Miksi cp-vammaiset ovat monesti hirveän vihaisia?

Ihmetten-81

Tiedän hyvin, että mitä tarkoittaa cp-vamma ja olen tavannut heistä melko monta. Kaikki tapaamani kyseisestä vammasta kärsineet ihmiset ovat olleet poikkeuksetta todella ilkeitä lähes kaikkia kohtaan. Tuntuu, että he hyväksyvät vain muutaman tarkoin valitun ihmisen ystäväksi sellaisina kuin nämä ovat ja kaikkia muita sitten pitää kohdella kuin saastaa. Koko ajan pitää puhua muista pahaa, oli tämä ihminen sitten kuulemassa tai ei. Juuri tällä viikollakin eräs cp-vammainen mies alkoi ihan yllättäen karjumaan minulle naama punaisena, että minä en saa kertaakaan enää käyttää jotain infavessaa koska en osaa vetää siellä olevaa pönttöä kunnolla vaan jätän sen aina valumaan vettä niin että sitä ei voi vetää. Sanoin hänelle selkeästi, että en ole invalidi enkä siksi käytä kyseistä vessaa, varsinkin kun olen käynyt vain pari kertaa siinä paikassa missä kyseinen vessa sijaitsee. Silti hän syytti minua kivenkovaa sen vessan rikkomisesta. Mistä tällainen käytös oikein johtuu? Onko kyseinen vamma vaurioittanut näiden ihmisten keskushermostoa niin että se aiheuttaa tuollaisen käytöksen. Aina rasittavaa kuitenkin, kun tällainen ihminen on omasta mielestään muutaman ystävänsä kanssa jollain jalustalla muiden yläpuolella muutaman ystävänsä kanssa ja muita taas haukutaan koko ajan ja komennellaan että miten asiat pitää tehdä. Ihan sama teit asian niin tai näin, aina teet väärinpäin ja sitten olen tylsämielinen kakara, joka ei ymmärrä mistään mitään. Ymmärrän kyllä, että ei heidän elämänsä ole välttämättä kovin helppoa mutta ei se ole minullakaan helppoa ole, mutta en silti ole purkamassa pahaa oloani muihin. Tuntuu, että monet cp-vammaiset ovat hirveän katkeria varsinkin sellaisia kohtaan, joilla ei ole liikuntavammaa, esimerkiksi minua kohtaan. Mutta minulla taas on oma vammani ja siitä johtuvia ongelmia, mutta en kuitenkaan ole haukkumassa ihmisiä, joilla ei niitä ole.

3

1479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvailuja

Eikö invalidi ja vammainen ole sama asia? Kirjoitit, että et ole invalidi mutta sinulla on oma vamma. Ristiriitaista, tai sitten olen ollut väärässä termien kanssa.

Mutta käytökseen voi vaikuttaa moni asia. Ihminen voi olla kiukkuinen jos on kipuja tai vamma vaikeuttaa elämää. Ehkä kotikasvatuskin vaikuttaa. Olen minäkin törmännyt sekä hyvä- että huonokäytöksisiin separeihin. On hyvin vaikea sanoa, mistä itse kunkin huono käytös johtuu. Osalla separeista on myös oppimis- tai hahmottamishäiriöitä. Eivät välttämättä omaksu käytöstapoja niin helposti tai nopeasti kuin muut.

• minä kyllä yritän käyttäytyä hyvin kaikkia ihmisiä kohtaan.
        Ansaitsivat ne sen tai sitten ei.
        Olen cp vammainen nainen ja en kyllä tarkoituksella ole kenellekkään ilkeä en edes heille jotka kohtelevat mua huonost ja ansaisisivat sen että olisin ilkeä.
        En vain osaa olla ilkeä ja voin kyllä sanoa että olen kärsinyt siitä..

• Anonyymi

En työskentelisi sellaisen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      31
      5222
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      141
      2444
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      139
      2118
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      54
      1947
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1800
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      57
      1317
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      171
      1121
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      971
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      313
      889
    10. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      172
      810
    Aihe