Moi!
Tarkoitus olisi lähteä maaliskuussa perheen kanssa autolla saksaan ja kiinnostaisi ajella ainakin alaspäin Via Balticaa pitkin.
Itselläni ei ole mitään kokemusta ko. tiestä. Miten on, voisitteko kertoa, millaisessa kunnossa se on, kannattaako ajaa. Ja tietoa esim siitä, miten nykyään EU-aikaan nuo raja-asemat vetävät. Samoin vinkkejä siitä miten löytyy yöpymispaikkoja? Saako helposti hotellihuonetta suoraan poikkeamalla, vai kannataako varata etukäteen. Ensimmäinen vaihtoehto olisi tietysti parempi, kun voisi ajella vähän fiiliksen ja kelien mukaan.
Ja tietysti muitakin juttuja mitä kannattaisi ottaa huomioon tuota tietä ajellessa.
Kiittäen jo etukäteen,
Pasi
kysymyksiä via balticasta
4
452
Vastaukset
- arktika
reitiksi ainakin nykyisten laivahintojen aikaan. Tiestö yleensä suomalaista valtatietasoa, tosin Puolan tiet ajoittain ruuhkaisia eikä moottoriteitä pahemmin ole käytössä (ainakaan itäosissa joiden kautta yleensä kuljen Warsovaa välttääkseni) - itäpuolta pääsee myös kiinnostaviin paikkoihin keski-Euroopassa tai Balkanilla kuin myös etelä-Saksaan jos autobahnit kyllästyttää. Raja-asemilla ei yleensä ole mennyt viittä minuuttia kauempaa talvella kuin kesälläkään. Majoituksen otan tarvittaessa suoraan sopivassa paikassa, joillakin nettivälityskohteilla hinta voi olla tuplakin suoraan ostettuun verraten - maaliskuussa luulisi myös tilaa löytyvän vaivatta. Voit tietysti käyttää välikäsien välttämiseksi jotain kohtuuhintaista ketjua esim. Etap tai Ibis. Nastarenkaat ehkä kannattaisi vaihtaa kitkoihin tai kesäkumeihin ja ota huomioon että promileraja lienee 0.0 ainakin Puolassa. Huolehdi, että autoverot ym maksettu ettei matka katkea jo Suomen terminaaliin.
- kokemusta
Kesällä viimeksi kävimme Riikassa nopealla autoreissulla ja sen kokemuksista:
Mun mielestä autoilu on helppoa ja turvallisen tuntuista näissä baltian maissa. Puolastahan on sitten varsin kirjavia kokemuksia (ruuhkista ja autoilukulttuurista). Yöpaikat varattiin vasta paikanpäällä. Vaikka oli kova sesonki niin klo 18 alettiin kyselemään vapaita huoneita/huoneistoja meidän 4-henkiselle perheelle. Rajana pidettiin tiukasti 100,-/yö. Aika helposti homma onnistu. Pärnussa oltiin yötä joen varressa olevan leirintäalueen perhehuoneessa. Sitten Latvian puolella oltiin nätissä perhemotellissa n. 30 km rajalta ja lähes meren rannalla. n. 80 €:lla saatiin kahden huoneen huoneisto. Sitten oltiin myös Riikan Jurmalassa suuressa rantahotellissa kahden huoneen huoneistossa. Sen hinta oli myös alle 100,-€.
Mun mielestä Lativian puolella ympäristö on huomattavasti Viroa siistimpää ja jopa Jurmalassa raavintolan hintataso oli Pärnua edullisempi. Tällä hetkellä mun mielessä Latvia on näistä kolmesta kiinnostavin.
Riikassa ei tiemerkinnät ja opasteet on todella puutteelliset tai niitä ei ole ollenkaan. Kyseessä on kuitenkin iso kaupunki ja risteykset monitahoisia. Hanki siis hyvä kaupunkikartta. täysin kelvollinen ajettava. olen jokusen kerran rekalla käynyt joten majoituksesta en tiedä. rajat toimivat melkein haaparannan malliin.
- täältä
saa tehtyä ihan yksittäisen matkasuunnitelman. http://www.fi.map24.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181831Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse531122Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi14927Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74910- 45790
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752