Muistellaanko veroja?

Nyt on ajankohtaista muistella niitäkin, ei vain leikkauksia, joista moni on mukamas kärsinyt, paitsi minä.

Paikallislehdessä oli otsikoitu, että "uudet verot ovat pelkkää näpertelyä" ja siinä ei ollut kysymyksessä se laki, jossa "kaikki kansa oli verolle pantava" teema.

En itsekään kaikkia muistanut, mutta kun lehdessä oli lista näistä, niin tulihan se mieleeni sitten.

Vanhanpiian/pojan vero kolahti heti, että sen muistan, koska pelkäsin sitä itse, vaikka aikaa olisi ollut 24-vuotiaaksi saakka, mutta minä hölmö halusin välttyä siltä.D

Sen siitä sitten sain, siis miehen, mutta onhan tuossa taivallettu yhdessä ja erikseen pian 54-vuotta. Pari lastakin tuli meille ja onneksi velaton elämä, joten ei valittamista.

14

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun mieheni oli nuorena työssä, johon kuului myös provisiopalkka. Sen verotus oli ihan pöyristyttävä, peräti 30 %. Kun nomaalin palkan verot olivat korkeintaan puolet siitä, tunsi nuori ihminen olevansa verottajan kynimä. Vuoden lopussa tuli veropalautuksia. Se edes lohdutti.
      Nykyisin moni saa olla tyytyväinen, jos ei veroprosentti ole sitä korkeampi.

      Mutta kyllä yhteiskunta paremmin kansalaisistaan huolehtii kuin niinä aikoina.

      • Minun, siis tuleva mieheni maksoi jo niitä "vanhapojan" veroja, koska oli jo 28, kun menimme avion.

        Myöhemmin huomasin, että hänelle oli siten tyttärensä sanoma, että "mitäs siitä, yks raha, kaks rahaa" tyyli.

        Muistatko tulitikku veron, mutta ainakin sen pelikortti veron, koska niitä oli kiva salakuljettaa Ruotsinmatkoilta?

        Olihan tuossa artikkelissa paljon muitakin. lion jonkun hameen "pönkkövero", mutta sikäli mielenkiintoinen katsaus menneeseen.


    • Kyllä verotus korkea Suomessa on. En välitä kertoa kun joku silloin tietää eläketuloni.
      90-luvun laman jälkeen tehtiin tuo moitittu leikkaus indeksiin ja itselläni on korotus alle 2%. Kokonaisuudessa on kaltaiseni menettänyt palkkatuloihin nähden korotuksista ainakin 20%.

      • häirikkö-olet

        Voi, voi taas ruune parkaa, koska häntäkin(ei se koiran) satutti tuo verojen korotus, mutta ota huomioon, että vanhanpojan verotus keveni ja ilmeisesti sinulla ei ole koiraa?

        Minä kyllä oletan, että olet hyvin toimeentuleva vanhus saamiesi eläkkeiden turvin ja sitten aloitat keskusteluja, tyyliin; "me pienituloiset"?

        Olen minäkin eräänlainen invalidi, koska verotus hyväksyy 60% vähennyksen valtion verotuksesta.

        Onko sinulla nyt muita huolia verotuksen ja Pilmarin taholta? Hellitä hyvä mies ja mene vaikka tuonne "huuha" palstalle välillä jakamaan tuntojasi.


        "Kyllä verotus korkea Suomessa on. En välitä kertoa kun joku silloin tietää eläketuloni".

        Meneppä Venäjälle, koska kommunistit perii vähemmän veroja!


    • veronvero

      Entäs sitten ? Joka tapauksessa kahdeksankymppisen maksamat eläkemaksut on syöty jo ajat sitten. Kymmeniäkin vuosia eletään työtätekevien kustannuksella.

      • "Kymmeniäkin vuosia eletään työtätekevien kustannuksella."

        Kuka elää ja kuka ei? Nyt en kyllä ymmärrä tuota sinun ajatuksen kulkua. Voisitko selventää.


      • mitäsyöty

        Joka eläkkeestä menee vero ja joku sairausmaksu!


      • Totta hiivatissa peritään! Näinhän yhteiskunta pyörii, että veroja maksetaan ja niillä katetaan yhteiskunnan maksut, mutta nyt olemme joutuneet ottamaan lainaa, että "luuseritkin" saisi leipää.

        Viittaus edelliseen, että;"Kymmeniäkin vuosia eletään työtätekevien kustannuksella."???

        Nyt olen ulkona kuin lumiukko, siis en ymmärrä noita valituksia veroista.

        No, jos ajattelen aloitukseni pointtia, niin veroistahan oli kysymys ja niiden mielekkyydestä, etenkin sen vanhanpiian veroon, mutta en olettanut tuollaista ryöppyä, mikä vero olisi nykyisin oikeuttettu?

        Voi minä poloinen aloituksineni!


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Totta hiivatissa peritään! Näinhän yhteiskunta pyörii, että veroja maksetaan ja niillä katetaan yhteiskunnan maksut, mutta nyt olemme joutuneet ottamaan lainaa, että "luuseritkin" saisi leipää.

        Viittaus edelliseen, että;"Kymmeniäkin vuosia eletään työtätekevien kustannuksella."???

        Nyt olen ulkona kuin lumiukko, siis en ymmärrä noita valituksia veroista.

        No, jos ajattelen aloitukseni pointtia, niin veroistahan oli kysymys ja niiden mielekkyydestä, etenkin sen vanhanpiian veroon, mutta en olettanut tuollaista ryöppyä, mikä vero olisi nykyisin oikeuttettu?

        Voi minä poloinen aloituksineni!

        Kyllä veronvero on tietyllä tavalla oikeassa, kun eläkejärjestelmää luotiin, arvioitu keski-ikä pyöri alle 70:ssä na nyt tuossa 75:n yläpuolella ja satavuotiaitakin alkaa olla melkoisesti.
        Aikanaan eräs vakuutusvirkailija luennoi aiheesta ja ta mainitsi siinä mm.
        Tulevaisuudessa ihmiset elävät pitempään ja sairastavat kalliimmin. Eli tuo eläke-kertymä muodostuu alijäämäiseksi.Valitettavasti tuon alijäämän joutuvat maksamaan pienituloiset, koska tuo alijäämä peitetään välillisillä veroilla ja tämän ryhmän edustajajilla valtaosa käytettävistä varoista menee luokkaan pakolliset menot ja saman aikaisesti nämä perusmenot kasvavat nopeammin kuin eläkkeiden indeksikorotukset.


      • vaalierkki kirjoitti:

        Kyllä veronvero on tietyllä tavalla oikeassa, kun eläkejärjestelmää luotiin, arvioitu keski-ikä pyöri alle 70:ssä na nyt tuossa 75:n yläpuolella ja satavuotiaitakin alkaa olla melkoisesti.
        Aikanaan eräs vakuutusvirkailija luennoi aiheesta ja ta mainitsi siinä mm.
        Tulevaisuudessa ihmiset elävät pitempään ja sairastavat kalliimmin. Eli tuo eläke-kertymä muodostuu alijäämäiseksi.Valitettavasti tuon alijäämän joutuvat maksamaan pienituloiset, koska tuo alijäämä peitetään välillisillä veroilla ja tämän ryhmän edustajajilla valtaosa käytettävistä varoista menee luokkaan pakolliset menot ja saman aikaisesti nämä perusmenot kasvavat nopeammin kuin eläkkeiden indeksikorotukset.

        "nämä perusmenot kasvavat nopeammin kuin eläkkeiden indeksikorotukset."

        Silti en kannata eutanasiaa omalta kohdaltani. Onhan tuossa vielä jäljellä, mistä ottaa, ...toistaiseksi.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Totta hiivatissa peritään! Näinhän yhteiskunta pyörii, että veroja maksetaan ja niillä katetaan yhteiskunnan maksut, mutta nyt olemme joutuneet ottamaan lainaa, että "luuseritkin" saisi leipää.

        Viittaus edelliseen, että;"Kymmeniäkin vuosia eletään työtätekevien kustannuksella."???

        Nyt olen ulkona kuin lumiukko, siis en ymmärrä noita valituksia veroista.

        No, jos ajattelen aloitukseni pointtia, niin veroistahan oli kysymys ja niiden mielekkyydestä, etenkin sen vanhanpiian veroon, mutta en olettanut tuollaista ryöppyä, mikä vero olisi nykyisin oikeuttettu?

        Voi minä poloinen aloituksineni!

        Onhan täällä väärääkin tietoa.
        Periaatteessa eläkemaksut on maksettu työvuosina maksetuilla veroilla. Jos maksaa veroja työiässään n. 40-vuotta, riittää se hyvin loppuiäksi eläkkeellä.

        Edellinen on normaalikäytäntö mutta sairaseläkkeet on eri asia.

        Kohta lumiukko voi hyvin - pakkasessa.


    • tasa.puolisuutta

      Naurettavaa rehvastella, että on itse maksanut eläkkeensä. Inhottavaa tämä vanhusten itsekkyys, heti ollaan lynkkaamassa pääministeri, jos edes hiukan kohtuullistetaan työssä käyvän sukupolven hyväksi näitä vanhusten nauttimia etuja. Nyt joutuu itse hiukan enemmän maksamaan lääkkeistään, kenen ne sitten pitäisi maksaa ? Vanhuksilla on ollut aikaa saada taloutensa kuntoon, on ollut töitä ja mahdollista hankkia oma asunto. Inflaatio on syönyt velat.

      Tässä vähän faktaa eläkkeistä, jos pystytte lukemaan asiatekstiä.

      http://www.etk.fi/elakejarjestelmat/suomi/elakkeiden-rahoitus/

      • "Naurettavaa rehvastella, että on itse maksanut eläkkeensä."

        Toivottavasti kirjoituksesi ei kohdistunut minuun, koska tuollaista en ole rehvastellut, enkä syyttele hallitusta heidän tekemisistään.

        Olen sopeutunut päätöksiin, mitä milloinkin on säädetty ja talouteni on sikäli kunnossa, että sieltä liikenee vielä toistaiseksi otettavaa.

        Tulevaisuudesta en minäkään tiedä, mutta luotan, että yhteiskunta hoitaa loput.


    • flegmaatti

      Minä pottuunnuin perusteellisesti verotukseen 70-luvun puolivälin tietämissä.
      Vaimoni oli kotona kahden lapsen kanssa saamatta mitään tuloa mistään ja silloiset lapsilisät olivat lapsellisen pienet.
      Oman ennakkopidätykseni oli 47,5%.
      Tuon jälkeen olen aina katsonut mahdollisuuden saada joku tavara tai palvelu ilman kuittia. Joskus onnistuu, joskus ei. Vieläkään ei omatunto kolkuttele tippaakaan!

      Tälläkin hetkellä, henkilökohtaisesta verotuksesta johtuen, maksan pienestä eläkkeestäni 4 x vaimoni vero%:n.
      Kuitenkin kyse on yhdestä taloudesta yksistä rahoista ja tavaroista.
      Epistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      149
      2150
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1643
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1460
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      96
      1431
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1312
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1175
    7. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      214
      1157
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1141
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1081
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      942
    Aihe