On kirjoitettu, että rokotuksen ottaneet ovat sairastuneet influenssaan hirveätä vauhtia. Tulee ihan mieleen yksi vuosi 1985-1990 luvulla (en ihan tarkempaa muista). Työnantaja tarjosi rokotuksen. Siinä sitten kävi niin, että jokainen joka rokotuksen otti, sairastuivat influenssaan. Ne jotka eivät sattuneet olemaan paikalla, eivätkä rokotusta saaneet, pysyivät terveenä. Myös minä sairastuin. Sen jälkeen en ole ottanut kuin sikainfluenssarokotuksen. Onneksi siitä ei tullut mitään jälkiseuraamuksia (narkolepsia). Suomi kun halvalla näitä rokotteita ostaa, ne ovat jo valmiiksi vanhentuneita ja ties mitä seuraamuksia niistä nyt sitten on. Sen aika näyttää.
Rokotesuoja
25
316
Vastaukset
Sorry, mutta en oikein usko tuohon sun päättelyyn? Mun mielestä se on hätäinen.
Nuo rokotteethan ei kata kaikkia tulevia tauteja. Jos olen oikein ymmärtänyt, rokotteet perustuu ennustamiseen, katsotaan syksyllä mitä on liikkeelllä, ja sitten yritetään saada tarpeeksi kattava rokote. Joskus käy niinkin, että virus ehtii muuttua matkalla Suomeen, ja tulee vastustuskykyiseksi rokotteelle. Tai sitten käy niin, että joku matkustaakin johonkin eksoottiseen maahan ja tuo tänne jotain mihin ei osattu varautua.
Etteikö vaan olisi voinut käydä niinkin, että he jotka ottivat talven rokotteen, olivat juuri he joilla tarve ottaa se, joilla on alennettu vastustuskyky. Joten kun sitten Suomeen rantautuikin joku ennalta arvaamaton pöpö, kaikki he joilla on tämä huono vastus, sairastuivat?
Toisin sanoen, he jotka eivät ottaneet rokotetta, ovat muutenkin terveet eivätkä tarvinneet sitä. Heidän oma vastustuskyky toimii ja torjuu.Ja niistä sika-influenssarokotteista. Asiahan ei ollut niin, että Suomi osti halpaa. Vaan odotti päätöksen kanssa liian pitkään, jolloin markkinoilla ei enää ollut kuin vähän hämärää rokotetta. Näin mä muistelen.
hmp.f kirjoitti:
Ja niistä sika-influenssarokotteista. Asiahan ei ollut niin, että Suomi osti halpaa. Vaan odotti päätöksen kanssa liian pitkään, jolloin markkinoilla ei enää ollut kuin vähän hämärää rokotetta. Näin mä muistelen.
Kokemuksesta tiedän, että terve/sairas teoriasi ontuu. Kun sikainfluessa rantautui Suomeen olin heikoilla syöpäleikkauksesta toipilaana. En sairastunut vaikka terveet tuttavani sairastuivat.
korppis kirjoitti:
Kokemuksesta tiedän, että terve/sairas teoriasi ontuu. Kun sikainfluessa rantautui Suomeen olin heikoilla syöpäleikkauksesta toipilaana. En sairastunut vaikka terveet tuttavani sairastuivat.
Saatoit silti olla sairastumatta muistakin syistä, kuten että ehkä enemmän varuillasi tartunnan suhteen?
Ei se ainakaan todista että sairastuu pahemmin jos ottaa rokotteen.
- lisäädoupingia
Mistä sä tiedät et rokote suojaa sua ? Sullehan sanotaan niin eli et sä sitä mitenkään konkreettisesti tunne. Lääkäri on suuri auktoriteetti sulle mistä hän sun tautis tietää parantaa. Sä vaan otat kaikki mitä sanotaan olevan sulle hyväks. Eiköhän se suoja ole enempi mielikuvissa kuin rokotteessa ja sen vaikutuksessa. Taitaa suurimmat ja näkyvimmät hyödyt rokotteista olla urheilijoille vrt. douping niistä tuloksista saa heti nauttia.
- lapsiväärälläpalstalla
Kysy isiltä tai äidiltä.
- Kysyn-korkeimmalta
Pitääkö kävellä hautausmaalle kysymään, tuossa pyryssä?
Eiköhän 60 ikäisten vanhemmat ala olla mullan alla, ei kaikki mutta isohko osa.
