Itse väsyn 8h työpäivästä niin pahasti, etten jaksa tehdä sinä päivänä enää mitään. Muutama kuukausi jatkuessaan en palaudu enää edes viikonlopun jälkeen, enkä jaksa enää pitää huolta itsestäni. Noin pitkä aika pakotettuna päivästä toiseen ihmisten keskellä alkaa myös ahdistaa. Vaikka tulisin kaikkien kanssa työyhteisössä vähintään neutraalisti toimeen, ahdistaa sitten se, että he ovat pelkästään työkavereita. Näin yksinäisenä sitä jollain tasolla toivoisi ihmisiltä aina jotain enemmän.
Kuinka jaksatte 40h työviikkoa?
28
4407
Vastaukset
- masentaaaa
Sama täällä. Kärsin masennuksesta enkä voi kuvitella että palaisin normaaliin työaikaan. Olen ollut sairauslomalla nyt puolitoista vuotta.
Tämä alkoi samoilla oireilla kuin sinulla nyt. Paheni vaan. Lopulta en palautunut edes kolmen viikon lomalla. Alan juuri ja juuri palautumaan nyt, ehkä.- aivan_normaalia
Minäkin olen nykyisin masentunut...
Nuorena tein usein tuplavuoroja, töitä 7-21.
Lasten synnyttyä halusin olla kotiäitinä, tein vain viikonloppuisin keikkoja, välillä viikolla yövuoroja ( onneksi mieheni oli normipäivätyössä ja nukkui välillä nuoremman koliikkivauvan kanssa eri huoneessa, minäkin sain joskus nukkua.)
Olen samaa mieltä selänteiden kanssa näistä asioista, valitettavasti kaikilla ei vain ole voimavaroja...
- liika_on_liikaa
Sama.
Väkisellä yritin jaksaa. Jaksoin juuri ja juuri työn. Työsuhteen alkaessa olin väsynyt työstä. Aloin jaksaa itse työtä ja sen fyysisyyttä noin kolmen viikon tottumuksen myötä. Muutoin aloin uupua liikaa. Kolmen neljän kuukauden päästä en jaksanut enää muuta kuin käydä töissä ja pestä hampaat ja käydä suihkussa. Lopulta kaaduin kotona sohvalle työpäivän jälkeen, mistä kömmein sänkyyn ja sieltä kuudelta aamulla ylös ja töihin. Viikonloppu ei riittänyt palautumiseen, vaikka yritin vain rentoutua ja nukkua. Viimeiset kaksi kuukautta olivat aivan liikaa. 8 kuukauden jälkeen oli pakko luovuttaa. Reilun kuukauden nukuin yli 12 tuntia päivässä, eikä sekään tuntunut riittävän.
Nyt vähän on heräillyt ajatus, että josko jotain työtä pystyisi yrittämään. Työkkäri käy kuitenkin päälle. Jotain olisi pakko keksiä. Rahat ei riitä.
Neljä päivää töitä kolme vapaata ehkä kestäisi, mutta se ei riitä taloudellisesti.
En tiedä, pitääkö tässä heittäytyä kokopäivähulluksi ja pyrkiä eläkkeelle? - dreaminggg
mietin voisko vastaus olla niinkin yksinkertainen, että jos ei koe, että työ on mielekästä, 'mielihyväkeskus' ei tuota tarpeeksi dopamiinia/serotoniinia että työtä viitsii tehdä tai jossain tapauksessa voi tehdä, keho tekee ns stopin...
ei oo hetkeen tosin tullu tehtyä 40h viikkoa, eikä vastannut kysymykseen, mutta kuitenkin :) ehkä tuota jaksais, jos saisi suunnitella ja suht vapaat kädet, eikä olla pelkästään ns suorittajana. ei hirveesti tärppejä näy työnhaussa, kun ei ole oikein mielekkäitä töitäkään tai kannattavaa, pitäisi olla 3x kiinalaista tehokaampi markkinataloususkovainen tai jonkun osa-aikahöpön tekijä "kuponkilisällä", vanhan ajan hyviä duuneja kun ei hirveästi ole tarjolla tai ihminen enää tee näitä "kunnollisia" ruumillisia töitäkään- wakinggggg
Mutta mikä työ on mielekästä, jos elämässä koko ajan muuten tuskainen olo?
- kellokalle_niskassa
Pomo tulee selän taa kellon kanssa.
Kaffetauolla kertoo itse tehneensä illalla samassa ajassa tuplat tunnin kokeilussa.
Menis pelle siihen linjalle seisomaan 8 h päivässä 5 päivää viikossa kellonsa kanssa! Purkais edes kuormalavat valmiiksi hyllyihin tavarat paikoilleen. Keräis edes rahtikirjat. Sitä ja tätä puuttuu, niiden perässä saat sitten juosta. Noihin pikkujuttuihin hukkuu minuutteja, kymmeniä minuutteja ja taas urakka kusee, vaikka tuntihommissa ollaankin. Pöljä ei osaa kellottaa, että kaikenmaailman säätöihin menee aikaa. Säätöihin, mitkä on pakko tehdä, jotta homma voi jatkua. - Keissa
Vaikka olen fyysisesti ja kai psyykkisesti terve, niin olisi se ylivoimaista olla 40 päivää töissä vaikka olen vasta 60-vuotias. Kyllä se menettelee jos työ on vaihtelevaa: välistä fyysistä toimintaa, esim. tavaroiden ja laatikoiden kantamista, sitten kevyempää asiakaspalvelua niin kuin myyntityö, tai päätteellä istuminen. Jaksan jos työ on vaihtelevaa, mielenkiintoista ja ei liian kiireistä.
- Anonyymi
Pääsin 60-vuotiaana osa-aikaeläkkeelle. Kyllä sitä ennen oli, että ei kerinnyt viikonloppuna palautumaan.Raskasta oli. Kokoaika-eläkkeelle pääsin 61- ikäisenä.
- wekcvåpwem
Tehkää töitä ja kuntoilkaa,syökää terveellisesti vätykset...Vittu kun kuulostaa typerältä mutinalta. Mulle tulee ylityötä 400-500h vuodessa ja lennot/junamatkat päälle. Ikää 40- vuotta ja kunto hyvä. En valita
- WandaP
Kyllä. Vastauksesi kuulostaa nimenomaan vitun typerältä mutinalta. Yhtä asiaa jäin miettimään: mitä ovat ne vätykset, jotka tulisi terveellisesti syödä?
Ap:lle: Oletko ammatissa, joka on persoonallesi sopiva? Älykäs mekaanisessa apinatyössä ja introvertti ulospäinsuuntautuneisuutta vaativassa työssä – huonoja yhdistelmiä. Kannattaa hakeutua (työterveys)lääkärin ja psykologin juttusille ja kertoa tilanteesta. Loppuun palaminen ei ilahduta ketään, vähiten sinua. Rohkeutta! - uskoitseesi
Roger that,
mutta jos on duuni (ja kotona rakkaat ihmiset), mistä tykkää, jaksaa melkein mitä vaan.
Varmasti jokainen ihminen pystyy halutessaan löytämään itselleen tarkoituksen elämään, jos ei palkkatyötä, jotain muuta mielekästä tekemistä?
Ymmärrän kyllä vaikeaa masennusta sairastaneena, että sängystä ylös nouseminen, syöminen, peseytyminen yms. voi olla vaikeaa, aina ei jaksa.
Aikoinaan selvisin hengissä perheeni avulla, laihduin alipainoiseksi ja rapakuntoiseksi, sitten oli taas haastetta yrittää oppia elämään ja tekemään työtä.
- Acedia
Sama minulla, pää on vain jotenkin levinnyt vuosien mittaan. Vielä alle kolmikymppisenä olin aika työorientoitunut ja ihmettelin työstä valittajia. Vuosien kuluessa jotakin tapahtui. Väsymykseni vuoksi aloin syödä masennuslääkkeitä ja koen, että niistä alkoi todellinen alamäki. Pää ei ole edelleenkään kunnossa.
En ole missään vaiheessa ollut poissa töistä henkisen vointini vuoksi, mutta ihan sairasta rääkkiä tämä on.
Olin muutama viikko sitten leikkauksessa ja sain kipulääkkeeksi keskushermostovaikutteista lääkettä. Opioidit kohentavat mielialaa ja tuovat hyvänolontunnetta. Oli pelottavaa huomata, miten lääkityksen aikana olin oma vanha itseni, samat tunteet yli kymmenen vuoden takaa tulivat taas esiin. Olin sosiaalinen, innostuvainen, energinen ja sain mielihyvää työnteosta. Päivät kuluivat nopeasti. Olin jo unohtanut, millaista elämä joskus oli.
En tiedä, olenko jotenkin syntymäviallinen vai jättivätkö mielialalääkkeet pysyvän epätasapainon korvien väliin. Oli miten oli, kenenkään päästään terveen on turha tulla avautumaan jaksamisesta. Tiedän mitä työnteko oli terveenä ja mitä se on nyt, kun pää ei toimi normaalisti eikä lepo auta. Yksi työpäivä tuntuu viikon mittaiselle, ja sitä on ihan nääntynyt ja väsymyksestä sekaisin jo yhden täyden työpäivän jälkeen. - tämänäkökulma
Acedia, jospa syy hyvään oloon on nyt muussakin kuin kipulääkkeessä. Etkö ole nyt sairaslomalla, kun olet ollut leikkauksessa. Voit nyt antaa mielesi irrottaa ja vain levätä. Ja sitä sinä nyt saat tehdä. Olisiko mahdollista saada välillä sapattivapaata ja tehdä lyhempää työviikkoa tai vaikka vaihtaa kokonaan työpaikkaa tai alaa.
- zero.tolerance
Joo tuohon opioidilääkitys päällä huume nosteeseen täytyy ottaa kantaa, sama juttu täällä kun oli siinä tuiskeessa juttu luisti ja homma maistui sen vähän aikaa kunnes huurut haihtui ja ankeutus palasi. Enkä mä mitään enää kestäkkään kun työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta hetken aikaa tietyn asteinen sosiaalisuus ja energisyys lyhytvaikutteisesti palasi. Tarttiskohan tässä alkaa narkkikseksi ?
Vaan kun ei oikein tuota kotiviljelyä katsota hyvällä, muu maksaa maltaita ja on kriminalisoitua. Sahdin keittoon tässä kai pitäisi alkaa mutta kun on jo maksa poks ja polttimo valmiiksi sekaisin, ei kestä enää. - texmexsub
Mä olen käyttänyt jo vuoden verran kipulääkkeitä työkunnon kohentamiseen. Kipuun ne mulle on määrätty, mutta enemmän ne auttaa jaksamaan henkisesti. Lääkettä ottanut viikottain sen verran pieniä annoksia että ainakaan fyysistä riippuvuutta ei ole tullut. Henkisesti voin olla koukussa tai tapariippuvuus löytyä. Annos pysynyt vuoden verran samana, joten aion kyllä jatkaa käyttöä. Lääkkeen pitkä vaikutusaika on todella hyvä juttu
- hthte
Mistä tiedät ettei fyysistä riippuvuutta ole tullut jos et ole koittanut lopettaa?
- Acedia
"Acedia, jospa syy hyvään oloon on nyt muussakin kuin kipulääkkeessä. Etkö ole nyt sairaslomalla, kun olet ollut leikkauksessa."
Paras päivä leikkauksen jälkeen oli se, kun otin varoiksi kipulääkkeen ensimmäisen työpäivän aamuna sairasloman jälkeen. Toki sairaslomakin oli tervetullutta lepoa, mutta mieluiten viihtyisin töissä.
Ahdistukseni ei ole koskaan helpottanut vapailla, tuntuu että velvollisuudet kaatuvat päälle kotonakin enkä saa mitään tehtyä. Ja olen väsynyt olemaan yksin. Ahdistus estää sosiaalisen kanssakäymisen, en vain jaksa sitä. - Yksinäinen.mies
Otin lopari töistä jo huhtukuussa. Ei vaankiinnostanut työt enää.
- Bbback
Mulla erikoinen tarina. Ensin tonne 25v saakka en väsynyt työstä yhtään. Sitten vuodet 26-35v olin suorastaan uupunut enkä tiennyt miten selviän en. Sitten 36-44v en väsynyt töissä enää juuri ollenkaan kun lakkasin stressaamasta, lopetin ylityöt ja hidastin työtahtia tuntuvasti. Sitten tulikin kyllä jo potkut, tuottavampia työntekijöitä kun on tarjolla. Kaikki ei kait vaan sovi nykyisenkaltaiseen työelämään.
- Ykshullu
niin siinä sitä onkin ihmettelemistä että miten sitä jaksaa. Nyt on kolmas talvi menossa kun tammi helmikuun vaihteessa uni karkaa ja joutuu turvautumaan unilääkkeisiin ja aina sama vuodenaika tammi helmikuun taitteessa. Arkimurheet olen koittanut hukuttaa työnteolla ja toissavuonna ylitöitä tuli 800 tuntia ja viime vuonna noin 500 tuntia. Asumusero alkoi 2014 syksyllä ja avioeropäätös syksyllä 2015 ja osituspäätös maaliskuulla 2016. Maksumieheksihän siinä joutui ja koko ajan oli pelko siitä että saanko rahoituksen järjestymään ja kuinka paljon joudun maksamaan. Nyt on nämä asiat päiväjärjestyksessä mutta viikonloppuina iskee vielä masennus kun tuntee itsensä mitättömäksi. Jotenkin tunnen alakuloisuutta vieläkin niistä sadoista haukuista että olen huono mies ja huono isä ja vielä impotentti. Työ on pitänyt minut pinnalla... en tiedä jaksanko kauan. Tällä viikolla piti aloittaa taas unilääke ketipinor 25 mg. Näillä mentiin viime ja toissa talvenakin pari kuukautta.
- hyiolkoon
Hyvin silloin jos saan keskittyä pelkästään työhön, mutta huonosti silloin jos siellä yhtään puututaan yksityisasioihin millään tavalla. Erittäin huonoa "auttamista".
- Anonyymi
No koska mun työaika ei ole 40h viikossa eikä mun työpäivä ole 8 tuntia.Käyn vain 2 päivää viikosta töissä 3 tunnin päivää ja kesä ja joululoma pituudet saa päättää itse ja lomia ja vapaata on enemmän ku töitä ni jaksaa
- Anonyymi
En ikinä jaksaisi tehdä 40h työviikkoa. Ehkä jos ois ystäviä ja kavereita ym menoa mihin rahaa tarvitsisin se olisi eriasia mutta kun ei ole. En pysty kuvittelemaan, että joutuisi paska duunissa raatamaan 8h päivässä ja loppuilta kotona yksin murjottamassa... No thx
- Anonyymi
Hyvin jaksaisin mutta en kelpaa työnantajille vaikka kaikki on ok.
- Anonyymi
Tunnen sympatioita kaikkia ketjuun vastanneita kohtaan. Tuttuja kaikki tilanyeet, itse koettuja.
- Anonyymi
Sama. En jaksa muuta kuin työt, kaupan kautta äkkiä kotiin ja jotain ruokaa naamaan, sohvalle lepäämään ja siitä suihkun kautta sänkyyn. Sama alusta seuraavan päivänä. Työtunteja tulee viikosta riippuenjoku 40-48. 6 työpäivää viikossa vetää kropan täysin kuiviin, vaikka sen jälkeen onkin 2 vapaata. Olen koko ajan niin kipeä joka paikasta että sohvalta nouseminen sattuu kun siinä on hetken istunut. Aamulla en halua lähteä töihin, jalkoja koskee ennen ensimmäistäkään aseklta. Itkettää, masentaaa, vihaan työtäni. Sitä ei arvosta kukaan.
Lisää töitä työnnetään jatkuvasti eikä sijaisia tule. Pomo tekee itse tietenkin toimistotyötä arkipäivisin ja vähät välittää siitä kuinka väsyneitä me olemme.
Miksi siis pitäisi jaksaa enää? Velkaa yritän maksaa, siksi olenkin tällaaisessa loukussa. Vuosia edessä vielä 6 tätä. Sit velka on maksettu, vastineeksi vaan en saa mitään, vanhoja korkoa kasvaneita luottoja ym paskaa tässä makselen. Inhoan koko elämää nykyään enkä keksi millä pääsisin tästä tilanteesta pois. Mietin koko ajan että jään vaan kotiin. Ei vaan voimat enää riitä. Kai Kelan on pakko jotain rahaa antaa. Huom, en oo tukia saanut ikinä, kaiken maksan itse. Että loinen en ole ollut kyllä, se ei ajatuksena miellytä edelleenkään mutten tiedä mitä enää tekisin kun voimat ei riitä. Lääkkeitä en suostu syömään.- Anonyymi
Ei siinä auta kuin vain vaihtaa työtä.Entäs yksityisyrittäjänä?
Saako jotain alkutukea jostain?
Tai puolipäivätyö. ja toinen asenne.
Ota kaverit kuin a) olisivat ilmaa, tai b) luo itse parempi/myönteinen suhde työkaveriin.
Ehkä heillä on omat/samt ongelmat. Keskustelkaa!
Sitten on kai joku kuraattori?
Oletko ammattiyhdistyksessä? Liity ja pyydä apua.
Vitamiinia? Käy lääkärintarkastuksessa ja kerro, ehkä saat uutta vinkkiä.
Hyvä kun kirjoittelett täällä, tsemppaatte toisianne. Entäs jos järjestäisitte yhteisen tapaamisen/viikonlopun keskenänne. Saisitte kaikki itsellenne uusia kavereita, myötätuntoa, hauskaa.
Jokin kevätretki jonnekin? Tai vain jonnekin kuppilaan?
- Anonyymi
Itse en jaksais edes 25 tunnin työviikkoa. On noit sosiaalisia pelkoja ja ahdistus niin pahana ettei millää pystyisi. En myöskään ole yhtään aamuihminen. Melkein alan voida fyysisesti pahoin ja lähes oksennan jos joudun heräämään esim klo 6-7 aamulla mennäkseni töihin tai hoitamaan jotain asioita. Johtuu varmaan siitä että olen yöihminen ja jos noin aikaisin joutuisi heräämään niin en ehtisi nukkua korkeintaan kuin 2-3 tuntia. Tarvitsen unta mielellään 8-10 tuntia yössä voidakseni paremmin. En myöskään löydä millään naista itselleni niin ei oikein senkään takia ole motivaatiota käydä töissä. Olen sairaseläkkeellä niin voi onneksi nukkua pitkään jos yöllä ei saa unta.
Ahdistunut Mies
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999