10 penniä

pauliina

Tuttavani selaili keräämiäni vanhojen rahojen kansiotani ja oli halukas ostamaan vuodelta 1876 olevan kuparisen 10 pennisen. Tarjosi 20 euroa. Onkohan jossain saatavilla näiden vanhojen rahojen hinnastoa? Mielestäni kansiosta löytyy kiinnostavampiakin esim. hopeisia rahoja. Tämä kiinnosti erityisesti. Onko se jotenkin erikoinen, niitä ei minulla ole kuin yksi tuolta vuodelta. Muita rahoja sitten on useampia.

5

841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahta eri varianttia.
      Eli kolikon vuosiluvussa esiintyvä joko normaalin kokoinen 6:nen (1876).
      Sekä toinen malli jossa tuo 6:nen on selvästi pienempi kuin nuo kolme muuta numeroa (yläreuna kaikissa numeroissa samalla korkeudella).

      Näiden hinta tällä hetkellä kuntoluokassa 4 normaali on noin 10eur
      ja tuo harvinaisempi eli pieni kutonen noin 60 eur.

      No tulipas sekava selitys, mutta toivottavasti saat jotain selvää.

      • pauliina

        Kiitos tiedosta chevy.
        Eiköhän tämä ole se 10 euron versio. Pienemmät numerot on kyllä kuin esim. vuoden 1866 kolikossa, mutta en huomaa kokoeroja koko vuosiluvussa. Hyvin on muuten säilynyt näkyy yksityiskohdat lehvissä ja kruunussa eikä ole kolhuja. Se on jäänyt pesemättä kun on kivan punertava.


      • pauliina kirjoitti:

        Kiitos tiedosta chevy.
        Eiköhän tämä ole se 10 euron versio. Pienemmät numerot on kyllä kuin esim. vuoden 1866 kolikossa, mutta en huomaa kokoeroja koko vuosiluvussa. Hyvin on muuten säilynyt näkyy yksityiskohdat lehvissä ja kruunussa eikä ole kolhuja. Se on jäänyt pesemättä kun on kivan punertava.

        kolikon kunto on kl6:sen paikkeilla ja hintakin nousee sen mukaan 30-50 euron paikkeille.

        Tuota kolikon kuntoa on mahdoton arvioida näkemättä, mutta älä ainakaan tuolla 20eurolla lanttia myy.

        Tuossa vielä tuo JM:n hyvä sivusto josta voi kolikoiden kuntoluokkia arvioida ja paljon muutakin asiaa kolikoiden keräilystä:

        http://koti.mbnet.fi/jm78/Kuntoluokitus.html


      • pauliina
        cevy kirjoitti:

        kolikon kunto on kl6:sen paikkeilla ja hintakin nousee sen mukaan 30-50 euron paikkeille.

        Tuota kolikon kuntoa on mahdoton arvioida näkemättä, mutta älä ainakaan tuolla 20eurolla lanttia myy.

        Tuossa vielä tuo JM:n hyvä sivusto josta voi kolikoiden kuntoluokkia arvioida ja paljon muutakin asiaa kolikoiden keräilystä:

        http://koti.mbnet.fi/jm78/Kuntoluokitus.html

        Kiitos taas.
        Linkin perusteella tämä lantti on kuntoluokaltaan ilmeisesti minkä sanoit, väri on kyllä sama kuin tuon linkin paras kolikko. Siksi en sitä ole pessyt, kun on kaunis väriltään.
        Voiko yleensä käyttää näitä esim. kupari- ja hopeakiilto puhdistusaineita? Niillä saa rahat puhtaiksi, mutta lähtee vähän "patinaa" samantien.


      • Spekulantti
        pauliina kirjoitti:

        Kiitos taas.
        Linkin perusteella tämä lantti on kuntoluokaltaan ilmeisesti minkä sanoit, väri on kyllä sama kuin tuon linkin paras kolikko. Siksi en sitä ole pessyt, kun on kaunis väriltään.
        Voiko yleensä käyttää näitä esim. kupari- ja hopeakiilto puhdistusaineita? Niillä saa rahat puhtaiksi, mutta lähtee vähän "patinaa" samantien.

        Kolikoiden pesemisellä on todella tupla teho.
        Häviää patina ja lika, mutta niin häviää myös keräilyarvo .
        Älkää puhdistako kolikoitanne, niiden kunto kunto kun ei siitä parane, ainoastaan ulkonäkö muuttuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe