Suklaansyönti loppui

Suurin osa kaakaosta tulee Afrikan länsirannikolta, missä käytetään lapsityövoimaa. Tätä tietoa on jo näköjään kauan ollut, kun googlasin asiaa löysin vain uutisia vuodelta 2011. Miten se on jäänyt minulta ainakin huomaamatta...

Tuli mieleen, että ihmiset auttavat vain sen verran, että oma hyvinvointi ei kovin paljon järky. Boikotoinnissa on ollut vaate- ja kalustetehtaita, ihmiset ovat vaatineet tehtaita tutkimaan paremmin missä olosuhteissa mitäkin valmistetaan. Samalla kun mussuttavat suklaata? Se ei ole tainnut koskaan olla boikotissa?

85

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikäli keskusteluintoa riittää, voisi laajentaa viestiä niin, että kuinka paljosta olisit itse valmis luopumaan jonkun suuremman ideologian tähden? Kuinka tietoinen olet erilaisten hyödykkeiden tai luksutuotteiden eettisyydestä? Tutkitko ollenkaan, ja elätkö sen mukaan, vai onko ihan samantekevää?

      • Tjoo.hyvää.maiskua

        Tiedon kunniaksi korkkasin F-Blue 200grammia paketin, joka lojui tuossa hyllyssä varmaan 20 - 30 vuorokautta. Eräpäivä näkyy olevan 140717. Onhan se syötävä pois ennen kuin se alkaa houkutella kutsumattomia vieraita kuten, kettuja, metsämyyriä, ahmoja, karhuja, ties susikin piipahtaisi, tänne kerrostalon yläpilveen.
        Mutta mitä jatkoon tulee, siihen saattaa mennä aikaa, esimerkiksi jouluun saakka.


      • kylmätotuus

        Aika paljon tiedän tuotteiden eettisyydestä, joita tarvitsen ja ostan, mutta lisätietokaan ei ole pahitteeksi. Luksustuotteista en tiedä. Mitä ne sellaiset ovat?

        Olisko se nimmari, jonka kaikessa kiireessä taisin unohtaa?
        Korjaan tilanteen heti seuraavassa tapaamisessa!

        Rahalla en mitään luksusta elämääni ainakaan saa, vaan se tulee aivan jostain muualta.

        Omaksumani ideologian suhdetta omiin periaatteisiini joudun puntaroimaan useinkin.
        Olipa päätökseni suuntaan tai toiseen en koe sitä luopumiseksi vaan kenties kasvuksi.
        Joskus aikoinaan olen toiminut ideologiani (periaatteeni) ohjaamana, enkä ole katunut päivääkään.

        Samantekevää ei ole mikään, mitä teen tai jätän tekemättä elämässäni.


      • Tjoo.hyvää.maiskua kirjoitti:

        Tiedon kunniaksi korkkasin F-Blue 200grammia paketin, joka lojui tuossa hyllyssä varmaan 20 - 30 vuorokautta. Eräpäivä näkyy olevan 140717. Onhan se syötävä pois ennen kuin se alkaa houkutella kutsumattomia vieraita kuten, kettuja, metsämyyriä, ahmoja, karhuja, ties susikin piipahtaisi, tänne kerrostalon yläpilveen.
        Mutta mitä jatkoon tulee, siihen saattaa mennä aikaa, esimerkiksi jouluun saakka.

        Joo, varjele, tiedä mitä puumia sinne vielä eksyy.

        Mä keksin jo loistavan ratkaisun mun pulmaan - valkoinen suklaa. Oli jo surupäivä eilen, tänään helpottaa.


      • hmp.f
        kylmätotuus kirjoitti:

        Aika paljon tiedän tuotteiden eettisyydestä, joita tarvitsen ja ostan, mutta lisätietokaan ei ole pahitteeksi. Luksustuotteista en tiedä. Mitä ne sellaiset ovat?

        Olisko se nimmari, jonka kaikessa kiireessä taisin unohtaa?
        Korjaan tilanteen heti seuraavassa tapaamisessa!

        Rahalla en mitään luksusta elämääni ainakaan saa, vaan se tulee aivan jostain muualta.

        Omaksumani ideologian suhdetta omiin periaatteisiini joudun puntaroimaan useinkin.
        Olipa päätökseni suuntaan tai toiseen en koe sitä luopumiseksi vaan kenties kasvuksi.
        Joskus aikoinaan olen toiminut ideologiani (periaatteeni) ohjaamana, enkä ole katunut päivääkään.

        Samantekevää ei ole mikään, mitä teen tai jätän tekemättä elämässäni.

        Aattelin luksustuotteilla sellaisia, joita ei välttämättä tarvii. Just suklaa ja kosmetiikka, kuuluuko kahvikin sinne..

        Samaan suuntaan menee mun ideologiat. Tosin lähinnä niin, että mikäli joku juttu tulee eteen, saatan noudattaa sitä, en aktiivisesti itse etsi niitä. Mutta uskon vahvasti yksilön mahdollisuuteen vaikuttaa.


      • eimokkamunakenno
        hmp.f kirjoitti:

        Joo, varjele, tiedä mitä puumia sinne vielä eksyy.

        Mä keksin jo loistavan ratkaisun mun pulmaan - valkoinen suklaa. Oli jo surupäivä eilen, tänään helpottaa.

        Pelastit itsesi raisismi syytöksiltä kun vaihdoin valkoiseen suklaaseen.


      • Pirrepä
        eimokkamunakenno kirjoitti:

        Pelastit itsesi raisismi syytöksiltä kun vaihdoin valkoiseen suklaaseen.

        Kun katson ohjelmaa esim. sikapossujen nykyelämästä olisin valmis ne adoptoimaan, tai sitten vannon etten syö sianlihaa enää ikinä, samoin kanojen elämä tehotuotanto häkeissään on kurjaa. Säälin kovasti myös lehmiä jotka ei pääse koko pitkään talveen jaloittelemaan. Eli haluaisin pystyä ostamaan eettisesti tuotettua ruokaa jos se vaan olisi mahdollista, joidenkin tuoden kohdalla onkin.
        Sääli on kuulemma sairautta, mutta surettaa ja säälittää myös ne lapset jotka työskentelevät, käytännöllisesti katsoen vankeina tehtaissa joissa valmistetaan meille turhanpäiväistä, usein komeroon unohtuvaa ja kerran pidettyä vaatetta, sitä pintamuotia. Arvostaisin kovasti yritystä joka päättäisi maksaa näitten lasten vanhemmalle elintasoon suhteutettu kunnon palkkaa, varmasti maksaisin niistä vaatteista ilomielin muutaman kympin enemmän.
        Sydämeni meinaa särkyä kun katsoin ohjelmaa jossa lapset eli keskenään liimaa imppaillen, ja kerjäten sekä altistuen kaikenlaiselle hyväksikäytölle, mutta surkeuden keskellä oli valoakin; muistaakseni englantilainen nainen oli perustanut lasten kodin jonne vei niitä vähemmän liimaan koukussa olevia poikia turvaan ja järjesti heille koulun käynti mahdollisuuden, - tällaisia rohkeita ihmisiä kohtaan tuntee suurta kunnioitusta.

        Kuinka vähän meidän tarvitsi tinkiä hyvinvoinnistamme jolla saisimme parannettua näiden nälkäisten ja toivonsa menettäneiden ihmisten elämisen tasoa...


    • Mussutan suklaata kun sille päälle satun, koskaan en ole boikotoinut mitään, eettisyyden tai ideologioiden takia, olen ehkä niin toope ettei kiinnostukseni yllä niin hienoihin asioihin, ainoa joka saa boikotoimaan on ehkä terveellisyys. Sitäkään en koe boikotointina vaan enemmänkin elämäntapojen muutoksena.

      Toisaalta vietän niin perustason vaatimatonta elämää, että tässä kuviossa harvoin nähdään mitään luksusta. Toisaalta elämäni luksus on muunlaisissa asioissa kuin hyödykkeissä, mööbeleissä, nutuissa tai suklaassa yms.

      • Voisko lukea nettikeskustelut luksustuotteisiin :) ei tää nyt aina niin tarpeellista ole. Musiikki on ainakin sitä, siitäkin valmis maksamaan. Ja siinäkin periaatteet pätee, jos on mulkku anteeksi niin en osta enää. Mulle suklaa on myös kuulunut siihen, punaviiniä silloin tällöin...


    • kesi.vä

      Mä olen uskonut Reilun kaupan suklaaseen ja kahviin. Eilen kuulin puolikorvalla, että kahvi, esim. JuhlaMokka ja KultaKatriina eivät olisi sertifioituja, vaan siellä saattaa olla se 5 v. lapsi papujen poimijana.
      Elän aikas vaatimattomasti, tylsää elämää :)

      • eppu2

        Siinä oli joku pientuottaja ja kesko, jonka kahvit olivat eettisiä.
        Suklaansyöntini on minimaalista.
        Paljon kurjuutta maailmalla tapahtuu, emme voi millään kaikkea tietää.
        Firmat, joilla on tehtaita tai tuontia, tällaisissa maissa, väittävät asioita tutkivansa, ettei ainakaan heidän tuotteissaan olisi lapsityövoimaa käytetty.
        Tavallisen kuluttajan on mahdoton tietää mikä missäkin asiassa on oikea totuus.


      • Hyvä sinä, kesi.vä :) JuhlaMokaa olen käyttänyt, mutta tarttis varmaan uutta mokkaa selvittää kun nyt vauhtiin pääsin.

        Mullakin on vaatimaton elämä, mutta ei tylsää. Tänään öljypoltin pärähti käyntiin kun olin kellarissa, ja kävi mielessä että tarvis käydä kiikaroimassa öljyn pintaa, missä liikkuu. Kun en ole vielä kerännyt tarpeeksi rahaa öljyä varten tilille, se on hermoja riipivää hommaa. Pitää lähettää joku muksuista tekemään likaisen työn mun puolesta. En voi sanoa enää että lapsityövoimaa, täyttivät viime viikonloppuna 18v.


    • Ei kukaan ollut kiinnostunut, huolestunut, saati järkyttynyt, kun me maalaislapset aikoinaan teimme raskaitakin töitä.
      Alle kouluikäisenä pikkusiskon vahtimista, lypsyllä mukana olemista, vähän isompana oltiin paimenessa metsässä, kitkemistä, heinän haravointia, marjastusta ym. ym.

      Suklaa on hyvää.

      • Ei kukaan varmaan siihen aikaan ollut huolestunut Afrikan lapsityövoimastakaan, mä luulen että olette siinä kohtaa sujut :)


      • hmp.f kirjoitti:

        Ei kukaan varmaan siihen aikaan ollut huolestunut Afrikan lapsityövoimastakaan, mä luulen että olette siinä kohtaa sujut :)

        Olikohan siihen aikaan (50-60 luvulla) Afrikassakaan niin paljon tehtaita ym. joissa lapsityövoimaa olisi käytetty.
        Nythän noita mm. vaatteita valmistavia firmoja on paljon.


      • ent.siivoojaparka

        Tuo sama minulle tuli mieleen.

        Onneksi ei meidän puutarha- ja maataloustuotteita boikotoitu.
        Monesti läpi yön kerättiin lapsityövoimalla tomaatteja, kun tukkuliikkeen auto tuli aamulla hakemaan. Läpi kesän tehtiin kaikki lapset töitä kasvihuoneilla, kasvimailla, puutarhassa, heinä- ja viljapelloilla.

        Yksi tapa selvitä hengissä niinkuin kaakaon ja kahvinpapujen keräilijälapsillakin. Eikä meillekään siitä mitään fyysistä tai henkistä vahinkoa tullut.

        Heiltä ahkerilta ja yrittäviltä lapsiltako pitäisi boikotoimalla viedä ruoka suusta ja jättää toimettomana kuolemaan nälkään?


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuo sama minulle tuli mieleen.

        Onneksi ei meidän puutarha- ja maataloustuotteita boikotoitu.
        Monesti läpi yön kerättiin lapsityövoimalla tomaatteja, kun tukkuliikkeen auto tuli aamulla hakemaan. Läpi kesän tehtiin kaikki lapset töitä kasvihuoneilla, kasvimailla, puutarhassa, heinä- ja viljapelloilla.

        Yksi tapa selvitä hengissä niinkuin kaakaon ja kahvinpapujen keräilijälapsillakin. Eikä meillekään siitä mitään fyysistä tai henkistä vahinkoa tullut.

        Heiltä ahkerilta ja yrittäviltä lapsiltako pitäisi boikotoimalla viedä ruoka suusta ja jättää toimettomana kuolemaan nälkään?

        Tuo on kovin kaksipiippuinen juttu.
        Pitkä on se tie kuljettu täälläkin, että tähän on päästy, missä nyt lasten suhteen ollaan.


      • kylmätotuus

        Kyllähän minäkin lapsena tein mainitsiamiasi töitä maaseudulla.
        Lapsenvahtina olin ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. "Hoidin" n.1½:sta kilometrin päässä olevan perheen 2-vuotiasta lasta.
        Yksin kuljin jalan duuniin metsän poikki ja sain palkakseni kai joitain kolikoita.

        Jälkeenpäin olen ihmetellyt, kuinka he saattoivat jättää vastuulleni noin pienen lapsen. Talo sijaitsi kaiken huipuksi aivan järven rannalla.
        Onneksi mitään vahinkoa ei tapahtunut.



        Meillä oli kuitenkin oikeus koulutukseen.

        Emme voi verrata omia kokemuksiamme kehitysmaiden lasten "raadantaan".

        Esim. marjastamalla toimme ruokaa perheemme pöytään, kukin kykymme mukaan.
        Lehmien ripsuminen oli tosi helppoa hommaa, eikä se heinäpellolla haravointikaan ole traumoja jättänyt.

        Minä en ole koskaan kokenut, että lapsena tekemäni työt olisivat olleet fyysisesti liian raskaita. Pikemminkin monista jutuista on jäänyt mieluisia muistoja.

        Todennäköisesti meillä Suomen maaseudun lapsilla oli mahdollisuus syödä vatsamme täyteen "uurastuksemme" jälkeen jo 1950-luvulla. Minulla ainakin oli!

        Ovatkohan nuo kaakaopapuja keräävät lapset yhtä onnekkaita vuonna 2016?


      • kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuo sama minulle tuli mieleen.

        Onneksi ei meidän puutarha- ja maataloustuotteita boikotoitu.
        Monesti läpi yön kerättiin lapsityövoimalla tomaatteja, kun tukkuliikkeen auto tuli aamulla hakemaan. Läpi kesän tehtiin kaikki lapset töitä kasvihuoneilla, kasvimailla, puutarhassa, heinä- ja viljapelloilla.

        Yksi tapa selvitä hengissä niinkuin kaakaon ja kahvinpapujen keräilijälapsillakin. Eikä meillekään siitä mitään fyysistä tai henkistä vahinkoa tullut.

        Heiltä ahkerilta ja yrittäviltä lapsiltako pitäisi boikotoimalla viedä ruoka suusta ja jättää toimettomana kuolemaan nälkään?

        Minkä ikäinen olit, kun yöllä tomaatteja poimit?
        Olivatko kasvihuoneet perheesi omistuksessa?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kyllähän minäkin lapsena tein mainitsiamiasi töitä maaseudulla.
        Lapsenvahtina olin ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. "Hoidin" n.1½:sta kilometrin päässä olevan perheen 2-vuotiasta lasta.
        Yksin kuljin jalan duuniin metsän poikki ja sain palkakseni kai joitain kolikoita.

        Jälkeenpäin olen ihmetellyt, kuinka he saattoivat jättää vastuulleni noin pienen lapsen. Talo sijaitsi kaiken huipuksi aivan järven rannalla.
        Onneksi mitään vahinkoa ei tapahtunut.



        Meillä oli kuitenkin oikeus koulutukseen.

        Emme voi verrata omia kokemuksiamme kehitysmaiden lasten "raadantaan".

        Esim. marjastamalla toimme ruokaa perheemme pöytään, kukin kykymme mukaan.
        Lehmien ripsuminen oli tosi helppoa hommaa, eikä se heinäpellolla haravointikaan ole traumoja jättänyt.

        Minä en ole koskaan kokenut, että lapsena tekemäni työt olisivat olleet fyysisesti liian raskaita. Pikemminkin monista jutuista on jäänyt mieluisia muistoja.

        Todennäköisesti meillä Suomen maaseudun lapsilla oli mahdollisuus syödä vatsamme täyteen "uurastuksemme" jälkeen jo 1950-luvulla. Minulla ainakin oli!

        Ovatkohan nuo kaakaopapuja keräävät lapset yhtä onnekkaita vuonna 2016?

        Ei heinätyöt haravoimiseen jääneet, vähän isompina seipäille hangolla heinää mätettiin ja latoon korjattiin.
        Viljat myös seipäille hangottiin ja puitiin, koulupäivän jälkeen navetan vintille moneksi tunniksi puimakoneen ääreen.
        Lypsylle joka aamu ja ilta, ainakin kesäaikaan.
        Perunaa joutui koulun jälkeen nostamaan, samoin juurikkaita, usein oli jo lunta maassa ja käsiä paleli ihan perk.

        Kyllä minä pidin niitä lapselle raskaina töinä.
        Vaikka en valitakaan, kerron kuinka asiat olivat meidän maatilallamme.

        Hyvä että kehitys kehittyy, vaan ei se monelle tämän ajan lapsellekaan pieni työnteko pahasta olisi.
        Joutenolon ja lorvimisen sijaan.
        .
        Kehitysmaat ja lapsityövoiman käyttö on isompi asia, liekö boikotointi oikea suunta.
        Boikotoikoon kuka haluaa ja mitä haluaa.
        .


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kyllähän minäkin lapsena tein mainitsiamiasi töitä maaseudulla.
        Lapsenvahtina olin ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. "Hoidin" n.1½:sta kilometrin päässä olevan perheen 2-vuotiasta lasta.
        Yksin kuljin jalan duuniin metsän poikki ja sain palkakseni kai joitain kolikoita.

        Jälkeenpäin olen ihmetellyt, kuinka he saattoivat jättää vastuulleni noin pienen lapsen. Talo sijaitsi kaiken huipuksi aivan järven rannalla.
        Onneksi mitään vahinkoa ei tapahtunut.



        Meillä oli kuitenkin oikeus koulutukseen.

        Emme voi verrata omia kokemuksiamme kehitysmaiden lasten "raadantaan".

        Esim. marjastamalla toimme ruokaa perheemme pöytään, kukin kykymme mukaan.
        Lehmien ripsuminen oli tosi helppoa hommaa, eikä se heinäpellolla haravointikaan ole traumoja jättänyt.

        Minä en ole koskaan kokenut, että lapsena tekemäni työt olisivat olleet fyysisesti liian raskaita. Pikemminkin monista jutuista on jäänyt mieluisia muistoja.

        Todennäköisesti meillä Suomen maaseudun lapsilla oli mahdollisuus syödä vatsamme täyteen "uurastuksemme" jälkeen jo 1950-luvulla. Minulla ainakin oli!

        Ovatkohan nuo kaakaopapuja keräävät lapset yhtä onnekkaita vuonna 2016?

        On pakko taas nyökätä kylmäntotuuden kirjoitukselle.

        Jos täällä mummojen lastenlapset kaapattisiin ja vietäisiin Norsunluurannikolle töihin tekemään pitkää päivää (ilman koulua), ääni kellossa olisi vähän toisenlainen. Tuskin vetoaisivat enää siihen, että kun itekin on joutunut heinäpelloa niittämään.


      • hmp.f kirjoitti:

        On pakko taas nyökätä kylmäntotuuden kirjoitukselle.

        Jos täällä mummojen lastenlapset kaapattisiin ja vietäisiin Norsunluurannikolle töihin tekemään pitkää päivää (ilman koulua), ääni kellossa olisi vähän toisenlainen. Tuskin vetoaisivat enää siihen, että kun itekin on joutunut heinäpelloa niittämään.

        Höpö höpö :)


      • eppu2
        kylmätotuus kirjoitti:

        Kyllähän minäkin lapsena tein mainitsiamiasi töitä maaseudulla.
        Lapsenvahtina olin ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. "Hoidin" n.1½:sta kilometrin päässä olevan perheen 2-vuotiasta lasta.
        Yksin kuljin jalan duuniin metsän poikki ja sain palkakseni kai joitain kolikoita.

        Jälkeenpäin olen ihmetellyt, kuinka he saattoivat jättää vastuulleni noin pienen lapsen. Talo sijaitsi kaiken huipuksi aivan järven rannalla.
        Onneksi mitään vahinkoa ei tapahtunut.



        Meillä oli kuitenkin oikeus koulutukseen.

        Emme voi verrata omia kokemuksiamme kehitysmaiden lasten "raadantaan".

        Esim. marjastamalla toimme ruokaa perheemme pöytään, kukin kykymme mukaan.
        Lehmien ripsuminen oli tosi helppoa hommaa, eikä se heinäpellolla haravointikaan ole traumoja jättänyt.

        Minä en ole koskaan kokenut, että lapsena tekemäni työt olisivat olleet fyysisesti liian raskaita. Pikemminkin monista jutuista on jäänyt mieluisia muistoja.

        Todennäköisesti meillä Suomen maaseudun lapsilla oli mahdollisuus syödä vatsamme täyteen "uurastuksemme" jälkeen jo 1950-luvulla. Minulla ainakin oli!

        Ovatkohan nuo kaakaopapuja keräävät lapset yhtä onnekkaita vuonna 2016?

        Varmaankin ainakin suurin osa maalla kasvaneista, on noita töitä tehnyt.
        Itse tein 8-vuotiaana tiiliäkin, siellä se tiilikone kököttää ladossa vieläkin. Katon teossa oltiin kolmessa polvessa. Ei sellaista käsitettä, kuin lapsityövoima ollutkaan.

        Sitä vaan kasvettiin työntekoon mukaan. Koulua saatiin käydä ja ruokaa ym. perustarpeita oli riittävästi. Elämä oli niukkaa mutta hyvää.
        Pojantyttäreni, joka nyt meni kouluun, haluaa olla aina töissä mukana. Mökkien maalauksisskin, hänelle piti jättää alimmaiset hirret, muuten suuttui.


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Minkä ikäinen olit, kun yöllä tomaatteja poimit?
        Olivatko kasvihuoneet perheesi omistuksessa?

        Minkä ikäinen?
        Koko lapsuuteni tein ruokapalkalla töitä kotonani niinkuin sisaruksenikin ja kaikki muutkin maatalojen lapset. Heti kun kävelemään oppi, aina sitä mukaa mitä sen ikäinen oppi tekemään ja jaksoi tehdä.

        Oli se isän omistama kauppapuutarha. Mutta mikä ero siinä muuhun lapsityövoimaan oli muu kuin se, että jos olisin vieraan kasvihuoneessa poiminut tomaatteja yötöinäni niin olisin saanut siitä hinnan yötyökorvauksineen.

        Joskus tosin vähän nyppi, kun koulukaverit (alaikäisiä hekin) olivat naapurin pellolla harventamassa sokerijuurikasta ja saivat rahapalkan sen mukaan montako metriä harvensivat. Minä samaan aikaan pyllistelin meidän kaalipellolla ilman muuta pennin pyöreää kuin mitä sain riuhtomalla isän peukalon ja etusormen välistä kolikko kerrallaan ja tekemällä tarkan selonteon, mihin aion sen kolikon käyttää.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        On pakko taas nyökätä kylmäntotuuden kirjoitukselle.

        Jos täällä mummojen lastenlapset kaapattisiin ja vietäisiin Norsunluurannikolle töihin tekemään pitkää päivää (ilman koulua), ääni kellossa olisi vähän toisenlainen. Tuskin vetoaisivat enää siihen, että kun itekin on joutunut heinäpelloa niittämään.

        Onko ne kaakaopapujen poimijat siis kaapattu jostain täältä pohjoismaista ja pakotettu orjiksi?
        Minusta sellainen papujen kerääminen nopein pikku sormin on ihan sellaista lapsille sopivaa kevyttä puuhaa. Mitä ne muuten tekisivät? Ehtiväthän he sitten vielä vaikka kouluun, kun tulevat liian vanhoiksi keräämään papuja.


    • oletpa_jalo

      Boikottiin vaan kaikki vastavat. Sitten lapsilla ja heidän perheillään ei ole sitäkään vähää.

      • En mä seuraa periaatteita minkään kruunun takia.

        Kirjotin eilen jo Korppikselle, että jos ihmiset eivät osta tuotteita joihin käytetään lapsityövoimaa, he joutuvat ottamaan aikuisia sinne töihin. Ja aikuiset saavat rahat.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        En mä seuraa periaatteita minkään kruunun takia.

        Kirjotin eilen jo Korppikselle, että jos ihmiset eivät osta tuotteita joihin käytetään lapsityövoimaa, he joutuvat ottamaan aikuisia sinne töihin. Ja aikuiset saavat rahat.

        Höpöti höpö!
        Jos olisit itsekin päässyt työn syrjään kiinni lapsena (vaikka sitten vain papuja keräämään), niin sinunkaan selkäsi ei olisi nyt tuossa kunnossa kuin on.

        Mitä aikuisia minne töihin? Jos kukaan ei niitä tuotteita osta, niin mitä niitä sitten valmistaa ollenkaan. Yrityshän menee persiilleen.
        Kaakaoplantaasit saavat kasvaa ruohoa ja metsää ilman halpatyövoimaa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Höpöti höpö!
        Jos olisit itsekin päässyt työn syrjään kiinni lapsena (vaikka sitten vain papuja keräämään), niin sinunkaan selkäsi ei olisi nyt tuossa kunnossa kuin on.

        Mitä aikuisia minne töihin? Jos kukaan ei niitä tuotteita osta, niin mitä niitä sitten valmistaa ollenkaan. Yrityshän menee persiilleen.
        Kaakaoplantaasit saavat kasvaa ruohoa ja metsää ilman halpatyövoimaa.

        Täällä höpötellään mulle oikein stereona :)

        Jos sä tarvit rahaa, ja omistat plantaasin. Niin antaisitko sen vaan rapistua kun ihmiset ei enää osta sun tuotteita? En usko. Tai jos niin tekisit, se tarkoittaa että sulla on surkea bisnespää. Eiköhän omistaja rupee miettimään millä tavalla hän saisi sen plantaasin tuottamaan. Vähemmän rahaa omistaja saa, mutta saa sentään jotain. Joka on enemmän kuin 0.


    • korppis111

      Millä ne lapsiparat elävät jos niitä viedään ne vähäisemmätkin tulot?
      En ole valmis luopumaan omasta hyvinvoinnista ylikansoitetussa maailmassa. Jos kumarrat Afrikkaan pyllistät Haitille. Niin ja yksi fakta tiedätkö mihin rahasi annat kun avustat? Et varmasti tiedä.
      Itse en syö suklaata. En myöskään osta luxustuotteita. Kirppari on minun Stokmannini.

      • Tehtaat joutuvat ottamaan vanhemmat töihin, ja lapset saavat opiskella. Utopiaa?

        Mä en kumarra, mä niiaan.

        Avustuksista puhut varmaan totta, Unicefille menee 6 euroa joka kuukausi mun tililtä, mutta kuuleman mukaan paikalliset avuntarvitsijat ei niinkään arvosta sitä firmaa kun ajelevat ympäriinsä hienoilla autoilla. Noh. Saapahan autotehdas lisätilauksen.


    • Eräässä suuressa ja tunnetussa kahvinviljelymaassa jonka asioita olen vuosien varrella seuraillut poimitaan kahvinpavut edelleenkin pensaista käsin. Työn koneellistaminen on vaikeaa useista eri syistä, kuten maaperän epätasaisuudesta ja että viljelmät ovat rinteessä pensaat suurempien "puiden" varjossa (esim keittobanaanipuiden, teknillisesti ruohokasveja. Toinentekijä on että kahvin hedelmät kypsyvät hyvin epätasaisesti ja paras laatu voidaan taata vain poimimalla käsin vain kypsät pavut (marjat).Kahvi tekee useamman sadon vuodessa ja paitsi viljelijät kotijoukkoineen jotka osallistuvat sadonkorjuuseen niin kahvinviljelijät käyttävät paljon kiertävää työvoimaa jotka ovat usein perheellisiä ja tuovat lapset mukanaan auttamaan. En näe siinä mitään väärää enkä lasten hyväksikäyttöä.
      Aina on lapset maaseudulla varsinkin joutuneet olemaan mukana jos jonkinlaisessa työssä, voimiensa ja kykyjensä mukaan. Monta marjaa ovat nääkin kätöset poimineen lapsena, vaikka mieluimmin olisivat vain pitäneet kirjaa.
      ***
      Humpsille:
      osta suklaata joka on tehty eteläamerikkalaisesta kaakaosta. Kolumbia, Ecuador ja Peru viljelevät paljonkaakota pienillä yksityisten omistamilla tiloilla. (aion ottaa vielä päivänmittaan selvää asiasta onko se niin kuin oletan)

    • Ainakin osittain kaakonviljely Länsi-Afrikassa muistuttaa siltä osiltaan kahvinviljelyä Kolumbiassa että se tapahtuu pääosiltaan pienillä, yksityisten omistamilla kaakotiloilla ja että koko perhe osallistuu työhön, mikä on normi kehitysmaissa pienviljelyssä. Vasta kun tehdasmainen viljely suurtiloineen ja koneineen ottaa yli perinteisen viljelyprosessin voidaan puhua ei-eettisestä tuotantotavasta.
      (Takaisin kuukkelliin...)

      "Cocoa was first planted in Ghana, now a major producer, in 1879 and as
      in the rest of West Africa, cocoa is grown almost entirely on smallhold-
      ings where the whole family works together. Cocoa farming is a small,
      unsophisticated business as the current planting patterns of cocoa trees
      make mechanisation impractical. "

      • "Aside from large-scale production in Western Africa, a significant amount of cocoa is also grown in Latin America. This is where the majority of organic cocoa originates.[27] At this time, neither slavery nor child labor have been documented on these cocoa farms.[28] While it remains possible that some Latin American farms may employ these practices, it is not widely documented as it is in Western Africa. [29]"
        http://www.foodispower.org/slavery-chocolate/

        Elikkä osta orgaanista suklaata koska se tehdään eteläamerikkalaisista pavuista. E-Amerikan kaaakaomaissa (Ecuador, Kolombia) ja Meksikko, Nicaragua ja muut Keski-Amerikan maat mukaanluettuna) ei ole raportoitu lapsityövoiman käytöstä, kidnappauksista tai orjuuttamisista, kuten Länsi-Afrikassa.


      • Täytyy ruveta seuraamaan kesi.vän jalanjälkiä.

        Kiitti tietopläjäyksistä.


      • totuutta-silmiin

        Vanhentunutta tietoa välität. Ei kiitos


      • totuutta-silmiin kirjoitti:

        Vanhentunutta tietoa välität. Ei kiitos

        Onko sulla sitten uudempaa tietoa jonka mukaan lapsityövoimaa ei käytetä?


    • Mä en myöskään osta kovapuuta kuten tiikkiä sen jälkeen kun selvis että sademetsäpuuta myydään samoilla leimoilla kuin viljelty. Jos ei saa kotimaista puupenkkiä, niin olkoon. Sitten sahaan kannon pepun alle.

    • tööttt

      Onhan monissa maissa lapsia lukemani mukaan myös erilaisissa kaivoksissa, mm. kivihiili- ym. töissä, kuin puuvillapelloilla, ja maa-, kotitalous-, siivous- ym hommaa - itsekin ollut 7v saakka pyykkimuija, marjan- ja omenanpoimija, pellolla heinätyöläine ja harventaja, keränny myyntiin männyn- ja kuusenkäpyjä
      ja ollut iloinen kun sai työstä vähän palkkaa - ei edes koskaan ajatellut että asiassa olis mitään väärää - ihmiset olivat ystävällisiä ja opettivat tekemään työtä - joskus sai ruokapalkalla tehdä hommia ja köyhissä oloissa sekin oli joku etu - sai olla rauhassa kopeloijilta ja kiusaajilta - aina oli myös niitä ihmisiä, jotka sanoivat että jos ei ole kiltti ja nöyrä - joutuu romaniheimon räkälaukkuun ja ruoskittavaksi - oikeasshan ne sit ol siinäkin, mut se oli joku myöhempien aikojen juttu - oikeesti kylällä kulki uskovaisiakin romaneja, jotka olivat tosi fiksuja ihmisiä, fiksumpia kui lapsia helvetillä ja tappouhkauksilla pelottelevat valkolaiset ja koijarieukot.- rötöstelytielle lähteneet.

      • Mä en voi ymmärtää miten pystytte rinnastamaan päivän lapsityövoimat maailmalla teidän lapsuuden kotitalouden auttamiseen. Kaksi eri asiaa, lisäksi kaksi eri aikakautta.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Mä en voi ymmärtää miten pystytte rinnastamaan päivän lapsityövoimat maailmalla teidän lapsuuden kotitalouden auttamiseen. Kaksi eri asiaa, lisäksi kaksi eri aikakautta.

        On paljon mitä et ymmärrä.


      • kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

        Mä en voi ymmärtää miten pystytte rinnastamaan päivän lapsityövoimat maailmalla teidän lapsuuden kotitalouden auttamiseen. Kaksi eri asiaa, lisäksi kaksi eri aikakautta.

        Kyseessä on todellakin kaksi aivan eri asiaa, kun puhutaan ikäisteni lapsuudessaan tekemistä töistä Suomessa ja varsinaisesta lapsityövoimasta.

        Seuraavasta UNISEFin jutusta käy ilmi, että 1/5 osa lapsityövoimasta ei saa minkäänlaista palkkaa työstään. He ovat siis lapsiorjia.
        Erityisesti kannattaa lukea asiaan liittyvä artikkeli, T-paidan todellinen hinta.

        https://www.unicef.fi/unicef/tyomme-paakohteet/suojelu/lapsityo/


      • kylmätotuus
        kylmätotuus kirjoitti:

        Kyseessä on todellakin kaksi aivan eri asiaa, kun puhutaan ikäisteni lapsuudessaan tekemistä töistä Suomessa ja varsinaisesta lapsityövoimasta.

        Seuraavasta UNISEFin jutusta käy ilmi, että 1/5 osa lapsityövoimasta ei saa minkäänlaista palkkaa työstään. He ovat siis lapsiorjia.
        Erityisesti kannattaa lukea asiaan liittyvä artikkeli, T-paidan todellinen hinta.

        https://www.unicef.fi/unicef/tyomme-paakohteet/suojelu/lapsityo/

        Korjaus edelliseen kirjoitukseeni.
        4/5 osaa lapsityövoimasta ei saa minkäänlaista palkkaa työstään.


    • Avatkaasilmälasinne

      Voi vanhus parat sentään.
      Lapsityövoimasta se on vaan murto-osa mikä tulee ns sivistyneen maailman tietoon. Juuri se pieni osa jonka rättejä ja tuotteita te joudutte ostaan.
      Muu osa kymmenet miljoonat lapset jäävät pimentoon. Milloin teistä tulee aikuisia?

      • Varmaan pimitetään paljon tietoa, vääristetäänkin, mutta auttaako se sitten yhtään ketään jos jätetään sen takia tarttumatta asioihin?


    • Ota huomioon, Joulukin tulossa parin kuukauden kuluttua.
      Salmiakkiako meinaat silloin syödä.
      Suomi on pieni maa vajaa viis miljoonaa asukasta.
      Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, syödäänkö täällä yhtään palaa suklaata tai juodaanko kahvia.
      Jos siitä itselle mielenrauhaa saa, niin ei siinä mitään.

      • mmthm

        Vajaa 5- miljoonaa?


      • Sulla on Kottoni huono usko omaan vaikutusmahdollisuuteen. Mulla ei.

        Mä syön kotitekoista nekkua jouluna :)) Ja marmelaadia.


    • suklaa.suu

      Minä uskon ja luotan fazerin suklaaseen, heidän vastuun tuntoisuuteen. Kaikki ilmenee heidän sivuiltaan.

      • Täytyy vähän käydä tenttaamassa :) Sillä välin tämä on oiva tapa päästä suklaasta eroon.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Täytyy vähän käydä tenttaamassa :) Sillä välin tämä on oiva tapa päästä suklaasta eroon.

        Olin jo autuaasti unohtanut koko suklaan olemassaolon ja miltä se maistuu, kunnes aloit oikein mainostamaan sitä täällä. Ostin eilen ison levyn Maraboun maitosuklaata ja oih miten se maistuikin hyvältä pitkästä aikaa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Olin jo autuaasti unohtanut koko suklaan olemassaolon ja miltä se maistuu, kunnes aloit oikein mainostamaan sitä täällä. Ostin eilen ison levyn Maraboun maitosuklaata ja oih miten se maistuikin hyvältä pitkästä aikaa.

        Ei varmana maistunut. Maistui ihan Jamilian ja Farajin hielle.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Ei varmana maistunut. Maistui ihan Jamilian ja Farajin hielle.

        Kaikkea sinäkin olet maistanut.
        Sellainen makuelämys minulla on vielä kokeilematta.

        Kun niin aatteellinen olet, niin aloittasitko kotimaan vääryyksistä ja alkaisit boikotoimaan kaikkia sellaisia paikkoja, missä käytetään esim. tiskiin ja siivoamiseen halpatyövoimaa. Kuitenkin vähän raskaampaa kuin papujen kerääminen.


    • jeeeeee

      Suklaa on hyvää kun yksin syö!!

      • Eihän ooooooo. Sä huijaat. Koetat kampittaa mua syömään sitä.

        Jos multa kysytään, niin ikinä en syö suklaata yksin. Jos löytyy joku käärepaperi jostain, se on koira-mokoma joka on ahmaissut, vaikkei saisikaan syödä.


    • kylmätotuus

      Otit esille hyvin tärkeän asian, joka koskee muitakin tuotteita kuin kaakaosta valmistettu suklaa.

      Tässä aluksi linkki kaakaontuotantoon.
      https://fi.makechocolatefair.org/teemat/kaakaon-hinta-ja-maanviljelijoiden-tulot

      Kyllä boikotointiin herättiin jo 1980-1990-luvulla. Ainakin Nestlen tuotteet päätyivät boikottilistalleni, juuri "riistopolitiikan" ja lapsityövoiman käytön tullessa ilmi.
      Perheessäni käytettiin ko. firman kaakaojuomajauhetta, mutta se loppui oitis, kun sain tiedon asiasta.

      Suklaa ei ole intohimoni, mutta joskus ostan tummaa suklaata ja syön sitä pari palaa satunnaisesti.
      Etsin viimeisimmän ostokseni Marabou Prediumin, jonka kaakaopitoisuus on 86%. Aika tuhtia tavaraa, jota ei levy tolkulla voi syödä-en ainakaan minä siihen pysty.
      Kaakaon alkuperämaata ei pakkauksessa ole (EU ei sitä vaadi), mutta merkintä kestävä-kehitys löytyy.

      Fazerillakin on ainakin jotkut kriteerit tuottajille, joilta kaakaon ostavat.

      Useinhan suklaassa on kaakaota ehkä 1/3 osa ja 2/3 osaa aivan jotain muuta.

      Telkkarista tuli ohjelma, jossa Keski-Euroopassa valmistettiin erilaisia suklaakonvehteja ja- leivoksia, jotka maksoivat maltaita.
      Kuinkahan suuri osa hinnasta meni kaakaontuottajille?



      Uskallan väittää, että he jäivät nuolemaan näppejään!
      Näinhän tilanne on myös suomalaisilla elintarviketuottajilla.
      Väliportaat käärivät tuotot taskuihinsa.

      Jälleen kerran palaan peruskysymykseen: Mitä ravintoa me suomalaiset tarvitsemme, voidaksemme hyvin?

      Olen vakuuttunut siitä, että meille riittää se, mitä Suomen luonto ja tänne sopeutuneet kasvit ja (tuotanto)eläimet meille tarjoavat.

      • Luovutko myös kahvista ja teestä?
        Sitrushedelmistä?
        Banaaneista?

        Muutamia esimerkkejä vain elintarvikkeista joita ei pystytä tuottamaan Pohjolassa.
        Voitko sinä paremmin jos boikotoit kaikkia kehitysmaiden tuotteita eettiisistä syistä? Voivatko kehitysmaiden maanviljelijät paremmin jos kukaan ei osta (edes puoli-ilmaiseksi) heidän tuotteitaan? Alhaiset esim. kahvin, kaakaon, ruokosokerin jne. maailmanmarkkinahinnat tekevät koka- ja muiden huumeiden viljelyn ainoaksi kannattavaksi ja ruokkivat kauhun kierrettä sodan ja väkivallan runtelemilla trooppisilla viljelyalueilla.


      • kylmätotuus
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luovutko myös kahvista ja teestä?
        Sitrushedelmistä?
        Banaaneista?

        Muutamia esimerkkejä vain elintarvikkeista joita ei pystytä tuottamaan Pohjolassa.
        Voitko sinä paremmin jos boikotoit kaikkia kehitysmaiden tuotteita eettiisistä syistä? Voivatko kehitysmaiden maanviljelijät paremmin jos kukaan ei osta (edes puoli-ilmaiseksi) heidän tuotteitaan? Alhaiset esim. kahvin, kaakaon, ruokosokerin jne. maailmanmarkkinahinnat tekevät koka- ja muiden huumeiden viljelyn ainoaksi kannattavaksi ja ruokkivat kauhun kierrettä sodan ja väkivallan runtelemilla trooppisilla viljelyalueilla.

        Sitrushedelmistä olen jo luopunut.
        Teetä voidaan valmistaa kotimaisista raaka-aineista. Minä en teetä juo.
        Banaanit pilaantuvat, ennenkuin ne ehtii kotiin tuoda.
        Kahvinkin voin poistaa valikoimastani. Tiedän, että vieroitusoireena on päänsärky iltapäivällä, mutta se katoaa viikon kuluttua.

        Kotimaiset marjat ovat aivan omaa luokkaansa verrattuina tuontihedelmiin. Lisäksi monet niistä ovat täysin ilmaisia, jos vain pystyy itse menemään metsään niitä poimimaan.

        En minä boikotoi kehitys-tai kehittyvienmaiden tuotteita, jos ne ovat eettisesti ja ekologisesti tuotettuja.
        En kuitenkaan usko, että puoli-ilmaiseksi myydyt tuotteet pelastavat tuottajat taloudelliselta ahdingolta.

        Viljelymaan käyttämisen huumeviljelyyn voinee estää vain valtiovalta, jos haluaa.

        Tavallinen kuluttaja on voimaton tilannetta muuttamaan. Eihän hän ole edes tietoinen, mistä ostamansa tuote on peräisin. Pakkauksessa on useimmiten vain maininta valmistuttajasta.

        Hedelmissä alkuperämaa on mainittava.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sitrushedelmistä olen jo luopunut.
        Teetä voidaan valmistaa kotimaisista raaka-aineista. Minä en teetä juo.
        Banaanit pilaantuvat, ennenkuin ne ehtii kotiin tuoda.
        Kahvinkin voin poistaa valikoimastani. Tiedän, että vieroitusoireena on päänsärky iltapäivällä, mutta se katoaa viikon kuluttua.

        Kotimaiset marjat ovat aivan omaa luokkaansa verrattuina tuontihedelmiin. Lisäksi monet niistä ovat täysin ilmaisia, jos vain pystyy itse menemään metsään niitä poimimaan.

        En minä boikotoi kehitys-tai kehittyvienmaiden tuotteita, jos ne ovat eettisesti ja ekologisesti tuotettuja.
        En kuitenkaan usko, että puoli-ilmaiseksi myydyt tuotteet pelastavat tuottajat taloudelliselta ahdingolta.

        Viljelymaan käyttämisen huumeviljelyyn voinee estää vain valtiovalta, jos haluaa.

        Tavallinen kuluttaja on voimaton tilannetta muuttamaan. Eihän hän ole edes tietoinen, mistä ostamansa tuote on peräisin. Pakkauksessa on useimmiten vain maininta valmistuttajasta.

        Hedelmissä alkuperämaa on mainittava.

        "Viljelymaan käyttämisen huumeviljelyyn voinee estää vain valtiovalta, jos haluaa."

        Valtiovalta ei aina tunnu oikein pärjäävän markkinatalouden kanssa kilpaillessa ihmisten sieluista. Köyhät äänestävät vatsallaan.

        Olet oikeassa siinä että tavallinen kuluttaja on kohtalaisen voimaton vaikuttamaan mihinkään tilanteeseen toisella puolella maapalloa. Muistan kun joskus takavuosina boikotoitiin ranskalaisia viinejä Ranskan ydinpommikokeilujen takia Polyneesiassa. En tosin muista oliko siitä muuta hyötyä kuin että ranskalaisten viinien myynti romahti ja espanjalaiset ja chileläiset viinit pääsivät myyntitilastoissa niskan päälle. Toiveena tietenkin oli silloin että ranskalaiset viininviljelijät nostaisivat hullabaloon omassa maassaan ja vaatisivat valtiovaltaa lopettamaan räjäytykset. Kävikö näin?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sitrushedelmistä olen jo luopunut.
        Teetä voidaan valmistaa kotimaisista raaka-aineista. Minä en teetä juo.
        Banaanit pilaantuvat, ennenkuin ne ehtii kotiin tuoda.
        Kahvinkin voin poistaa valikoimastani. Tiedän, että vieroitusoireena on päänsärky iltapäivällä, mutta se katoaa viikon kuluttua.

        Kotimaiset marjat ovat aivan omaa luokkaansa verrattuina tuontihedelmiin. Lisäksi monet niistä ovat täysin ilmaisia, jos vain pystyy itse menemään metsään niitä poimimaan.

        En minä boikotoi kehitys-tai kehittyvienmaiden tuotteita, jos ne ovat eettisesti ja ekologisesti tuotettuja.
        En kuitenkaan usko, että puoli-ilmaiseksi myydyt tuotteet pelastavat tuottajat taloudelliselta ahdingolta.

        Viljelymaan käyttämisen huumeviljelyyn voinee estää vain valtiovalta, jos haluaa.

        Tavallinen kuluttaja on voimaton tilannetta muuttamaan. Eihän hän ole edes tietoinen, mistä ostamansa tuote on peräisin. Pakkauksessa on useimmiten vain maininta valmistuttajasta.

        Hedelmissä alkuperämaa on mainittava.

        Sulla on kylmätotuus hienot periaatteet ja elintavat.


      • kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

        Sulla on kylmätotuus hienot periaatteet ja elintavat.

        Eipä kannata juurikaan kehuskella.

        Vaikka pyrinkin ostamaan kotimaisia ja lähellä tuotettuja elintarvikkeita, niin mausteet ovat pääosin ulkomailta tuotuja, enkä tiedä, minkä ikäistä työvoimaa niiden tuottamiseen on käytetty.

        Varmaan on monia muitakin asioita, joissa petrattavaa riittää.
        Oppia ikä kaikki, näinhän sanotaan.


    • ö-Öö

      Hyvä keskustelu.

      Paljon kiintoisia ja asiallisia kommentteja. Mun mielestä tärkeää nostaa esiin just se, meidän hyvinvointimme perustuu muiden pahoinvointiin. Jos halutaan kaakaota, se pitää ostaa, eipä kasva suomessa. Aina paree, mitä halvemmalla sen saa ostetuksi. Jos prosessiin liittyy lapsityövoima, se liittyy siihen, jos ei haluta maksaa kalliimpaa hintaa. Ei haluta, se varma.

      Ketjussa useita viittauksia ihmisten omiin muistoihin lapsuudestaan. Joopa, itekkin ollut traktorinratissa koulupoikana, kantturoitten perässä, lapsenvahtina jne. Se oli silloin täällä ihan normaalia. Eikä sitä mitenkään tuomittu, kaikkien mielestä oli hyvä, että oppii jo lapsena töitä tekemään.

      Nyt yks näkökohta, mitä ei olla ketjussa käsitelty.

      Suomessakaan ei enää opita tekemään töitä lapsesta asti. Kakarat kun ei ole missään tekemisissä töitten kanssa, vasta aikuisempana asia tulee tutuksi. Jos tulee. Just maahommiin ei tahdo mistään saada työvoimaa, hitto, marjanpoimijatkin roudataan tänne jostain thaimaasta. Kakarat täällä on harrastuksissaan ja pelailevat tietokonepelejä, samaan aikaan, kun kaakaonviljelijät pentuineen tekee kaakaonkorjausta, tai venäläiset poimii mansikoita.

      Jos noihin kehittyviin maihin saadaan aikaan samanlainen tilanne, kuka sitten poimii kaakaopavut, marssilaisetko?

      Länsimainen "hyvinvointi" perustuu ainoastaan siihen, meillä menee "paremmin", kuin joillain muilla. Mä en syö paljoakaan suklaata. Mulle tärkeintä on, että se on hyvää ja halpaa. Se ja sama, miten se on tuotettu.

      =DW=

      • järkihoi

        Mä kans tykkään suklaasta. Sama miten se tuotettu ja tänne tulee. Jos hinta nousee em. syistä niin sit syödään vastaavasti vähemmän. Kuinkahan lapsityövoimaa käytetään esim. nortin valmistusprosesseissa ?? Lopetakko nortin polton ??


      • hmp.f

        DW, osasyy siihen että lapset ei enää pakoteta töihin, voi olla se että aikuiset koettavat suojella lapsiaan sellaisesta, jonka kanssa ite taisteli lapsena. Varmasti halutaan antaa heille paremman maailman kuin itellä oli. Töitä kotona ei muutenkaan ole niin paljon enää, hyvinvointi on tehnyt että suurimman osan palveluista voi ostaa. Jos haluaa lapsille antaa jonkun taidon, sitten tehdään ite. Harvemmin tehdään hommia enää vain pelkästä ilosta.

        Lisäksi koulutus on muuttunut. Se on nykyisin lasten työ. Mä kattelen noita mun nuoria lukioilaisia, paljon pidemmän päivät tekevät kuin minä töissä kotitöissä.

        Sun ja kylmän totuuden viestit pisti ajattelemaan, että pitäisikö se lähituotettu kuitenkin pitää ykkösvaihtoehtona? Ja nuo kaukaa tulevat, eksoottisemmat sais olla pelkästään luksustuotteita, vähän kuin pelkkiä mausteita arkeen. Voiko niin edes elää enää? Mua ainakin jäi kiehtomaan tuo ajatus.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        DW, osasyy siihen että lapset ei enää pakoteta töihin, voi olla se että aikuiset koettavat suojella lapsiaan sellaisesta, jonka kanssa ite taisteli lapsena. Varmasti halutaan antaa heille paremman maailman kuin itellä oli. Töitä kotona ei muutenkaan ole niin paljon enää, hyvinvointi on tehnyt että suurimman osan palveluista voi ostaa. Jos haluaa lapsille antaa jonkun taidon, sitten tehdään ite. Harvemmin tehdään hommia enää vain pelkästä ilosta.

        Lisäksi koulutus on muuttunut. Se on nykyisin lasten työ. Mä kattelen noita mun nuoria lukioilaisia, paljon pidemmän päivät tekevät kuin minä töissä kotitöissä.

        Sun ja kylmän totuuden viestit pisti ajattelemaan, että pitäisikö se lähituotettu kuitenkin pitää ykkösvaihtoehtona? Ja nuo kaukaa tulevat, eksoottisemmat sais olla pelkästään luksustuotteita, vähän kuin pelkkiä mausteita arkeen. Voiko niin edes elää enää? Mua ainakin jäi kiehtomaan tuo ajatus.

        Olen kallistunut sille ajatukselle että, jokainen maankolkka tuottaa sellaista ruokaa, joka parhaiten sopii sen alueen ihmisten soluille.
        Itse suosin kotimaista luomua ja lähiruokaa.
        Kuten tummien ihmisten erilainen pigmentti suojaa heitä paremmin etelässä auringolta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Olen kallistunut sille ajatukselle että, jokainen maankolkka tuottaa sellaista ruokaa, joka parhaiten sopii sen alueen ihmisten soluille.
        Itse suosin kotimaista luomua ja lähiruokaa.
        Kuten tummien ihmisten erilainen pigmentti suojaa heitä paremmin etelässä auringolta.

        Minä taas luulen että ihminen elää symbioosissa paikallisen ilmaston, kasvuston, flooran ja faunan kanssa, mutta olematta siitä riippuvainen menestyäkseen. Sanotaan nyt vaikka sokeri: ruokosokerimaissa kaikki on makeampaa kuin esim. meillä, mutta myös diabetes 2 tekee tuhojaan ja jos ottaa sikäläisenpois ympäristöstään ja tuo esim. Ruotsiin juurikassokeri-pihtaridieetille niin hänen mahdollisuutensa sairastua diabetes 2 pienenevät.
        Omasta elämästäni esimerkki: minulta meni huomattavan pitkä aika ennenkuin totuin trooppisiin vihanneksiin, niiden koostumukseen, makuun jne. (kassava, keittobanaani jne.) mutta muutaman kuukauden totuttautumisperioodin jälkeen en ole fyysisesti voinut missään paremmin kuin siellä (lukuunottamatta n. puolen vuoden taistelua ameeboja vastaan). Muutaman vuoden jälkeen pohjoismainen ruokavalio tuntui vain pahalta unelta: suolakalaa, etikkapunajuurta, rasvaisia makkaroita....hapanta puolukkahilloa jne...ja sitten taas vuosien jälkeen arvostan juuri täkäläisiä ruokia.
        Ihmisen solut ja organismi yleensäkin on äärimmäisen sopeutuva ja oppii nopeasti käyttämään hyväkseen niitä tuotteita (lihaa, vihanneksia, papuja jne) jotka ovat saatavilla .


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Olen kallistunut sille ajatukselle että, jokainen maankolkka tuottaa sellaista ruokaa, joka parhaiten sopii sen alueen ihmisten soluille.
        Itse suosin kotimaista luomua ja lähiruokaa.
        Kuten tummien ihmisten erilainen pigmentti suojaa heitä paremmin etelässä auringolta.

        Ymmärrätkö, eppu, siis niin, että tummien ihmisten pigmentti johtuu kaakaosta ja siksi se on meille tarpeetonta vähäisen auringon takia täällä pohjoisessa?


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ymmärrätkö, eppu, siis niin, että tummien ihmisten pigmentti johtuu kaakaosta ja siksi se on meille tarpeetonta vähäisen auringon takia täällä pohjoisessa?

        Sinä se nyt vasta kummallisia ymmärrät, mistä tuollainen tuli mieleesikään.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä taas luulen että ihminen elää symbioosissa paikallisen ilmaston, kasvuston, flooran ja faunan kanssa, mutta olematta siitä riippuvainen menestyäkseen. Sanotaan nyt vaikka sokeri: ruokosokerimaissa kaikki on makeampaa kuin esim. meillä, mutta myös diabetes 2 tekee tuhojaan ja jos ottaa sikäläisenpois ympäristöstään ja tuo esim. Ruotsiin juurikassokeri-pihtaridieetille niin hänen mahdollisuutensa sairastua diabetes 2 pienenevät.
        Omasta elämästäni esimerkki: minulta meni huomattavan pitkä aika ennenkuin totuin trooppisiin vihanneksiin, niiden koostumukseen, makuun jne. (kassava, keittobanaani jne.) mutta muutaman kuukauden totuttautumisperioodin jälkeen en ole fyysisesti voinut missään paremmin kuin siellä (lukuunottamatta n. puolen vuoden taistelua ameeboja vastaan). Muutaman vuoden jälkeen pohjoismainen ruokavalio tuntui vain pahalta unelta: suolakalaa, etikkapunajuurta, rasvaisia makkaroita....hapanta puolukkahilloa jne...ja sitten taas vuosien jälkeen arvostan juuri täkäläisiä ruokia.
        Ihmisen solut ja organismi yleensäkin on äärimmäisen sopeutuva ja oppii nopeasti käyttämään hyväkseen niitä tuotteita (lihaa, vihanneksia, papuja jne) jotka ovat saatavilla .

        Juu, siis jos ajatellaan näinpäin, että lähdet muualle, ajan saatossa ihminen mukautuu kyllä. Mutta aina se rasittaa elimistöä.
        Ajatukseni kulki sitä rataa, että kun omasta metsästä otamme marjoja, ne ovat meille sopivampaa ravintoa ja appelsiinit heille, jossa ne luonnostaan ovat.
        Onko kovin suurtakaan hyötyä siitä, että ruokaa kuljetetaan lentokoneilla ja laivoilla ja rekoilla, ympäri pallon, vain sen vuoksi, että äveriäät ihmiset saavat toteuttaa mielitekojaan.
        Banaanitkin kerätään raakoja, jäävät auringon kypsyttävää valoa vaille.
        Eli ihminen syököön sitä ruokaa mitä se paikka tuottaa, missä asuu.


      • kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

        Juu, siis jos ajatellaan näinpäin, että lähdet muualle, ajan saatossa ihminen mukautuu kyllä. Mutta aina se rasittaa elimistöä.
        Ajatukseni kulki sitä rataa, että kun omasta metsästä otamme marjoja, ne ovat meille sopivampaa ravintoa ja appelsiinit heille, jossa ne luonnostaan ovat.
        Onko kovin suurtakaan hyötyä siitä, että ruokaa kuljetetaan lentokoneilla ja laivoilla ja rekoilla, ympäri pallon, vain sen vuoksi, että äveriäät ihmiset saavat toteuttaa mielitekojaan.
        Banaanitkin kerätään raakoja, jäävät auringon kypsyttävää valoa vaille.
        Eli ihminen syököön sitä ruokaa mitä se paikka tuottaa, missä asuu.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi.


    • Minusta jokainen saa viljellä mitä maillaan haluaa.
      Ostajat sitten vihjaaavat menikö oikein.
      Viljely ohjaa hyvin myös kansoituksen kasvua, kunhan valtiot eivät siihen puutu.
      Ohjaavat järkevästi siis.
      Mitä vähemmän, sen parenpaa.
      Laatu ainakin.
      Huono laatu karsii pois huonot, liikaa lisääntyvät ihmiset.
      Esi-merkiksi Colombian tuotannossa kaikki on hyvää.
      Kahvi Suomelle, huumeet maailmalle.
      -
      Tavallaan kuin Ruotsalainen malmi parhaiten maksavalle sotijalle.

      H.

      • Mutta onko meillä mitään vastuuta siitä, mitä ja ennenkaikkea miten viljellään?


      • hmp.f kirjoitti:

        Mutta onko meillä mitään vastuuta siitä, mitä ja ennenkaikkea miten viljellään?

        "humps"

        Ei.
        Meidän vastuullamme on ostaminen.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Ei.
        Meidän vastuullamme on ostaminen.

        H.

        Jeps, niin on. Tai ostamatta oleminen, niinhän sä kirjoititkin "Ostajat sitten vihjaaavat menikö oikein".


      • hmp.f kirjoitti:

        Jeps, niin on. Tai ostamatta oleminen, niinhän sä kirjoititkin "Ostajat sitten vihjaaavat menikö oikein".

        "humps"

        Fiksusti kommentoitu.
        Ilahduttaa myös se että luit kaikki sanat ja lauseet.

        yst.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Fiksusti kommentoitu.
        Ilahduttaa myös se että luit kaikki sanat ja lauseet.

        yst.

        H.

        Nyt mä kualen.. sainko äsken kehun? Huhhuh, jäänkö tästä henkiin...

        Tähän on hyvä lopettaa päivän istunto :)


    • frederik

      Maamilma on julma tänään lapsille, ehkä kaikkialla eri tavoin. Oma lapsuus oli köyhää siis aina autoin kun voin luulen ikä sivuasia.

      Miksi näin on tänään. Talous vaatii joka maalla, sillä vanhat teollisuudet poistuvat. Mitä tulee Afrikkaan siinä on monella lailla FN suurin syypää samoin kaikki auttajat, sillä suuri auttaminen lamauttaa talouden ja osilla sitä pitää hinnat maailmassa korkealla kaikille tällä tarkoitan ruokaa.

    • Minä olen jo niin vanha, että en pysty enää maailmaa pelastamaan boikoteilla, joten jatkan kaiken kielletyn kulutusta ottaen luonnollisesti huomioon hinnan mikä sopii kukkarolleni..

      • frederik

        Niin teen minäkin, sillä talous maailmassa on suuri ja kuluttaja pieni jos ei kaikki mukana.

        EU tänään ja sen maat kuin ilmaa kokonaisuudessa.


    • Karseeta

      Siitä suklaan tuotannosta oli tv:ssä koskettava dokkari muutama vuosi sitten. Tunnettuja tuotemerkkejä toimi Afrikassa aluilla, joissa käytettiin jopa kidnapattuja lapsia työvoimana.

      Omalla valinnalla saattaa huomaamattaan tukea moraalitonta toimintaa. Minä en esimerkiksi osta turkiksia, en edes kirpparilta, en H&M vaatteita, enkä virikekanalan minua... Paljon on tarjolla puolirikollista tavaraa, joihon ei kannata ryhtyä.

      Kannattaa harkita ostaako halvalla lasten tai eläinten riistoa tai ylipäätään törkeää hyväksikäyttöä, vai onko valmis maksamaan vähän enemmän jostain reilusti tuotetusta. Joku voi sanoa, että köyhällä ei ole varaa valita, mitä ostaa. Aina on varaa valita, jos ei muuta, niin ainakin kuluttaa vähemmän. Terveydestään huolehtiminenkunkin on hyvä asia. Roskaruokaihmisten itse aiheuttamien sairauksien hoitoon kehitettävien lääkkeiden testauksessa kidutetaan ja tapetaan hirveitä määriä eläimiä.

      • aatu-ahmed

        näen sinut suomaleisena ja venjäleisenä apinana


      • aatu-muhamed

        Olet kuin sanoin!


    • Monilla afrikkalaisilla valtioilla ei ole kuin joku vientituote joka jotka ovat maailmanmarkkinahintojen varassa ja yhteisötasolla jotta lapset voivat käydä koulussa (tytötkin) he joutuvat tekemään osan päivästä työtä, eli ei ole ihan yksiselitteistä lasten työnteko.
      Nythän isot yritykset sitoutetaan siihen, että lapsityö sallitaan , kunhan päivät ovat lyhyempiä ja koluun pitää voida päästä.
      Rokotusjärjestelmät paranevat- asuinolosuhteita korjataan ja bkt pyritään nostamaan köyhyysrajan yläpuolelle ym ym
      Kehitysapu pyritään nyt viemään perille sillä tasolla, ettei pakolaisvirtoja Eurooppaan tulisi niin valtavasti- elinolosuhteiden vuoksi ym ymym
      Uutisoidaan nyt juuri näitä- mielestäni ainoa oikea tapa toimia nyt.............

      • frederik

        kawe. du vet de mesta, ha bra.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1885
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1710
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      121
      1557
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1551
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      121
      1306
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      311
      1116
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1063
    8. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      166
      1028
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1014
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      995
    Aihe