Haastaisimmeko niitä näitä ?

000000002

Minulla ei ole varsinaista aihetta, mutta aihettahan voi vaihtaa vaikka päivittäin.

Olen 66-vuotias eläkeläinen. Nykyään olen paljon kotona, mutta seuraan aikaani.

116

1416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuriika

      Kun on eläkkeellä niin silloin jää aikaa seurata ja tarkkailla elämän menoa maailmalla. Ja voihan sitä osaltaan yrittää parantaa ottamalla kantaa ja osallistumalla vapaaehtoistoimintaan. Jos se että pitää yhteyttä toisiin on osaltaan sitä, että myös joku toinen saa ajatuksilleen kuuntelijan ja yhteyden. Kyllä netinkin kautta voin kommunikoida, vaikka kaveria ei henkilökohtaisesti tunne.
      Ihan kiva että palstalla on erilaisia ihmisiä ja jos vaikka uusiakin tulee porukkaan.

    • Mitenkähän se niin onkin (ainakin minulla), että kun on haastamisen hetki ja tila, ei irtoakaan mitään, vaikka muuten olisi suuna päänä ?

      Aloituksen tekeminen on aina rohkea teko ja kiva että uutta väkeä tulee palstalle.
      Itse olen ollut täällä vuosikausia, yli-ikäinenkin jo, mutta tutusta porukasta ei malta lähteä. Vähän harvakseltaan täällä olen viime aikoina kirjoitellut. On niin paljon muuta palstan ulkopuolella. Silti pidän palstaa arvossa. Ellei ehdi kirjoittaa, voi lukea ikätovereiden juttuja ja mukaan voi tulla pitkänkin poissaolon jälkeen...

      • OlinkoOikeassaVai

        Luulen, että aloittajan haastaminen-sana tarkoitti puhumista tai juttelua, ei haasteen heittämistä keskustelun aloittamiseksi.


      • OlinkoOikeassaVai kirjoitti:

        Luulen, että aloittajan haastaminen-sana tarkoitti puhumista tai juttelua, ei haasteen heittämistä keskustelun aloittamiseksi.

        Noin minäkin sen kyllä ymmärsin, haastaminen=jutustelu, mutta taisin vastata "väärin"..))


    • 000000002

      No niin, palasin taas hetkeksi.
      Ennen tein vapaaehtoistöitä, nyt on hankalaa lähteä autotta. Julkista liikennettä ei ole kuin hyvin vähän ja hankalina aikoina. Nyt autan ainoastaan pienillä rahana annettavilla lahjoilla.
      En tunne itseäni erityisen yksinäiseksi kun on puhelin, sähköposti ja skype käytettävissä. Lenkkikavereita ei valitettavasti lähitienoolla ole enää.

      Nyt pitää lopettaa, mutta palaillaan !

      • reppuriika

        On se ihan hyvä juttu auttaa myös rahallisesti. Jo se että voi auttaa ja tehdä hyvää, luo elämälle tarkoitusta ja mielihyvää. Ulkoilu ja kunnosta huolehtiminen on tärkeää että pysyy mahdollisimman pitkään itsenäisenä ja voi hallita omaa elämää.
        Nyt alkaa olla parhaat hiihtoajat edessä. Itsellä viime talvi jäin vähille hiihdoille, mutta jospa nyt ehtisi enemmän.
        On hienoa pärjäillä myös itsensä seurassa.


    • pedantikko

      Mikähän siinä Vuotoksen tekoallashankkeessa on joillekin niin tärkeää, että jopa koskiensuojelulakikin pitäisi purkaa hankkeen edistämiseksi? Altaastahan jo kerran oli tehty rakentamispäätös, joka kaatui lopullisesti korkeimmassa hallinto-oikeudessa vuonna 200 perusteluna se, että altaalla olisi "pysyviä, syvällekäyviä ja laaja-alaisia haitallisia ympäristövaikutuksia". Nuo haitalliset vaikutukset eivät varmaankaan heiluta niitä, ketkä altaan rakentamista yhä ajavat. Tulee helposti ajatus, että he siitä suorastaan jotain hyötyvät.

    • 000000002

      Näin arkisin on herättävä aikaisin töihin lähtijän vuoksi. Siksi aloitan puuhat aikaisin. Lattiat ovat jo kuivapyyhitty. Aamuisin yleensä puuhaan pirteimmin ja kun lehtikin tulee vasta myöhemmin päivällä, voipa sitten lueskella ym.

      Minua huolettaa tämä monien valtionomistusten yksityistäminen. Yksityisten omistajien tarkoitus on saada mahdollisimman paljon voittoa. Kaikenlainen maahan ja luonnonvaroihin liittyvä määräämisoikeuden menetys pelottaa eniten.
      Miten muuten on tuon rahapelimonopolin siirtyminen pois, eikö siinä menetetä Valtion hyvä tulolähde ? Monet järjestöt saivat ainakin ennen tukensa RAY:n kautta. Kun ihmiset vapaaehtoisesti pistävät rahaa peleihin, sitä tuottoa pitäisi käyttää heikompiosaisten hyväksi. Tunnustan tietämättömyyteni, en tunne asiaa lähemmin.

      Omat auttamiseni jäävät tulevaisuudessa vähiin kun lisäeläke jää pois. Köyhyysrajan alitus tulee, mutta asiani ovat sentään kohtalaisen hyvin. Pitää koettaa muistaa se nyt.

      • Yksinkertaista

        Saa valtio pitää monopoliasemansa silloin se voi kontrolloida voittomahdollisuuden voittaa, RAY voittaa aina, minäkin voitan kun en pelaa.


      • "Minua huolettaa tämä monien valtionomistusten yksityistäminen. Yksityisten omistajien tarkoitus on saada mahdollisimman paljon voittoa" kirjoittaa nimimerkki monta nollaa ja kakkonen. Noinhan se menee ja se tarkoittaa vain sitä että valtion kassa on aina vaan tyhjempi, kun kaikki hyvät tulolähteet ovat yksityistetty ja voitot menneet yksityisten taskuun ja sitten lipsahtaneet jonnekin veroparatiiseihin. Tätä mantraa on äänestäjille tuputettu niinettä tulee korvista jo ulos että mitä vähemmän valtio omistaa, sen parempi. ekonomia kasvaa,mutta ei valtiona, vaan firmojen ekonomia kasvaa ja toivon mukaan tulee lisää työpaikkoja, mutta niihin tuodaankin sitten Puolasta tai Eestistä reppufirmojen kautta halpaa työvoimaa. Elikkä ekonomian vahvistuminen on vain näennäistä, koska säkki on repeämässä pohjasta: opiskelijoiden tuista, köyhimpien eläkkeistä jne leikataan ja firman pomo elikkä pääministeri kutsuu sitä yhteiskuntasopimukseksi. Ideana on että ihmiset tuntisivat turvallisuutta maassa jossa elinkeinoielämä tuottaa suuria voittoja ja on kansainvälisesti kilpailukykyinen, vaikka voitot ei sitten hyödytäkkään kansan heikompiosaisia mitenkään, ainoastaan kasvattavat kuilua rikkaiden ja köyhien välillä.
        Liukumäkeä suoraan helvettiin, ellei kansa havahdu ja sano stop jossain vaiheessa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "Minua huolettaa tämä monien valtionomistusten yksityistäminen. Yksityisten omistajien tarkoitus on saada mahdollisimman paljon voittoa" kirjoittaa nimimerkki monta nollaa ja kakkonen. Noinhan se menee ja se tarkoittaa vain sitä että valtion kassa on aina vaan tyhjempi, kun kaikki hyvät tulolähteet ovat yksityistetty ja voitot menneet yksityisten taskuun ja sitten lipsahtaneet jonnekin veroparatiiseihin. Tätä mantraa on äänestäjille tuputettu niinettä tulee korvista jo ulos että mitä vähemmän valtio omistaa, sen parempi. ekonomia kasvaa,mutta ei valtiona, vaan firmojen ekonomia kasvaa ja toivon mukaan tulee lisää työpaikkoja, mutta niihin tuodaankin sitten Puolasta tai Eestistä reppufirmojen kautta halpaa työvoimaa. Elikkä ekonomian vahvistuminen on vain näennäistä, koska säkki on repeämässä pohjasta: opiskelijoiden tuista, köyhimpien eläkkeistä jne leikataan ja firman pomo elikkä pääministeri kutsuu sitä yhteiskuntasopimukseksi. Ideana on että ihmiset tuntisivat turvallisuutta maassa jossa elinkeinoielämä tuottaa suuria voittoja ja on kansainvälisesti kilpailukykyinen, vaikka voitot ei sitten hyödytäkkään kansan heikompiosaisia mitenkään, ainoastaan kasvattavat kuilua rikkaiden ja köyhien välillä.
        Liukumäkeä suoraan helvettiin, ellei kansa havahdu ja sano stop jossain vaiheessa.

        Paloma.se.co"

        Mille ihmiset sanoisivat stop?
        Kirjoituksesi tuntuu vähän kommunismilta ja vähän enemmän Demokratian diktatuurilta.
        Tänäänhän työn-antajat ovat selvästi näyttäneet mitä stop tarkoittaa.
        Valtio ei anna tuottavaa työtä.
        Valtio elää ihmisiltä ottamillaan rahoilla.
        Tismalleen niin kauan ihmisillä on mistä antaa ja valtion luotto-kelpoisuus kantaa.
        -
        On surullista että lapsemme ovat kadottaneet myös isiensä työhön ja kansan-tuloon liittyvän moraalin.
        Mutta elämä on.
        Ja niin sen täytyykin olla.
        Jätkä sen-kun porskuttaa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Paloma.se.co"

        Mille ihmiset sanoisivat stop?
        Kirjoituksesi tuntuu vähän kommunismilta ja vähän enemmän Demokratian diktatuurilta.
        Tänäänhän työn-antajat ovat selvästi näyttäneet mitä stop tarkoittaa.
        Valtio ei anna tuottavaa työtä.
        Valtio elää ihmisiltä ottamillaan rahoilla.
        Tismalleen niin kauan ihmisillä on mistä antaa ja valtion luotto-kelpoisuus kantaa.
        -
        On surullista että lapsemme ovat kadottaneet myös isiensä työhön ja kansan-tuloon liittyvän moraalin.
        Mutta elämä on.
        Ja niin sen täytyykin olla.
        Jätkä sen-kun porskuttaa.

        H.

        Kyllä minä antaisin edelleenkin valtiojohtoisten instituuttien hoitaa terveydenhoidon ja koulutuksen, verorahoilla, pääosiltaan. Kannatan samanlaista multi-layered systeemiä kuin Kanadassa, joka on juuri kruunattu maailman vapaimmaksi maaksi. (Suomi oli kolmas maailman vapain maa listassa, Ruotsi kahdeksas) eikä siellä kukaan tunnu kutsuvan systeemiä "kommunistiseksi".
        Hyvinvointivaltion yksityistäminen suurfirmojen temmelyskentäksi ei ole pitkällä tähtäimellä hyvä asia. Olen vastustanut yksityistämistä jo vuosikausia ja kommunismiin minulla ei ole pienintäkään kutsumusta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä minä antaisin edelleenkin valtiojohtoisten instituuttien hoitaa terveydenhoidon ja koulutuksen, verorahoilla, pääosiltaan. Kannatan samanlaista multi-layered systeemiä kuin Kanadassa, joka on juuri kruunattu maailman vapaimmaksi maaksi. (Suomi oli kolmas maailman vapain maa listassa, Ruotsi kahdeksas) eikä siellä kukaan tunnu kutsuvan systeemiä "kommunistiseksi".
        Hyvinvointivaltion yksityistäminen suurfirmojen temmelyskentäksi ei ole pitkällä tähtäimellä hyvä asia. Olen vastustanut yksityistämistä jo vuosikausia ja kommunismiin minulla ei ole pienintäkään kutsumusta.

        "Paloma.se.co"

        Kommunismilla jne. tarkoitin rahan käyttöä.
        Minustakin Suomen "vanha malli" olisi paras.
        Mutta kun rahaa ei ole enää.
        Näyttää pahasti siltä että kun ikä-luokkamme on kuollut.
        Loppuvat loputkin "hoiva-työt" ja "tulot".
        Olemmehan viimeinen ikä-luokka jolla rahaa vielä on.
        Tarkoitan luokkaa, jonka koko ja omaisuus on merkittävä.
        Jälkeemme jättämiä kesä-mökkejä ostavat enää Venäläiset.
        Hekin maksavat enää vähän, kosks tunnistavat ahdinkomme.
        -
        Ole onnellinen että sinulla on jo valmiiksi tunnustettu pakolais-status ruotsissa.
        Ja että osaat kieltäkin ilman pakkoa :)

        Ei ole muuta kirjoitettavaa.
        Jatko menisi jankutukseksi.

        EOC


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Kommunismilla jne. tarkoitin rahan käyttöä.
        Minustakin Suomen "vanha malli" olisi paras.
        Mutta kun rahaa ei ole enää.
        Näyttää pahasti siltä että kun ikä-luokkamme on kuollut.
        Loppuvat loputkin "hoiva-työt" ja "tulot".
        Olemmehan viimeinen ikä-luokka jolla rahaa vielä on.
        Tarkoitan luokkaa, jonka koko ja omaisuus on merkittävä.
        Jälkeemme jättämiä kesä-mökkejä ostavat enää Venäläiset.
        Hekin maksavat enää vähän, kosks tunnistavat ahdinkomme.
        -
        Ole onnellinen että sinulla on jo valmiiksi tunnustettu pakolais-status ruotsissa.
        Ja että osaat kieltäkin ilman pakkoa :)

        Ei ole muuta kirjoitettavaa.
        Jatko menisi jankutukseksi.

        EOC


        H.

        koskis = koska

        H.


      • 000000002 , pyyhitkö lattiat joka aamu? Minä imuroin silloin tällöin ja harvoin pyyhin muuten lattioita. Ei yhden ihmisen taloudessa tule sotkua. Pölyjä pyyhin ohi kulkiessani.
        Nuorempi sukupolvi ei tee turhaa työtä. Silloin kun äidit olivat kotirouvia heillä oli aikaa siivota lähes koko ajan. Viikkosiivous, lisäksi kahdesti vuodessa koko asunto nurin suursiivouksessa. joka aamu ainakin keittiön lattia piti pyyhkiä kostealla.


      • 000000002

        Hei, palasin lukemaan posteja kun sain isoimmat tehdyksi ja postintulo viipyy.
        Minä imuroin tai pyyhin lattiat kaksi kertaa viikossa. Meitä asuu pienessä talossa kaksi. Pölyä tulee paljon ja kumppanin ihosairauden vuoksi myös tulee imurointia tai liinalla poistettavaa. Talvisin on lumitöitä ja lämmitystäkin, kesällä kasvimaa ja ruohonleikkuu. Liikuntaa tulee niissäkin.
        Mukavaa kun kirjoitat.


    • suvenelli1

      Niitä näitä. Tulin eilen reissusta ja nyt minun pakkomielteeni on edessä. Eli kaikki matkalla mukana olleet vaatteet on pestävä. Mukamas niissä on savunhajua nuotiosta, koirankarvoja noutajasta, nuhjaantumista repusta vaikka kaikkia en käyttänytkään.

      No, pääseepähän sitä arkeen kiinni. Lumipeite peittää maan, joten puolelta päivin pääsee lenkille.

      • mimmimum-..mi

        Minulle tuli sunnuntaina yhden yön ja päivän "työkomennus".....mutta aivan mieleinen kuitenkin.....lapsen ihmeelliseen maailmaan sain taas tutustua...Valtavan iso Tilhi parvi vieraili pihassa ruokailemassa....
        Jouluna olin kolmen yön reissussa ...pyykkikone surraa sen jälkeen heti....


    • Heikunkeikku

      Passaako Kirjat "niitä näitä"-otsikon alle?
      Mulla on nyt meneillään niin mielenkiinnottomasti kirjoitettu kirja, että meinaan toistamiseen jättää se kesken. Sisulla oon yrittänyt sitä lukea, mutta ei, ei kertakaikkiaan ei-ei, en jaksa enää.
      Aikomus on mennä tänään kirjastoon (pitkästä aikaa, kun on tullut ostettua kirjoja), jahka jaksaisin pesasta kutrini, että ilikiäisin ihmisten ilmoille lähteä.
      En vaan keksi, minkä kirjan valitsisin.
      Voisiko joku ehdottaa mulle kirjaa?
      Jos ehdotatte jotain kirjaa, niin pikkuusen tahtoisin perustelua, että miksi juuri se kirja kannattaisi lukea.
      Elämänkerrat tai historiaan perustuvat kiinnostavat, myös psykologiset kirjat vetää puoleensa. Fiktiiviset kirjat eivät niin paljon kolahtele, vaikka olenkin niitä silmillä imenyt.

      • 1eero

        Viimosen kirjan luin tabletilla ainoa huonopuoli o kun maksavat mutta hyviäpuoliakin on se helppous ja valikoiman runsaus.


      • Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

        Viimosen kirjan luin tabletilla ainoa huonopuoli o kun maksavat mutta hyviäpuoliakin on se helppous ja valikoiman runsaus.

        Jotenkin tuntuu, että jos tabletin kaapaisisin sänkyyn, niin lukufiilis kaikkoaisi. Vanhanaikainen paperisivuinen kirja on mulle sopiva. Vai oonko tätä mieltä siksi, koska en omista tablettia:)
        Luen kirjoja vain ennen nukkumaanmenoa sängyssä. En osaisi ruveta nukkumaan, ellen ainakin hetken lukisi kirjaa.
        Voi voi ja voi. Kukaan ei tahdo ehdotella mulle kirjoja. Niin luulin joo, että vinon pinon ehdotuksia saisin, vaan luuloni meni mönkään. Vielä kyllä ehtii, lähden asioille ja kirjastoon vasta päivemmällä.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että jos tabletin kaapaisisin sänkyyn, niin lukufiilis kaikkoaisi. Vanhanaikainen paperisivuinen kirja on mulle sopiva. Vai oonko tätä mieltä siksi, koska en omista tablettia:)
        Luen kirjoja vain ennen nukkumaanmenoa sängyssä. En osaisi ruveta nukkumaan, ellen ainakin hetken lukisi kirjaa.
        Voi voi ja voi. Kukaan ei tahdo ehdotella mulle kirjoja. Niin luulin joo, että vinon pinon ehdotuksia saisin, vaan luuloni meni mönkään. Vielä kyllä ehtii, lähden asioille ja kirjastoon vasta päivemmällä.

        Voin suositella Jukka Viikilää ja Finlandia voittajaa, kerrankin osui valinta mielestäni oikeaan.
        Helppolukuinen, päiväkirjan muotoon kirjoitettu, historian faktalta tuntuu vaikka fiktiota onkin, kaunista kieltä, välillä tulee tunne kuin lukisi runoa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että jos tabletin kaapaisisin sänkyyn, niin lukufiilis kaikkoaisi. Vanhanaikainen paperisivuinen kirja on mulle sopiva. Vai oonko tätä mieltä siksi, koska en omista tablettia:)
        Luen kirjoja vain ennen nukkumaanmenoa sängyssä. En osaisi ruveta nukkumaan, ellen ainakin hetken lukisi kirjaa.
        Voi voi ja voi. Kukaan ei tahdo ehdotella mulle kirjoja. Niin luulin joo, että vinon pinon ehdotuksia saisin, vaan luuloni meni mönkään. Vielä kyllä ehtii, lähden asioille ja kirjastoon vasta päivemmällä.

        Suosittelin joskus korppikselle Riikka Juvosen kirjaa "Onneksi en ole enää nuori". Juvonen on paitsi kirjailija myös kuvataiteilija ja minä luotan heihin..)) Elämää ja ihmisiä katsellaan sopivan etäältä, jolloin niistä piirtyy armollinen kuva. Luulen, että tykkäisit kirjasta.
        Kirja on myös ohut (!) vain 130 sivua, eikä lukeminen vaadi minkäänlaista pinnistelyä. Siitä jää myös hyvä mieli.
        Vastikään luin (meidän kirjapiirin ehdotus) Laura Lähteenmäen kirjan "Korkea aika". Kuvaa erään perheen evakkotaivalta ja asettumista uusiin oloihin. Mieleenjäävä kirja sekin.


      • Heikunkeikku
        rosaliiin kirjoitti:

        Voin suositella Jukka Viikilää ja Finlandia voittajaa, kerrankin osui valinta mielestäni oikeaan.
        Helppolukuinen, päiväkirjan muotoon kirjoitettu, historian faktalta tuntuu vaikka fiktiota onkin, kaunista kieltä, välillä tulee tunne kuin lukisi runoa.

        Kiitos vinkistä. Taustatietoja aloin lukemaan tuosta Jukka Viikilästä. Saatan lukea joskus, nyt jotenkin ei innosta.
        Aloin googlettamaan kirjaehdotuksia, mutta tuntuu vaikealta valita, koska mielipiteitä on NIIN paljon. Ja niin monia oon jo lukenut.
        Luin "Nämä kaksi lukemisen kestävää klassikkokirjaa"-otsikon alla olevia ehdotuksia. Olisikin ollut vaan kaks ehdotusta, mutku ei. Sitten luin "Nämä pitäisi lukea"-listan. Sitte "100 kirjaa, jotka sinun pitäisi lukea". Sit "klassikkokirjat". Availin muitakin otsikkoja.
        Miten tämä nyt mukamas tuntuu niin vaikealta valita ja löytää ja innostua ja ja?
        Mun pitää varmaan ruveta mietiskelemään, että kenen kirjailijan kirjoista olen erityisesti tykännyt ja sitten yrittää etsiä näiden kirjailijoiden muita kirjoja.
        Pankaas nyt vielä pari ehdotusta mulle, että olis joku langantynkä, mistä vois lähteä etenemään.
        Jos kirjastoon meen niin, ettei mitään ideaa ole mieles, niin höperöksi tuun, jos alan summanmutikas penkomaan kirjoja ja lukemaan takakannesta selostusta. Aikaa menee hitosti, enkä yleensä löydä sillä tavalla oikein hyvää kirjaa.


      • Heikunkeikku
        demeter1 kirjoitti:

        Suosittelin joskus korppikselle Riikka Juvosen kirjaa "Onneksi en ole enää nuori". Juvonen on paitsi kirjailija myös kuvataiteilija ja minä luotan heihin..)) Elämää ja ihmisiä katsellaan sopivan etäältä, jolloin niistä piirtyy armollinen kuva. Luulen, että tykkäisit kirjasta.
        Kirja on myös ohut (!) vain 130 sivua, eikä lukeminen vaadi minkäänlaista pinnistelyä. Siitä jää myös hyvä mieli.
        Vastikään luin (meidän kirjapiirin ehdotus) Laura Lähteenmäen kirjan "Korkea aika". Kuvaa erään perheen evakkotaivalta ja asettumista uusiin oloihin. Mieleenjäävä kirja sekin.

        Meinaatko, että minulle sopisi sellaiset kirjat, jotka ovat ohuita ja niissä ei vaadita pinnistelyä lukiessaan:)
        (leikki-leikki)
        Kirjoitin nuo kirjat paperille muistiin. Tuo "onneksi en ole enää nuori" kuulostaa hyvältä kirjan nimeltä, koska minäkin usein siunaan itteäni, että huh huh, onneksi en ole enää nuori.
        Pitää kirjan takakannesta vielä lukea enemmän, jahka tästä pääsen kirjastoon.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Meinaatko, että minulle sopisi sellaiset kirjat, jotka ovat ohuita ja niissä ei vaadita pinnistelyä lukiessaan:)
        (leikki-leikki)
        Kirjoitin nuo kirjat paperille muistiin. Tuo "onneksi en ole enää nuori" kuulostaa hyvältä kirjan nimeltä, koska minäkin usein siunaan itteäni, että huh huh, onneksi en ole enää nuori.
        Pitää kirjan takakannesta vielä lukea enemmän, jahka tästä pääsen kirjastoon.

        Heh, Heikku..)) Itsestään paha pappi saarnaa. ..
        Minä olen itse huojentunut noista asioista, kun uutuuskirjat pakkaavat olla 500-sivuisia ja tekstikin niin pientä, että pinnistää pitää...
        Ajattelin lähinnä sinun pitävän tuosta kirjan positiivisesta hengestä ja itsekin taiteellisena tavoittavan myös tuota maalausellisuutta,
        mikä on kirjan kantava voima...


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Taustatietoja aloin lukemaan tuosta Jukka Viikilästä. Saatan lukea joskus, nyt jotenkin ei innosta.
        Aloin googlettamaan kirjaehdotuksia, mutta tuntuu vaikealta valita, koska mielipiteitä on NIIN paljon. Ja niin monia oon jo lukenut.
        Luin "Nämä kaksi lukemisen kestävää klassikkokirjaa"-otsikon alla olevia ehdotuksia. Olisikin ollut vaan kaks ehdotusta, mutku ei. Sitten luin "Nämä pitäisi lukea"-listan. Sitte "100 kirjaa, jotka sinun pitäisi lukea". Sit "klassikkokirjat". Availin muitakin otsikkoja.
        Miten tämä nyt mukamas tuntuu niin vaikealta valita ja löytää ja innostua ja ja?
        Mun pitää varmaan ruveta mietiskelemään, että kenen kirjailijan kirjoista olen erityisesti tykännyt ja sitten yrittää etsiä näiden kirjailijoiden muita kirjoja.
        Pankaas nyt vielä pari ehdotusta mulle, että olis joku langantynkä, mistä vois lähteä etenemään.
        Jos kirjastoon meen niin, ettei mitään ideaa ole mieles, niin höperöksi tuun, jos alan summanmutikas penkomaan kirjoja ja lukemaan takakannesta selostusta. Aikaa menee hitosti, enkä yleensä löydä sillä tavalla oikein hyvää kirjaa.

        Lisää nimiä sinulle,
        Ulla-Lena Lundbergin kirjat,
        traagisen rakkauden kuvaaja, finlandia palkittu hänkin, Jään Halonen vuosia sitten palkitsi.
        Suvustaan kirjoittaa faktaa ja fiktiota sekaisin.

        Toinen on Minna Lindgren, ehtoolehtoineen
        En tiedä miksi kirjoituksesi joskus tuovat ehtoolehdon mieleen, ehkä se johtuu hauskasta mukaansa tempaavasta kirjoitustyylistäsi ja toisaalta kirjoitat usein palvelukodissa asuvasta äidistäsi. Ihan mukava juttu.


      • Heikunkeikku, oletko lukenut Aino Kallaksen Sudenmorsian? Luin sen joulun alla, lumoava kirja.

        Monikerroksinen: Kirjoitettu v. 1928, mutta käyttämällä 1600-luvun tapaa kirjoittaa, ja tarina sijoittuukin siihen aikakauteen. Kun sen lukee, voi hyvin kuvitella sitä tunnelmaa missä silloin elettiin. Lisäksi sanotaan että perustuu Aino Kallaksen suhteeseen Eino Leinoon, joka tekee sen vielä mielenkiintoisemmaksi.

        Suosittelen lämpimästi.

        Itse asiassa olen kiitollinen pojan lukiolle, pakottavat lukemaan vaikka mitä kirjoja, klassikoita. Tämä Sudenmorsian oli yksi pitkässä listassa. Täytyy pyytää se lista, opettajat selvästi tietää kirjoista jotain pientä :)


      • eppu2
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Taustatietoja aloin lukemaan tuosta Jukka Viikilästä. Saatan lukea joskus, nyt jotenkin ei innosta.
        Aloin googlettamaan kirjaehdotuksia, mutta tuntuu vaikealta valita, koska mielipiteitä on NIIN paljon. Ja niin monia oon jo lukenut.
        Luin "Nämä kaksi lukemisen kestävää klassikkokirjaa"-otsikon alla olevia ehdotuksia. Olisikin ollut vaan kaks ehdotusta, mutku ei. Sitten luin "Nämä pitäisi lukea"-listan. Sitte "100 kirjaa, jotka sinun pitäisi lukea". Sit "klassikkokirjat". Availin muitakin otsikkoja.
        Miten tämä nyt mukamas tuntuu niin vaikealta valita ja löytää ja innostua ja ja?
        Mun pitää varmaan ruveta mietiskelemään, että kenen kirjailijan kirjoista olen erityisesti tykännyt ja sitten yrittää etsiä näiden kirjailijoiden muita kirjoja.
        Pankaas nyt vielä pari ehdotusta mulle, että olis joku langantynkä, mistä vois lähteä etenemään.
        Jos kirjastoon meen niin, ettei mitään ideaa ole mieles, niin höperöksi tuun, jos alan summanmutikas penkomaan kirjoja ja lukemaan takakannesta selostusta. Aikaa menee hitosti, enkä yleensä löydä sillä tavalla oikein hyvää kirjaa.

        Joulupukki toi minulle kaksi kirjaa, tietokirja kissoista.
        Tuossa odottavat lukemista.
        Minulla on kesken, Pohjolan prinsessat: kertoo 600-1600lukujen elämästä näiden naisten historiallisesta näkökulmasta.
        Hiljattain luin kirjan Suomenlinnan historiasta, jossa näkökulma oli jonkinverran tavallisuudesta poikkeava. Tekijää en muista. Karmein osio oli se mikä kertoi Suomen ainoasta sarjamurhaajasta. Tappoi 12 ihmistä. Oma loppunsa 3vuotta Suomenlinnan vankilassa oli karmeaa.


      • Heikunkeikku
        eppu2 kirjoitti:

        Joulupukki toi minulle kaksi kirjaa, tietokirja kissoista.
        Tuossa odottavat lukemista.
        Minulla on kesken, Pohjolan prinsessat: kertoo 600-1600lukujen elämästä näiden naisten historiallisesta näkökulmasta.
        Hiljattain luin kirjan Suomenlinnan historiasta, jossa näkökulma oli jonkinverran tavallisuudesta poikkeava. Tekijää en muista. Karmein osio oli se mikä kertoi Suomen ainoasta sarjamurhaajasta. Tappoi 12 ihmistä. Oma loppunsa 3vuotta Suomenlinnan vankilassa oli karmeaa.

        Hitto kun noita kirjoja on niin paljon, mitä mielenkiintoisimpia, että vaikka kuinka lukis ja lukis ja vieläkin lukis, niin koskaan ei kirjakasa vähene.
        Historia kiinnostaa minua ihan satasella. Mutta niin moni muukin asia.
        On tyhmää, kun ihmiselle ei ole luotu ku kaks silmää. Kärpässilmät vois lukea montaa kirjaa yhtäaikaa :)


    • Joululahjaksi sain värityskirjan, mukana upeat värikynät. Olen ihan ymmällä mitä, miksi, milloin, ison maailman joulusukassa se oli, siinä kyllä lukee...To De-Stress your life...Relax your mind... jne poweria siinä elämään luvataan.
      Jotenkin ajattelen, että itse piirrän ensin kuvan ja sitten vasta värittelen, jos se työ jatkuu.

      No, sitten sen keksin, olen kova rupattelemaan puhelimessa, ennen aina piirtelin kaikenmoisia suttuja ja kiekuroita ja kaakeroita kaikki paperit ja vanhat kirjekuoret täyteen puhelun aikana.
      Nyt on uusi elämä alkanut, nyt värittelen kauniita ihania kuvia, luonto on aiheena tuossa kirjassa. Ei enää mitään suttuja. Tärkeät asiat kirjaantuu nyt tuon kirjan sivuille väritykuvien kylkeen.

      Silti vieläkin ymmällä mitä, miksi, milloin...

      Saikohan kukaan muu 60 joululahjaksi värityskirjaa...

      • mimmimum-..mi

        Minä sain viime jouluna....ja tykkäsin tosi paljon väritellä ne kuvat....ihania...sen jälkeenkin olen väritellyt ostamaani lasten värityskirjaa...kun kohde jolle sen ostin ei halua ....


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Minä sain viime jouluna....ja tykkäsin tosi paljon väritellä ne kuvat....ihania...sen jälkeenkin olen väritellyt ostamaani lasten värityskirjaa...kun kohde jolle sen ostin ei halua ....

        Hyvä Sinä, että joku muukin on moisen jutun elänyt, nähtäväksi jää miten se projekti kohdallani jatkuu.
        Mutta juuri lasten värityskirjat tulevat mieleen kun kirjan avaan. Väritä kuva, että kätesi motoriikka kehittyy, kuulen aina silloin. Toisaalta onhan sitä aika kiva yhdessäkin värittää ja höpistä hauskoja samalla.

        Toisaalta, kohta alkaa olla tilanne, että ikäihmisenäkin meille on tärkeää pitää huolta käden motoriikasta. Tuota värisilmäänsäkään ei ole hassumpaa unohtaa.


    • suvenelli1

      Hitsi kun en voi suositella. Mulla on tuossa kaksi Juha Itkosen äänikirjaa: "Huolimattomia unelmia" ja "Anna minun rakastaa enemmän". Ovat fiktiivisiä, kuuntelen sängyssä tai kutoessani.

      Sainkin kutsun pulkkamäkeen, jahka nostelen nuo pyykit.

    • Runojen ja riimien merkitys on muuttunut.
      Samalla kun ovat kirjojenkin.
      100-vuotta sitten, oli maamme ja kansamme toinen kun tänään.
      Tietysti vieläkin löytyy tyttöjä ja poikia jotka tietävät mitä räytyminen tarkoittaa.
      Enemmistö kuitenkin hakee ihmisyyden-tarinansa tieto-koneiltaan, kännnyistään ja läppäreistään.
      -
      Noh, onneksi me vielä muistamme jotain.
      Muistammehan?

      "Hän oli nuori ja komea maisteris-mies
      vielä onneksi ollut ei raavas ja karski.

      Nuoret neitoset katseli onnessaan
      lukivat runonsa kyynelin kaikki.

      Jalon otsansa ilmoille nosti tuo mies
      lisää riimejä runoja kirjoitti tuo naisten raskas ies."
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=H8IeLZepXlo

      H.

    • 000000002

      Luen tällä hetkellä Telkänrannan kirjaa Eläin ja ihminen. Tällä kertaa en ole hankkinut Finlandia-voittaneita, aikaisempina vuosina muutamia. Olen lukenut Mikko-Pekka Heikkisen kirjoja viime aikoina myös kun pohjoisen reissut ovat syksyisin olleet ainoita matkojani.
      Joku mainitsi linnut. Niitä ja oravia on joka päivä pihamaalla. Ruokaa menee valtavasti kun lintuja on parvittain. Keskiviikkojen iltoina kuuntelemme radiosta Luontosuomea.

      • Tavuviiva

        Lainasin joulua ennen Mika Waltarin "Joulutarinoita" kirjastosta. Hänellä on lämmin tapa kirjoittaa - kuin rakastaisi noiden novellien hahmoja.
        Sadunomaisuutta.


      • eppu2

        Olen lukenut tuon Telkänrannan kirjan ja myös sen Mitä on olla eläin. Paljon uutta tietoa, joka kumoaa vanhoja käsityksiä.
        Tulin iltapäivällä reissusta. Piti lähteä aikaisemmin, kun meinasin, koska keli alkoi mennä huonoksi.
        Kauppakeskus Duon käytävällä oli alennuskirjaloota, jota aloin penkoa.
        Käteeni osui pieni kirja ´´positiivisen vetovoiman salaisuus´´ en ole aloittanutkaan vielä, on yksi lainakirjakin kesken.


    • 000000002

      Joku mainitsi Itkosen, minulla on myös hyllyssäni Anna minun rakastaa enemmän. Pidin erityisesti Lundbergin kirjasta Jää. Mielelläni luin myös Liksomin Hytti numero 6. Viime vuoden voittajakirjan lahjoitin kirjastolle. En halua hyllyyn niitä joista en pidä. Tilaa on vähän kuten kerroinkin.

      Aurinko pilkahti ihmeellisesti jossain metsän takana noustessaan. Tuolta suunnalta auringon sarastusta ei usein nää. Päivät pitenee pikkuhiljaa.
      Pitää keksiä lyhempi nimimerkki. Kumpa jokin kelpaisi.

      • Tavuviiva

        Tuon Liksomin kirjan luin sen ilmestyttyä. Hytinäx meni, kun kuvitteli ilmanalan Sipirian perukoilla. Jossain vaiheessa luin Andrei Makinen kirjoja, jotain samankaltaisuutta Rosan kirjan kanssa. Jännää, kun johonkin kirjailijaan tykästyy, haluaa ahnehtia enemmän....
        Täällä linnut piilossa, lumionkaloissa?


    • havukkainen

      Toisessa ketjussa puhutaan Viktoria Holtin kirjoista. Muistelen lukeneeni niitä muinoin innokkaasti, vuosikymmeniä sitten. Hain ennen kirjastosta useita kerrallaan. Nykyään se olisi hankalaa.

      • 1lesken

        Paholainen pukeutuu Pradaan. Tästä kirjasta pidin aikoinaan. Leffaversio ei oikein iskenyt. Lesken
        .


    • Oletko.valmis

      Kerroit seuraavasi aikaasi. Olet sitten varmaan tutustunut myös homoavioliittolakiin. Päivä päivältä sen rivouslain toteutuminen lähestyy....
      Miltä kuulostaa? Pappi sanoo: "Nyt sulhanen saa suudella sulhasta", tai "nyt morsian saa suudella morsianta":( Tosi epäromanttista .
      Vain miehen ja naisen solmima avioliitto on kaunis ja romanttinen, ja voidaan alkaa odottaa että he saavat rakkautensa hedelmiä. Lesbot voivat saada vain toisen sukusoluja sisältäviä lapsia. Siis yhdessä lapsessa. Voidaanhan muumimukista kaataa ensin toiselle jonkun ukkelin litkua, ja sitten toiselle samaa spekulitkua.
      Homomiesten täytyy etsiä joku joka suostuu ottamaan heidän litkuaan sisäänsä ja synnyttämään....
      Vaikeeks menee.

      • 000000002

        Päättelitkö minun elävän lesbo- tai homosuhteessa ? Erehdyit, ihan mies-nais. Tuon enempää en asiaan puutu.
        Kaunista talvipäivää ja rauhaisaa mieltä teille jokaiselle !


      • Litkua? Montako litkua olet lurauttanut ulos/sisällesi ja miten on litkut itäneet. Romantiikkaa vai realismia ovat siitoksesi poikineet?


    • 000000002
      • eppu2

        Sehän tähtää tietysti siihenkin, että nähdään missä ihmiset liikkuvat. Kavennetaan yksityisyyttä.
        Nyt jo on saanut vastustusta moiset ehdotelmat. Saas nähdä, ei varmaan ainakaan kovin pian tommoset toteudu.
        Nyt jo yksityisteiden osakkaat maksavat itse tiensä. Ennen sai valtionapuja. Nyt ne pienenee, kun pyy mailmanlopun edellä.


    • suvenelli1

      Joku mainitsi aikuisten värityskirjan. Sain viime vuonna. En ole valmiiden kuvien värittäjä. Muutenkin pidän rosoisuudesta, karkeista linjoista, en piperryksistä. Ei kirja hukkaan mennyt, lapsenlapset värittävät.

      Tänään pihapuu näyttää kilpailevan lumen kanssa. Viskoo oksiltaan lumet sitä muka kuin niitä leijailee.

      Ai niin, Juha Itkosen tyyli yllätti, ensimmäistä kirjaansa kuuntelen. Kaksinkertainen Finlandia-ehdokas, Jäntti-palkinnon saaja ja ties mitä.

    • Heikunkeikku

      Tupsahdin tänne, hellouta vaan:)
      Olen tutkimusmatkalainen ollut nyt jo jonkin aikaa.
      Olen nimittäin samassa pisteessä, kuin eilen, kun anelin teiltä kirjaehdotuksia.
      Asia muuttunee, kun pääsen lähtemään liikenteeseen.
      Linnuille muonaa ja kirjastoon meno. Myös muita asioita.
      Olin eilen jo viittä vaille monot jalas lähdössä, kun puhelin soi.
      Minulla kun on vielä tätä joululomaa jäljellä, jonka ystävät tietävät, niin yks kaveri soitti ja kysyi oonko kotona, voisko kahville tulla.
      Kävihän se. Viittä-vaille-monot unohdin ja pistin kaffetpannun levylle, että ehdin kahvin keittää ja että ehtii laskeentumaan.
      Kirjastoonmeno ynnä muut siirtyivät tälle päivälle. Mitäpä siitä, ei haittaa.
      Paitsi pirun kylymä ulkona.
      .
      Tutkimusmatkailin kirjojen maailmassa. Lueskelin ja pohdin, tuumin ja kirjoitin paperille.
      .
      Rosaliiin: Mainitsit "ehtoolehto"-kirjan. Tuota kirjaa minulle kaupitteli mun kaverini, koska kuulemma kirja on tosi naurettavan hyvä. Kaverini ei suostunut ottamaan minulta lainaksi kaupittelemaani "Ihmeellinen mieli" (Krstine Barnett) (suosittelen) ennenkuin minä luen tuon ehtoolehdon. Pah. Kenties luen sen, kenties en. Tällä haavaa, kun palvelutalon touhujen keskellä niin paljon elelen (äitini kautta), niin ei viehätä vielä ruveta lukemaankin niihin liittyvistä asioista. Vaikka ovatkin kenties ihan kivoja?
      .
      hmp.f:
      Mainitsemasi kirja alkoi kiinnostamaan kovasti. Lueskelin lisätietoja tutkimusmatkallani.
      Aikakausi kiinnostaa joo. Mutta luin, että se on kirjoitettu arkaaisella, vanhahtavalla ja balladimaisella tyylillä, niin se alkoi mietityttämään. Nimittäin en oikein tykkää kauheen vanhan-vanhan tekstin lukemisesta. Vähä vaikeaa ymmärtää. Mutta onko se semmosta hyvin vanhaa, vai vaan vähä vanhaa?
      Luin, että löytäessään oikean poljennon, niin lukeminen helpottuu. Tuo viittaisi siihen, että teksti tosiaan on hyvin vanhaa?
      .
      Okei joo, pitkää tekstiä nyt tulee. Yritän pian lopettaa.
      Tein itselleni listan kirjastoon.
      Tracy Chevalier: Pudonneet enkelit (tai Tyttö ja helmikorvakoru)
      Tätä on joskus joku täällä palstalla suositellut. En muista kuka. Olen kirjoittanut mun kirjamuistikirjaan tämän ehdotuksen. Siitäkin taustatietoja kahlasin.
      .
      Sitten: Donald E. Westlake: Ottakaa pankki kiinni
      Tätäkin joku täällä palstalla suositellut. Kuka?
      .
      Sabine Kuegler: Elämän viidakossa
      Hänen kaks edellistä kirjaa oon lukenut ja suosittelen teillekin (Viidakon lapsi, Paluu viidakkoon). Hyvin-hyvin mielenkiintoisia kirjoja ja nyt aattelin lukiea kirjailijan viimeisen kirjan.
      .
      Eli tämmösiä tuumin lainata.
      Lainaan aina muutamia runokirjojakin, joita voin lukea aamuisin. Illalla sängyssä en koskaan lue runoja.

      • Heikunkeikku

        Pieni lisäys jos passaa.
        Perunat kiehumas eli ihan heti-kohta-nyt-nyt en vielä lähde. JOS jollekin tulee vielä mieleen joku kirja, niin voinette ehdottaa. Voin listastani vaihtaa jonkun kirjan johonkin toiseen, jos tuntuu hyvältä. Kovin montaa kirjaa en yhellä kertaa lainaa, koska en NIIN nopeasti kirjoja lue, koska luen vain iltaisin ennen nukkumaanmoneoa.


      • Ei se Sudenmorsian vaikealukuinen ollut, ota huomioon että hurrienhurri pysyi matkassa :) Lähinnä just poljento on vanhahtava, mutta yksinkertainen, ja kesti vähän huomata että "elikkä" ei tarkoita öhm elikkää, vaan "tai". Muutenkin mun lukeminen on ruosteista, en ole saanut muita avaamiani kirjoja loppuun viime vuonna (Liv Ullmanin Förändringen ja F.Scott Fitzgerald The Great Gatsby). Kallas meni kuin vettä vaan.

        Tracy Chevalier taitaa olla mun suosittelema. Hän selvittää historiataustat perinpohjaisesti ennen kirjan kirjoittamista, mikä minusta on aivan loistavaa.

        Ihmettelen sitä, että Jan Fridegårdia ei tunnu oikein olevan suomeksi? Mutta mikäli törmäät, kannattaa tutustua. Mun ehdoton lemppari, mitä tulee historiallisiin kirjoihin. Minusta hän on Ruotsin Väinö Linna. Ahmin aikoinaan kaikki hänen kirjansa, ja kun ne loppuivat tuli tyhjä olo. Niitä on ruotsiksi muutama.


      • Hekunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        Ei se Sudenmorsian vaikealukuinen ollut, ota huomioon että hurrienhurri pysyi matkassa :) Lähinnä just poljento on vanhahtava, mutta yksinkertainen, ja kesti vähän huomata että "elikkä" ei tarkoita öhm elikkää, vaan "tai". Muutenkin mun lukeminen on ruosteista, en ole saanut muita avaamiani kirjoja loppuun viime vuonna (Liv Ullmanin Förändringen ja F.Scott Fitzgerald The Great Gatsby). Kallas meni kuin vettä vaan.

        Tracy Chevalier taitaa olla mun suosittelema. Hän selvittää historiataustat perinpohjaisesti ennen kirjan kirjoittamista, mikä minusta on aivan loistavaa.

        Ihmettelen sitä, että Jan Fridegårdia ei tunnu oikein olevan suomeksi? Mutta mikäli törmäät, kannattaa tutustua. Mun ehdoton lemppari, mitä tulee historiallisiin kirjoihin. Minusta hän on Ruotsin Väinö Linna. Ahmin aikoinaan kaikki hänen kirjansa, ja kun ne loppuivat tuli tyhjä olo. Niitä on ruotsiksi muutama.

        Okei kuule, sait mut uudestaan kiinnostumaan. Kirjoitin sen listaani ja lainaan sen.
        Sinä oot poikkeus hurrihurriudessa, koska oma kirjoituksesi on niin värikkään osaavaa ja sanakäyttösi ensiluokkaista, että en ihmettele laisinkaan jos luet helposti vaikka minkämoista tekstiä. Saas nähdä sitten, hokaako meikäläinen tommosia "elikkä-onkin-tai"-sanoja.
        Sinänsä suomenkieli viehättää kovasti ja erilaisien sanojen käyttö kiinnostaa. Saatan ihastua ikihyviksi jonkun kirjailijan tapaan kirjoittaa ja niin on pakko lukea muitakin kyseisen kirjailijan kirjoja.
        Murteet kiinnostaa kans.


      • Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        Ei se Sudenmorsian vaikealukuinen ollut, ota huomioon että hurrienhurri pysyi matkassa :) Lähinnä just poljento on vanhahtava, mutta yksinkertainen, ja kesti vähän huomata että "elikkä" ei tarkoita öhm elikkää, vaan "tai". Muutenkin mun lukeminen on ruosteista, en ole saanut muita avaamiani kirjoja loppuun viime vuonna (Liv Ullmanin Förändringen ja F.Scott Fitzgerald The Great Gatsby). Kallas meni kuin vettä vaan.

        Tracy Chevalier taitaa olla mun suosittelema. Hän selvittää historiataustat perinpohjaisesti ennen kirjan kirjoittamista, mikä minusta on aivan loistavaa.

        Ihmettelen sitä, että Jan Fridegårdia ei tunnu oikein olevan suomeksi? Mutta mikäli törmäät, kannattaa tutustua. Mun ehdoton lemppari, mitä tulee historiallisiin kirjoihin. Minusta hän on Ruotsin Väinö Linna. Ahmin aikoinaan kaikki hänen kirjansa, ja kun ne loppuivat tuli tyhjä olo. Niitä on ruotsiksi muutama.

        Listani kirjoista kirjastossa oli vain Tracy Chevalierin Pudonneet enkelit. Muut olivat lainassa ja se sun ehdottama Sudenmorsian löytyi Vähästäkyröstä.
        En varannut kirjoja, kun löytyi tuo Pudonnut enkeli, jota alan lukemaan tänä iltana. Menin elämänkerta-hyllyille vahtaamaan ja löysin kirjan: Hannah Shah: Imaamin tyttären raju pako vapauteen. Takakannessa oleva teksti sävähdytti ja päätin tuon kirjan lainata.
        Kirjastossa oli kasa kirjoja myytävänä, vain 0,50 senttiä kirja. No enhän minä siinä sitten malttanut.... ostin kaks kirjaa.
        Ne kaks kirjaa on varalla niiksi kerroiksi, JOS en ehdi muuta kirjaa hakemaan, kun saan edellisen kirjan luettua. Oon ku missäkin vaivassa, ellei mulla ole varastossa lukemattomia varakirjoja.
        Noiden kahden mainitsemani kirjan Pudon... ja imaamin.... luettuani, niin lainaan sen Sudenmorsiamen.
        Oukkidoukki, nyh menööö hyvin:)


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Listani kirjoista kirjastossa oli vain Tracy Chevalierin Pudonneet enkelit. Muut olivat lainassa ja se sun ehdottama Sudenmorsian löytyi Vähästäkyröstä.
        En varannut kirjoja, kun löytyi tuo Pudonnut enkeli, jota alan lukemaan tänä iltana. Menin elämänkerta-hyllyille vahtaamaan ja löysin kirjan: Hannah Shah: Imaamin tyttären raju pako vapauteen. Takakannessa oleva teksti sävähdytti ja päätin tuon kirjan lainata.
        Kirjastossa oli kasa kirjoja myytävänä, vain 0,50 senttiä kirja. No enhän minä siinä sitten malttanut.... ostin kaks kirjaa.
        Ne kaks kirjaa on varalla niiksi kerroiksi, JOS en ehdi muuta kirjaa hakemaan, kun saan edellisen kirjan luettua. Oon ku missäkin vaivassa, ellei mulla ole varastossa lukemattomia varakirjoja.
        Noiden kahden mainitsemani kirjan Pudon... ja imaamin.... luettuani, niin lainaan sen Sudenmorsiamen.
        Oukkidoukki, nyh menööö hyvin:)

        0,50 ekee siis


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Listani kirjoista kirjastossa oli vain Tracy Chevalierin Pudonneet enkelit. Muut olivat lainassa ja se sun ehdottama Sudenmorsian löytyi Vähästäkyröstä.
        En varannut kirjoja, kun löytyi tuo Pudonnut enkeli, jota alan lukemaan tänä iltana. Menin elämänkerta-hyllyille vahtaamaan ja löysin kirjan: Hannah Shah: Imaamin tyttären raju pako vapauteen. Takakannessa oleva teksti sävähdytti ja päätin tuon kirjan lainata.
        Kirjastossa oli kasa kirjoja myytävänä, vain 0,50 senttiä kirja. No enhän minä siinä sitten malttanut.... ostin kaks kirjaa.
        Ne kaks kirjaa on varalla niiksi kerroiksi, JOS en ehdi muuta kirjaa hakemaan, kun saan edellisen kirjan luettua. Oon ku missäkin vaivassa, ellei mulla ole varastossa lukemattomia varakirjoja.
        Noiden kahden mainitsemani kirjan Pudon... ja imaamin.... luettuani, niin lainaan sen Sudenmorsiamen.
        Oukkidoukki, nyh menööö hyvin:)

        Kiitos Heikunkeikku! Mieluiten luen ruotsiksi, sillai pääsen lukumoodiin, tiekkö kun ei tarvi ikään kuin päässä lausua jokaista sanaa, vaan silmät imasee rivit nuppiin ja järjestää sinne koko skenaarion :) Suomenkielellä on vaikea päästä siihen tilaan, ehkä onnistuisi jos vaan väkisin harjoittelisin.

        Sait Chevalierin (mun mielestä) parhaan kirjan käsiisi :) vaikka hyviä ne kaikki on.

        Sitten kun olet lukenut sen Sudenmorsiamen, niin haluatko-jaksatko-viitsitkö kertoa mitä tykkäsit? Eipä mitenkään pakko.

        Tuo voi mielenkiintoinen myös, Hannah Shahn kirja.


    • 000000002

      Hei, hienoa kun teit listan. Monia noista olen lukenut niin kauan sitten, että pitäisi luka uudelleen.
      Oletteko lukeneet Gravenin Kuulin pöllön kutsuvan ? Tilasin sen Antikvariaatista viime vuonna ja luin uudelleen.
      Kirjastossa piipahtaminen on hankalaa, joten lukeminen on vähäisempää. Usein ostan Adlibriksestä.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Lista olikin sääntöjen vastainen? Ooho. No. Hyväksytäänkö linkki?
        http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/100-kirjaa-jotka-jokaisen-tulee-lukea-mika-on-tilanteesi/3208702

        Täytyy kyllä sanoa että mun listani se ei ollut, vaan Keskisuomalaisen laatima.

        Onko suomi24:n säännöt muuttuneet jotenkin tiukemmiksi ja miten, kun on alkanut tulla noita poistoja niin paljon?
        Minusta olisi reilua, jos siinä poistettuilmoituksessa kerrottaisiin joka kerran täsmällisesti, mikä siinä viestissä teki sen sääntöjen vastaiseksi..

        Joo, kymmenen kirjaa tuosta listasta on lukematta. Joitakin niistä aloittanut ja jättänyt siihen jo parinkymmenen sivun jälkeen, niinkuin Harry Potterit, Sormusten herrat ja Sofi Oksaset ... Kun ei kiinnostanut, niin ei vain kiinnostanut.

        Olisihan se kamalaa, jos väkisin pitäisi lukea vastoin tahtoaan jotkut tietyt kirjat ollakseen hyväksytty ihminen.


      • Heikunkeikku
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Onko suomi24:n säännöt muuttuneet jotenkin tiukemmiksi ja miten, kun on alkanut tulla noita poistoja niin paljon?
        Minusta olisi reilua, jos siinä poistettuilmoituksessa kerrottaisiin joka kerran täsmällisesti, mikä siinä viestissä teki sen sääntöjen vastaiseksi..

        Joo, kymmenen kirjaa tuosta listasta on lukematta. Joitakin niistä aloittanut ja jättänyt siihen jo parinkymmenen sivun jälkeen, niinkuin Harry Potterit, Sormusten herrat ja Sofi Oksaset ... Kun ei kiinnostanut, niin ei vain kiinnostanut.

        Olisihan se kamalaa, jos väkisin pitäisi lukea vastoin tahtoaan jotkut tietyt kirjat ollakseen hyväksytty ihminen.

        Minä en ole ehtinyt lukea tuota poistettua kommenttia. Olet oikeassa, että olisi reilua, jos poistettuilmoituksessa kerrottaisiin täsmällisesti, miksi se poistettiin. Samaa mieltä.
        Noita "sata kirjaa jotka sinun pitäisi lukea"-luetteloita on tosi paljon erilaisia.
        Minusta lastenkirjat pitäisi erotella noista aikuisten kirjoista. Eri lista lasten ja nuorison kirjoista ja sitten aikuiset erikseen. Sikälimikäli nyt listoja tahtoo tehdä.
        En laskenut tuosta hmp.f laittamasta listasta, että montako oon lukenut, mutta silmäiltyäni niitä voin sanoa, että hyvin hyvin monta on luettu.
        Joku Pessi ja Illuusia ja joitakin muita, jotka oon lukenut tai minulle on lapsena niitä luettu, niin niistä en enää muista hölkäsen pöläystä. Sen muistan, että Pessi ja Illuusia kirjaa tykkäsin kuunnella. Kirjan kannet olivat pahasti kuluneet ja repaleiset.
        Listassa oleva Jules Vernen "Maailman ympäri 80 päivässä" on listattu myös toisessa saman nimisessä listassa ja luin sen vartavasten sen takia, kun listassa oli:) Se löytyi nuoriso-osastolta. Lapsellinen kirja, mutta tavallaan ihan hauskakin.
        Mutta mitään Nalle Puh-kirjoja en enää viitsi ruveta lukemaan:)
        .
        Mun pitäisi vähän petrata siinä asiassa, että suomalaisten kirjailijoiden kirjoja en ole lukenut kauhean paljon. Tai tavallaan onhan niitäkin vuosien varrella kertynyt, mutta jos vertaa muunmaalaisiin kirjoihin, niin niitä kirjoja on ylivoimaisesti enemmän.


      • Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

        Lista olikin sääntöjen vastainen? Ooho. No. Hyväksytäänkö linkki?
        http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/100-kirjaa-jotka-jokaisen-tulee-lukea-mika-on-tilanteesi/3208702

        Täytyy kyllä sanoa että mun listani se ei ollut, vaan Keskisuomalaisen laatima.

        85 % tullut kirjalistalta nautittua, ei suorituspaineita.
        Onko tuollaisten listojen laatijalla sitten tendenssi, jonkin kustantamon suosiminen vai rahan kilauttelu jollekin jne.
        En ihan tykkää. Johdattelua? Vaikuttamisyritys lukuintoilijan valintoihin?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Onko suomi24:n säännöt muuttuneet jotenkin tiukemmiksi ja miten, kun on alkanut tulla noita poistoja niin paljon?
        Minusta olisi reilua, jos siinä poistettuilmoituksessa kerrottaisiin joka kerran täsmällisesti, mikä siinä viestissä teki sen sääntöjen vastaiseksi..

        Joo, kymmenen kirjaa tuosta listasta on lukematta. Joitakin niistä aloittanut ja jättänyt siihen jo parinkymmenen sivun jälkeen, niinkuin Harry Potterit, Sormusten herrat ja Sofi Oksaset ... Kun ei kiinnostanut, niin ei vain kiinnostanut.

        Olisihan se kamalaa, jos väkisin pitäisi lukea vastoin tahtoaan jotkut tietyt kirjat ollakseen hyväksytty ihminen.

        Pitäisikö laittaa tuo kirjalista kaikille luotseille pakolliseksi? Että vähän näkee, ovatko edes lukutaitoisia. Meinaan kun toista saa kehottaa tappamaan itsensä, mutta kirjalistaa ei saa tehdä.

        Ei ne taida haluta kertoa miksi jotain poistetaan, ettei tulisi taas kerran keskustelua siitä, siis nimenomaan että miksi. Ihan sama mulle, kun ei nyt ihan mielivaltaiseksi menis tämä poistelu.


      • Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

        Pitäisikö laittaa tuo kirjalista kaikille luotseille pakolliseksi? Että vähän näkee, ovatko edes lukutaitoisia. Meinaan kun toista saa kehottaa tappamaan itsensä, mutta kirjalistaa ei saa tehdä.

        Ei ne taida haluta kertoa miksi jotain poistetaan, ettei tulisi taas kerran keskustelua siitä, siis nimenomaan että miksi. Ihan sama mulle, kun ei nyt ihan mielivaltaiseksi menis tämä poistelu.

        No, anteeksi, en sinua halua moitia, vaan tuota alkulähdettä.
        Nyt on kirja-ale, joten jotain ennenlukematonta sieltäkin voi löytyä ihan itse arpomalla.
        Tuota poistamista en silloin ymmärrä, jos asiaa.
        Mulle kävi taannoin toisin, että lukemattomista pyynnöistä huolimatta eivät epäasiallisuuksia poistaneet. Ei edes kommenttia.
        Taitaa olla muroista kiinni.


      • Tavuviiva kirjoitti:

        No, anteeksi, en sinua halua moitia, vaan tuota alkulähdettä.
        Nyt on kirja-ale, joten jotain ennenlukematonta sieltäkin voi löytyä ihan itse arpomalla.
        Tuota poistamista en silloin ymmärrä, jos asiaa.
        Mulle kävi taannoin toisin, että lukemattomista pyynnöistä huolimatta eivät epäasiallisuuksia poistaneet. Ei edes kommenttia.
        Taitaa olla muroista kiinni.

        Ei hätää, ei tarvetta anteeksipyyntöön :)

        En mä ajatellut että tuossa olisi jotain ohjaamista, noissa kirjalistoissa. Eikä ne mun mielestä ollut mitenkään kiveen hakatut. Hupia vaan. Ja oikeastaan ihan kiva katsoa, että mitä joku kirjallisuutta arvostava laittaa ylitse muiden. Kuten nuo lastenkirjat. Joidenkin kohdalla nyökkäilen ainakin itse, kuten Tove Jansson, ja Astrid Lindgren. Vaikkei koko tuotantoa lukisi, niin minusta hyvä tuntea ne jollain tasolla. Mutta Enid Blyton ja Viisikkosarja? Camoon! Vähän kuin laittaisi listaan Sergeanne Golon ja Angelika sarjan.

        Ehkä tuo Keskisuomalaisen lista kuvaa yhden aikakauden lukijaa? Minusta sieltä puuttui moni. Alex Haley - Juuret, esim. Kuuluu ehdottomasti listaan. Varmaan moni muukin. Mutta, eihän listaan voi laittaa kuin sellaisia vaan, joita on lukenut. Ja kuka on lukenut kaikki maailman kirjat...


    • 000000002

      Westön Missä kuljimme kerran oli hyvä. Oksasen kirjoja en ole lukenut ainuttakaan.

      Olen taas seuraillut lintuja ruokintapaikalla. Arvelen, että auringon laskettua Varpuspöllö piipahti oksalla. Eräänä päivänä se oli maassa jonkin toisen kanssa ja lähti siitä lentoon saalis suussaan. Ilman silmälaseja en nähnyt hyvin. Lasit huurtuvat ulkona piipahtaessa, joten jätän joskus pois.
      Toivottavasti raaskimme lähteä taas johonkin pohjoiseen syksyn tullen. Minusta syksyn tulo tuntuu mukavammelle kun on pieni matka. Nykyään aina kotimaahan tai pohjoismaihin.

      • Kysyit onko Margaret Cravenin "Kuulin pöllön kutsuvan" tuttu, aloittaja. On tuttu, vuosien takaan. Olen suositellutkin aika monelle, intiaanikulttuuri on kiinnostanut. "Tanssii susien kanssa", josta tehtiin elokuvakin, on myös hyllyssäni.

        Kaksi viimeistä Finlandia-palkittua on minulla lukematta, sen sijaan Jussi Valtosen "He eivät tiedä, mitä he tekevät" on mielestäni kaiken huomion arvoinen. Eräänlainen tulevaisuuden uhkakuva, miksei jo ajankuvakin, ainakin joiltakin osin.


    • Eikös tää Antikvariaattien maksuton mainostaminen jo riitä?
      Kirja on niin vanhan-aikainenkin.

      H.

    • Ikkunasta näkyy kuunsirppi. Ulkona on 25 astetta pakkasta, sisällä lähes saman verran lämmintä.
      Annan vielä jouluvalojen palaa ikkunassa.
      Tultiin kissan kans lämmittämään mökkiä. On rauhallista täällä lumen keskellä.

      • suvenelli1

        Kiitos, kun mainitsit tuosta pakkasesta m-m :) Minä muistin laittaa ostoslistalle lämpö-/pakkasmittarin. Pesutuvassa käydessä huomasin, että pakkasen puolella on rutkasti. Aurinko paistaa kuitenkin.


    • taloi

      Tänään olen polttanut takassa (kasetti) kirjanpidon tositteita (kuitteja) koska niitä ei enään tarvitse säilyttää.

      Kirjoista : ehkä niitäkin pitäisi polttaa on 15 Laila Hietamies kirjaa myös muitakin romaaneja joita ei kukaan lue.

      • Siilimuorikka3

        Vie divariin noita kirjoja. Vaikkei niistä mitään makseta, pääsevät kierrätykseen, hyvät kirjat. Joku keräilijä voi olla noista ikionnellinen.


    • Minulla on myös hirveä määrä kirjoja pölyyntymässä.
      Voisikohan niillä lämmittää uunia?

      • Kirjat keräävät tosiaan sellaista hienojakoista pölyä. Viime kesänä pölytin omat kirjani, tai osan niistä, ja oli siinä hommaa.
        Aikaisemmin ajattelin, että kirjat ovat se perintö, minkä jätän jälkipolville. Mitään arvokkaampaa minulla ei ole. Nyt on kuitenkin pakko nähdä, että vaikka poikani lukevat kirjoja, niiden merkitys heille ei ole sama kuin minulle. He siis jäävät perinnöttömiksi minun puoleltani..))
        Olen aika surullinen tuosta kehityksestä: että nuoret eivät enää lue, katselevat, kuuntelevat ja näppäilevät mieluummin.
        Kirjojen, kuten ei sanoma- ja aikakauslehtienkään polttoa ei suositella - savukaasujen, vai pienhiukkasten ?, vuoksi. Näin muistelen minulle opetetun kauan sitten..))


      • Havukkainen

        Tiedän ettei saa polttaa. Pistän kyllä palasen sanomalehteä sytyksi, muuten menevät paperinkeräykseen. Jouduin kuitenkin polttamaan ulkogrillissä semmoisia papereita joissa oli henkilötietoja, tilinnumero ym. Ei niitä keräykseen uskalla laittaa.

        Mietin usein, että jos pitäisi muuttaa asuntoa tai jompikumpi kuolisi, voi mihin tämän rojun kanssa joutuisi. Toinen meistä on vielä kaiken säästäjä. Edes muinoisia harrastusvälineitäni ei anna hävittää. Sitten vielä lisäksi hänen omaistensa tavaroita.


      • Havukkainen kirjoitti:

        Tiedän ettei saa polttaa. Pistän kyllä palasen sanomalehteä sytyksi, muuten menevät paperinkeräykseen. Jouduin kuitenkin polttamaan ulkogrillissä semmoisia papereita joissa oli henkilötietoja, tilinnumero ym. Ei niitä keräykseen uskalla laittaa.

        Mietin usein, että jos pitäisi muuttaa asuntoa tai jompikumpi kuolisi, voi mihin tämän rojun kanssa joutuisi. Toinen meistä on vielä kaiken säästäjä. Edes muinoisia harrastusvälineitäni ei anna hävittää. Sitten vielä lisäksi hänen omaistensa tavaroita.

        Juu, Hesaria parempaa sytykettä ei ole - tai miksei nämä kauniit sytykkeet, joita tehdään maitokennoissa steariinista tai sitten maitotölkit. Meillä on varaava takka, joka on meidän päälämmönlähde, joten sytykkeitä palaa paljonkin...
        Itse olen aika neuroottinen tuossa saastutusasiassa, arkaluontoiset paperit revin tai laitan kirjekuoressa roskiin.
        Minulla on sama ongelma. En pysty muutamaan, minne me mahtuisimme ja kun säilytystilaa on, sille löytyy aina käyttöä, ellei omaa kamaa, niin sitten muiden.


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Juu, Hesaria parempaa sytykettä ei ole - tai miksei nämä kauniit sytykkeet, joita tehdään maitokennoissa steariinista tai sitten maitotölkit. Meillä on varaava takka, joka on meidän päälämmönlähde, joten sytykkeitä palaa paljonkin...
        Itse olen aika neuroottinen tuossa saastutusasiassa, arkaluontoiset paperit revin tai laitan kirjekuoressa roskiin.
        Minulla on sama ongelma. En pysty muutamaan, minne me mahtuisimme ja kun säilytystilaa on, sille löytyy aina käyttöä, ellei omaa kamaa, niin sitten muiden.

        Sanomalehtipaperia käytän sytykkeenä maalla ja joitain pahveja. Sitten veistelen pilkkeitä. Tuohella saa parhaiten syttymään.
        Sellaisia papereita poltan, mitä ei henkilötietojen takia viitsi laittaa keräyspönttöön.
        Maito ym. pönttöjä en polta, kun muistan, että niistä olisi sanottu, jotta se vaha on huono juttu hormeille.


      • eppu2 kirjoitti:

        Sanomalehtipaperia käytän sytykkeenä maalla ja joitain pahveja. Sitten veistelen pilkkeitä. Tuohella saa parhaiten syttymään.
        Sellaisia papereita poltan, mitä ei henkilötietojen takia viitsi laittaa keräyspönttöön.
        Maito ym. pönttöjä en polta, kun muistan, että niistä olisi sanottu, jotta se vaha on huono juttu hormeille.

        Taidat olla oikeassa eppu2. Siis noista maitotölkeistä. Hormit eivät tykkää. Tuohi olisi tietysti poikaa, mutta meidän polttopuu on lähinnä kuusta, harvemmin koivua.
        Pilkkeet olisivat tietysti hyviä, mutta en oikein osaa veistellä..))


    • havukkainen

      Huomenta ! Kuule hunksz, en tarkoittanut mainostaa mitään. Kun kirjastoreissulla menisi tuntikausia ja maksaakin, on joskus mukava tilata jostain mielenkiintoinen jos halvalla saa, on siisti ja tulee postilaatikkoon. Nyt tuli postimainoskin.
      Minä siivosin myös yks päivä paperikaappini. Työaikaiset paperit vihdoin poltin ulkona. Naapurit varmaan saivat savuja, mutta eivät ole lähellä sentään.
      Pakkasta on 25 täälläkin. Tietääkö joku mikä eteläisellä taivaalla loistaa iltaisin ? Ei näy muita tähtiä. Voisiko olla satelliitti ?
      Otin nimimerkin nyt.

      • "havukkainen"

        Vanhojen kirjojen liimat ja musteet eivät ole poltettaessa terveellisiä.
        Paperi kyllä on.
        -
        Tällä pääset satelliittienkin matkaan.
        Lataa koneellesi ja asenna.
        Täysin turvallinen ohjelma ja organisaatio.
        Muista laittaa koti-paikkasi, näet sitten taivaat "kohillaan".

        http://www.stellarium.org/

        H.


      • Taitaa tuo satelliittisi olla Venus.

        Vaihtoehtoisesti lentokone joka on saanut moottorivian ja odottaa hinaamista maahan.


      • iltataivaalla

        Se on Venus joka loistaa.


    • Havukkainen

      Sähkön hinnannousuista on Ilta-sanomissa. Puilla lämmitys lisääntyy meillä ainakin.
      Meitä vanhoja ei Carunan toimet ehkä ehdi ilahduttaa. Toimitusvarmuus paranee vasta aikain päästä.

      Hyvää Loppiaista itse kullekin !

      • Samoin sinulle hyvää loppiaisen aikaa

        Aamulla näin ihania luonnon ilmiötä,
        ensin halot oli kuin loistava ja hehkuva pylväs taivaalle,
        auringon joku valiokaari se lienee oli, muuten ihan kirkas taivas,
        yritin tietty kuvata, mutta ei optiikka riittänyt, joku epämääräinen valopläjäuys vain näkyy kuvassa.
        Puista putoili keveän tuulen mukana lumihiutaleita kirkkaina kiteinä kun auringon valo sattui niihin. niitä en edes yrittänyt kuvat vain verkkokalvolle ja sieltä...

        Pitääkin lähteä hienon halot ilmiön jälkeen hakemaan halkoja uuniin.
        Hyvää päivän jatkoa sinulle..meinasin kirjoittaa aurinkoista, mutta pianhan tuo mokoma taas laskee...


    • suvenelli1

      Niitä näitä. Kävin lenkillä tuolla järven jäällä. Olipa tuuli tehnyt kauniita taideteoksia lumesta jäälle. Oli jos jonkinlaista kiemuraa ja dyynimäistä harjannetta. Kimmelsivät kauniisti auringonpaisteessa.
      Pikkuisen pakkasherra näykki poskipäistä.

      Olin uhtanut Teemalta tulevan Bolshoi-teatterin Joutsenlammen, mutta näin kuin näinkin loppuhuipentuman.

      • Teemasta ja elokuvista puheenollen. Teemalla on nähtävissä elokuva "Kilimanjaron lumet". Olen nähnyt teatterissa ja minusta se on näitä hyvän mielen elokuvia. Painottaa niitä arvoja, jotka uhkaavat hävitä meiltä "hyväosaisilta". Samantyyppinen elokuva kuin Kaurismäen "La havre", muutaman vuoden takaa.


      • suvenelli1

        Kiitos vinkistä! Pidin "La havresta" ja en muista "Kilimanjaron lumia" nähneeni. Tytynee komuta Teemaa ja pitää leffapäivä.


      • suvenelli1

        Niitä näitä ja kiitos demeter1!

        Pienen tuhruisen aamulenkin jälkeen katsoin tuon leffan. Nautin suunnattomasti. Pienieleistä näyttelijätyötä suurin ajatuksin ja tunnelmin.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Niitä näitä ja kiitos demeter1!

        Pienen tuhruisen aamulenkin jälkeen katsoin tuon leffan. Nautin suunnattomasti. Pienieleistä näyttelijätyötä suurin ajatuksin ja tunnelmin.

        Kiva kuulla, suvenelli1. Ihan samoin koin. Pieni voi olla suurta. Ja kaunista se ainakin on..))


    • Havukkainen

      Tänään ilmassa leijjaili pieniä lumikiteitä, ne vain leijjailivat, eivät pudonneet maahan. Rosaliin kertoi samaa. Kauniisti kimalsivat auringon laskiessa.

      Katsoin Areenasta dokumentteja, mm Jäämeren rantojen suomalaisista.

      • Tuo areena on mainio paikka,
        minäkin yksi aamu satuin sykettä vilkaisemaan, ja eihän mitä,
        iltäpäivä oli jo viimein pitkällä kun kaikki kymmenen jaksoa olin peräkanaa katsellut.
        Yöpaidassani siinä istuin, mutta nyt tiedän mitä sarjassa tapahtuu.
        Mielestäni yhdessä jaksossa oli aiheena juuri eutanasia, aihe mitä täälläkin on pyöritelty moneen holliin, ja toimenpide suoritettiin, menikö nykyisten lakien mukaan vai näytettiinkö vain joskus mahdollinen kuvio, miten se tehdään, niin tarkkana en osannut olla.
        Pidän niin Iina Kuustosesta ja hänen' ilmeetömistä' ilmeistään, jotka kuitenkin kertovat paljon tuossa sarjassa.


      • suvenelli1

        Mä aattelin tänään saunan jälkeen katsoa Sykkeen jaksoja. Iina on siinä hyvä, kuten oli myös "Klikkaa mua" -sarjassa. Täplä hänen toisessa silmässä tekee vähäeleettömistä ilmeistä vielä ilmeikkäämmättä. Heh, tulipas ilmeikkäästi kerrottua ;)


      • Siilimuorikka3
        suvenelli1 kirjoitti:

        Mä aattelin tänään saunan jälkeen katsoa Sykkeen jaksoja. Iina on siinä hyvä, kuten oli myös "Klikkaa mua" -sarjassa. Täplä hänen toisessa silmässä tekee vähäeleettömistä ilmeistä vielä ilmeikkäämmättä. Heh, tulipas ilmeikkäästi kerrottua ;)

        Oliko Iina Klikkaa-mua -sarjassa?


      • suvenelli1
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Oliko Iina Klikkaa-mua -sarjassa?

        Oli Iina. Ellan työkaverin tyrkky tyttöystävä. Iina oli kohottanut itsensä roolia varten. Uhkea oli :)


      • suvenelli1
        suvenelli1 kirjoitti:

        Oli Iina. Ellan työkaverin tyrkky tyttöystävä. Iina oli kohottanut itsensä roolia varten. Uhkea oli :)

        kohottanut, heh piti olla lihottanut :D


    • Havukkainen

      Voiskohan näitä ketjujen rakenteita uusia siten, että uusimmat viestit olisivat ylinnä ? Kysyn ylläpitäjiltä.

      Tuo Syke on varmaan hyvä. Pitäis alkaa katsoa.

      • ent.siivoojaparka

        Toivottavasti ei.

        Voithan itse alkaa lukemaan alhaalta ylöspäin.


      • Yleensä en availe yli satasen meneviä ketjuja vaikka olisi kuinka mielenkiintoisia juttuja menossa.
        Tullut joskus mieleen, että miksei voisi aloittaa uutta aloitusta bee versiona jos oikein viruu pitkäksi. mutta ehkä jotkut tykkää kelailusta. Eli tietysti he, jotka innokkaasti ja taitavasti keskustelevat keskenään.

        Kattelen aina jos on joku nollaksi jäänyt niin mä kirjottelen semmoiseen, aina sitä jotain keksii.
        Tällä sivulla ei olekkaan yhtään nolla aloitusta. Pitääkin hakea kauempaa, edellisiltä sivuilta.


    • Havukkainen

      Voidaanhan tämä päättääkkin, ei tarvitse vierittää enää.
      Yleensä aiheeseen kuin aiheeseen löytyy ihmisiä jotka vastaavat kaikkeen ärtyneesti, toisia myönteisyyteen pyrkiviä myös. Ylläpidon puolesta keskustelijat yleensä yrittävät pitää yllä jutustelua.

      Aamutaivas rusottaa kirkkaana, mutta silti ei ole pakkasta. Hassua miten pian mieli siirtyy kevättä kohti, vaikka vielä talviviikkoja on kymmenkunta.
      Sitten jo miettii minne suuntaisi kesän tai syksyn kuluessa. Kotimaahan kuitenkin. Joskus olemme käyneet Sommelo-tapahtumassa tai luontokuva-tapahtumassa. Joskus olen mennyt bussilla ryhmämatkoille. Yleensä ovat onnistuneet, kerran vähän ikävämpi huonekaveri.

      Puuhiin nyt. Hyvää päivää teille jokaiselle !

    • Tavuviiva

      Vihdoinkin taudin voimat taitoin.
      Lainakirjan reppuuni laitoin.

      Tulee, tulee sakkoa,
      ylitykseen tuli pakkoa.

      Sakoilla kirjasto voi ostaa monta, monta teosta,
      Pitääpä lainaaja sitten filosofiasta tai Tolstoin Leosta.

      Talitintti vahingossa piipitää kevätkuu, kevätkuu.
      No voi pientää - eihän se vielä tuu.

      • eppu2

        Heti kun loppiainen on mennyt, alan odottamaan kevättä.
        Aurinko paistaa siniseltä taivaalta ja fasaanitkin jo huutelee.
        Tuon sakkomaksun voi kyllä välttää, kun netillä jatkaa lainausaikaa.


    • Heikunkeikku

      Tp-tip-tip-tip....
      Minä oon kertonut, että kun tammikuu läiskäsee itsensä esiin, niin meikäläinen alkaa jo kevättä odottamaan. Kyllä, tiedän, että pikkuusen liian aikaisin katseeni kevääseen kääntyy, mutta minkäs teen. Odottaminen tuntuu pitkältä.
      Tänään kuitenkin mieleeni tuli, että onkohan Luontoäidin ruvennut käymään sääliksi mua, kun aina ja aina ja aina vaan urhoollisesti oottelen kevättä.
      Istuin taas tapani mukaan pihalla ja hitto, parvekkeen katosta tippuili vesipisaroita ihan solkenaan. Taivaankannen vasemmanpuolinen kohta minusta katsoen oli suloisen vaalean rusohtava. Väri lähenteli Kanadanruusua, Morden Sunriseä. Lohehtava siis.
      Oikein huokaisin syvään ja ajattelin, että josko tänä vuonna kevään merkit kutkuttelisivat tavallista aikaisemmin.
      Mittarissa nyt plusasteita 2,9. Ei paha, ei paha.

      • Havukkainen

        Samaa ihastelin minäkin aamun. Oli kirkas ja värikäs taivas, silti vain pari astetta pakkasta. Sääli vain kun pilvet jo alkavat peittää taivaan.
        Kevät ja muuttolintujen tulo on hieno vuodenaika. Ei vielä tarvitse touhuta maanmuokkausten tai nurmikoiden kanssa. Ulkona voi keskittyä luonnon heräämiseen.
        Ajattelen usein, että sänkypotilailla pitäisi olla iso kuvaruutu ja web-kuvaa johonkin luontoon. Jos joku siinä vaiheessa jaksaa katsella ylipäänsä.


      • Ei tipu, yks aste pakkasta, lähden käymään verkoilla.
        Kyllä se, yli kakskymmentä astetta pakkasta monta päivää, siihen vielä ilkeä viima, se on hirveetä. Ei se nuorempana niin pahalla tuntunu.
        Kissakin jo haluaa mennä ulos, mutta saa olla iltahämärään. Se kun ei ulkona muuta tee, kun jahtaa lintuja, joita minä ruokin.
        Linnut lähtee yöpuulle ennen hämäräntuloa. Siinä mielessä päivänjatkuminen on huo no juttu.
        Kissa on liiankin lihava, mutta yhtäkaikki se jahtaa. Johtuneeko, että on metsäkissa, mutta hyvin se on kotiutunut.
        Elenkin ajattelin olla vähän pitkällään, se kissa tuli viereen, ja niin siinä ilta hämärtyi, ennen kun heräsin. Niin meni sekin päivä pilalle.
        Olisi pitänyt aikanaan ottaa koira, joku paimenkoira, sillä ei saalistusviettiä niin paljon ole.


      • Heikunkeikku
        Havukkainen kirjoitti:

        Samaa ihastelin minäkin aamun. Oli kirkas ja värikäs taivas, silti vain pari astetta pakkasta. Sääli vain kun pilvet jo alkavat peittää taivaan.
        Kevät ja muuttolintujen tulo on hieno vuodenaika. Ei vielä tarvitse touhuta maanmuokkausten tai nurmikoiden kanssa. Ulkona voi keskittyä luonnon heräämiseen.
        Ajattelen usein, että sänkypotilailla pitäisi olla iso kuvaruutu ja web-kuvaa johonkin luontoon. Jos joku siinä vaiheessa jaksaa katsella ylipäänsä.

        Joo, luonnon heräämistä on aivan mahtava seurata. Vaikka kesällä repii kukkapenkeistä rikkaruohoja epätoivon vimmalla, niin kun keväällä näkee ensimmäisen rikkaruohon, niin en mitenkään malta sitä nyhtästä veks. Ihailen sitä ihan satasella. Missä kiven kolossa vaan näkeekin jonkun vihreän pilkistävän, niin sitä pitää pysähtyä katsomaan.
        Joskus muinoin, kun olin pieni likka, niin äitillä ja mulla oli tapana laittaa talon eteläpäädyn lumirajaan jonkun merkin. Seuraavana päivänä merkin kohdassa oleva lumiraja oli pikkusen siirtynyt ja niin taas sitä merkkiä siirrettiin. Joka päivä katsottiin, että kuinka paljon merkin kohdalta taas oli lumi sulanut. Oli mukamas niin niin kivaa sitä sulamisprosessia yhdessä katsella.


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        Ei tipu, yks aste pakkasta, lähden käymään verkoilla.
        Kyllä se, yli kakskymmentä astetta pakkasta monta päivää, siihen vielä ilkeä viima, se on hirveetä. Ei se nuorempana niin pahalla tuntunu.
        Kissakin jo haluaa mennä ulos, mutta saa olla iltahämärään. Se kun ei ulkona muuta tee, kun jahtaa lintuja, joita minä ruokin.
        Linnut lähtee yöpuulle ennen hämäräntuloa. Siinä mielessä päivänjatkuminen on huo no juttu.
        Kissa on liiankin lihava, mutta yhtäkaikki se jahtaa. Johtuneeko, että on metsäkissa, mutta hyvin se on kotiutunut.
        Elenkin ajattelin olla vähän pitkällään, se kissa tuli viereen, ja niin siinä ilta hämärtyi, ennen kun heräsin. Niin meni sekin päivä pilalle.
        Olisi pitänyt aikanaan ottaa koira, joku paimenkoira, sillä ei saalistusviettiä niin paljon ole.

        Viima on kaikista kamalinta. Mun posket ei sitten yhtään tykkää, kun kylmä viima niitä hivelee. En tykännyt pakkasesta ja viimasta nuorenakaan.
        Mulle kävi kans eilen epätavallinen inhottavuus. En ikinä mene päiväunille. Eilen ajattelin kuitenkin, että jospa poikkeuksellisesti menisin kirjaa lukemaan sänkyyn. Huusin kissille, että tuuhan nukkumaan. Tuli se tyynyn viereen. Lueskelin hetken ja niin alkoi silmät lopsottamaan, että ajattelin vain hetken pitää silmiä kiinni. Nukahdin joskus puoli seitsemän kieppeillä. Puhelin soi kakskyt vaille 21 ja olin AIVAN out tästä maailmasta. Harmitti kauheesti, kun olin nukkunut niin kauan. Pää tuntui kipeeltä ja en voinut mitenkään ymmärtää, että oli ilta eikä aamu.
        Noi päiväunet eivät ole koskaan minulle sopineet.
        Mikset ota koiraa itsellesi? Kyllä se kissin kans hyvin toimeen tulisi. Koira on kiva kaveri vaikka verkkojen nostoon. Hyvän koiran vois opettaa soutamaan :)


      • suvenelli1

        Niitä näitä. Tämä mummo se lähti reippaana mukaan saattamaan vesseleitä eskariin ja päiväkotiin heidän pitkän joululoman jälkeen. Miten lie sitten paluumatkalla oikopolkua "oikaisin" mutkan kautta. Puolen tunnin paluumatka venähti puoleentoista tuntiin. Hyvä oli keli ja valoisaa, kun kotiin pääsin :)


      • Heikunkeikku
        suvenelli1 kirjoitti:

        Niitä näitä. Tämä mummo se lähti reippaana mukaan saattamaan vesseleitä eskariin ja päiväkotiin heidän pitkän joululoman jälkeen. Miten lie sitten paluumatkalla oikopolkua "oikaisin" mutkan kautta. Puolen tunnin paluumatka venähti puoleentoista tuntiin. Hyvä oli keli ja valoisaa, kun kotiin pääsin :)

        Joo, mullakin on nyt sitten joululoma loppunut. Aloitan sen tavanomasella maanantain vapaapäivällä. En muista, koska olis ollut tämmöstä fiilinkiä, että on tuntunut joululoma liian pitkältä. Ihan malttamattomana odotan huomista työpäivää.
        Mun uusivuosi ei ala tammikuun ekana, vaan aina silloin, kun kevätlukukauden eka työpäivä on. Oon jakanut vuoden kolmeen erilliseen osaan. Kevätlukukausi, kesä ja syyslukukausi.
        Sinulla on varmaan tyytyväinen olo, kun oot puolitoista tuntia ulkona tallustellut.
        Minä lähden tallustelemaan kans vähän myöhemmin.


      • mimmimum-..mi
        suvenelli1 kirjoitti:

        Niitä näitä. Tämä mummo se lähti reippaana mukaan saattamaan vesseleitä eskariin ja päiväkotiin heidän pitkän joululoman jälkeen. Miten lie sitten paluumatkalla oikopolkua "oikaisin" mutkan kautta. Puolen tunnin paluumatka venähti puoleentoista tuntiin. Hyvä oli keli ja valoisaa, kun kotiin pääsin :)

        Olin muutaman päivän pikkumiehen kanssa kun hoitotädillä oli lomaa.....ihan kivaa ja virkistävääkin se on välillä lapsen kanssa touhuilla....huvittaa vieläkin kun mulle oli ladattuna tietopeli....jota pyöräytetään ja tulee aihealue....kysymys kuului...mistä Minionsit pitävät...luin nopeasti vaihtoehdot ääneen.....kolmevuotias vastasi ...banaaneista....Itsellä ei mitään tietoa.. vastaus oli oikea.


      • suvenelli1
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Joo, mullakin on nyt sitten joululoma loppunut. Aloitan sen tavanomasella maanantain vapaapäivällä. En muista, koska olis ollut tämmöstä fiilinkiä, että on tuntunut joululoma liian pitkältä. Ihan malttamattomana odotan huomista työpäivää.
        Mun uusivuosi ei ala tammikuun ekana, vaan aina silloin, kun kevätlukukauden eka työpäivä on. Oon jakanut vuoden kolmeen erilliseen osaan. Kevätlukukausi, kesä ja syyslukukausi.
        Sinulla on varmaan tyytyväinen olo, kun oot puolitoista tuntia ulkona tallustellut.
        Minä lähden tallustelemaan kans vähän myöhemmin.

        Voi Sinua Heikku, olet onnekas, kun palat innosta päästä työhösi. Se antaa niin mielekkyyttä koko elämään, että on löytänyt työn missä viihtyy ja odottaa, että pääsee sinne.

        Pakko kertoa, että ei se ulkoilu siihen jäänyt. Kävimme vielä tekemässä ison lumiukon ja leikimme lumisotaa. Pakko tuosta lumesta ottaa kaikki irti, vääjäämättä se katoaa tänäkin vuonna, arvelen.

        Työniloa huomiselle :)


      • suvenelli1
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Olin muutaman päivän pikkumiehen kanssa kun hoitotädillä oli lomaa.....ihan kivaa ja virkistävääkin se on välillä lapsen kanssa touhuilla....huvittaa vieläkin kun mulle oli ladattuna tietopeli....jota pyöräytetään ja tulee aihealue....kysymys kuului...mistä Minionsit pitävät...luin nopeasti vaihtoehdot ääneen.....kolmevuotias vastasi ...banaaneista....Itsellä ei mitään tietoa.. vastaus oli oikea.

        Heh, en ole noista Minionseista kuullut. On ne fiksuja! Pitäisiköhän käydä lunttaamassa etukäteen ;)
        6-vuotias on yrittänyt opettaa Minecraftia, tietokonepeliä, jossa on kuutioukkeleita. Olen ihan pihalla siinä pelissä. 3-vuotias killittää vieressä ja huutaa "siellä on ääriläinen".
        Pokemonia ei ole kummallakaan, eikä mummollakaan... vielä :)


    • Havukkainen

      Teidän innostamananne kävin minäkin lenkillä. Sää oli mainio siihen.
      Minun tarvitsee vain huolehtia töihin lähtijän ruuat, vaatteet ja siivoilu. Päiväunia en osaa nukkua vaikka haluaisin.
      Joku puhui ylimääräisistä kirjoista. Kirjastoissakin on (ainakin joissain) hyllykkö johon voi laittaa vapaasti otettavia kirjoja. Ihmiset vaihtavat kirjojansa sillai.

      • eppu2

        Täälläkin on sellainen mihin voi tuoda ja sitten ottaa saman määrän itselleen luettavaa.
        Lenkille aion minäkin tästä kohta ja sen päälle on mukava juoda iltapäiväkahvit. Sää on hyvä.


      • suvenelli1

        Tuo kirjaston kierrätyshylly on hyvä. Olen itse vienyt sinne ja viimeksi bongasin pari käsityölehteä. Lehdet menee edelleen kiertoon tyttärelleni.

        Ei tuo ruoto oikein hyvää tykännyt lumiukon tekemisestä ja lumisodasta. Ptäisi muistaa kyykkiä oikein. Tyhmästä päästä kärsii koko keho :(


    • Tämä otsikkosi on hyvä, houkutteleva, jatka vaan....

      Eikös haastaminen ole karjalaisten tai kainuulaisten juttua, ei täällä keskisuomessa haastella, tosin haastatellaan ja sehän on ihan eri asia.
      Jossain jutussasi puhuit sommelosta, siihen pitää joskus palata, sanana söpö, mitähän lie tarkoittaa...

      • Heikunkeikku

        "rosaliiiin"
        Otsikko on minustakin hyvä. Se antaa Tilaa. Tilaa jutella jos jostakin.
        Olen huono osallistumaan ketjuihin. Monestakin syystä. Aika on yks syy.
        Silloin kun piipahdan palstalle, niin etsin jos olis joku iisi mukava ja helppo aloitus, jonne vain hetken voisi jotakin kirjoitusta värkätä.


      • Havukkainen

        Huomenta ! Oikeastaa täälläpäin huastetaan. Nautin oikeastaan murteen puhumisesta, mutta en nyt ole käyttänyt.
        Sommelo on kansanmusiikkitapahtuma Kuhmossa. Se on tainnut muuttua viime vuosina, käynnistäni on jo jokunen vuosi ja silloin esiintyjiä oli eri puolilta maailmaa. En itse ole musikaalinen, ikävä kyllä.
        Aamutv:ta katsottuani tekisi mieli sanoa jotain politiikasta, mutta olkoon. Jotensakkin haahuilevaa kuitenkin on, mikään ei pidä kauan paikkaansa.
        Tänään on ruokia laiteltava. Töihin menijä ottaa mukaansakkin ruokaa, siksi sitä on laitettava huolellisemmin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9606
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1970
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      31
      1817
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1746
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1262
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      48
      1164
    Aihe