Mitäs, jos me 60-lukulaiset vallattais nyt vanhuus

enmilläänkeksi

Me 60-lukulaiset nuoruudessamme murrettiin kolmea tabua: uskontoa, ulkopolitiikkaa ja seksuaalisuutta.

Kiinalainen juttu antaa ideoita vanhuuden valloituksen suunnitteluun.
http://www.etlehti.fi/blogit/geron/hurraa-vetelehtivat-vanhukset-ovat-uusi-ongelmanuoriso
"Shanghailaiset vanhukset ovat alkaneet notkua joutilaana kauppakeskuksessa "
"Jokainen vanhenee omalla tavallaan. Vanha on yksilö." "Jos kaikki eivät tulekaan kiltisti askartelemaan kultaisen iän korttelikerhoon tai laulamaan maakuntalauluja palvelukeskuksen kuoroon? Ehkä jotkut vanhukset haluavat käyttäytyä holtittomasti ja viettää huonoa elämää."
"Ai kamala, entä jos aktiivinen vanhuus tarkoittaa rötöstelyä jossain vanhusjengissä. Etteivät vain ongelmavanhukset palvelutaloissaan punoisi jo juonia meidän kunniallisten veronmaksajien pään menoksi – ihan vain piruuttaan jotta eivät kuolisi tylsyyteen.
Kiinni jääminen ei pelota näitä paatuneita vanhusrikollisia, koska vankila ei ole mikään rangaistus moneen hoivakotiin verrattuna. Toisin kuin vanhuspalvelulakiin vankeuslakiin on kirjattu lokoisat oltavat: kirjasto, harrastustoimintaa, vähintään tunnin ulkoilu päivässä ja suhteiden ylläpito omaisiin tai muihin läheisiin."

70

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ettet nyt vaan puolustele joitain ominaisuuksiasi?
      Muista hävetä rekkautumattomuuttasi.
      Rekkautuminen saa aikaan paremman ihmisen.
      Kunhan muistaa että rekkautuminen velvoittaa rehelliseen ihmisyyteen.
      On totta, että kaikki rekkautuneet eivät ole rehellisiä ihmisiä.
      Moni-nikkisiä, lapsellisia Clowneja vain.
      Senlaisia, jotka irvivät minunkin yhteys-puhelimelleni. :)
      Peläten että siihen soittavat hekin, jotka ennen minulle irvistelivät.
      Ja puhelun jälkeen eivät enää.
      Vaan tuntisivat toisin.
      Oliskohan itsenäisyys-päivä seuraava?

      H.

      • enmilläänkeksi

        @hunksz

        Kiitos kommentistasi!

        Kun vanhuutesi päivät koittavat, niin
        "vankila ei ole mikään rangaistus moneen hoivakotiin verrattuna. Toisin kuin vanhuspalvelulakiin vankeuslakiin on kirjattu lokoisat oltavat: kirjasto, harrastustoimintaa, vähintään tunnin ulkoilu päivässä ja suhteiden ylläpito omaisiin tai muihin läheisiin."


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        @hunksz

        Kiitos kommentistasi!

        Kun vanhuutesi päivät koittavat, niin
        "vankila ei ole mikään rangaistus moneen hoivakotiin verrattuna. Toisin kuin vanhuspalvelulakiin vankeuslakiin on kirjattu lokoisat oltavat: kirjasto, harrastustoimintaa, vähintään tunnin ulkoilu päivässä ja suhteiden ylläpito omaisiin tai muihin läheisiin."

        "enmilläänkeksi"

        Minä en ole kaltaisesi valittava vanhus.
        Kun olen, ei millään ole enää mitään väliä.

        H.


      • enmilläänkeksi
        hunksz kirjoitti:

        "enmilläänkeksi"

        Minä en ole kaltaisesi valittava vanhus.
        Kun olen, ei millään ole enää mitään väliä.

        H.

        @hunksz

        8. käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi!
        Minä en valita! Onko selvä!!!

        Minun mottoni on Kaarlo Kramsun Ilkka-balladista:
        Niin kauan huolta nähdä saa
        kuin tahtoo sitä kantaa.
        Ken vaivojansa vaikertaa
        on vaivojensa vanki,
        ei oikeutta maassa saa,
        ken itse sit’ ei hanki.


      • Älä-houri-omiasi

        "...kirjasto, harrastustoimintaa, vähintään tunnin ulkoilu päivässä ja suhteiden ylläpito omaisiin tai muihin läheisiin..."
        Kuka kieltää, kuka estää vanhuksiakaan toteuttamasta noita? Kyllä vanhus on mieluummin vanhaiskodissa tai palvelutalossa kuin vankilassa. Jos hänelle vaihtoehtona tarjotaan.
        Vai menisitkö viettämään vanhuuttasi vankilaan?


      • Älä-houri-omiasi kirjoitti:

        "...kirjasto, harrastustoimintaa, vähintään tunnin ulkoilu päivässä ja suhteiden ylläpito omaisiin tai muihin läheisiin..."
        Kuka kieltää, kuka estää vanhuksiakaan toteuttamasta noita? Kyllä vanhus on mieluummin vanhaiskodissa tai palvelutalossa kuin vankilassa. Jos hänelle vaihtoehtona tarjotaan.
        Vai menisitkö viettämään vanhuuttasi vankilaan?

        "Älä-houri-omiasi"

        Tulin tuossa miettineeksi...
        Minä menisin kuolemaan vankilaan.
        Reiluja miehiä, ei teennäisiä mummoja, naisia.
        -
        Miksiköhän jotkut omais-joitajat eivät ehdota hoidokilleen:
        Mitäs jos tekisit jonkun rikoksen?
        Pääsisit paljon parenpaan ympäristöön.
        Olisi paljon lääkkeitä, ihan liikaakin, ruokaa ja syöttäjiä.
        Ulkoiluunkin siellä pakottavat.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "Älä-houri-omiasi"

        Tulin tuossa miettineeksi...
        Minä menisin kuolemaan vankilaan.
        Reiluja miehiä, ei teennäisiä mummoja, naisia.
        -
        Miksiköhän jotkut omais-joitajat eivät ehdota hoidokilleen:
        Mitäs jos tekisit jonkun rikoksen?
        Pääsisit paljon parenpaan ympäristöön.
        Olisi paljon lääkkeitä, ihan liikaakin, ruokaa ja syöttäjiä.
        Ulkoiluunkin siellä pakottavat.

        H.

        Niimpä niin, ainahan se ruoho on vihreämpää aidan tuolla puolen, kunnes lakastuu.
        Mene nyt sitten tekemään rötös ja huolehdi siitä, että jäät kiinni.
        Äläkä hyväksy ehdollista, sitten voit kertoa meille siitä ihanuudesta, kai Sinä netin saat siellä pitää, kun siellä kerran visiosi mukaan niin mukavaa on, vai onko peräti kokemusta?


      • eppu2 kirjoitti:

        Niimpä niin, ainahan se ruoho on vihreämpää aidan tuolla puolen, kunnes lakastuu.
        Mene nyt sitten tekemään rötös ja huolehdi siitä, että jäät kiinni.
        Äläkä hyväksy ehdollista, sitten voit kertoa meille siitä ihanuudesta, kai Sinä netin saat siellä pitää, kun siellä kerran visiosi mukaan niin mukavaa on, vai onko peräti kokemusta?

        "eppu2"

        Olen pää-asiassa Hagiksen kundi.
        Kuten saatat muistaakin.
        Sörkkaan ei ole pitkä matka.
        Joten olen tuntenut vähän kaiken-laista ihmistä.
        Vieläkin muutaman.
        Mutta en ole koskaan ollut vankilassa, käynyt kyllä moikkaamassa.
        Enkä ole tehnyt aikuisten rikostakaan.
        -
        Kuolemaisillaan ei nettiä tarvitse.
        Kynän ja paperia vain.
        Niillä jää aidonpi jälki.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Olen pää-asiassa Hagiksen kundi.
        Kuten saatat muistaakin.
        Sörkkaan ei ole pitkä matka.
        Joten olen tuntenut vähän kaiken-laista ihmistä.
        Vieläkin muutaman.
        Mutta en ole koskaan ollut vankilassa, käynyt kyllä moikkaamassa.
        Enkä ole tehnyt aikuisten rikostakaan.
        -
        Kuolemaisillaan ei nettiä tarvitse.
        Kynän ja paperia vain.
        Niillä jää aidonpi jälki.

        H.

        Upeeta H, ihan ymmärrettävää Suomen kieltä (tämä ei ole vinoilua).


      • hunksz kirjoitti:

        "Älä-houri-omiasi"

        Tulin tuossa miettineeksi...
        Minä menisin kuolemaan vankilaan.
        Reiluja miehiä, ei teennäisiä mummoja, naisia.
        -
        Miksiköhän jotkut omais-joitajat eivät ehdota hoidokilleen:
        Mitäs jos tekisit jonkun rikoksen?
        Pääsisit paljon parenpaan ympäristöön.
        Olisi paljon lääkkeitä, ihan liikaakin, ruokaa ja syöttäjiä.
        Ulkoiluunkin siellä pakottavat.

        H.

        Miksiköhän jotkut omais-joitajat eivät ehdota hoidokilleen:
        Mitäs jos tekisit jonkun rikoksen?
        Pääsisit paljon parenpaan ympäristöön.
        Olisi paljon lääkkeitä, ihan liikaakin, ruokaa ja syöttäjiä.
        Ulkoiluunkin siellä pakottavat.<<<<<<<<<<<
        Eivät liikuntakyvyttömät ja muistamattomat ihmiset pärjää vankilassa. Eivät pysty tekemään edes sitä rikosta.
        Provosoinniksi tuollainen on varmaan tarkoitettu.
        En pidä siitä että irvaillaan omaisiaan hoitavien ja heidän hoidokkiensa kustannuksella.
        Kaikille ei valitettavasti löydy hoitopaikkaa, on pärjättävä kotona omaisen avustuksella.
        On myös ihmisiä jotka hoitavat omaisiaan ihan rakkaudesta.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Miksiköhän jotkut omais-joitajat eivät ehdota hoidokilleen:
        Mitäs jos tekisit jonkun rikoksen?
        Pääsisit paljon parenpaan ympäristöön.
        Olisi paljon lääkkeitä, ihan liikaakin, ruokaa ja syöttäjiä.
        Ulkoiluunkin siellä pakottavat.<<<<<<<<<<<
        Eivät liikuntakyvyttömät ja muistamattomat ihmiset pärjää vankilassa. Eivät pysty tekemään edes sitä rikosta.
        Provosoinniksi tuollainen on varmaan tarkoitettu.
        En pidä siitä että irvaillaan omaisiaan hoitavien ja heidän hoidokkiensa kustannuksella.
        Kaikille ei valitettavasti löydy hoitopaikkaa, on pärjättävä kotona omaisen avustuksella.
        On myös ihmisiä jotka hoitavat omaisiaan ihan rakkaudesta.

        Joillakin on tapana irvailla etenkin omaishoitajista ja kuitenkin itkevät, että heille irvaillaan ja sen vuoksi ihan puhelimitse täytyisi heitä lohduttaa.
        Ja kuunnella selityksiä, kuka oikeesti on.

        Tuskin tuo hoidettavani vankilaan päätyisi, jos minut tappaisi ja muuta rikosta en usko hänen pystyvän tekemään.
        Ei kai vaippojen vaihtaminen, pukeminen ja peseminen kuulu vanginvartijan toimenkuvaan.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        Joillakin on tapana irvailla etenkin omaishoitajista ja kuitenkin itkevät, että heille irvaillaan ja sen vuoksi ihan puhelimitse täytyisi heitä lohduttaa.
        Ja kuunnella selityksiä, kuka oikeesti on.

        Tuskin tuo hoidettavani vankilaan päätyisi, jos minut tappaisi ja muuta rikosta en usko hänen pystyvän tekemään.
        Ei kai vaippojen vaihtaminen, pukeminen ja peseminen kuulu vanginvartijan toimenkuvaan.
        .

        "Ancelina"

        :)

        Puss


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        :)

        Puss


        H.

        hunksz

        Kun en ole teennäinen mummo, niin voit irvailla ihan vapaasti.
        En kaipaa lohduttajaa.
        .


      • raskas.ja.rakas
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Miksiköhän jotkut omais-joitajat eivät ehdota hoidokilleen:
        Mitäs jos tekisit jonkun rikoksen?
        Pääsisit paljon parenpaan ympäristöön.
        Olisi paljon lääkkeitä, ihan liikaakin, ruokaa ja syöttäjiä.
        Ulkoiluunkin siellä pakottavat.<<<<<<<<<<<
        Eivät liikuntakyvyttömät ja muistamattomat ihmiset pärjää vankilassa. Eivät pysty tekemään edes sitä rikosta.
        Provosoinniksi tuollainen on varmaan tarkoitettu.
        En pidä siitä että irvaillaan omaisiaan hoitavien ja heidän hoidokkiensa kustannuksella.
        Kaikille ei valitettavasti löydy hoitopaikkaa, on pärjättävä kotona omaisen avustuksella.
        On myös ihmisiä jotka hoitavat omaisiaan ihan rakkaudesta.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001935706.html
        En koskaan alennu sille tasolle että pilkkaisin omaishoitajaa.


    • Olisikin kivaa kun olisi sellainen vanhuus viisikymmen lukulaisellakin, että jaksaisi notkua jossain kauppakeskuksessa.
      Essoilla ja nesteillä on omat rupattelupiirinsä, mitä jos maanantaina saisi porukassa parantaa maailmaa vaikka prismassa ja tiistaina sitimarketissa, lidliin ei kannata mennä, no sokkarin kuppilasta pöytä joka perjantai vallattaisiin.
      Olisi hauskaa olla vallaton vanhus. Lapset kauhulla kuuntelisivat tarinoita mummon menoista ja toilailuista ja keskenään tietysti miettisivät, että missä raossa mummo holhoukseen hommataan kun noin hurjaa on meno.
      Voimista kaikki on kiinni, itkettääkö ja naurattaako vielä silloin vai onko vain ilmeetön ilme kasvoilla.

      • enmilläänkeksi

        @rosaliiin

        Kiitos vastauksestasi!

        Joo, vallataan vanhuus. Vietetään vallaton vanhuus.
        Taidamme asua samoilla huudeilla.
        Aurinkoisina kesäpäivinä istutaan Jyväskeskuksen portailla jätskitötteröä nuollen. Chattaillaan, deittaillaan ja sokkotreffaillaan.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        @rosaliiin

        Kiitos vastauksestasi!

        Joo, vallataan vanhuus. Vietetään vallaton vanhuus.
        Taidamme asua samoilla huudeilla.
        Aurinkoisina kesäpäivinä istutaan Jyväskeskuksen portailla jätskitötteröä nuollen. Chattaillaan, deittaillaan ja sokkotreffaillaan.

        Jes, se me tehdään, tulis vallaton vanhuus pian.


    • flegmaatti

      Useamman sortin häiriköintiä.

      Harrastukseni parissa minua ei ole yritettykään asettaa ikäkategoriaani. Arvelevat kai, että antaa papan ähistää.

      Erään etnisen vähemmistön suhteen olen sietämätön. En siedä heidän etuiluaan, huomautan invaparkin käytöstä meluisin seurauksin enkä hyväksyetuilua marketin kassajonossa.
      Samat asiat koskevat myös itäihmisiä pysäköinnin opastusta myöten.

      En viitsi kuunnella naapureistaan piittaamattomia, meluavia seinäntakaisia vaan huomautan asiasta. Kerran kutsuin paikalle pollarit jotka lyhyen neuvonpidon jälkeen siirtivät äänilähteen muualle. Tervehdykseeni alkoi naapuri vastaamaan parin kuukauden kuluttua.

      Kaikkinensa mukavuusalueeni on kaventunut useissa asioissa.

      • enmilläänkeksi

        @flegmaatti

        Kiitos kommentista!

        Hyvä, että pappana ähistät ja avaat tietä toisille vallattomille vanhuksille.

        En ole sietänyt koskaan etnisten vähemmistöjen etuiluja enkä muutakaan häiriköinnillä tilan ottamista. Olen yleisillä paikoilla, kaupoissa, junissa, ollut kuin en huomaisikaan ja hoitanut omat asiani ja ottanut paikkani - sellainen kokemus on mulle tullut, että he välttelevät fyysistä kontaktia ja säikähtävät ja hiljenevät, kun menee muina miehinä tarpeeksi lähelle.


    • Lappeenrannassa Iso-Kristiinan kauppakeskuksen käytävillä on penkkejä, joilla saa ostosten lomassa huilata.
      Nuoriso ja nuoremmat kuin me vanhat, valittavat vanhusten vievän istumapaikat ja tuijottavan ihmisiä. Puhuvatkin keskenään kovaan ääneen.
      Häiriköintiä harrastavat mokomat, lähinnä kai vanhat miehet.

      • ent.siivoojaparka

        Se oma rollaattorimafiansa varmaan joka paikassa on.
        En vielä tunne itseäni tarpeeksi vanhaksi liittyäkseni seuraan.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Se oma rollaattorimafiansa varmaan joka paikassa on.
        En vielä tunne itseäni tarpeeksi vanhaksi liittyäkseni seuraan.

        Ei ollut minullakaan aikaa persittä penkkiin tällätä, kun vuosi sitten tuossa kauppahirviöpaikassa käväisin.
        Uteliaisuuttani uutta teatteria poikkesin katsomaan.

        Joillain ukkeleilla oli kepit mukanaan, varmaan huitovat jos joku yrittää penkille istua.
        .


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Ei ollut minullakaan aikaa persittä penkkiin tällätä, kun vuosi sitten tuossa kauppahirviöpaikassa käväisin.
        Uteliaisuuttani uutta teatteria poikkesin katsomaan.

        Joillain ukkeleilla oli kepit mukanaan, varmaan huitovat jos joku yrittää penkille istua.
        .

        Minut yksi vanha mies (mahtoiko edes olla minua paljonkaan vanhempi) haukkui bussissa, kun minä "nuori ja terve" ihminen istuin invaliidipaikalla. Vaikka siinä oli kyllä hyvästi niitä invaliidipaikkoja vielä hänelle itselleenkin ihan valita asti.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minut yksi vanha mies (mahtoiko edes olla minua paljonkaan vanhempi) haukkui bussissa, kun minä "nuori ja terve" ihminen istuin invaliidipaikalla. Vaikka siinä oli kyllä hyvästi niitä invaliidipaikkoja vielä hänelle itselleenkin ihan valita asti.

        Jos alettais kulkea keppi kädessä, siitä vois olla hyötyä monessakin tilanteessa.
        Vaan eikö tuota sitten vanhana kerkiä kepinkin kanssa liikkua, jos tarve vaatii.


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Jos alettais kulkea keppi kädessä, siitä vois olla hyötyä monessakin tilanteessa.
        Vaan eikö tuota sitten vanhana kerkiä kepinkin kanssa liikkua, jos tarve vaatii.

        Olisi minulla tuolla vintillä kyynärsauvat, mitkä jäivät muistoksi, kun jotain 40v sitten nyrjäytin nilkkani.

        Ainahan voi tehdä niinkuin yksi nainen, joka juoksi täyttä vauhtia viime tipassa bussille ja alkoi vaatimaan kuljettajaa käskemään jonkun nousta ylös ja antaa paikkansa hänelle, koska hän on invaliidi. Kuljettaja hymyillen uskalsi epäillä kovinkaan pahaksi sitä invaliditeettiä. "On minulla keppi, mutta se unohtui kotia", sanoi nainen ihan pokkana.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Olisi minulla tuolla vintillä kyynärsauvat, mitkä jäivät muistoksi, kun jotain 40v sitten nyrjäytin nilkkani.

        Ainahan voi tehdä niinkuin yksi nainen, joka juoksi täyttä vauhtia viime tipassa bussille ja alkoi vaatimaan kuljettajaa käskemään jonkun nousta ylös ja antaa paikkansa hänelle, koska hän on invaliidi. Kuljettaja hymyillen uskalsi epäillä kovinkaan pahaksi sitä invaliditeettiä. "On minulla keppi, mutta se unohtui kotia", sanoi nainen ihan pokkana.

        Tuosta johtui mieleeni, kun vuosia sitten pesin mökillä saunan ikkunaa, joka on lauteilta pestävä.
        Pois tullessani astui puolittain lattiaritilän päälle ja jalka keikkasi ja menin nurin.
        Nilkka alkoi turvota ja sattui. Laitoin paksun villasukan isoihin saappaisiin, lönkytin pusikkoon, katkaisin sieltä itselleni sauvan. Kiedoin räsyä kädensijaksi ja toiseen päähän lattian suojaksi.
        Ilman tuota kävelykeppiä en olisi pärjännyt.
        Kävin sitten klonkaten röntgenissäkin, muttei onneksi ollut murtumia, oli vaan muuten hurjan näköinen aikansa.


    • eppu2

      Kyllähän se vanhuus on vallattava, jos ei nuorena kuole. Siitä ei pääse mininkään.
      Vaan niinkauan porskutetaan, kun yksikin lihas liikkuu.
      Voi se tulla aika, että on pakko vallata, penkit, keinutuolit, rollaattorit,pyöräkelkat ja mitä niitä nyt on.
      Entisten nuorten sävellahja tuossa juuri kuuluu.
      Kiitettävästi ovat uudet sukupolvet tabujen murtamista jatkaneet.

      • Mieluusti menen reippaasti ihmistenilmoille, mihin vaan. Valitettavasti ystävät, ikäiseni, ovat nyhveröitä ettei heistä saa kaveria esim. kahviloihin. Vain yksi heistä on menevä mimmi ja minun sisaret on kivaa "kälätysseuraa" valitettavasti asuvat vähän kauempana. Kesällä taas siskot tulee ja saadaan jauhaa asiat oikein kunnolla, istutaan syömässä ja kahvitellaan tutussa paikassa, max oltu muutama tunti. Siinä jo pääsee vähän alkuun ☺️


    • Tavuviiva

      Jos liikkuminen rajoittuu, hankin sellaisen sähköistuinvempaimen, millä voi pörrätä mutkat suoriksi. Benidorm.Ja kyllä kahvilat ovat mukavia paikkoja istuskella ystävien kanssa silloin tällöin.

    • Hauska aloitus;
      Oletan, että räävittömimmiksi saattavat yltyä ne, jotka ovat löytäneet itsensä sinkkuuden mahdollisuuksien avautuessa. Tietysti riskit pitäisi ottaa huomioon, jos toiminta koettelee laillista tulkintaa. Enkä usko, että vankila olisi itsensä toteuttamisen näkökulmasta optimaalinen kohde, vai onko- jos talous prakaa.
      Uloshan siellä pääsee joka päivä ja ruoka monta kertaa päivässä, tietokone, tv ja turvassa ollaan velkojilta- muut maksaa asumisen, itse maksaa olemisena paikalla.
      Miten sinne näppärästi pääsisi muuten kuin kunnon hässäkän järjestämisellä-
      työstä ym vastuusta vapautuneiden ihmisten anarkistiryhmät hyökkäävät suht hitaasti edeten -yrittäen rikkoa näyteikkunoita Espalla -laulaen uuden version Sata kesää tuhat yötä biisiä. Tämä kaatuu siihen, että pidätyskyky vaatii Kämpin vessaan menon ja kuumat rommit baarissa ja kiltisti kotiin - haaveet on kivoja.........

    • Lähtisin heti paikalliseen Jim & Jill kauppaan jos saisin kavereita. Menin viikolla kyseiseen kauppaan pukeutuneena toppa/tuulipukulookkiin, pipoon, halpoihin tarralenkkareihin ja puutarhakäsineihin. Mukanani oli kävelysauvat.

      Kysyin hiihtohousutyyppisiä tiukkoja naisten housuja. Nuori myyjätär katsoi minua omituisesti ja vastasi, ei meillä ole. Kysyin uudestaan siis sellaisia housuja, joita nuoret käyttävät ja osoitin hänelle yhtä housutankoa, jotain tällaistä, hän toisti, ei meillä ole ja kääntyi pois.

      No se riitti kävelin ulos. Menin H&M-liikkeeseen, josta löysin etsimiäni housut, jotka ostin.

      Siis sain idean pieneen kostoon siten, että mentäisiin porukalla hengailemaan kyseiseen liikkeeseen, laitettaisiin päälle nuorten kuteita ja nokka nirpassa kyseltäisiin kaikkea tyhmää mitä nyt vanha ihminen kysyy ; ) Kuten minä erehdyin "hiihtohousutyyppisiä" kyselemään.

    • enmilläänkeksi

      Kiitos jokaiselle keskustelusta!

      @korpikirjailija:
      Jim & Jill: "Nuori myyjätär katsoi minua omituisesti ja vastasi, ei meillä ole." "hän toisti, ei meillä ole ja kääntyi pois."
      "Menin H&M-liikkeeseen, josta löysin etsimiäni housut, jotka ostin."

      Kohtelustamme ja saamastamme palvelusta kaupoissa, kampaamoissa, partureissa jne. voitaisiin laittaa tietoja jonnekin (facebookiin?)
      Jos positiivisen kautta, niin kehuja. Jos negatiivisen kautta, niin moitteita. Tai molempia.

      • Nyt sain hyvää palvelua Shellistä. Happy hours pesupalvelun myyjä oli hieno asiakaspalvelija. Menin hieman ennen 21.00 koska kuvittelin sinne olevan tungosta, ei ollut ja sain oitis numerosarjan ja pääsin pesuhalliin pelkäämään isoja harjoja jotka roiskivat ohitseni.

        En ole tyyppiä kirjoitanpas tästä faceen, ei positiivisiin eikä negatiivisiin palautteisiin. Ei ole mun juttu. Täällä voin harrastaa vapaata kirjoittamista ; )


    • ¯\_(ツ)_/¯
      Nyt on meillä ainutlaatuinen tilaisuus "vallata" vanhuus. Nuoruushan oli aivan liian hieno asia tuhlattavaksi nuorille (vapaasti mukaillen Bernard Shaw'ta) mutta vanhuutta ei meiltä kukaan voi ottaa pois paitsi kuolema ja se tulee sitten kun sen aika on. Sitäpaitsi meitä on paljon jotka olemme jo vanhuuden porteilla ja voimme mahdollisuuksiemme rajoissa muotoilla elämämme ja päiviemme sisällön oman mielemme mukaan. Tätä vapautta ei meillä ole koskaan aikaisemmin ollut ja mitä me sen kanssa teemme on aikamme suuri haaste.

      • nuorten-rajat

        Nuoret yrittävät vallata meiltä vanhuuden, tai ainakin aikus iän. Kuulin äskettäin, kun 12v tyttö oli kavereiden kanssa keksinyt mielestään hyvän idean. Jossain kaupassa oli täytynyt kysyä kondomeja ja tämä "rohkea" oli sitten uskaltanut!

        Myyjä oli todennut, että ei heillä ole. Se jäi minulle epäselväksi, olivatko he kenties Rautakaupassa! DDD


      • enmilläänkeksi

        @Paloma.se.co

        "Tätä vapautta ei meillä ole koskaan aikaisemmin ollut ja mitä me sen kanssa teemme on aikamme suuri haaste."

        Juuri näin!
        Tällaista ei ole ikinä ennen ollut, että monet 60 eläkeläiset ovat itsenäisiä, on rahaa, on terveyttäkin ja elinaikaa odotettavissa pitemmälle kuin vanhemmilla sukupolvilla. Olemme neuvottomia, kun ei ole entisten sukupolvien antamaa mallia, mitä nyt tehdään. Äitiiii, mulla ei oo mitään tekemistä :(


    • Tämä on monelle melkeinmpä ensimmäinen kerta elämässämme kun omistamme aikamme. Rahaa voi olla vähemmän käytettävänä, useimmilla kai niin on, koska eläkkeet eivät korvaa kuin noin karkeasti laskettuna hieman yli puolet ansiotuloista ja kroppa ei aina ole niin priima kunnossa, mutta ah sitä autuutta kun tilataan aika esim. hammaslääkärille ja ne yrittää tuputtaa jotain kaameita aikoja keskellä yötä ja voi sanoa, kuulehan darling, minä NUKUN siihen aikaan, katsoppas joskus kymmenestä eteenpäin jos olisi vapaata.
      ***
      Toisaalta valitettavan moni pirteä seniori tuhlaa nää timanttiset vuodet pelaamalla videopelejä kaiket yöt ja nukkumalla päivät, mutta siinä se pointti juuri onkin: oma valinta ja omat mieltymykset määräävät päivän rytmin. Että voi käyttää kaiken aikansa jonkun hyödyttömän (ei-tuottavan) pelin pelaamiseen ilman että kukaan voi siitä moittia on suurta luksusta.

    • Mun mielestä hieno periaate silleenkin, että nykymaailmasta on tehty nuorten maailma. Vanhempi väki on väistynyt ja antaa nuoremmille tilaa. Vanhusten pitää tänä päivänä näkymättömiä, hajuttomia, mielellään sanattomiakin. Se on väärin.

      Mistähän se johtuu? Mihin kunnioitus vanhempaa väkeä kohtaan on hävinnyt? Onko se ansaittua, vai onko se koska kaupallinen maailma keskittyy nuorempiin? Keski-iästä ylöspäin kulutus kuitenkin hiipuu, enää ei tarvi niin paljon.

      Vai onko se siksi koska vanhukset ei vaadi sitä kunnioitusta? Vai koska he eivät kunnioita muita? Koska jättävät itsensä nykymenon ulkopuolelle ja puhuvat vain miten oli kuin "minä olin nuori"? Koska ei riitä energiaa kuin omiin vaivoihin?

      • enmilläänkeksi

        @hmp.f

        Olemme vielä vähän neuvottomia, kun ei ole entisten sukupolvien antamaa mallia, mitä nyt tehdään. Tää on nyt tällainen murrosvaihe, murrosikä :D
        Mutta tulossa ollaan.
        Kauppiaat ja kaikenlaisten huvien ja palveluiden tarjoajat eivät ole myöskään meitä vielä hoksineet.


    • Lopettaisitte tämän lässytyksen.

      Meidän-ikäisiämme ei tarvita enää edes kunnioitukseen.
      Nyt rullaavat nuoret.
      Vanhuksiakin.
      Pitäkäämme päämme kiinni.
      Etteivät nuoret huomaa meillä olevan jotain arvokasta vielä.
      Minä en tässä tarkoita oppineisuutta enkä kokemusta.
      Sillä nuo vanhat arvot aivät merkitse nyky-tekniikassa yhtään mitään.
      Teette vain itsenne naurun-alaisiksi, minullekin.

      H.

      • Alistetun papan kommentti :)) Olen henk.kohtaisesti enemmän enmilläänkeksi-nikin energian kannalla. Täss mitään väistetä...

        Vanhemmalla väellä on se perustieto, miten mikäkin kehittyi. Sitä nuorilla ei ole. Harva tietää DOSista enää mitään. Tai miten kaasari toimii. Ja kokemusta on kertynyt elämästä, naisista, miehistä, lapsista ja vastoinkäymisistä vähän enemmän, sellaiset 40 vuotta ellei enemmän. Se on kultaa, hunksz. Hopeata, ohimoissa.


      • hmp.f kirjoitti:

        Alistetun papan kommentti :)) Olen henk.kohtaisesti enemmän enmilläänkeksi-nikin energian kannalla. Täss mitään väistetä...

        Vanhemmalla väellä on se perustieto, miten mikäkin kehittyi. Sitä nuorilla ei ole. Harva tietää DOSista enää mitään. Tai miten kaasari toimii. Ja kokemusta on kertynyt elämästä, naisista, miehistä, lapsista ja vastoinkäymisistä vähän enemmän, sellaiset 40 vuotta ellei enemmän. Se on kultaa, hunksz. Hopeata, ohimoissa.

        "humps"

        Minä kirjoitin viisaudesta ja ymmärryksestä.
        En siis typeryydestä.
        -
        Minä en ole alistunut.
        En vain ota osaa kaikkiin höperyyksiin.
        Minä valitsen tarkasti kohteeni.
        En enää leviä kuin Elanto lasten leikkien lattioille.

        H.


      • hmp.f kirjoitti:

        Alistetun papan kommentti :)) Olen henk.kohtaisesti enemmän enmilläänkeksi-nikin energian kannalla. Täss mitään väistetä...

        Vanhemmalla väellä on se perustieto, miten mikäkin kehittyi. Sitä nuorilla ei ole. Harva tietää DOSista enää mitään. Tai miten kaasari toimii. Ja kokemusta on kertynyt elämästä, naisista, miehistä, lapsista ja vastoinkäymisistä vähän enemmän, sellaiset 40 vuotta ellei enemmän. Se on kultaa, hunksz. Hopeata, ohimoissa.

        hmp.f
        "Vanhemmalla väellä on se perustieto, miten mikäkin kehittyi. Sitä nuorilla ei ole. Harva tietää DOSista enää mitään. Tai miten kaasari toimii. Ja kokemusta on kertynyt elämästä, naisista, miehistä, la....

        Tohon voisin sanoa, että en mäkään ymmärrä dosseista en kaasareista, mutta ei se haittaa mutta kokemusta on kertynyt naisista ja miehistä ym..
        Olen saanut kutsun kokemuskouluttajaksi, kyllä kokemustakin arvostetaan, mielelläni tietysti otin kutsun vastaan, ajattelin tosin, mokomakin melkein sata vuotias mitä minäkin, eli ehkä se ajatus ja asenne on meissä itsessämme, ettei meitä arvosteta ja kunnioiteta, en tiedä, kun en ole epäkunnioittavaa kohtaamista tavannut lähipiirissäni en edes ikään perustuvaa vähättelyä. Ja miten helposti sitä itseään vähättelee ja lipsahtaa, etten muista juttujen yms taakse.


    • Hehehe hunkszilainen. Tinapaperihuppu alkaa rakoilemaan. Maailma ei enää pyöri ympärilläsi. Kuningas on kuollut. Kauan eläköön kuningas! Noin se menee jos luopuu kruunustaan liian aikaiseen. Katkeroittaa turhaan mielensä.
      Noin yleisesti ottaen: me olemme ensimmäinen sukupolvi joka on varakkaampaa kuin meidän lapsemme, terveempää ja vapaampaa kuin mikään sukupolvi ennen meitä. Olemme myös eniten opiskellut ja pitkäikäisin sukupolvi tähän saakka. Noin tilastollisesti. Tää ei tietenkään koske sinua.
      ***
      Minä elän hyvää aikaa, hyviä vuosia ja aikani on omaani, pitää se itsellä tai antaa pois, ihan miltä tuntuu.
      ***
      (Tänään tää ikinuori kapinallinen tekee jotain repäsevää: kahdet lastenkutsut samana päivänä, peräkkäin. Verensokeri vapise!)

      • "Paloma.se.co"

        Luit siis ainakin tämän antaumuksella?
        "Sillä nuo vanhat arvot aivät merkitse nyky-tekniikassa yhtään mitään"

        Muuten toistelit toistamiseen aloituksen kommenttien ajatuksia.
        Aika lailla humpsahtavasti.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Luit siis ainakin tämän antaumuksella?
        "Sillä nuo vanhat arvot aivät merkitse nyky-tekniikassa yhtään mitään"

        Muuten toistelit toistamiseen aloituksen kommenttien ajatuksia.
        Aika lailla humpsahtavasti.

        H.

        en mä enää muista ketjun loppupäässä mitä alussa lukee :))
        ***
        mutta jos tuli toistettua, niin siinähän ne vahvistuvat sinullekin. Ole kiitollinen että saat elää eläkevuosiasi NYT. Sata vuotta sitten olisit ollut jo haudassa noine sairauksinesi ja huonoine tapoinesi. Viisikymmentä vuotta sitten olisit käyttänyt ne muutamat eläkevuotesi sairaalan sänkyyn kahlehdittuna letkuihin yhdistettynä ja ei takuulla mitään perjantaisalkkuja patjan alla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        en mä enää muista ketjun loppupäässä mitä alussa lukee :))
        ***
        mutta jos tuli toistettua, niin siinähän ne vahvistuvat sinullekin. Ole kiitollinen että saat elää eläkevuosiasi NYT. Sata vuotta sitten olisit ollut jo haudassa noine sairauksinesi ja huonoine tapoinesi. Viisikymmentä vuotta sitten olisit käyttänyt ne muutamat eläkevuotesi sairaalan sänkyyn kahlehdittuna letkuihin yhdistettynä ja ei takuulla mitään perjantaisalkkuja patjan alla.

        "Paloma.se.co"

        Nyt minä VAADIN sinua kertomaan mitä nyky-ajassa tarkoitat.
        Kyllä minä kirjoituksesi ymmärsin, vaan en taka-ajatustasi.
        Ei kai kyseessä ollut vain höpe-pöpe?

        H.


      • eppu2

        Tämä on elämän parasta aikaa. Saa vapaasti käyttää vapaata tahtoaan.
        Kerätty elämänkokemus antaa eväitä pärjätä monenlaisissa vesissä.
        Ken tahtoo jämähtää paikalleen ruikuttamaan, sen tehköön, valinta se on sekin.
        Muttei minun.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tämä on elämän parasta aikaa. Saa vapaasti käyttää vapaata tahtoaan.
        Kerätty elämänkokemus antaa eväitä pärjätä monenlaisissa vesissä.
        Ken tahtoo jämähtää paikalleen ruikuttamaan, sen tehköön, valinta se on sekin.
        Muttei minun.

        "eppu2"

        Niin.
        Täällä on jo kirjoiteltukin.

        H..


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Niin.
        Täällä on jo kirjoiteltukin.

        H..

        Jos joku ja vaikka kuinka monta muuta on niin kirjoittanutkin, et voi tietää, onko jokin minunkin mielipiteeni, ennenkuin sen olen itse kirjoittanut.
        Sinäkö olet sitä mieltä, että jos jollakulla on samansuuntaisia ajatuksia, kuin joku jo on ilmaissut, toinen ei saa enää omaansa sanoa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Jos joku ja vaikka kuinka monta muuta on niin kirjoittanutkin, et voi tietää, onko jokin minunkin mielipiteeni, ennenkuin sen olen itse kirjoittanut.
        Sinäkö olet sitä mieltä, että jos jollakulla on samansuuntaisia ajatuksia, kuin joku jo on ilmaissut, toinen ei saa enää omaansa sanoa.

        "eppu2"

        Saa.
        Mutta silloin sen pitää mennä:
        Kuten nimmari xxx tuolla jo kirjoittikin, olen samaa mieltä.
        Muuten tulee varastaneeksi tikkarin.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Saa.
        Mutta silloin sen pitää mennä:
        Kuten nimmari xxx tuolla jo kirjoittikin, olen samaa mieltä.
        Muuten tulee varastaneeksi tikkarin.

        H.

        Eivät kaikki lue kaikkia kommentteja, vaikka olisi lukenutkin, miksi pitäisi muistaa ja luetella kaikki, jotka ovat samansuuntaista mieltä jostakin asiasta. Minusta se on ihan hassua, ainakin silloin, kun on kysymys henkilökohtaisesta asiasta.
        Silloin, kun on kyse Sinun kommenteistasi, ei varmaan monikaan ymmärrä, että olet jotain jo sanonut, (minä en ainakaan usein) se on oma vikasi, miksi kirjoitat sekaista suomea.


      • eppu2 kirjoitti:

        Eivät kaikki lue kaikkia kommentteja, vaikka olisi lukenutkin, miksi pitäisi muistaa ja luetella kaikki, jotka ovat samansuuntaista mieltä jostakin asiasta. Minusta se on ihan hassua, ainakin silloin, kun on kysymys henkilökohtaisesta asiasta.
        Silloin, kun on kyse Sinun kommenteistasi, ei varmaan monikaan ymmärrä, että olet jotain jo sanonut, (minä en ainakaan usein) se on oma vikasi, miksi kirjoitat sekaista suomea.

        "eppu2"

        Kyseessä on termi nimeltä kohteliaisuus.
        On outoa jos ei tedä mitä tekee.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Kyseessä on termi nimeltä kohteliaisuus.
        On outoa jos ei tedä mitä tekee.

        H.

        "eppu2"

        Kyllä minä sen ymmärrän, jos ei ihan kaikkia aloituksia ole lukenut.
        Mutta suurin-piirtein pitäisi muistaa 3kk. ja vähintään aloitus jossa jankuttaa.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Kyseessä on termi nimeltä kohteliaisuus.
        On outoa jos ei tedä mitä tekee.

        H.

        Mitä tekemistä sillä on kohteliaisuuden kanssa, että sanoo mielipiteensä, niinkuin se on. Silloin, kun on kyse henkilökohtaisesta tuntemuksesta, niinkuin nytkin oli. On eri asia, jos suoraan lainaa jotakin asiaa, minkä toinen on sanonut. Tai vastaa suoraan jonkun kommenttiin, että komppaa.
        Muuten en ymmärrä miksi pitäisi luetella kaikki, jotka ovat olleet samaa mieltä.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Kyllä minä sen ymmärrän, jos ei ihan kaikkia aloituksia ole lukenut.
        Mutta suurin-piirtein pitäisi muistaa 3kk. ja vähintään aloitus jossa jankuttaa.

        H.

        Sinä siis jankutat ihan tarkoituksella.


      • Näin.ollen
        eppu2 kirjoitti:

        Sinä siis jankutat ihan tarkoituksella.

        Sen takia harvoin kirjoitan niimpä onneksi on muita foorumeita jos o tarvetta.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Nyt minä VAADIN sinua kertomaan mitä nyky-ajassa tarkoitat.
        Kyllä minä kirjoituksesi ymmärsin, vaan en taka-ajatustasi.
        Ei kai kyseessä ollut vain höpe-pöpe?

        H.

        Noniin, sihän se nyt noin vaikeaa pitäisi olla.
        Ei minulla ole mitään taka-ajatuksia.
        Ei ole minun modus operandi vihjailla ja kummitella.
        Straight shooter eli saa sitä mitä on näkyvissä.


    • itsetutkiskelualkaa

      miten sitä on niin kiltiks tullu et ostaa kaikkea vaikkei tarviis, jos vaan myyjä ystävällinen :)

    • Minä en ole "kiltti" asiakas, tai siis olen silleen että en räyhää enkä edes protestoi, vaan kävelen muualle, jos kohtelu ja asenne ei miellytä.
      ***

    • Aloittaja puhuu asiaa.
      Niin kauan kun on terveyttä ja elämänhalua on turha alkaa vanhukseksi.
      Itse en miellä olevani vanha vielä pitkään aikaan.
      Olen onnellisempi nyt kuin koskaan ennen elämässäni.
      Kovat kokemukset saavat arvostamaan elämää ihan eri tavalla kuin helpommalla päässeet.
      En tunne että minulta on juuri mikään asia kiellettyä pelkästään ikäni takia, teen mistä tykkään kun nyt siihen on mahdollisuus, en ajattele sopiiko se ikäiselleni.

    • tööttt

      Vaihdoin talvirenkaat autoon ja vähän sadattelin kun kun työkaluja oli kateissa
      - miksei lainaajat koskaan palauta - yksinäisen naisen, pieneläkeläisen eloa silleen kuormitttavaa, niin rahallisesti kuin ajallisesti - aina maaseudulta pitäis lähteä kaupungista hakemaan , onneksi naapuri lainasi kun oli samoissa puuhissa itsekin
      -siis sain pyörät alle autoon. Melankolia iski voimalla - tuli mieleen ikäiseni työkaveri Auli - hän menehtyi syöpään jokin aika sitten - vaikka viimeisinä aikoina voimat olihyvin vähissä - hän halusi tehdä retken metsämaisemiin, jotka olivat rakkaita tuttuja paikkoja hänen nuoruudessaan - se oli kuin hyvästijättö kotimaiselle korpimaisemalle - keräsimme marjoja sangolliset - jäi vain mieleen hänen sanansa laulusta mun sydämeni tänne jää - metsälammen läikkeeseeen, auringonlaskun maisemiin ja lintujen lauluun ja hyvä niin vaikka hymyilimme ja juttelimme kyynelten läpi
      - slloin kauan sitten kun itse sain imusolmukecadgn:n - mua harmitti vietävästi ku poppoot hyökkäsi kimppuun teemalla - kuule vanha horo, ny on aika sunkin ekaks pääästä mammonistas eroon - käärinliinoissa ei oo taskuja
      - sanoin että voihan piru - pitäkää rauhassa itse kääriminne - tahdon elämää ennen kuin veivini heitän minäkin. Tuli mieleen se papparaisten ja Jasminen keikka Englannissa - Jasminen toteamus otsikoissa - ett v-tuiksi meni, silti elämä vielä jatkuu ... oikeasti elämän loppusuoralla joskus ajattelee mennyttä elämää kuin unennäkönä, kotimatkana ja matkana kirkkauteen ja valoon - vaikka surun ja luopumisentunne kaiken aikaa läsnä - voi vaikka soittimista saada eslle omintakeisia uusia sävelmiä vaikkei mikään huippuvirtuoosi koskaan ole ollutkaan.
      Yksinäisyydess omat hyvät puolensa silti , lukeminen ja käsityöt, radionkuuntelu, píhalla kuin lumiukko - eikö slltikin elossa onnea olisi jos ei sietämätön kipu riivaa?

      • Minkä ikäinen olet? Et kovin vanha kun itse auton renkaat vaihdat. Kovin on lannistunut asenne kirjoituksessasi. Tietty ystävän menetys on kova pala, mutta, että sen kivun saa käsikassaraksi jos sitä ajattelee. Kipu on siitä joustava, että siitä voi päästä eroon aivan yksinkertaisin konstin. Touhuaa niitä näitä silloin ajatukset ovat muualla kuin kolotuksissa.


      • tööttt<
        Mahtava, ihana mielipide. Yhtä aikaa kaunis ja realistinen.


    • tööttt

      Olen 67 v - olet oikessa - keskittyminen johonkin tekemiseen siirtää ajatukset ja huomion aina johonkin muuhun kohteeseen kuin omaan kehoon
      - rupsahtakko rauhassa mun puolesta - ei haluu olla vaivojnsa vanki - pian on vapaa umpihanki - tykkään talvesta - kesä saa ihon kutiamaan ja joskus tekisi mieli raapia verille asti - burana on ainut käyttämäni kipulääke.
      On totta että luopuminen ja periksiantaminen tekee hirvittävä kipeää
      - joku henkinen kipu vaikka jo vuosia olen ajatellut itteeni maan tomuna
      - ex-mies aikanaan pilkkasi mua tupákanpoltosta - sanoi ttä usko vaan, että pössy nousee vielä turpeestakin kun oot niin tyhmä ääliö
      - sanoin että katsotaan - aika näyttää - ei sekään riippuvuus niin vaan hellitä - jotenki aina ajatellut että tupakka oli ainut kipulääke, joka lievitti stressiä ja kärsimyksen tunnetta ruuhkavuosina.
      Aikoinaan lakurouheella koristeltu jälkiruoka, jota eräs entinen toveri tarjosi
      oli kuin keittiön jätemyllyn sisältöä - kirkkaissa täplissä, jotka osoittauttivat alumiinipellin sirpaleiksi, oli tekstiä litium sitätai tätä
      - nielin ja sanoin että tämähän on kuin jotain akkujätettä - oletko kunnossa vai huumepössyissä - kokkaaja suuttui ja tinttasi.
      Taloussanomissa oli juttu uudesta keksinnöstä - kuinka eläinten verta jätteenä voidaan hyödyntää akkuteollisuudessa käyttövoimana litiumpitoisuutensa ansiosta. Siksi ajattelen että kuolema ei ole kaiken loppu
      - minäkin ehkä voisin olla tuikkiva tähti - slleen ihan iisisti, eikä tyhjäpäisenä
      pölöttajana - puuta ja heinää-tyyliin - kun kukaan ei jaksa lukea eikä välitä kumminkaan.

      • Tiedän, että kirjoituksesi otetaan vastaan ristiriidalla, mutta kenempä ei otettaisi. En ole nikotiinin orja, mutta lasi viiniä helpottaa siinä kuin tupakka tai burana. Töpsyttele sinä tupakkia, ei sen lopettaminen enää sinua auta, minä otan kolmena iltana viikossa viinitroppeja enkä usko niihin kulevani sitäpaitsi ne ovat buranaa parempi vaihtoehto ; ))


    • tööttt

      Joku kummallinen ilmapiiri syntyi tyopaikalla joskus kun oli tauolla puhetta uskonnosta, uskosta ja politiikasta - sanoin että viimeksi äänestin vasemmistoa, olen tavispulliainen kirkon ev.lut jäsen, maailman lapsi, epäilijä uskontojen oikeellisuudesta ja vajaasta tiedosta, käytiin pari lakkoaikaa läpi, olin suojatyöläinen silloin, - kummaaoli mielestäni, ett osa hoitajista rupesi nimittelemään punalutikaksi, kansan verta imeväksi pedoksi - veri ilmeisesti oli joku vastike rahalle
      - ilkeä vinoilu särki niin avioliiton kuin muutkin ihmissuhteet kun "oikeaoppisten mielestä edustin tosiväärää uskoa - että pitää olla vain ihminen ihmisille ilman ääriajattelua toisin sanoen
      - etsijän tielle
      - ei lepoa lempeää koskaan luotu
      - tiedän
      - rauha on joskus mullekin
      mullassa suotu.
      Vanhan runon sanoin mieluummin luovuutta kuin ihmisyyden täystuhoa.
      Kuulun varmaankin siiihen sarjaan joka kertoo kuinka erakot syntyvät.

      • Minä ainakin luin tekstiäsi mielenkiinnolla.
        Itse en tupakoi, olen joskus yrittänyt mutta ei ollut minun juttuni.
        Valkoviinipullon viikonlopuksi ostin vuosia, nautin olostani viinilasin äärellä, ratkoin ristikoita tai juttelin ystävän kanssa, aika kului mukavasti. Nyt on vähitellen harventunut kun joudun ottamaan illalla särkylääkettä, olkapään kiertäjäkalvosimen repeämä on ikävä, tuntuu pahemmin levossa.
        Suhtaudun varauksella uskontoihin, kai ihmisillä on tarve kuvitella että elämä ei ole tässä ja nyt vaan jatkuu jossain muodossa ikuisesti. Kyllä se jatkuukin, tulevissa sukupolvissa.


      • elämä.om.lyhyt
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Minä ainakin luin tekstiäsi mielenkiinnolla.
        Itse en tupakoi, olen joskus yrittänyt mutta ei ollut minun juttuni.
        Valkoviinipullon viikonlopuksi ostin vuosia, nautin olostani viinilasin äärellä, ratkoin ristikoita tai juttelin ystävän kanssa, aika kului mukavasti. Nyt on vähitellen harventunut kun joudun ottamaan illalla särkylääkettä, olkapään kiertäjäkalvosimen repeämä on ikävä, tuntuu pahemmin levossa.
        Suhtaudun varauksella uskontoihin, kai ihmisillä on tarve kuvitella että elämä ei ole tässä ja nyt vaan jatkuu jossain muodossa ikuisesti. Kyllä se jatkuukin, tulevissa sukupolvissa.

        http://www.etlehti.fi/artikkeli/uusia-alkuja/antti-eskola-82-ei-pelkaa-vanhuutta-jokaisella-paivalla-merkitysta-kun-pysyy
        Uteliaisuus elämään pitää vireänä.
        Jopa muutokset ja kivut voivat olla uteliaisuuden aiheena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1885
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1710
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      121
      1557
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1551
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      121
      1306
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      311
      1116
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1063
    8. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      166
      1028
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1014
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      995
    Aihe