- satusetäsatuilee
Hehhee...ottiko näin koville kun edellisessä ketjussa todettiin paskanjauhajaksi:)))
- tuleejosontullakseen
Mulla aika vastaavanlainen kokemus yhtä vuosikymmentä aiempaa, sen jälkeen en ole itseeni antanut pistää mitään viljeltyjä pöpöjä, ja vain kerran on influenssa päässyt yllättämään.
- Hölynpölyä-kaikki
Kun ei käy sellaisissa puljuissa kuin terveyskeskus tai lääkäriasema niin ei tarvitse ottaa rokotteita kun ei kukaan tuputa tai mainosta moista.
Ellei ihmiselle riitä luontainen vastustuskyky, kannattaa pysyä neljänseinän sisällä peittojen alla 24 h.
Itseäni on rokotettu viimeksi v 1973 armeijassa ja saman vuoden syksyllä sain jäykkäkouristeen (taisi viriiliyskin aktivoitua kunnolla) jonkun pikku haaverin vuoksi, astuinko naulaan tai jotain. Antibioottikuurin, jonka jätin kesken koska en ole sopeutunut kellokortteihin koskaan, söin joskus 80 luvulla.
Mutta noilla aamiaisilla olen pärjännyt. Tai kolme vuotta sitten sairastuin vakavasti kun nenu vuoti 1 - 2 vuorokautta. Mutta tauti talttui niistämällä.
Ellei kahvi, tupakki ja saunominen auta, elämä on lähtenyt hallinnasta.
Suomalainen 50 - 80 vuotias on erittäin otollinen hölmö kaupata ja luvata sille kaikkea humpuukia; ja sehän uskoo, ennen kuin kiirehtii ämpäri jonoon kyttäämään ilmais sankoa.
Hei juokaa kaivovettä niin elätte 130 vuotiaiksi. - kellämitenkin
Olen ottanut rokotuksen jo vuosikymmeniä ja ei ole tullu infulenssaa, onko tuuria vai mitä sitten minun kohdalla.
- Pistämätön
Paljon on miljardibissneksen uhreja :/
Vuosikausiin en ole ottanut rokotusta ja välttänyt pahimmat flunssat, ei ole lähipiirissä pyörinyt päiväkotilapsia tai koululaisia.
Nyt otin rokotuksen ja vieläkin välttynyt flunssalta, ei edelleenkään pyöri lähipiirissäni päiväkotilapsia tai koululaisia ei edes sotilaita.
En syytä rokotusta mistään , parempi pysyä poissa räkivistä köhivistä paikoista, olla työntymättä terveyskeskuksiin yms paikkoihin, olla tarttumatta paljain käsin ovenkahvoihin maailmalla liikkuessa. Koskaan ei voi olla varma mistään.
Olen vain kotona, totit ja valkosipulikapselit ja auringonhattu-uutteet valmiina ja odotan milloin se räkivä köhivä tänne hyökkää. Tulkoon, ei se ole rokotuksesta kiinni jos se tulla haluaa.- eppu2
80-luvulla olen sairastanut Victoria-influenssan. Rokotuksen olen ottanut kerran ja se oli tämä sika-influenssarokotus.
Harvakseltaan on flunssatkaan kohdalle osuneet ja yleensä lievinä. Vastustuskyky sen verran hyvä ainakin tähän asti.
Vaikea on mennä sanomaan kuka saa ja kuka ei, rokotteen kanssa tai ilman influenssan oireita. Muuttujia on aina sen verran olemassa, sekä ihmisissä, että ympäristössä.
- Tavuviiva
Olen ottanut kuten ketjun aloittaja 80-luvulla kerran rokotteen ja olin yhtä sairas kuin nyt ilman rokotetta. Joku lääkäri totesi, että ikäihmisillä ehkäisevä vaikutus olisi 60 %:n luokkaa. Edes rokotettu riskiryhmässä oleva ei välty virukselta satavarmasti.
No ehkä olen podettuani saanut vastustuskykyä tulevia virustauteja vastaan? Jos minä nyt oikein olen ymmätänyt, niin on ainakin kaksi flunssaa. On influenssa, joka tulee mistä tulee joka talvi tänne, ja sitä vastaan tällä rokotteellaa yritetään suojata. Siihen ei antibiootit tehoa.
Minä otin sen rokotteen, kun kuulema olen riskiryhmässä.
