Pitää aina tulla teiltä kysymään kun ei tuolta tekniikkaosiosta saa mitään vastausta. Elikäs, mä en ymmärrä koko ethernetistä mitään. Tyttärelle asentaja kävi juuri perjantaina asentamassa reititittimen ja siinä ethernet. Ainakin tytär sanoi niin kun ihmettelin käydessäni hänen luonan että mikä hervottoman pitkä johto kulki väliköstä olohuoneeseen. Se johto oli vedetty ylhäällä välikön seinässä olevasta metalliluukkuisesta "kaapista". Luulin sitä ensin sähökaapiksi, mutta on kuulemma tyttären mukaan ethernetliittymän "kaappi".
Voiko olla tätä päivää että joku hervoton johto kulkee pitkin huoneistoa? Tyttärellä on läppäri ja tabletti.
Pitkä ethernetjohto
37
411
Vastaukset
- Tjaaaaah
ööö, niitä reitittimiä saa langattomina... wlan.illa siis....
- Linuxvaari
Ethernet kaapeli on varmin tietoturvallisuuden kannaltakin, ei pääse naapuri loisimaanmaan samalle yhteydelle jos asetukset on reitittimessä myöhemmin vinksahtaneet tai muuten puutteelliset. Hyvin on tyttärelläsi asiat, että älä mee turhaan moittimaan:)
Jos reitittimessä on WiFi niin ei tarvi johtoa läppäriin eikä tablettiin. Noita pitkiä ethernet-johtoja näki paljon ennen wi fita.
- Onko.asennus.oikein
Täytyy kysyä seuraavan kerran kun käyn tyttären luona että millainen se reititin on. Se reititin on nimittäin ihan uusi.
- ö-Öö
wlan
Oiskohan vaan kitupiikkeillyt, eikä ole raskinut ostaa rasiaa, ne ei tosin paljoa maksa. Ehkä johto kuulunut johonkin asennuspakettiin. Noita myydään wifi-juttuja myydään vähän jokapaikassa, eka, joka sattui silmiin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1515/dhrnn/Netwjork-300Mbps-WiFi-reititin-musta
=DW= - TämäOnSuunta
<<<< kun ei tuolta tekniikkaosiosta saa mitään vastausta >>>>
Muutamassa vuodessa on S24 käyttäjäkunta muuttunut/kaventunut. Mm. tieto-, televisio- ja autotekniikka- ja liikennepalstoilta ovat asiantuntijat kadonneet.
Monille palstoille on jäänyt heikot Ö-luokan höpöttelijät, vastaanänkkääjät, nälvijät ja solvaajat ja palstoista on tullut rähjäämispaikkoja.- Täältä-pesee-wiffiä
Näin on. Minä olen suomi24 palstojen ainoa hengissä oleva asiallinen ja täsmävastaaja.
Mikä olikaan ongelmasi kun et vastannut avaajan kysymyksiin? Täältä-pesee-wiffiä kirjoitti:
Näin on. Minä olen suomi24 palstojen ainoa hengissä oleva asiallinen ja täsmävastaaja.
Mikä olikaan ongelmasi kun et vastannut avaajan kysymyksiin?Ja-täältä-wesee-piffiä. Niin ootkin, ainoa asiallinen täsmävastaaja :)
- TämäOnSuunta
Täältä-pesee-wiffiä kirjoitti:
Mikä olikaan ongelmasi kun et vastannut avaajan kysymyksiin?Kysyjä oli saanut jo hyviä vastauksia.
<<<< Elikäs, mä en ymmärrä koko ethernetistä mitään. >>>>
Ehkä tuosta ethernetistä olis voinut sanoa, että se on 1 ( langallinen ) yhteystapa verkkoon, jonka voi huoneistossa joissain tapauksissa muuttaa langattomaksi.
- kaapelisotku
Hmmm...jos kyseessä on dna firman reititin,kaikissa malleissa ei ole wi-fi tai wlan mahdollisuutta. Minullakin oli sellainen. Jos tytön tablettissa toimii netti ko.laitteen kautta,silloin siinä on. Olen antanut kertoa itselleni että langallinen yhteys olisi nopeampi kuin langaton. Tosin,siitä on jo vuosia.
Mutta eikö siihen voi ostaa oman wifi-laitteen? Onko pakko käyttää palveluntarjoajan vehjettä? DW jo linkitti reitittimen, ja mikäli läppäri tai pöytätietokoneessa ei ole wifiä, sekään ei ole ongelma.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5911/dcqgg/Netwjork-PICO-WiFi-adapteri
Ja tuon alla löytyy paketti missä on sekä reititin että vastaanottava adapteri samassa paketissa.- Henkimaailmanasioita
Olet antanut kertoa itsellesi? Mutta kaikkea ei pidä uskoa.
Itse olen joutunut aika ajoin painiotteluun pätkivän kaapeliyhteyden kanssa. Minulla on reititin jossa on piuhalliset ja piuhattomat (wlan) mahdollisuudet. Mielelläni käytän wlania ja silloin kun se pysyy päällä, se kyllä hervahtaa jopa nopeampiin yhteyksiin kuin vakaabittinen piuha.
Toki olen ottanut huomioon, että tässä talossa vanhan puhelinpiuha kuilun jakaa 24 huoneistoa (dinosaurusvanhat kupariset piuhat), joten ei voi odottaakaan, että netti toimisi kuin apteekin alakaappi, koska useimmillakin asukkailla on viritettynä vaikka mitä netti-elokuva-jne-paketteja.
Ottaisin mielelläni ihka "oman" liittymän. Kiinteänä se ei ole mahdollista ja ristiriita on siinä, että sim-mokkulanakaan en viitsisi alkaa maksaa 20-30 jöpön kuukausimaksuja koska tämä toimii-ei-toimi-liittymä on vuokraan sisältyvä. Niinpä ajoittain käytän nettiä puhelinten välityksellä. Verovähennysoikeudella. Niistä löytyy ytyä 30-40 Mbitsi vauhdilla. - Hyvä-on-halpaa
hmp.f kirjoitti:
Mutta eikö siihen voi ostaa oman wifi-laitteen? Onko pakko käyttää palveluntarjoajan vehjettä? DW jo linkitti reitittimen, ja mikäli läppäri tai pöytätietokoneessa ei ole wifiä, sekään ei ole ongelma.
Ja tuon alla löytyy paketti missä on sekä reititin että vastaanottava adapteri samassa paketissa.Asiaa beibi :)
- ndrr
hmp.f kirjoitti:
Ja tuon alla löytyy paketti missä on sekä reititin että vastaanottava adapteri samassa paketissa.Riippuu eli roikkuu ihan palveluntarjoasta. Joillain toimii kaikki,joillain vain firman omat lelut.
- aikaonrahaa
Henkimaailmanasioita kirjoitti:
Itse olen joutunut aika ajoin painiotteluun pätkivän kaapeliyhteyden kanssa. Minulla on reititin jossa on piuhalliset ja piuhattomat (wlan) mahdollisuudet. Mielelläni käytän wlania ja silloin kun se pysyy päällä, se kyllä hervahtaa jopa nopeampiin yhteyksiin kuin vakaabittinen piuha.
Toki olen ottanut huomioon, että tässä talossa vanhan puhelinpiuha kuilun jakaa 24 huoneistoa (dinosaurusvanhat kupariset piuhat), joten ei voi odottaakaan, että netti toimisi kuin apteekin alakaappi, koska useimmillakin asukkailla on viritettynä vaikka mitä netti-elokuva-jne-paketteja.
Ottaisin mielelläni ihka "oman" liittymän. Kiinteänä se ei ole mahdollista ja ristiriita on siinä, että sim-mokkulanakaan en viitsisi alkaa maksaa 20-30 jöpön kuukausimaksuja koska tämä toimii-ei-toimi-liittymä on vuokraan sisältyvä. Niinpä ajoittain käytän nettiä puhelinten välityksellä. Verovähennysoikeudella. Niistä löytyy ytyä 30-40 Mbitsi vauhdilla.Olen tätä kokeillut ja todennut että kaapelilla esim.tiedoston lataus sujuu vauhdikkaammin. Esim. läppärissä wlan yhteys mutta wintoosan päivitykset lataan kaapelia pitkin. Kaapelilla tasaisesti 1,5mb/sec ja wlanilla 0,7-1mb/sec.
- ö-Öö
hmp.f kirjoitti:
Ja tuon alla löytyy paketti missä on sekä reititin että vastaanottava adapteri samassa paketissa."Asiantuntijoita".
Sattui aikanaan tapausn naapuri hikiältä aikoi ostaa tietokoneen lapsilleen kouluakin varten. Noh, kundi petoniautokuski, eipä oikein... Juteltiin pari kertaa asiasta, eipä se paljoa tiennyt mistään mitään, lapsetkaan ei oikein mitään.
Sitten net osti tietokonepaketin marketista. Oikein insinööri oli käytnyt asentamassa. joku nuori heebo.
Sen tuomio oli. Koko talo on uudelleen sähköistettävä, koska ei ole sopivaa maadoitettua pistorasiaa tietokonetta varten. Lisäki koneessa vika, äänikortti puuttuu. LIsäksi käyttöjärjestelmä tehtaalla kehnosti asennettu. Kone ei siis toiminut.
Niinnno. Tottakai maadoitettu on aina parempi, kuin maadoittamaton. Mutta koska olet kuullut salaman iskeneen tietokoneeseen? Ei kodeissa juuri kenelläkään ole maadoitetussa pistorasiassa tietsikka. Kun, ihän tietokoneen töpselikään ole maadoitettu, siis sellaista varten.
Toisekseen. Kyllä tietokoneissa aina äänikortti on, jonkinlainen. Kundi ei vaan ollut huomannut johtoa, mikä olisi pitänyt asentaa äänikortin ja kaiuttimien väliin.
Lisäksi käyttis oli asentamatta, siis käyttäjätunnukset jne luomatta.
En tiedä, mikä "insinööri" setin oli asentanut, veikkaan jotain agrologia.
Tarkoitan nyt tässä yleisesti "asiantuntijoita". Niitä vähän joka lähtöön. Juttuja ois paljon, sekä atk:sta, rakennusalalta, vaikka mistä. Mutta jos asiakas, ei ole perillä jostain asiasta edes auttavasti, se rahastetaan kylmästi puhtaaksi. Jotain tollastakin aloittajan tapauksessa tapahtunut. Kuparikaapeli aika kallista, jos asennusfirmalla sitä paljon varastossa, se mieluusti myy sen pois, eikä ala ostelemaan kassa rasioita tukusta varastoonsa mätänemään. Ei kuparikaapeli paha asia ole, päinvastoin. Mutta se kallis ja vanhanaikainen ratkaisu.
Aloittaja oikeassa, pikkasen kandee selvitellä. Mutta mieluummin etukäteen, kuin jälkikäteen. Tollasen jätekuparin hinta en tiedä, voi tollasesta kaapelista pari ekeä romuna saada. Uus wlan-reititin on aikanaan maksullista ongelmajätettä. Mutta ainakin se on nykyikaa, monia vuosia vielä, piuha antiikkia. Tollasen antiikin arvo ei nouse, r3ititin voi j0skus olla keräilyharvinaisuus .D
=DW= - LissabonLovers
ö-Öö kirjoitti:
"Asiantuntijoita".
Sattui aikanaan tapausn naapuri hikiältä aikoi ostaa tietokoneen lapsilleen kouluakin varten. Noh, kundi petoniautokuski, eipä oikein... Juteltiin pari kertaa asiasta, eipä se paljoa tiennyt mistään mitään, lapsetkaan ei oikein mitään.
Sitten net osti tietokonepaketin marketista. Oikein insinööri oli käytnyt asentamassa. joku nuori heebo.
Sen tuomio oli. Koko talo on uudelleen sähköistettävä, koska ei ole sopivaa maadoitettua pistorasiaa tietokonetta varten. Lisäki koneessa vika, äänikortti puuttuu. LIsäksi käyttöjärjestelmä tehtaalla kehnosti asennettu. Kone ei siis toiminut.
Niinnno. Tottakai maadoitettu on aina parempi, kuin maadoittamaton. Mutta koska olet kuullut salaman iskeneen tietokoneeseen? Ei kodeissa juuri kenelläkään ole maadoitetussa pistorasiassa tietsikka. Kun, ihän tietokoneen töpselikään ole maadoitettu, siis sellaista varten.
Toisekseen. Kyllä tietokoneissa aina äänikortti on, jonkinlainen. Kundi ei vaan ollut huomannut johtoa, mikä olisi pitänyt asentaa äänikortin ja kaiuttimien väliin.
Tarkoitan nyt tässä yleisesti "asiantuntijoita". Niitä vähän joka lähtöön. Juttuja ois paljon, sekä atk:sta, rakennusalalta, vaikka mistä. Mutta jos asiakas, ei ole perillä jostain asiasta edes auttavasti, se rahastetaan kylmästi puhtaaksi. Jotain tollastakin aloittajan tapauksessa tapahtunut. Kuparikaapeli aika kallista, jos asennusfirmalla sitä paljon varastossa, se mieluusti myy sen pois, eikä ala ostelemaan kassa rasioita tukusta varastoonsa mätänemään. Ei kuparikaapeli paha asia ole, päinvastoin. Mutta se kallis ja vanhanaikainen ratkaisu.
Aloittaja oikeassa, pikkasen kandee selvitellä. Mutta mieluummin etukäteen, kuin jälkikäteen. Tollasen jätekuparin hinta en tiedä, voi tollasesta kaapelista pari ekeä romuna saada. Uus wlan-reititin on aikanaan maksullista ongelmajätettä. Mutta ainakin se on nykyikaa, monia vuosia vielä, piuha antiikkia. Tollasen antiikin arvo ei nouse, r3ititin voi j0skus olla keräilyharvinaisuus .D
=DW=Ja sitten sä heräsit...
ö-Öö kirjoitti:
"Asiantuntijoita".
=DW=Noin se menee, muilla aloilla kuten rempat ja muut, on kuitenkin jonkunlainen valitus- ja takuuaika. IT-bisneksissä ei ole mitään. Ei saa rahoja takaisin jos joku "ammattilainen" laittaakin koneen jumiin.
Itekin olen tällainen "asiantuntija". Peruskurssin jotain.. tehnyt, ja sitä kautta saanut jonkinlaisen pelottomuuden kokeilla. Kunhan vaan lukee tekstit ja ohjeet, niin pärjää. Ja netissä on kyllä vaikka mitä ohjeita. Pitää vaan seurata pilkuntarkasti. Suurimmat meriitit C:ksi ja D:ksi jaetun kovalevyn purkaminen C:ksi, ja windows kympin väistäminen :))
Hankalinta on tietää mitä markkinoilla on. Että sikäli tämä on hyvä aloitus. Kun kysyy saa tietää. Mutta ei voi wifistä tai wlanista tietää mitään jos ei jo ennestään tiedä niitten olemassaoloa. Ei ole oikein avainsanoja mitä googlata. Meillä on duunissa yks joka on perillä näistä asioista, tietokoneen komponenteista, ja minä sitten hoitelen ohjelmapuolen asentamiset. Noh... vielä on yksi josta ei olla oston jälkeen päästy mihinkään - QNAP.Henkimaailmanasioita kirjoitti:
Ottaisin mielelläni ihka "oman" liittymän. Kiinteänä se ei ole mahdollista ja ristiriita on siinä, että sim-mokkulanakaan en viitsisi alkaa maksaa 20-30 jöpön kuukausimaksuja koska tämä toimii-ei-toimi-liittymä on vuokraan sisältyvä. Niinpä ajoittain käytän nettiä puhelinten välityksellä. Verovähennysoikeudella. Niistä löytyy ytyä 30-40 Mbitsi vauhdilla.Mokkulaa saa kyllä halvemmallakin. Toimiiko kuinka hyvin, onkin eri juttu.
Asuin ennen taloyhtiössä missä oli Home-pna. Keskus oli jossain taloyhtiön tiloissa, ja siitä jaettiin asukkaille. Ensin ei riittänyt kaistaa omalle koneelle mitenkään, käytiin kyttäyssotaa että kuka latailee mitä iltaisin, kun aina samaan aikaan alkoi tökkimään. Keskus suurennettiin, toimi vähän aikaa ja taas rupesi tökkimään. Selvisi että asukkaiden koneista ulosmenevä kaista oli liian pieni.
Sitten tuli Elisa ja alkoi myymään viihdepaketteja. Ihmiset osti kun kerta vanha ei toiminut. Mutta ei toiminut sekään. Selvisi että olivat myyneet laitteita jotka oli valokuitua varten vaikka paikalla oli tavallista puhelinpiuhaa.
Meilläkin on tässä nykyisessä paikassa ollut vaikka mitä mokkulaa. Nyt on sellainen iso jökötti, missä on kunnon pupunkorvat antenneiksi. 4G joka pystyy jakaamaan 25:lle nettiä samaan aikaan. Ja nyt pelaa. Maksaa 19,90 euroa kuussa. Meillä on se ongelma, että parhaimmillaan on 11 laitetta jotka käyttää nettiä. Normaali mokkula jakaa viidelle. Jos sitten jossain lojuu puhelin joka itsekseen käy netissä, niin se kaataa viimeiseksi nettiin tulleen laitteen.
Mutta meillä tämä langaton toimii moitteettomasti. Ensimmäinen neljään vuoteen.- Henkimaailmanasioita
Jep. Minulla mökillä, bittiavaruuteen verraten jumalan kantapäiden takana, juurikin pupunkorva-huawei modeemi sim kortilla, jakaa nettiä vaikka saunan lauteille ja kiuaskin saisi osansa. Vauhtia riittää.
Täällä satojen tuhansien ihmisten cityssä, kerrostalon huipulla, jossa lähiympäristössä tukiasemia vaikka venäjälle myisi, ei meinaa saada edes 1 - 3 Mbitsin yhteyttä mihinkään, riippuu ruuhka-ajoistakin, nettitikku melko toivoton dildo eikä modeemikaan autuaaksi tekevä. Tosin niitäkin on vaikka mitä.
Kesällä kokeilin 300 Mbitsin liittymää "sopuhinnalla" 59.90 €. Minä kun olen utelias lapsi, ellei kokeile ei pysty pettymään ja mä haluan nimenomaan todistaa, että moni moni asia tuottaa pettymyksen. Välillä kilpailen itseni kanssa mikä olisi päivän paras pettymys, että saan nauraa.
No joo-o. Mihinkään vuorokauden aikaan en saanut ulos edes 30 Mbitsiä. Kerran se käväisi 33 kieppeillä.
Tuo seinävalokuitu antaa ulos jotakin parempaa mutta tökkii kuten kerroin.
Etkö päässyt loistamaan ICT-palstoilla enää?
Tietosi/osaamisesi alkanut vanhentua?
Olen pahoillani, aika ei valehtele.
Eikä voikaan valehdella.
Miten paistat Perunasi?
H.- Kyl-on-hyvää
Miten paistan (minä) perunani?
Hunkszin ohjeilla HAH HAH HAH HAA.
Hunksilla vaan on peruna (pää) paleltunut.
- henrjii
ethernetjohto lisää nopeutta, fi fin kautta nopeus putoaa lähes puoleen
- HyväHenrjii
Sama kokemus minulla. Ilma on ennemminkin eriste kuin johde.
Nyt on niin hoopot höpinät palstalla, että jaarittelenpas jonninjoutavia tänne.
No kun muuta en keksi, niin mulla kun on langaton kopiokone ja nyt on värssytuotanto jumissa kun en saa kopioita ja muutenkin pitäisi vaikka mitä kopsata. se vaan kertoilee, että vallan on offline tilassa. Niin mitä jos menisin ethernetkauppaan ja tunkisin ne ethernet- johdon päät , toisen läppäriini ja toisen siihen kopiokoneeseen, pelastuisikohan maailmani vain räjähtäisikö vallan käteen.
Ei sen johdon tarttis olla pitkäkään, pari metriä sinne tänne. Vai ostaisko uuden, ne kopiokoneet on niin halpoja nykyään. Melkein uusi värikasetti maksaa enemmän.- vllan
Älä osta ethernet-letkua, osta tulostimeen USB-kaapeli. Saattoipa tulla ko.masiinan mukana.
vllan kirjoitti:
Älä osta ethernet-letkua, osta tulostimeen USB-kaapeli. Saattoipa tulla ko.masiinan mukana.
Jeps, kiitti, vähälläpä pääsen moisesta pulmasta, pitääpä sitä pussikasaa tutkiskella.
- USB-piuha-pelittää
Saattaa olla, että joudut asentamaan tulostimen "uudelleen" eli päivittämään tai pyöräyttämään tulostimen mukana tulleen dvd levyn koneessasi.
Minulla oli sama pulma. Asensin langattomana ja toimi viime talvesta alkaen kesään. Sitten rupesi nikottelemaan ja valehtelemaan että tulostin on offline koko aika.
Pistin sen piuhan päähän ja siitä se virkosi. USB-piuha-pelittää kirjoitti:
Saattaa olla, että joudut asentamaan tulostimen "uudelleen" eli päivittämään tai pyöräyttämään tulostimen mukana tulleen dvd levyn koneessasi.
Minulla oli sama pulma. Asensin langattomana ja toimi viime talvesta alkaen kesään. Sitten rupesi nikottelemaan ja valehtelemaan että tulostin on offline koko aika.
Pistin sen piuhan päähän ja siitä se virkosi.Mullakin on langaton printteri. Tuossa kaksi hyvää vaihtoehtoa, käyttää langallisena tai asentaa uudelleen, vimpassa vaihtoehdossa kannattaa poistaa ensin printteri-sovellus, ja vasta sitten hapuilla sitä cd:tä. Tulee muuten vaan koneeseen "tulostin" ja "tulostin (1)" ja menee itte sekaisin.
Meillä on toiminut hyvin, paitsi kun pari kertaa vaihdoin nettiä, ja piti määrittää se uudestaan tulostimelle. Uuvuttavaa.
Essolla on valokuitu
Essolla ei ole tietoliikenneongelmia, sillä asiakkaiden käytössä on 100/20 valokuituyhteys. Parlamentin vanha Linux-tietokone on kytketty reitittimeen kaapelilla, mutta älypuhelimet kytkeytyvät reitittimeen langattomasti. Yhteys toimii aina nopeasti ja vakaasti. Einari Essonen ajattelee aina hyvien kanta-asiakkaiden parasta.- Monen-litran-tankki
Paljonko bensaa viikossa kuluttaa teitin reititin?
Monen-litran-tankki kirjoitti:
Paljonko bensaa viikossa kuluttaa teitin reititin?
Ekologinen reititin
Essolla on erittäin ekologinen reititin, joka ei kuluta lainkaan bensaa, van se toimii sähköllä. Kun sähkökin vielä tuotetaan kylässämme olevalla tuulivoimalalla, niin reitittimemme hiilijalanjälki on aivan olematon. Me essolaiset kuljemme aina edellä.
Tutustukaa koti-maisiin versioihin.
Maailman-laajuisesti tunnustetun yhtiön nimi alkaa F-
Tutustukaa huolella, firmalla on paljon eri-laisiin tarkoituksiin.
ÄLKÄÄ ihastuko "ilmaisiin" ohjelmistoihin.
-
Yleisesti maailmalla tunnustetaan että tuo koti-mainen yhtiömme on, ainakin toistaiseksi, ollut lahjomaton.
Ilman typeriä yhteyksiä turhuuksiin.
Asiallisia yhteyksiä silläkin kuitenkin on.
Joidenkin yhtiöiden koti-valtio on niin vahva.
Olette varmaan huomanneet P.Räsäsen aloitteen kansallisen tieto-salaisuuden murtamiseksi.
MV-lehti on osoittautunut niin KAUHEAN vaaralliseksi poliitikkoja kohtaan.
Eihän se muuten vaarallinen ole, eihän? :)
H.- mariiiyyy
Ostin talooni valokaapelin kaivaus asennus ulkona 1700euroa itse asensin sisällä tämän pienen boxsin josta kyllä kaapeli tv:hen toinen vanhaan boksiin johon puhelin ja data nopeus molenpiin suuntiin 97/96 tilaus 100/100 tietenkin langaton muihin kirjoittamalla numerot, toimittaja onTelia, hyvin toimii. Ostin uuden datan Lenovo jossa systeemi 10.
- mariiiyyy
hunksz kirjoitti:
"Ostin uuden datan Lenovo jossa systeemi 10"
Teevee ?
:) :)
H.10 tarkoitin operativ system. Vanhat puhelinlangat ovat jäljellä vaikka niitä en tarvitse vanhaan puhelimeen, tv tuli ennen puhelinlankoja myöten nyt on kaikki valolla... tosin satelliitti kanava ilman kautta, usein katson Boolmberg hyvää tietoa myös hunksz suureen talouteen. Tuumissa tämä nettikuva 22 ja vanha tv 42 plasma kuva on hyvä ja lämmittää taloa.
- mariiiyyy
Windows 10, hyvin toimii (ehkä liian hyvin systeemille).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek205756Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.222949Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1582647- 262469
- 821684
- 1461565
- 1341414
- 1351038
- 901022
- 91013