Kalle Palanderin vaimo etsii itselleen ansiotyötä, kertoo lehti. Yksi syy on, että hän joutuu pyytämään mieheltään rahaa talouden pyörittämiseen. Hän on kotiäiti, joka hoitaa nimenomaan Kallenkin kotia ja heidän yhteisiä lapsiaan (3).
Minä vaan kysyn, mikä siinä on, että miehet eivät anna talousrahaa pyytämättä, vaikka vaimo tekee palkatonta työtä kotona? Kukaan muu työnantaja ei voisi toimia siten, mutta suurin osa aviomiehistä pitää tienestinsä itsellään ja avustaa perhettä vain kun rahaa pyytämällä pyydetään! Monihenkinen perhe on anomalla saatujen rahojen varassa.
Kuinkahan kauan vaimot vielä tätä sietävät? He ovat valinneet kotiäidin työn, kasvattavat omat lapsensa ilman yhteiskunnan apua, mutta sitä ei arvosteta. Ei aviomieskään edes oman taloustilin verran.
Kallenkin rouvan pinna on palanut, koska antaa julkisuuteen juuri tämän syyn työopaikan hankkimiseen.
Usein on niin, että perheen taloudellinen tilanne on huomattavasti alhaisempi kuin laveasti elelevän julkkisaviomiehen.
Rahankäyttö ja perheen elatus
44
514
Vastaukset
- flegmaatti
Eiköhän tuo ole harvinainen poikkeus?!
Pyytäminen on nöyryyttävää. Jos on sovittu jostakin niin se on hieman toinen asia mutta pyytää!!
On selvintä, että kaikki on yhteistä ja molempien käytettävissä. Niukkuuskin jakautuu tasan.Sinä flegmaatti, ikäiseni mies, olet hoitanut asiasi kuntoon kirjoituksistasi päätellen, vai oletkohan? Miksi ei vaimosi enää kirjoittele, vai enkö huomaa?
Näin on, kuten Makriina kirjoitti, että kotirouvat joutuvat vieläkin pyytämään rahaa, vaikka mukamas ollaan niin tasa-arvoisessa asemassa ja muka nykyaikaisia.
Nyt voin kiittää Luojaani, että mieheni oli myös kitsas, vaikka oli sovittu minun kotiäitiydestä toisen lapsemme jälkeen. Koska olin tottunut jo omaan rahaan ja sitten sitä ei ollut, niin pikapikaa hakeuduin työelämään. Meillä ei ollut koskaan ns. yhteistä pankkitiliä.
Mitä minä poloinen nyt tekisin ilman eläkettäni?
Joskus tulee mieleeni ne maatalon emännät, kuten äitini, vaikka töitä teki paljon. niin isä korjasi meijeri tilin ja teki kylläkin kauppaostokset, mutta joskus kai jokaisen mieli olisi tehnyt kauppaan, puhumattakaan vaateostoksista.
Minun laki-aloitukseni olisi sellainen, että jokainen avio-avo mies, jos on lapsia, joutuisi maksamaan pakollisen eläkemaksun puolisolleen, joka turvaisi hänen tulevan eläkkeen.
Voisihan se sisältää myös lasten kanssa kotona oleville ns. elatusmaksun, joka olisi pakollinen, siis ei mitään armopalojen pyytelyä.
ps. no nyt menee höperehtimiseksi, koska ei tuollainen koskaan voi toteutua, joten kärsikää edeleeen, sillä minä olen jo "kuivilla" kaikesta tuosta.- flegmaatti
Kristiina23 kirjoitti:
Sinä flegmaatti, ikäiseni mies, olet hoitanut asiasi kuntoon kirjoituksistasi päätellen, vai oletkohan? Miksi ei vaimosi enää kirjoittele, vai enkö huomaa?
Näin on, kuten Makriina kirjoitti, että kotirouvat joutuvat vieläkin pyytämään rahaa, vaikka mukamas ollaan niin tasa-arvoisessa asemassa ja muka nykyaikaisia.
Nyt voin kiittää Luojaani, että mieheni oli myös kitsas, vaikka oli sovittu minun kotiäitiydestä toisen lapsemme jälkeen. Koska olin tottunut jo omaan rahaan ja sitten sitä ei ollut, niin pikapikaa hakeuduin työelämään. Meillä ei ollut koskaan ns. yhteistä pankkitiliä.
Mitä minä poloinen nyt tekisin ilman eläkettäni?
Joskus tulee mieleeni ne maatalon emännät, kuten äitini, vaikka töitä teki paljon. niin isä korjasi meijeri tilin ja teki kylläkin kauppaostokset, mutta joskus kai jokaisen mieli olisi tehnyt kauppaan, puhumattakaan vaateostoksista.
Minun laki-aloitukseni olisi sellainen, että jokainen avio-avo mies, jos on lapsia, joutuisi maksamaan pakollisen eläkemaksun puolisolleen, joka turvaisi hänen tulevan eläkkeen.
Voisihan se sisältää myös lasten kanssa kotona oleville ns. elatusmaksun, joka olisi pakollinen, siis ei mitään armopalojen pyytelyä.
ps. no nyt menee höperehtimiseksi, koska ei tuollainen koskaan voi toteutua, joten kärsikää edeleeen, sillä minä olen jo "kuivilla" kaikesta tuosta.Lapsuuteni kodin diktatuuria. 40-luvun lopulla isälläni oli puolikas Ford40 kuormuria yhdessä yhden kaverinsa kanssa. Auto oli EG:n sopimusajossa 24/7 lukuun ottamatta pakollisia huolto- ja lyhyitä korjaustaukoja.
Äitini eli saamallaan talousrahalla.
Isäni sotki raha-asiat täydellisesti ja joutui verorästien vuoksi myymään autonpuolikkaansa yhtiökumppanilleen.
Perkeleellisen riidan jälkeen äitini hallinoi diktatoorisesti perheen kaikkia rahoja hamaan isäni kuolemaan saakka 70-luvun alkuun.
Myös minun ja vanhemman veljeni, oli tuotava avaamattomat tilipussit ja kerjättävä perustellen jokainen penni.
Nöyryyttävää. Oli helppo lähteä siitä huushollista.
Avioliiton alkuvaiheessa meillä oli tilanne jossa ainoa pankkitilimme oli vaimon nimissä. Ei sillä mitään ihme summia ollut mutta tilille sai korkoa muutaman %:n joka silloin lisättiin bruttotuloon ja veroprogression syötäväksi.
Ennen nettiaikaa yhteinen tili oli käytännön järjestelykin. Vaimoni oli kotona tenavien kanssa ja hoiti kaiken maksuliikenteen.
Meillä on käyttelytilin lisäksi yksi "järjestelytili" jonka käyttöehto muutettiin vasta viime vuonna ehdolle rva TAI hra ajatellen jossakin vaiheessa tulevaa, jomman kumman leskeytymistä.
Liikeapulaisen kotivuodet merkitsevät sitä, että leskeytyessään vaimon nettoeläke likimain kaksinkertaistuu. Minun on vastaavassa tilanteessa tultava toimeen omalla eläkkeelläni.
Vaimon mielestä riittää kun meistä vain toinen (minä) huolehtii tuloista ja toinen (hän) seuraa menoja. Sama koskee tätä kilkutteluakin. Pysyn taatusti asialinjalla koska vaimon lisäksi, ainakin kaksi hänen entistä työkaveriaan on tunnistanut minut. Usein "unohdan" jotain mutta inhilillisissä puitteissa. flegmaatti kirjoitti:
Lapsuuteni kodin diktatuuria. 40-luvun lopulla isälläni oli puolikas Ford40 kuormuria yhdessä yhden kaverinsa kanssa. Auto oli EG:n sopimusajossa 24/7 lukuun ottamatta pakollisia huolto- ja lyhyitä korjaustaukoja.
Äitini eli saamallaan talousrahalla.
Isäni sotki raha-asiat täydellisesti ja joutui verorästien vuoksi myymään autonpuolikkaansa yhtiökumppanilleen.
Perkeleellisen riidan jälkeen äitini hallinoi diktatoorisesti perheen kaikkia rahoja hamaan isäni kuolemaan saakka 70-luvun alkuun.
Myös minun ja vanhemman veljeni, oli tuotava avaamattomat tilipussit ja kerjättävä perustellen jokainen penni.
Nöyryyttävää. Oli helppo lähteä siitä huushollista.
Avioliiton alkuvaiheessa meillä oli tilanne jossa ainoa pankkitilimme oli vaimon nimissä. Ei sillä mitään ihme summia ollut mutta tilille sai korkoa muutaman %:n joka silloin lisättiin bruttotuloon ja veroprogression syötäväksi.
Ennen nettiaikaa yhteinen tili oli käytännön järjestelykin. Vaimoni oli kotona tenavien kanssa ja hoiti kaiken maksuliikenteen.
Meillä on käyttelytilin lisäksi yksi "järjestelytili" jonka käyttöehto muutettiin vasta viime vuonna ehdolle rva TAI hra ajatellen jossakin vaiheessa tulevaa, jomman kumman leskeytymistä.
Liikeapulaisen kotivuodet merkitsevät sitä, että leskeytyessään vaimon nettoeläke likimain kaksinkertaistuu. Minun on vastaavassa tilanteessa tultava toimeen omalla eläkkeelläni.
Vaimon mielestä riittää kun meistä vain toinen (minä) huolehtii tuloista ja toinen (hän) seuraa menoja. Sama koskee tätä kilkutteluakin. Pysyn taatusti asialinjalla koska vaimon lisäksi, ainakin kaksi hänen entistä työkaveriaan on tunnistanut minut. Usein "unohdan" jotain mutta inhilillisissä puitteissa.Olet ainakin rehellinen ihminen kirjoituksissasi, koska muistan niitä aikaisempiakin eri nikilläsi, jota en nyt paljasta.
Itseäni hävettää nyt, että en rahallista apua antanut äidilleni silloin, kun hän hoiti lapseni kaiket kesät, mutta niin sinne työnsi toisetkin sukulaiset lapsensa.
Minulla ei ollut tilannetta, että kotiin olisin joutunut maksamaan mitään, koska lähtiäisiksi sain vain menolipun ja paluulipun lunastin sitten itse ja melko itsekkäästi, siis kaikki lomat täydellä ylös pidolla ja vielä lapseni aina kesäisin täysihoitoon vanhempieni luokse.
Arvaa harmittaako nyt?
- Kysymyys
Kuka on flegmaatin vaimo ?
Mitäs se sinulle kuuluu? Pidätkö jotain kirjanpitoa kirjoittajista ja nyt puuttui yksi debet versio?
Makriinan ja Kristiina-23 ansiokkaissa kirjoituksista ilmenevät selvästi ne epäkohdat, joita esiintyy liitoissa, joissa rahankäsittelyoikeus lähinnä on sillä paremmin tienaavalla. Yleensä erimielisyydet johtuvat siitä, ettei ole selvyyttä rahan ostoarvosta eli mitä tietyllä näärällä euroja voi hankkia.
Suomessa ei valitettavasti ole lakia, joka turvaisi automaattisesti avoliitossa leskeksi jäävän oikeuden yhteisasumisen aikana hankittuun omaisuuteen . Tiedän tapauksen, jossa yhteinen, aikuinen tytär, otti avoparin yhteiset säästöt puuttuvaan testamenttiin vedoten. Ruotsissa on lailla määritelty avopuolisin oikeudet edellyttäen yhteisasuminen on kestänyt tietyn ajan.
Pienillä maatiloilla on käynyt varsin usein, että perheen äiti on vastannut huomattavan suurelta osin tilan tuotosta. mutts siitä ei ole maksettu eläkemaksua, Seurauksena, että leski on usein saanut vain kansaneläkkeen,- asiallisempi
vaalierkki kirjoitti:
Makriinan ja Kristiina-23 ansiokkaissa kirjoituksista ilmenevät selvästi ne epäkohdat, joita esiintyy liitoissa, joissa rahankäsittelyoikeus lähinnä on sillä paremmin tienaavalla. Yleensä erimielisyydet johtuvat siitä, ettei ole selvyyttä rahan ostoarvosta eli mitä tietyllä näärällä euroja voi hankkia.
Suomessa ei valitettavasti ole lakia, joka turvaisi automaattisesti avoliitossa leskeksi jäävän oikeuden yhteisasumisen aikana hankittuun omaisuuteen . Tiedän tapauksen, jossa yhteinen, aikuinen tytär, otti avoparin yhteiset säästöt puuttuvaan testamenttiin vedoten. Ruotsissa on lailla määritelty avopuolisin oikeudet edellyttäen yhteisasuminen on kestänyt tietyn ajan.
Pienillä maatiloilla on käynyt varsin usein, että perheen äiti on vastannut huomattavan suurelta osin tilan tuotosta. mutts siitä ei ole maksettu eläkemaksua, Seurauksena, että leski on usein saanut vain kansaneläkkeen,oma valinta, jos tyytyy avoliittoon. On paljon niitäkin tapauksia että nainen joka ei ole avio liittoon mitään omaisuutta tuonut, saa erossa puolet.
Eläkemaksujen laiminlyönnistä saa syyttää vain itseään.
Yhteiskunta kyllä erilaisina tukina auttaa kaikkia viime kädessä.
Ollannpa sitä liikuttavan yksimielisiä että nainen on aina se riistetty osapuoli. Ei pidä paikkaansa nykysuomessa. - nyt.naurattaa
vaalierkki kirjoitti:
Pienillä maatiloilla on käynyt varsin usein, että perheen äiti on vastannut huomattavan suurelta osin tilan tuotosta. mutts siitä ei ole maksettu eläkemaksua, Seurauksena, että leski on usein saanut vain kansaneläkkeen,Onko hullumpaa kuultu, rahaerimielisyyksien syynä muka se ettei tunneta rahan ostoarvoa !
Mistä tällainen yleisnero on tänne ängennyt, joka asiassa niin tietävinään ja Ruotsin mallia tuputtaa. Nimesi oikein kaksi rahaministeriäkin makriinan ja kristiinan, bravoooo ! Selitähän noin niinkuin alkajaisiksi ne tuhannet ylivelkaantuneet. Väitätkö, että he ovat tunteneet euron ostoarvon, mielestäni he ovat vain kuvitelleet tietäneensä.
- siijasii
Yksin elelijä on siinä mielessä hyvissä asemissa ettei perhe kärsi jos vääriä valintoja tekee ja joutuu vikavippeihin turvautumaan.
Maksuhäiriöasteelle en ole vielä pudonnut, mutta olen joutunut sukulaisilta vippaamaan. Nyt sekin oljenkorsi on käytetty.
Maksuhäiriö-kansalaisia on jo yli 370.000. Ottajia olisi vähille euroilleni joka sormelle ja varpaalle. Ja sähköpostissa lisää. - Kodin.onni
Viinan kiroista ei ole vielä mainittu. Siinä yksi syy miehen itaruuteen. Ei aina ollut tilipäivän iltana enää taskussa killinkiäkään.
- flegmaatti
Viinan kirot? Vaimoni on realisti. Pahimpina puutteen vuosina vaimo hoiti osansa pontikan keittelystäni.
Hä ymmärsi taloudelliset realiteetit ja, esimerkiksi lähtiessäni aamuisin työhön, viritin 30l: keittimen tuhisemaan toiseen laskuun 2kW:n teholla ja ohjeistin vaimoni menemään pesuhuoneeseen tunnin kuluttua valvomaan aineksen tulon alun ja sen jälkeen aeuraamaan kun valmiin pinta tavoitti pönttöön merkitsemäni tussiviivan noin 6:n tunnin kuluttua.
Sähkö ja jäähdytysvesi poikki.
Perheen perustarpeet ennen isännän dokaamista ja vieraiden kestitystä jotka näin hoituivat erittäin halvalla. Tulee mieleeni työtoverini Tammisaarelainen puoliso, joka oli autonkuljettajana samassa firmassa.
No, olin katsomassa heidän uushankintaansa, omakotitaloa, jossa pienempi asunto nuorimmaiselle perheineen, ja vanhuksille oma hulppeampi.
Lukaalissa oli 2 wc:tä, ja ihaltuani yhtä olisin katsastanut toisenkin, mutta pääkassamme vinkaisi: "Nej herre gud, där haista niin pahalle kun Volmarilla on maitotonkassa jauhoja käymässä, se teke jotain kiljuu vissiin 😁 )))
Niinpä näkyi, emännän nostettua tonkan kantta oli paksu harmaa jauhoseos pinnalla kuplivana !
Nauraen siirryttiin pihakeinuun kahville, minne haju ei yltänyt 😊- flegmaatti
sini-sirkku kirjoitti:
Tulee mieleeni työtoverini Tammisaarelainen puoliso, joka oli autonkuljettajana samassa firmassa.
No, olin katsomassa heidän uushankintaansa, omakotitaloa, jossa pienempi asunto nuorimmaiselle perheineen, ja vanhuksille oma hulppeampi.
Lukaalissa oli 2 wc:tä, ja ihaltuani yhtä olisin katsastanut toisenkin, mutta pääkassamme vinkaisi: "Nej herre gud, där haista niin pahalle kun Volmarilla on maitotonkassa jauhoja käymässä, se teke jotain kiljuu vissiin 😁 )))
Niinpä näkyi, emännän nostettua tonkan kantta oli paksu harmaa jauhoseos pinnalla kuplivana !
Nauraen siirryttiin pihakeinuun kahville, minne haju ei yltänyt 😊Kuohukäyntiä. Lankoni toimitti minulle 60l saavillisen keitettyä luumuhöttöä jasta ryhdyin valmistamaan palinkaa.
Lisäsin sokerilientä arvioni mukaan ja heitin herätetyn hiivan joukkoon.
Seuraavana päivänä vaimoni huuti pesuhuoneesta "ukko, nyt tuu kattoo! Tää on ku ongelmajätelaitos".
Olin jättänyt liian vähän kuohumisvaraa ja paksu, kretuliini vaahto matoi hyvin hiljaa kohti lattiakaivoa.
Tuli muuten kertalaskulla hyvää palinkaa kun antoi rankin käydä valmiiksi ja kirkastua ennen keittoa. - captcöpenick
Sinulla flegmaatti on ammattimiehen tuntua otteessa elämään. Veljet tekivät kiljua kun aina oli tiukkaa rahasta.
Oma kiljuni jäi plöröksi, en osannut siihen prosentteja ladata. Omenaviini epäonnistui kun en osannut sitä riittävästi peittää.
Oli syyskuu. Hedelmäkärpästen aika kuumimmillaan. Viinin pinta oli niitä mustanaan.
Sukulaismies sattui kylään. Toi tuliaisia, jotka korkattiin nopeasti menoiksi. Sanoin että olisi minulla viiniä.
Viinin nimeksi sanoin pikkupaskiaisen. Olin siilannut viiniin hukkuneet pikkuotukset pois. Sukmanni kehui viiniä hyväksi.
Joku kermapersepena olisi heittänyt viinin mäkeen. Hyvin se palveli meitä jo maittiin päässeitä.
- olen-tietysti-ropotti-
Suomalainen nainen on aina ollu alistetussa asemassa,
naista on aina sorrettu ,
edelleen sorretaan yhteiskunnassakin,
naisilla on edelleenki useinmiten pienempi palkka kuin miehillä,
kaiken huippu, puoliso saatta erotilanteessa sortaa vaimoaan, sanomalla että hän omistaa kaiken
vaikka kaikki asunto- velat ja kaikki kotiin hankitut tavarat ja auto velat on molempien nimissä, ja molemmat on osallistuneet velkojen maksuun,
vaikka vaimo olisi ollu samoin työelämässä
kuin mies puolta pienemmällä palkalla,
joskus suomessakin elämä voi olla todella törkeää naisen hyväksikäyttöä,
onneksi on avioliittolaki joka turvaa myös naisen aseman jos ei ole tehty avioehtoa,
mutta kaikesta huolimatta naisen sortaminen kaikissa tilanteissa pitää loppu,- flegmaatti
Höpö, Höpö! Kuvaamasi tilanne. Kaikki yhteistä. Miten siinä kumpikaan voi "vetää välistä"?
Ennen vakavasti otettavaa erosuunnitelmaa se on mahdollista mutta eiköhän siinä vaiheessa kun sukset alkavat mennä ristiin, niin altavastaaja ryhdy varmistelemaan osaansa.
Meillä, vaimoni voisi milloin tahansa tyhjentää molemmat tilimme, siirtää varat itselleen avaamalleen tilille ja myydä kaikki pörssisijoituksemme sekä tyhjentää tallelokeron. En tiedä olisiko mahdollisuus jälkikäteen ryhtyä peräämään omaa osuuttani.
Siis nainenko ALISTETUSSA ASEMASSA? Ottaen vielä huomioon, että aktiiviaikana minä toin perheen tuloista ainakin 80%.
Ainoa kauneuspilkku kuviossa on Espanjan asuntomme joka 1986 vuonna jäi epähuomiossa minun nimiini, samoin kuin D-B:ssa oleva tili.
Eiköhän riitatilanteessa vaimoni olisi se hyötyvä osapuoli. Tosin, hän ei ole koskaan valittanut osaansa. - potti-ropo
flegmaatti kirjoitti:
Höpö, Höpö! Kuvaamasi tilanne. Kaikki yhteistä. Miten siinä kumpikaan voi "vetää välistä"?
Ennen vakavasti otettavaa erosuunnitelmaa se on mahdollista mutta eiköhän siinä vaiheessa kun sukset alkavat mennä ristiin, niin altavastaaja ryhdy varmistelemaan osaansa.
Meillä, vaimoni voisi milloin tahansa tyhjentää molemmat tilimme, siirtää varat itselleen avaamalleen tilille ja myydä kaikki pörssisijoituksemme sekä tyhjentää tallelokeron. En tiedä olisiko mahdollisuus jälkikäteen ryhtyä peräämään omaa osuuttani.
Siis nainenko ALISTETUSSA ASEMASSA? Ottaen vielä huomioon, että aktiiviaikana minä toin perheen tuloista ainakin 80%.
Ainoa kauneuspilkku kuviossa on Espanjan asuntomme joka 1986 vuonna jäi epähuomiossa minun nimiini, samoin kuin D-B:ssa oleva tili.
Eiköhän riitatilanteessa vaimoni olisi se hyötyvä osapuoli. Tosin, hän ei ole koskaan valittanut osaansa.Tuolla ylempänä oliki sana " erotilanteessa "
useinmiten siinävaiheessa henkinen väkivalta saataa räjähtää melkoisiin mittoihin, ja räjähtääki,
siitä on rauha kaukana jos taistelu alkaa omaisuudesta,
väkivaltaa voi olla molemmin puolinti,
henkinen väkivalta on aina tuomittavaa oli se sitten naisen tai miehen tekemää omalle puolisolleen,
onneksi on vaioliittolaki turvana tavallaan molemmille ,
parempi kuitenki on jos avioliitto on sopuisa ja onnellinen vanhuuteen asti,
siis loppuun asti,
useinmiten mies on pahempi väkivaltaa harjoittava osapuoli,
mutta on väkivaltasia naisiaki jotka alistaa miestä jos sattuu että mies on kiltti nyhverö,
väkivalta on aina rikos, flegmaatti kirjoitti:
Eiköhän riitatilanteessa vaimoni olisi se hyötyvä osapuoli. Tosin, hän ei ole koskaan valittanut osaansa.Tulee väkisinkin mieleen laulu: illalla,kun mielikuvitus taas siivet saa, Välistä vedetty kiinteistö, pankkitili ja laatupontikka.
- ei.valittamista
Miksi asetut kynnysmatoksi , oma vikasi !
Suomessa nainen on vahvoilla työelämässä , esim. yhteiskunnan järjestämä päivähoito , äitiysloma ja vanhempainvapaat. Oma koulutuksesi ja kykysi ratkaisevat, millaista palkkaa saat.Taidat olla melkoinen maitoparta , tämän ikäluokan ammattiin tähtäävä koulutus ajoittui suurinpiirtein välille 1955 -1970 eli melkoisiin lamavuosiin. Paljon naisia jäi jatkokoulutuksen ulkopuolelle taloudellisten edellytyksien vuoksi.
- MiesSuojeltava
Naiset taistelevat tasa-arvosta viimeiseen mieheen...
- Lorenaa
Sinun rahat ja minun rahat, siinäpä ikuinen kysymys. Olin työelämässä noin 40 vuotta, joten siitä kertyi Ihan mukava eläke. Matkan varrella sattui kaikennäköistä ei aina niin mukavaa! Tunnen olleeni aika itsenäinen, sillä siippa tahtoi olla kun Kalle P ja se siitä - ei onnistunut hänen tahtotila.
Tuttava piirissä on aviossa olvia naisia, rahakäyttöä on säädellyt miehen lompsa. Aika nöyryyttävää jos joka sukkahousu ja saipuapalaan pitää pyytää mieheltä rahat, saa jos saa, riippuu siitä millä tuulella rakastaja on. Voi olla, kapakka ilta kutsuu miehellä - mitä siitä perheessä seuraa voi vain arvailla.
Eivät kaikki miehet ole natkuja vaikka kysymyksessä olisikin koti-, tai ansiotyössä oleva äiti. Olen edelleen sitä mieltä naisella pitää olla oma ammatti ja työpaikka, tämä on ajan henki. Kyllä siinä toisen osapuolen arvostus laskee jos toinen on ns laiska, ei viitsi käydä kodin ulkopuolella työssä vaikka lapset ovat jo omillaan. Meitä on joka lähtöön. - ittopor-ittop
Lorenaa kirjoitti:
Sinun rahat ja minun rahat, siinäpä ikuinen kysymys. Olin työelämässä noin 40 vuotta, joten siitä kertyi Ihan mukava eläke. Matkan varrella sattui kaikennäköistä ei aina niin mukavaa! Tunnen olleeni aika itsenäinen, sillä siippa tahtoi olla kun Kalle P ja se siitä - ei onnistunut hänen tahtotila.
Tuttava piirissä on aviossa olvia naisia, rahakäyttöä on säädellyt miehen lompsa. Aika nöyryyttävää jos joka sukkahousu ja saipuapalaan pitää pyytää mieheltä rahat, saa jos saa, riippuu siitä millä tuulella rakastaja on. Voi olla, kapakka ilta kutsuu miehellä - mitä siitä perheessä seuraa voi vain arvailla.
Eivät kaikki miehet ole natkuja vaikka kysymyksessä olisikin koti-, tai ansiotyössä oleva äiti. Olen edelleen sitä mieltä naisella pitää olla oma ammatti ja työpaikka, tämä on ajan henki. Kyllä siinä toisen osapuolen arvostus laskee jos toinen on ns laiska, ei viitsi käydä kodin ulkopuolella työssä vaikka lapset ovat jo omillaan. Meitä on joka lähtöön.höpön höpö,
ei kaikilla ole mahdollista saada työpaikkaa, vaikka haluaisi,
varsinkaa nykyään,
johtuu suomen politiikasta,
nythän on ollu pitkään polittinen trendi varsinki kokoomuksen taholta
että äidit kotiin lapsia hoitamaan,
naista on aina sorrettu kuten varmasti tiedät,
me suuret ikäluokat ollaan poikkeus,
me saimme vakituisen työpaikan jo nuorena
josta pääsimme eläkkeelle, ( on aivan oma työeläke )
rahat oli siitäki huolimatta yhteisiä ,
koska kaikki lainatki oli aina myös yhteisiä ,
ja kaikki maksettiin yhdessä,
eikä kummankaa koskaan tarvinnu kinuta toiseltaan rahaa,
rahat oli yhteistä,
palkka kuitenki oli pienempi kuin miehillä,
mutta se oli sen aikaista politiikkaa,
mielestäni kuitenki parempaa politiikkaa kuin nykyisin,
nyky ihmisillä ei ole työtä, jos onki niin pätkätyötä, siis kovin on epävarma nyky ihmisten
eläke -tulevaisuus,
on turha mahtailla lorenankaa omalla työurallaan se oli meidän etu ja hyvä niin, - satakeinoa-ketulla
ittopor-ittop kirjoitti:
höpön höpö,
ei kaikilla ole mahdollista saada työpaikkaa, vaikka haluaisi,
varsinkaa nykyään,
johtuu suomen politiikasta,
nythän on ollu pitkään polittinen trendi varsinki kokoomuksen taholta
että äidit kotiin lapsia hoitamaan,
naista on aina sorrettu kuten varmasti tiedät,
me suuret ikäluokat ollaan poikkeus,
me saimme vakituisen työpaikan jo nuorena
josta pääsimme eläkkeelle, ( on aivan oma työeläke )
rahat oli siitäki huolimatta yhteisiä ,
koska kaikki lainatki oli aina myös yhteisiä ,
ja kaikki maksettiin yhdessä,
eikä kummankaa koskaan tarvinnu kinuta toiseltaan rahaa,
rahat oli yhteistä,
palkka kuitenki oli pienempi kuin miehillä,
mutta se oli sen aikaista politiikkaa,
mielestäni kuitenki parempaa politiikkaa kuin nykyisin,
nyky ihmisillä ei ole työtä, jos onki niin pätkätyötä, siis kovin on epävarma nyky ihmisten
eläke -tulevaisuus,
on turha mahtailla lorenankaa omalla työurallaan se oli meidän etu ja hyvä niin,"nyky ihmisillä ei ole työtä, jos onki niin pätkätyötä, siis kovin on epävarma"
Mielestäni nämä "nyky ihmiset" eivät huoli työtä`kuin työtä, koska on hyvä koulutus (kenellä on?) ja luutturätti ei sovi käteen.
Maaseudulla on asia erikseen, joten sieltä nämä syrjäytyneet tulevat kaupunkiin juopottelemaan. Katsokaa Poliisi TV:tä.
Miksi muuten maahanmuuttajat valtaavat esim. bussikuskien- ja siivoojien/siistijöiden paikat? Miksi joka nurkassa on kebab ravintola, joka kannattaa?
Onhan se palkka pieni aluksi, koska nykyinen sos.turvamme takaa myös kotona olemisen, mutta ei siitä eläkettä kerry. - flegmaatti
satakeinoa-ketulla kirjoitti:
"nyky ihmisillä ei ole työtä, jos onki niin pätkätyötä, siis kovin on epävarma"
Mielestäni nämä "nyky ihmiset" eivät huoli työtä`kuin työtä, koska on hyvä koulutus (kenellä on?) ja luutturätti ei sovi käteen.
Maaseudulla on asia erikseen, joten sieltä nämä syrjäytyneet tulevat kaupunkiin juopottelemaan. Katsokaa Poliisi TV:tä.
Miksi muuten maahanmuuttajat valtaavat esim. bussikuskien- ja siivoojien/siistijöiden paikat? Miksi joka nurkassa on kebab ravintola, joka kannattaa?
Onhan se palkka pieni aluksi, koska nykyinen sos.turvamme takaa myös kotona olemisen, mutta ei siitä eläkettä kerry.Mamujen ei tarvitse vallata työpaikkoja vaan avoimet työpaikat ja tekemättömät työt odottavat heitä.
Esimerkiksi pienellä paikkakunnallamme aamulehtien jakelu potee kroonista puutetta jakajista. Edes matuja ei ole riittävästi. Sekä paikkunnan maksullisen lehden, että kahden ilmaisjakelujulkaisun sekä mainosten jakelun hoitavat kaksi päivetynyttä matua. Iloisia, ystävällisiä kavereita jotka moikkailevat jo kaukaa.
Käyttämäni kuntosalin siivous oli aikaisemmin SOLin vastuulla. SOLin aikaurakoidut naiset juoksivat salit läpi kuin tuli takamuksessa ja jälki oli sen mukaista.
Nyt on usean kuukauden ajan siivous ollut venäläisen naisen hoidossa. Kokonaisvastuu ilman aikasidonnaisuutta. Venakko tekee erittäin hyvää ja tunnollista työtä ilman kiirettä ja ajallista painetta.
Hänen venäläinen miehensä on saman kiinteistöyhtiön huoltomies / talkkarina. Viime talven lumityöt jalkakäytävillä vaativat opstusta mutta oppi meni kerralla perille.
Laajemmissa puitteissa epäilen matujen työhaluja ja kykyjä. Ovatkohan nuoret muslimijätkät tulleet naaatiskelemaan?
- järjestä.työpaikat
Huh mitä soopaa! Osoita ne työpaikat 50-60 kymppisille nausille, jotka ovat kasvattaneet lapsensa maailmalle ! Tule sitten puhumaan viitsimisestä !
- Eesti.mees.nahk.hiir
Miksi tämä nainen ilmoitautui suomen työkkäriin.
NO koska virossa saa paljon vähemmän .
Siis elitasopakolainen- Lorenaa
Tässä se nyt nähdään, yksikin sana voi aihuttaa aika bolemiikin palstalla. Tuo sana viitsiä, on on murresana Sisä-Suomesta. Samoin siellä tarkoittaa sana tuima= ruoka on liian suolaista, näillä seuduilla jossa asun sana "tuima" tarkoittaa suolatonta ruokaa.
"Tuima on tuuli . ja pimeä on raivo, suuri on ulapalla aaltojen raivo.....",kertoo laulun tekijä, joka pitää paikkansa. Olen ollut leski liki 30v, joten voitte kuvitella miten piti tulla toimeen. Silloin ei ollut sosluukulle asiaa kun oli työpaikka.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kirjoitan 70 palstalle, vuodet ovat vierineet, ajat muuttuneet siitä kun ammatin valitsin, sillä alalla on tänäkin päivänä aina töitä. Voin vain sanoa töitä olen tehnyt, ensin ansiotyö ja sitten kotityöt kun lapset olivat kasvaneet omatoimisiksi monien vuosien ajan, se oli sitä -60 luvun aikakautta. En halua myötätuntoa,tämä elämäni tie on ollut omavalintani, johon tyydyn. Huomautan vain silloin ei ollut kaikille yhteiskunnan järjestämää alle kouluikäisten lastenhoitoa, joten itse se oli järjestettävä, maksettava apulaisesta aiheutuvat kulut, ainoastaan Kela maksun sai vähentää omasta verotuksesta ja se oli pieni se, koska Kela prosentti oli silloin 4,5%, palkat toista tasoa kun tänä päivänä.
Elin Kekkosen aikakautta, kun maassa oli työttömiä, presidentti järjesti hätätila hallituksen osaavilla henkilöillä. TYöttömiä oli noin 40.000 ja se oli paljon siihen aikaan. Silloin Kainuunkin kinttupolut saivat väistyä kunnon teiden tultua tilalle, koko maahan tehtiin kunnon kulkutiet. se oli siihen aikaan kun isä öljylampun osti, sähköt tulivat kaikille kulmakunnille. Paljon parannuksia------kaikille oli töitä tarjolla, kun rakennusala sai uutta tuulta purjeisiin.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vitsi, vitsi, totta sittenkin. Kekkonen oli Kainuussa kahvilla talossa työmatkoilla, Emäntä oli kattanut kahvipöydän valkoisella liinalla. Talon isäntä läikytti kahvia liinalle ensin ja sitten läikähti Kekkosenkin kahvia liinalle, jolloin emäntä loihe lausumahan, "siinä mulla toinen tohelo". Myöhemmin Kekkonen lähetti uuden pöytäliinan emännälle,lähettäjänä " Se toinen tohelo!"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ - sana-sol
Lorenaa kirjoitti:
Tässä se nyt nähdään, yksikin sana voi aihuttaa aika bolemiikin palstalla. Tuo sana viitsiä, on on murresana Sisä-Suomesta. Samoin siellä tarkoittaa sana tuima= ruoka on liian suolaista, näillä seuduilla jossa asun sana "tuima" tarkoittaa suolatonta ruokaa.
"Tuima on tuuli . ja pimeä on raivo, suuri on ulapalla aaltojen raivo.....",kertoo laulun tekijä, joka pitää paikkansa. Olen ollut leski liki 30v, joten voitte kuvitella miten piti tulla toimeen. Silloin ei ollut sosluukulle asiaa kun oli työpaikka.
Kirjoitan 70 palstalle, vuodet ovat vierineet, ajat muuttuneet siitä kun ammatin valitsin, sillä alalla on tänäkin päivänä aina töitä. Voin vain sanoa töitä olen tehnyt, ensin ansiotyö ja sitten kotityöt kun lapset olivat kasvaneet omatoimisiksi monien vuosien ajan, se oli sitä -60 luvun aikakautta. En halua myötätuntoa,tämä elämäni tie on ollut omavalintani, johon tyydyn. Huomautan vain silloin ei ollut kaikille yhteiskunnan järjestämää alle kouluikäisten lastenhoitoa, joten itse se oli järjestettävä, maksettava apulaisesta aiheutuvat kulut, ainoastaan Kela maksun sai vähentää omasta verotuksesta ja se oli pieni se, koska Kela prosentti oli silloin 4,5%, palkat toista tasoa kun tänä päivänä.
Elin Kekkosen aikakautta, kun maassa oli työttömiä, presidentti järjesti hätätila hallituksen osaavilla henkilöillä. TYöttömiä oli noin 40.000 ja se oli paljon siihen aikaan. Silloin Kainuunkin kinttupolut saivat väistyä kunnon teiden tultua tilalle, koko maahan tehtiin kunnon kulkutiet. se oli siihen aikaan kun isä öljylampun osti, sähköt tulivat kaikille kulmakunnille. Paljon parannuksia------kaikille oli töitä tarjolla, kun rakennusala sai uutta tuulta purjeisiin.
Vitsi, vitsi, totta sittenkin. Kekkonen oli Kainuussa kahvilla talossa työmatkoilla, Emäntä oli kattanut kahvipöydän valkoisella liinalla. Talon isäntä läikytti kahvia liinalle ensin ja sitten läikähti Kekkosenkin kahvia liinalle, jolloin emäntä loihe lausumahan, "siinä mulla toinen tohelo". Myöhemmin Kekkonen lähetti uuden pöytäliinan emännälle,lähettäjänä " Se toinen tohelo!"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Bolemiikki? Tarkoittanet polemiikkiä!
- Lorenaa
sana-sol kirjoitti:
Bolemiikki? Tarkoittanet polemiikkiä!
Tieten tahtoen käytin sanassa polemiikki BBB-kirjainta - tehosteena lukijan reagointiin!
Loppu1
L. - ette.pärjää
Lorenaa kirjoitti:
Tieten tahtoen käytin sanassa polemiikki BBB-kirjainta - tehosteena lukijan reagointiin!
Loppu1
L.Lorena on teräsnyrkki, ette pärjää . Kyllä se kaikki mokansa kääntää teidän syyksi. Sen kaikkien aikojen pisimmän pettämisketjunkin käänsi niin että muut on vaan kateita hänen tuuristaan.
- ajat.lukija
ette.pärjää kirjoitti:
Lorena on teräsnyrkki, ette pärjää . Kyllä se kaikki mokansa kääntää teidän syyksi. Sen kaikkien aikojen pisimmän pettämisketjunkin käänsi niin että muut on vaan kateita hänen tuuristaan.
Kukapa haluaa pärjätä henkilön kanssa, joka rusikoi tasapainoisen Mari Kiviniemen ulkonäön ja pukeutumisen, paljastaen matalamielisen luonteenpiirteensä.
- Lorenaa
ajat.lukija kirjoitti:
Kukapa haluaa pärjätä henkilön kanssa, joka rusikoi tasapainoisen Mari Kiviniemen ulkonäön ja pukeutumisen, paljastaen matalamielisen luonteenpiirteensä.
Ajat lukija nyt kirjoittelet kyllä omiasi. Mari Kiviniemi toimi erittäin hyvin sen lyhyen ajan kun oli pääministeri. Hän kyllä pärjää maailman turuilla hyvin arvostetuissa viroissa.
L. - Maripärjää
Lorenaa kirjoitti:
Ajat lukija nyt kirjoittelet kyllä omiasi. Mari Kiviniemi toimi erittäin hyvin sen lyhyen ajan kun oli pääministeri. Hän kyllä pärjää maailman turuilla hyvin arvostetuissa viroissa.
L.Mari kyllä pärjää L. kateudesta huolimatta.
- voi-pyhäsylvi
ette.pärjää kirjoitti:
Lorena on teräsnyrkki, ette pärjää . Kyllä se kaikki mokansa kääntää teidän syyksi. Sen kaikkien aikojen pisimmän pettämisketjunkin käänsi niin että muut on vaan kateita hänen tuuristaan.
" käänsi niin että muut on vaan kateita hänen tuuristaan."
Nyt kyllä käänsit nuttusi nurin, sillä Loreena ei ollut suinkaan ainoa, joka tuollaista oli kokenut ja muistaakseni ei sanonut/kirjoittanut kateus sanaa.
Pitäisikö alkaa uusi ketju aiheesta, niin pääsisi nämä siveydensipulitkin kirjoittamaan, kuinka yhtä miestä olen vain rakastanut!DD - siveäesipuli
voi-pyhäsylvi kirjoitti:
" käänsi niin että muut on vaan kateita hänen tuuristaan."
Nyt kyllä käänsit nuttusi nurin, sillä Loreena ei ollut suinkaan ainoa, joka tuollaista oli kokenut ja muistaakseni ei sanonut/kirjoittanut kateus sanaa.
Pitäisikö alkaa uusi ketju aiheesta, niin pääsisi nämä siveydensipulitkin kirjoittamaan, kuinka yhtä miestä olen vain rakastanut!DDEn sanoisi rakkaudeksi tuollaista satunnaista jossain työseminaarissa parittelua. Siveydessä ei ole mitään vikaa, turha sitä vastaan hyökätä kun ei omassa pussissa ole jauhot puhtaat. Siveä nauttii seksuaalisuuden iloista kunnioittavan rakkauden osoituksena ja uskollisena rakastetulleen.
- ihmettelee-botti
ette.pärjää kirjoitti:
jaa, onko tämä loreena ylijäämä vanhapiika, jääny aina toiseksi,
vähän niiku kaikkien miesten yteinen rasia,
siksikö häää o kade kaikille naimissia oleville roville, - lepikko.pro-työ
Lorenaa kirjoitti:
L.Tää ny lähti vähän kansanradiolinjalle, mutta minulla on Suomen keskustalaisista hyvä käsitys.
Minulla voi olla mukana lukkarin rakkautta kun laitakörttiläisessä ja maalaisliittolaisessa kodissa synnyin ja aikuisikään vartuin.
Se ei kuitenkaan estänyt minuu liittymästä työläispuolueen kannattajaksi ja äänestäjäksi.
Niin nuo keskustalaiset. He osaavat käyttäytyä ja esiintyä edukseen. Joku tuolla mainitsi Mari Kivinimen.
Hyvään kansainväliseen toimeen hänet valittiin. Esko Aho, entinen pääministeri. Hyvin käyttäytyvä häiskä kerta kaikkiaan.
Nykyään Venäjän pankin johtokuntaan kuuluva.
Niin no A.Jäätteenmäki kaunapuhui itsensä jätteenmaaksi. Ei voinut sietää suuri päällikkö Paavo Lipposta.
Herrojen sieto voisi olla viisauden alku, hiukan kankerrellen ilmaistuna. - Urkkitarinoita.76
Lorenaa kirjoitti:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Eikä kö ensin Kekkonen läikytti ensin kahvia emännän hienolle tuukille. Harvinaisen vieraan takia emäntä viä hillitsi kielens.
Isäntä ehkä solidarisuutensa ilmauksena, hänkin läikytti kahvia liinalle.
Siintä tuo toinen tohelo tuli emännältä luonnollisena purkauksena kö "kynnys" oli jo madaltunut. - tie-tysti
Urkkitarinoita.76 kirjoitti:
Eikä kö ensin Kekkonen läikytti ensin kahvia emännän hienolle tuukille. Harvinaisen vieraan takia emäntä viä hillitsi kielens.
Isäntä ehkä solidarisuutensa ilmauksena, hänkin läikytti kahvia liinalle.
Siintä tuo toinen tohelo tuli emännältä luonnollisena purkauksena kö "kynnys" oli jo madaltunut.Tietysti se oli niin että presidentti ensin läikytti. Mutta L kääntääkin kaiken persiilleen.
- voisentään
Syy vetoaa pahaiten, jos vain huvin vuoksi ja urheilun kannalta, on työnantajan tyhmyyttä palkata sellainen.
Eikä varmaan seuraqnhaku ole yhtään vetävämpi syy! - jokainen-hoitaa
Ovat asuneet kauan erossa, heillä eroprosessi meneillään
on ollut lehdissä ja telkussakin Kalle mainitsi hakevansa uutta asuntoa eikä ole kauankaan aikaa.
Jos nyt toinen jeistä on akuutin rahan tarpeessa niin varmasti vaimo, ''myrsky vesilasissa''.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä1772768Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa752519SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1772143Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää241901Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1121590Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.831333HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363221253Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1131153- 811083
Nyt Zelenskyi pommittaa drooneillaan jo Suomea!
Kouvola kohteena: https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=1072441042