Ansaitut elämät

"Tämä on nyt sitä elämää jonka olemme ansainneet" tokaisi huumeparooni kun istuivat uima-altaan ympärillä syömässä ja juomassa parasta mitä rahalla saa...
ja jossain meikkimainoksessa joku mallineitonen jolle maksetaan järjettömiä summia muutaman sekunnin repliikistään hokee että "olen sen arvoinen" ja lähes kaikki 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneet ovat mielestään "aivan erityinen, ainutlaatuinen pikku lumihiutale" jonka erityisominaisuuksia ja erityisiä taipumuksia ja mieltymyksiä pitäisi meidän aikuisten ottaa huomioon ja sovittaa koko elämänrytmi heidän mukaansa "koska olen oikeutettu siihen"...
elätkö sinä, kuuskytplussa, sitä elämää jonka olet ansainnut, vai oletko sinä velkaa yhteiskunnalle/kohtalolle/elämälle tai yhteiskunta/kohtalo/elämä sinulle?

50

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

Itse luulen, että vaatimaton elämäni on aika paljon balanssissa ansioihin.
      Tavallisen uran olen suorittanut kunnialla, mitään suuria maatamullistavia asioita en ole saavuttanut, enkä ajatellutkaan saavuttavani.
      Niitäkin on joukossamme, joille omasta mielestään kuuluu sitä ja tätä ja kaikki, välittämättä siitä, ketkä ja kuinka paljon siitä joutuvat kärsimään.

• Mitäpä.tässä

En vaivaa yhteiskuntaa eikä yhteiskunta vaivaa minun tekemisiäni.
      Elämäni on justiin niinkuin olen meinannut.

• Juuri.tappiin.osuttu

Sama on sanoitukseni.
        Sävellyksissä eroavaisuuksia.
        Jos joku on velkaa niin yhteiskunta.
        Vaan enpä vaivaudu laskuja lähettelemään.
        Muutaman tonnin tähden.

• tööttt

Huomaitteko lehdestä noi vaavipalstojen saituusluettelot, jossa nuoret kauhistelee vanhojen immesten pankkitilejä ja nimeää poikkeuksellisen mielisairaiks ja pmeiksi ahneiksi tyypeiks vanhukset ja vanhemmat ihmiset - ollaan niin nuukia että kukatkin haetaan hautausmaalta ynnä muuta lätinää - vaikka ovat paljon vanhuksiaan varakkaampia
      - ongelmaksi monela paikkakunnalla on muödostunut että kulkevat varastelemassa immeisten koteja ja tyjenntelevät varojakin toisten tileiltä.
      Itse nuorena äitinä asuin hautausmaan alapuolella olevasa talossa - ongelmaks muodostui käyttövesi, joka kattilassa kiehuessaan hyytyi valkoisiksi riekaleiksi
      - aviopuoliso lohdutti että ehän se varmaa ole muuta kuin hautausmaan vainajista valuvat valkuaisaineet vaan hyytyy kuumetessaan - kai ne voi siivilöidä poies.
      - sotasukupolven vanhuksilla lapsineen monenmoista tarinaa siit kuinka selviivät hengissä yli vaikeiden vuosien.

• Minä en ole ansainnut muuta kuin sen, että nyt sain käydä yksin pitkällä lenkillä.
      Kiitos tv-urheilulähetysten.

• Minua on mietityttänyt juuri tuo "olen sen arvoinen" tai "olen ansainnut elää ylellisyydessä" tai "minulle ei kelpaa kuin kaikkein paras".
      Onko kaikki aina vain rahasta kiinni? Vai rakkaudesta rahaan ja ylellisyyteen? "Olen erittäin laatutietoinen" , "vaadin asiakkaana punaista mattoa" ja MINÄ olen sen arvoinen.
      Puolittain boheemi, puolittain maalainen, osaltaan vain mukavuudenhaluinen ja osittain esteetikko tunnen että olen aina vain ajautumassa kauemmaksi nykyajan kulutusyhteiskunnan luomasta oikeutettumisen filosofiasta.
      Rahalla ostetaan härpäkkeitä joka hajoaa ja josta maksetaan että romut viedään pois. Mutta kuinka paljon onnellisuutemme riippuu siitä mitä omistamme ja miksi???

• eppu2

Kaikki mikä menee perustarpeitten yli on ylellisyyttä.
        Hyvinvointivaltiossa vaan se ylimenevä osa muuttuu ihmisten mielissä välttämättömyydeksi.
        Niille joilla ei ole perustarpeitakaan, nekin ovat ylellisyyttä.
        Ihmisellä kestää kauan havaita, jos koskaan havaitseekaan, että onni ja tasapaino löytyy ihan oman itsen mielestä.
        Siksi ihminen etsii niitä tavarataivaasta. Kun jotain saavuttaa, huomaa, ettei se onni tullutkaan sen mukana, vaan, sitten kun saan tuon ja tuon, ja taas tähyää silmä jotain uutta tavaraa.

