keskustelua?

plunger

On hienoa, että uusia joukkoon tulee. Joskus vain hämmästyn, että tämähän on KESKUSTELUpalsta, ei treffimesta. Eli miksi tänne tulvii ehdotuksia, tarjouksia ... eikö ole parempi paikka tiedossa? Jos kaksi yksin olevaa löytää toisensa, hyvähän se, mutta onko tämä se paikka. Ihmiset 50 kai ovat jo kokeneet niin paljon, että luulisin tiedossa olevan ettei tutustumisen alkuun pääse netin tai kirjeenvaihdon kautta. Ja kuitenkin yritystä on paljon!

27

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Werneri

En vois olla enempää samaa mieltä. Varsinkin äidin sijaisen etsijät voisivat etsiä muualta. Täältä seuran etsiminen on kyllä epätoivoisuuden huippu. Treffipalstoja pitäisi kyllä löytyä jokaiselle aivan tarpeeksi.

• sineraali

on että kirjeenvaihdon ja netin kautta löytyy hyviä,pysyviä parisuhteita.

• Aluksi yhtä tietämättömiä keskustelu/chatt/sivujen erosta.(treffi)
      Vaikka itselläni on kyllä elämänkokemusta,niin täällä netissä olen aivan noviisi.
      Minäkin esim.tein tietämättömyyttäni oikein ison mokan,ilmoitin 50 ,60 ,70 ja80 -sivuilla Sinuhe-egyptiläisen kuunnelmasarjan alkamisajankohdan.Ja sain kyllä varsinkin 60 palstalta erittäin nasevaa opastusta.Sen jälkeen vasta itselleni selvisi,että tällainen tapa on yksiselitteisesti kielletty.
      Paljon on kyllä vielä itsekullakin ja minulla ainakin opittavaa tästä virtuaali maailmasta ym..

Annetaan aloittavien opetella nettikäytäytymistä
      kaikessa rauhassa,ei tämä ainakaan minulle aivan helppoa ole ollut.Suvaitaan,kannustetaan,hieman kokeneemmat ohjailkaa.
      jk.olen antanut itseni ymmärtää tämän 50 palstan myös tällaiset viestit sallivakksi,jos ne muuten ovat "asiallisia".
      Hyvää humenta ja päivänjatkoa itse kullekkin.

• pukki - vaan ei joulu-

vasta palstalle tupsahdettuani (joulun tienoissa!). luin ensimmäiseksi kahden onnellisen (!!!) ylistystä ja kiitosta tälle palstalle. he olivat tällä palstalla kohdanneet ja täältä elämänkumppaninsa löytäneet. Onnea onnea heille!!!

Mikäpä olisi parempaa pariutusmainosta tälle palstalle ja mikä kieltäisi meitä uusiakin yrittämästä. jos se onnistui kerran niin miksei toisenkin kerran??

kysyy pukki?

• plunger
        pukki - vaan ei joulu- kirjoitti:

vasta palstalle tupsahdettuani (joulun tienoissa!). luin ensimmäiseksi kahden onnellisen (!!!) ylistystä ja kiitosta tälle palstalle. he olivat tällä palstalla kohdanneet ja täältä elämänkumppaninsa löytäneet. Onnea onnea heille!!!

Mikäpä olisi parempaa pariutusmainosta tälle palstalle ja mikä kieltäisi meitä uusiakin yrittämästä. jos se onnistui kerran niin miksei toisenkin kerran??

kysyy pukki?

Eikö ole tarkoitus, että täällä vaihdetaan ajatuksia, puretaan mielen tukkoja, lausutaan rohkaisua heikoille ja aroille ...
        Ei kai ole tarkoitus, että tämä toimii pariutumispaikkana! Jos jotakuta jonkun ajatukset kovasti kiinnostavat, voi mennä CHAT-toimintoon ja ryhytä pariutumaan jos siltä tuntuu. Monilla voi olla tilanne, että kumppani kelpaisi olla. Silti en palstan tarkoitusta ymmärrä tutustumisen väyläksi. Sellaisena se karkoittaa monta, jotka eivät kumppania rinnalleen halua/usko saavansa.

• yopollo

myös ettei yhtä mittaa availla uusia ketjuja samasta aiheesta. Tästäkin on jauhettu kyllästymiseen asti täällä. Joten, ei muuta kuin avaamaan uusia aiheita.

• *Nainen*

Tietenkin näin olisi hyvä, mutta kyllähän tällaisilla palstoilla tulee kaluttua samaa luuta edes takaisin.

Monet surffailevat useilla palstoilla, eivätkä välttämättä seuraa vakituisesti jonkin palstan kirjoituksia tai seuraavat vain itselleen läheisiä aiheita. Mistä niitä aina muistaa, mitkä aiheet on loppuun milläkin palstalla jo kaluttu. Ja välillä haluaa olla itse se pääkalujaja...

• n52
        *Nainen* kirjoitti:

Tietenkin näin olisi hyvä, mutta kyllähän tällaisilla palstoilla tulee kaluttua samaa luuta edes takaisin.

Monet surffailevat useilla palstoilla, eivätkä välttämättä seuraa vakituisesti jonkin palstan kirjoituksia tai seuraavat vain itselleen läheisiä aiheita. Mistä niitä aina muistaa, mitkä aiheet on loppuun milläkin palstalla jo kaluttu. Ja välillä haluaa olla itse se pääkalujaja...

on vielä me uudet.Niitä entisiä keskusteluja on niin mieletön määrä,että itse turhaannuin heti alkuselauksilla joten päätin vain entisistä tietättömänä tunkea sekaan.

• sirkku:)

samaa mieltä kanssasi, mutta katsoitko näitä muutamaa puheenvuoroa tämän otsikon alla?
        Ymmärrän, jos joku TODELLAKAAN ei kirjoittamatonta toimintamallia täällä tiedä vielä, ja siksi yrittää seuraa tältä palstalta hakea...

Usein näköjään PELKÄT seuranhakuviestit kylläkin poistetaan. Mielestäni hyvä niin - etenkin, jos joku on ennättänyt otsikon alla vihjaista hakijalle chat-, treffi-, sinkku- ym. palstoista.
        Siis sieltä seuraa kuuluisi hakea, mutta... No, en toista itseäni. Ajattelin siis AIDOSTI tietämättömiä...

Kumma kyllä, vaikka itsekin untuvikko olen, ei minulla olisi tullut alunperinkään edes mieleeni tälle palstalle seuraa tulla hakemaan - jos seuraa olisin hakemassa ollut. Minulle jo sanat chat, treffi jne. sanovat tarpeeksi.

Toki täälläkin toisiinsa ainakin jossain määrin tutustumaan pystyy... Tullaankohan sitten näin keskusteltaessa juuri siihen resonointikysymykseen...? Ilmeisesti...

sirkku:) kirjoitti:

samaa mieltä kanssasi, mutta katsoitko näitä muutamaa puheenvuoroa tämän otsikon alla?
        Ymmärrän, jos joku TODELLAKAAN ei kirjoittamatonta toimintamallia täällä tiedä vielä, ja siksi yrittää seuraa tältä palstalta hakea...

Usein näköjään PELKÄT seuranhakuviestit kylläkin poistetaan. Mielestäni hyvä niin - etenkin, jos joku on ennättänyt otsikon alla vihjaista hakijalle chat-, treffi-, sinkku- ym. palstoista.
        Siis sieltä seuraa kuuluisi hakea, mutta... No, en toista itseäni. Ajattelin siis AIDOSTI tietämättömiä...

Kumma kyllä, vaikka itsekin untuvikko olen, ei minulla olisi tullut alunperinkään edes mieleeni tälle palstalle seuraa tulla hakemaan - jos seuraa olisin hakemassa ollut. Minulle jo sanat chat, treffi jne. sanovat tarpeeksi.

Toki täälläkin toisiinsa ainakin jossain määrin tutustumaan pystyy... Tullaankohan sitten näin keskusteltaessa juuri siihen resonointikysymykseen...? Ilmeisesti...

Jäi muuten äsken korostamatta myös tuota erästä oleellista seikkaa! Puhuit uusien aihepiirien esille tuomisesta, ja joku toinen myös kommentoi saman luun kalvamisesta...

Ei kai tämä kaikki nyt todellakaan tarkoita sitä, että meidän uusien täällä pyörivien pitäisi aina ennen puheenvuorojamme ruveta plarailemaan monia, monia sivuja taaksepäin, ja alkaa sieltä jokaisen otsikon alta rönsyineen kaivelemaan, josko jostakin aihepiiristä olisi jo kaikki mahdolliset mielipiteet sanottu...?

Sydämeni pohjasta toivoisin, että näin ei tarvitsisi tehdä. Muutenhan tässä alkaa koko keskusteluun osallistuminen pelottaa...:) Uusia itseni lisäksi täällä tuntuu pyörivän jopa yllättävän paljon...

• plunger
        sirkku:) kirjoitti:

Jäi muuten äsken korostamatta myös tuota erästä oleellista seikkaa! Puhuit uusien aihepiirien esille tuomisesta, ja joku toinen myös kommentoi saman luun kalvamisesta...

Ei kai tämä kaikki nyt todellakaan tarkoita sitä, että meidän uusien täällä pyörivien pitäisi aina ennen puheenvuorojamme ruveta plarailemaan monia, monia sivuja taaksepäin, ja alkaa sieltä jokaisen otsikon alta rönsyineen kaivelemaan, josko jostakin aihepiiristä olisi jo kaikki mahdolliset mielipiteet sanottu...?

Sydämeni pohjasta toivoisin, että näin ei tarvitsisi tehdä. Muutenhan tässä alkaa koko keskusteluun osallistuminen pelottaa...:) Uusia itseni lisäksi täällä tuntuu pyörivän jopa yllättävän paljon...

vastata tähän väliin: mitä niitä vanhoja sivuja selata kannattaa, uusia asioita esille, jotka eivät juuri sillä hetkellä ole kuuman keskustelun alla, jos mielessä tärkeä asia on tai esillä olevat aiheet eivät kiinnosta. Tervetuloa! Sitäpaitsi, voiko mistään asiasta kaikkea sanoa vaikka miten pitkiä rönsyjä kertyisi!

• n52

olen sitten tainut ymmärtää tämän palstan väärin? Luulin tämän olevan sellainen "sekapalsta".Ei minua häiritse tippaakaan,jos joku oksa johtaakin vaikka jonkun tutustumisyritykseen.
      Siinä olet hiukka hakoteillä,ettei tutustumisen alkuun pääse näin tai kirjeenvaihdon kautta.Se saattaa olla jopa helpompaa kuin kasvotuksin;voi miettiä mitä sanoo tai heittää täysin vapaalle,kuka mitenkin.Sitäpaisi tiedän aivan varmasti jopa perheitä jotka ovat tavanneet netin keskustelupalstoilla
      Kun jonkun ilmoitus näyttää selvästi seuranhakujutulta päätän itse osallistunko.
      Kyllä tänne mahtuu.Ei ole vielä kukaan ilmoittanut,että tila loppuu.
      Minä tykästyi juuri siihen sekalaisuuteen!
      Tutustumista tämäkin.Minä sinun mielipiteeseesi ja sinä minun.
      jk.minä myös aivan uusi.
      Keskustelun paras puoli on se,että se voi johtaa mihin vain!?

• pullaulla

Kun tykkään Chattailla 60 että ne olis jotakin "naimailmoituksia" .Käykää hyvät ystävät tutustumassa ,varsinkin näin viikonloppu iltoina siellä on tosi hauskaa . Moni on täällä Chatti-
        paikoissa vakituisia käviöitä. Ja on tosi mukavaa
        jutella ihan livenä:) Ja siellä on hauskat HYYMIÖTKIN saamaan juttelusta hauskempaa --harvoin sielä edes sanoo mitään tuhmaa sanaa ,ja hänet voi klikata pois häiritsemästä . Suosittelen teitä tutustumaan,on parempi itse katsoa ensin ennenkun arvostelee näitä Chattipaikkoja.

• pullaulla
        pullaulla kirjoitti:

Kun tykkään Chattailla 60 että ne olis jotakin "naimailmoituksia" .Käykää hyvät ystävät tutustumassa ,varsinkin näin viikonloppu iltoina siellä on tosi hauskaa . Moni on täällä Chatti-
        paikoissa vakituisia käviöitä. Ja on tosi mukavaa
        jutella ihan livenä:) Ja siellä on hauskat HYYMIÖTKIN saamaan juttelusta hauskempaa --harvoin sielä edes sanoo mitään tuhmaa sanaa ,ja hänet voi klikata pois häiritsemästä . Suosittelen teitä tutustumaan,on parempi itse katsoa ensin ennenkun arvostelee näitä Chattipaikkoja.

plunger --nimmarilla täällä kirjoittajalle erikoisesti sanon ,että ei kai se kumppanin haku ole mitenkään väärää, myös me ikäihmiset halutaan kaveria,minä olen jo 70 ja en panis pahakseni jos löytyisi sellainen mukava saman ikäinen kiltti mieskaveri,mutta en uskokkaan sitä täältä löytyvän,nämä Chatti ihmiset ovat kaikki samalla aaltopituudella ja olemme vain aikaamme kuluttamassa mukavassa seurassa.

• pullaulla kirjoitti:

plunger --nimmarilla täällä kirjoittajalle erikoisesti sanon ,että ei kai se kumppanin haku ole mitenkään väärää, myös me ikäihmiset halutaan kaveria,minä olen jo 70 ja en panis pahakseni jos löytyisi sellainen mukava saman ikäinen kiltti mieskaveri,mutta en uskokkaan sitä täältä löytyvän,nämä Chatti ihmiset ovat kaikki samalla aaltopituudella ja olemme vain aikaamme kuluttamassa mukavassa seurassa.

Olen itsekin uusi tällä palstalla ja en hae muuta kuin keskusteluseuraa. Ei vain tunnu olevan mitään kunnon aiheita. Onko todelLA kaikki kaluttu loppuun? Mitä ihmiset tälläisella myrskysäällä tekevät? itse yritän aloittaa joululahjaksi saamani kirjan Da Vincin koodia mutta kun on jotenkin niin vaikeata.Mitä leffoja kannattaisi mennä katsomaan?Eli kyllähän aiheita löytyy joten siitä vain keskustelemaan vaan onko tämä väärä palsta tälläiseen. Jään odottelemaan.

Marjorie kirjoitti:

Olen itsekin uusi tällä palstalla ja en hae muuta kuin keskusteluseuraa. Ei vain tunnu olevan mitään kunnon aiheita. Onko todelLA kaikki kaluttu loppuun? Mitä ihmiset tälläisella myrskysäällä tekevät? itse yritän aloittaa joululahjaksi saamani kirjan Da Vincin koodia mutta kun on jotenkin niin vaikeata.Mitä leffoja kannattaisi mennä katsomaan?Eli kyllähän aiheita löytyy joten siitä vain keskustelemaan vaan onko tämä väärä palsta tälläiseen. Jään odottelemaan.

itse aihetta kehiin...
        Mieti, mikä aihe tällä hetkellä itseäsi eniten kiinnostaa, heitä siitä otsikko ja aloitus ja - odota hetken aikaa...
        Eiköhän keskustelua tai jutustelua synny...
        Lykkyä tykö!:)

• plunger
        Marjorie kirjoitti:

Missä asut, missä myrsky käy? Onko tuuli tulossa ikkunoiden raoista, termostaatti ei taloissa tunnista tuulen aiheuttamaa jäähtymistä?

Da Vincin koodi on petosta. Hyvin tehty kai, mutta pystyy tänä päivänä tuhannet ihmiset tekemään 'faktoihin' perustuvan kirjan kun käyttävät Googlea. Mona Lisa kyllä on luonnossa katsomisen arvoinen, ja jonottamisen arvoinen!
        Uskontoaiheista huuhaata muuten julkaistaan ihan uskomattomat määrät, vedotaan ihmisten pelkoihin.
        Vääräuskoisena uskallan nimimerkin suojassa myös todeta, että katolinen kirkko vasta yksi huuhaan pyörittäjä on!

Kuka sen kirjan lahjaksi antoi?

Leffat, joita useimmat teatterit esittävät, on tehty huolella juuri suurkuluttajille, 15-30 vuotiaille. Tehosteita on mutta juoni korni, ihmissuhdedraamoja et juuri löydä. Voi kun olisi niitä vanhoja kunnon filmejä!

• sirkku:) kirjoitti:

itse aihetta kehiin...
        Mieti, mikä aihe tällä hetkellä itseäsi eniten kiinnostaa, heitä siitä otsikko ja aloitus ja - odota hetken aikaa...
        Eiköhän keskustelua tai jutustelua synny...
        Lykkyä tykö!:)

Niinkuin kirjoitin mailma on täynnä mielenkiintoisia asioita,on vain päätettävä miltä saralta aloittaisi. Jos minulla nyt olisi esimerkiksi tuossa sohvallani ihminen ,mies tai nainen kyselisin ensiksi mistähän on kiinnostunut? On esimerkiksi kulttuuria,yhteiskunnallisia asioita,maailmanpolitiikkaa ja tietysti aina kiinnostavat ihmissuhdeasiat mutta ne on todella jo niin loppuunkuluneita että en tiedä...Me pienet ihmiset täällä maapallolla olemme yhtä aikaa raadollisia kaiken ulkoppuolella olevan maailman armoilla.Uskomme mitä uskomme.No näihin ajatuksiin odottelen vastauksia jos joku jaksaa pohtia niitä.terveisin Marjorie Morningstar

• ihmettelevä

jostain on alkuun lähdettävä, vai?

• jasu

toimivat siten, että asiaan kuin asiaan laaditaan laiksi joko kielto tai pakko. Jossain vaiheessa tätä lainsäätäjän koulutusta kielletään luova ajattelu. Se on toisaalta sääli, mutta ymmärrän lainsäätäjiä, sillä näin he pystyvät kontrolloimaan paremmin ihmisiä - lokeroituaan heidät ensin tarkasti. Lakia noudattaneisiin tai sitä rikkoneisiin!
      Kansalaistottelemattomuus on ainoita jäljellä olevia oikeuksiamme, varsinkin jos sananvapauttammekin pyritään ohjailemaan kielloilla tai pakoilla.

• Pirre*

on tuo lainsäätäjän koulutus mielestäsi - eduskuntahan säätää lait , ja sese vasta on sekalainen seurakunta koulutukseltaan.

Lakimiehet, tuomarit vaan tulkitsee lakia ja lukee lakia jos tarvis..

• jasu
        Pirre* kirjoitti:

on tuo lainsäätäjän koulutus mielestäsi - eduskuntahan säätää lait , ja sese vasta on sekalainen seurakunta koulutukseltaan.

Lakimiehet, tuomarit vaan tulkitsee lakia ja lukee lakia jos tarvis..

ole kuitenkin aika kapea poikkileikkaus suomalaisesta ammatti- tai koulutuskartasta. Me Suomessa arvostamme ihmistä sen kautta, mitä hän tekee työkseen; tyyliin opettaja pääsee kunnanvaltuustoon ja lääkäri pääsee eduskuntaan. Tällöin heidän koulutuksensa on jossain kohdin yhtenevä, niin lääkärin kuin lakimiehenkin ja ilmeisesti siinä kohdin se luova ajattelu kielletään. Tai ns. maatiaisjärjen käyttö julistetaan tarpeettomaksi.

Tarkoitin kuitenkin kirjoitukseni arvostelemaan enemmänkin tämän ketjun aloittajan käsitystä siitä, ketä tänne saa kirjoittaa, ketkä ei ja mitä tänne saa kirjoittaa, mistä ei.
        Tällaiselle palstalle näköjään ilmaantuu aina joku uusien vastasäädettyjen lakiensa kanssa, ja kaikki tästä "turvallisesta ruodusta" poikkeavat koetaan uhkiksi, ja sitä myötä julistetaan lainrikkojiksi.

• Pirre*
        jasu kirjoitti:

ole kuitenkin aika kapea poikkileikkaus suomalaisesta ammatti- tai koulutuskartasta. Me Suomessa arvostamme ihmistä sen kautta, mitä hän tekee työkseen; tyyliin opettaja pääsee kunnanvaltuustoon ja lääkäri pääsee eduskuntaan. Tällöin heidän koulutuksensa on jossain kohdin yhtenevä, niin lääkärin kuin lakimiehenkin ja ilmeisesti siinä kohdin se luova ajattelu kielletään. Tai ns. maatiaisjärjen käyttö julistetaan tarpeettomaksi.

Tarkoitin kuitenkin kirjoitukseni arvostelemaan enemmänkin tämän ketjun aloittajan käsitystä siitä, ketä tänne saa kirjoittaa, ketkä ei ja mitä tänne saa kirjoittaa, mistä ei.
        Tällaiselle palstalle näköjään ilmaantuu aina joku uusien vastasäädettyjen lakiensa kanssa, ja kaikki tästä "turvallisesta ruodusta" poikkeavat koetaan uhkiksi, ja sitä myötä julistetaan lainrikkojiksi.

täysin samaa mieltä kanssasi - kyllä tänne voi tulla ihan kuka vaan ja millä asioilla vain.

Olishan tämä aika tylsä palsta jos keskusteluille olisi laitettu mahottoman tiukat rajat ja onhan tuolla mistä valita, jos joku haluaa vain jotain spesiaalia juttua lykätä ja seurata.

Tämä on mukavaa just tämmöisenä sekametelinä :)- miun mielestäin - tietennii suap olla muuttai mieltä.

Rikkauttahan se vain on, kun mahdollisimman monenlaiset ihmiset

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

täysin samaa mieltä kanssasi - kyllä tänne voi tulla ihan kuka vaan ja millä asioilla vain.

Olishan tämä aika tylsä palsta jos keskusteluille olisi laitettu mahottoman tiukat rajat ja onhan tuolla mistä valita, jos joku haluaa vain jotain spesiaalia juttua lykätä ja seurata.

Tämä on mukavaa just tämmöisenä sekametelinä :)- miun mielestäin - tietennii suap olla muuttai mieltä.

jäi jotain deletoimatta lopusta...siitä tuo roikka perässä..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

kun sanoin tuosta sekalaisesta seurakunnasat edustuslaitoksessamme, niin tarkoitin kyllä meitä jotka olemme heidät sinne äänestäneet lakeja säätämään.

• plunger

Tietysti laki joko kieltää tai käskee. Mikä laki se olisi, jos kertoisi mikä on sallittua ja saa tehdä silloin kun huvittaa. Kuka tarvitsee siitä lain?

Laki säätää rangaistuksen jos lyöt puukolla toista. Sellaista lakia, joka määrittäisi mitä sitten jos et lyö ketään etkä edes omista puukkoa, sellaista ei ikinä tule. Sallittuja asioita on aivan liikaa lakikirjaan pantavaksi.

• sikaporsas

Loistavaa kun olet rekisteröinyt tämän vallitsevan epäkohdan palstalta. Tästähän ei kukaan ole aiemmin uskaltanut edes puhua. Asiat on nostettava rohkeasti esiin. Myös minun elämäni on kyseisen ongelman vuoksi jatkuvasti tuhon ja selviytymisen ohuella rajaviivalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4298
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      136
      2989
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2332
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      44
      2218
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1873
    6. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      91
      1792
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1586
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1529
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      147
      1367
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      32
      1200
    Aihe