aasian maissa lapsia on opetettu pelkäämään yksinäisyyttä ja eristäytymistä, kun taas länsimaissa vanhemmat saattavat korostavat lapsilleen itsenäisyyden ja erottautumisen hyötyjä.
Tutkimusartikkeli julkaistiin tiedelehdessä Journal of Cross-Cultural Psychology.- poiuythjklkjh
Mielenkiintoinen.
En kuitenkaan yhtään ihmettele noita tuloksia.
Ihan korreloisi kokemusteni kanssa.
Muun maalasille puhuminen tuottaa paljon vähemmän secondaarista uhriutumista. Ja hyvin harvoin sanovat kenenkään kärsimyksiin, etteivät usko niitä.
Olen joskus kertonut jollekin ulkomaalaisille mitä kaikkea suomalaiset ei usko, niin kyllä he kai vähän ihmettelee miksei usko.
Ovat joskus sanoneetkin mulle, että sano niille suomalaisille että mä ainakin uskon. - ölkjhgfdfghj
Tykkäisin ulkomailla siksikin, kun siellä en erotu jotenkin mystisesti erityisen huonoksi.
- ölkjhgfdfgh
Valtavat kulttuurierot:
Suomessa usein minut tulkitaan tyhmäksi,
muualla taas monesti enemmänkin älykkääksi.
Eli tuo älykin on hyvin kulttuurisidonnainen asia. - ölkjhgfdsdfgh
Hoksasin kyllä ainakin yhden selityksenkin.
Suomessa narsistivanhempien projektio olen minä.
Se ei vaikuta kovinkaan älykkäälle.
Irrallisena tästä tyttären osasta ilmenen vähän älykkäämpänä.
- paattimikäpaatti
Entäs se empatian laatu ja kohde? En minä ainakaan ryhmän painostuksesta ole empaattinen jotain ihmistä tai ryhmää kohtaan mikäli olen arvionut jonkun muun ensisijaisemmaksi kohteeksi. Saatan jopa kokea suurta "vihastusta" tai tyrmistystä ryhmän tai jonkun muun empatiavalinnasta. Tämä onkin tuottanut sosiaalisiin suhteisiini suunnattomia vaikeuksia ja torjuntoja. Ja kaipa luulisi siihen empatian kokemiseen tai muodostumiseen tarvittavan vähän monipuolisempaa ihan kognitiivista arviointia kuin pelkkä spontaani ulkokohtainen arvio ja tunne saatika ryhmän arvovalinnan mukana myötäily. Saatan esimerkiksi lahjoittaa jollekin kerjäläiselle ollessani hyvällä tuulella tai poikkeuksellisen surullisella roposen. En kuitenkaan pidä tätä kummoisena empatiana...?
- ölkjhgfdsdfg
Niin eikös tuossa tutkimuksessakin sanottu, että tutkijoiden yllätykseksi rahan lahjoittaminen ei korreloinut empaattisuuden kanssa.
Ei muuten korreloikaan. Minun vanhempani on aina olleet vieraille hyvin anteliaita viimeisestäänkin, mutta empatiasta ei ole tietoakaan. Inhoavat koko sanaakin. - ölkjhgfdsdfgh
Poistun nyt että jää tilaa muullekin kuin monologilleni.
- artikkeli
http://www.telegraph.co.uk/culture/books/10737827/Psychopaths-how-can-you-spot-one.html
psykopaateista artikkeli, en lukenut ihan kokonaan, mutta oli mielestäni hyviä kohtia- mäkihaluu
Joo. Mä olen aika tiukasti ympäröity tuollaisilla. Ilmeisesti Eerika-tyttönen ja se hyväksikäytetty oululaistyttö myös. Toiset voi tietysti olla suloisempiakin kuin toiset..?
- lisääartikkeleita
Hyviä artikkeleita
http://counsellingresource.com/therapy/self-help/stockholm/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1008751
- 474319
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021946Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html381516- 241460
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341199Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121180Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53887Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31862Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837