Ei minulle siitä mitään jälkiseurauksia tullut, ei tullut, vaikka käskivät odottaa viisi minuuttia. Kun pistin oven kiinni, niin enhän minä muistanut, marssin autolle, ja lähdin ajamaan. Jonkun ajan päästä muistin, mutta en minä sinne takaisin istumaan lähtenyt..
Sitten on toinenkin flunssa, johon tämä rokote ei vaikuta, Se on herkkä tarttumaan. Sen sain yhdessä tilaisuudessa, melkein kaikki sairastui. Siihen tepsii antibiootit.- eppu2
Tavallisia flunssaviruksia on noin parisataa.
Influenssavirukset ovat vakavamman taudin aiheuttajia.
Viruksiin eivät antibiootit tehoa.
Jos lisäksi saa, jonkun bakteeritartunnan, siihen antibiootti yleensä tehoaa. eppu2 kirjoitti:
Tavallisia flunssaviruksia on noin parisataa.
Influenssavirukset ovat vakavamman taudin aiheuttajia.
Viruksiin eivät antibiootit tehoa.
Jos lisäksi saa, jonkun bakteeritartunnan, siihen antibiootti yleensä tehoaa.Vähän olen saiastanut.
Ennen viime vuotta ehkä viisi kertaa käynyt lääkärissä.
Joku tiesi kertoa, ettei rokote tehoa ku influenssaan.
Mistä minä tiedän, mikä se minussa oli, mutta tarpeeksi huono olo oli kuitenkin.
Oli minulla lääkärikäyntikin, kun noita tuntemuksia tuolla vasemmalla.
Kirjoitti antibiootit, mutta en ole ottanut yhtään.
Se lääkäri meinas, ettei pumpussa ole vikaa, mutta arveli, että on joskus murtunut kylkiluu.
En kyllä sitäkään tiedä.k-kotton kirjoitti:
Vähän olen saiastanut.
Ennen viime vuotta ehkä viisi kertaa käynyt lääkärissä.
Joku tiesi kertoa, ettei rokote tehoa ku influenssaan.
Mistä minä tiedän, mikä se minussa oli, mutta tarpeeksi huono olo oli kuitenkin.
Oli minulla lääkärikäyntikin, kun noita tuntemuksia tuolla vasemmalla.
Kirjoitti antibiootit, mutta en ole ottanut yhtään.
Se lääkäri meinas, ettei pumpussa ole vikaa, mutta arveli, että on joskus murtunut kylkiluu.
En kyllä sitäkään tiedä.Minulla ei ole koskaan ollut murheita nuhan kanssa.
Ovatkohan tämän aloituksen keskustelijat 80
Eksyneet väärään palstaan?
H.hunksz kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut murheita nuhan kanssa.
H.Ei väärään palstaan, mutta väärään aikaan.
Parempi olla iltaisin, kun pahimmat juopot on juonu itsensä tainnoksiin, ja loput niin humalassa, että hörittävät itsekseen.
Ota vaan pitkiä kulauksia, että saadaan iltasella kirjoitella rauhassa.k-kotton kirjoitti:
Ei väärään palstaan, mutta väärään aikaan.
Parempi olla iltaisin, kun pahimmat juopot on juonu itsensä tainnoksiin, ja loput niin humalassa, että hörittävät itsekseen.
Ota vaan pitkiä kulauksia, että saadaan iltasella kirjoitella rauhassa."k-kotton"
Kiusattu ei nyt turhaan sorru vanhoihin maneereihin.
Alkoholi on niin oma-kohtainen.
Ei toista osaa moittia jos itse ei ensin opettele.
H.
Minulla ei ole koskaan ollut murheita nuhan kanssa.
H.- eppu2
Jos Sinulla ei ole ollut murheita nuhan kanssa, se ei mitenkään todista sitä, että tämän ketjun keskustelijat olisivat 80 .
eppu2 kirjoitti:
Jos Sinulla ei ole ollut murheita nuhan kanssa, se ei mitenkään todista sitä, että tämän ketjun keskustelijat olisivat 80 .
"eppu2"
Pah!
Kyllä pahasti siltä vaikuttaa.
Eivät nuoret tuolla lailla jankuta ja höperöi.
H.- infantiilit
Muutamat hädintuskin 16 ......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724184Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963607Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363329- 512860
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182329- 402318
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222052- 231646
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141517Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321506