Miksi olen juuri adventisti ?

epätietoisuus

Voisiko joku adventisti kenties vastata.

55

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi.trolliparkaa

      Kysymys oletettavasti adventistitrollin tekemä.

      Säälittävää.

      • älämärise

        Minun mielestäni aloittajan kysymys oli asiallinen ja järkevä. Joillakin syy voi olla se että on syntynyt adventistiperheeseen ja sitä kautta ns. jäänyt adventtikirkon jäseneksi. Jollakin myöhemmin adventtikirkkoon liittyneellä voi syy taas olla aivan toinen kuten esim. yhteisöllisyys, elämänarvot jumalanpalveluskaava tai jokin muu.


    • jokuadventisti

      Koska olet harhaanjohdettu.

    • Siitä.syystä

      Olet adventisti, koska sinut on pastoreiden toimesta aivopesty USA:sta kotoisin olevaan uususkonnolliseen rahalle persoon kulttiin.

      • pyhpyhjapyh

        Valheesi ei hetkauta.


      • srk_väärinkäytön_uhri

        "USA:sta kotoisin olevaan uususkonnolliseen rahalle persoon kultti..."

        niin, USA:sta peräisin on montakin ainakin päällisin puolin kristillistä suuntausta.

        Adventistit, helluntaisrk jne.

        Mutta kun seurakunnissa usein käy niin, että srk:ssa etuoikeutettuun asemaan päässeet sortavat heikompiaan.

        Jumalan tahdon mukaista tällainen ei tietenkään ole, mutta silti noin yleisesti tapahtuu.

        Oma vastalauseeni tälle on se, etten osallistu vapaaehtoisiin lahjoituksiin.

        Jos srk:ssa srk:n johto sallii sen, että valtaan päässeet sortavat heikompiaan, mielestäni tällainen srk ei ansaitse senttiäkään rahavaroistani, olinpa sitten köyhä tai rikas.

        Miksi muuten jenkit kuvittelevat, että heillä olisi joku erioikeus määritellä, millaista on oikea kristinusko?

        Raamatun mukaanhan sen pitäisi mennä, ja Raamattu sanoo, että srk:n pää on Jeesus Kristus.

        Adventisteilla muuten on yksi heille itselleen erittäin vaarallinen harhauskomus:

        Adventisti virheellisesti kuvittelee, että sapatin korvaaminen sunnuntailla on pedon merkki.

        Jos vähänkin tutkit, mitä Raamattu sanoo pedon merkistä, niin selviää, että tulee aika, jolloin ilman pedon merkkiä ei voi ostaa eikä myydä.

        Miten tämä muka sopii yhteen adventistiopin kanssa siitä, että "sapatin korvaaminen sunnuntailla on pedon merkki" ?

        Vastaus: EI MITENKÄÄN, ellei sitten valtiovalta joka maassa säädä sellaista lakia, että kaupat saavat olla auki perjaintain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun, ja kaikkina muina aikoina (eli 6 vuorokautta viikossa) kaupat ovat lain voimalla ja ankaran rangaistuksen uhalla suljettuna.

        Tuollainen laki olisi ainoa mahdollisuus sille, että adventistioppi voisi tässä kohtaa olla oikeassa!

        Ja mitä kymmenyksiin tulee, uskon, että Jumalan tarkoitus oli se, että köyhimmistä pidettäisiin huolta siten, ettei kukaan kuole nälkään tms.

        Nyky - yhteiskunnassa tästä pitävät huolen verotus ja sosiaaliturva, joten srk:t keräävät rahaa, mutta onko tämä Jumalan tahdon mukaista?

        srk:t myös tuhlaavat rahaa, siksi, että srk:n raha-asioista päättämässä on ihmisiä, joiden ymmärrys on niin alhainen, etteivät nämä ihmiset kuuluisi raha-asioista päättävään asemaan.

        Olen toistaiseksi helluntailainen, mutta jouduttuani kokemaan helluntaisrk:ssa srk:n nurjan puolen, olisi ehkä syytä erota, en vaan tiedä mihin (jos mihinkään) seurakuntaan pitäisi liittyä.

        Jostain syystä myös seurakunta tuntuu olevan kiva leikkikenttä sellaisille ihmisille, jotka tykkäävät sortaa heikompiaan.

        Usko, että viimeisellä tuomiolla kuitenkin Jeesus Kristus tuomitsee nämä sortajat. Jos asenne on se, että "käytä asemaasi hyväksesi ja sorra heikompiasi minkä huvittaa", niin käsitykseni mukaan tällä asenteella varustettujen "uskovien" määränpää on ikuinen kadotus.


      • palataan.apostoliuteen
        srk_väärinkäytön_uhri kirjoitti:

        "USA:sta kotoisin olevaan uususkonnolliseen rahalle persoon kultti..."

        niin, USA:sta peräisin on montakin ainakin päällisin puolin kristillistä suuntausta.

        Adventistit, helluntaisrk jne.

        Mutta kun seurakunnissa usein käy niin, että srk:ssa etuoikeutettuun asemaan päässeet sortavat heikompiaan.

        Jumalan tahdon mukaista tällainen ei tietenkään ole, mutta silti noin yleisesti tapahtuu.

        Oma vastalauseeni tälle on se, etten osallistu vapaaehtoisiin lahjoituksiin.

        Jos srk:ssa srk:n johto sallii sen, että valtaan päässeet sortavat heikompiaan, mielestäni tällainen srk ei ansaitse senttiäkään rahavaroistani, olinpa sitten köyhä tai rikas.

        Miksi muuten jenkit kuvittelevat, että heillä olisi joku erioikeus määritellä, millaista on oikea kristinusko?

        Raamatun mukaanhan sen pitäisi mennä, ja Raamattu sanoo, että srk:n pää on Jeesus Kristus.

        Adventisteilla muuten on yksi heille itselleen erittäin vaarallinen harhauskomus:

        Adventisti virheellisesti kuvittelee, että sapatin korvaaminen sunnuntailla on pedon merkki.

        Jos vähänkin tutkit, mitä Raamattu sanoo pedon merkistä, niin selviää, että tulee aika, jolloin ilman pedon merkkiä ei voi ostaa eikä myydä.

        Miten tämä muka sopii yhteen adventistiopin kanssa siitä, että "sapatin korvaaminen sunnuntailla on pedon merkki" ?

        Vastaus: EI MITENKÄÄN, ellei sitten valtiovalta joka maassa säädä sellaista lakia, että kaupat saavat olla auki perjaintain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun, ja kaikkina muina aikoina (eli 6 vuorokautta viikossa) kaupat ovat lain voimalla ja ankaran rangaistuksen uhalla suljettuna.

        Tuollainen laki olisi ainoa mahdollisuus sille, että adventistioppi voisi tässä kohtaa olla oikeassa!

        Ja mitä kymmenyksiin tulee, uskon, että Jumalan tarkoitus oli se, että köyhimmistä pidettäisiin huolta siten, ettei kukaan kuole nälkään tms.

        Nyky - yhteiskunnassa tästä pitävät huolen verotus ja sosiaaliturva, joten srk:t keräävät rahaa, mutta onko tämä Jumalan tahdon mukaista?

        srk:t myös tuhlaavat rahaa, siksi, että srk:n raha-asioista päättämässä on ihmisiä, joiden ymmärrys on niin alhainen, etteivät nämä ihmiset kuuluisi raha-asioista päättävään asemaan.

        Olen toistaiseksi helluntailainen, mutta jouduttuani kokemaan helluntaisrk:ssa srk:n nurjan puolen, olisi ehkä syytä erota, en vaan tiedä mihin (jos mihinkään) seurakuntaan pitäisi liittyä.

        Jostain syystä myös seurakunta tuntuu olevan kiva leikkikenttä sellaisille ihmisille, jotka tykkäävät sortaa heikompiaan.

        Usko, että viimeisellä tuomiolla kuitenkin Jeesus Kristus tuomitsee nämä sortajat. Jos asenne on se, että "käytä asemaasi hyväksesi ja sorra heikompiasi minkä huvittaa", niin käsitykseni mukaan tällä asenteella varustettujen "uskovien" määränpää on ikuinen kadotus.

        Katsotaanko sunnuntaihin, että onko SE raamatullinen lepopäivä?

        Raamatusta se ei ainakaan kumpua, ja ei tarvitse olla adventisti, vaan apostolisen opetuksen -RAAMATULLISUUTEEN- uskova, että ei ei kumarru muotojumalisuuteen ja siten kunnioita perinnäisoppeja.
        Suomeksi hapatetta.

        Siis jakaja on -kirjoitettu SANA- ja kun tuntee kirjoitukset ei eksy.

        Pedon merkitys on se, että sydämessä on hapatus, jossa kumarretaan ihmisoppeihin ja vaikkapa luterilaisittain - Saksasta tulleessa - kirkkokunnasta, joiden helmoissa oli Rooman - katolisen uskon hapate- kumartuu kirkkopyhiin, on suomalainen perinneoppi -tapaisuus, ei apostolinen oppi.

        Kun kumartuu perinneoppialttareille, on kultainen vasikka edessä, ei Jumalan tahdon - rakkauden lain päämäärä, siis puuttuu kuuliaisuus.

        Siksi hapatekrisillisyys on kadottavaa, epäkristillisyyttä, jossa morsianten uni on vallannut ilman öljyä seurakunnat ja he nukkuvat kadottavaa unta, eikä ole valoa, kun Kristus saapuu.

        Eikä porukalla ole kiinnostustakaan lähteä ostamaan öljyä ja silmävoidetta, sekä valoa kirjoitetusta Sanasta.

        Osa on herännyt. Sapatinkin on Jumalan PYHÄÄN ja taivaalliseen lepoon viittaavana löytänyt tässä ajassa moni, vaikka adventistien lisäksi.
        Apostolinen srk. - on helluntalaisuus. Viettävät sapattia. Baptisteja,
        Ehkä maassamme on tunnettu nimi Keijo Lindeman.
        Hänellä on kirjakin netissä.

        Keijo Lindeman: Apostolinen seurakunta ja antikristuksen eksytys
        www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm
        UUDEN LIITON SEURAKUNNAN ALKUHISTORIA Uuden liiton apostolisen seurakunnan synty helluntaipäivänä. Uuden liiton seurakunnan neljä peruspilaria.

        Siinä kirjassa juuri tuodaan esiin tämä sunnuntai- hapate, sekä kuinka Herralle kuuluvat, missä he pystyvät kumartamaan Häntä, on sapatti.

        Täytyy tässä aina muistuttaa, kun näitä sunnuntai- ähkyläisiä tieten opista - opettaa harhaa - ja raamatullisesti on kirjaan yöskirjattu Jeesuksen sanat, "En tunne teitä, te laittomuuden tekijät"!
        He, jotka poistavat Jumalan tahdosta käskyn, pienimmänkin ja pakkaavat rienaajan hengessä sitä opettavan.

        Heiltä otettaan POIS se osa - joka käsittää iankaikkisen elämän armolahja. -- Kova on pojille palkka - kun häpäisevät Jumalansa nimen ja pyrkivät opettajiksi.

        Toistaalta hyvä, että on tämä adventistinen palsta. On areena, jossa juuri tulee esiin raamatullinen sapatti totuus, sekä valhehapate opettajien pyrkimys tuottaa muuta tilalle.

        Sitten te - nöyrällä sydämellä olevat. Peratkaa te hapate, olkaa kuuliaisia Sanalle ja palatkaa apostolisen opin juurelle.

        Jumalalla on vain yksi kansa, joka aikain alusta on seurannut Häntä ja seuraa ajan loppuun. Heillä on lepopäivänä se päivä, joka Jumala itse on PYHITTÄNYT, kun kaikki oli sangen hyvää ja Jumalan työtä kansalleen lepopäiväksi.

        Kumarrelkoon sitten muotojumaliset mitä päivää vaan, tai höpisköön mitä suustaan rakastavat - harhaansa.
        Se ei meitä koske. Kuuliaisuus on Herran sanalle hyve, se vie luvattuun ja silloin Sapatin Herra on teille tosi.
        Armosta olette pelastetut ja jokapäiväisen armon alla. Siksi teille kuuluu Jumalan työ - Jumalan pyhittämät asiat.
        Siinä on Uudessa liitossa sapatti - kuvaa, että Hänessä on lepo ja Hän luo kaiken uudeksi. Se jokaisena viikkona antaa teille lepopäivänkin, että voitte rakentua, kun Herra palvelee teitä, olettehan Jumalan työ sarkaa ja kerran se lopullinen lepo - sapatti on totta.
        Tuo viikkosapatti on esikuva - joka kertoo kuin luominen. Jumalan työ. Jumalanpelastuksin. Hän peittää teidän alastomuutenne.

        Älkää vihollista kuunnelko, joka tuo alttareille, vaikka kirkkopyhät, sunnuntait, lapsikasteet ym. ym. ja vaatii, että vain heidän pappien kautta teillä olisi oikeus Herranpöytään.
        Aivan voitte hylätä sen. Rukoilkoot siellä vain pitkiä rukouksia kappeleissaan, katujenkulmissa ja pitäköön liperinsä, takintupsunsa.
        Herran omat ei hapatetta kaipaa. Sen voi raamatullisesti hylätä ja se johtaa Sanan puhtauteen.
        Lukekaa kirjoituksia ja uskokaa se evankeliumi.
        Herran kuoleman muiston voitte viettää vaikka kotona.
        Se murrettu leipä on teidännäköinen ravinto - kun syötte sen Herran kuoleman muistoksi jne.
        Näin kuoleman enkeli kulkee ohitsenne, veren merkki sen lupaa sydänpihtipielien kupeessa.

        Sapatin Herra on verellään merkinnyt -uskolliset- ja kuuliaiset.


    • Ihanaa.olla.pölvästi

      Koska saan olla samakaltaisten pölvästien seurassa, kuin itsekin olen. Koemme siis adventtiseurakunnissa keskenämme kohtalon sympatiaa. Sympatia-keräys on oikeastaan saanut nimensä meidän pölvästien mukaan. Voimme myös kilpailla keskenämme siitä, kuka on se kaikkein pölvästein yhteisömme sisällä.

      • pyhpyhjapyh

        Pilkkasi ei hetkauta.


    • advariveli

      Kai A sanoi aikoinaan tähän tapaan: Tämä on minulle sopivan radikaalinen suunta. Ajattelen itsekin suunilleen suunillttn tähän tapaan

    • toinen_advari-velikulta

      Minä olen adventisti, koska moni adventtiseurakunnan opeista on lähimpänä sitä, mitä uskon Raamatun asioista kertovan. Adventtikirkossa ja sen jäsenissä on omat ongelmansa mutta parempaa kirkkokuntaa ei ole ollut tarjolla ja tuskin sellaista koskaan tuleekaan.

      • kristittyveli

        Tässä oli asiallinen ja suora vastaus suoraan kysymykseen. Minulla on samanlaisia tuntemuksia oman kirkkokuntani suhteen. Arvostan valintaasi ja asiallisen suoraa vastaustasi.


      • Siis tarkoitatko, että Adventtikirkko on raamatullisuudessaan vähiten väärässä ja siksi olet kirkon jäsen ?

        Tuon voi hyvin ymmärtää syyksi .. mutta olisi parempi jos sen voisi sanoa kirkon pastoreillekin - vai mitä?

        Valitettavasti se kuuluu kuitenkin lähes jokaisen kirkon ja lahkon tyyliin, että jos ei ole samaa mieltä on turha kuulua kirkkoon .. vaikka kirkko olisi kuinka väärässä niin sitä ei yksinkertaisesti voida tunnustaa, koska silloin alkaa koko oppi huojumaan. Tai kuinka olisi jos pappi/pastori tulisi ja sanoisi saarnassaan että "juu, nyt minä olen puhunut teille vähän lööperiä nämä viimeiset kuukaudet .. joten yritän korjata sen nyt .. " siinä voisi papin luotto luotettavuus joutua koville ...

        Adventtikirkossakin on siitä "opinkohtia" aivan liikaa (jo monen adventistinkin mielestä) ja kannattaisi miettiä kuinka niitä on edes voinut tulla niin monia. Minusta opinkohdiksi riittäisi usko Jumalaan, usko Jeesukseen syntien lunastajana ja sielun luontaisen kuolemattomuuden kieltäminen. Siinä on hyvä uskonperusta jolle jokainen voisi sitten rakentaa oman uskonsa periaatteella "etsivä löytää".. ja jos nämä "uskonkappaleet ja etsimisen periaate" on kunnossa niin loput jää sitten tutkimisen varaan jossa kirkon pastorit luonnollisesti olivat apuna .. mutta ei määräämässä että tämä sinun täytyy uskoa .. muuten et ole kirkonopille uskollinen .. Todellinen usko perustuu etupäässä ymmärrykseen .. ei siihen että joku sanoo jotain.. siksi kaikki lattioilla konttaamiset tulisi kieltää (vaikka ei sellaista taida Adventtikirkossa tapahtuakaan) ..

        Sitä paitsi tulisi kaikki jäsenten rahastus olla todella vapaaehtoista - "pakko-harastus" tulisi jättää pois jo siitäkin syystä, että se on Raamatun vastaista.

        Minä olen varma, että kirkon jäsenet pitävät huolta omasta kirkostaan ilman pakkoakin, sitä paitsi tulee kirkon kirjanpidon olla julkinen - eikä vain jonkun kassanhoitajan vastuulla.

        Tällöin olisi jokainen kirkon jäsen samaa mieltä siitä että kirkon opinkohdat ovat täsmälleen oikeat - eikä niinkuin nyt kun niitä opinkappaleita on 28.

        Asiahan on niin, että todellinen usko kasvaa pienestä alusta - eikä 28 opinkappaleesta.

        alex


      • toinen_advari-velikulta
        alex.kasi kirjoitti:

        Siis tarkoitatko, että Adventtikirkko on raamatullisuudessaan vähiten väärässä ja siksi olet kirkon jäsen ?

        Tuon voi hyvin ymmärtää syyksi .. mutta olisi parempi jos sen voisi sanoa kirkon pastoreillekin - vai mitä?

        Valitettavasti se kuuluu kuitenkin lähes jokaisen kirkon ja lahkon tyyliin, että jos ei ole samaa mieltä on turha kuulua kirkkoon .. vaikka kirkko olisi kuinka väärässä niin sitä ei yksinkertaisesti voida tunnustaa, koska silloin alkaa koko oppi huojumaan. Tai kuinka olisi jos pappi/pastori tulisi ja sanoisi saarnassaan että "juu, nyt minä olen puhunut teille vähän lööperiä nämä viimeiset kuukaudet .. joten yritän korjata sen nyt .. " siinä voisi papin luotto luotettavuus joutua koville ...

        Adventtikirkossakin on siitä "opinkohtia" aivan liikaa (jo monen adventistinkin mielestä) ja kannattaisi miettiä kuinka niitä on edes voinut tulla niin monia. Minusta opinkohdiksi riittäisi usko Jumalaan, usko Jeesukseen syntien lunastajana ja sielun luontaisen kuolemattomuuden kieltäminen. Siinä on hyvä uskonperusta jolle jokainen voisi sitten rakentaa oman uskonsa periaatteella "etsivä löytää".. ja jos nämä "uskonkappaleet ja etsimisen periaate" on kunnossa niin loput jää sitten tutkimisen varaan jossa kirkon pastorit luonnollisesti olivat apuna .. mutta ei määräämässä että tämä sinun täytyy uskoa .. muuten et ole kirkonopille uskollinen .. Todellinen usko perustuu etupäässä ymmärrykseen .. ei siihen että joku sanoo jotain.. siksi kaikki lattioilla konttaamiset tulisi kieltää (vaikka ei sellaista taida Adventtikirkossa tapahtuakaan) ..

        Sitä paitsi tulisi kaikki jäsenten rahastus olla todella vapaaehtoista - "pakko-harastus" tulisi jättää pois jo siitäkin syystä, että se on Raamatun vastaista.

        Minä olen varma, että kirkon jäsenet pitävät huolta omasta kirkostaan ilman pakkoakin, sitä paitsi tulee kirkon kirjanpidon olla julkinen - eikä vain jonkun kassanhoitajan vastuulla.

        Tällöin olisi jokainen kirkon jäsen samaa mieltä siitä että kirkon opinkohdat ovat täsmälleen oikeat - eikä niinkuin nyt kun niitä opinkappaleita on 28.

        Asiahan on niin, että todellinen usko kasvaa pienestä alusta - eikä 28 opinkappaleesta.

        alex

        Tarkoitan juurikin sitä. Näin sanoi myös adventistipastori Walter Veith. Ei siksi, että hänen takiaan olisin samaa mieltä mutta hän sanoi sen niin hyvin, että kyllä se minullekin kelpaa.

        Olisi varmasti parempi. Pitäisiköhän koittaa? Mutta moni heistä lukee tätä palstaa niin varmaan lukevat tämänkin. Tosin olen asiasta jutellut yhden adventistipastorin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että jos en ymmärrä jotakin opinkohtaa hänen selittämisensä jälkeen, niin sitten en ymmärrä. Ei se kuulemma hänessä sen kummempia toimenpiteitä aiheuta. Pyhä Henki sitten opettaa aikanaan sen, minkä parhaaksi näkee. Kyse kun ei ollut pelastuksellisesti merkityksellisestä opinkohdasta.

        Ei sen enempää opinkohtien määrästä muuta kuin, että opinkohtia on tosiaan liikaa. Minulle kävisi, että niitä ei olisi lainkaan. Raamatusta saa sen mitä tarvitseekin. Jos on tuommoinen määrä (28) opinkohtia, niin siinä sidotaan Pyhältä Hengeltä mahdollisuuksia toimia. Sanon näin, kun kannatan muutenkin alkuperäistä adventismia.


      • toinen_advari-velikulta kirjoitti:

        Tarkoitan juurikin sitä. Näin sanoi myös adventistipastori Walter Veith. Ei siksi, että hänen takiaan olisin samaa mieltä mutta hän sanoi sen niin hyvin, että kyllä se minullekin kelpaa.

        Olisi varmasti parempi. Pitäisiköhän koittaa? Mutta moni heistä lukee tätä palstaa niin varmaan lukevat tämänkin. Tosin olen asiasta jutellut yhden adventistipastorin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että jos en ymmärrä jotakin opinkohtaa hänen selittämisensä jälkeen, niin sitten en ymmärrä. Ei se kuulemma hänessä sen kummempia toimenpiteitä aiheuta. Pyhä Henki sitten opettaa aikanaan sen, minkä parhaaksi näkee. Kyse kun ei ollut pelastuksellisesti merkityksellisestä opinkohdasta.

        Ei sen enempää opinkohtien määrästä muuta kuin, että opinkohtia on tosiaan liikaa. Minulle kävisi, että niitä ei olisi lainkaan. Raamatusta saa sen mitä tarvitseekin. Jos on tuommoinen määrä (28) opinkohtia, niin siinä sidotaan Pyhältä Hengeltä mahdollisuuksia toimia. Sanon näin, kun kannatan muutenkin alkuperäistä adventismia.

        Niin se varmaan onkin, että vaikka pastorit ovat sidottuja toimimaan kirkon sääntöjen mukaan jää siihen aina jonkin verran omalle tulkinnallekin - mitä viisaampi pastori niin sen parempi luonnollisesti.
        Minä en tunne Adventtikirkon pastoreita joten kirjoitin asiasta noin yleisesti ottaen ..
        Olen muuten ihan samaa ajatellut tuosta että "siinä sidotaan Pyhältä Hengeltä mahdollisuuksia toimia" nämä turhat opinkohdat ovat vain jarruna - omasta mielestäni ei tosiaan tarvittaisi kuin nuo mitä tuossa kirjoitin. Olen sitäkin mieltä että joskus ihmisillä on niin "kiire" "osata" ja "ymmärtää" uskonasioita, että he vain sen tähden menevät vikaan. Ja se voi olla että esimerkiksi nämä Adventtikirkon opinkohdat ovat osasyynä siihen.

        Ostin pari kolme vuotta sitten ihan uteliaisuuttani sen Jack H. Blancon kirjoittaman The Clear Word kirjan (kun siitä aikanaan oli niin paljon puhetta) ja kirja on mielestäni aika hyvä esimerkki siitä että joku on kertonut jotain ja sitä pidetään totena - mutta Pyhän Hengen työtä se ei ole .. No tämän ovat monet adventisti pastorikin todenneet .

        alex


      • eiymmärrätuota
        toinen_advari-velikulta kirjoitti:

        Tarkoitan juurikin sitä. Näin sanoi myös adventistipastori Walter Veith. Ei siksi, että hänen takiaan olisin samaa mieltä mutta hän sanoi sen niin hyvin, että kyllä se minullekin kelpaa.

        Olisi varmasti parempi. Pitäisiköhän koittaa? Mutta moni heistä lukee tätä palstaa niin varmaan lukevat tämänkin. Tosin olen asiasta jutellut yhden adventistipastorin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että jos en ymmärrä jotakin opinkohtaa hänen selittämisensä jälkeen, niin sitten en ymmärrä. Ei se kuulemma hänessä sen kummempia toimenpiteitä aiheuta. Pyhä Henki sitten opettaa aikanaan sen, minkä parhaaksi näkee. Kyse kun ei ollut pelastuksellisesti merkityksellisestä opinkohdasta.

        Ei sen enempää opinkohtien määrästä muuta kuin, että opinkohtia on tosiaan liikaa. Minulle kävisi, että niitä ei olisi lainkaan. Raamatusta saa sen mitä tarvitseekin. Jos on tuommoinen määrä (28) opinkohtia, niin siinä sidotaan Pyhältä Hengeltä mahdollisuuksia toimia. Sanon näin, kun kannatan muutenkin alkuperäistä adventismia.

        "Jos on tuommoinen määrä (28) opinkohtia, niin siinä sidotaan Pyhältä Hengeltä mahdollisuuksia toimia."

        Millä perusteella? Opinkohdat luettelevat Raamatun jakeet, joista niiden asiasisältö on. Onko Raamattu Pyhää Henkeä vastaan!??!?!!


      • toinen_advari-velikulta
        eiymmärrätuota kirjoitti:

        "Jos on tuommoinen määrä (28) opinkohtia, niin siinä sidotaan Pyhältä Hengeltä mahdollisuuksia toimia."

        Millä perusteella? Opinkohdat luettelevat Raamatun jakeet, joista niiden asiasisältö on. Onko Raamattu Pyhää Henkeä vastaan!??!?!!

        No...olet varmaan huomannut, että opinkohtien sisältö muuttuu. Varmaan suurin syy opinkohtien muuttumiseen on se, että adventtikirkon ympärillä oleva maailma muuttuu. Adventtikirkon organisaatio on suuri ja sen jäsenistö vielä massiivisempi. Tällaisen organisaatiorakenteen toimintakulttuuri, kuten minkä tahansa ison organisaation toimintakulttuuri muuttuu hyvin hyvin hitaasti. Vaikka joku yksittäinen Pyhistä Pyhän Hengen johdolla saisikin uutta valoa Raamatun tulkintoihin, hän taistelee tuulimyllyjä vastaan kun edessä on näin suuri organisaatio, joka koostuu monista eri kansallisuuksista ja kulttuureista. Sellaisen organisaation on vaikea muuttua jansellaisessa organisaatiossa onnvaikeaa olla yhtä mieltä asioista. Hyvänä esimerkkinä toimii naispappeus-asia. Siihen ei olla saatu yksimielistä päätöstä suuntaan tai toiseeen. Pyhä Henki eintaistele itsensä kanssa näissä päätöksissä vaan ihmisen oma minä ja Pyhä Henki (=PH)...parhaassa tapauksessa.

        Kun ison organisaation toiminta on sidottu näihin 28 opinkohtaan, on se samalla lyöty lukkoon moniksi vuosiksi, ellei sukupolviksi. Sitä ei niin vain muuteta vaikka PH kuinka antaisi uutta valoa seurakunnalle. Yksittäinen ihminen tai pienempi opinkohtiin sitoutumaton porukka voisi edetä PHn johdolla aivan uusiin tulkintoihin Jumalan toiminnasta, kun lukkoon lyödyt tulkinnat eivät olisi sitä hidastamassa.

        Mikään ei ole niin vaikeaa muuttaa kuin ihmise arvot. Seuraavaksi vaikeampaa on muuttaa yrityksen toimintakulttureja. Ja näitä molempia on todella vaikeaa muuttaa. Näin se vaan on.


      • kerettiläinen-
        toinen_advari-velikulta kirjoitti:

        No...olet varmaan huomannut, että opinkohtien sisältö muuttuu. Varmaan suurin syy opinkohtien muuttumiseen on se, että adventtikirkon ympärillä oleva maailma muuttuu. Adventtikirkon organisaatio on suuri ja sen jäsenistö vielä massiivisempi. Tällaisen organisaatiorakenteen toimintakulttuuri, kuten minkä tahansa ison organisaation toimintakulttuuri muuttuu hyvin hyvin hitaasti. Vaikka joku yksittäinen Pyhistä Pyhän Hengen johdolla saisikin uutta valoa Raamatun tulkintoihin, hän taistelee tuulimyllyjä vastaan kun edessä on näin suuri organisaatio, joka koostuu monista eri kansallisuuksista ja kulttuureista. Sellaisen organisaation on vaikea muuttua jansellaisessa organisaatiossa onnvaikeaa olla yhtä mieltä asioista. Hyvänä esimerkkinä toimii naispappeus-asia. Siihen ei olla saatu yksimielistä päätöstä suuntaan tai toiseeen. Pyhä Henki eintaistele itsensä kanssa näissä päätöksissä vaan ihmisen oma minä ja Pyhä Henki (=PH)...parhaassa tapauksessa.

        Kun ison organisaation toiminta on sidottu näihin 28 opinkohtaan, on se samalla lyöty lukkoon moniksi vuosiksi, ellei sukupolviksi. Sitä ei niin vain muuteta vaikka PH kuinka antaisi uutta valoa seurakunnalle. Yksittäinen ihminen tai pienempi opinkohtiin sitoutumaton porukka voisi edetä PHn johdolla aivan uusiin tulkintoihin Jumalan toiminnasta, kun lukkoon lyödyt tulkinnat eivät olisi sitä hidastamassa.

        Mikään ei ole niin vaikeaa muuttaa kuin ihmise arvot. Seuraavaksi vaikeampaa on muuttaa yrityksen toimintakulttureja. Ja näitä molempia on todella vaikeaa muuttaa. Näin se vaan on.

        >> Kun ison organisaation toiminta on sidottu näihin 28 opinkohtaan, on se samalla lyöty lukkoon moniksi vuosiksi, ellei sukupolviksi. Sitä ei niin vain muuteta vaikka PH kuinka antaisi uutta valoa seurakunnalle. Yksittäinen ihminen tai pienempi opinkohtiin sitoutumaton porukka voisi edetä PHn johdolla aivan uusiin tulkintoihin Jumalan toiminnasta, kun lukkoon lyödyt tulkinnat eivät olisi sitä hidastamassa. <<

        No eikö tästä ole jo nähtävissä, mikä se "pedon" eli maallisen vallan "merkki" on?
        Eli kun Jumalan Hengestä syntyneestä seurakunnasta tehtiin luopumuksen seurauksena Kirkko eli Organisaatio ja kaiken hengellisyyden tilalle asetettiin maalliset korvikkeet ihmisiä hämäämään... Moni "raamatullinen" ristiriitakin häviää, kun ottaa nämä "totuutta suodattavat kirkkolasit" silmiltään.

        Tälle löytyy myös historiasta tukea, sillä "ostaminen ja myyminen kuoleman uhalla" >on jo toteutunut< kun ensiksi katolinen Äitikirkko ja sen jälkeen myös sen "kuva" eli protestanttinen Tytärkirkko molemmat vainosivat uskovia "ainoan oikeaoppisen" >Kirkon nimissä<... Ainoastaan kirkolla ja siihen kuuluvilla oli lupa hengelliseen "kaupankäyntiin" ja siihen uskovat tai uskomaan pakotetut kastettiin sitten sen kirkon nimiin, jonka jäseniä heistä tuli eli tosiasiassa "kirkon lapsia"...Pyhän Hengen työtä...vai pedon...?


      • kerettiläinen-
        alex.kasi kirjoitti:

        Siis tarkoitatko, että Adventtikirkko on raamatullisuudessaan vähiten väärässä ja siksi olet kirkon jäsen ?

        Tuon voi hyvin ymmärtää syyksi .. mutta olisi parempi jos sen voisi sanoa kirkon pastoreillekin - vai mitä?

        Valitettavasti se kuuluu kuitenkin lähes jokaisen kirkon ja lahkon tyyliin, että jos ei ole samaa mieltä on turha kuulua kirkkoon .. vaikka kirkko olisi kuinka väärässä niin sitä ei yksinkertaisesti voida tunnustaa, koska silloin alkaa koko oppi huojumaan. Tai kuinka olisi jos pappi/pastori tulisi ja sanoisi saarnassaan että "juu, nyt minä olen puhunut teille vähän lööperiä nämä viimeiset kuukaudet .. joten yritän korjata sen nyt .. " siinä voisi papin luotto luotettavuus joutua koville ...

        Adventtikirkossakin on siitä "opinkohtia" aivan liikaa (jo monen adventistinkin mielestä) ja kannattaisi miettiä kuinka niitä on edes voinut tulla niin monia. Minusta opinkohdiksi riittäisi usko Jumalaan, usko Jeesukseen syntien lunastajana ja sielun luontaisen kuolemattomuuden kieltäminen. Siinä on hyvä uskonperusta jolle jokainen voisi sitten rakentaa oman uskonsa periaatteella "etsivä löytää".. ja jos nämä "uskonkappaleet ja etsimisen periaate" on kunnossa niin loput jää sitten tutkimisen varaan jossa kirkon pastorit luonnollisesti olivat apuna .. mutta ei määräämässä että tämä sinun täytyy uskoa .. muuten et ole kirkonopille uskollinen .. Todellinen usko perustuu etupäässä ymmärrykseen .. ei siihen että joku sanoo jotain.. siksi kaikki lattioilla konttaamiset tulisi kieltää (vaikka ei sellaista taida Adventtikirkossa tapahtuakaan) ..

        Sitä paitsi tulisi kaikki jäsenten rahastus olla todella vapaaehtoista - "pakko-harastus" tulisi jättää pois jo siitäkin syystä, että se on Raamatun vastaista.

        Minä olen varma, että kirkon jäsenet pitävät huolta omasta kirkostaan ilman pakkoakin, sitä paitsi tulee kirkon kirjanpidon olla julkinen - eikä vain jonkun kassanhoitajan vastuulla.

        Tällöin olisi jokainen kirkon jäsen samaa mieltä siitä että kirkon opinkohdat ovat täsmälleen oikeat - eikä niinkuin nyt kun niitä opinkappaleita on 28.

        Asiahan on niin, että todellinen usko kasvaa pienestä alusta - eikä 28 opinkappaleesta.

        alex

        >>Adventtikirkossakin on siitä "opinkohtia" aivan liikaa (jo monen adventistinkin mielestä) ja kannattaisi miettiä kuinka niitä on edes voinut tulla niin monia. <<

        No onhan Adventtikirkkokin nimenomaan Kirkko ja vieläpä "ainoa oikeaoppinen" sellainen... Ja jos verrataan Adventtikirkon opinkohtien määrää "ainoan oikeaoppisen" Äitikirkon katekismuksen opinkohtien määrään, niin "vähäiseltähän" tuo 28 vielä vaikuttaa...

        >> Minusta opinkohdiksi riittäisi usko Jumalaan, usko Jeesukseen syntien lunastajana ja sielun luontaisen kuolemattomuuden kieltäminen. Siinä on hyvä uskonperusta jolle jokainen voisi sitten rakentaa oman uskonsa periaatteella "etsivä löytää".. <<

        No tällaiseen johtopäätökseen sitä tietenkin voivat tulla meidän kaltaisemme uskovat, jotka perustavat uskonsa Raamattuun, eikä jonkin Kirkon tai muun uskonnollisen Organisaation opetuksiin...

        Apt.8
        26 Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio".
        27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan
        28 ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.
        29 Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja".
        30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
        31 Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
        32 Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
        33 Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
        34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, KENESTÄ profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta JULISTI HÄNELLE EVANKELIUMIA JEESUKSESTA.
        36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. MIKÄ ESTÄÄ KASTAMASTA MINUA?"
        (37 No et ole perehtynyt vielä Katekismuksen/28 opinkohdan saloihin. Ensin pitää käydä 12 kuukauden info-kurssi/rippikoulu/kasteluokka... ☺)
        38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
        39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.


    • Pastorin.mietteitä

      Eräs pastori ilmaisi asian näin:
      "Olen adventtikirkon palkkalistoilla pastorinvirassa siksi, että helpommin en voisi enää rahaa ansaita. Teen yhtenä päivässä lauantaina/sapattina rankasti tai vähemmän rankasti töitä puhumalla puuta heinää ja muut viikonpäivät pidän lepoa. Muissa ammateissa tehdään 5 tai 6 päivää töitä ja levätään pari päivää, jos sitäkään. Ei siis tarvinnut epäröidä hetkeäkään ammatinvalintaa.”

      • Pastorin.jälkeläinen

        Tämä tieto ei pidä paikkaansa. Päinvastoin pastori on töissä kuutena päivänä viikosta monesti iltaisinkin ja päivystämässä kaikki muut ajat, paitsi lomillaan. Palkkakaan ei päätä huimaa. Jos tämä seurakunta vaatii tavallisilta jäseniltään poikkeuksellisen paljon, niin työntekijöiltään se vaatii sitäkin enemmän.


      • pastorien_ystävä
        Pastorin.jälkeläinen kirjoitti:

        Tämä tieto ei pidä paikkaansa. Päinvastoin pastori on töissä kuutena päivänä viikosta monesti iltaisinkin ja päivystämässä kaikki muut ajat, paitsi lomillaan. Palkkakaan ei päätä huimaa. Jos tämä seurakunta vaatii tavallisilta jäseniltään poikkeuksellisen paljon, niin työntekijöiltään se vaatii sitäkin enemmän.

        Komppaan sua. Minulla on ystävänäni kaksi pastoria. He ovat ihmisten tavoitettavissa aamusta iltaan joka päivä eikä heille edes makseta siitä päivystysmaksua. Pastorin.mietteitä on provo.


      • Aika tavallinen vääristely sinulta "Pastorin.jälkeläinen" - eikä se koska edes yksin adventistipastoreita .. vaan on aika tavallinen väite joka perustuu kateuteen, Ensin uskotellaan itselle että "juu - noilla "muilla" on niin helppoa ja pettävät meitä sen kun kerkiävät ja saavat rahaa" ..
        Asia ei tule paremmaksi sillä, että tuollaista väittävät yleensä voivat aika huonosti jo ilman näitä vääristelyjäänkin.

        Todettu ilman tuomitsemisia että meillä jokaisella on oppimista siitä mitä "hyvä elämä oikeastaan on" toisilla enemmän toisilla vähemmän - mutta on kuitenkin täysin varmaa että toisista vääristellen puhuminen tekee ainoastaan elämästäsi vain hankalamman - joten lopeta se ihan itsesi tähden .. huomaa myös kukaan toinen ei voi sitä lopettaa puolestasi ja siksi sinun täytyy tehdä se ihan itse ..

        alex


      • pastorin.kiireet
        pastorien_ystävä kirjoitti:

        Komppaan sua. Minulla on ystävänäni kaksi pastoria. He ovat ihmisten tavoitettavissa aamusta iltaan joka päivä eikä heille edes makseta siitä päivystysmaksua. Pastorin.mietteitä on provo.

        Meinaatko, että ne letkuissa makaavat vanhukset soittelevat sieltä sairaalasta, kun eivät edes tiedä seurakuntansa pastorin nimeä? Suurin osa niistä adventisteista Suomessa kun on jo haudan partaalla.

        Adventtikirkon pastorin puhelin soi yhtä harvoin, kuin pultsarin kännykkä sillan alla.
        Kuka sille pastorille viitsii soittaa, kun ei sekään ole kertaakaan ottanut yhteyttä, vaikka olen jo kymmeniä vuosia ollut adventtikirkon jäsen. Ei se edes suostu mielellään puhumaan silloin, kun ollaan kirkkosalissa naamat vastakkain, vaan kävelee kiireesti saarnansa jälkeen ovelle kättelemään seurakunnan vanhuksia siinä toivossa, että joku höppänä mummo sujauttaa 100 tai 50 euroa puvun taskuun.


      • osittainyhdyn
        Pastorin.jälkeläinen kirjoitti:

        Tämä tieto ei pidä paikkaansa. Päinvastoin pastori on töissä kuutena päivänä viikosta monesti iltaisinkin ja päivystämässä kaikki muut ajat, paitsi lomillaan. Palkkakaan ei päätä huimaa. Jos tämä seurakunta vaatii tavallisilta jäseniltään poikkeuksellisen paljon, niin työntekijöiltään se vaatii sitäkin enemmän.

        Olen osittain samaa mieltä mutta myös hieman eri mieltä. Seurakuntalaisilta yksilöinä ei vaatimalla vaadita mitään mutta jotta homma toimisi organisaationa niin on selvää että joidenkin täytyy olla aika toimeliasta porukkaa. Ihmisistä osa ei myöskään ehdi niin paljon kun toiset. Rahaa ei adventtikirkolla ole niinkuin valtion evlut kirkolla joten vapaaehtoisvoimilla on iso painoarvo. Sama homma on muissakin pienemmissä kristillisissä kirkkokunnissa Suomessa. Jos olet oikeassa elämässäkin pastorin jälkeläinen ja toinen vanhemmistasi on työssään noin ahkera ja omistautunut kuin kuvailit niin siunausta ja pitkää ikää hänelle ja kaikki arvostus täältäpäin. Ikäväkseni on kuitenkin todettava että asia ei aina ole pastoreiden suhteen näin ja on olemassa pastoreita jotka tekevät vain sen välttämättömän, eivät todellakaan päivystä ja yhteydenottoihin vastaamiseen saattaa mennä yli kaksi viikkoa. Otetaan siis ns. rennosti ja välinpitämättömästi oma virka mikä kielii osaltaan maallistumisesta ja palkkarenkimäisestä ajattelumallista. Pitkälti on siis kyseessä motivaatiokysymys ja kutsumuskysymys ja ajankäytön priorisointikysymys. Pastorin työ ei ole todellakaan raskas jos mennään riman alta niinkuin tuo pastorin.mietteitä-nimimerkki kuvaili mutta jos työlle omistaudutaan ja annetaan kaikkensa niin sellainen pastori on kaiken arvostuksen ja kunnioituksen ansainnut.


      • pastorien_ystävä
        pastorin.kiireet kirjoitti:

        Meinaatko, että ne letkuissa makaavat vanhukset soittelevat sieltä sairaalasta, kun eivät edes tiedä seurakuntansa pastorin nimeä? Suurin osa niistä adventisteista Suomessa kun on jo haudan partaalla.

        Adventtikirkon pastorin puhelin soi yhtä harvoin, kuin pultsarin kännykkä sillan alla.
        Kuka sille pastorille viitsii soittaa, kun ei sekään ole kertaakaan ottanut yhteyttä, vaikka olen jo kymmeniä vuosia ollut adventtikirkon jäsen. Ei se edes suostu mielellään puhumaan silloin, kun ollaan kirkkosalissa naamat vastakkain, vaan kävelee kiireesti saarnansa jälkeen ovelle kättelemään seurakunnan vanhuksia siinä toivossa, että joku höppänä mummo sujauttaa 100 tai 50 euroa puvun taskuun.

        Olen ollut useasti kylässä kolmen eri pastorin luona ja jatkuvasti keskusteluitamme on keskeytetty puhelinsoitoin. Työpuhelinsoitoin.

        Se on kuule sinusta itsestäsi kiinni, tuleeko pastori sinun kanssasi juttelemaan vai ei. Jos kaipaat pastorisi kanssa juttelua, niin mene ihmeessä juttelemaan. Kerro, että kaipaat yhteydenpitoa. Ihan varmasti järjestyy.


      • pyhpyhjapyh

        Valheesi ei hetkauta yhtään.


      • hetkauttaja
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Valheesi ei hetkauta yhtään.

        Kwnen valhe näistä kymmenistä valheista?


    • Näin.suomeksi

      Olen samaa mieltä. Adventtikirkon pastorin kanssa keskustelu ja omien eriävienkin mielipiteiden esille tuominen aiheuttaa sen, että pastori alkaa nimittämään minua lähes luopioksi ja ellen muuta mielipidettäni, niin olen matkalla kadotukseen ja harhapoluilla. Pastorin käsitys asioista on siis ainoa oikea ja minun aina väärä, jos se poikkeeaa pastorin omasta. Siihen loppuu myös se vuoropuhelu ja pastori katsoo minut nähdessäni aina halveksuvasti ja kiitää ohitseni kuin höyryjuna kääntäen päänsä samalla muulle.

      • tokan_polven_adventisti

        Taitaa olla tuollainen käyttäytyminen yksilökysymys sekä pastorin osalta, että sinunkin. Olen vapaasti kertonut erimielisyyksistäni opinkohtien suhteen parille pastorille eikä minua ole tuomittu eikä luopioksi tms haukuttu. Samoin on sukulaisenikin kertonut ilman sen kummempia negatiivisia vastaanottoja.


      • Piipittää.saat

        "Olen vapaasti kertonut erimielisyyksistäni opinkohtien suhteen parille pastorille eikä minua ole tuomittu eikä luopioksi tms haukuttu."
        He ymmärtävät, että sinun mielipiteesi/piipityksesi heidän suuntaan on yhtä tyhjän kanssa ja saat siis vapaasti liikuttaa huuliasi, eikä se adventtikirkon järjestelmää hetkauta, eikä liioin pastoriakaan. Hän voi jopa sanoa sinulle, että jatka samaan malliin, kunhan pysyt seurakunnan piirisssä uskollisesti.


      • tokan_polven_adventisti
        Piipittää.saat kirjoitti:

        "Olen vapaasti kertonut erimielisyyksistäni opinkohtien suhteen parille pastorille eikä minua ole tuomittu eikä luopioksi tms haukuttu."
        He ymmärtävät, että sinun mielipiteesi/piipityksesi heidän suuntaan on yhtä tyhjän kanssa ja saat siis vapaasti liikuttaa huuliasi, eikä se adventtikirkon järjestelmää hetkauta, eikä liioin pastoriakaan. Hän voi jopa sanoa sinulle, että jatka samaan malliin, kunhan pysyt seurakunnan piirisssä uskollisesti.

        No toi voi olla totta.


    • Kokemus.kentältä

      Komppaan tässä kyllä edesllistä kommenttia.
      Minulla on nimittäin ihan henkilökohtainen kokemus asiasta.

      Tämä tapahtui Helsingin paikallisseurakunnassa ja sen seurakuntasalin eteisaulassa, jossa adventtikirkon pastorin kanssa syntyi keskustelu adventtikirkon pyhäkköopetukseen liittyen. En lähde nyt ruotimaan asiaa tarkemmin, mutta esitin oman mielipiteeni ja näkemykseni adventismin yhdestä tärkeimmästä opinkohdasta liittyen taivaallisen pyhäkön palveluun, sen ajankohtaan ja aiheeseen.

      Kun olin esittänyt oman havaintoni opinkohdasta, niin huomasin, kuinka edessäni seisseen pastorin ilme muuttui ja hän katsoi minua hivenen hymähtäen halveksuvaan sävyyn ja sanoi, että adventtikirkon opetus asiassa perustuu adventtikirkon pääkonferenssin ja keskushallinnon tekemiin päätöksiin, eikä niihin minun kaltaiseni maallikot pysty tuomaan mitään lisäarvoa. Keskustelu päättyi siihen ja toivotin pastorille Jumalan siunausta ja hyvää päivän jatkoa.

      Näin jälkeenpäin, kun olen tavannut ko. pastoria, niin sama hivenen halveksuva katse on säilynyt hänen kasvoillaan ja hän kiireesti sivuuttaa minut, ettei joutuisi kanssani keskusteluun. Toisaalta se voi olla myös merkki siitä, että hän kokee epävarmuutta, vaikka ymmärrän hyvin sen, että hänen täytyy olla lojaali yhteisölleen ja palkanmaksajalleen.

      • pyhpyhjapyh

        ja minä väitän että sinä et ymmärrä yhtään mitään koko opista. tuskin se pastorisikaan ymmärtää.


    • Miksikö joku on adventisti?

      Samasta syystä kuin joku on skientologi, mormoni tai Jehovan todistaja. Tai ajaa Volvolla.

      Joko synnyt kyseistä taikauskoa harrastavaan perheeseen tai sitten luet mainosmateriaalia kyseisestä taikauskosta ja se alkaa sitä kautta kiinnostaa sinua.

      Volvolla ajavat he, joilla on ollut lapsena Volvo vanhemmilla tai sitten he kiinnostuvat Volvosta, koska jokin niiden mainosmateriaalissa saa ihmisen ostamaan juuri Volvon.

      Samasta syystä jostain tulee adventisti, toisesta mormoni ja kolmannesta skientologi.

      • kohkoh

        Eihän tätä sinulta kysytty vaan niiltä, jotka ovat adventisteja. Mutta niin vain olet samaistunut meihin, että halusit vastata.


      • kohkoh kirjoitti:

        Eihän tätä sinulta kysytty vaan niiltä, jotka ovat adventisteja. Mutta niin vain olet samaistunut meihin, että halusit vastata.

        Luulen tietäväni että miksi joku on adventisti.

        Mutta oliko vastauksessani jotain väärin ja jos oli, niin osaatko perustein kertoa että mikä?


      • pyhpyhjapyh
        bushmanni kirjoitti:

        Luulen tietäväni että miksi joku on adventisti.

        Mutta oliko vastauksessani jotain väärin ja jos oli, niin osaatko perustein kertoa että mikä?

        Et tiedä. Et tiedä mitään.


      • revisiitäsenkinbushmanni

        ateismi = ISIS terrorismia.
        ateisti = taikauskoinen elukka = ISIS-terroristin kaima


      • mää_ole_se
        bushmanni kirjoitti:

        Luulen tietäväni että miksi joku on adventisti.

        Mutta oliko vastauksessani jotain väärin ja jos oli, niin osaatko perustein kertoa että mikä?

        Juu, et sää valitettavasti tiärä. Tai sitten et osaa kuvitella muita vastauksia kuin nuo antamasi esimerkit. Niistähän tuski löytyy sitä todennäköisintä.


      • Joku joka on adventisti vastasi omasta puolestaan aikaisemmin tässä ketjussa näin:
        #Minä olen adventisti, koska moni adventtiseurakunnan opeista on lähimpänä sitä, mitä uskon Raamatun asioista kertovan. Adventtikirkossa ja sen jäsenissä on omat ongelmansa mutta parempaa kirkkokuntaa ei ole ollut tarjolla ja tuskin sellaista koskaan tuleekaan. #
        ------
        Minusta tuo on rehellinen vastaus - kun taas bushmannin vastaus voi olla ihan oikea vain jos ei joku usko Jumalaan tai ainakaan ei ole oikein ymmärrä mitä Jumalalla tarkoitetaan. Ja sehän valitettavasti juuri on bushmannin tilanne.. bushmannin vanhemmilla oli usko, mutta jostain syystä sitä ei bushmannille ole .. ja kun bushmannilla ei ole omaa uskoa - niin bushmanni aloitti tämän ristiretkensä sitä Jumalaa vastaan johon hänen omat vanhempansa ja monet muutkin adventistit uskovat.
        Miksi se ei riittänyt sanoa vanhemmilleen että "minä en usko Jumalaan" ja siksi en halua olla adventisti ... sen sijaan tämä kohta 10 vuotta kestänyt pusikosta käyty antiadventismi kampanja Suomi 24 palstalla.

        alex


      • nähtyon

        Katkera bushmanni


      • alex.kasi kirjoitti:

        Joku joka on adventisti vastasi omasta puolestaan aikaisemmin tässä ketjussa näin:
        #Minä olen adventisti, koska moni adventtiseurakunnan opeista on lähimpänä sitä, mitä uskon Raamatun asioista kertovan. Adventtikirkossa ja sen jäsenissä on omat ongelmansa mutta parempaa kirkkokuntaa ei ole ollut tarjolla ja tuskin sellaista koskaan tuleekaan. #
        ------
        Minusta tuo on rehellinen vastaus - kun taas bushmannin vastaus voi olla ihan oikea vain jos ei joku usko Jumalaan tai ainakaan ei ole oikein ymmärrä mitä Jumalalla tarkoitetaan. Ja sehän valitettavasti juuri on bushmannin tilanne.. bushmannin vanhemmilla oli usko, mutta jostain syystä sitä ei bushmannille ole .. ja kun bushmannilla ei ole omaa uskoa - niin bushmanni aloitti tämän ristiretkensä sitä Jumalaa vastaan johon hänen omat vanhempansa ja monet muutkin adventistit uskovat.
        Miksi se ei riittänyt sanoa vanhemmilleen että "minä en usko Jumalaan" ja siksi en halua olla adventisti ... sen sijaan tämä kohta 10 vuotta kestänyt pusikosta käyty antiadventismi kampanja Suomi 24 palstalla.

        alex

        No osaako rakas Alex kertoa että miten muuten tullaan adventistiksi kuin syntymällä tuota taikauskoa harrastavaan perheeseen tai tutustumalla tuon lahkon taikauskon mainosmateriaaliin?


      • revisiitäsenkinbushmanni kirjoitti:

        ateismi = ISIS terrorismia.
        ateisti = taikauskoinen elukka = ISIS-terroristin kaima

        Isis on kylläkin fundamentalististen kreationistien pesä, jotka haluavat tuhota vääräuskoiset, eli aivan samanlaista porukkaa kuin vaikkapa hurskaat kristityt ristiretkillään.


      • pyhpyhjapyh
        bushmanni kirjoitti:

        Isis on kylläkin fundamentalististen kreationistien pesä, jotka haluavat tuhota vääräuskoiset, eli aivan samanlaista porukkaa kuin vaikkapa hurskaat kristityt ristiretkillään.

        Ei muuten ole.


      • pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Ei muuten ole.

        No onhan se. He ovat kreationisteja, kuten sinä. Fundamentalisteja kuten sinä. Ja haluavat vääräuskoisten tuhoa, kuten sinä.

        He tappavat ihmisiä jonkin jumalan nimessä, kuten sinun porukkasi Ristiretkien aikaan.

        Enpä ole kuullut, että joku tappaisi toisen huutaen, että tapan sinut ene kenenkään nimissä.

        Uskovaiset tekevät sitä, eivät ateistit.


      • kerettiläinen-
        bushmanni kirjoitti:

        No onhan se. He ovat kreationisteja, kuten sinä. Fundamentalisteja kuten sinä. Ja haluavat vääräuskoisten tuhoa, kuten sinä.

        He tappavat ihmisiä jonkin jumalan nimessä, kuten sinun porukkasi Ristiretkien aikaan.

        Enpä ole kuullut, että joku tappaisi toisen huutaen, että tapan sinut ene kenenkään nimissä.

        Uskovaiset tekevät sitä, eivät ateistit.

        Ihminen on ihminen, vaikka voissa paistaisi ja valistunut ihminen keksii kyllä pätevän syyn tappaa vaikkapa sitten vapauden, veljeyden ja tasa-arvon nimissä jos ei muussa...


    • joh3ja16

      Bushmanni parka. Jeesus rakasta sinua. Vaikka osa tällä palstalla kirjoittelevista ei tunnu rakastava sinua, niin minä haluan rakastaa sinua. Minä haluan rakastaa kaikkia luopioita. 😊

      • Jeesus rakastaa minua aivan yhtä paljon ja todellisesti kuin tontut, maahiset, hammaskeijut ja joulupukki.


      • pyhpyhjapyh
        bushmanni kirjoitti:

        Jeesus rakastaa minua aivan yhtä paljon ja todellisesti kuin tontut, maahiset, hammaskeijut ja joulupukki.

        Valehtelet.


      • pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Valehtelet.

        En suinkaan. Jeesus rakastaa minua aivan yhtä paljon kuin Zeus, Thor, Väinämöinen tai Joulupukki.


      • erovaisuuksia
        bushmanni kirjoitti:

        En suinkaan. Jeesus rakastaa minua aivan yhtä paljon kuin Zeus, Thor, Väinämöinen tai Joulupukki.

        Joulupukki tulee taas joulukuussa. Oletko joulupukilta saanut vitsaa? Väinämöinen ei enää tule. Jeesus tulee vielä takaisin hakemaan omansa.


      • ole.vapaasti.ateisti

        Jeesus tulee yhtä varmasti, kuin Lumikki ja 7 kääpiötä tulevat sänkyysi harrastamaan 9-kimppakivaa.


      • erovaisuuksia kirjoitti:

        Joulupukki tulee taas joulukuussa. Oletko joulupukilta saanut vitsaa? Väinämöinen ei enää tule. Jeesus tulee vielä takaisin hakemaan omansa.

        >>> Jeesus tulee vielä takaisin hakemaan omansa. >>

        Ei tule. Raamatun Jeesus lupasi tasan tarkkaan palata ennen kuin viimeisetkin häneltä paluulupauksen omin korvin kuulleet ovat kuolleet. Se on selkeä lupaus, joka osoittautui selkeästi myös katteettomaksi.

        Joten raamatun UT:n ideologia ajoi karille ja happani käsiin jo ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla. Eipä se kuitenkaan haittaa tuota hullutusta edelleen kauppaavia.


    • Olen-tyhmä-advarilapsi

      Miksi olen juuri adventisti?
      Koska haluan olla lapsellinen, en halua aikuistua. Olen jäänyt lapsen asteelle mielikuvituskavereideni kanssa. Kivaa olla tyhmä lapsi muiden tyhmien lapsien seurassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      225
      1963
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      68
      1711
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe