Ensi kertaa ajonaisena, ohjeita ?

TaKuMeSi

Olen menossa ensimmäistä kertaa mukaan hirvenmetsästykseen. Kertokaa vinkkejä,, miten siellä pitää ajonaisen 'käyttäytyä' ?

12

1682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiim-ahma

      Miten nyt Kuljettaja käytäytyy,kohteliaasti,laittaa kuljetettavien aseet kuljetus'laatikkoon lukolliseen,kehoitaa hirvimiehiä turvavöihin ja passittaa miehet
      sopivin välimatkoin passeihin.Vouti sitten ilmoitaa jahdin päätymisestä ja pyytää
      ajoa takaisin.Silloin toimitaan päinvastaisessa järjestyksessä.
      Turvallista matkaa , ajonaiselle!

    • vanhanaikaista

      Eikai nykyisin enään ajoketumetsästetä ?

      • "Eikai" Mitenniin eikai? Hirvijahti on edelleen seurue metsästystä ja ajojahdit ovat edelleen yleisiä. Narsistinen pelkkä koiralle yksin hiippailu ei kuulu seurue jahtiin. Meillä mettään laitetaan niin koira kun ajomiehet/naisetkin ja jokainen halukas aseetonkin pääsee näinollen osallistumaan jahtiin. Jos koira jostain löytää hirven niin sitten rinki ympärille ja joku lähtee potkasemaan hirven liikkeelle. Mikään järki keskelle korpea sitä ei ole ampua kun se voidaan helposti siirrättää lähelle tiemaatakin ja siellä olevia passiketjuja poislukien maasto josta hirvi on muutenkin helppo hakea pois vaikka sen jonkun aukon taakse kaataisikin.
        Ajoketju metsästys on edelleen vielä hirvikannan rakenteen kannalta paras jahtimuoto. Yleensä ensimmäisenä itsensä tapattaa nuoret mullit ja vasaporukat. Vanhat ja viisaat kiertävät passit tai palaavat väkisin ajoketjun läpi. Kun taas koirajahdissa on helppo tapattaa kaiken ikäiset mitkä vaan koira on sattunut löytämään. Sarvipiikkien laskeminen on yksi idioottimaisempia keksintöjä. Meillä ei tuota tulla koskaan harrastamaan. Se hirvi ammutaan mikä eteen tulee ja useinmiten ne ovat nuoria. Komea kruunupää on sitten joskus harvinainen kohokohta. Tavoite on täyttää luvat ja estää näinollen metsä kuin liikenne vahingotkin. Valkkaamalla jää myös luvat käyttämättä ja siitäkös metsänomistajat ovat riemuissaan autoilijoista puhumatta.


    • Tyttö-tuo

      Hirviseurueeseen on yleensä valittuna "Ajovouti"jonka tehtäviin kuuluu ajomiesten ja naisten järjestely maastossa.Itse hän toimii ohjaajana joko keskellä tai laidoilla
      puhaltaen "Torveaan" pitäen ajosuunnan.Muillakin ajajilla on pillit tai torvet,kalikat
      joilla pidetään ääntä maastossa ja pystytään tiedostoimaan muita ajajia (pysymään linjassa kulkusuuntaan.)Kartan ja kompassin käyttö ja osaaminen sallitaan.
      Ajovoudin tehtäviin kuuluu tarkistaa ajajien lukumäärä ennen ja lopussa ajon.Sekä
      ryhtyä tarpeelisiin toimiin jos ajajien lukumäärä ei täsmää.Ajaja vastaa itse turvallisuudestaan,oman harkintansa mukaan,varsinkin silloin kun lähestytään
      passitusta.(Paukeen aikana kannattaa pysähtyä odottamaan ja maastoutua
      paukeen mukaisesti.)Pidä kamera mukana.Villi Pohjola odotaa!
      Tarkemmat ohjeet saat "ajovoudilta,aloitusaamuna.
      Tiim-ahman sanoin;"Turvalista matkaa"!ajonaiselle.

      • TaKuMeSi

        Kiitos sinulle Tyttö-tuo hyvästä selostuksesta ja toivotuksista ! Eiköhän tuolla pärjänne, metsässä liikkuminen ainakin on tuttua ennestään. Eniten jännittää, että ei eksy muiden matkasta eikä aiheuta sellaista hämminkiä, joka häiritsee ampujia. Huomenna se alkaa !


    • rämpikää

      Ajometsästys on homojen hommaa.

    • Koirametsästys

      Eläimiin sekaantumista.
      Lihat pilalla puolessa tunnissa.

    • afsgdh

      Vai olet kokeunut saman. Sinua on uunotettu sillä ei tuollaista tapahdu normaalien ihmisten parissa.

    • Anonyymi

      Ranualla ammutaan koiratkin hirvijahdissa ,niinkuin ranuan palovaarassakin mika raiskion koira, joka sai vauhkon ns hirvestäjän luodista osuman. Kumma kyllä ,koira selvisi ja erämaapitäjän tapojen mukaan poliisille keksittiin ihan oma tarina ,jonka poliisi nieli ja syytteitä ei sitten nostettukaan.....

    • Anonyymi

      Mikä ihmettelyn tuo sitten on kaatuuhan Miehiäkin taistelussa .

    • Anonyymi

      Eikö joillakin hirviseurueilla ole hirvikoiramiehiä?

      • Anonyymi00013

        😃😃😄😄😄


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe