Äpärä ulos perinnönjaosta

Ottinen

Virallinen isäni kuoli ja nyt 3 veljeäni haluavat, että haen itse isyyden kumoamista. On todennäköistä, että minulla on eri (tuntematon) isä kuin heillä.

Miten toimin, etten joutuisi maksamaan isyyden kumoamisen kustannuksia? Aloitanko itse kumoamisen vai odotanko, että he haastavat minut? Joudunko silti maksamaan jotain?

49

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvittelisin ettei veljilläsi olisi mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiassa puoleen tai toiseen. Noin niinkuin virallisesti.

    • Ottinen

      Olen lukenut, että isän kuoltua heille (perillisille) on siirtynyt oikeus isyyden kumoavaan haasteeseen. Isän eläessä ei tätä vaihtoehtoa ole ollut.

      • No-joopa-joo

        Oletko alle kaksivuotias?

        Jos et ole niin tuo määräaika kanteen nostamiseen on kulunut loppuun vuosikymmeniä sitten.

        Isäsi olisi pitänyt nostaa kanne kahden vuoden kuluessasi syntymästäsi. Jos hän olisi kuollut noiden viiden vuoden aikana, veljilläsi olisi ollut vuosi aikaa nostaa kanne.

        Joten unohda koko juttu. Veljesi sen kun pieksevät suutaan. Mitään mahdollisuuksia heillä ei ole menestyä.


    • odottel_rauhassa

      Älä tee mitään. Ja jos alkavat pullistella, vaadi, että kaikkien DAN:t tutkitaan ja selvitetän onko talkkarilla tai postimiehellä osuutta asioiden kulkuun...

    • Ottinen

      Mutta jos minut haastetaan, maksaako se minulle jotain? Vai maksaako he koko lystin?

      • 00530

        "Mutta jos minut haastetaan, maksaako se minulle jotain? Vai maksaako he koko lystin?"

        Lähtökohtaisesti sinun maksettavaksesi tulisivat vain mahdollisen oman avustajasi kulut, eivät veljien oikeudenkäyntikulut, vaikka isyys kumottaisiin. Mutta nostettu kanne mitä todennäköisimmin jätettäisiin tutkittavaksi ottamatta, joten juttu tyrehtyisi siihen.


    • Tietäjä-iän-ikuinen

      Isyys on siis tunnustettu, joten "virallinen varsinainen" isäsi on myös "todellinen" isäsi - nyt siis jo menehtynyt. Biologinen isyys on aivan eri asia.

      Ilman sinun suostumustasi veljesi eivät voi tehdä yhtään mitään. Jos olet 15 vuotta täyttänyt ja vastustat mahdollista kannetta, kannetta ei voida käsitellä.

    • Ottinen

      Kiitos paljon vastauksista. Onpa yllättävä tieto tuo, ettei he voi minua haastaa. Näyn normaalisti isani virkatodistuksessa hänen lapsenaan mutta veljeni on jotenkin saaneet blokattua minut niin, etten edes tiedä onko isällä varallisuutta, velkoja tms. Isä on haudattu kaksi viikkoa sitten, tämä minulle ilmoitettiin jälkikäteen tekstiviestillä veljeni toimesta. Isän kuoleman jälkeen olen täysin ulkopuolinen eikä kukaan kerro mitään. Paitsi sen, että isyys pitäisi kumota.

      • Vakaa-vanha-ilmarinen

        "Virallinen" isäsi oli menettänyt kahden vuoden kanneoikeutensa, joten ei ole olemassa tässä asiassa sellaista oikeutta, joka siirtyisi hänen perillisilleen.

        Sinä olet isäsi täysvaltainen perillinen, jolle kuuluu ilman testamenttiä normaali isäsi perillisosuus. Sinun nimesi tulee näkyä myös perukirjassa, ja sinun tulee saada kutsu perunkirjoitukseen.


    • UrpoLehtinen

      Nyt odottelet ihan rauhassa perukirjotuksia ja otat vastaan perinnön joka sinulle kuuluu,mikäli isäsi on tehnyt testamentin joka loukkaa sun lakiosuuttas niin sitten vaadit lakiosuuttas 6kk kuluessa testamentin tiedoksiannosta.

      Veljillesi voit kertoa sen että suksikaa vittuun sen isyyden kumoamisen suhteen.
      Ei sua kukaan voi sen tiimoilta haastaa oikeuteen ja tuskin edes asia menestyisi jos itse lähtisit sitä isyyttä kumoamaan.

      Jos olet alle 18v niin huoltajasi hoitaa perukirjotukset jne.

    • Ottinen

      Ette tiedä, miten paljon helpommaksi teitte tänään mun elämän. Se, ettei pidetä oikeana veljenä, se syrjintä on ollut raskasta ja nyt vielä tämä hoputus isyyden kumoamiseen. Yritin lukea noita lakitekstejä eri sivustoilta mutta en vaan ymmärtänyt. Kaikkea hyvää jokaiselle teille.

    • Ottinen

      Painajainen jatkuu. Jos en luovu perinnöstä, he haastaa minut oikeuteen. Joku juristi oli näin neuvonut tekemään. Minulla ei ole lapsia joten voisin kuulema helposti kieltäytyä perinnöstä. Painostus on kova, puhelin soi jatkuvasti kun jokainen haluaa vedota vuorollaan. En vieläkään tiedä mistä summista puhutaan, kun ei minulle kerrota mitään. Olettaisin, että tarvitsen lakimiehen joten tämä maksaa sitten kuitenkin jotain. Olen köyhä duunari, mutta oikeusaputoimiston mukaan en riittävän köyhä :(

      • 100-prosenttia-täysillä

        Odota haastetta (tai kannetta) ihan rauhassa! Sinun itsesi ei tarvitse ennen haasteen saamista pistää tikkua ristiin. Jos jostakin ihme kumman syystä saat jossakin vaiheessa haasteen kirjallisesti, joskin epäilen, vastustat asiaa pyydettäessä ja mahdollisesti siinä vaiheessa käytät lakimiehen palveluja. Ei maksa siinä vaiheessa muutamaa tuntia eli muutamaa satkua enempää.

        Ennen (mahdollista) haastetta sinulle lähes varmuudella on toimitettava kutsu perunkirjoitukseen. Perunkirjoitus on pidettävä pian eli kolmen kuukauden kuluessa kuolemasta.

        Tsemppiä - sinä et voi hävitä! Itse luulen kuvaamasi perusteella, että veljesi ovat ahneita paskiaisia, jotka yrittävät vain pelotella sinua, jolloin he itse saavat enemmän.

        Ajattele omalla päälläsi: miten joku muu voisi isäsi jo kuoltua postuumisti ilman sinun tahtoasi päättää, että isäsi ei ollutkaan isäsi...?! Jos isäsi olisi tällaista halunnut, asia olisi tehty jo aikaa sitten hänen vielä eläessään. Älä luovu perinnöstä, ellet itse halua luopua.


      • Onnibonni

        Käytännössä aloittaja voi hävitä jos hänen veljensä alkavat salassa jakamaan isän omaisuutta. Jos vaikka isällä oli ulkomailla omaisuutta, niin eihän se välttämättä näy missään Suomen rekistereissä eivätkä nämä veljet jää kiinni jos he myyvät sellaista omaisuutta pois, ainakaan jos aloittaja ei tiedä ko. omaisuuden olemassaolosta eikä tajua kysyä sen perään.
        Ei kaikki omaisuus niistä pankkitositteista ja verotiedoista ilmene.


      • No-joopa-joo

        Nämä veljesi ovat kyllä varsinaisen röyhkeitä sikoja. Ja lisäksi valehtelevat päin naamaa. Tasan tarkkaan yksikään juristi ei ole neuvonut heitä haastamaan sinua oikeuteen tämän asian tiimoilta. Tai sitten kyseinen "juristi" on juonut aivonsa pihalle jo vuosikymmeniä sitten.

        Älä ole huolissasi. Veljilläsi ei ole mitään, siis ei MITÄÄN laillista pohjaa millekään väitteilleen ja vaateilleen. Kun he soittavat sinulle, totea lyhyesti ja asiallisesti että et tule luopumaan perinnöstäsi missään olosuhteissa, että odotat kutsua perunkirjoitukseen seuraavien kahden ja puolen kuukauden kuluessa, ja että jos he jättävät sinut kutsumatta he syyllistyvät rikolliseen. Sen jälkeen kylmästi katkaiset puhelun joka kerta kun he soittavat. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta kuunnella heidän paskanjauhuutaan.


    • UrpoLehtinen

      Kannetta isyyden kumoamiseksi voivat ajaa aviomies, äiti tai lapsi.
      Isäsi ei luonnollisesti voi ajaa kannetta,äitisi ei myöskään koska hän on kanneoikeutensa menettänyt ja mitä suhun tulee niin en näe mitään syytä että sun pitäisi ajaa kannetta itse.

      sun veljilläs ole kanneoikeutta joten ole rauhassa,toki jos sulla on ylimäärästä n.100egee niin sijoita se vartin lakimiesneuvotteluun niin saat asiaan varmistuksen ja mielenrauhan.

    • UrpoLehtinen

      Lisäys..tietyin edellytyksin myös muilla lapsilla on isyyden kumoamiskanne,käsittääkseni silloin kun isän kanneaikaa on jäljellä ja isä kupsahtaa niin silloin hänen lähimmät oikeudenomistajat voivat nostaa isyyden kumoamiskanteen.

      Mutta tässä tapauksessa se taitaa hyvin pitkälti olla liian myöhäistä.

      • nhxgxhjxjxnx

        Näin sanoo laki.


    • 00530

      Vähän faktaa (eli isyyslakia) peliin:

      "Virallinen isäni kuoli ja nyt 3 veljeäni haluavat, että haen itse isyyden kumoamista."

      Voit toki hakea, jos haluat. Jos et halua, kysymys kuuluu: voivatko veljesi hakea?

      Isyyden kumoamisesta säädetään isyyslain 7 luvussa. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150011#L7 Lakia sovelletaan myös sinuun, vaikka olet syntytyt ennen lain voimaan tuloa (1.1.2016).

      IsyysL 7:41.1 (kanteen nostamiseen oikeutetut)
      "Isyyden kumoamista koskevan kanteen saa käräjäoikeudessa nostaa lapsi [SINÄ], äiti tai mies, jonka isyys on avioliiton perusteella todettu [ISÄ] tai maistraatin päätöksellä vahvistettu."

      SIIS
      Isäsi olisi eläessään ollut oikeutettu nostamaan kanteen, mikäli laissa säädetyt määräajat eivät olisi umpeutuneet.

      44.1-2 (määräajat)
      "Äidin, 42 §:n 2 momentissa tarkoitetun miehen ja miehen, jonka isyys on todettu avioliiton perusteella [ISÄ], on pantava kanne vireille =>kahden vuoden kuluessa lapsen syntymästä<=.

      Kanne voidaan tutkia, vaikka se olisi pantu vireille määräajan päättymisen jälkeen, jos kantajalla, jota 1 momentissa tarkoitetaan [ISÄ], oli laillinen este tai hän näyttää muun erittäin painavan syyn, jonka vuoksi kannetta ei ole aikaisemmin nostettu. Kanne on kuitenkin jätettävä tutkimatta, jos sitä ei ole nostettu viipymättä sen jälkeen, kun syy kanteen nostamatta jättämiselle oli poistunut."

      SIIS
      Isän olisi tullut nostaa kanne kahden vuoden kuluessa syntymästäsi. Kun ei ole nostanut, oikeus nostamiseen on menetetty. Poikkeuksellisesti isä olisi voinut nostaa kanteen myöhemminkin, jos hänellä olisi ollut laillinen este tai muu erittäin painava syy nostamatta jättämiseen määräajassa. Tällaista syytä hänellä tuskin on ollut - ja jos olisi ollutkin, kanne olisi tullut nostaa viipymättä (< 1 v) syyn poistuttua.

      43.2 (isän kuoleman vaikutus)
      "Kannetta isyyden kumoamiseksi ei voida panna vireille sellaisen 41 §:ssä tarkoitetun asianosaisen [ISÄ] puolesta, joka on kuollut. Isäksi todetun [ISÄ] tai vahvistetun miehen kuoltua hänen puolisonsa ja perillisensä [VELJET] voivat kuitenkin saattaa isyyden kumoamiskanteen vireille =>siten kuin 44 §:n 3 momentissa säädetään<=."

      SIIS
      Isän kuoltua veljilläsi olisi oikeus kanteen nostamiseen, mutta vain, jos lain mukaiset edellytykset (44.3) siihen olisivat olemassa.

      44.3 (veljien edellytykset kanteen nostamiseen)
      "Jos aviomies [ISÄ] tai isyytensä tunnustanut mies on kuollut =>menettämättä kanneoikeuttaan<=, on eloon jääneellä puolisolla sekä jokaisella, joka lapsen ohella tai lapsen jälkeen on miehen lähin perillinen [VELJET], oikeus nostaa kanne =>vuoden kuluessa miehen kuolemasta<= tai, jos miehellä vielä olisi ollut käytettävissään pitempi aika, tuon ajan kuluessa."

      SIIS
      Koska isä edellä olevan mukaisesti ON eläessään (ilmeisesti) MENETTÄNYT kanneoikeutensa, veljilläsi ei ole oikeutta nostaa isyyden kumoamista koskevaa kannetta. Jos veljesi kanteen (vuoden kuluessa isän kuolemasta) nostaisivat, heidän tulisi, jotta kanne edes otettaisiin tutkittavaksi, näyttää toteen, että isällä olisi ollut edellä mainittu (44.2) poikkeuksellinen peruste kanteen nostamiseen syntymästä luettavan kahden vuoden määräajan jälkeenkin.

      Jos et sinä kannetta nosta, sitä tuskin nostaa kukaan muukaan (tai jos nostaa, kannetta mitä ilmeisimmin ei oteta tutkittavaksi). Miksikäs siis nostaisit?

      • JotakinNäppä

        Kiitos. Tämä sama oli tosin kerrottu tässä ketjussa jo useaan kertaan.


      • 00530

        Turhaanpa kiittelet, jos et eroa tuohon "jo useaan kertaan kerrottuun" huomaa. Ero kun on siinä, että "useaan kertaan on kerrottu", että "ole rauhassa", "kanteen nostaminen taitaa olla myöhäistä" jne. Vasta minä toin ap:n nähtäväksi ne isyyslain säännökset, joiden - eikä vain kommentaattoreiden mutu-käsitysten - perusteella ap voi oman käsityksensä asiaan muodostaa. Siis nimenomaan "faktaa peliin", kuten kommenttini aloitin.


      • jsghsksjksyuy65
        00530 kirjoitti:

        Turhaanpa kiittelet, jos et eroa tuohon "jo useaan kertaan kerrottuun" huomaa. Ero kun on siinä, että "useaan kertaan on kerrottu", että "ole rauhassa", "kanteen nostaminen taitaa olla myöhäistä" jne. Vasta minä toin ap:n nähtäväksi ne isyyslain säännökset, joiden - eikä vain kommentaattoreiden mutu-käsitysten - perusteella ap voi oman käsityksensä asiaan muodostaa. Siis nimenomaan "faktaa peliin", kuten kommenttini aloitin.

        Hetkinen... tekstistäsi ja besser-wisser -asenteesta päätellen sinä olet nix_nax...?! Olenko oikeassa?


    • Ottinen

      Hei. Minä lähdin kirjoittamaan oletuksena, että minut voidaan haastaa isyysasiassa ja pohdin vain sen hintaa. Se, että kanne olisikin voitu nostaa ja minut passittaa dna testeihin ja olisi todettu etten ole isäni poika, ja näin menettänyt perintöosuuteni, sillä ei ollut niin suurta merkitystä. Murehdin vain rahaa joka palaisi tähän kaikkeen. Ei ole minun syyni, että isä jätti kumoamatta isyytensä aikanaan. Edes syntymäni ei ole syyni. Mitä enemmän tutkin asiaa näiden teidän antamien tietojen pohjalta, kiukku nousee ja alan kallistua kannalle, että otan pokkana vastaan perinnön. Vaikka se inhimillisesti katsoen onkin niin, etten ansaitse perintöä, se ei näytä lakia kiinnostavan.
      Kun mietin moraalisia ja inhimillisiä syitä kieltäytä perinnöstä, niin enpä löydä montaa syytä. Veljeni pilkkasivat ja hakkasivat minua koko lapsuuteni ja äpärän häpeästä olen toipunut vasta näin vanhemmalla iällä. Kukaan heistä ei ole pitänyt yhteyttä minuun enää vuosikausiin ja erehdyinkin luulemaan ensimmäisiä puheluja pyrkimykseksi rakentaa siltaa ja ystävyyttä. Nyt tajuan, että tarkoitus oli vain lämmitellä minut nostamaan kanne.

      En vastaa enää yhteenkään puheluun. En tiedä mistä summista tässä taistellaan enkä tiedä mistä löydän nuo tiedot. Saattaa olla, että he ovat jo syyllistyneet johonkin laittomaan, sillä minun suostumustani ei ole pyydetty mihinkään tässä vaiheessa. Aion kuitenkin taistella, oli siihen oikeutus tai ei. Kuten kerroitte, laki on laki.

      • Oik_yo_auttaa

        Hei

        Pari kysymystä aluksi.

        Milloin tämä ei-biologinen isäsi tarkalleen kuoli?
        Tiedätkö, onko perunkirjoitus jo jollakin hoidettavana?

        Menettelet nyt asiassa niin, että odottelet rauhassa kutsua perunkirjoitukseen. Kutsu merkitsee sitä, että perukirjaa laativa taho on merkitsemässä sinut pesän osakkaaksi. Se puolestaan merkitsee sitä, että olet jo askeleen lähempänä sitä perintöä, joka sinulle tosiasiallisesti kuuluu.

        Jos ja kun perunkirjoituskutsu tulee, sinulla ei ole velvollisuutta olla paikalla henkilökohtaisesti. Mitään allekirjoitusta tms. sinulta ei tarvita. Jos et tunne isäsi varallisuuden tilaa, etkä täten osaa varmistua sen oikein merkityksi tulemisesta, voit mielestäni yhtä hyvin vain pistäytyä tilaisuudessa varmistamassa sen, että nimesi on perukirjan osakasluettelossa ja sen, paljonko omaisuutta isäsi jälkeen on jäämässä. Jos et halua edes nähdä veljiäsi, voit lähettää paikalle myös jonkun tuttavasi tai muun luotetun henkilön valtakirjan kanssa tarkistamaan em. seikat. Toistaiseksi sinulle ei ole syntynyt kuluja.

        Jos haluat pelata varman päälle osakasasemasi suhteen, vaadi perunkirjoituksen toimittajalta ja veljiltäsi valmiin perukirjan osakasluettelon vahvistuttamista maistraatissa. Ainoa viranomainen jolle perukirja tavallisesti lähetetään, on verottaja, eivätkä he tarkista virkatodistusten ja osakasluettelon keskinäistä paikkansapitävyyttä. Maistraatti sen sijaan erillisestä pyynnöstä ja maksua vastaan tutkii osakasluettelon oikeellisuuden ja vahvistaa sen. Tämän jälkeen asemasi isäsi perillisenä olisi viimeistelty ja virallistettu. Vahvistuttaminen maksaa muistaakseni 250 euron luokkaa, mutta maksu vähennetään kuolinpesän varoista.

        Kun perunkirjoituksesta on päästy, pyri varmistumaan siitä, että pesä tulee selvitetyksi ja jaetuksi mahdollisimman pian. Viivästyminen hankaloittaa asioita, lisää kuluja ja aiheuttaa riitoja. Jos asia ei ole asiantuntijan hoidettavana tai kyseinen asiantuntija ei ole mielestäsi puolueeton, voit tehdä isäsi kotipaikan käräjäoikeuteen hakemuksen pesänselvittäjän ja -jakajan määräämiseksi, jolloin oikeus tutkii asian ja määrää riippumattoman asianajajan huolehtimaan kuolinpesän loppuunsaattamisesta. Tämä tietysti maksaa (pesänselvittäjän ja -jakajan palkkion suuruus riippuu pesän laajuudesta ja työmäärästä, mutta vähimmillään se on noin tuhannen euron luokkaa. Laajoissa ja riitaisissa pesissä puhutaan jopa kymmenestä tuhannesta eurosta), mutta palkkio vähennetään ennen jakoa kuolinpesän varoista, ei sinun tililtäsi.

        Nyt seuraa se vaihe, missä tarvitset rahaa tilillesi: kun saat perintöä, perintövero tulee maksettavaksi usein jo ennen kuin saat itse mitään rahanarvoista. Jos sinulla ei ole rahaa, ota lainaa. Mutta älä pikavippiä. Vielä parempi vaihtoehto on pyytää ennakko-osuutta pesänjakajalta. Se tarkoittaa sitä, että saat osan sinulle tulevasta perinnöstä jo ennen varsinaista jakoa. Käytä se verojen maksuun, älä tuhlaile.

        Kun perintöä aletaan lopulta jakamaan, osallistu jälleen jakokokouksiin henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä. Pidä huoli siitä, että jako-osuutesi (sinulle tuleva omaisuus) on mieluusti rahaa tai muuta helposti realisoitavaa, älä ryhdy mihinkään kesämökkitonttien kuudesosiin. Olet niin riidoissa veljiesi kanssa, että yhteisomistukset toisivat vain lisää harmia. Kokouksiin osallistuminen on sinulle ilmaista, joskin niitä järjestävä taho toki ottaa palkkonsa. Se kuuluu silti edelleen pesän varoista vähennettäviin kuluihin.

        Varmistu siitä, että perinnönjakokirjan mukaan sinulle tulee osuuttasi vastaava määrä pesän varoista. Pistäydy allekirjoittamassa jakokirja, ja huolehdi siitä että tilitietosi ovat pesänjakajalla. Odota että perintösumma on tililläsi, ja huokaise.


      • Oik_yo_auttaa

        Täydennän ja selkeytän vielä vastaustani. Huomaathan, että tässä on siis eri vaiheita.

        1. Perunkirjoitus - isäsi perilliset, omaisuus ja velat luetteloidaan. Sinun ei tarvitse välttämättä osallistua mihinkään eikä allekirjoittaa mitään.

        2. Pesänselvitysvaihe - isäsi omaisuutta aletaan joko muuttamaan rahaksi tai valmistelemaan sen siirtoa perillisille. Velat maksetaan, sopimukset irtisanotaan jne. Jos tämä on puolueettoman asiantuntijan (lakimies) hoidettavana, tämäkään vaihe ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Korkeintaan joudut antamaan suostumuksesi kiinteistöjen myyntiin tms. Senkin teet vain jos niin itse haluat, mikään pakko ei ole.

        3. Pesänjakovaihe - Edellisessä vaiheessa rahaksi muutettua omaisuutta ryhdytään jakamaan perillisille. Myös koti-irtaimisto ja muut irtaimet esineet jaetaan tässä vaiheessa. Allekirjoita jakokirja, toimita tilitietosi pesänjakajalle ja huolehdi siitä, että olet halutessasi paikalla jos ja kun koti-irtaimistoa jaetaan.

        Koti-irtaimistosta unohdinkin sanoa, että mikäli isälläsi oli arvokkaita taide-esineitä tai muuta, niiden tasapuolisesta jakamisesta tulisi varmistua. Jos sellaisia arvoesineitä tai muuta arvokasta irtainta on, pyri valokuvaamaan esineet ennakkoon ja varmista, että pesänselvittäjä on tietoinen niiden olemassaolosta. Näin veljesi eivät voi vaihvihkaa ujuttaan niitä itselleen ns. varsinainen perinnönjaon ohi. Lasiesineet, huonekalut ja taide esimerkiksi voivat olla hyvinkin arvokkaita, ja käteistä rahaakin saattaa asunnoista löytyä. Useimmiten, anteeksi vain, vanhusten kodit ovat kuitenkin täynnä jokseenkin kaatopaikkakelpoista tavaraa, jolla saattaa toki olla tunnearvoa.


      • Helsinki-Kallio

        > Vaikka se inhimillisesti katsoen onkin niin, etten ansaitse perintöä, se ei näytä lakia kiinnostavan.

        Inhimillisesti ajatellen sinä olet (ilmeisesti) isäsi kasvattama isäsi poika. Laki lähtee ajatuksesta, että se mikä ei ole kohtuus, ei voi olla oikeustakaan.

        > Aion kuitenkin taistella, oli siihen oikeutus tai ei.

        Onko ajatuksesi mukaan perintö ansaittava? Jos tämä olisi lähtökohta, vain harva lapsi ansaitsisi perintönsä. Silloin periaate olisi se, että kaikki perinnöt siirtyisivät kuoleman jälkeen yhteiskunnalle. Kommunismi onkin ihanteena loistava ajatus, mutta se ei sovi nykyihmisen luonteelle.

        Isäsi on puhunut ts. jättänyt puhumatta. Se oli isäsi viimeinen tahto - olla siis tekemättä asialle yhtään mitään.

        Jos et mielestäsi "ansaitse" perintöä, luovu siitä kirjallisesti. Tai ota perintö vastaan, ja lahjoita se hyväntekeväisyyteen.

        Perunkirjoitusta odotellessa tässä iltalukemista.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150011

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040


      • 00530

        "Minä lähdin kirjoittamaan oletuksena, että minut voidaan haastaa isyysasiassa ja pohdin vain sen hintaa. Se, että kanne olisikin voitu nostaa ja minut passittaa dna testeihin ja olisi todettu etten ole isäni poika, ja näin menettänyt perintöosuuteni, sillä ei ollut niin suurta merkitystä. Murehdin vain rahaa joka palaisi tähän kaikkeen."

        Sillä, voidaanko kanne nostaa vai ei, on ratkaiseva merkitys pohtimasi hinnankin kannalta. Jos veljesi eivät voi kannetta nostaa, ei tule kysymystä hinnastakaan.

        Jos taas itse nostaisit isyyden kumoamiskanteen, sinulle luonnollisesti tulisi kustannuksia, joista suurin olisi käyttämäsi avustajan palkkio. Mutta miksikäs nostaisit?


      • hyvähyvähyvä
        Oik_yo_auttaa kirjoitti:

        Täydennän ja selkeytän vielä vastaustani. Huomaathan, että tässä on siis eri vaiheita.

        1. Perunkirjoitus - isäsi perilliset, omaisuus ja velat luetteloidaan. Sinun ei tarvitse välttämättä osallistua mihinkään eikä allekirjoittaa mitään.

        2. Pesänselvitysvaihe - isäsi omaisuutta aletaan joko muuttamaan rahaksi tai valmistelemaan sen siirtoa perillisille. Velat maksetaan, sopimukset irtisanotaan jne. Jos tämä on puolueettoman asiantuntijan (lakimies) hoidettavana, tämäkään vaihe ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Korkeintaan joudut antamaan suostumuksesi kiinteistöjen myyntiin tms. Senkin teet vain jos niin itse haluat, mikään pakko ei ole.

        3. Pesänjakovaihe - Edellisessä vaiheessa rahaksi muutettua omaisuutta ryhdytään jakamaan perillisille. Myös koti-irtaimisto ja muut irtaimet esineet jaetaan tässä vaiheessa. Allekirjoita jakokirja, toimita tilitietosi pesänjakajalle ja huolehdi siitä, että olet halutessasi paikalla jos ja kun koti-irtaimistoa jaetaan.

        Koti-irtaimistosta unohdinkin sanoa, että mikäli isälläsi oli arvokkaita taide-esineitä tai muuta, niiden tasapuolisesta jakamisesta tulisi varmistua. Jos sellaisia arvoesineitä tai muuta arvokasta irtainta on, pyri valokuvaamaan esineet ennakkoon ja varmista, että pesänselvittäjä on tietoinen niiden olemassaolosta. Näin veljesi eivät voi vaihvihkaa ujuttaan niitä itselleen ns. varsinainen perinnönjaon ohi. Lasiesineet, huonekalut ja taide esimerkiksi voivat olla hyvinkin arvokkaita, ja käteistä rahaakin saattaa asunnoista löytyä. Useimmiten, anteeksi vain, vanhusten kodit ovat kuitenkin täynnä jokseenkin kaatopaikkakelpoista tavaraa, jolla saattaa toki olla tunnearvoa.

        Kiitos oik-yo helppolukuisesta tekstistä.


      • Onsenäinkin
        Oik_yo_auttaa kirjoitti:

        Täydennän ja selkeytän vielä vastaustani. Huomaathan, että tässä on siis eri vaiheita.

        1. Perunkirjoitus - isäsi perilliset, omaisuus ja velat luetteloidaan. Sinun ei tarvitse välttämättä osallistua mihinkään eikä allekirjoittaa mitään.

        2. Pesänselvitysvaihe - isäsi omaisuutta aletaan joko muuttamaan rahaksi tai valmistelemaan sen siirtoa perillisille. Velat maksetaan, sopimukset irtisanotaan jne. Jos tämä on puolueettoman asiantuntijan (lakimies) hoidettavana, tämäkään vaihe ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Korkeintaan joudut antamaan suostumuksesi kiinteistöjen myyntiin tms. Senkin teet vain jos niin itse haluat, mikään pakko ei ole.

        3. Pesänjakovaihe - Edellisessä vaiheessa rahaksi muutettua omaisuutta ryhdytään jakamaan perillisille. Myös koti-irtaimisto ja muut irtaimet esineet jaetaan tässä vaiheessa. Allekirjoita jakokirja, toimita tilitietosi pesänjakajalle ja huolehdi siitä, että olet halutessasi paikalla jos ja kun koti-irtaimistoa jaetaan.

        Koti-irtaimistosta unohdinkin sanoa, että mikäli isälläsi oli arvokkaita taide-esineitä tai muuta, niiden tasapuolisesta jakamisesta tulisi varmistua. Jos sellaisia arvoesineitä tai muuta arvokasta irtainta on, pyri valokuvaamaan esineet ennakkoon ja varmista, että pesänselvittäjä on tietoinen niiden olemassaolosta. Näin veljesi eivät voi vaihvihkaa ujuttaan niitä itselleen ns. varsinainen perinnönjaon ohi. Lasiesineet, huonekalut ja taide esimerkiksi voivat olla hyvinkin arvokkaita, ja käteistä rahaakin saattaa asunnoista löytyä. Useimmiten, anteeksi vain, vanhusten kodit ovat kuitenkin täynnä jokseenkin kaatopaikkakelpoista tavaraa, jolla saattaa toki olla tunnearvoa.

        Ei nuo vaiheet välttämättä mene aivan noin eikä tuossa järjestyksessä.
        Joskus pesänselvitykseen kuuluu myös perukirjan teko, mikäli sitä ei ole tehty.
        Varsinaista "virallista pesänselvitysvaihetta" taas ei tarvita, mikäli kaikki perilliset hyväksyvät perukirjan (eli pesä on jo heidän mielestään ok selvitetty) ja tekevät keskenään sopimusjaon.


      • Onsenäinkin
        Oik_yo_auttaa kirjoitti:

        Hei

        Pari kysymystä aluksi.

        Milloin tämä ei-biologinen isäsi tarkalleen kuoli?
        Tiedätkö, onko perunkirjoitus jo jollakin hoidettavana?

        Menettelet nyt asiassa niin, että odottelet rauhassa kutsua perunkirjoitukseen. Kutsu merkitsee sitä, että perukirjaa laativa taho on merkitsemässä sinut pesän osakkaaksi. Se puolestaan merkitsee sitä, että olet jo askeleen lähempänä sitä perintöä, joka sinulle tosiasiallisesti kuuluu.

        Jos ja kun perunkirjoituskutsu tulee, sinulla ei ole velvollisuutta olla paikalla henkilökohtaisesti. Mitään allekirjoitusta tms. sinulta ei tarvita. Jos et tunne isäsi varallisuuden tilaa, etkä täten osaa varmistua sen oikein merkityksi tulemisesta, voit mielestäni yhtä hyvin vain pistäytyä tilaisuudessa varmistamassa sen, että nimesi on perukirjan osakasluettelossa ja sen, paljonko omaisuutta isäsi jälkeen on jäämässä. Jos et halua edes nähdä veljiäsi, voit lähettää paikalle myös jonkun tuttavasi tai muun luotetun henkilön valtakirjan kanssa tarkistamaan em. seikat. Toistaiseksi sinulle ei ole syntynyt kuluja.

        Jos haluat pelata varman päälle osakasasemasi suhteen, vaadi perunkirjoituksen toimittajalta ja veljiltäsi valmiin perukirjan osakasluettelon vahvistuttamista maistraatissa. Ainoa viranomainen jolle perukirja tavallisesti lähetetään, on verottaja, eivätkä he tarkista virkatodistusten ja osakasluettelon keskinäistä paikkansapitävyyttä. Maistraatti sen sijaan erillisestä pyynnöstä ja maksua vastaan tutkii osakasluettelon oikeellisuuden ja vahvistaa sen. Tämän jälkeen asemasi isäsi perillisenä olisi viimeistelty ja virallistettu. Vahvistuttaminen maksaa muistaakseni 250 euron luokkaa, mutta maksu vähennetään kuolinpesän varoista.

        Kun perunkirjoituksesta on päästy, pyri varmistumaan siitä, että pesä tulee selvitetyksi ja jaetuksi mahdollisimman pian. Viivästyminen hankaloittaa asioita, lisää kuluja ja aiheuttaa riitoja. Jos asia ei ole asiantuntijan hoidettavana tai kyseinen asiantuntija ei ole mielestäsi puolueeton, voit tehdä isäsi kotipaikan käräjäoikeuteen hakemuksen pesänselvittäjän ja -jakajan määräämiseksi, jolloin oikeus tutkii asian ja määrää riippumattoman asianajajan huolehtimaan kuolinpesän loppuunsaattamisesta. Tämä tietysti maksaa (pesänselvittäjän ja -jakajan palkkion suuruus riippuu pesän laajuudesta ja työmäärästä, mutta vähimmillään se on noin tuhannen euron luokkaa. Laajoissa ja riitaisissa pesissä puhutaan jopa kymmenestä tuhannesta eurosta), mutta palkkio vähennetään ennen jakoa kuolinpesän varoista, ei sinun tililtäsi.

        Nyt seuraa se vaihe, missä tarvitset rahaa tilillesi: kun saat perintöä, perintövero tulee maksettavaksi usein jo ennen kuin saat itse mitään rahanarvoista. Jos sinulla ei ole rahaa, ota lainaa. Mutta älä pikavippiä. Vielä parempi vaihtoehto on pyytää ennakko-osuutta pesänjakajalta. Se tarkoittaa sitä, että saat osan sinulle tulevasta perinnöstä jo ennen varsinaista jakoa. Käytä se verojen maksuun, älä tuhlaile.

        Kun perintöä aletaan lopulta jakamaan, osallistu jälleen jakokokouksiin henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä. Pidä huoli siitä, että jako-osuutesi (sinulle tuleva omaisuus) on mieluusti rahaa tai muuta helposti realisoitavaa, älä ryhdy mihinkään kesämökkitonttien kuudesosiin. Olet niin riidoissa veljiesi kanssa, että yhteisomistukset toisivat vain lisää harmia. Kokouksiin osallistuminen on sinulle ilmaista, joskin niitä järjestävä taho toki ottaa palkkonsa. Se kuuluu silti edelleen pesän varoista vähennettäviin kuluihin.

        Varmistu siitä, että perinnönjakokirjan mukaan sinulle tulee osuuttasi vastaava määrä pesän varoista. Pistäydy allekirjoittamassa jakokirja, ja huolehdi siitä että tilitietosi ovat pesänjakajalla. Odota että perintösumma on tililläsi, ja huokaise.

        "Jos ja kun perunkirjoituskutsu tulee, sinulla ei ole velvollisuutta olla paikalla henkilökohtaisesti. Mitään allekirjoitusta tms. sinulta ei tarvita. Jos et tunne isäsi varallisuuden tilaa, etkä täten osaa varmistua sen oikein merkityksi tulemisesta, voit mielestäni yhtä hyvin vain pistäytyä tilaisuudessa varmistamassa sen, että nimesi on perukirjan osakasluettelossa ja sen, paljonko omaisuutta isäsi jälkeen on jäämässä. Jos et halua edes nähdä veljiäsi, voit lähettää paikalle myös jonkun tuttavasi tai muun luotetun henkilön valtakirjan kanssa tarkistamaan em. seikat. Toistaiseksi sinulle ei ole syntynyt kuluja."

        Kun kutsu tulee, voi ko. perukirjasta pyytää kopiota esimerkiksi sähköisesti, jotta voi tutustua sen sisältöön jo etukäteen. Sitten vain pitää itse tilaisuudessa tarkistaa, että ko. perukirja on samansanainen kuin se, jonka on saanut jo etukäteen luettavaksi.


      • 00530
        Oik_yo_auttaa kirjoitti:

        Täydennän ja selkeytän vielä vastaustani. Huomaathan, että tässä on siis eri vaiheita.

        1. Perunkirjoitus - isäsi perilliset, omaisuus ja velat luetteloidaan. Sinun ei tarvitse välttämättä osallistua mihinkään eikä allekirjoittaa mitään.

        2. Pesänselvitysvaihe - isäsi omaisuutta aletaan joko muuttamaan rahaksi tai valmistelemaan sen siirtoa perillisille. Velat maksetaan, sopimukset irtisanotaan jne. Jos tämä on puolueettoman asiantuntijan (lakimies) hoidettavana, tämäkään vaihe ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Korkeintaan joudut antamaan suostumuksesi kiinteistöjen myyntiin tms. Senkin teet vain jos niin itse haluat, mikään pakko ei ole.

        3. Pesänjakovaihe - Edellisessä vaiheessa rahaksi muutettua omaisuutta ryhdytään jakamaan perillisille. Myös koti-irtaimisto ja muut irtaimet esineet jaetaan tässä vaiheessa. Allekirjoita jakokirja, toimita tilitietosi pesänjakajalle ja huolehdi siitä, että olet halutessasi paikalla jos ja kun koti-irtaimistoa jaetaan.

        Koti-irtaimistosta unohdinkin sanoa, että mikäli isälläsi oli arvokkaita taide-esineitä tai muuta, niiden tasapuolisesta jakamisesta tulisi varmistua. Jos sellaisia arvoesineitä tai muuta arvokasta irtainta on, pyri valokuvaamaan esineet ennakkoon ja varmista, että pesänselvittäjä on tietoinen niiden olemassaolosta. Näin veljesi eivät voi vaihvihkaa ujuttaan niitä itselleen ns. varsinainen perinnönjaon ohi. Lasiesineet, huonekalut ja taide esimerkiksi voivat olla hyvinkin arvokkaita, ja käteistä rahaakin saattaa asunnoista löytyä. Useimmiten, anteeksi vain, vanhusten kodit ovat kuitenkin täynnä jokseenkin kaatopaikkakelpoista tavaraa, jolla saattaa toki olla tunnearvoa.

        "mikäli isälläsi oli arvokkaita taide-esineitä tai muuta, niiden tasapuolisesta jakamisesta tulisi varmistua. Jos sellaisia arvoesineitä tai muuta arvokasta irtainta on, pyri valokuvaamaan esineet ennakkoon ja varmista, että pesänselvittäjä on tietoinen niiden olemassaolosta. Näin veljesi eivät voi vaihvihkaa ujuttaan niitä itselleen ns. varsinainen perinnönjaon ohi."

        Hyvä neuvo, joka tuskin kuitenkaan auttaa ap:n tilanteessa. Jos veljet haluavat ujuttaa, he ovat sen tehneet ennen kuin ap:llä on mahdollisuutta valokuvailuun.

        Ap:
        "veljeni on jotenkin saaneet blokattua minut niin, etten edes tiedä onko isällä varallisuutta, velkoja tms. Isä on haudattu kaksi viikkoa sitten, tämä minulle ilmoitettiin jälkikäteen tekstiviestillä veljeni toimesta. Isän kuoleman jälkeen olen täysin ulkopuolinen eikä kukaan kerro mitään."


      • Oik_yo_auttaa

        Aivan oikein, virallisselvitys ei toki ole välttämätön. Kuolinpesä voidaan aivan hyvin jättää myös osakkaiden hallintoon ja jaettavaksi, mikäli omaisuuden realisoimiselle ei ole tarvetta tai se on osakkaiden helppo tehdä itse.

        Tärkeimpänä edellytyksenä osakashallinnolle on kuitenkin osakkaiden keskinäinen toimeentulo ja sopuisuus. Tässä ketjussa esillä olevassa tapauksessa sellaisesta ei selvästikään ole kysymys, joten kirjoitin vastaukseni suoraan virallisselvityksen näkökulmasta – se kun asiassa selvästi on tarpeen.

        Sen sijaan en sanoisi, että pesänselvitysvaihetta ei olisi joissain pesissä ollenkaan. Käytännössä kaikissa pesissä on edes muutama lasku maksettavana, puhelinliittymä suljettavana ja vuokrasopimus päätettävänä, vaikka realisoitavaa omaisuutta ei olisikaan tai se jaettaisiin suoraan tasan perillisten kesken. Näiden toimien hoitaminen on juurikin pesän jakokuntoon saattamista eli sen selvittämistä, teki sen sitten oikeuden määräämä henkilö tai osakkaat/osakas itse.

        Pidän kiinni myös perunkirjoituksesta omana vaiheenaan, perukirja kun on edellytys lähestulkoon kaikille pesänselvitystoimille. Se vaaditaan pesänselvittäjän hakemuksen liitteeksi, ja toisaalta pesää yksin hallitsevat osakkaat tarvitsevat sen asioidakseen esimerkiksi pankeissa, joissa vainajalla on ollut tilejä. Perukirja sukuselvityksineen tai maistraatin vahvistamana kun on on ikään kuin osakkaille laadittu valtakirja toimia pesän asioiden suhteen. Toki tulee huomata, että jotkin toimenpiteet vaativat perukirjan lisäksi myös muiden osakkaiden suostumuksen.

        Ketjun aloittaja: kysy toki, jos haluat tietää vielä jostakin lisää. Autan parhaani mukaan.


      • Oik_yo_auttaa
        Onsenäinkin kirjoitti:

        "Jos ja kun perunkirjoituskutsu tulee, sinulla ei ole velvollisuutta olla paikalla henkilökohtaisesti. Mitään allekirjoitusta tms. sinulta ei tarvita. Jos et tunne isäsi varallisuuden tilaa, etkä täten osaa varmistua sen oikein merkityksi tulemisesta, voit mielestäni yhtä hyvin vain pistäytyä tilaisuudessa varmistamassa sen, että nimesi on perukirjan osakasluettelossa ja sen, paljonko omaisuutta isäsi jälkeen on jäämässä. Jos et halua edes nähdä veljiäsi, voit lähettää paikalle myös jonkun tuttavasi tai muun luotetun henkilön valtakirjan kanssa tarkistamaan em. seikat. Toistaiseksi sinulle ei ole syntynyt kuluja."

        Kun kutsu tulee, voi ko. perukirjasta pyytää kopiota esimerkiksi sähköisesti, jotta voi tutustua sen sisältöön jo etukäteen. Sitten vain pitää itse tilaisuudessa tarkistaa, että ko. perukirja on samansanainen kuin se, jonka on saanut jo etukäteen luettavaksi.

        Perukirjaluonnokseen tutustuminen ennakolta on myös hyvä neuvo. Toivottavasti perukirja vain on ammattilaisella laadittavana, eikä joku muista veljistä ole päättänyt esimerkiksi tehdä sitä itse.

        Nimimerkin 00530 huomio on myös oikea. Tilanne on sen osalta harmillinen, sillä irtainta omaisuutta ammattilaistenkaan toimesta harvemmin merkitään perukirjaan, vaikka se ylittäisikin reilusti ns. tavanomaiselle koti-irtaimistolle asetetun arvon. Sen jakaminen vain muutaman osakkaan kesken on nyt käsillä olevassa tilanteessa siis täysin mahdollista, sillä irtaimiston laajuuteen kukaan ulkopuolinen ei tule perehtymään ennen mahdollista virallisselvitystä. Valitettavasti oikeuden määräämän pesänselvittäjänkään on hyvin hankala näyttää tällaisen ohijaon tapahtumista jälkikäteen, jos hän sellaista edes ryhtyisi tutkimaan.

        AP: jos tiedät, että isälläsi on ollut esimerkiksi yksittäisiä, selkeästi yksilöitävissä olevia arvoesineitä, pyri varmistumaan edes niiden osalta, että ne ovat vielä tallessa. Jos koti-irtaimistoon kuuluu esineitä, joiden arvo ylittää 4000 euroa, ne tulisi merkitä keskeisimmiltään osin perukirjaan.


      • Onsenäinkin

        "Sen sijaan en sanoisi, että pesänselvitysvaihetta ei olisi joissain pesissä ollenkaan. "
        En minäkään sanoisi. Kuten kirjoitinkin, tarkoitin nimenomaan sitä, että virallisselvitystä ei välttämättä tarvita. Onko se tässä esimerkin pesässä tarpeen, sitähän ei tiedä. Jos ap saa kopion perukirjasta ja osaa arvioida sen "oikeellisuuden", ei virallinen selvittäjä välttämättä ole tarpeen. Riippuu pesästä, mutta usein kaikenlaiset virallisselvittäjät tulevat kalliiksi ja joskus myös tekevät asiat entistä vaikeammiksi.

        Eri asia on, onko tarvetta pesänjakajalle. Voi hyvinkin olla, että on. Joku tässä ketjussa neuvoi, ettei pidä suostua mihinkään kiinteistön osaomistukseen tms. Periaatteessa jokainen perillinen perii kuitenkin "osan kaikenlaisesta omaisuudesta". Poikkeaminen siitä tarkoittaa useimmiten, että on päästy sopimusjakoon tai että on esim. myyty/lunastettu ko. kiinteä omaisuus ja jaettu rahat siitä sitten.

        Joskus pesänselvittäjä joutuu tekemään myös perukirjan, mikäli sitäkään ei ole saatu tehtyä tai siitä on riitaa.


      • Onsenäinkin
        Oik_yo_auttaa kirjoitti:

        Perukirjaluonnokseen tutustuminen ennakolta on myös hyvä neuvo. Toivottavasti perukirja vain on ammattilaisella laadittavana, eikä joku muista veljistä ole päättänyt esimerkiksi tehdä sitä itse.

        Nimimerkin 00530 huomio on myös oikea. Tilanne on sen osalta harmillinen, sillä irtainta omaisuutta ammattilaistenkaan toimesta harvemmin merkitään perukirjaan, vaikka se ylittäisikin reilusti ns. tavanomaiselle koti-irtaimistolle asetetun arvon. Sen jakaminen vain muutaman osakkaan kesken on nyt käsillä olevassa tilanteessa siis täysin mahdollista, sillä irtaimiston laajuuteen kukaan ulkopuolinen ei tule perehtymään ennen mahdollista virallisselvitystä. Valitettavasti oikeuden määräämän pesänselvittäjänkään on hyvin hankala näyttää tällaisen ohijaon tapahtumista jälkikäteen, jos hän sellaista edes ryhtyisi tutkimaan.

        AP: jos tiedät, että isälläsi on ollut esimerkiksi yksittäisiä, selkeästi yksilöitävissä olevia arvoesineitä, pyri varmistumaan edes niiden osalta, että ne ovat vielä tallessa. Jos koti-irtaimistoon kuuluu esineitä, joiden arvo ylittää 4000 euroa, ne tulisi merkitä keskeisimmiltään osin perukirjaan.

        "Nimimerkin 00530 huomio on myös oikea. Tilanne on sen osalta harmillinen, sillä irtainta omaisuutta ammattilaistenkaan toimesta harvemmin merkitään perukirjaan, vaikka se ylittäisikin reilusti ns. tavanomaiselle koti-irtaimistolle asetetun arvon. Sen jakaminen vain muutaman osakkaan kesken on nyt käsillä olevassa tilanteessa siis täysin mahdollista, sillä irtaimiston laajuuteen kukaan ulkopuolinen ei tule perehtymään ennen mahdollista virallisselvitystä. Valitettavasti oikeuden määräämän pesänselvittäjänkään on hyvin hankala näyttää tällaisen ohijaon tapahtumista jälkikäteen, jos hän sellaista edes ryhtyisi tutkimaan.

        AP: jos tiedät, että isälläsi on ollut esimerkiksi yksittäisiä, selkeästi yksilöitävissä olevia arvoesineitä, pyri varmistumaan edes niiden osalta, että ne ovat vielä tallessa. Jos koti-irtaimistoon kuuluu esineitä, joiden arvo ylittää 4000 euroa, ne tulisi merkitä keskeisimmiltään osin perukirjaan."

        Näinhän se on, mutta kun ajattelee ap:n tilannetta ja lähtökohtaa, jossa hän oli jo lähes suostumassa isyyden kumoamiseen ja siten koko perinnöstä luopumiseen, tällainen irtaimesta omaisuudesta taisteleminen vie ihan turhaan energiaa. Siinä jos jossain tulee yleensä niitä todella suuria, tunnepitoisia riitoja siitä, kuka minkäkin purkin saa. Helpommalla pääsee, kun ei siihen panosta, ellei sitten isällään ole ollut todellakin Picassoja tai kultaharkkoja kassakaapissa....


      • Oik_yo_auttaa
        Onsenäinkin kirjoitti:

        "Sen sijaan en sanoisi, että pesänselvitysvaihetta ei olisi joissain pesissä ollenkaan. "
        En minäkään sanoisi. Kuten kirjoitinkin, tarkoitin nimenomaan sitä, että virallisselvitystä ei välttämättä tarvita. Onko se tässä esimerkin pesässä tarpeen, sitähän ei tiedä. Jos ap saa kopion perukirjasta ja osaa arvioida sen "oikeellisuuden", ei virallinen selvittäjä välttämättä ole tarpeen. Riippuu pesästä, mutta usein kaikenlaiset virallisselvittäjät tulevat kalliiksi ja joskus myös tekevät asiat entistä vaikeammiksi.

        Eri asia on, onko tarvetta pesänjakajalle. Voi hyvinkin olla, että on. Joku tässä ketjussa neuvoi, ettei pidä suostua mihinkään kiinteistön osaomistukseen tms. Periaatteessa jokainen perillinen perii kuitenkin "osan kaikenlaisesta omaisuudesta". Poikkeaminen siitä tarkoittaa useimmiten, että on päästy sopimusjakoon tai että on esim. myyty/lunastettu ko. kiinteä omaisuus ja jaettu rahat siitä sitten.

        Joskus pesänselvittäjä joutuu tekemään myös perukirjan, mikäli sitäkään ei ole saatu tehtyä tai siitä on riitaa.

        Olemme siis samoilla jäljillä.

        On totta, että keskustelupalstalla esitetyn anonyymin tiedon pohjalta pesänselvittäjän tarpeen arvioiminen on hieman puutteellista. Pitää myös paikkansa, että joskus pesänselvittäjän hakeminen tulehduttaa entisestään osakkaiden välejä.

        Toin kuitenkin pesänselvittäjän hakemisen mahdollisuuden esiin siksi, että asiantunteva virallisselvitys on lähtökohtaisesti riitaisissa pesissä paras tae sille, että asia saadaan oikeudenmukaisesti ja joutuisasti loppuunkäsitellyksi.

        Pelkkä perukirjan oikeellisuudesta varmistuminen ei vielä vie pitkälle, jos pesään kuuluu esimerkiksi kiinteää tai muuta ns. riitaherkkää omaisuutta. Osakkaiden keskinäisessä hallinnossa vaihtoehdot ovat joko sen myymisestä tai yhteisomistuksesta sopiminen, tai muuten pesän tilanne jäätyy paikoilleen eikä jakoa päästä suorittamaan. Pesänselvittäjällä on sen sijaan lähtökohtaisesti paremmat edellytykset hakea tarvittaessa oikeudelta lupaa ongelmaksi muodostuneen kiinteistön myyntiin, jonka jälkeen pesä jälleen etenee. Toki hyvä pesänselvittäjä pyrkii ratkaisemaan nämäkin kysymykset ensisijaisesti sovinnollisesti.

        Ainakin itse suosittelin juurikin yhteisomistussuhteiden välttämistä. Tämä neuvo koskee nimenomaan riitaisia pesiä, sillä niissä osakkaiden väliset yhteisomistukset ovat jo valmiiksi niin hataralla pohjalla, että niiden vaarana on vain uusien riitojen syntyminen tulevaisuudessa. Tämä liittyy myös pesänselvittäjän hyötyihin, sillä virallisselvityksessä näistä pattitilanteista (riitainen yhteisomistus vs. tilanteen jäätyminen) saatetaan selvitä jouhevammin.

        Pesänselvittäjät ovat usein kalliita, se on totta ja toinkin sen esiin jo ensimmäisessä viestissäni. Pitkissä toimeksiannoissa laskut voivat olla maallikoiden silmiin melko hurjia. Etuna yksin riitelemiseen nähden on kuitenkin se, että kustannukset vähennetään pesän varoista ja ne jakautuvat siten osakkaiden perintöosuuksien kesken. Yksittäisillä osakkailla ei ole henkilökohtaista kuluriskiä (ellei sellaista vastuuta pesän veloista ole töpeksimällä hankkinut), kun taas yksin riidellessä oikeudelliseen apuun turvautuminen tulisi maksaa ns. jo omistamallaan, omalla rahalla.

        Ja kyllä, pesänselvittäjä voi joutua tekemään perukirjan. Tällöinkin hän kuitenkin tekee sen ennen lähes ensi töikseen. Pesänselvitystoimenpiteet saattavat ilmetä tällöin osin samanaikaisesti perunkirjoituksen valmistelun kanssa (esim. sopimusten irtisanominen ja omaisuuden haltuunotto), mutta omaisuuden myyntiin ei tällöinkään ryhdytä ennen perunkirjoituksen pitämistä. Tältä osin keskustelu on tosin melko teoreettinen, AP:n kannalta siitä ei ole iloa. Mielenkiintoista se kuitenkin itselleni on.


      • Oik_yo_auttaa
        Onsenäinkin kirjoitti:

        "Nimimerkin 00530 huomio on myös oikea. Tilanne on sen osalta harmillinen, sillä irtainta omaisuutta ammattilaistenkaan toimesta harvemmin merkitään perukirjaan, vaikka se ylittäisikin reilusti ns. tavanomaiselle koti-irtaimistolle asetetun arvon. Sen jakaminen vain muutaman osakkaan kesken on nyt käsillä olevassa tilanteessa siis täysin mahdollista, sillä irtaimiston laajuuteen kukaan ulkopuolinen ei tule perehtymään ennen mahdollista virallisselvitystä. Valitettavasti oikeuden määräämän pesänselvittäjänkään on hyvin hankala näyttää tällaisen ohijaon tapahtumista jälkikäteen, jos hän sellaista edes ryhtyisi tutkimaan.

        AP: jos tiedät, että isälläsi on ollut esimerkiksi yksittäisiä, selkeästi yksilöitävissä olevia arvoesineitä, pyri varmistumaan edes niiden osalta, että ne ovat vielä tallessa. Jos koti-irtaimistoon kuuluu esineitä, joiden arvo ylittää 4000 euroa, ne tulisi merkitä keskeisimmiltään osin perukirjaan."

        Näinhän se on, mutta kun ajattelee ap:n tilannetta ja lähtökohtaa, jossa hän oli jo lähes suostumassa isyyden kumoamiseen ja siten koko perinnöstä luopumiseen, tällainen irtaimesta omaisuudesta taisteleminen vie ihan turhaan energiaa. Siinä jos jossain tulee yleensä niitä todella suuria, tunnepitoisia riitoja siitä, kuka minkäkin purkin saa. Helpommalla pääsee, kun ei siihen panosta, ellei sitten isällään ole ollut todellakin Picassoja tai kultaharkkoja kassakaapissa....

        Aivan totta, juuri totesinkin itsekseni että tästä olisi ollut hyvä mainita.

        Yksittäisen kiistakapulan merkitystä koko konfliktin kannalta kannattaa arvioida. Itsekin tässä nimenomaisessa tapauksessa suosittelisin, että AP keskittyy perukirjaan merkittävän omaisuuden oikeudenmukaiseen kotiuttamiseen. Jos isä nyt sattui olemaan sveitsiläisten laatukellojen harrastaja, kannattaa asiaa vielä harkita.


      • Onsenäinkin
        Oik_yo_auttaa kirjoitti:

        Olemme siis samoilla jäljillä.

        On totta, että keskustelupalstalla esitetyn anonyymin tiedon pohjalta pesänselvittäjän tarpeen arvioiminen on hieman puutteellista. Pitää myös paikkansa, että joskus pesänselvittäjän hakeminen tulehduttaa entisestään osakkaiden välejä.

        Toin kuitenkin pesänselvittäjän hakemisen mahdollisuuden esiin siksi, että asiantunteva virallisselvitys on lähtökohtaisesti riitaisissa pesissä paras tae sille, että asia saadaan oikeudenmukaisesti ja joutuisasti loppuunkäsitellyksi.

        Pelkkä perukirjan oikeellisuudesta varmistuminen ei vielä vie pitkälle, jos pesään kuuluu esimerkiksi kiinteää tai muuta ns. riitaherkkää omaisuutta. Osakkaiden keskinäisessä hallinnossa vaihtoehdot ovat joko sen myymisestä tai yhteisomistuksesta sopiminen, tai muuten pesän tilanne jäätyy paikoilleen eikä jakoa päästä suorittamaan. Pesänselvittäjällä on sen sijaan lähtökohtaisesti paremmat edellytykset hakea tarvittaessa oikeudelta lupaa ongelmaksi muodostuneen kiinteistön myyntiin, jonka jälkeen pesä jälleen etenee. Toki hyvä pesänselvittäjä pyrkii ratkaisemaan nämäkin kysymykset ensisijaisesti sovinnollisesti.

        Ainakin itse suosittelin juurikin yhteisomistussuhteiden välttämistä. Tämä neuvo koskee nimenomaan riitaisia pesiä, sillä niissä osakkaiden väliset yhteisomistukset ovat jo valmiiksi niin hataralla pohjalla, että niiden vaarana on vain uusien riitojen syntyminen tulevaisuudessa. Tämä liittyy myös pesänselvittäjän hyötyihin, sillä virallisselvityksessä näistä pattitilanteista (riitainen yhteisomistus vs. tilanteen jäätyminen) saatetaan selvitä jouhevammin.

        Pesänselvittäjät ovat usein kalliita, se on totta ja toinkin sen esiin jo ensimmäisessä viestissäni. Pitkissä toimeksiannoissa laskut voivat olla maallikoiden silmiin melko hurjia. Etuna yksin riitelemiseen nähden on kuitenkin se, että kustannukset vähennetään pesän varoista ja ne jakautuvat siten osakkaiden perintöosuuksien kesken. Yksittäisillä osakkailla ei ole henkilökohtaista kuluriskiä (ellei sellaista vastuuta pesän veloista ole töpeksimällä hankkinut), kun taas yksin riidellessä oikeudelliseen apuun turvautuminen tulisi maksaa ns. jo omistamallaan, omalla rahalla.

        Ja kyllä, pesänselvittäjä voi joutua tekemään perukirjan. Tällöinkin hän kuitenkin tekee sen ennen lähes ensi töikseen. Pesänselvitystoimenpiteet saattavat ilmetä tällöin osin samanaikaisesti perunkirjoituksen valmistelun kanssa (esim. sopimusten irtisanominen ja omaisuuden haltuunotto), mutta omaisuuden myyntiin ei tällöinkään ryhdytä ennen perunkirjoituksen pitämistä. Tältä osin keskustelu on tosin melko teoreettinen, AP:n kannalta siitä ei ole iloa. Mielenkiintoista se kuitenkin itselleni on.

        Oik_yo:
        "Pesänselvittäjällä on sen sijaan lähtökohtaisesti paremmat edellytykset hakea tarvittaessa oikeudelta lupaa ongelmaksi muodostuneen kiinteistön myyntiin, jonka jälkeen pesä jälleen etenee. Toki hyvä pesänselvittäjä pyrkii ratkaisemaan nämäkin kysymykset ensisijaisesti sovinnollisesti."

        On hyvä huomioida, että pesänselvittäjä ei välttämättä toimi pesänjakajana.
        Puhut mielestäni tässä enemmänkin pesänJAKAJAN tehtävistä.

        Sama henkilö voi toimia sekä pesänselvittäjänä että -jakajana, mutta ei ole sitä automaattisesti, mikäli on esim. haettu vain pesänselvittäjää tai pesänjakajaa.


      • rauhoitellaan_pääsääntö
        Onsenäinkin kirjoitti:

        Oik_yo:
        "Pesänselvittäjällä on sen sijaan lähtökohtaisesti paremmat edellytykset hakea tarvittaessa oikeudelta lupaa ongelmaksi muodostuneen kiinteistön myyntiin, jonka jälkeen pesä jälleen etenee. Toki hyvä pesänselvittäjä pyrkii ratkaisemaan nämäkin kysymykset ensisijaisesti sovinnollisesti."

        On hyvä huomioida, että pesänselvittäjä ei välttämättä toimi pesänjakajana.
        Puhut mielestäni tässä enemmänkin pesänJAKAJAN tehtävistä.

        Sama henkilö voi toimia sekä pesänselvittäjänä että -jakajana, mutta ei ole sitä automaattisesti, mikäli on esim. haettu vain pesänselvittäjää tai pesänjakajaa.

        Eipäs mennä nyt asioiden edelle. Tässä on varmasti avaajalle ihan tarpeeksi purtavaa jo.


    • Oik_yo

      Juu, aina sama henkilö ei ota molempia rooleja. Nyt kuitenkin on ollut puheena tilanne, jossa (AP:n) tavoitteena on saada pesä selvitettyä ja jaettua viivytyksettä. Tällöin ei ole syytä jättää näitä vaiheita eri henkilöiden hoidettavaksi.

      Toki voitaisiin kuvitella tilanne, jossa osakkaat ovat ne muutamat sähkölaskut maksaneet ja sopimukset lakkauttaneet, ts. selvittäneet pesän, mutta eivät pääse sopimukseen mummonmökin jakamisesta. Tällöin pelkkä pesänjakajan hakeminen olisi järkevää.

      Vastaavasti on tilanteita, joissa itse jako tulisi varmasti menemään sulassa sovussa, mutta pesä on velkainen ja sisältää esimerkiksi muutaman henkilöyhtiön ja maanvuokrasopimuksen. Tällöin on paikallaan, että asiantuntija hoitaa em. seikat, mutta jättää jakovaiheen osakkaille. Tosin tällöinkin hakisin itse kyseiselle avustajalle samalla kertaa myös pesänjakajan aseman, samalla hakemusmaksulla kun sen saisi. Olkoonkin, että virallisjaon toimia ei sinänsä tarvittaisi ja että lakimies vain laatisi selvitetyn pesän pohjalta perinnönjakosopimuksen osakkaille valmiiksi.

      Kiinteistön myyminen voi siis tapahtua kummassakin, sekä selvitys- että jakovaiheessa. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että puhtaasti jakoa varten myyminen kuuluu juurikin pesänjakajalle. Edellä kirjoitin siis siltä osin epätarkasti. Tämän erottelun käytännön merkitys kuitenkin pienenee niissä tilanteissa, joissa sama henkilö hoitaa molempia rooleja.

      Mutta kuten nimim. Rauhoitellaan jo toteisikin, olen edellä kirjoitellut aloittajan tapaukseen näiden hatarien lähtötietojen perusteella sopivia pääsääntöjä. Olen tarkoituksella jättänyt niissä auki kirjoittamatta osan kaikista mahdollisista toimintavaihtoehdoista, sillä niiden sepostaminen ei AP:ta käytännössä auttaisi.

      Hatunnosto kuitenkin sille, että jaksat haastaa. Toivottavasti AP pysyy silti kärryillä, jos hätä ja avuntarve ovat todellisia.

      • Onsenäinkin

        Halusin tuoda esiin pesänselvittäjän ja pesänjakajan eri roolit, koska olen nähnyt/kuullut, kun monesti kuolinpesän osakkailla ei ole käsitystä näiden eroista.
        Siksi ap:nkin on hyvä tietää jo nyt tämä asia, sillä jos esimerkiksi hän vaatii pesänselvittäjän ja/tai pesänjakajan määräämistä, on hyvä tietää, mitä ns. "pyytää".

        Ilman kunnollisia perustietoja tästä pesästä ei tosiaankaan voi oikein sanoa, mitä on tarvis hakea. Mutta jotenkin tuntuu, että pesän velkojen kattamiseksi ainakaan esim. kiinteistöjen myyntiä tms. ei ole ilmeisesti tarpeen tehdä. Tuskin nämä "veljet" ajaisivat asiaansa näin ponnekkaasti, jos pesä olisi ilmeisen velkainen?

        Voi hyvin kuvitella, että tässä esimerkin tapauksessa olisi tarpeen pesänselvittäjä jakaja.
        Mutta eihän sitäkään tiedä....
        Jos valitsee tehtävään "väärän" henkilön, tilanne voi jopa hankaloitua.

        Paras tilanne olisi aina, että pystyttäisiin pesä selvittämään ja jakamaan ilman "virallistahoja". Vaikkapa sitten asianajajan tms. avulla.

        Ap ei ole missään vaiheessa kertonut, kuinka hyvin hän oli nk. isänsä asioista tietoinen. Onko esim. äiti jo kuollut? Olivatko hän ja "isä" enää tekemisissä? Jne.


      • 00530
        Onsenäinkin kirjoitti:

        Halusin tuoda esiin pesänselvittäjän ja pesänjakajan eri roolit, koska olen nähnyt/kuullut, kun monesti kuolinpesän osakkailla ei ole käsitystä näiden eroista.
        Siksi ap:nkin on hyvä tietää jo nyt tämä asia, sillä jos esimerkiksi hän vaatii pesänselvittäjän ja/tai pesänjakajan määräämistä, on hyvä tietää, mitä ns. "pyytää".

        Ilman kunnollisia perustietoja tästä pesästä ei tosiaankaan voi oikein sanoa, mitä on tarvis hakea. Mutta jotenkin tuntuu, että pesän velkojen kattamiseksi ainakaan esim. kiinteistöjen myyntiä tms. ei ole ilmeisesti tarpeen tehdä. Tuskin nämä "veljet" ajaisivat asiaansa näin ponnekkaasti, jos pesä olisi ilmeisen velkainen?

        Voi hyvin kuvitella, että tässä esimerkin tapauksessa olisi tarpeen pesänselvittäjä jakaja.
        Mutta eihän sitäkään tiedä....
        Jos valitsee tehtävään "väärän" henkilön, tilanne voi jopa hankaloitua.

        Paras tilanne olisi aina, että pystyttäisiin pesä selvittämään ja jakamaan ilman "virallistahoja". Vaikkapa sitten asianajajan tms. avulla.

        Ap ei ole missään vaiheessa kertonut, kuinka hyvin hän oli nk. isänsä asioista tietoinen. Onko esim. äiti jo kuollut? Olivatko hän ja "isä" enää tekemisissä? Jne.

        "Ap ei ole missään vaiheessa kertonut, kuinka hyvin hän oli nk. isänsä asioista tietoinen. Onko esim. äiti jo kuollut? Olivatko hän ja "isä" enää tekemisissä? Jne. "

        Eikö? Jäikö tämä lukematta?

        Ap:
        "veljeni on jotenkin saaneet blokattua minut niin, etten edes tiedä onko isällä varallisuutta, velkoja tms. Isä on haudattu kaksi viikkoa sitten, tämä minulle ilmoitettiin jälkikäteen tekstiviestillä veljeni toimesta. Isän kuoleman jälkeen olen täysin ulkopuolinen eikä kukaan kerro mitään."

        "... kuinka hyvin hän oli nk. isänsä asioista tietoinen ..."

        Millä oikeudella nimität ap:n isää "nk. isäksi"?


      • Onsenäinkin

        Ohhoh, "00530" (eli tiedämme kyllä kuka) puuttuu epäolennaisuuksiin.

        Eihän tuo, että veljet blokkaavat ulos tilanteesta nyt kerro mitään siitä, onko ap:llä MITÄÄN tietoa kuolleen henkilön mahdollisesta omaisuudesta ym. On ihan eri tilanne, jos ap on ollut kyseessä olevan kuolleen henkilön kanssa tekemisissä esimerkiksi vuosi sitten tai kymmenen vuotta sitten. Tai että onko tämä henkilö ollut häneen yhteydessä jotenkin kuitenkin.

        Ja ei, en tosiaan nähnyt missään tietoa siitä, onko äiti elossa.
        Jos on ja jos ap on hänen kanssaan tekemisissä, jotain tietoa hän mahdollisesti saa sitäkin kautta.

        Mitä sinä revit pelihoususi, jos kirjoitan nk. isä? Ap on itse maininnut, että todennäköisesti tässä ketjussa mainittu kuollut henkilö ei ole hänen isänsä. Siksi kirjoitin nk. isä. Ei ollut kirjoitettu loukkaavasti eikä ollut tarkoitettu loukkaavaksi.

        Keskity olennaisuuksiin.
        Eiköhän ole tärkeämpää antaa kommentteja itse asioihin eikä tapella muiden keskustelijoidan kanssa, vai mitä?


      • 00530
        Onsenäinkin kirjoitti:

        Ohhoh, "00530" (eli tiedämme kyllä kuka) puuttuu epäolennaisuuksiin.

        Eihän tuo, että veljet blokkaavat ulos tilanteesta nyt kerro mitään siitä, onko ap:llä MITÄÄN tietoa kuolleen henkilön mahdollisesta omaisuudesta ym. On ihan eri tilanne, jos ap on ollut kyseessä olevan kuolleen henkilön kanssa tekemisissä esimerkiksi vuosi sitten tai kymmenen vuotta sitten. Tai että onko tämä henkilö ollut häneen yhteydessä jotenkin kuitenkin.

        Ja ei, en tosiaan nähnyt missään tietoa siitä, onko äiti elossa.
        Jos on ja jos ap on hänen kanssaan tekemisissä, jotain tietoa hän mahdollisesti saa sitäkin kautta.

        Mitä sinä revit pelihoususi, jos kirjoitan nk. isä? Ap on itse maininnut, että todennäköisesti tässä ketjussa mainittu kuollut henkilö ei ole hänen isänsä. Siksi kirjoitin nk. isä. Ei ollut kirjoitettu loukkaavasti eikä ollut tarkoitettu loukkaavaksi.

        Keskity olennaisuuksiin.
        Eiköhän ole tärkeämpää antaa kommentteja itse asioihin eikä tapella muiden keskustelijoidan kanssa, vai mitä?

        Kuka ei osaa keskittyä olennaisuuksiin eikä ymmärrä selvää puhetta? Kun ap kertoo: "etten edes tiedä onko isällä varallisuutta, velkoja tms." ja "Isän kuoleman jälkeen olen täysin ulkopuolinen eikä kukaan kerro mitään", niin Onsenäinkin valittaa: "Ap ei ole missään vaiheessa kertonut, kuinka hyvin hän oli nk. isänsä asioista tietoinen".

        Kyllä ap oli kertonut, mutta Onsenäinkin ei ollut ymmärtänyt. Saa tänne toki valittaa perusteettomastikin, sana kun on vapaa. Mutta silloin olisi myös hyvä kestää pientä kritiikkiä ilman, että siirrytään asiasta henkilökohtaisuuksiin Onsenäinkinnin tapaan.


      • Helsinki-Kallio
        00530 kirjoitti:

        Kuka ei osaa keskittyä olennaisuuksiin eikä ymmärrä selvää puhetta? Kun ap kertoo: "etten edes tiedä onko isällä varallisuutta, velkoja tms." ja "Isän kuoleman jälkeen olen täysin ulkopuolinen eikä kukaan kerro mitään", niin Onsenäinkin valittaa: "Ap ei ole missään vaiheessa kertonut, kuinka hyvin hän oli nk. isänsä asioista tietoinen".

        Kyllä ap oli kertonut, mutta Onsenäinkin ei ollut ymmärtänyt. Saa tänne toki valittaa perusteettomastikin, sana kun on vapaa. Mutta silloin olisi myös hyvä kestää pientä kritiikkiä ilman, että siirrytään asiasta henkilökohtaisuuksiin Onsenäinkinnin tapaan.

        Sinä lienet entinen nimimerkki nix_nax, eikö niin? Nimimerkki vaihtuu mutta jääräpäisyys pysyy ja kyky keskustella asiallisesti loistaa poissaolollaan.

        Luulisi sinun jo tuossa iässä ymmärtävän, että oleellista olisi antaa kysyjälle mahdollisimman selkeä vastaus, ja jättää muiden kirjoittajien kanssa riitely vähemmälle. Riitely on kyllä asia, jonka me tiedämme sinun hallitsevan täydellisesti. Vain sana diletantti enää puuttuu.


      • 00530

        Lisää asian sivusta puhujia.


    • pesänjakaja

      On perusteltua olettaa, vejesten poikien äidin jakaneen pesää.
      Aloittajalla ei mielestäni ole mitään syytä, olla ottamatta perintöään. Tulehtuneet välit, eivät siitä mihinkään muutu. Onhan se myös kiitos turpaansaanneista :)
      Myöhemmin kaduttaa, jos nyt antaa periksi.

    • Ottinen

      Hei kaikki!
      Menin perunkirjoitukseen ja sainkin siellä aikamoisen paskaryöpytyksen niskaani. En juuri mitään itse virkannut. Siellä oli paikalla myös lakimies, joll oli valmiina minua varten joku perinnöstäkieltäytymis paperi tai joku. Ilmoitin, etten kieltäyny rahoista ja kuuntelin sitten haukkumista ja huutoa, kunnes lakimies puuttui asiaan. Veljeni yrittivät selittää suut vaahdossa lakimiehelle, että tässä on kyse moraalista, että heitä vaan se ärsyttää kun minä tiedän tekeväni väärin mutta olenkin ahne paskiainen. Lakimies vaan jakoi perunkirjat kaikille ja sanoi ettei häntä kiinnosta kuin nyt tämän asian hoitaminen. Kyllä kai hän näki mistä on kyse. Minä siinä yksin kynnenaluset pinttyneessä konerasvassa ja vaatteetkin kuin ryysyläisellä jos niihin muihin vertasi ja kuuntelin hirveetä haukkumista. No, eivät voineet mitään. Paitsi huutaa.
      Veljeni ilmoittivat, että välit on sitten lopun ikää poikki ja etten minä ole heidän veljensä. Olihan se karua kuultavaa, mutta toisaalta, ei ne välit tähänkään asti lämpimät olleet.

      Tänään aurinko paistaa ja talviloma alkoi. Paskaiset haalarit jää nyt narikkaan ja koska tilillä on mukavasti ansaitsematonta ylimääräistä rahaa, eikun autokaupoille. Nykyinen kosla vetelee viimesiään enkä enää jaksa sitä ropata.

      Edelleen tuhannet kiitokset kaikille vastanneille! Voitte ajatella jokainen, että sainpa yhelle ukolle uuen auton hommattua ihanvaan nettiin kirjottamalla :D

      • Onnibonni

        Haluan huomauttaa, että perunkirjoitus ei tarkoita, että perintö jaetaan tai, että saat laillisen osasi. Jos kaikki veljesi ovat noin vihamielisiä sinua kohtaan on mahdollista jollei todennäköistä, että he yrittävät tyhjentää pesän itselleen. Ja vähimmäistapauksessa te tuskin pystytty sovinnossa jakamaan pesän itse (jolleivat he tarjoudu maksamaan sinut ulos pesästä ja hyväksyt heidän tarjouksen).

        Suosittelen, että haet nyt heti pesänselvittäjän ja -jakajan määräämistä pesään. Homma toimii niin, että menet johonkin asianajotoimistoon joka hoitaa perintöjuttuja, ja pyydät heitä tekemään pesänselvittäjän ja -jakajan määräämishakemuksen. He tuntevat muut alueella toimivat asianajajat, ja tietävät ketä pyytää pesänselvittäjäksi ja -jakajaksi. Sitten asia menee käräjäoikeuteen, ja pari kuukautta myöhemmin käräjäoikeus määrää (todennäköisesti) pyydetyn asianajajan pesänselvittäjäksi ja -jakajaksi.

        Sitten alkaa pesänselvitys ja -jakoprosessi. Tämän kesto ja hinta riippuu pesän riitaisuudesta. Toivottavasti pesänjakaja saa järkeä puhutuksi teille ja saatte sovinnon tehtyä. Mutta jos tulee selvityspyyntöjä ja kiistakysymyksiä ämpärikaupalla, koko prosessi voi kestää vuosia. Mutta tämä on myös ainoa tapa pakoittaa perinnönjako esille, muuten veljesi sitä vastustaessa homma voi kestää kunnes kaikki kuolette.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe