Pohdiskelua ja pelkoja liittyen eroon

Helpless

En tiedä onko tää nyt se klassinen tarina vai ei. Mutta tässä se tulee. Olen 38 vuotias nainen ja kolmen ihanan lapsen äiti. Avioliittoa on takana vuosikymmen.
Kun nyt katson liittoamme taaksepäin, en tahdo nähdä tai muistaa asioita, jotka olisivat tehneet minut onnelliseksi. En tahdo olla kiittämätön, toki asumme omassa talossa, sain hoitaa lapsia kotona, ja alkuvuosina myös mies oli aktiivisempi- korjasi jos jokin meni rikki, ja huolehti jostakin asioista myös kotona.
Suhdettamme on kuitenkinaina varjostanut hänen epävarmuudestaan kumpuava äkkipikaisuus.
Useita kertoja hän on purkanut minuun kiukkuaan normaaleihin arkielämän pettymyksiin liittyvissä asioissa. Hän on mm. luvannut tehdä elämästäni helvettiä, kutsunut kiittämättömäksi huoraksi ja mm. lapsille haukkunut minua, sekä esim. poistuessani kotoa ja lasten ollessa itkuisia (esim. mennessäni yksin kauppaan) karjaissut että nyt turpa kiinni tai ette arvaakaan mitä tapahtuu kun äiti lähtee... Lista on pitkä. Asiat ovat toki vähän rauhoittuneet, ainakin ajoittain ja varsinkin, kun olen ottanut eron puheeksi. Rauhaa jatkuu yleensä viikko tai kaksi ja löydän itseni taas ydinsodan keskeltä.
En tiedä miten saada asia päätökseen, paljonko riidoista on omaa aikaansaannostani, ja jos eroamme, onko se lapsille parasta, koska onhan hän yhä heidän isänsä. Lisäksi koen syyllisyyttä, että pilaan hänen elämänsä. Hän ei ole paha, mutta en enää jaksa hänen riippuvuutta enkä jatkuvaa vastuuta yksin koko perheen henkisestä voinnista.
Tarvitsen apua, arjen pyörittäminen en ei enää suju ja jokainen päivä on uusi selviämistarina. Tuntuu että olen hukassa, tahtoisin vain lapseni selviävän mahdollisimman hyvin, enkä enää luota omaan kykyyni nähdä tätä tilannetta, omaa tai muun perheenkään, realistisesti.
Olisi hyvä kuulla mielipiteitä, ja vertaistukea kun jos joku kokee paikkansa samantyyppiset ongelmien kanssa.

43

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

      En ymmärrä ihmiä jotka eivät osaa arvostaa puolisoaan, vaan haukkuvat tätä ja kohtelevat huonosti. Ei sinun kananna jatkaa tuossa liitossa.
      Työkaverini mies löysi toisen naisen ja erosi työkaveristani uskoakseni kevyin perustein. Heidän lapsillaan menee kuitenkin ihan hyvin, ja työkaverini odottaa nykyään lasta uudelle miehelleen.

    • SiinäOhjetta

      Ajattele lapsiasi ja itseäsi.
      Saatte nyt tasapuolisesti vihaa ja kaikkea päällenne, kun lapset ovat joskus poissa tulee ero kuitenkin.
      Älä edes keskustele äläkä suostu mihinkään, hae ero ja tarvittaessa lähestymiskielto.
      Riehukoon itsekseen.

    • åuökö

      No kai se nyt riippuu siitä, rakastatko vielä häntä vai et.

    • Tahvo52

      No kyllä minun mielestä teidän pitäisi pikaisesti istua samaan pöytään ja nostaa kissa pöydälle. Kerrot kiertelemättä mitä ja miten koet asiat ja niin selkeästi että toinen osapuoli varmaan ymmärtää mistä on kyse. Jos epäröit että haluatko jatkaa parisuhdetta niin sanot senkin selvin sanoin. Muista että tähän tarvitaan aina kaksi, ihan aina. Anna puolisosi kertoa oma versio asista. Katsokaa pääsisittekö jollain tavalla molempia tyydyttävään yhteisymmärrykseen. Olettehan aikoinaan päätyneet yhteen jostain syystä, ehkäpä jopa rakkaudesta toisianne kohtaan. Älä jätä asioita selvittämättä vaikka eroaisittekin, se kalvaa sinua ja puolisoasi pitkään.

      Eroaminenhan ei ole sinänsä mikään ihme tai ennen kuulumaton asia nykypäivänä. Kevyein perustein siihen ei kuitenkaan mielestäni pidä ryhtyä ja uhkailukeinona sitä ei saa käyttää. Helppo aina sanoa etten halua olla "huonossa" parisuhteessa, hei kuule....olet itse ollut rakentamassa sitä "huonoa" parisuhdetta!!!

      Ja vielä yksi asia...lapsia EI käytetä välineenä mihinkää valtataisteluun. Lapset menevät tästä rikki ja se jättä yhtä lailla elinikäset jäljet lapseen kuin esim. koulukiusaaminen. Antakaa lasten olla lapsia omine juuttuinen ja rakastakaa heitä ilman ennakkoluuloja niinkuin he rakastavat teitä.

    • Helpless

      Kiitos kaikista vastauksisua, jokainen sai ajattelemaan tilannetta eri kanteilta.
      Oleme asiasta keskustelleet vuosien mittaan jo useammankin kerran. Olemme myös käyneet terapiassa yksin ja yhdessä. Tiedostan oman vastuuni tilanteessa- kuitenkin yrittäessäni arvioida toimiani, en löydä oikeutusta käyttäytyä noin itseäni kohtaan. Varsinkin kun lapset joutuvat usein sijauskärsijäksi. Missään nimessä en heitä tahdo asiaan sekoittaa, mutta he joutuvat tahtomattaan keskilöön usein, ja tältä tahdon heitä suojella.
      Olen toivonut että pääsisimme yhdessä kompromissiin asiassa, joka on varmasti kalvanut molempia jo kauan.
      Mieheni on kertonut että on jo kauan jättänyt "tylsät" jutut minun vastuulle, koska eI tahdo niihin kajota. Myö taloudenhoito, lasten kasvatus, ongelimen ratkominen ym. on mun hoidettava. Mieheni menettää malttinsa ja toimintakyvyn, etsii syyllistä. Joku kysyi myös rakastanko. Rakastin joskus, nyt on vaikea suhtautua häneen myönteisesti. Tilanteena koen että elämäni on umpisolmussa. Täytyisi saada jokin pää auki.

      • omastaelämästäni

        Aika tutulta kuulostaa, mutta laitetaan päälle kaiken kontrollointi ihan ahdistuvuuteen asti. Apua on haettu yksin ja erikseen. Se harmitti/harmittaa, että jotkut tuollaiseen apuakin saa ja kun omalla kohdalla olet jopa yrittänyt auttaa toista niin ei mitään. Ainoastaan niistä omista virheistä ja siitä, että itsekään ei aina jaksa ja hermostuu toiselle niistä saa kyllä kuulla. Ja ulkopuolisille kyllä hienosti puhuu lapsista ja perheestään, mutta lapsilleen ja minulle mies on tyly. Kun joutuu monesti impulsikvisen ihmisen välissä lapsilleen olemaan niin kyllähän se itselleni syyllisyyden tuntoja lasten kärsimisestä tuo, toisaalta perheen hajoaminenkin tiedetään lapsille huonoksi. Ja kyllähän siitä itsellekin syyllinen tunne tulee, kun ei jaksa lasten vuoksi kärsiä, ehkä itsekästä. Terapian jälkeen mies on aina vähän aikaa jotakuinkin normisti, mutta ei aikaakaan kun palataan taas samaan ja taas kylmä suihku niskaan.Epäreilulta tämä tuntuu, mutta minulle onkin sanottu, että täytyy valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono. Ja kun joku jossain ketjussa jollekin neuvoi, että eivätkö lapset riitä niin olen senverta huono ihminen, että elämä ilman rakkautta, talous sekaisin ja jaksaminen muutoinkin tuntuu riittämättömältä ja väliin tulee ajatus, että eiköhän minun elämä ja kortit ole katsottu


    • Helpless

      Vielä oli palattava miettimään asiaa tänne. Eli aina puhuttuamme asiasta arki rullaa muutaman päivän hyvin. Olen pyrkinyt mieheni pyynnön mukaisesti heti antamaan myönteistä palautetta, kun hän selvittää huutamatta ja kiroamatta lapsille arjen rutiineista. Silloin hän saattaa jopa tehdä joitain kotitöitä, mihin hän ei yleensä koske lainkaan. Yleensä muutaman päivän kuluttua lähdetään kuitenkin alamäkeen. Jokin tilanne töissä tai lasten melu kotona saa hänet suuttumaan. Sitten alkaa lasten "kasvatus" huutoa, kiroamatta, piikittelmistä, haukkumista. Puutun tilanteeseen rauhallisesti ja pyydän keskeyttämään, vedoten siihen mitä sovittiin. Tässä vaiheessa hän saattaa lopettaa, mutta sama meno jatkuu päivittäin tai lähes päivittäin, kunnes taas kerron että käytös satuttaa meitä. Ja kierros alkaa alusta. Joka kerran uskon että hän on tosissaan, toivon parempaa jo lasten takia ja yritän kannustaa yrityksessä. Kerta kerran jälkeen on kuitenkin vaikeampaa. Mieheni syyttää etten anna asioita anteeksi. En tahdo uskoa että se olisi syynä siihen että hän aloittaa käytöksen yhä uudelleen.....

      • entiedämuttamietin

        Tuntuisi, että hän ei arvosta sinua parisuhteen kumppanina. Jos kumppaniaan kohtelee huonosti, se tarkoittaa, että ei arvosta häntä.
        Parisuhde on aina jonkinlaista harmia, mutta jatkuvasti?
        On hyvä että kirjoitat asioista ja mietit niitä. Miehesi ei sitä selvästi tee.
        Ehkä hän on tyhmä?
        Monilla ihmisillä on jotain ongelmia ja se kiristää parisuhteenkin välejä.
        Silti aina pitäisi kai muistaa, että piti rakastaa sitä toista. Jos se unohtuu kummalta tahansa, niin sitä ei ole.
        Asia tulee kai ottaa esille niin, että sen on loputtava.
        Kun hän taas tuo sitä esille, pysähdy ja kysy, että " niinkö? ".
        Oliko se tässä?
        Asenne tulisi olla, että yritätte yhdessä. Jos niin ei ole, ei siitä tule mitään mielestäni.
        Olet ihmeellinen ihminen, että olet vääryyttä katsonut jo noinkin pitkään. Olet ehkä uhriutuja. Sellainen jota käyttää kaikki sairaat hyväkseen?
        Olisiko hyvä lukea psykologiaa tai ehkä alkaa opiskelemaan jopa sitä?
        Saisit itsellesi pohjaa, tutkimuskohteen ja käsittäisit asioita ammatillisesti. Samalla voisit auttaa joskus muita vielä.
        Ette ole ainoa pari. Kaikilla on vaikeaa. Silti pitäisi löytyä toisia kunnioittava asetelma. Nyt sinun kunnioitus on heikkoa. Onko se oikein?


      • fjrtggrtrgtrgsdg

        Suosittelen avioeroa lasten mielenterveyden vuoksi. Itse jäin huonoon liittoon ja tuntuu siltä, että huono liitto on vaikuttanut herkän lapseni mielenterveyteen haitallisesti.


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Ex-eukkoni oli samanlainen. Puhuttiin asiat muka selviksi, mutta jonkin ajan kuluttua oli tilanne entisellään. Poikamme oli ongelmaiässä, ja pojan ammattiauttajakin näki tilanteemme toivottomana. Exäni muutti toiseen asuntoon, ja minun tosi vaikeassa elämäntilanteessani haki avioeroa. Ero oli minulle suuri helpotus, mutta omaisuutta oli kertynyt sen verran että ositus oli työläs.
      Jälkeenpäin olen ajatellut että olipa hyvä kun exäni erohakemus tuli ennen isäni kuolemaa. Perimäni osa maatilasta olisi aloittanut melkoisen sanoisinko teurastuksen.

    • Tahvo52

      Käyttäytymishäiriöisen naisen minäkin olen aikanaan heittänyt pihalle. Hänen toimintansa oli lapsille vahingollista, ihan sama miten kohteli minua. Kasvatin yh;na kolma tytärtä jotka nykyään ovat tasapainoisia ihastuttavia naisia.

      Palatakseni asiaan, jos muutosta ei synny tai se ei pysy keskusteluista huolimatta niin silloin alat kyllä olla todella lähellä eroa. Käsitin että miehesi rähisee lapsille ja käyttäytyy epäsopivasti heitä kohtaan. Tällaiseen käyttäytymiseen hänellä ei ole oikeutta. Lapset nauttivat 100% koskemattomuutta fyysiselle ja henkiselle väkivallalle, he eivät ole syyllisiä mihinkään. Valitettavasti lapsiin jää jäljet tällaisesta käytöksestä ja toipuminen on raskas prosessi kaikille. Jos olet huolissasi miten selviät eron sattuessa niin selviät kyllä. Taloudellisella puolella yhteiskunta auttaa alkuun ja henkisellä puolella hyvät ystävät, ammattiapu, lasten läsnäolo ehjää kyllä ihmisen. Katkeruuteen ei kannata sortua, mennyt on mennyttä ja asiat löytyvät edestäpäin eikä perästä.

    • truere

      Miehesi käytös ei ole lähellekään normaalia. Se on myös henkistä väkivaltaa. Ei hänellä ole mitään oikeutta huutaa ja nimitellä, ei sinua eikä etenkään puolustuskyvyttömiä lapsia! Ero tuossa olisi paikallaan, ehdottomasti.

    • kahleetirti

      Olen itse elänyt yli 10 v. samanlaisen miehen kanssa kuin sinä. Käytökseltään siis. Nyt avioero vireillä ja asunto haussa.
      Voin kertoa, että mies ei muutu. Ja tuo elämä jättää lapsiin pysyvät jäljet. Niin meillä ainakin on käynyt.
      Kiroilua, huutamista, haukkumista, syyllistämistä. Pienistä mitättömistä asioista. Hermot ei riitä läksyissä auttamiseen tai nukuttamiseen ym. normaaliin arjen toimintaan.
      Lapset pelkäävät ja häpeävät isäänsä tämän heikko hermoisuuden vuoksi.
      Itse olen usein saanut kuulla olevani huora, menossa jakamaan p..settä ym. vastaavaa, kun olen ollut menossa esim. kavereiden kanssa ulos. Ja en todellakaan ole juossut joka viikonloppu.
      Tuo miehesi käytös on yksi tapa henkisesti hallita, alistaa sinua. Ja vahingoittaa lapsia varmasti.
      Lähde, ole kiltti...

      • mekkk

        Tuo heikkohermoisuus on varmaan peruja lapsuuden kodista ja jompi kumpi hänen vanhemmistaan on samalainen tai istten ei osaa tai halua hillitä itseeää ja kannattaa optelela itsehillintää ja tehdä elämästään mukavaa.


    • Johanna37

      Elät aivan painajaismaista elämää ja lapset myös. Laita ero vireille, heti. Mies ei muutu, se on varma. Eron myötä myös hänen elämänsä helpottuu, vetoa tähän seikkaan kun ilmoitat erosta. Ei tarvitse kestää enää lasten metelöintiä jms.

      Sinä itse kuulostat äärimmäisen stressaantuneelta. Tuosta kertoo mm se kun kerrot aloituksessa ettet enää pysty luottamaan kykyysi arvioida tilannetta. Elät tavallaan hälytystilanteessa, paniikkissa, niin ettei enää voimat tahdo riittää elämäntilanteenne selkeään erittelyyn.
      Myös kerrot että mies on pyytänyt että sinun täytyy antaa myönteistä palautetta jos hän selviytyy joistain askareista ilman ettei kiroa ja karju lapsille. Mitä ihmettä?! Sinulla on siis yksi ylimääräinen lapsi joka sattuu olemaan aikuinen mies!
      Ei hän ole kumppani joka jakaisi vastuuta kanssasi. Varmaan on niin että mieskin on hyvin stressaantunut ja purkaa sitä tuollaisella käytöksellä. Voi myös olla jotain luonnehäiriöön viittaavaa.

      Minulla on 45 vuotias sukulaisnainen joka yhä syyttää äitiään siitä ettei hän ottanut eroa aikaisemmin vaan odotti että nuorimmainen oli 16 vuotias. Koko perhe joutui päivittäin kuuntelemaan isän karjumista, ilkeilyä ja solvaamista. Nyrkkiä ei käyttänyt mutta käytös oli väkivaltaista ja lapset kärsivät painajaisista öisin.
      Siksi sinun tulisi ottaa ero sillä se on se pienempi paha teille kaikille.

      • Helpless

        Kiitos Johanna37, aloin ajattelemaan tarinasi takia myös sitä, mitä itse ehdottaisin ystävääni harkitsemaan, jos hän kertoisi olevansa vastaavassa tilanteessa.


    • Helpless

      Kiitos kaikille kommenteista, Tahvolle ja osaaikaeläkeläiselle kiitos rohkaisusta. Toivoisin pystyväni lähettämään myönteistä energiaa sulle kahleet irti, ja kaikille muillekin jotka vellovat samanlaisessa sopassa. Kaikkien mielipiteet ja kertomukset on antaneet mulle voimaa ja näkökulmaa hahmotella tätä tilannetta.
      Mekk, olen samaa mieltä ja olemme asiasta myös puhuneet, kotoahan tämä on lähtöisin hänelläkin. Kun asioista puhumme, aistin hänen vilpittömän halunsa muuttaa toimintaansa, mutta ne lukemattomat yritykset tehdä asialle jotakin eivät ole tuottaneet tulosta. Varmasti hänkin kärsii jatkuvasta epäonnistumisesta. Se ei kuitenkaan anna oikeutta vahingoittaa enää yhtään kasvavien lasten mieltä.
      Lapsien tulee saada kasvaa rauhallisessa ympäristössä, rakentavassa ja lämminhenkisessä ilmapiirissä. Sen tahdon heille tarjota. He ovat parasta ja tärkeintä maailmassa mulle.
      Teimme miehen kanssa (taas kerran) sopimuksen, että vuoden vaihteessa haen eroa, jos tilanne ei muutu radikaalisti. Olisihan se lapsille paras asia jos he näkisivät että tilanne voi eheytyä, ja ennenkaikkea, saisivat tukea kasvuun molemmilta vanhemmilta.
      Tämä sopimus erottaa edelliset siitä, että nyt asioilla on selkeä takaraja. Ilmoitan sen myös julki terapiassa missä käymme yhdessä. Näin saan sen konkreettiseksi itselleni. Kirjoitan myös jokaiselta päivältä tunnot ylös, hyvät jos niitä on ja pahat myös. Näin saan itse selkeyttä ja pystyn hahmottamaan tilannetta, jotta minun ei tarvitse miettiä muistinko oikein ja onko jotain oikeasti tapahtunut.
      Nimittäin, olen huomannut että en muista asioita, jotka ovat tapahtuneet eilen, toissapäivä on jo ihan pelkkää sumua. Kirjoittamalla asiat ylös saan varmuuden, hyvässä tai pahassa.
      Tulen myös tänne aika-ajoin jakamaan ajatuksiani, edelleen tervetuloa kaikki mielipiteet ja tunnot asiassa, ainakin mulle teidän jutut ja myötäeläminen on tuonut apua kovasti.
      Vanhimman lapsen kanssa myös puhuttiin siitä millaisena hän kokee tilanteen, ja minulle tuli sellainen tunne, että ainakin jokin solmu aukesi, edes vähän. Pyrin nyt tekemään asioita, jotka ovat jääneet tekemättä ja keskityn lapsiin. Jos tässä perheessä huuto ja henkinen väkivalta ei pääty, päättyy avioliitto.

      • omastaelämästäni

        Tuo on muuten totta tuo sumussa oleminen ja se ettei muista edellisten päivien tapahtumia niin hyvin. Ehkä se on mielen tapa suojautua jotenkin.


      • Helpless

        Tähän olen päätynyt myös. Musta tuntuu että laittamalla ylös tuntemuksia ja raivoamiset/ niihin johtaneet syyt saan konkreettisesti mustaa valkoisella. Näin ei tarvitse miettiä ylireagoinko ja tilanteiden määrä konkretisoituu myös.


    • Hei Helpless.

      Kerrot kriisiytyneestä tilanteestasi, jossa pohdit eroa.
      Kirjoitat, että olette sopineet tietystä takarajasta jonka jälkeen eroatte.

      Kerroit, että olette myös käyneet terapiassa. Onko tätä aikaraja-asiaa käsitelty siellä?
      Itse ajattelen, että asioilla tietenkin pitää olla tietyt rajat, mutta onko tuollainen kalenteriin 'asetettu' aikaraja todellinen muutoksen mittari? Voihan olla, että aikaraja toimii pelotteena niin, että ei-toivottu käytös vähenee, mutta voiko toisaalta tuollaisen aggressiivisen käytöksen loppumista suitsia aikarajoin? Tahto muuttaa käytöstään on kuitenkin miehesi itsenäinen päätös, jotta se voi kestää. Mietin myös, lisääkö aikaraha 'uhan alla' eläminen keskinäistä suhdettanne vai tuoko se pelon ilmapiirin?
      Suhteen toimivuus on kuitenkin aina kiinni molempien halusta sitoutua sellaiseen parisuhteeseen, jossa voidaan hyvin. Kumpikin vastaa omasta käyttäytymisestään kuten tietenkin tiedätkin. Miehesi on vastuussa äkkipikaisuutensa hoitamisesta itse. Toisaalta sinä olet vasttuussa siitä, millaista elämää jatkat ja miten lapsesi kasvatat omalta osaltasi. Toivotan teille viisautta tehdä ratkaisut, jotka parantavat kaikkien osapuolten elämänlaatua. Toivottavasti voitte yhä jatkaa terapiassa tilanteenne läpikäymistä


      Merja diakoni

      • pikkasenerimieltämyös

        Kyllä asioille jonkinlainen aikaraja on monesti hyvä laittaa, sillä kyllä tuommoista vetkuilua voi jatkaa vuosikausia ja sitten siinä on se hyväsydäminen, sinisilmäinen ihminen joka uskoo kaiken ja kaikki pyörii samaa kehää.


      • 3rr

        Mun mielestä kirkon edustaja puhui varsin järkevästi. Ei toista voi pakottaa muuttumaan tietyssä aikarajassa. Jos aikaraja umpeutuukin paremmissa merkeissä, niin mistä tiedät mitä tuleman pitää? Et mistään.

        Elämä on prosessi. Et voi vaatia, että tietyllä päivämäärällä toinen erilainen ihminen. Hän saattaa hiljalleen muuttua toiseksi, palata aikanaan takaisin, muuttua uudestaan.. jne. Vieressä oleva voi vain miettiä omaa jaksamistaan. Ei auta aikarajat tuossa.

        Sama kuin sanoisi, että alkoholisti parantui, kun oli aikarajaan X asti selvä. Ei se parannu.


    • oppeliini1

      Kerrot että ellei kuukaudessa asiat muutu, laitat avioeron vireille.
      Kuinka voi olla mahdollista että vuosien mittainen lasten ja sinun henkinen raiskaus yhtäkkiä muuttuisi? Miehen käytös on täydellisen hirviömäistä!
      Jos haluat vielä elää sumussa joulun ja kuunnella lisää solvauksia, vahingoittaa lisää lapsianne, se näyttää olevan mahdollista.
      Sinä olet jo puhumisesi puhunut. Et voi lisätä enää mitään, mitä mies ei ole kuullut jo satoja kertoja. Onko se auttanut? EI!

      Miksi et salli miehesi poistua kuvioista aivan kokonaan?

      Salli hänelle tilaisuus elää yksin ja availla omia henkisiä solmujaan. Samalla sinä voisit rauhallisessa kodissa täysin keskittäytyä lapsiinne. Lapsenne, enemmän kuin te vanhemmat, tarvitsevat rauhaa, rakastavaista ja luotettavaa ilmapiiriä.

      Miehesikin täytyy tuo yksinkertainen asia ymmärtää!

      Hän ei pysty eikä kykene olemaan teidän perheessä; mikä tahaansa hänen syynsä onkin, hänen ON päästävä teistä eroon. SE on kaikille paras ratkaisu.

    • Kreivitärvankilassa

      Ihan sattumalta tänne eksyin. En juuri netissä keskustelupalstoilla käy. Alkuperäisen tarina oli niin tuttua. Kuin omaani. Olen samanikäinen, 3 lasta, yhdessä miehen kanssa 14 vuotta.
      Alussa oli ihan hauskaa, olimme molemmat temperamenttisia, riitelimme paljon. Kuitenkin jo hyvin pian halusin käsitellä asioita, oppia itsestäni, kehittyä paremmaksi ja oppia hillitsemään tunteitani. Menimme eri suuntiin. Muutin käytöstäni paljonkin, mieheni ei sitä koskaan ole huomannut. Hän on vuosien mittaan muuttunut vain entistä vihaisemmaksi ja katkerammaksi. Aamut alkavat kiukulla ja tappelulla lasten kanssa. Hänen täytyy kontrolloida kaikkea, auta armias jos maitomuki kaatuu lapselta tai kengät menevät liian hitaasti jalkaan. Kotonamme on mörkö, jota ei näe. Pelkään kodin ilmapiiriä, olen kutistanut itseni rohkeasta ja itsenäisestä naisesta ihan rätiksi. En juuri sano mielipiteitäni, olen passiivinen ja koitan vain olla olematta, ettei tule kinaa ja kränää turhista asioista.
      Olemme käyneet yhdessä ja erikseen terapiassa, ja kaiken maailman parisuhdejutuissa. Ei apua, kuin hetkeksi ehkä. Hän toistaa raivohullun isänsä jalan jäljillä vaikka sen täysin kieltääkin.
      TUntuu, ettei mikään ole enää kivaa perheenä.
      Tahdon suojella lapsia ja olisin halunnut tehdä kaikkeni, mutta en enää keksi keinoja. Taloudellisesti minulla ei olisi mahdollisuutta erota tai muuttaa minnekään. Tuntuu kuin olisi umpikujassa. Tsemppiä kaikille hankalissa tilanteissa oleville!

      • lggl

        Niinpä niin. Usein vedotaan taloudellisiin esteisiin "Taloudellisesti minulla ei olisi mahdollisuutta erota tai muuttaa minnekään. " Tämähän ei pidä paikkaansa. Nyt ollaan Suomessa, ei USAssa, ei Kiinassa, Afganistanissa jne.


      • minkässillevoi

        Kylläpä tutulta kuulostaa tekstit. Mutta kyllä nuo taloudelliset syytkin ovat melko painavia syitä. Ei ne eroa estä, ehkä hidastaa ja laittaa tarkempaan syyniin, mutta en usko, että ne monellekaan mitään vähäpätöisiä syitä on. Itse olin järkyttynyt kun luin joskus jostain perhelehdestä perheestä, jossa vanhemmat kiukuspäissään esim. ruokapöydässä saattoi kipata spagetit toistensa päälle, mutta eivät halunneet erota pääkaupunkiseudun älyttömän kalliiden asumismenojen vuoksi.
        Kyllähän ainakin useampilapsisessa erossa välttämättäkin harmittaa, kun eron jälkeen eletään huomattavasti ahtaammin ja kaikin puolin köyhemmin. Mutta minkäs teet. Itse jopa uskon, että osa ihmisistä ei edes korjaa asioita, koska ajattelee toisen olevan nii järkevä, että ei se kuitenkaan lähde. Sitten itketään perään kun toinen viimein saa tarpeekseen tai löytää ihmisen jota rakastaa.


      • 78686
        minkässillevoi kirjoitti:

        Kylläpä tutulta kuulostaa tekstit. Mutta kyllä nuo taloudelliset syytkin ovat melko painavia syitä. Ei ne eroa estä, ehkä hidastaa ja laittaa tarkempaan syyniin, mutta en usko, että ne monellekaan mitään vähäpätöisiä syitä on. Itse olin järkyttynyt kun luin joskus jostain perhelehdestä perheestä, jossa vanhemmat kiukuspäissään esim. ruokapöydässä saattoi kipata spagetit toistensa päälle, mutta eivät halunneet erota pääkaupunkiseudun älyttömän kalliiden asumismenojen vuoksi.
        Kyllähän ainakin useampilapsisessa erossa välttämättäkin harmittaa, kun eron jälkeen eletään huomattavasti ahtaammin ja kaikin puolin köyhemmin. Mutta minkäs teet. Itse jopa uskon, että osa ihmisistä ei edes korjaa asioita, koska ajattelee toisen olevan nii järkevä, että ei se kuitenkaan lähde. Sitten itketään perään kun toinen viimein saa tarpeekseen tai löytää ihmisen jota rakastaa.

        "Kyllähän ainakin useampilapsisessa erossa välttämättäkin harmittaa, kun eron jälkeen eletään huomattavasti ahtaammin ja kaikin puolin köyhemmin."

        Niin jos oletuksena on, että se pissipäisempi puolisko tienaa tuhansia ja taas tuhansia kuukaudessa, on talo, autot ja purjeveneet. Näin ei kyllä käytännössä ole kuin aniharvoin.

        Itse tulin lasten (3) kanssa paremmin (myös) taloudellisesti toimeen eron jälkeen. Ei tarvinnut elättää miestä eikä vastata hänen alati vaihtuviin kulutarpeisiinsa ja velkoihin. Asumisoikeusrivari vaihtui tilavaan aso-kerrostaloon = ei suurta muutosta. Paitsi että kaikki lapset saivat oman huoneen (ennen yksi oli exän työhuone).

        Olisin lähtenyt lasten kanssa heti, jos mies käyttäytyisi kuten ap:n. Pienempikin koti (ja isompia vuokra-asuntojakin on kyllä tarjolla, joihin saa asumistukea), ja hyvä ilmapiiri, mielenterveys ne ovat parempia asioita kuin raha ja hullu kumppani. Johan sellaisessa kodissa lapsetkin kasvavat kieroon.


    • 039856

      Mä en kyllä ymmärrä miten joku viitsii pysyä liitossa jossa mies karjuu ja riehuu ja käyttäytyy noin ja varsinkin uhkailee lapsia. Mikä saa edes yrittämään saatikka rakastamaan? Pistäisin äijän pihalle samantien !!! Ei ole ihmisarvoista elämää teillä ei !

    • entäslapset

      Täällä on useita vastaavia kohtaloita palstalla ollut. Miten voi tai uskaltaa erota, kun lapset jäävät raivopääisän armoille, kun ero tulee? Se huolestuttaa, ovathan lapset eron jälkeen isällä vuoroviikoin, ja äiti ei ole enää suojelemassa? Mitä kokemuksia eronneilla?

    • Helpless

      Ap tässä päivittää tilannetta- joulu tuli ja meni, näen että mies on pinnistänyt ja yrittänyt. Parempia hetkiä kun on ollut, mutta kokonaistilanne on nyt auennut mulle selkeästi näkyviin. Avioero on nyt vireillä, ja oma asunto on hakusessa.
      Toivottavasti löytyy pian, haaveilen muutosta kuukauden sisään. Olen ollut myös huolissani lapsista. Onneksi saamme perheenä tukea perheneuvolasta.
      Olen löytänyt loistavan terapeutin, jonka kanssa käydyt keskustelut ovat auttaneet mua tajuamaan omaakin tilannettani. Säälin miestään, näen hänen tuskaansa ja pahan olon, menetyksen pelon. Kuitenkin olen varma että myös lapsille on parempi että ero tulee. Kiitos kaikille jotka olette jakaneet ajatuksianne ja myös voimia kaikille teille jotka olette saman tilanteen keskellä.
      Kun päätös on tehty, on helpompi kestää tää loppuaika, ja jotenkin saan voimaa viedä eteenpäin kaikkea. Kun on oikein paha paikka, ajattelen kuinka erilainen tilanne jo vuoden päästä on. Kyllä kaikki vielä muuttuu hyväksi.

      • helpyourself

        Ero = hyvä valinta!


    • tämäihmetyttää

      Ihmetyttää kaikissa näissä jutuissa se, että jos mies kärsii myös tilanteesta, jos mies tosiaan haluaa elää parisuhteessa ja haluaa muuttua, niin miksi hän ei ole mene ammattiauttajan puheille?

      En huomannut missään vaiheessa, että olisit sanonut, että miehesi täytyy mennä hoitoon tai tulee avioero. Jos mies raivoaa lapsille ja vaimolleen pikkuasioista, ainakin minä sanoisin miehelle, että tämä ei ole normaalia, et voi käyttäytyä noin. Jos mies toistuvasti tekee kuitenkin niin, ainakin minä pyytäisin häntä menemään lääkäriin.
      Oletko sinä Helpless ja myös kohtalotoverisi saaneet selitystä sille, miksi mies ei hoida henkistä hyvinvointiaan kuntoon?

      Sinullakin ap on nyt hyvä terapeutti, miksi miehesi ei käy?

      Eikö miestä tueta etsimään apua niin kuin naista ohjataan?
      Koska ilmiselvästi sinunkin miehesi tarvitsisi ammattiauttajan apuja ja parempaa elämänlaatua. Oikeasti mieshän menettää eron aikana enemmän kuin sinä.

      • eiautaaina

        Mies voi hyvin tietää tilanteen ja kärsiä tilanteesta. Hän saattaa hyvinkin hakea apua, mutta se ei syystä tai toisesta auta. Voi olla hyvin loukkaavaa tuomita ihmisiä, että toinen ei tietäisi asioista tai haluaisi tehdä asioille jotakin. Kyse ei aina ole siitä ja kyllä ihmistä ainakin alkuunsa on hyvä tukea. Voi vaan olla, että pidemmän päälle toinen ei jaksa, tunteet hiipuvat pois ym ja ero tulee. Ainakin on yritetty. Surullista ja vaikeaa.


      • Helpless

        Moi tämäihmetyttää ja eiautaina, meillä kävimme ensimmäisen kerran yhdessä terapiassa 4 vuotta sitten. Lopetimme miehen toiveesta. Viime syksynä hän aloitti yksilöterapian ja mielialalääkkeen.
        Mun mielestä ongelma jossakin todella syvällä. Olemme keskustelleet asiasta usein, mikään ei auta. Olemme kokeilleet useita tapoja, sopineet kuinka ärsyttävissä tilanteissa toimitaan, kokeilleet useita eri variaatioita. Nyt en aio ottaa enää vastuuta siitä, että kannattelen toisen aikuisen mielentilaa- jokaisen meistä täytyy itse ottaa vastuu.
        Mäkään en olisi jokusia vuosia sitten ymmärtänyt , että joku voi vuosia elää näin, tai uskoa katteettomiin lupaukseen, elää jatkuvaa vuoristorataa toisen mielialojen mukaan. Mutta nää asiat tulee vähän kavalasti, niihin tottuu vähitellen ja ne alkavat olla normaaleja. Myös irtautuminen on vaikeaa, on vaikea nähdä valoa, tai uskoa että onnistuu yksin. Myös ympäristön paine vaikuttaa.
        Oon samaa mieltä kun eiautaaina, molempien täytyisi olla valmiita muuttamaan käytösmallejaan ja luoda uusia tapoja kohdata toinen. Yksin ainakin minä olen vain väsyttänyt itseni.


      • eiautaaina

        Hienoa, jos sinä jaksat ja uskot joihinkin erilaisiin kohtaamistapoihin. Itse ainakin pitkään mietin omia vikoja ja minkälainen minun pitäisi olla tai minkälaiseksi muuttua, että arki yhdessä olisi parempaa. Meni aikansa ennenkuin osin terapiankin myötä ymmärsin, että vaikka tekisin mitä ja olisin millainen niin en pysty toisen puolesta toimimaan. Mutta tällaista loppuelämää en halua enkä jaksa. Kumppani itse joskus totesi, että täytyyhän ihmisen jonkin verran itsekäskin olla. Itse olen syyllisyyttäkin siitä kokenut, että olenko liian itsekäs jos en jaksa.


      • Helpless

        Joo, no aikani jaksoin uskoa ja kokeilla. Monesti mietin, että mikä mussa on vikana, kun aina menee pieleen eikä lähde onnistumaan. Syyttänyt itseäni ja kokenut samantyyppistä syyllisyyttä kun sä, eiautaaina. Mutta nyt kun katson tilannetta, en voi muuta kun miettiä miksi en osannut aukaista tätä vyyhtiä aikaisemmin.
        Mä odotan sitä hetkeä kun istun omassa kodissani, lapset siellä myös, nautin rauhasta ja rennosta aamukahvihetkestä, vapaudun tästä jatkuvasta paineesta ja nautin elämästä. Toivottavasti säkin.
        Tunnen sääliä ex-miestäni kohtaan, mutta toisaalta en voi ottaa vastuuta hänen onnestaan. Toivottavasti hän joskus oivaltaa mikä on mennyt pieleen. Ainakin mä tiedän nyt hyvin, mitä teen erilailla jos vielä joskus suhteeseen jonkun kanssa alan. T


    • helpyourself

      "Hän on mm. luvannut tehdä elämästäni helvettiä, kutsunut kiittämättömäksi huoraksi ja mm. lapsille haukkunut minua, sekä esim. poistuessani kotoa ja lasten ollessa itkuisia (esim. mennessäni yksin kauppaan) karjaissut että nyt turpa kiinni tai ette arvaakaan mitä tapahtuu kun äiti lähtee... Lista on pitkä."

      Miehesi harjoittaa räikeää henkistä väkivaltaa sinua ja lapsia kohtaan. Älä missään tapauksessa siedä sitä enää hetkeäkään. Erittäin haitallista sinua ja lapsia kohtaan.

      "onko se lapsille parasta, koska onhan hän yhä heidän isänsä"

      Ero on lapsille parasta, ja myös sinun velvollisuutesi suojella heitä isänsä harjoittamalta henkiseltä helvetiltä.

      • Helpless

        Tiiätkö, toi helpyourself sopis nyt mulle paljon paremmin kun helpless. Mä luin tuon mun aloituksen ja muistan kuinka hukassa ja ahdistunut olin, mietin onko mun oikein kokea mitä koen ja paljonko kaikesta on mun oma vikani. Mutta kun pääsin väärästä syyllisyydestä eroon, oivalsin, että en voi enkä halua olla vastuussa toisen mielialoista tai käyttäytymisestä.
        Nyt toivon vaan että saan asunnon pian ja elämän asettumaan uomiinsa. Oikeasti, ensimmäisen kerran yli 10 vuoteen, tai ehkä ensi kerran koko elämässä, mä tiedän mihin mä olen menossa. Se on hieno tunne se!


    • Helpless

      Kylläpä aika kuluu nopeaan eteenpäin. Pahin on ehkä mun osalta takana. Meillä on ositus tehty, ja niimpä mä nyt olen taloton, mutta toisaalta velaton. Yllättäen kaiken keskellä mulle iski aivan hirveä suru ja ikävä. Järjen tasolla tajua että ratkaisu oli enemmän kuin oikea kaikkia kohtaan. Nyt ikävä kohdistuu lähinnä menneeseen- muistan miltä tuntui kun heräsin omassa kodissa ensimmäisen kerran, muut vielä nukkuivat ja katselin ulos aurinkoista kevätaamua 10 vuotta sitten. Tai miten tulin kotiin laitokselta vastasyntyneen kanssa.
      Pihassa näen kaikki puut ja pensaat, itse istuttamani. Ja nää seinät, joita olen ollut maalaamassa.
      Mun on ikävä muistoja ja menetettyjä asioita. Samalla koen kiitollisuutta siitä, että mulaa on ollut niinkin monta ilonaihetta kaikkien ikävien asioiden lisäksi.
      Toivoin niin kovasti, että ex puolisoni olisi saanut tunne-elämänsä järjestykseen, tai että olisiin itse löytänyt keinon, kuinka asiat olisi saanut menemään eritavalla.
      Sisimmässäni tiedän että päätös on oikea, vaikka tulevaisuuskin pelottaa ja oma tunne-elämä on sekaisin kun käkikello.
      Kevät on, ja kesä tulossa. Toivottavasti kesästä jää myös hyviä uusia muistoja. Pelottaa vaan sulkea tän talon ovi viimeistä kertaa. Tän talon, jossa luulin eläväni lopun elämäni.

      • hetkinen_

        Kaiho. Se on ihan normaalia ja kertoo siitä, että menneessä elämässä on ollut paljon hyvää. Loppu viimein et ole menettänyt mitään muuta kuin yhteiselämän miehesi kanssa ja talon. Jälkimmäistä ei lasketa... :) se on vain materiaa.

        Siitä tuli mieleeni kuinka omalla kohdallani rakastin liiton aikaista asuntoamme, jossa ehdimme viettää 10 viimeistä vuotta. Mutta ristiriidat ja ongelmat miehen kanssa viime vuosina, tekivät nuo asunnon seinät, pihan ym. vain ahdistavaksi. Siihen ei auttanut sekään, että yritin miettiä hyviä hetkiämme tuossa asunnossa. Vallan kamalaa oli vuosi eron jälkeen käydä jeesaamassa exää, kun hän viimein älysi luopua asunnosta (velkaantui pahasti).

        Ystäväni erosi myös hiljattain, viimein. Hän puolestaan pitkitti eroa vain siksi, että rakasti taloaan. Hän itsekin sanoi, että se on hölmöä, mutta pakko myöntää talon merkinneen hänelle enemmän kuin mies.

        Joten vetäisin yksinkertaisena johtopäätöksenä, että ne tunteet mitä sidomme taloon tai asuntoon (tai kesämökkiin) ovat vain luopumisen tuskaa, oli ne millaisia tahansa. Itse jouduin luopumaan erossani lähes kaikesta. Vaikka se tuntui alkuun kovin turvattomalta, niin jälkikäteen ajateltuna pelkästään vapauttavalta. Ihanaa myös, että vasta 50 vuotiaana sain itseni näköisen kodin.

        PS. Ainoa mitä jää menneisyydestä jälkeen on muistot. Ne jäävät, jatkui liitto tai päättyi eroon.


    • jotakinmerkityksellistä

      Moni sitä eroa tälläkin hetkellä pohtii, moni vie jo eteenin ja osalla se on jo pidempään voimassa. Juhlapyhät monesti pelottaa ja kärjistääkin näutä tilanteita. Onneksi osan niistäkin voi käyttää hyödyllisesti töitä tehden ja osan lasten kanssa.

    • Tessukka63

      Suosittelen eroamista jo lastenkin takia. Itse olen tehnyt virheen jäämällä epäsopuisaan ja epätyydyttävään liittoon jossa narsistityyppinen mies haluaa puuttua kaikkeen ja määrätä minunkin syömiset ja juomiset, ja muutenkin haluaa pitää kaikki ohjakset käsissään. Mieheni on ollut ankara kasvattaja. Koska olen pelännyt häntä, olen yrittänyt kestää, mutten tullut ajatelleeksi, että kun lapset kasvavat aikuisiksi niin he alkoivatkin kritisoimaan ja valittamaan minulle, kun en tehnyt aikoinaan eropäätöstä. He olisivat päässeet pois ilkeän isän luota.

      Mies on saanut yhtäkkisiä raivareita, esim vain siitä että joku oli jättänyt WC pöntön kannen kiinni kun hänelle tuli kiire vessaan. Seurauksena että hän repi kannen kokonaan irti. Ajattelin että kestäisin mieheni narsistista käytöstä mutta en tullut ajatelleeksi miten se vaikutti lapsiin. Seurauksena se että 22 vuotias tyttäreni käy joka viikko psykoterapiassa kaikesta lapsena kokemastaan ja terapeutti oli todennut että hän tarvitsisi vuosia kestävää traumaterapiaa. Tyttären käynneistä terapiassa "poiki" se, että meille tuli sosiaalitoimistosta kutsu, koska oli herännyt epäilys että kotimme on väkivaltainen. Mutta se on henkistä väkivaltaa jota mieheni harjoittaa. Vanhin poikani kävi opiskeluaikana koulukuraattorin puheilla huolistaan ja tällä hetkellä on jo työelämässä mutta käy työpaikan tarjoamassa terapiassa.. Meillä on neljä lasta joista kolme vanhempaa asuvat jo muualla, yksi jo työelämässä Espoossa ja kaksi opiskelee toisella paikkakunnalla. Nuorin on lukiossa ja valittaa ettei haluaisi asua kotona isän takia. Painostaa eroamaan kuten myös tyttäreni. Siskoni painostaa myöskin eroamaan. En ole uskaltanut ottaa vielä sitä askelta mutta harkinnassa on. Eli vaikka et ajattelisi itseäsi niin ajattele lapsiasi. Heihin koskee jokainen miehesi ilkeä sana ja käytös, ja se että miehesi loukkaa sinua. Lapsillesi olet kuitenkin tärkeintä maalmassa, eivätkä he halua katsoa kun miehesi kohtelee sinua ikävästi.

    • oppeliini1

      Helpless, olet tehnyt oikean päätoksen.

      Tulet huomaamaan että lapsesi ovat alussa kenties rauhattomia ennenkuin tottuvat sinun luomaan rauhalliseen, turvalliseen ja rakastavaan kodin henkeen. Kodin, jossa ei tarvitse koko ajan pelätä. Jossa he saavat 100% vanhemman tuen, mielenkiinnon ja osallistumisen heidän ohjaamiseen.

      Nyt sinä voit käyttää jokaisen vapaahetkesi opettamaan ja kouluttamaan lapsiasi, Voit osallistua heidän koulutoimintaan täysipainoisesti, viedä heidät kulttuuritapahtumiin, näyttää heille että maailmassa on paljon arvostettavaa ja kaunista. Opettaa tuo heille jo pienestä pitäen, sinulla ei ilmeisesti ole ollut energiaa mihinkään tuohon aiemmin. Opettaa heille kuinka arhkeralla tyollä AINA vetää pisimmän korren, että ahkeroinnilla kehitetään itsetuntoa voimakkaaksi ja yhteiskunnassa selviäjäksi.

      Tuo kaikki on sinun käsissäsi ja vallassasi.

      ONNITTELUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      274
      2550
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      92
      2021
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1427
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1268
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1195
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe