Keräily harrastuksena

reppuriika

Voi sanoa että on vain mielikuvitus rajana, mitä ihminen voi kerätä. Onhan se tietenkin haastavaa, että etsii, etsii ja jopa ei soisi löytävänsä, kun ei ole enää paikkaa mihin sijoittaisi löytämäänsä romua.
Kun olen nähnyt kirppiselämää jo reilut parikymmentä vuotta, niin on törmännyt kaikenlaisen etsijää: joku kerää tulitikkurasioita, norsuja, tuhkakuppeja, vanhoja linja-autoaikatauluja, elokuvalippuja, possukuvioisia kangastilkkuja, nukkeja, tukkasolkia, tuotepakkauksia, Nokian kännykkäsarjoja, kameroita, ym.
Onko täällä keräilijöitä tai oletteko koskaan tätä harrastaneet?

28

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmimum-..mi

Telkkarista tuli ohjelmia keräilijöistä....en niitä muita katsellut muuta kuin sen missä pariskunta keräili kirjoja....meni aivan älyttömyyksiin.....keittiöstkin piti poistaa liesi ja muita koneita ....että mahtui kirjoja....
      Itse olen tuntenut ihmisen joka keräili lyhtyjä.....kaikenlaisia lyhtyjä....onneksi lopetti hyvän sään aikaan kun paikat alkoi pullistella lyhdyistä.....

• ö-Öö

Siinä sivussa kaikenlaista.

Enimmäkseen kirjoja, eri aihealueista. Tietenkin musaa. Kakarana juu postimerkkejä jne. Mutta enenpi keräileminen keskittynyt elämyksiin.

Tarkoitan sitä, tokikin hieno kirja kirjastossa on kiva. Mutta jokin muistikuva, vaikkapa hyvä konsertti. se on tavallaan pitempiaikainen. Siis mulle itelle.

Viimeks oli LSO:n konsertti Tampereella, pari vuotta sitten. Kaikki piisit oli juu tuttuja ja omassa kokorlmsdsnkin. Mutta se esitys jne. se oli sitten jotin rautaa.

On mulla siis kokoelmia, mitäpät niistä. Loppujen lopuksi, aika harvoin niistä saa tunnekokemuksia jne. enää nykyisin. Kun katson maalausta museossa, saa fiiliksiä. Sellaisia ei enää saa taidekirjoja katselemalla.

Jos joku tajus, ok, jos ei tajunnut, se hälle ok-

=DW=

• talou

Keräily oli aikanaan suomalaisia postimerkkejä, mutta aika kaikella oli ajassa myös taide tänään keräilen rahaa en muuta koska eläke on pieni lopetin 58 vuotiaana täysin terveenä hoidin vaimoni yli 2 vuotta kotona kuolemaan saakka.

Kiitos =DW= on hyvä lukea järkeä.

• Toki olen keräillyt milloin mitäkin mutta tuskin koskaan mitenkään systemaattisesti. Enempi se on ollut vain mieleisten juttujen talteen laittamista.

Eniten juuri postikortteja, olen ollut joskus postcrossaaja ja sitä kautta kertyi ympäri maailmaa kortteja.
      Taidepostikortit ovat ollet aina kerättäviä ja yhteen aikaan oli enkelit ja madonnat ja puuaihe, puut ja puistot on ollut aina mieleinen aihe.

Tykkään Inge Löökin akvarellikorteista ja hänhän on maalannut niitä satoja. Mutta itseäni houkuttaa eniten juuri anarkistimummelit hauskoissa tempauksissaan. Siihen sarjaan ostan aina ku n uusi ilmestyy. Niitä on reilut viitisenkymmentä.
      Kait mä haluaisin olla juuri tuollainen anarkistimummeli, joka tekee kaikkea hassua, onneksi yksi ystäväni on samanlainen, eli kaksi hassua ainakin.

• Miksiköhän naiset usein kuvittelevat olevansa jotakin erikoista, hassuja, höpsöjä tai "anarkisteja", kun he kuitenkin ovat ihan meitä "tavallisia", jopa normaaleina pidettäviä mummeleita.
        Voihan miehissäkin toki tuollaisia luulottelijoita olla.