• PuntitAikaTasan

Ikkunoista kun katselen ulos niin näen paljon mitä olen saanut, ehkä enemmän kuin olen ansainnut.
      Kirkas puhdasvetinen järvi, (nyt tosin jään peittämä), metsää ja kalliota, minun voimauttajiani.
      Neljä tervettä tasapainoista lasta olen maailmaan saattanut, kasvattanut ja kouluttanut, osaksi verovaroin, osaksi omin. Takana työvuosia kohta 41, terveyttä on onnekseni riittänyt.
      Yhteiskunnalta en ole ylimääräistä pyytänyt, omilla on pärjätty ja toivottavasti pärjään loppuun asti.

• Waudeewillee

Olek sää ostanu järvenki? Onk iso lätäkkö vai silleen lutakko? Varmaan paljon kaloja, ne kaikki on sun omia? Omista fisuista oma keitto. Onk sun järvel silakoit?
        Haukei ainaskii.

• Murhetta ja huolta on ollut enemmän kuin olisin ansainnut, tai kukaan olisi.
      Nyt elän elämäni parasta aikaa. On kaikkea mitä tarvitsen, liikaakin. Ei aina ole ollut näin hyvin, siksi osaan arvostaa tätä helppoa elämääni ilman taloudellisia huolia. Pidän omana ansionani sen että olen pärjännyt ja pärjään yhä, en tiedä mitä olisin ansainnut.
      Olen nähnyt niukkoja aikoja, joten en osaa oikein tuhlata, iloitsen pienistä asioista, eilen ostin uuden kuntoiluvempeleen Kontista, maksoi kokonaista 3€.
      Ostin kun sain halvalla:)
      Eppu kirjoitti: "Kaikki mikä menee yli perustarpeen on ylellisyyttä." Tämä on totta, vaikka olisi pankkitilillä miljoonia ei rahaa silti olisi tarpeeksi, vaatimukset lisääntyy sitä mukaa kun omaisuutta karttuu.
      Mauno ja Tellervo Koivisto elävät hyvin vaatimattomasti vaikka rahaa olisi ostaa mitä hyvänsä. Samat huolet heilläkin kuin meillä taviksilla, Maunon muistisairaus sitoo vaimon kotiin kun mies ei osaa olla yhtään ilman vaimoaan. Silloin on köyhä kun terveys on lopullisesti mennyttä, kaikki maailman rahat ovat siinä tilanteessa yhtä tyhjän kans.

• Tosi juttu, en haluaisi muiden housuissa olla, en tottavie vaan omissani. Tää on niin tuttua ja hyvää elämää, minulla ei ole harhakuvitelmia muiden elämästä.

• maalaripena

ei ollut uraa eikä uraputkea.
      Töitä, siellä sun täällä. työttömyyttäkin. eletty on.

Mitä sitten olisin ansainnut?
      Onko jossain joku taulukko siitä mitä minkäkinlainen ihminen ansaitsisi?

Varhaisimpia lapsuuskavereitani oli suuren maatilan poika, siinä vaiheessa ei aina niin erilaisuutta huomannut. Sittemmin tiet kulkivat kyllä aikalailla eri rataa, kai niillä kotoa saaduilla eväillä jotain merkitystä oli.
      Varmasti ihan mukava mies edelleen, mistä minä tietäisin.
      Lehdistä väliin näen miten joku kotiseutuyhdistys on palkinnut kunniamerkillä, ja viimeksi luin että oli sen muutaman sadan hehtaarin tilan ja liittyvät pikkuiset sivubisnekset kuten kuljetusliikkeen ja lomamökit ja puutarhan siirtänyt taas pojalleen, ja oli kuulemma vetäytynyt ansaittuja eläkepäiviä viettämään.

Kai tässä minäkin... mutta tiedä siitä ansainnasta sitten.

• Niin.

Täytynee todeta niinkuin entinen työkaveri isännälle kun työtä luovutettiin;
      "ei näistä aineista tuon parempaa saanut".

• ura-olisi-tämäkin

köyhyydestä kunnan elätiksi ja valtion hautaamaksi olisi huikea ura.

• Mista maamiehen tietolaarista hait lumihiutale-analyysin. Kuopuksen syntyi jouluksi 1989. En näe hänessä mitään yhteistä lumihiutaleisiin, mutta kaiketi se johtuu siitä, että hän syntyi 10 päivää ennen vuoden vaihdetta.

Usein saa lukea, että elätin lapseni ilman yhteiskunnan tukia ja unohdetaan, lapsilisät, äitiyspakkaukset, neuvolan terveyshoitoseurannat, peruskoulun ja nuoren terveysseurannat aina aikuistumiseen asti ns. itsestään selvyydet yhteiskunnan tuet.

Eppu sortui vaaleanpunaisiin kliseisiin. Voihan sitä tietty olla "vähänonnellinen" mutta se onkin eri asia, se on sitä pehmentynyttä sipulin ydintä.

Mielestäni raha ratkaisee. Rahalla eletään ja jos rahaa ei ole ei juuri eletäkään.
      En ole ikinä elänyt tosi köyhyydessä, mutta työtä olen joutunut elämisen eteen tekemään.

Nyt kun joka kuukauden alussa siirtyy eläke tililleni, huokaan..... I am worth of it.

Velkaa olen vain pankilleni.

• PuntitAikaTasan

"Usein saa lukea, että elätin lapseni ilman yhteiskunnan tukia ja unohdetaan, lapsilisät, äitiyspakkaukset, neuvolan terveyshoitoseurannat, peruskoulun ja nuoren terveysseurannat aina aikuistumiseen asti ns. itsestään selvyydet yhteiskunnan tuet."
        Veronmaksajana en koe edellämainittuja kaikille tasapuolisesti yhteiskunnan toimesta kustannettuja asioita kohdallani miksikään tukitoimiksi, vaan vastineeksi osalle maksamistani veroista.

• eppu2

Jaa, vai niin, mitähän ne vaaleanpunaiset kliseet Sinun mielestäsi sitten olivat?
        En minä kyllä mistään vähäonnellisuudestakaan ole puhunut.

• eppu2 kirjoitti:

Jaa, vai niin, mitähän ne vaaleanpunaiset kliseet Sinun mielestäsi sitten olivat?
        En minä kyllä mistään vähäonnellisuudestakaan ole puhunut.

"eppu2"

Jotain tällaista: :)

"Jospa aloittaja pyytää eppu-kakkosta syöttämään hänelle pajun-köyttä ja Natrium-Bi-Karbonaattia.
        Kyllä sillä sekoituksella selkä naurusta keikkaa"

H.

• EPPU2
        hunksz kirjoitti:

"eppu2"

Jotain tällaista: :)

"Jospa aloittaja pyytää eppu-kakkosta syöttämään hänelle pajun-köyttä ja Natrium-Bi-Karbonaattia.
        Kyllä sillä sekoituksella selkä naurusta keikkaa"

H.

Mitä Sinä taas sekoilet. Syö itse pajunköytesi. Hihihiiiih1

• EPPU2 kirjoitti:

Mitä Sinä taas sekoilet. Syö itse pajunköytesi. Hihihiiiih1

"eppu2"

Enhän minä koskaan sekoile.
        -
        Minä kirjoitin tuon aikaisemmin toiseen aloitukseen naurusta kankeana.
        Siellä oli se potilas jolla on/oli jalka kipeä.
        Huomasin siinä sinunkin "asian-tuntevan" kommenttisi.
        Hi, hi...

H.

• PuntitAikaTasan kirjoitti:

"Usein saa lukea, että elätin lapseni ilman yhteiskunnan tukia ja unohdetaan, lapsilisät, äitiyspakkaukset, neuvolan terveyshoitoseurannat, peruskoulun ja nuoren terveysseurannat aina aikuistumiseen asti ns. itsestään selvyydet yhteiskunnan tuet."
        Veronmaksajana en koe edellämainittuja kaikille tasapuolisesti yhteiskunnan toimesta kustannettuja asioita kohdallani miksikään tukitoimiksi, vaan vastineeksi osalle maksamistani veroista.

Olen kerryttänyt yhteisiä rahoja maksamalla henkilöveroa, työnantajana arvonlisäveroa, tilittänyt työntekijöiden henkilöveroja valtiolle sekä maksan vieläkin henkilöveroa ja kiinteistöveroa. Maksamme aktiivityövuosinamme luonnollisesti yhteiskunnan tarjoamista palveluista veroina ja saamme vastineeksi palveluja ilmaiseksi. Eli toisin sanoen lastemme kasvua aikuisuuteen tuetaan valtion varoista. Onko nöyryyttävää käyttää sanaa tuki?

• AlviPalviMakkara

Miksi mainitset ja kitiset arvonlisäveron maksamisesta? Sitä maksaa köyhäkin jokaisesta makkara paketistaan. Yrittäjille ALV on pakollinen välillinen vero jolla ei ole mitään tekemistä itse liiketoiminnan tuloksen kannalta. Se vaan lisätään hintoihin. Ja tilitetään valtiolle loput kun omien ostojen alv on vähennetty.
        Ja mitä tulee työntekijöiden henkilöveroihin totta kai ne on tilitettävä eteenpäin. Ei ne ole sinun rahaa vaan TYÖNTEKIJÄN omaa rahaa.
        Taisi jakkaralta tippuminen viedä loputkin hiiren juoksut korviesi välistä.

• AlviPalviMakkara kirjoitti:

Miksi mainitset ja kitiset arvonlisäveron maksamisesta? Sitä maksaa köyhäkin jokaisesta makkara paketistaan. Yrittäjille ALV on pakollinen välillinen vero jolla ei ole mitään tekemistä itse liiketoiminnan tuloksen kannalta. Se vaan lisätään hintoihin. Ja tilitetään valtiolle loput kun omien ostojen alv on vähennetty.
        Ja mitä tulee työntekijöiden henkilöveroihin totta kai ne on tilitettävä eteenpäin. Ei ne ole sinun rahaa vaan TYÖNTEKIJÄN omaa rahaa.
        Taisi jakkaralta tippuminen viedä loputkin hiiren juoksut korviesi välistä.

En kitissyt vaan vastasin nimimerkille "puntitaikatasan". joka kokee sanan tuki häpeälliseksi.

• korppis kirjoitti:

En kitissyt vaan vastasin nimimerkille "puntitaikatasan". joka kokee sanan tuki häpeälliseksi.

Ps. tulee se putous sinullekin. Ennustan kesään mennessä. Putoat portaissa ja joudut lonkkaleikkaykseen.

• "Mista maamiehen tietolaarista hait lumihiutale-analyysin" kysyy korppis.

Poikani käyttää lumihiutale-metaforaa joskus nuoria opiskelijatovereitaan kuvaamaan: siis hemmoteltuja melkein-aikuisia jotka ovat (omasta mielestään) niin täysin ainutlaatuisia että se oikeuttaa koko maailman kohtelemaan heitä hyvin hyvin varovasti.
        Urban Dictionary määrittelee special snowflake-metaforan näin:

special snowflake

A member of that newly-adult, me'er-than-me generation which expects attention and praise just for being themselves -- doing anything to deserve it is completely optional.
        Oh, he's too much of special snowflake to get a day job -- his mom's paying the rent while he hangs out waiting for the perfect high-paying project to come along. I guess the market for C-minus filmmaking majors is a little soft right now or something.
        #narcissism #spoiled #kids today #entitlement #high expectations

En uskokaan että kumpikaan poikasi ovat mitään lumihiutaleita.

• suvenelli1

Huomasin tuolla epun aloituksessa, että jotkut haluavat, että metafora kirjoitetaan auki. Minusta se aukikirjoitus vähän vesittää metaforan merkitystä. Metafora/kielikuva antaa mahdollisuuden jokaisen omalle mielikuvalle ko. asiasta.

• suvenelli1 kirjoitti:

Huomasin tuolla epun aloituksessa, että jotkut haluavat, että metafora kirjoitetaan auki. Minusta se aukikirjoitus vähän vesittää metaforan merkitystä. Metafora/kielikuva antaa mahdollisuuden jokaisen omalle mielikuvalle ko. asiasta.

No, jos Metafora kirjoitetaan auki sehän on superegon ohjausta egolle suhtautua idiin varauksella.

• Aijaa.
        Minä vain vastasin korppiksen kysymykseen mistähän maamiehen tietolaarista Olin onkinut ton lumihiutale-metaforan.
        Koska oletin (ehkä väärin) että kielikuva oli korppikselle uusi tai tuntematon niin laitoin tietenkin (ammattivaurioituneena) selityksen mitä sillä tarkoitetaan.
        Sori!!!

• PuntitAikaTasan
        korppis kirjoitti:

Mistä hitosta tempaisit tuon että koen sanan tuki nöyryyttävänä tai jopa häpeälliseksi?

Pyrin yleensä käyttämään sanoja joiden koen kuvaavan sitä mitä tarkoitan. Sanan tuki ymmärrän takoittavan jotain extraa mitä tarvitsee pysyäkseen pystyssä.

On paljon asioita mitä en ole eläessäni tarvinnut, ne ovat minulle tarpeettomia, eivät kuitenkaan välttämättä lainkaan nöyryyttäviä tai häpeällisiä.

Kovin herkästi tulkitset ja tuomitset toisten kirjoituksia omien tunteittesi mukaan, kuitenkaan kaikki eivät ajattele laillasi.

• PuntitAikaTasan kirjoitti:

Mistä hitosta tempaisit tuon että koen sanan tuki nöyryyttävänä tai jopa häpeälliseksi?

Pyrin yleensä käyttämään sanoja joiden koen kuvaavan sitä mitä tarkoitan. Sanan tuki ymmärrän takoittavan jotain extraa mitä tarvitsee pysyäkseen pystyssä.

On paljon asioita mitä en ole eläessäni tarvinnut, ne ovat minulle tarpeettomia, eivät kuitenkaan välttämättä lainkaan nöyryyttäviä tai häpeällisiä.

Kovin herkästi tulkitset ja tuomitset toisten kirjoituksia omien tunteittesi mukaan, kuitenkaan kaikki eivät ajattele laillasi.

Yhteiskunta tukee monella eri sektorilla niin yksittäisiä kansalaisia kuin yritystoimintoja.

• suvenelli1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Aijaa.
        Minä vain vastasin korppiksen kysymykseen mistähän maamiehen tietolaarista Olin onkinut ton lumihiutale-metaforan.
        Koska oletin (ehkä väärin) että kielikuva oli korppikselle uusi tai tuntematon niin laitoin tietenkin (ammattivaurioituneena) selityksen mitä sillä tarkoitetaan.
        Sori!!!

Eikää, en mä sitä tarkoittanut, toki saa kirjoittaa auki, kun toinen pyytää. Siitä sipulista tuli ristiriitaisia näkemyksiä, niin ajattelin että itsekin taisin vesittää jonkun näkemyksiä :(

• suvenelli1

Olikohan Jane Fonda, jonka suuhun ensimmäisenä oli laitettu tuo "koska olen sen arvoinen". Kyllä mainoshenkilöt ja brändärit osaavat myydä. Aina tulee uusia ja uusia tuotteita ja aina joku menee "halpaan".

Elän omannäköistäni elämää, en yltäkylläisyydessä. Kaiketi olen tämän "ansainnut", koska en muunlaisessa elämässä kokisi viihtyväni. Olen saavuttanut arvojeni mukaisen elämän.

• ööttt

Kyllä kai myynnin amattilaiset osaavat todella myydä - toi kylllä ihmisillä on oikeus ryypätä ittensä hengilt kertooaika paljon asenteista - epätoivoisten immeisten epätoivn aatoksitsa ja teoista - joita viinafirma siivittää kuljetuskärrjyjä sivukylille -nimikilpailuhankkeella - olkoon vaikka ruumiis-ja rommikuljetus oy-ab
      - siinä olis yhdistetty kätevästi teot ja niiden seuraukset - siis joku dharma ja karma- eetos. Verotulojakin kertyis mukavasti valtiolle - mukana vain yksi ongelma
      a valtio ei koskaan ole ihmnen ja hänen kehonsa
      b samat vanhat perhe- ja väkivaltaongelmat rahanpuutteineen kuin oon ollut vuosisatoja kotimaassa - silleen iänikuista eetosta niin sotessa kuin muissakin kuntaelämän sopissa - milloin ylivelkaisine marokonsulttaanit-versioissa kui kultuurkansalaisten örvelyksissä - monet kai kaipaisi vanhoila päivillään jokseenkin rauhallisempaa menoa - oikeutta olla sairaslomallakin joskus - jos aiemmin sitäkään lepoa koskaan ole aiemmin suotu.

• ehkä_tälleen

Vuosia rapiat 63 takana ansaittu eläke edessä (tai meneneillään jo) nuukana poikamiehenä (noh seuralaisia on kyllä ollut) tähän asti elellyt. Nyt säästöjäkin on vaan eläkekin ihan kohtuullinen 2300€ kuussa josta vielä verot pois. Tutusta Taimaasta vuokrasin aluksi bungalovin puoleksi vuotta. Siellä lämmössä on mukava luitaan hautoa ja tyttöjäkin riittää. Suomen kesän vietän mökillä ja ensi syksynä suuntaan jonnekin päin Afrikkaa nääs ikämiehenäkin nuo tytöt tuppaa kovasti kiinostamaan joten kohteet valitsen sitä silmällä pitäen! :-D

• Kilo-Thaikkua-Hinta

Niin noh. Rakkautta se on ostorakkauskin kun/jos ihmissuhteet puutteelliset ja todennäköisesti ulkonäkösikin rajoittaa riiuuta rakkauden markkinoilla.
        Mitä maksaa kilo thaikkua? Entä mustaa afrikaanoa?

• ehkä_tälleen

Heh juuri tuollaista kommenttia odotinkin, varmaan joltain suomi valaalta eli ulkonäköni mollataan ja sitten tunne puoli:-D Noh olenhan minä kotimaisia ikäisiänikin neitoja enimmäkseen tapaillut, mutta vähäkin pitempään jos on riiusteltu niin naiset on tunkemassa luokseni asumaan ( noh onhan minulla tilava asuto eteläisessä Helsingissä) vaan minä en ylipainoista kaikkitietävää hellapoliisia nurkkiini kaipaa! Nyt on aikaa ja aika elää itselleen omien halujensa ja mieltymystensä mukaan mitä tässä iässä nyt on vuosia vielä edessä, ei tarvitse lupaa kysyä keneltäkään! Ikääntyminen sinänsä on kurjaa, mutta tuo vapaus ja ei kenellekkään tilivelvollinen tuo tuulahduksen nuoruus vuosilta parantaa kummasti elämänlaatua!!!!!!!

• Yksi suosikkini on Juice värssyineen ja hänellä on runo, jonka koen vahvasti kertovan myös omasta elämästäni
      "Valossa valosta valoon
      vaeltaa outo kulkija
      joka on ikänsä tarponut hämärän mailla
      ihmettelee aikansa
      mutta oloutuu ja tottuu
      koska on tapahtunut jotakin
      hyvää
      joskus tuntuu että
      olen ansainnut sen."

Olen velaton mutta kuitenkin elämälle suuresti velkainen 60 . Koskaan en pysty maksaamaan saamiani, onnellisesta elämästäni kertyneitä velkoja, ne peritään todennäköisesti sitten viimeisessä puhuttelussa.

Koen, että kohtalo on hakannut ja iskenyt sopivasti ja antanut löysiä välillä, että olen voinut elää taivaanrannan maalarin rikasta elämää, joskus joutilaan boheemisti ja toisinaan taas tiukan raamin mukaan. Elämän nautiskelijana olen keplotellut vuosikymmenistä toisiin ja taakse päin katsoen, en silti voi muuta kuin, mitään vaatimatta, mitään odottamatta vain huokaista kiitollisena.

Yhteiskunta on antanut monin tavoin mutta aina perinyt omansa ja perii jatkossakin vaikka pieni ihminen olenkin niin siitä huolimatta aina iloinen ja höyli veronmaksaja.
      Tällä hetkellä elämä menee varsin kepeästi, välillä olen antaja ja kohta taas saaja, tasapainossa joka suhteessa.

• ent.siivoojaparka

Kumpaakos aloittaja nyt sillä ansaitsemisella tällä kertaa sitten tarkoittaa?

Ettäkö olla tehnyt jotain asian (elämänsä) eteen, vaiko muuten vain olla elämässään jonkun arvoinen?

Tuli ansaitsemisesta mieleen sellainen tältä palstalta, että eräs tietty tässä ei ollut ansainnut kyseisen aloittajan vastausta.
      Silloin ymmärsin sen ansaitsemisen niin, että tämä kyseinen keskustelija ei ollut hänen korkeutensa vastauksen arvoinen.

• amerikaerkki

Monenko dollarin arvoinen -Amerikassa se on luonnollinen tapa aloittaa tutustuminen toiseen. Vuosiansio ja omaisuus kertoo kuka olet. Kohta se on itsestään selvää meilläkin.
      Vielä vanhainkodin kenutuoleissa rinnakkain istuessa toine saa takuueläkkeen oliko se nyt seitsemänsataa kuukaudessa, toinen muutaman tonnin. Ehkä se takuueläkeläinen jaksaa kuluttaa koko eläkkeen, toinen kasvattaa eläketuloilla omaisuuttaan, eli nostaa arvoaan.

Huumeista ihan vaan sivubisnestä pikkuisen tehnyt poliisipäällikkö saa muuten pitää hyvin ansaitsemansa ja kartuttamansa työeläkkeen ansiokkailta virkavuosiltaan.
      Niin toimii hyvä veli -lainsäädäntö.

• Ikuisuusvangiksikin

No mutta eipä saa pitää. Eläkettään. Kokonaan.
        Jos tämän hetkinen rangaistus tai lievempikin ja määrätyt "vahingonkorvaukset" jäävät voimaan, tulee ulosotto viemään aimo lohkon Aarnion tulevista eläkkeistä.
        Takavarikoitu omaisuus ei tainnut riittää kattamaan kaikkia vastuita.

• palkatonrosvo

Poliisipäällikkö pienen palkkansa kanssa on hyvä esimerkki tähän keskusteluun.
      Onko hän ansainnut hyvän työeläkkeensä ?
      Ansaitsiko hän palkkansa vai ainoastaan nosti palkkansa tehdessään työrupeamansa ajan jotain ihan muuta kuin rikollisuuden vähentämistä josta luulimme hänelle maksavamme?
      Mikä kaikki on ansaittua ja mikä vaan ansiona nostettua?

• Vielä.kysytte

Miksi pohtisin, olenko ansainnut eletyn elämäni minulta äeskä ja isukki ei nussiessaan ajatellut minua, todennäköisesti olin vahinko isukin orgasmin pläjäys ilman ehkäisyä.

• Mikä tekee elämästä "ansaitun"?
      Onko jo se että jaksaa nousta aamulla ylös sängystä ennen kukonlaulua ja raahautua töihin joka päivä jo ansaittua elämää?
      Eläkeiän alettua jo useammille täällä pitäisi kai laskut olla tasan: debetit ja kreditit tasapainossa ja saatu se elintaso mihin ollaan pyritty. Joillekin ei tunnu mikään taso olevan tarpeeksi korkea; toiset downshiftaa ja yksinkertaistaa elämäänsä, jotkut tuntevat katkeruutta että elämä ei ole antanut heille kaikkea sitä mitä he olisivat ansainneet.
      Avainsana kaikessa tässä onkin se ansaitseminen. Miksi tunnemme tai ajattelemme että olisimme ansainneet jotain vain siksi että olemme tehneet velvollisuutemme ja että emme ole saaneet kaikkea haluamaamme olisi jotenkin väärin?

• Tyytyä.osaansa

Ovatko eläimet tehdeet velvollisuutensa ansainneet tulla meille ruuaksi, syödyksi.

• Tässä elämässä jokainen saa ansionsa mukaan, tavataan sanoa. Mikä sitten tekee jonkun ihmisen elämästä ansiokkaampaa kuin toisen? Mitataanko se vain rahalla ja menestyksellä? Vai ehkä miten hänen työnsä on hyödyttänyt yhteiskuntaa? Mafiapomo uima-altaan äärellä olisi mielestäni ansainnut vankilan jo vuosia sitten, koska hän on vahingoittanut yhtteiskuntaa rikollisella toiminnallaan, mutta itse hän on sitä mieltä että ylellinen elämä upeassa palatsissa perheen ja ystävien ympäröimänä on se elämä minkä hän on ansainnut.
      Kuvaa mielestäni henkilön moraalista rappeutumaa. ja yhteiskunnalle vaarallinen ilmiö.
      Velvollisuus on vaikea sana- Kantin mielestä mikään teko jota ei tehdä velvollisuudentunnosta ei ole moraalisesti oikeutettu. Moraali on meille kertakäyttötavaraa ja moni katsoo sen loukkaavan hänen yksilöllisiä oikeuksiaan.

• Vaikea lähtökohta, jos pitää arvioda onko oma elämä ansaittua, kun esimerkkinä on mafiapomo, huumeparoni tai huippumalli.
        En ole tuolta kantilta elämääni ajatellut, enkä tähän pitapuola ala hökästä.
        Enempi tullut mieleen, mikä tämän elämän tarkoitus on.
        Mutta sillä voi lohduttautua, että tuskin ne, jotka pyramiidejä ja inkojen temppeleitä on rakentanut, on suuremmin miettineet, mikä niiden tarkoitus on.
        Orjatyöllä nekin on tehty.
        Niitä luita pidetään arvokkaina, jotka on siellä pyramiidin kammiossa.
        Niitä pyramiidiä rakentamassa olleiden tuhansien orjien luita, jotka on kannettu kuoppaan. Onko ne arvottomammat.
        Kyllä minä tiedän, että yli kuuskymmentä olen, mutta en minä sitä ymmärrä, eikä se minusta niin huono asia ole.
        Verryttelyhousuja enkä lenkkikenkiä ole omistanut.

• Pulp-fictio

Kantin kategorinen imperatiivi on aikas hyvä ohje: tehdä sellaista, mikä voisi muodostua laiksi. Arkipäiväisemmin ihmisen tulisi kohdella toisia kuten toivoisi tulevansa itse kohdelluksi. Itsetutkiskellusti, en tiedä, miten on onnistunut.
        Siitä,lumihiutaleesta. Olen kuullut puhuttavan puuteripyllyistä...
        Ansaittu elämä. Enpä näin ole koskaan miettinyt elämää. Elämä on life:a. Onnekasko, että olen tässä?
        No, kun katson sotauutisia, mietin, että olemmepa olleet onnekkaita pitkään, koska meillä on ollut valtiomiehiä, jotka ovat pitäneet kohtuulliset suhteet naapurien kanssa pitkään.
        Pakouutisia katsoessani kotisohvalta, tunnen surua, kun näen, miten italialaiset pelastavat satoja, tuhansia, kymmeniä tuhansia ihmisiä merestä. Ihmiset uhraavat mieluummin henkensä kuin jäävät kotiseuduilleen. En tiedä, miten paljon netti edistää uneksimista yltäkylläisyydestä, paremmasta elämästä. Ehkä. Totuudenmukaisesta kuvasta kukaan ei välitä; mieluummin siivoamaan konsernin lattioita, jakamaan ilmaisjakelulehtiä, kuin elämään savannin laidalla. Muut käväisevät safareilla katsastamassa sarvikuonoja, kirahveja palatakseen syömään voipullaa ja ryystämään espressoa käsi poskella.
        Eihän tämä ansio - ansiottomuus hyvältä näytä. Sen toisen ihokkaan, minkä olen ansainnut, antaminen on vaikeaa.
        Maailma on hidas pyörähdyksessään. YK on hidas.

• Saako 60- vastata? :) Jaa ei vai, vastaanpa kuitenkin.

Mulla on sellainen kuva ihmisestä noin yleensä, että ihminen ei ajattele itsestään kovin suuria. Tavallisella Maijalla ja Matilla on suurempi taipumus piiskata kuin ylistää itseään. Joskus, kun kyynärpäitä on liikaa, iskee hinku nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja mainostaa itseään, mutta senkin takana saattaa silti olla epävarmuus, alemmuuden tunnetta? Koska jos aidosti on sitä mieltä, että "olen hyvä, ansaitsen parasta" ei ole tarvetta tuoda ittensä esille.

No tuskin tuokaan mikään yleissääntö on, tai jos on se on kuin ruotsin kielioppi, poikkeuksia löytyy aina. Ei taatusti päde ihan jokaiselle.

Ite uskon, että ihmisen kehitys kulkee tosi hitaasti. Tämä meidän henkinen epävarmuus saattaisi hyvin olla jäänne siitä, kun kristinuskoa langetettiin meidän isoisoisovanhempien niskoille siinä uskossa, että sillä aikaansaadaan nyöriä ja kuuliaisia alaisia. Nyt on taas koittanut yksilön aika, "minä" olen yhtä suuri ja kaunis kuin naapurinikin, vaikkei Puntoni pysty kilpailemaan hänen Audinsa kanssa.

Minusta on hyvä että on lanseerattu tämä ajatus että minä ansaitsen myös hyviä asioita elämässä. Että nauttii elämästä niin, että nautinto ja omatunto on tasapainossa.

Olenko ite ansainnut elämäni? Kyllä. Olen tehnyt kovasti työtä sen eteen, henkisellä puolella. Fyysisellä puolella en ehkä ole ollut niin ahkera kuin olisin voinut, mutta en millään koe että nykyinen elintasoni olisi kenenkään muunkaan aikaansaannos.

• Siilimuorikka3

Minä olen myös ansainnut sen mitä nyt olen rakentamassa. Viimeistään nyt, itseasiassa oisin ansainnut sen jo vähän aiemmin. Mutta kun on pitänyt vääntää sata lasissa kun kerta niin on maan tapa, ni on ajettu. Omatuntu tän suhteen on kirkas.

• tööttt

Totta myös että mitän siirtomaa-valtoja ei tavalliet työläiset koskan olleet mailmaan luomassa - kommarit ja äärioikeistoa edustavt omistajaluokka ovat aina ottaneet mun suvussaa anarkisteineen melko rajusti mittaa toisistaan - joskus aseidenkin avulla ja akat ja lapset nuijittu hiljaisiks - viety pakkaseenkin jäähylle hyytymään herrain pelossa - sitten vaan todetaan että on oma vika jos sai sydänvian ja keuhkotaudin - voihan toki hymyä ja herjaa heittää siitä tavallls suomalaisesta yhteiskuntamenosta viideltä saunaa ja kuudelta putkaan , mutta oikeasti oli sekin vain naisia ja lapsia syvästi halveksivaa yhteiskuntakulttuuria. Aina sai pelätä henkensä edestä - tehdä työtä minimipalkalla nin kotona kui kodin ulkopuolellakin ja mielessä vain että mitä kamalaa seuraavaks tapahtuu - äärimmäiseen uupumukseen rojahtaneita ja mt-ongelmien syntyjä ei silleen karski yhteiskunta erikoisemmin milloinkaan mihinkään hoitoon panostanut - enemp viirausvikaisia sanotaan vain ihmisten olevan näinäkin päivinä. Ja eri uskontoja vastakkainasettelun olevan kuulemma ydinkatastrofien ohella maailman tehokkain tappoase.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe