Vanhat dieselit paaliin

Autoilija--

Nyt se sitten tapahtui. Trafi muutti katsastuksessa sallitun savutuksen niin pieneksi, että suurin osa vanhoista dieseleistä tullaan hylkäämään.

Myy äkkiä nokilekasi ennen kuin tieto leviää.

Vain usimmat hiukkasloukulliset autot ovat turvassa.

48

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerraneletään

      Mitä vittuu ne mulkut siellä säätelee, työntäköön anukseen mittaukset!

    • Ei_riitä_vielä

      Heh taas.

      Vanhojen dieseleiden päästömittaukset tehdään ihan samalla periaatteella kuin vanhojen bensojenkin. Ne hylätään, jos päästöt ylittävät ne raja-arvot, jotka ovat ko autolle määritelty uusina.

      Ei vieläkään julistksesi tehoa . Yritä kovempaa, paljon kovempaa...

      • Vanhoja dieseleitä ei hylätä katsastuksessa, jos niiden päästöt ylittävät raja-arvot, jotka ovat niille uutena määritelty. Bensiiniautoille voi tapahtua näin, koska vain niiden päästöt mitataan katsastuksessa. Periaate ei siis ole ihan sama, vaan täysin eri.


      • paskaiset_naurut

        Hahhah, kyllä puntti tutisee.

        Dieseleillekin on olemassa "päästötesti", joka on kyllä ihan pelletasoa. Siinä vain polkaistaan kaasu pohjaan ja mitataan, syntyykö täysin läpinäkymätön nokipilvi. Mittayksikkö on tosiaan näkyvyys metrin murto osina. Raja-arvo on tämän näkyvyyden käänteisluku eli 2 tarkoittaa 1/2 = 0,5 m näkyvyyttä. On nokilekat saastuttamattomia, on...

        Noh, se juju on siinä, että tähän asti on kaikille autoille sovellettu yhteistä raja-arvoa, mutta tänä vuonna speksit katsotaankin auton tyyppikilvestä. Siellä saattaakin sitten olla speksinä vaikka 0,6. Hupsankeikkaa, eipä menekään nokileka enää läpi. Jossain on jo kirjoiteltukin, että korjaamoihin on nyt pitkä jono autoja odottamassa poistetun nokiloukun takaisinasennusta suuttimien vaihtoa pienemmiksi.


      • Sontiaismolottaja
        paskaiset_naurut kirjoitti:

        Hahhah, kyllä puntti tutisee.

        Dieseleillekin on olemassa "päästötesti", joka on kyllä ihan pelletasoa. Siinä vain polkaistaan kaasu pohjaan ja mitataan, syntyykö täysin läpinäkymätön nokipilvi. Mittayksikkö on tosiaan näkyvyys metrin murto osina. Raja-arvo on tämän näkyvyyden käänteisluku eli 2 tarkoittaa 1/2 = 0,5 m näkyvyyttä. On nokilekat saastuttamattomia, on...

        Noh, se juju on siinä, että tähän asti on kaikille autoille sovellettu yhteistä raja-arvoa, mutta tänä vuonna speksit katsotaankin auton tyyppikilvestä. Siellä saattaakin sitten olla speksinä vaikka 0,6. Hupsankeikkaa, eipä menekään nokileka enää läpi. Jossain on jo kirjoiteltukin, että korjaamoihin on nyt pitkä jono autoja odottamassa poistetun nokiloukun takaisinasennusta suuttimien vaihtoa pienemmiksi.

        Kokemuksella "nokiloukun" poisto ei tuohon vaikuta, puhdas nolla oli mulle mittatulos. Kuten kirjoitit, niin suuttimet on sitten toinen juttu jos liian isot, paskana tai ohjelmoitu liikaa syöttöä.


      • tuurista_kiinni

        Tuo riippuu ihan autosta. Joku menee lastutettuna ja ilman loukkuakin läpi, toisella vaikeuksia, vaikka loukku paikoillaan...


    • tyhmääjoo

      Tosi huono provo. Takautuvaa lainsäädäntöä ei harrasteta Suomessa, ei tässäkään asiassa.
      Hanki elämä äläkä provoile.

    • 6543

      Se ei tule tapahtumaan, koska dieseleitä on suurin osa pakettiautoja ja ne ovat yritysten ja ammattinharjoittajien käytössä työkaluina.
      Se olisi aivan liian suuri kustannus Suomen yritys ja työelämää kohtaan.

    • Sontiaismolottaja

      Muutos näkyy siten, että mittauksessa käytetään auton valmistajan kilpiarvoa jos saatavilla, muuten uusia arvoja. Trafin uudet arvot taisi olla 1,5 - 3,0 riippuen päästöluokasta.
      Todellisuudessa tuo ei toimivaa autoa haittaa. Itsellä kilpiarvo 0,5, autosta poistettu egr ja dpf, moottoriohjaus myös muutettu. Savutusarvo katsastuksessa puhdas 0... Tilanne on toinen jos moottorinohjausta muutettu halvoilla virityksillä vain ruiskumäärää lisäämällä, tai suuttlmet/turbo viallinen.

    • gasbilar

      Kyl nuo haisoo pahalle, käryttää nokkaan ilmansaastetta! Jalattomilla urheilijoilla ja koirien kusettajilla, pitää olla nokivasara?

    • työtönjmlatvala

      TRAFI/460316/03.04.03.03/2016 mukaan mikään ei ole muuttunut.

      • japeeeaa

        Muutos on tosi, eikä se vinkumisesta muuksi muutu. Vanhojen dieseleiden arvo putosi juuri nollaan.


      • savua_ilman_tulta
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        No kyllä muuttui http://www.trafi.fi/filebank/a/1480513172/3f85ccc964fe6852b28e841a95abd7ed/23196-Dieselmittaus_2016.pdf

        Savutuksen raja-arvot vanhoille dieseleille eivät ole muuttuneet miksikään!

        Jos olisit edes vaivautunut lukemaan linkittämäsi ohjeen loppuun saakka, et tätäkään avausta olisi tarvinnut tehdä.
        Ohjeen kohdassa 10. on lueteltu muutokset edelliseen ohjeeseen verrattuna:
        -Tarkennettu soveltamisalaa myös L-luokan ajoneuvoihin.
        -Valmistajan ilmoittaman k-arvon soveltaminen kaikissa tapauksissa.
        -Tarkennettu kohtaa ’8. OBD-järjestelmän tarkastus’.


      • qqqqqwwwwww

        Linkin dokumentista poimittua:

        "Huom.
        mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja-arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa."

        Alempi raja-arvo on ilmoitettu auton tyyppikilvessä. Tähän vedoten autoja hylätään nyt urakalla.

        Ihmeellistä vänkäämistä päivänselvästä asiasta.


      • Sontiaismolottaja
        savua_ilman_tulta kirjoitti:

        Savutuksen raja-arvot vanhoille dieseleille eivät ole muuttuneet miksikään!

        Jos olisit edes vaivautunut lukemaan linkittämäsi ohjeen loppuun saakka, et tätäkään avausta olisi tarvinnut tehdä.
        Ohjeen kohdassa 10. on lueteltu muutokset edelliseen ohjeeseen verrattuna:
        -Tarkennettu soveltamisalaa myös L-luokan ajoneuvoihin.
        -Valmistajan ilmoittaman k-arvon soveltaminen kaikissa tapauksissa.
        -Tarkennettu kohtaa ’8. OBD-järjestelmän tarkastus’.

        Kyllä tuo on ajatuksella luettu, mä en tosin osaa sanoa mikä on ollut vanhojen dieseleiden raja-arvot aikaisemmin. Suurin muutos on tuo kilpiarvo (jos ilmoitettu), joka korvaa aikaisemmat arvot.


      • jos_ja_jos
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Kyllä tuo on ajatuksella luettu, mä en tosin osaa sanoa mikä on ollut vanhojen dieseleiden raja-arvot aikaisemmin. Suurin muutos on tuo kilpiarvo (jos ilmoitettu), joka korvaa aikaisemmat arvot.

        Päättele vanhat arvot siitä, että uudessa ohjeessa ei mainita arvojen muuttuneen. Muuttunut on vain savua_ilman_tulta-nimimerkin mainitsemat asiat.
        Ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen asian.
        Valehtelit siis kun kirjoitit näin: "Trafin uudet arvot taisi olla 1,5 - 3,0 riippuen päästöluokasta."


      • Sontiaismolottaja
        jos_ja_jos kirjoitti:

        Päättele vanhat arvot siitä, että uudessa ohjeessa ei mainita arvojen muuttuneen. Muuttunut on vain savua_ilman_tulta-nimimerkin mainitsemat asiat.
        Ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen asian.
        Valehtelit siis kun kirjoitit näin: "Trafin uudet arvot taisi olla 1,5 - 3,0 riippuen päästöluokasta."

        Mikä tässä on valetta?

        Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot
        ovat seuraavat:
         vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
         turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
         mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin
        88/77/ETY 1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien
        muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em.
        direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi;
        tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin
        70/220/ETY 98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien
        muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo
        vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1

        Eli päästöluokasta/turbosta riippuen on 1,5 - 3, jollei kilpiarvo muuta kerro. Vai oletko nyt takertunut sanaan "uudet"? Jos näin on, niin olen syvästi pahoillani, että olen kirjoittanut virheellistä tietoa herra täydellisen näköpiiriin.


      • qqqqqqwwwww

      • E220_CDI
        japeeeaa kirjoitti:

        Muutos on tosi, eikä se vinkumisesta muuksi muutu. Vanhojen dieseleiden arvo putosi juuri nollaan.

        Jos niitä ilmaiseksi saa, niin laita tänne tulemaan yksi ilmainen 2017 vuosimallin Mercedes S350 Bluetec ja Rouvalle vaikka GLC 220 Bluetec 4Matic, kiitos.

        Soon kuulkaa poikaset semmoinen juttu, että ehjän ja räpeltämättömän Mersun normaali 0.00 savuarvo kelpaa edelleen. Ihan yksi lysti onko moottori käynnissä vai ei, kun katsurin mittarin mittatarkkuus ei riitä erottamaan savua kuitenkaan.

        Tosi hyvä tarkennus katsastusmääräyksiin, että saadaan savustimet pois kadulta. Myös bensakoneiden vaatimuksia olisi syytä kiristää tämän vuosituhannen autojen osalta.


      • automies_
        qqqqqwwwwww kirjoitti:

        Linkin dokumentista poimittua:

        "Huom.
        mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja-arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa."

        Alempi raja-arvo on ilmoitettu auton tyyppikilvessä. Tähän vedoten autoja hylätään nyt urakalla.

        Ihmeellistä vänkäämistä päivänselvästä asiasta.

        No minäpä soitin katsastuskonttoriin ,mitään sellaista ei ole heillä vielä tiedossa että kiristystä olisi tullut.Tai muutoksia.

        Joten entisellä katsastus arvoilla mennään.


      • Hylsyn_saanut

        Kerrotko mikä konttori kyseessä.


    • taikikkeli

      Työnnä löylykauha pakoputkeen niin ei savuta.

      • MaksakaaHomot

        Taisi kirpaista kun tulee lisää veroa tiisseli kuskeille?Hahaaaahaaa....


    • työtönjmlatvala

      K-arvo on edelleen 2,5 ja 3,0, joten ne ei ole muuttuneet mihinkään.

    • taliaivot

      Vitun turhia päästö mittauksia, saastuvassa maailmassa ja vain soomessa toimitetaan? Risa kone ei kuitenkaan pitkään lotkota!

    • dieseliäeikannataostaa

      Komission suunnitelmassa on esittää RDE:n ensimmäisen vaiheen käyttöönottoa syyskuulle 2017. Tämän jälkeen esiteltävät uudet autotyypit joutuisivat uuden mittausmenettelyn kohteeksi.

      Vuoden 2018 syyskuusta eteenpäin RDE-normi astuisi voimaan kaikille ensi kertaa käyttöönotettaville autoille – siis myös jos aiemmin myynnissä olleille malleille. RDE:n kakkosvaihe astuisi puolestaan voimaan syyskuussa 2019, ja kaikille autoille syyskuussa 2020.

      Melkoinen uutispommi jutussa on, että komission ehdottamat vaatimusten raja-arvot ja voimaantulot ovat niin tiukkoja, että ne eivät ole useimmissa tapauksissa teknisesti edes mahdollisia ja asettavat dieseltekniikan käytön kokonaan kyseenalaiseksi.

      Euroopan autonvalmistajien kattojärjestö ACEA on kommentoinut ehdotusta sanomalla, että ” Jotta vaatimusten täyttäminen kaikkien myytävien automallien osalta olisi mahdollista syyskuuhun 2018 mennessä, joutuisivat auton valmistajat karsimaan dieselmallistoaan ja keskittymään vain joihinkin malleihin, jotta kehitystyö olisi mahdollista tässä ajassa.”

      Tämä tarkoittaa myös sitä, että erityisesti pienten ja hinnaltaan halpojen dieselautojen olisi entistä vaikeampi täyttää uusia RDE-määräyksiä.

      ACEA:n mukaan ”vain sellaisilla dieselautomalleilla, jotka on jo nyt suunniteltu varusteltavaksi erittäin monimutkaisilla typen oksidien jälkikäsittelylaitteilla RDE:n vaihetta 2 varten, olisi mahdollista täyttää nyt esitetyt vaiheen 1 raja-arvot, mutta silloinkin komission esitystä pitäisi vielä täydentää toistaiseksi avoimeksi jääviltä osin”.

      Käytännössä tämä tarkoittaisi, että pienimpiin dieselautoihin asennettavat SCR-urearuiskutusjärjestelmät nostaisivat autojen hinnan niin korkeaksi, etteivät ne enää olisi kilpailukykyisiä bensiinikäyttöisten tai hybridiautojen kanssa. Tämä johtaisi sekä hintojen nousuun, että sitä kautta seuraavaan kysynnän laskuun, mikä vähitellen tappaisi dieselhenkilöauton sukupuuttoon Euroopassa.

      Dieselautot tuottavat nykytekniikalla noin 20-30% pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin vastaavantehoiset bensiiniautot. ACEA muistuttaakin, että Euroopassa erittäin suosittujen pienten dieselautojen katoaminen markkinoilta ja korvautuminen joko bensiini- tai hybridikäyttöisillä autoilla saattaisi johtaa siihen, ettei komission kunnianhimoinen Co2-päästötavoite vuonna 2020 täyty.

      Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen.

      • Dieselkannattaaostaa

        Päästörajat kiristyy jatkossakin moottorista riippumatta, se lienee selvää. Sekin on selvää, että varsinkin halvat pikkuautot kärsivät tästä eniten, koska päästötekniikka tulee koko ajan kalliimmaksi. Onhan nytkin selvää, että halvimpiin pikkuautoihin ei näitä kehittyneimpiä moottoreita ole tähänkään asti asennettu. Erityisesti tämä koskee tekniikaltaan kehittyneempiä nykyaikaisia dieselmoottoreita. Nytkinhän näissä halpisautoissa on vanhemman mallisia yksinkertaisempia pikkudieseleitä.

        Muutenkin dieselmoottorin käyttö pikkuisissa pätkäajoon tarkoitetuissa kaupunkiautoissa hieman ihmetyttää. Dieselin ylivoimaisuushan tulee esiin nimenomaan isommissa autoissa, joilla ajetaan paljon.

        Jos Euroopassa yleisin henkilöautomoottori eli dieselmoottori vaihtuu bensamoottoreihin, niin silloin mennään ojasta todella syvää allikkoon ilmaston kannalta. Jo nyt kasvihuonekaasujen päästöt ovat kestämättömällä tasolla ja jatkuvastihan päivittäin uutisissa kuulemme erittäin huolestuttavia asioita. Viimeksi nyt Etelä-Mantereen puolen Uudenmaan kokoisen jäälautan irtoaminen.

        Nämä on kyllä hyvin tiedossa ainakin asiantuntijoille ja vähänkin asioista tietäville, jopa fiksummille poliitikoillekin. Vielä nykyisin polttomoottoreille ei käytännössä ole käyttökelpoista vaihtoehtoa, jos koko autokanta vaihtuisi nopeaan tahtiin.
        Mutta ratkaiseeko faktat enää päätöksenteossa tässäkään asiassa. Nyt on siirrytty kovaa vauhtia tähän uuteen 'hevonpaskan aikakauteen vaihtoehtoisine totuuksineen' yleisemminkin.

        Kyllä diesel on selvästi järkevin vaihtoehto niille, jotka ajavat vähänkin enemmän ja keskikokoisella tai isommalla autolla, saati sitten jos ajot keskittyvät matka-ajoon. Paitsi tietysti oman henkilökohtaisten taloudellisuuden, kestävyyden ja mukavuuden, niin myös päästöjen osalta.
        Pikkuisten halpisautojen pätkäajoon hankinnassa on bensamoottorit edelleen järkevintä.


      • "Kyllä diesel on selvästi järkevin vaihtoehto niille, jotka ajavat vähänkin enemmän ja keskikokoisella tai isommalla autolla, saati sitten jos ajot keskittyvät matka-ajoon. Paitsi tietysti oman henkilökohtaisten taloudellisuuden, kestävyyden ja mukavuuden, niin myös päästöjen osalta. "

        Totta on, että paketti- ja kuorma-autoilla diesel on selkeästi edullisempi vaihtoehto. Henkilöautoissa ero ei ole läheskään niin suuri kuin suurin osa ihmisistä kuvittelee, etenkään jos ajetaan paljon, eli pääasiassa matka-ajoa. Kuten kirjoitat, ovat toiset silti valmiita joustamaan mm. mukavuudessa ja päästöjen määrässä ja valitsevat dieselin, koska kuvittelevat sen tulevan edullisemmaksi.


      • Dieselkannattaaostaa
        Paavo_Noki kirjoitti:

        "Kyllä diesel on selvästi järkevin vaihtoehto niille, jotka ajavat vähänkin enemmän ja keskikokoisella tai isommalla autolla, saati sitten jos ajot keskittyvät matka-ajoon. Paitsi tietysti oman henkilökohtaisten taloudellisuuden, kestävyyden ja mukavuuden, niin myös päästöjen osalta. "

        Totta on, että paketti- ja kuorma-autoilla diesel on selkeästi edullisempi vaihtoehto. Henkilöautoissa ero ei ole läheskään niin suuri kuin suurin osa ihmisistä kuvittelee, etenkään jos ajetaan paljon, eli pääasiassa matka-ajoa. Kuten kirjoitat, ovat toiset silti valmiita joustamaan mm. mukavuudessa ja päästöjen määrässä ja valitsevat dieselin, koska kuvittelevat sen tulevan edullisemmaksi.

        Toki on niin, että ammattiautoilussa diesel on ylivoimaisesti edullisempi, kuten kirjoitatkin. Eikä vain polttoainekulujen suhteen. Käytännössä vaihtoehtoa ei dieselille vielä oikein olekaan. Bensahan on oikeastaan täysin poissuljettu vaihtoehto amnattiliikenteen osalta. Siis myös ammattiliikenteessä olevissa henkilöautoissa, joilla ajetaan paljon.

        Yksityiskäytössä erot ovat melkoisen vähäiset ja täysin riippuvaisia automerkkikohtaisista ajomääristä. Useimmat yksityiset dieselautoilijat ajavat selvästi keskimääräistä enemmän ja hyötyvät näin dieselin eduista eli halvemmista käyttökuluista, siis muistakin kuin vain polttoainekuluista, ja mukavuudesta enemmän. Kuinka paljon pelkkää rahansäästöä se sitten tuo, tuskin useimmille niin paljoa että sillä olisi suurta merkitystä.
        En osaa sanoa kuinka moni valitsee dieselin pelkästään sen vähäisempien päästöjen takia, tuskinpa monikaan uskoisin.
        Hankinta dieselien osalta taitaa sittenkin perustua enemmän mukavuussyihin. Uuden auton osalta kestävyys ja luotettavuuskin on samaa tasoa, dieselin edut tässä suhteessatulevat vasta paljon myöhemmin kilometrien kertyessä.

        Sitten, kuten kirjoitat, on varmaan joitakin niitäkin vähän ajavia, jotka hankkivat dieselin ehkä uskossa sen tulevan edullisemmaksi. On toki dieselautoja, jotka tulevat edullisemmaksi hyvinkin vähäisillä kilometreilla, mutta hyvin harvat. Näissä tapauksissa kyse on kuitenkin niin olemattomista eroista, ettei niillä ole minkäänlaista käytännön merkitystä. Ei taloudellisuudella, ei mukavuudella, ei ylipäänsä millään niistä eroista, joita dieselillä ja bensoilla on.
        Vähillä kilometreilla bensa-auto on ihan perusteltu vaihtoehto nimenomaan kustannusmielessäkin.


      • "Toki on niin, että ammattiautoilussa diesel on ylivoimaisesti edullisempi, kuten kirjoitatkin. Eikä vain polttoainekulujen suhteen"

        Minkä muun suhteen?

        "Bensahan on oikeastaan täysin poissuljettu vaihtoehto amnattiliikenteen osalta. Siis myös ammattiliikenteessä olevissa henkilöautoissa, joilla ajetaan paljon. "

        Taksit ovat dieseleitä koska säästöt ajavat mukavuuden ohi.

        "Useimmat yksityiset dieselautoilijat ajavat selvästi keskimääräistä enemmän ja hyötyvät näin dieselin eduista eli halvemmista käyttökuluista, siis muistakin kuin vain polttoainekuluista"

        Mitkä muut käyttökulut ovat halvemmat?

        "En osaa sanoa kuinka moni valitsee dieselin pelkästään sen vähäisempien päästöjen takia, tuskinpa monikaan uskoisin."

        Ei kukaan, sillä diesel saastuttaa tutkitusti enemmän.

        "Hankinta dieselien osalta taitaa sittenkin perustua enemmän mukavuussyihin. "

        Ei, vaan kuviteltuihin tai todellisiin säästöihin.

        "On toki dieselautoja, jotka tulevat edullisemmaksi hyvinkin vähäisillä kilometreilla, mutta hyvin harvat."

        Diesel tulee sitä edullisemmaksi mitä kalliimpi on automallin veroton hinta, kiitos "päästöpohjaisen" autoverotuksen. On säälittävää nähdä yli 50 tuhanen euron coupe, jonka ääni tuo mieleen -99 farmari Golffin.

        "Vähillä kilometreilla bensa-auto on ihan perusteltu vaihtoehto nimenomaan kustannusmielessäkin."

        Tämä on totta, alle 30 tkm ei kannata edes harkita dieseliä.

        En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut dieselillä ajavia joiden ensimmäinen kommentti autoon liittyen ei olisi säästöt. Ihmettelen suuresti, että miten ylipäätänsä raaskitaan ostaa kallis auto (monesti velaksi) ja sitten ei ole varaa ostaa polttoainetta jolla auto kulkisi mukavan eleettömästi ja äänettömästi tai urheilumallien kohdalla ääntä ei tarvitsisi soittaa kasetilta.


      • Dieselkannattaaostaa
        Paavo_Noki kirjoitti:

        "Toki on niin, että ammattiautoilussa diesel on ylivoimaisesti edullisempi, kuten kirjoitatkin. Eikä vain polttoainekulujen suhteen"

        Minkä muun suhteen?

        "Bensahan on oikeastaan täysin poissuljettu vaihtoehto amnattiliikenteen osalta. Siis myös ammattiliikenteessä olevissa henkilöautoissa, joilla ajetaan paljon. "

        Taksit ovat dieseleitä koska säästöt ajavat mukavuuden ohi.

        "Useimmat yksityiset dieselautoilijat ajavat selvästi keskimääräistä enemmän ja hyötyvät näin dieselin eduista eli halvemmista käyttökuluista, siis muistakin kuin vain polttoainekuluista"

        Mitkä muut käyttökulut ovat halvemmat?

        "En osaa sanoa kuinka moni valitsee dieselin pelkästään sen vähäisempien päästöjen takia, tuskinpa monikaan uskoisin."

        Ei kukaan, sillä diesel saastuttaa tutkitusti enemmän.

        "Hankinta dieselien osalta taitaa sittenkin perustua enemmän mukavuussyihin. "

        Ei, vaan kuviteltuihin tai todellisiin säästöihin.

        "On toki dieselautoja, jotka tulevat edullisemmaksi hyvinkin vähäisillä kilometreilla, mutta hyvin harvat."

        Diesel tulee sitä edullisemmaksi mitä kalliimpi on automallin veroton hinta, kiitos "päästöpohjaisen" autoverotuksen. On säälittävää nähdä yli 50 tuhanen euron coupe, jonka ääni tuo mieleen -99 farmari Golffin.

        "Vähillä kilometreilla bensa-auto on ihan perusteltu vaihtoehto nimenomaan kustannusmielessäkin."

        Tämä on totta, alle 30 tkm ei kannata edes harkita dieseliä.

        En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut dieselillä ajavia joiden ensimmäinen kommentti autoon liittyen ei olisi säästöt. Ihmettelen suuresti, että miten ylipäätänsä raaskitaan ostaa kallis auto (monesti velaksi) ja sitten ei ole varaa ostaa polttoainetta jolla auto kulkisi mukavan eleettömästi ja äänettömästi tai urheilumallien kohdalla ääntä ei tarvitsisi soittaa kasetilta.

        Lyhyesti:
        Diesel on edullisempi käyttökuluiltaan kokonaisuudessaan eli kestävyys, polttoainekulut, huoltokulut, jne.

        Ammattiliikenne käyttää dieseliä toki ensisijaisesti kustannussyistä, mutta mukavuuskin on tärkeää nimenomaan kuljettajille, kun autossa istuu päivät pitkät. Matkustajille tietysti merkitys on vähäisempää, koska kyydissä istutaan yleensä lyhyitä aikoja ja harvemminkin eikä silloin ole silläkään merkitystä millä auton moottori kulkee.

        Päästöt kokonaisuudessaan on dieseleillä bensoja vähäisemmät. Tutkitusti ja sallitut raja-arvotkin ovat uusilla dieseleillä kokonaisuudessaan alemmat.
        Toki se, että vanhoja dieseleitä on paljon enemmän kuin vanhoja bensoja näkyy päästöissäkin, dieselit kun ovat kestävämpiä ja siten ne pysyy liikenteessä huomattavasti kauemmin. Fiksuinta päästöjen kannalta olisikin nopeampi siirtyminen uusiin dieseleihin, kunnes järkeviä vaihtoehtoja kaikille on paremmin tarjolla. Verotuksella tätäkin voisi nopeuttaa.

        Totta on, että suurilla kilometreilla bensoja ei edes kannata harkita, ei varsinkaan kustannusmielessä tai päästömielessä. Keskimäärin eri automerkeillä kannattavuusraja menee jossain 20.000 km/vuosi tai vähän allekin.

        Totta kai yksi vahva peruste hankkia diesel, jos ajaa paljon, on selvästi edullisemmat kilometrit. Jos kerran kysyt syytä, niin lienee aika luonnollista saada vastaukseksi kustannusnäkökulman. Miksi ihmeessä olisi muka järkevää maksaa polttoaineesta reippaasti kun vähemmälläkin pääsee vaivatta? Jos rahaa on niin paljon liikaa, niin voihan sitä muuhunkin järkevämpään käyttää kuin polttaa moottorissa.

        Mukavuuskin varmasti vaikuttaa ja mukavuutta on sujuva ja joustava liikkuminen eikä tarvi jatkuvasti olla tankilla. Mitä enemmän kilometrejä istuu autossa, niin sitä enemmän näillä mukavuusjutuilla on merkitystä. Mukavuus on etupäässä henkilökohtainen juttu enemmänkin, mutta minä en kyllä keksi yhtään mukavuusjuttua, joka bensamoottori toisi autoon.
        Perheessäni on sekä bensa- että dieselauto ja joka-ainoa lomamatka ja mökkimatka tehdään ilman muuta dieselautolla. Edes mieleen ei ole tullut muuta. Vaihtokin lähestyy ja satavarmasti uusikin on diesel.
        Toki yksi syy on sekin, että bensa-auto on pienempi ja käytössä lähinnä vaimon työmatkoihin ja muihin lyhyisiin asiointeihin. Tämän voisi kyllä vaihtaa hybridiin tai peräti sähköautoonkin.


      • Dieselkannattaaostaa kirjoitti:

        Lyhyesti:
        Diesel on edullisempi käyttökuluiltaan kokonaisuudessaan eli kestävyys, polttoainekulut, huoltokulut, jne.

        Ammattiliikenne käyttää dieseliä toki ensisijaisesti kustannussyistä, mutta mukavuuskin on tärkeää nimenomaan kuljettajille, kun autossa istuu päivät pitkät. Matkustajille tietysti merkitys on vähäisempää, koska kyydissä istutaan yleensä lyhyitä aikoja ja harvemminkin eikä silloin ole silläkään merkitystä millä auton moottori kulkee.

        Päästöt kokonaisuudessaan on dieseleillä bensoja vähäisemmät. Tutkitusti ja sallitut raja-arvotkin ovat uusilla dieseleillä kokonaisuudessaan alemmat.
        Toki se, että vanhoja dieseleitä on paljon enemmän kuin vanhoja bensoja näkyy päästöissäkin, dieselit kun ovat kestävämpiä ja siten ne pysyy liikenteessä huomattavasti kauemmin. Fiksuinta päästöjen kannalta olisikin nopeampi siirtyminen uusiin dieseleihin, kunnes järkeviä vaihtoehtoja kaikille on paremmin tarjolla. Verotuksella tätäkin voisi nopeuttaa.

        Totta on, että suurilla kilometreilla bensoja ei edes kannata harkita, ei varsinkaan kustannusmielessä tai päästömielessä. Keskimäärin eri automerkeillä kannattavuusraja menee jossain 20.000 km/vuosi tai vähän allekin.

        Totta kai yksi vahva peruste hankkia diesel, jos ajaa paljon, on selvästi edullisemmat kilometrit. Jos kerran kysyt syytä, niin lienee aika luonnollista saada vastaukseksi kustannusnäkökulman. Miksi ihmeessä olisi muka järkevää maksaa polttoaineesta reippaasti kun vähemmälläkin pääsee vaivatta? Jos rahaa on niin paljon liikaa, niin voihan sitä muuhunkin järkevämpään käyttää kuin polttaa moottorissa.

        Mukavuuskin varmasti vaikuttaa ja mukavuutta on sujuva ja joustava liikkuminen eikä tarvi jatkuvasti olla tankilla. Mitä enemmän kilometrejä istuu autossa, niin sitä enemmän näillä mukavuusjutuilla on merkitystä. Mukavuus on etupäässä henkilökohtainen juttu enemmänkin, mutta minä en kyllä keksi yhtään mukavuusjuttua, joka bensamoottori toisi autoon.
        Perheessäni on sekä bensa- että dieselauto ja joka-ainoa lomamatka ja mökkimatka tehdään ilman muuta dieselautolla. Edes mieleen ei ole tullut muuta. Vaihtokin lähestyy ja satavarmasti uusikin on diesel.
        Toki yksi syy on sekin, että bensa-auto on pienempi ja käytössä lähinnä vaimon työmatkoihin ja muihin lyhyisiin asiointeihin. Tämän voisi kyllä vaihtaa hybridiin tai peräti sähköautoonkin.

        "Diesel on edullisempi käyttökuluiltaan kokonaisuudessaan eli kestävyys, polttoainekulut, huoltokulut, jne. "
        Dieselin kestävyys on myytti 80-luvulta. Suurin osa tämän päivän moottoriongelmista on juuri dieseleissä ja vaikka VAG on yrittänyt muuttaa tätä tilannetta TSI -moottoreilla, niin silti bensiinimoottorit ovat luotettavampia.
        Huoltokulut eivät myöskään ole dieselissä edullisempia, vaikka tietysti yksittäisiä poikkeuksia voi olla suuntaan tai toiseen.

        "Päästöt kokonaisuudessaan on dieseleillä bensoja vähäisemmät. Tutkitusti ja sallitut raja-arvotkin ovat uusilla dieseleillä kokonaisuudessaan alemmat."
        Kokonaisuudessaan dieselit saastuttavat enemmän, mikä on ihan tutkimuksissa todettu. Ne vähäiset käytännön pakokaasumittaukset mitkä dieseleille on tehty, on osoittanut, että moottorit eivät läpäisisi edes niiden voimassa olevaa päästönormia. Missään mittauksessa ei ole mitattu päästöjä puhdistuspolton ajalta, joten oikea todellisuus on vielä karumpi.

        "dieselit kun ovat kestävämpiä ja siten ne pysyy liikenteessä huomattavasti kauemmin."
        Pysyy liikenteessä sen vuoksi, että aina löytyy ihmisiä jotka ovat valmiita ropaamaan vanhoja romuja pitääkseen ne liikenteessä. Dieselissä on tosin se etu, että jo uusi auto kuulostaa vanhalta, jolloin vanhan ja uuden ero ei ole suuri.
        Vanha sanontahan on se, että kun auto alkaa kuulostaa dieseliltä, niin silloin se pitää vaihtaa uuteen.

        "Fiksuinta päästöjen kannalta olisikin nopeampi siirtyminen uusiin dieseleihin, kunnes järkeviä vaihtoehtoja kaikille on paremmin tarjolla. Verotuksella tätäkin voisi nopeuttaa."
        Ilmanlaadun kannalta siirtyminen dieseleihin on jo huomattu, eikä vaikutus ole positiivinen. Tämä ei tosin yllätä ketään, mutta säästöjen toivossa ihmiset eivät välitä omasta ja muiden terveydestä. Verotuksella dieseleitä on tuettu jo vuosia, eikä loppua ole näkyvissä. Me kaikki tulemme vielä maksamaan tästä korkeampina terveysmenoina.

        "Totta on, että suurilla kilometreilla bensoja ei edes kannata harkita, ei varsinkaan kustannusmielessä tai päästömielessä. Keskimäärin eri automerkeillä kannattavuusraja menee jossain 20.000 km/vuosi tai vähän allekin. "
        Jos autoilun mukavuudelle ei lasketa lainkaan hintaa, niin diesel kannattaa rahallisesti ostaa jos vuodessa tulee paljon kilometrejä.

        "Totta kai yksi vahva peruste hankkia diesel, jos ajaa paljon, on selvästi edullisemmat kilometrit. Jos kerran kysyt syytä, niin lienee aika luonnollista saada vastaukseksi kustannusnäkökulman. Miksi ihmeessä olisi muka järkevää maksaa polttoaineesta reippaasti kun vähemmälläkin pääsee vaivatta? Jos rahaa on niin paljon liikaa, niin voihan sitä muuhunkin järkevämpään käyttää kuin polttaa moottorissa."
        Totta, aina voi jättää auton ostamatta ja mennä julkisilla.

        "Mukavuuskin varmasti vaikuttaa ja mukavuutta on sujuva ja joustava liikkuminen eikä tarvi jatkuvasti olla tankilla. Mitä enemmän kilometrejä istuu autossa, niin sitä enemmän näillä mukavuusjutuilla on merkitystä. Mukavuus on etupäässä henkilökohtainen juttu enemmänkin, mutta minä en kyllä keksi yhtään mukavuusjuttua, joka bensamoottori toisi autoon."

        Et ole ilmeisesti ollut bensamoottorisen auton kyydissä?
        Muutama kerta vuodessa tulee ajettua dieselillä (en laske busseja). Aina tämän jälkeen kun istuu omaan autoon, ihmettelee moottorin äänettömyyttä ja tasaista käyntiä. En ihmettelisin asiaa jos dieselit olisivat olleet vanhoja ja paljon ajettuja, mutta kun ne ovat järjestään olleet uudempia ja vähän ajettuja, uutena vähintään tuplasti kalliimpia kuin oma autoni. Tankilla käyminen dieselin kanssa on ikävää, sillä sitä varten pitää varustautua hanskoilla, jotka sitten haisevat autossa koko vuoden. Mieluummin tankaan pari kertaa enemmän vuodessa kuin kärsin joka tankkauksella.

        "Perheessäni on sekä bensa- että dieselauto ja joka-ainoa lomamatka ja mökkimatka tehdään ilman muuta dieselautolla. Edes mieleen ei ole tullut muuta. Vaihtokin lähestyy ja satavarmasti uusikin on diesel.
        Toki yksi syy on sekin, että bensa-auto on pienempi ja käytössä lähinnä vaimon työmatkoihin ja muihin lyhyisiin asiointeihin"
        Yllättävää, että pikkuautolla ei lähdetä pitkälle matkalle auto täynnä tavaraa.

        "Tämän voisi kyllä vaihtaa hybridiin tai peräti sähköautoonkin."
        Reilun kymmenen vuoden kuluttua ei ole muuta vaihtoehtoa. Koskee onneksi myös dieseleitä, jolloin myös ilmanlaatu tulee paranemaan.


    • Läpivirtaavammaksi

      Ongelma on lähinnä niillä, mitkä on hoonannut hiukkassuotimensa.

      • BemmiJykä

        Ja myös niillä jotka ovat hoonanneet autonsa hiukkassuotimen


      • Sontiaismolottaja

        Kuten yllä jo olen kirjoittanut, pelkästään dpf:än poisto ei hylkyä tuo. Siellä täytyy olla jotain muutakin pielessä: liikaa syöttöä, suuttimet vuotaa, turbo paskana. Laadukas ohjelmointi, niin ei haitta egr tai dpf poistot pätkääkään.


    • TeijoForsell

      Tänään todettu katsastuskonttorilla: Volkswagen 4D Golf Plus (MPV) 2.0TDI-1KP/257, vm. 2005: Ennen 1.12.2016 olisi raja-arvo ollut 1,5, nyt tyyppikilven 1,0 ja kolmen mittauksen keskiarvo 1,3 ja hylky tuli.

      • Onneksi ajat vuosittain kymmeniätuhansia kilometrejä, jolloin säästät polttoaineessa tällaiset pienet vastoinkäymiset.


    • blogger

      Näin se menee, eli kilven arvo vaikuttaa arvosteluun vielä.

      Asiaan pitäisi tulla kuitenkin muutos lähiaikoina, eli kevennystä asiaa ettei autoja turhaan hylätä.

    • PeeeH

      Dieselkannattaaostaa kirjoitti: " vanhoja dieseleitä on paljon enemmän kuin vanhoja bensoja näkyy päästöissäkin, dieselit kun ovat kestävämpiä ja siten ne pysyy liikenteessä huomattavasti kauemmin."

      Tämä päteekin juuri niihin VANHOIHIN dieseleihin, että kestävempiä ovat. Kestävyydessä ja paljon yksinkertaisemman tekniikan omaavina NYKY bensaautot ovat varmasti liikenteessä pidempään. Moni koriltaankin hyväkuntoinen diesel henkilö- ja pakettiauto joutuu tulevaisuudessa ennenaikaisesti monimutkaisen polttoaine/saastelaitteiden ja liian kalliiden osien /korjauskustannusten takia paaliin. Ja samaan aikaan saman merkin bensamalli porskuttaa vielä vuosikausia liikenteessä pienine/halpione vikoineen. Tämä kehitys on jo nähtävissä jo 2000-luvun alkupuolen autoista lähtien ja tilanne tulee kääntymään tulevaisuudessa vielä jyrkemmin, mitä uudemmista autosta kyse.

      • Dieselkannatraaostaa

        Niinpä.
        Se, että nuo vanhemmat ikidieselit ilman mitään 'päästösuojauksia' pysyvät liikenteessä, onkin se päästökeskusteluiden yksi hämäävä juttu. Joillakin on selviä vaikeuksia tehdä eroa nykydieselien päästöjen ja noiden ikidieselien päästöjen välillä. Bensoillahan tämä ongelma on selvästi pienempi, koska noita ikibensoja on niin vähän. Nuo ikidieselit ja myös ikibensatkin pitäisi saada vaihdetuksi uusiin dieseleihin kunnes vaihtoehtoiset sähkö- tai muut ovat käyttökelpoisia.

        Nuo nykyautojen kestävyysjutut voivat olla hieman tasoittuneet dieselien voimakkaan kehityksen myötä. Nykyisinhän dieseleistä otetaan suuria tehoja irti monin eri keinoin. Tiedä tuon fiksuudesta, mutta kyllä bensamoottoreihinkin on kehitystä tapahtunut myös päästölaitteiden ja erilaisten viritysten kanssa. Melkoisesti tehoja kiskotaan nyt viime vuosina muotiin tulleista pikkubensamoottoreistakin, syynä pikkumoottorien käyttöön on tietysti päästöjen vähentäminen. Mielenkiintoista onkin nähdä näiden tulevaisuus.
        Ja tulevathan hiukkasloukutkin pakollisiksi bensalla kulkeviin autoihin. Sinänsä nämä nyt ei ole mitään vikapesiä ainakaan dieseleissä, mutta yksi lisä teknisessä kehityksessä myös bensa-autoihin. Ja besa-autoillahan ajetaan selvästi enemmän pätkäajoa, josta hiukkasloukut eivät välttämättä tykkää yhtään. Voihan silläkin tietysti olla enemmänkin merkitystä, että dieseleillä ajetaan enemmän pidempiä matkoja ja bensoilla enemmän lyhyitä.

        Kokemusta minulla ei varsinaisesti ole dieseleiden korjauksista ja niiden hinnoista, kun sellaisia ei ole tullut vastaan. Enpä ole tosin koskaan ajanutkaan kovin vanhoilla tai paljon ajetuilla dieseleillä, vaihtoon on mennyt aina ennenkuin 200.000 km on tullut täyteen. Huoltokustannukset eivät ainakaan ole kalliimpia, päinvastoin.


      • Ostaisitkolitraisen
        Dieselkannatraaostaa kirjoitti:

        Niinpä.
        Se, että nuo vanhemmat ikidieselit ilman mitään 'päästösuojauksia' pysyvät liikenteessä, onkin se päästökeskusteluiden yksi hämäävä juttu. Joillakin on selviä vaikeuksia tehdä eroa nykydieselien päästöjen ja noiden ikidieselien päästöjen välillä. Bensoillahan tämä ongelma on selvästi pienempi, koska noita ikibensoja on niin vähän. Nuo ikidieselit ja myös ikibensatkin pitäisi saada vaihdetuksi uusiin dieseleihin kunnes vaihtoehtoiset sähkö- tai muut ovat käyttökelpoisia.

        Nuo nykyautojen kestävyysjutut voivat olla hieman tasoittuneet dieselien voimakkaan kehityksen myötä. Nykyisinhän dieseleistä otetaan suuria tehoja irti monin eri keinoin. Tiedä tuon fiksuudesta, mutta kyllä bensamoottoreihinkin on kehitystä tapahtunut myös päästölaitteiden ja erilaisten viritysten kanssa. Melkoisesti tehoja kiskotaan nyt viime vuosina muotiin tulleista pikkubensamoottoreistakin, syynä pikkumoottorien käyttöön on tietysti päästöjen vähentäminen. Mielenkiintoista onkin nähdä näiden tulevaisuus.
        Ja tulevathan hiukkasloukutkin pakollisiksi bensalla kulkeviin autoihin. Sinänsä nämä nyt ei ole mitään vikapesiä ainakaan dieseleissä, mutta yksi lisä teknisessä kehityksessä myös bensa-autoihin. Ja besa-autoillahan ajetaan selvästi enemmän pätkäajoa, josta hiukkasloukut eivät välttämättä tykkää yhtään. Voihan silläkin tietysti olla enemmänkin merkitystä, että dieseleillä ajetaan enemmän pidempiä matkoja ja bensoilla enemmän lyhyitä.

        Kokemusta minulla ei varsinaisesti ole dieseleiden korjauksista ja niiden hinnoista, kun sellaisia ei ole tullut vastaan. Enpä ole tosin koskaan ajanutkaan kovin vanhoilla tai paljon ajetuilla dieseleillä, vaihtoon on mennyt aina ennenkuin 200.000 km on tullut täyteen. Huoltokustannukset eivät ainakaan ole kalliimpia, päinvastoin.

        Mielenkiintoista tuleekin olemaan noiden yksilitraisten bensamoottoristen isompien autojen jatko. Kuka esim ostaa käytetyn keskikokoisen tai jopa isommankin yksilitraisen vaihtoauton, jolla ajettu vaikkapa lähes 100.000 km?
        Tästäpä ei juuri keskustelua ole näkynyt pikkudieselien tavoin.


      • Igolstadin_Rinkula
        Dieselkannatraaostaa kirjoitti:

        Niinpä.
        Se, että nuo vanhemmat ikidieselit ilman mitään 'päästösuojauksia' pysyvät liikenteessä, onkin se päästökeskusteluiden yksi hämäävä juttu. Joillakin on selviä vaikeuksia tehdä eroa nykydieselien päästöjen ja noiden ikidieselien päästöjen välillä. Bensoillahan tämä ongelma on selvästi pienempi, koska noita ikibensoja on niin vähän. Nuo ikidieselit ja myös ikibensatkin pitäisi saada vaihdetuksi uusiin dieseleihin kunnes vaihtoehtoiset sähkö- tai muut ovat käyttökelpoisia.

        Nuo nykyautojen kestävyysjutut voivat olla hieman tasoittuneet dieselien voimakkaan kehityksen myötä. Nykyisinhän dieseleistä otetaan suuria tehoja irti monin eri keinoin. Tiedä tuon fiksuudesta, mutta kyllä bensamoottoreihinkin on kehitystä tapahtunut myös päästölaitteiden ja erilaisten viritysten kanssa. Melkoisesti tehoja kiskotaan nyt viime vuosina muotiin tulleista pikkubensamoottoreistakin, syynä pikkumoottorien käyttöön on tietysti päästöjen vähentäminen. Mielenkiintoista onkin nähdä näiden tulevaisuus.
        Ja tulevathan hiukkasloukutkin pakollisiksi bensalla kulkeviin autoihin. Sinänsä nämä nyt ei ole mitään vikapesiä ainakaan dieseleissä, mutta yksi lisä teknisessä kehityksessä myös bensa-autoihin. Ja besa-autoillahan ajetaan selvästi enemmän pätkäajoa, josta hiukkasloukut eivät välttämättä tykkää yhtään. Voihan silläkin tietysti olla enemmänkin merkitystä, että dieseleillä ajetaan enemmän pidempiä matkoja ja bensoilla enemmän lyhyitä.

        Kokemusta minulla ei varsinaisesti ole dieseleiden korjauksista ja niiden hinnoista, kun sellaisia ei ole tullut vastaan. Enpä ole tosin koskaan ajanutkaan kovin vanhoilla tai paljon ajetuilla dieseleillä, vaihtoon on mennyt aina ennenkuin 200.000 km on tullut täyteen. Huoltokustannukset eivät ainakaan ole kalliimpia, päinvastoin.

        Nopeasti kun mietin niin korkeapainepumppu, suuttimet ja dpf ovat käytännössä ainoat eroavaisuudet moottoreissa. Nuo menee vaihtoon 250-300tkm paikkeilla jos silloinkaan. Suuttimet saa tehdaskorjautettua, joten ei niin suuri kuluerä.


      • Dieselkannattaaostaa
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Nopeasti kun mietin niin korkeapainepumppu, suuttimet ja dpf ovat käytännössä ainoat eroavaisuudet moottoreissa. Nuo menee vaihtoon 250-300tkm paikkeilla jos silloinkaan. Suuttimet saa tehdaskorjautettua, joten ei niin suuri kuluerä.

        Dfp:ään eli hiukkasloukku eli hiukkassuodatin ei kauaa, kun se tulee pakolliseksi myös bensa-autoihin. Tai millä nimellä niitä nyt sitten kutsutaankin bensa-autoissa.
        Harvoinhan nämäkään rikkoutuvat, mutta tukkeutuvat kyllä, jos ajo on vain lyhyitä matkoja kylmänä. Tämänkin voi välttää, kun välillä ajaa moottorin lämpimäksi hieman pidemmällä lenkillä.


    • bensaautoalle

      Kyllä se on vaan juttu niin ettei kannata ainakaan minun ostaa dieseliä enään,siis vanhempaa.

      Ajaessani noin 60 000km keskimäärin vuodessa niin homma kyllä hahmottuu suhteelisen nopeasti mikäli ynnää kaiken .

      Kylmiä vanhoja diesel autoja suurin osa,ei mielekkyyttä vaikka olisi webasto joka minulla on ollut aina kun kyse on dieselistä.

      Pakkasten laukatessa meilläpäin yli -30 on jo ajaminen täysin v mäistä,autot ei lämpiä vaikka päivän ovat käynissä,nytkin oli -34 astetta niin diesel jää parkkiin ja lähtö tapahtuu bensa autolla jossa lämpö vielä riittää jokseenkin.

      Noita korkeapainepumpulla olevia onkin sitten vaikea säätää,esim:kun minulla oli mersu cdi 660 000km ajettuna niin diesel korjaamo tuumaili ettei saa säädettyä,vanhat dieselit jos on käsissä niin valmistajan arvot voi olla liian hyvät ja silloin katsotaan ne näiden mukaan katsastuksessa ensi syksystä lähtien eli noin puolen vuoden päästä.

      Järki kertoo nyt noiden osalta enemmän kuin edes laki tällä hetkellä,jos meinaa päästä eroon ennen kuin totuus valkenee hyvinkin monelle niin myynti on tehtävä nyt ,keväällä asia varmasti tulee esille ja dieselit muuttuvat ja muuttavat arvonsa.

      Jos siis valmistaja on lätkäisyt paremmat arvot kuin katsastuksessa se on nykyisin määritelty, niin alkaa tulla autoja myyntiin remontoitavaksi.

      Noissa autoissa sitten käy niin ettei niittä huolita enään,tämän jälkeen tie käy jonnekkin,harva kaveri tulee remontoimaa vanhaa autoa niin suurella raha määrällä kuin tuo tulisi olemaan,en ainakaan minä maksa satoja euroja tuosta huvista,toisin sanoen useammalle tuhansia euroja jostain halvasta vaikka mersusta.

      Kyllä pitää ajaa autolla äärimmäisen paljon että kokeilee tuonkin kun vanhempi diesel jää käsiin.

      Bensa auto ehdottomasti alle jos kilometrit on alle 300000km vuodessa,jopa 40000km ei oikein riitä.Kun katsotaan noiden ominaisuuksia talvella verot tietenkin.

    • Llllllllhhhhhhh

      Kunnon tehodieselit ja superturbot saavat ansaitsemansa kunnioituksen. Kiitos uuden lain 17.02.2017...Suuri kiitos. Ja kirjoittaja poistuu valoista suurta yksinäisyyttä tuntien kun bensahemmot päätöineen jäivät takaalalle narisuttamaan hampaitaan..

    • Tsottsotpoijaat

      NO NIIN! RAUHOITTUKAAPAS JO!!!!! ASIA PERUTTU, KUTEN HALLITUKSELLAMME ON TAPANA. Homma jatkuu ihan kuten ennenkin. Älkää tehkö äkkinäisiä päätöksiä, hallitus tekee ne puolestanne :)

    • Penatus

      Hiace mallia 2002. Ajettu 378 000 km. Päästömittaustulos 0.8. Ei huono. :)
      Eka kertaa tuli muuten korjauskehoitus. Toinen rekisterikilven valo oli palanut. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe