Nopeuta Windowsin käyttöä näppinkomennoilla

Jippoja.Aloitteleville

Microsoft muistuttaa oikopoluista, onko Linuxille vastaavia?

http://www.iltasanomat.fi/digitoday/art-2000005042491.html

- Kopioi, leikkaa ja liimaa: Ctrl C, X ja V
- Kumoa toiminto: Ctrl Z
- Sulje aktiivinen kohde tai sovellus: Alt F4
- Avaa resurssienhallinta: Windows E
- Lukitse tietokone: Windows L
- Avaa haku: Windows S

Lisää täältä: https://support.microsoft.com/fi-fi/help/12445/windows-keyboard-shortcuts

23

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typerehtimistä

      - Avaa haku: Windows S

      Kai sillä löytyy vastaus,

    • linuxit_edellä

      Linuxeille ollut iäti kaiken kattavat näppäinkomennot. Lisäksi voit luoda niitä itse lisää. Onko tuo joku uutuus windowsiin kun pitää oikein uutisoida.

      • eipä-tuo-kelpaa

        Linux ei ole lyönyt läpi, niin kuin Linus Torvalds (perustaja) on itse sanonut. Linux epäonnistui täysin oli kommentti. Tämä on alkaa jo 90 luvulta, jolloin Microsoft julkaisi Windows 95:n ja loppua ei näy.


      • Seppo-CCCP_tuhoo
        eipä-tuo-kelpaa kirjoitti:

        Linux ei ole lyönyt läpi, niin kuin Linus Torvalds (perustaja) on itse sanonut. Linux epäonnistui täysin oli kommentti. Tämä on alkaa jo 90 luvulta, jolloin Microsoft julkaisi Windows 95:n ja loppua ei näy.

        Sepolla taas tylsää kun täytyy sepittää keksittyjä juttuja milloin mistäkin…


      • linux_jokaisella
        eipä-tuo-kelpaa kirjoitti:

        Linux ei ole lyönyt läpi, niin kuin Linus Torvalds (perustaja) on itse sanonut. Linux epäonnistui täysin oli kommentti. Tämä on alkaa jo 90 luvulta, jolloin Microsoft julkaisi Windows 95:n ja loppua ei näy.

        Windows sai markkina-asemansa korruptiolla. Jäivät kiinni lahjonnasta niin eipä nouse enää. Linux on muuten huomattavan paljon yleisempi kuin windows.


      • linkkupois

        Nuo on kopioitu Windowsista ja todennäköisesti rikottu patentteja. Eli linuxin käyttö voi johtaa Microsoftin vastaiseen ja laittomaan toimintaan.


      • qwdqwdqwd
        linkkupois kirjoitti:

        Nuo on kopioitu Windowsista ja todennäköisesti rikottu patentteja. Eli linuxin käyttö voi johtaa Microsoftin vastaiseen ja laittomaan toimintaan.

        Yhtäkään ei ole kopioitu windowsista.


      • MS_kopioija

        Microsoft nuo on alunperin kopioinut.


      • kohtaolenrikas
        linkkupois kirjoitti:

        Nuo on kopioitu Windowsista ja todennäköisesti rikottu patentteja. Eli linuxin käyttö voi johtaa Microsoftin vastaiseen ja laittomaan toimintaan.

        Voiko näppäinyhdistelmiin saada patentteja? Tällähän voisi rikastua. Tarvitsee vain patentioda omiin nimiin kaikki näppäinyhdistelmät, joita kukaan ei ole vielä patentoinut.


      • 5UpiBFKg
        kohtaolenrikas kirjoitti:

        Voiko näppäinyhdistelmiin saada patentteja? Tällähän voisi rikastua. Tarvitsee vain patentioda omiin nimiin kaikki näppäinyhdistelmät, joita kukaan ei ole vielä patentoinut.

        Riippuu aivan kyseisen maan patenttilainsäädännöstä. Esimerkiksi Australiassa joku patentoi pyörän.


    • Voiko-painaa-A-kirjainta

      Minkä merkin Windows tekee kun painaa näpäimistöltä A kirjainta. Olen kuullut että windows menee jumiin eikä muu auta kuin uudelleen asennus.

    • ctrl.shift.esc

      Windowsissa saa "tehtävien hallinnan" (task manager) auki painamalla ctrl shift esc. Saako Linuxissa samaa millään näppäinyhdistelmällä?

      Minulla on Linux-koneessa melko vähän muistia ja se alkaa välillä tahmaamaan muistin käydessä vähiin. Ikkunointi ei silloin oikein enää toimi ja ohjelmien sulkeminen on käytännössä mahdotonta, vaikka hiiri jollain tavalla vielä pelaakin. Pakko yleensä katkaista virrat ja käynnistää uudelleen.

      Mutta jos vastaavan task managerin saisi vielä jotenkin auki, niin silloin voisi pakottaa joitakin ohjelmia lopettamaan ja pelastettua mahdollisesti tilanteen.

      • dwqdadds

        Kannattaako sinnitellä alitehoisella koneella...
        Tee ohjelmasta käynnistin tai pikanäppäin.


      • ihme_hemmoja

        Kuten olen aiemminkin sanonut, linuksit ovat ainoastaan nörttejä varten, jotka säätelevät 24/7 koneitaan. Olen itse testaillut eri versioita ja voin sanoa, että normi win käyttäjä ei montaa aikaa sitä kestä. w10 ja w7 toimii kuin unelma ja ei saatana tarvi säädellä ja miettiä tiedostojen asennuksia sun muita. Ei normikäyttäjällä ole aikaa pohtia että mistä löytyy tähän hätään se ja se ohjelma..!


      • winonlinuks
        ihme_hemmoja kirjoitti:

        Kuten olen aiemminkin sanonut, linuksit ovat ainoastaan nörttejä varten, jotka säätelevät 24/7 koneitaan. Olen itse testaillut eri versioita ja voin sanoa, että normi win käyttäjä ei montaa aikaa sitä kestä. w10 ja w7 toimii kuin unelma ja ei saatana tarvi säädellä ja miettiä tiedostojen asennuksia sun muita. Ei normikäyttäjällä ole aikaa pohtia että mistä löytyy tähän hätään se ja se ohjelma..!

        Windowsissa on muutama sellainen ominaisuus että ei sitä kehtaa edes tosissaan käyttää. Maksullinen ja vakoilee usa:n palvelimille käyttäjän kaiken datan. Ja Windowsin toimivuudesta kymmenien vuosien kokemuksella voin sanoa että sitä ei windowsissa ole. Ubuntu on toimiva käyttöjärjestelmä.


      • 102030405060
        ihme_hemmoja kirjoitti:

        Kuten olen aiemminkin sanonut, linuksit ovat ainoastaan nörttejä varten, jotka säätelevät 24/7 koneitaan. Olen itse testaillut eri versioita ja voin sanoa, että normi win käyttäjä ei montaa aikaa sitä kestä. w10 ja w7 toimii kuin unelma ja ei saatana tarvi säädellä ja miettiä tiedostojen asennuksia sun muita. Ei normikäyttäjällä ole aikaa pohtia että mistä löytyy tähän hätään se ja se ohjelma..!

        Ongelma on se, että olet vähän jäävi sanomaan mikä on helppo kun tulet windows maailmasta, eli sinulla on windows ajattelu tapa, jolla yrität toimia ja se ei linuxissa toimi.

        Itsekkin windowsia suurimman osan ajasta käyttäneenä, olen samaa mieltä, että alussa linux voi olla vähän yllättävä.

        Mutta, monet asiat siinä itseasiassa ovat paljon yksinkertaisempia kuin windowsissa. Se monimutkaisuus tulee juuri siitä, että yrittää tehdä niitä kuten windowsissa.

        Ei sitä linuxia tarvitse säätää kun on riittävän tehokas ja yhteensopiva kone. Samaa voi sanoa windowsistakin . . .

        Windowsissa on kyllä selvästi mukavampi työpöytäympäristö tehokäyttäjälle (esimerikiksi tuo, ettei windowsin työpöytä nykyään jumitu kovin pahasti, jos muisti on vähissä), linuxissa taas paljon paremmat komentorivityökalut ja paljon joustavammat systeemit, joita voi muokata mieleisikseen paljon helpommin.

        Molemmat erittäin hyviä käyttöjärjestelmiä nykyään, ei siinä mitään. :)


    • "Minulla on Linux-koneessa melko vähän muistia ja se alkaa välillä tahmaamaan muistin käydessä vähiin. Ikkunointi ei silloin oikein enää toimi ja ohjelmien sulkeminen on käytännössä mahdotonta, vaikka hiiri jollain tavalla vielä pelaakin. Pakko yleensä katkaista virrat ja käynnistää uudelleen.
      "
      Muistin lisääminen auttaa. Jos X eli ne ikkunat jumissa kannattaa mennä merkkipohjaiseen päätteeseen Ctrl-Alt-F2 ja tappaa siellä resursseja syövät ohjelmat. Kokeile vaikka top, htop, kill, killall aluksi. Saman voi tietysti tehdä etänä jos toinen kone käytössä.

      Windows ei ollut ensimmäinen graafinen käyttöjärjestelmä. Pikakomennot on keksitty ennen MS softaa. MS on ostanut paljon - omia innovaatioita kokoluokkaan nähden vähän.

      ctrl shift esc näppäinyhdistelmän voit sitoa vaikka xkill ohjelmaan. Vaikea sanoa parasta kun ei tiedä mitä työpöytää käytät.

      • ctrl.shift.esc

        Kokeilin tuota Ctrl-Alt-F2 ja kyllä se avaa mustan ruudun. Mutta miten siitä pääsee takaisin ikkunasysteemiin? Exit-komento ei auttanut kuten yleensä Windowsissa.

        Muistia ei mahdu lisää, koska kaikki 4 paikkaa on jo käytössä.


      • 102030405060
        ctrl.shift.esc kirjoitti:

        Kokeilin tuota Ctrl-Alt-F2 ja kyllä se avaa mustan ruudun. Mutta miten siitä pääsee takaisin ikkunasysteemiin? Exit-komento ei auttanut kuten yleensä Windowsissa.

        Muistia ei mahdu lisää, koska kaikki 4 paikkaa on jo käytössä.

        Takaisin pääsee painamalla

        Ctrl Alt F7

        F1-F6 taitaa olla niitä komentoruutuja, ja sitten F7 graafinen käyttöliittymä.

        Kokeile kaikki F painikkeet läpi jossei muuten löydy, joku se niistä oli. :)


      • 102030405060
        ctrl.shift.esc kirjoitti:

        Kokeilin tuota Ctrl-Alt-F2 ja kyllä se avaa mustan ruudun. Mutta miten siitä pääsee takaisin ikkunasysteemiin? Exit-komento ei auttanut kuten yleensä Windowsissa.

        Muistia ei mahdu lisää, koska kaikki 4 paikkaa on jo käytössä.

        Pystytkö vaihtamaan isompi kokoisia muistikampoja, vai onko jo maksimi raja emolevyn tms. puolesta?


    • nano-nano-nano

      Ja monta tärkeää nanosekuntia säästyy!

    • 102030405060

      No tuossahan on vasta ihan perus komennot. Nuo tai vastaavat löytyy kyllä linuxillekkin.

      Perusjuttuja muita on mm. home, end page up, page down, ja samat kun pitää shiftiä pohjassa niin saa valittua tekstiä. Noilla nopeutuu tekstinkäsitteky aika tavalla.

      Sitten on muita,

      Esim. resurssienhallinnassa paina vastenta SHIFT nappia samalla kun avaat vasemman hiiren painikkeen valikon, niin valikkoon tulee lisävaihtoehtoja.

      Muista on esim:
      Ctrl Shift Esc || Tehtävienhallinta
      Windows nappi E || Resurssienhallinta
      Windows nappi R || Suorita
      Windows nappi numero || Avaa tehtäväpalkista numeroa vastaava sovellus
      Windows nappi I || Asetukset
      Windows nappi L || Lukitse kone
      Windows nappi nuoli napit || Ikkuna kokoruutuun, vasempaan tai oikeaan laitaan tai pienennys.

      Sitten jos haluaa kirjoittaa erikoismerkkejä niin painaa

      ALT nappia pohjassa ja kirjoittaa numpadilla erikoismerkkiä vastaavan numeron.
      Esim toinen potenssi on 0178 . . .

      Jaa onkai niitä vaikka mitä muitakin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      37
      2056
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1965
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      78
      1593
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1442
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      311
      1389
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1212
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1169
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1099
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      43
      1031
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      265
      980
    Aihe