Viivalla on väliä

Punainen_lanka

Moi. Mulla on Exceltaulukossa lukuja eri lähteistä ja eri sarakeotsikoilla merkattuna, esim. "Tapaturmat" "Tilastolliset ennusteet" "Frekvenssit"..ym.
Kysynkin, onko mahdollista esim. kaavalla tai VB-koodilla saada aikaan punainen jana kahden eri solun välille? Tällä olisi tarkoitus havainnoillistaa kahden tai jopa useamman lukuparin korrelaatiota. Aina parempi, jos voisi käyttää samaan aikaa eri värejä eri lukuparien välillä.

Kiitos vaivannäöstäsi!

11

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EhdollinenMuotoilu
    • punaviiva

      No tässä esimerkiksi funktio, joka piirtää punaisen viivan kahden parametreinä annetun solun keskipisteiden välille. Paluuarvona tulee viivan pituus, kun en muutakaan järkevää palautettavaa keksinyt.. pituustarkastuksen laitoin sen vuoksi, ettei yhtä tai olematonta pistettä aleta piirtelemään. Sellainen tilannehan syntyy, jos sama solu on molempina parametreina.

      Tuosta varmaan säätämällä saat haluamasi. RGB-värithän voi lisätä parametreiksi myös, niin silloin saa funktiota kutsuessa valita värinkin.

      Käyttö siis esim:

      =punaviiva(C5;D5)

      Varsinainen koodi tässä:

      .

      Function punaviiva(mista As Range, mihin As Range) As Single

      Dim x1, y1, x2, y2, pituus As Single
      x1 = mista.Left mista.Width / 2
      y1 = mista.Top mista.Height / 2
      x2 = mihin.Left mihin.Width / 2
      y2 = mihin.Top mihin.Height / 2

      pituus = Sqr((x2 - x1) ^ 2 (y2 - y1) ^ 2)

      If (pituus > 1) Then
      With ActiveSheet.Shapes.AddLine(x1, y1, x2, y2).Line
      .ForeColor.RGB = RGB(255, 0, 0)
      End With
      End If

      punaviiva = pituus

      End Function

      • raunaviiva

        Reunaviivoja voisi myös käyttää
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff822605.aspx

        Tuolla jotain säädetty
        http://stackoverflow.com/questions/13661965/conditional-formatting-using-excel-vba-code

        Onko funktion käyttö parempi kuin tapahtumien käyttö...
        Ainakaan koodin voi laittaa moduuleihin eikä työkirjaan tai tauluun?
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff838823.aspx


      • Application.Volatile
        raunaviiva kirjoitti:

        Reunaviivoja voisi myös käyttää
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff822605.aspx

        Tuolla jotain säädetty
        http://stackoverflow.com/questions/13661965/conditional-formatting-using-excel-vba-code

        Onko funktion käyttö parempi kuin tapahtumien käyttö...
        Ainakaan koodin voi laittaa moduuleihin eikä työkirjaan tai tauluun?
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff838823.aspx

        Application.Volatile Method (Excel)

        Marks a user-defined function as volatile. A volatile function must be recalculated whenever calculation occurs in any cells on the worksheet. A nonvolatile function is recalculated only when the input variables change. This method has no effect if it's not inside a user-defined function used to calculate a worksheet cell.
        https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff195441.aspx

        http://excel.tips.net/T002013_Forcing_a_Macro_to_Run_when_a_Worksheet_is_Recalculated.html

        Tuolla voi määrätä laskettavaksi aina kun jokun solun arvoa lasketaa (~muutetaan).


    • Punainen_lanka

      Kiitos vastauksista. Mielikuvani kahta eri solua yhdistävästä punaisesta, tai muun värisestä janasta -ei tavoittanut teitä kunnolla.
      Ajatus yhdistävästä janasta solujen keskipisteestä toiseen taitaa olla helpoin toteuttaa ruutukopioimalla näkymä ja tehdä toisella työkalulla nuo yhdistävät viivat.
      Koodeja en saanut pienellä vaivalla toimimaan ja ne taisivatki olla enimmäkseen mallia; reunaviiva, eikä niinkään keskeltä-keskelle.

      Toki olen kiitollinen yrityksistänne ja otan edelleen vastaan toiveeni toteutuksia.
      Ideana siis solun keskeltä toisen solun keskelle jana. Tämä siis karkeana toiveena. :)

    • jotainviivoja
    • tässä-myös
    • Tuota, etkö voi vain piirtää siihen viivaa? Komennolla Lisää > Muodot löytyy suoraa ja vinkkeliä ja nuolenkärjellä ja ilman ja vaikka minkä laista. Ja väriäkin voi vaihtaa. Kun sen kerran lisää, niin alku ja loppu pysyy laitetussa solussa vaikka sitten lisäisi rivejä tai sarakkeita väliin.
      (minulla office 2010 - kai se löytyy muistakin)

    • Punainen_lanka

      Voi mahdotonta..! Ei ole totta, tuossahän se ratkaisu olikin. Kiitos "tattiaivo" tuhannesti! Kiitos myös nimierkille "tässä-myös", olin jo lämpenemässsä koirille, mutta tattiaivon Vinkki on ylivoimainen.
      Tietysti kaikille auttajille kiitos, pelastitte päiväni avuliaisuudella.

      • Punainen_lanka

        Korjaus: Olin siis jo lämpenemässsä koodille.. enkä koirille.. hehh, tablettini autotekstitys. ;D


      • Kai sitä jo tuskissaa rupeaa lämpenemään mille tahansa.
        Kiva, jos sain olla avuksi. En ollut ihan satavarma siitä, oliko tämä juuri se mitä kaipasit, mutta kun en osaa mitään monimutkaisia koiria kun ne menee pienen pääni yli ihan liian korkealta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      598
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      37
      581
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      527
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      525
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      465
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe