Miksi mies ei ymmärrä suruani?

Murhe

Äitini kuoli traagisesti yllättäen joitain viikkoka sitten. Olen ihan murheen murtama ja mikään ei huvita, vähiten seksi. Mies ei ymmärrä minua, harva se päivä vaan valittaa että ei ole tyytyväinen suhteeseen. Uhkailee ja mököttää että ottaa vaarallisia mömmöjä lähtee ulkomaille tai baariin . Minulla on suuri suru. Äiti oli tosi läheinen ja merkityksellinen. Tähän menee aikaa. Haluaisin tukea ja ymmärtämystä mieheltäni, mutta suuren surun keskellä joudun kuuntekemaan hänen kiukuttelua.. En jajsa enään..Minä olen ehdottanut rauhallista tekemistä ja luonnossa liikkumista hän ei itse ehdota mitään...Mitä tehdä?

10

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeakysymys

      Siihen on kyllä vaikea sanoa mitään, miksei hän ymmärrä. Jos hän ei ole omakohtaisesti tuntenut läheisen menetystä, niin ei ehkä siksi pysty ymmärtämään, eli itse tuntemaaan, miltä sinusta nyt tuntuu.

      Voi ajatella hänen luulevan että surevaa ihmistä pitäisi jotenkin jatkuvasti "piristää" eli vetää hänen huomiotaan pois surusta. (Tällainen käyttäytyminen on aika yleistä, ihan aikuistenkin kesken) Ja kun et selvästi käyttäydy hänen odottamallaan tavalla, hän puolestaan käyttäytyy vain siten kuin osaa, eli ns.vetää herneen nenäänsä.

      Jos vain kerrot hänelle miten pahalta sinusta tuntuu, ja miten senvuoksi et kykene toimimaan mm.seksiasioissa normaalisti, etkä odota sen suurempaa ymmärrystä, kuin mihin hän oikeasti kykenee.

    • uusi.tilanne

      Komppaan edellistä kirjoittajaa.
      Kuulostaa todellakin vain siltä, että mies on ymmällään sen suhteen, mitä häneltä nyt odotetaan. Kun sinä olet yhtäkkiä vireeltäsi ja tunnetasoltasi aivan erilainen kuin yleensä, se totta kai hämmentää häntä.

      Tuli mieleen vielä sellainenkin juttu, että koska miehet ovat luonnostaankin ongelman ratkaisijoita, heitä ohjaa tarve selvittää asiat nopeasti, jotta päästään takaisin ns. normaalitilaan – olipa kyse sitten parisuhteesta, kaverisuhteesta, työasioista, tms.

      Sinä voit auttaa miestä ymmärtämään oman roolinsa tässä uudessa tilanteessa. Voi kertoa hänelle, että läsnäolo, empatian osoittaminen ja kuuntelunhalu riittävät.
      Te koette nyt surun ekaa kertaa yhdessä, eikä siihen ole olemassa mitään käsikirjoitusta jonka mukaan tulee edetä, tai aikarajaa, jonka puitteissa se kokemus koetaan. Surukokemuksetkin ovat vain osa elämää.

      Jaksamista ja ymmärrystä teille molemmille sekä osanottoni suruusi.

    • Otan osaa. Tänään tulee kuluneeksi tasavuosia oman äitini kuolemasta. Olen mies jolle ensimmäinen kuukausi oli tosi raskas. Sitten seuraavan vuoden puolella tuli juotua jotain siideriä monta kertaa litran verran suruun, mutta joskus toukokuussa alkoi suru helpottaa ja elämä alkoi palata uomiinsa. Sen verran suruaikaa minulla äidin kuolema vaati miehenä.

      Minulla ei ollut silloin tyttöystävää vaan vain yksi naisystävä, jonka luona olin edellisenä kesänä käynyt yötä olemassa. Hänelle tuli kerrottua surun tunteista. Hän ymmärsi tunteeni, mutta en tietystikään asunut hänen kanssaan samassa taloudessa. Tämä naisystäväni asui toisella paikkakunnalla.

      Tarinani on opetus on se, että tilanne ja suru menee ajanmyötä ohi. Nyt voi olla hankalaa, mutta kyllä se seuraavana vuonna jo helpottaa. Kun sinulta menee suru ohi niin elämä avoliitossanne palautuu jossain määrin vanhoihin uomiin. Kaipaus äitiin jäi vuosiksi elämään, mutta elämä jatkuu ja ihmissuhteet siinä ympärillä! :)

      Ensi vuonna on uusi vuosi ja suru on pitkälti ohi! :)

      • etäsäitivain

        Tulinpa puolestasi tosi tosi surulliseksi. Minulla on -92 syntynyt poika. Olemme eronneet (ei minun tahdosta ja lisäksi sairastuin valavasti) ja tiedän miten paljon äidit ajattelee ja huolehtii lapsistaan. Olen iloinen että olet vahva, uskot tulevaisuuteen ja pystyt etsimään onneasi. Kaikkea hyvää elämääsi :)


      • etäsäitivain kirjoitti:

        Tulinpa puolestasi tosi tosi surulliseksi. Minulla on -92 syntynyt poika. Olemme eronneet (ei minun tahdosta ja lisäksi sairastuin valavasti) ja tiedän miten paljon äidit ajattelee ja huolehtii lapsistaan. Olen iloinen että olet vahva, uskot tulevaisuuteen ja pystyt etsimään onneasi. Kaikkea hyvää elämääsi :)

        Oikeastaan en ole syntynyt -92 vaan aiemmin, mutta äitini kuoli silloin kuin minulla oli ikää 20 . Aika paransi haavan, vaikka se rakkaus äitiin ei vuosiin himennyt. Ehkä siihen paranimeseen vaikutti se, että Vantaalta Stadiin matkalla kerran tulin puhuneeksi eräälle äitini kuolemasta, mutta nähdessäni tämän keskustelukumppanini ilmeen tajusin sen, että hän ei ollut koskaan äitiään edes tavannut. Hänen äitinsä oli kuollut hänen syntyessään synnytykseen. Minä sain sentään tuntea äitini runsaat kaksikymmentä vuotta. Sitä tuntemisen kolmatta tai neljättä vuosikymmentä ei koskaan tule, mutta tärkeimmät oli ne ensimmäiset vuodet. Äidin rakkaus on pienenä kaiken hyvän elämän perusta.

        Oikeastaan nyt olen onnellinen, sillä olen ihastunut yhteen naiseen! :)


    • oppeliini1

      Miehesi kuulosta yksinkertaiselta tollolta juntilta. Tuota ei voi enään selvemmin analysoida.
      Olet nyt nähnyt ja kokenut sen suhtautumisen traagisessa tilanteessa. Näitä tilanteita tulee eri muodoissa elämän taipaleella.

      Haluatko sinä jatkossakin pitää kumppaninasi tuon tason pintaliitäjää, on vain sinun valintasi.

      • ukkopihalle

        Olisin pistänyt tuollaisen ukon jo ajat sitten pihalle, toki en minkään mömmöjen vetäjien kanssa olisi ollutkaan saman katon alla koskaan. Jotain rajaa.


    • Osaamisjuttu

      Miki nyt ihmiset ylipäätään ymmärtävät asioista ja aiheista niin kovin vähän. Varsinkaan toisten ...

    • Murhe

      Moni on ajatellut kauniisti. Yritän auttaa miestäni siinä mikä on hänen rooli tässä vierellä. Hän ei ole helppo ja on kitissyt jo 3: na iltana tälläkin viikolla monesta asiasta ja kertoo, sekä käyttää jotain vaarallisia kehonrakentajien mömmöjä, saa niistä ryymihäiriöitä ja outoja tuntemuksia pääkoppaan. Hän tietää, että ne on vaarallisia ja sanoo sen minullekin. Minulla riittäisi tämä suru. Nyt joudun huolehtimaan ja stressaamaan hänestäkin.. En jaksa moista....Miten saan hänet järkiin, lopettamaan kiusoittelun ja aineiden käytön ja kunnioittamaan suruani?

      • Tomppeliton

        Luitko lainkaan Oppeiinin viestiä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe