Viivalla on väliä

Punainen_lanka

Moi. Mulla on Exceltaulukossa lukuja eri lähteistä ja eri sarakeotsikoilla merkattuna, esim. "Tapaturmat" "Tilastolliset ennusteet" "Frekvenssit"..ym.
Kysynkin, onko mahdollista esim. kaavalla tai VB-koodilla saada aikaan punainen jana kahden eri solun välille? Tällä olisi tarkoitus havainnoillistaa kahden tai jopa useamman lukuparin korrelaatiota. Aina parempi, jos voisi käyttää samaan aikaa eri värejä eri lukuparien välillä.

Kiitos vaivannäöstäsi!

11

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EhdollinenMuotoilu
    • punaviiva

      No tässä esimerkiksi funktio, joka piirtää punaisen viivan kahden parametreinä annetun solun keskipisteiden välille. Paluuarvona tulee viivan pituus, kun en muutakaan järkevää palautettavaa keksinyt.. pituustarkastuksen laitoin sen vuoksi, ettei yhtä tai olematonta pistettä aleta piirtelemään. Sellainen tilannehan syntyy, jos sama solu on molempina parametreina.

      Tuosta varmaan säätämällä saat haluamasi. RGB-värithän voi lisätä parametreiksi myös, niin silloin saa funktiota kutsuessa valita värinkin.

      Käyttö siis esim:

      =punaviiva(C5;D5)

      Varsinainen koodi tässä:

      .

      Function punaviiva(mista As Range, mihin As Range) As Single

      Dim x1, y1, x2, y2, pituus As Single
      x1 = mista.Left mista.Width / 2
      y1 = mista.Top mista.Height / 2
      x2 = mihin.Left mihin.Width / 2
      y2 = mihin.Top mihin.Height / 2

      pituus = Sqr((x2 - x1) ^ 2 (y2 - y1) ^ 2)

      If (pituus > 1) Then
      With ActiveSheet.Shapes.AddLine(x1, y1, x2, y2).Line
      .ForeColor.RGB = RGB(255, 0, 0)
      End With
      End If

      punaviiva = pituus

      End Function

      • raunaviiva

        Reunaviivoja voisi myös käyttää
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff822605.aspx

        Tuolla jotain säädetty
        http://stackoverflow.com/questions/13661965/conditional-formatting-using-excel-vba-code

        Onko funktion käyttö parempi kuin tapahtumien käyttö...
        Ainakaan koodin voi laittaa moduuleihin eikä työkirjaan tai tauluun?
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff838823.aspx


      • Application.Volatile
        raunaviiva kirjoitti:

        Reunaviivoja voisi myös käyttää
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff822605.aspx

        Tuolla jotain säädetty
        http://stackoverflow.com/questions/13661965/conditional-formatting-using-excel-vba-code

        Onko funktion käyttö parempi kuin tapahtumien käyttö...
        Ainakaan koodin voi laittaa moduuleihin eikä työkirjaan tai tauluun?
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff838823.aspx

        Application.Volatile Method (Excel)

        Marks a user-defined function as volatile. A volatile function must be recalculated whenever calculation occurs in any cells on the worksheet. A nonvolatile function is recalculated only when the input variables change. This method has no effect if it's not inside a user-defined function used to calculate a worksheet cell.
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff195441.aspx

        http://excel.tips.net/T002013_Forcing_a_Macro_to_Run_when_a_Worksheet_is_Recalculated.html

        Tuolla voi määrätä laskettavaksi aina kun jokun solun arvoa lasketaa (~muutetaan).


    • Punainen_lanka

      Kiitos vastauksista. Mielikuvani kahta eri solua yhdistävästä punaisesta, tai muun värisestä janasta -ei tavoittanut teitä kunnolla.
      Ajatus yhdistävästä janasta solujen keskipisteestä toiseen taitaa olla helpoin toteuttaa ruutukopioimalla näkymä ja tehdä toisella työkalulla nuo yhdistävät viivat.
      Koodeja en saanut pienellä vaivalla toimimaan ja ne taisivatki olla enimmäkseen mallia; reunaviiva, eikä niinkään keskeltä-keskelle.

      Toki olen kiitollinen yrityksistänne ja otan edelleen vastaan toiveeni toteutuksia.
      Ideana siis solun keskeltä toisen solun keskelle jana. Tämä siis karkeana toiveena. :)

    • jotainviivoja
    • tässä-myös
    • Tuota, etkö voi vain piirtää siihen viivaa? Komennolla Lisää > Muodot löytyy suoraa ja vinkkeliä ja nuolenkärjellä ja ilman ja vaikka minkä laista. Ja väriäkin voi vaihtaa. Kun sen kerran lisää, niin alku ja loppu pysyy laitetussa solussa vaikka sitten lisäisi rivejä tai sarakkeita väliin.
      (minulla office 2010 - kai se löytyy muistakin)

    • Punainen_lanka

      Voi mahdotonta..! Ei ole totta, tuossahän se ratkaisu olikin. Kiitos "tattiaivo" tuhannesti! Kiitos myös nimierkille "tässä-myös", olin jo lämpenemässsä koirille, mutta tattiaivon Vinkki on ylivoimainen.
      Tietysti kaikille auttajille kiitos, pelastitte päiväni avuliaisuudella.

      • Punainen_lanka

        Korjaus: Olin siis jo lämpenemässsä koodille.. enkä koirille.. hehh, tablettini autotekstitys. ;D


      • Kai sitä jo tuskissaa rupeaa lämpenemään mille tahansa.
        Kiva, jos sain olla avuksi. En ollut ihan satavarma siitä, oliko tämä juuri se mitä kaipasit, mutta kun en osaa mitään monimutkaisia koiria kun ne menee pienen pääni yli ihan liian korkealta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      74
      3258
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      16
      1182
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1048
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      103
      971
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      933
    6. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      814
    7. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      811
    8. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      89
      698
    9. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      680
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      625
    Aihe