Eiköhän jokainen meistä ole oman elämänsä pikku-anarkisti.
        .

• Olen keräilijä luonne, muovikasseja parituhatta, enempää en halua kerätä. Edelleenkin muovikassin on vaikea päästä irti näpeistäni, ihailen sitä pitkään ja taittelen isoon paperikassiin. Kerään nyt paperikasseja, ne on niin kauniita. Annan ne sitten kirpparilla asiakkaille, joskus joku asiakas on ottanut koko kassillisen paperikasseja, joku muukin näyttää tykkäävän. Muovikasseja tuli aikanaan paljon kun työkaverit halusi kerätä niitä minulle ulkomaanmatkoiltaan, ympäri maapalloa, minun muovikassit on erikoisia, ei lähikaupan kasseja. Muovikassikeräily ryöstäytyi niin laajaksi että työkaverien sukulaiset ja tuttavatkin matkoiltaan toivat niitä minulle. Uniikkeja kasseja useita. Jotain tolkkua pitää olla kaikella. Nytkin on iso paperikassi soffan takana johon voin laittaa kauniin paperi tai muovikassin, on sitten taas kesällä kirppariasiakkaille kasseja. Tää kassihomma on minussa pysyvä ominaisuus ☺️💕👜

• Mikä mahtaa olla mieleisin keräämäsi muovipussi, ainahan jokin nousee ylitse muiden, jokin, jota pitää aarteenaan.
        Onko se kaunein vai harvinaisin vai mikä on se ajatus millä nostat sen muita korkeammalle.
        Itselläni esimerkiksi, näissä korteissa, laulaja Madonnasta otettu valokuva, ja sain sen vielä maailman ääristä, on yksi harvinaisimmista ja siksi top.

• Aika kiva on kassi jonka työkaverin poika toi Kalifornian Hollywoodista, matkaltaan. Ei mitään suuria eroja ole vain se että kaikki on erilaisia, ei kahta samanlaista. Miellyttävä materiaali, ohut, rapiseva, logo tai kuviot yleensäkin, kaunis. Nyt on uusi hyvin pieni kassi, pinkillä pohjalla valkoisia kukkia ja peuroja, rapiseva notkea kuin paperin ja muovin sekoitusta. Söpö. 👛☺️

• Keräilijöitäkin on montaa sorttia...en tiedä suomeksi, mutta eilen puhuttiin juuri asiasta: collector joka kerää määrätietoisesti niitä omia juttujaan ja sitte hoarder, joka kerää, koska ei voi heittää mitään menemään, koska sitä voi joskus vuonna 2030 joku tarvita....
      minä keräilen kassakuitteja lompakkooni ja kaupan muovikasseja siivouskomeroon. Sitten siivoan.

• Olen keräillyt postimerkkejä, kiiltokuvia, hyllypapereita (ennen vanhaan tehtiin niin kauniita!) ja jopa villamattojen ja ryijyjen nukkaa. Pienenä.

Nyt riittää keräilyt. Muumimukeja rohmusin vähän aikaa, mutta 48 kpleen jälkeen ei oikein riitä kaappitilaa. Kaikki on käytössä. Iittalan Sarjatonta-sarjaa olisin voinut jatkaa, mutta lompsa ei oikein tykkää.

• " jopa villamattojen ja ryijyjen nukkaa."

Awww...

• expimot kirjoitti:

" jopa villamattojen ja ryijyjen nukkaa."

Awww...

Sittemmin on markkinoille tullut paristollisia versioita, sellaisia käteensopivia. Et kyllä arvannut että olen nukanpoistajien roolimalli.

• hmp.f kirjoitti:

Sittemmin on markkinoille tullut paristollisia versioita, sellaisia käteensopivia. Et kyllä arvannut että olen nukanpoistajien roolimalli.

Pysy vaan manuaalilinjalla ja unohda patterivehkeet.

• expimot kirjoitti:

Pysy vaan manuaalilinjalla ja unohda patterivehkeet.

Hehheh :))) Noissa manuaalivehkeissä on suurempi oikosulkuvaara kuin patterillisissa.

• Mullakin on aika monta muumimukia ja olen jahdannut yhtä...
        tykkään nimittäin vanhoista kuvioista, joissa oli monta tapahtumaa , se tapahtuma kiersi tavallaan ympäri mukia.
        Se mitä jahtaan on vaaleansininen ja siinä on taide aihe, muumipappa maalaa ja niin tekee muumimamma ja muutkin...se on hyvä aihe vaaleanpunaisen rakkausmukin kanssa ja sen vuoksi sitä haluaisinkin useampia kappaleita. Mutta on vaikea löytää.

Nykyään näissä uusissa mukeissa on yksi iso kuvio aineena, ne ei lainkaan niin kivoja kun vanhat mallit...

• rosaliiin kirjoitti:

Mullakin on aika monta muumimukia ja olen jahdannut yhtä...
        tykkään nimittäin vanhoista kuvioista, joissa oli monta tapahtumaa , se tapahtuma kiersi tavallaan ympäri mukia.
        Se mitä jahtaan on vaaleansininen ja siinä on taide aihe, muumipappa maalaa ja niin tekee muumimamma ja muutkin...se on hyvä aihe vaaleanpunaisen rakkausmukin kanssa ja sen vuoksi sitä haluaisinkin useampia kappaleita. Mutta on vaikea löytää.

Nykyään näissä uusissa mukeissa on yksi iso kuvio aineena, ne ei lainkaan niin kivoja kun vanhat mallit...

Ne vanhat ovat haluttuja, maksaa varmaan maltaita. Jos edes löytyy. Muistan että Keskinen osti koko täydellisen sarjan, maksoi 16.000,-.

Periaatteessa olen ostanut omani lapsille, siinä on 24 kpl kummallekin. Pitäisi pitää käytössä vain sellaiset mitkä vielä saa ostaa, ja laittaa piiloon loput ettei mene rikki. En kyllä oikein tiedä miten ne jaan, just niin kuin sanoit, esim. muumi-mamma ja -pappa kuuluvat yhteen. Se nyt vielä maailmanhistoriasta puuttuisi että pakottaisin heidät eroamaan.

• Heikunkeikku

En voi sanoa olevani kerääjä luonne, mutta aikaisemmin, kun perheen kans reissattiin, niin aina minulle tarttui kouraan joku kaunis kivi. Aina oon kivistä tykännyt. Yhdessä välissä, kun pensselin kanssa tuhrailin tauluja, niin kyllähän niitä kiviä tuli maalailtua.
      .
      =DW= mainitsi kirjat. En varsinaisesti niitä keräile, mutta kylläpä niitä vaan kasaantuu, vaikkei nimenomaan keräilisi. Mulla vaan on niin, että jos luen jonkun yli-hyvän kirjan ja se on lainastokirja, niin en mitenkään meinaa malttaa sitä palauttaa takaisin. Oon niinku rakastunut siihen lukemaani kirjaan:)
      On mukava lainailla omia kirjoja muille. Suositella ja tuputtaa vieraitten mukaan. Tälläkin hetkellä mulla on kirjoja tuola maailmalla toistakymmentä lainassa. Oikeestaan en edes tiedä montako oon lainannut. Viime kesänä joku tuttavantuttava (jota en tunne) lainasi ystäväni kautta multa monta kirjaa.
      Sanoin, että ei ole kiire palauttaa, jahka nyt joskus kuitenkin palauttaa.
      .
      Mun äiti on elämänsä aikana keräillyt saamiaan postikortteja. Kaikki, siis Kaikki joulukortit on tallella. Ihan älytön määrä. Oon laittanut ne kahteen, vai onko laatikoita kolme?, isoon laatikkoon ja varastoinut mun varastoon. Niitä kun ei kuulemma saanut heittää pois. Kortti-innostus lähti äidillä käyntii -60 luvun alussa.

• Postikortit joita olen saanut, kaikki tallessa vuodesta 1974 alkaen. Aikamoinen laatikollinen, vein maalle vintille, siellä on tilaa vaikka kuinka paljon. Navetanparvikin.

• Aina kun näen tutun näköisen ruusukuvioisen astian, ostan sen. En kerta kaikkiaan voi vastustaa. johtuneekohan siitä että meillä oli lapsuudenkodissa sellaisella kuviolla varustettu astiasto.
      Minussa on vähän hamstraajan vikaa, onneksi on pysynyt hallinnassa. Varasin taas pöydän kirpparilta ensi viikoksi että saisi vähän tilaa uusille :)

• Yllin.kyllin

Viime syksynä keräsin marjoja ja vähän sieniä.

• Meillä onkin samanlaiset keräilykohteet ja mikä parasta, joka vuosi voi kerätä uutta, kun entiset on syöty.

• eppu2

En keräile mitään.
      Lapsena keräsin karamellipapereita. Tikkuaskien merkkejä. Joonas-lappuja kahvipaketeista. Ei hajuakaan koska minne, milloin hävinneet kaikki tyynni.
      Karmeita huusholleja, kun jotain hamstraajien ohjelmaa joskus katsonut.
      Siivousryhmät lapioilla kerää saastaa lattioilta ja tavaraa ja roskaa on kattoon asti. Se menee jo sairauden puolelle.

• PonttooniVarasto

Olisi kiva lukea lisää ihmisistä jotka keräilevät jotakin - erikoisuuksia !

• risupartaukko

Mä kerään käpyjä ja risuja.

• reppuriika

Kun jokin juttu jää pois, ja alkaa olla niin, että ne on heitetty pois nurkista, alkaa keräilyvimma niiden perään. Kun sitä jota ei enää ole tai on erittäin hankala saada, kiinnostus herää. Eräs eläkeläispappa etsi pitkään maitopussin pidiketelinettä. 60-luvun lopussa ja liekö ollut vielä 70-luvullakin maitoa myytin muovispusseissa. Mies olisi halunnut saada sellaisen ainakin yhden ja keräsi hän kaikkea muutakin rompetta jota ei nykyään enää käytetä.
      Itselläni on kokemus, että keräily on enemmän miesten harrastus.

• Merkillinenkortti

Minäkin olen huomannut, että keräilijöissä on enemmän vanhahkoja herrasmiehiä. Naisena olen liian arka menemään niihin kerhoihin. Keräilen vanhoja postikortteja ja postimerkkejäkin on tullut keräiltyä. Kortteja oli kolmisenkymmentä mappia, mutta tilanpuutteen takia olen myynyt pois suurimman osan. Aion säästää vanhimmista kauneimmat itselläni. Eli olen kai sitten lopettamassa keräilyä.
      Postimerkkeilyn aloitin jo lapsena, ja välillä se homma on pois päiväjärjestyksestä ja välillä taas innostun. Nyt olen jo yli 50v, enkä usko että jatkan sitä aktiivisesti.
      Postikortit ovat niin ihania, että siihen hurahtaa helposti. Pitäisi keskittyä johonkin tiettyyn aiheeseen. Tänä päivänä on vaikeampi löytää hyväkuntoisia vanhoja kortteja, koska vintit alkaa olla koluttu ja kortit ovat keräilijöillä. Keräilijät eivät taas kovin edullisesti korttejaan myy.

• Pulp-fictio

Olen seurannut menneisyyden metsästäjiä. Pieniä paloja historiaamme. Häiritsee kiroilu.
        Muutoin olisi kivaa kuljeskellä tuollaisen härvelin kanssa tutkimassa maastoja. Meneeköhän löydöt museovirastolle vai maanomistajalle vai onkohan maanomistajan lahjoitus museovirastolle tai kansallismuseolle?
        Kuinkahan paljon aikojen saatossa on löytöjä viskottu pois ns. roinana?

• Joulkorttifani

Kerään joulukortteja,mutta tuntuu vaikealta saaada.Mahtaakohan toisetkin kerätä,vai pistävätkö roskiin.Olisi kiva saada iso kasa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe