Lukukokemuksia ii

Paloma.se.co

Joku nosteli viime yönä vanhaa lukukokemuksia-ketjua, en tiedä mistä syystä, koska mitään uutta kirjasuositusta ei löytynyt. FB:sivulleni oli ilmestynyt artikkeli uudesta Suomessa jukaistusta kirjasta, joka kertoo suomalaisesta sosialistista, seikkailijasta, soturista ja ainakin minulle tähän saakka aivan tuntemattomasta kuuluisuudesta. Tarvii katsella joskus jos saisi sen luettvaksi, historiallisesti kiinnostava tarina:
Kimmo Lehtimäki: Punapäällikkö (Revontuli)


http://www.paivanlehti.fi/suomalainen-punapaallikko-oli-kansainvalinen-seikkailija-joka-koki-karun-kohtalon/

17

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaus edelliseen: kirja ei ole uusi, kuten oletin, vaan julkaistu 2005.

      • Jos haluat lukea Suomen historiaa punaisten näkökulma tarjolla on Väinö Linnan romaanitrilogia Täällä Pohjan tähden alla.

        Petze lukee par'aikaa toista osaa kirjasarjan englannin kielisestä käännöksestä. Hän oli eilen silmin nähden liikuttunut suomalaisten julmasta sodasta veli veljeä ja köyhät rikkaita vastaan. On hän toki hyvinkin selvillä historiastamme, mutta kirjan kauheuksilla mässäily kuten asian hänelle ilmaisin oli hänelle vaikeaa luettavaa.
        Olen realisti, lohduttelin häntä ajatuksella, mitä olisi tapahtunut jos punaiset olisivat voittaneet.

        Sisällissotamme oli alku Suomen lopulliseen irtautumiseen Venäjästä

        Sisällissodassa tapetut neuvostoliittomieliset olivat pois ja kansamme oli yhtenäinen puolustamaan itsenäisyyttämme myöhemmin kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen.

        Uskon jos kärsivällisyyttä riittää sinua lukemaan nämä kolme Linnan kirjaa. Jos haluat harppoen edetä kirjoista löytyy elokuvaversiot.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Jos haluat lukea Suomen historiaa punaisten näkökulma tarjolla on Väinö Linnan romaanitrilogia Täällä Pohjan tähden alla.

        Petze lukee par'aikaa toista osaa kirjasarjan englannin kielisestä käännöksestä. Hän oli eilen silmin nähden liikuttunut suomalaisten julmasta sodasta veli veljeä ja köyhät rikkaita vastaan. On hän toki hyvinkin selvillä historiastamme, mutta kirjan kauheuksilla mässäily kuten asian hänelle ilmaisin oli hänelle vaikeaa luettavaa.
        Olen realisti, lohduttelin häntä ajatuksella, mitä olisi tapahtunut jos punaiset olisivat voittaneet.

        Sisällissotamme oli alku Suomen lopulliseen irtautumiseen Venäjästä

        Sisällissodassa tapetut neuvostoliittomieliset olivat pois ja kansamme oli yhtenäinen puolustamaan itsenäisyyttämme myöhemmin kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen.

        Uskon jos kärsivällisyyttä riittää sinua lukemaan nämä kolme Linnan kirjaa. Jos haluat harppoen edetä kirjoista löytyy elokuvaversiot.

        Haluaisin antaa pojalleni lahjaksi englanninkielisen käännöksen., mutta oli loppu adlibriksessä. No tarvii katsella edelleen.
        Taidankin tilata suomenkielisen äänikirjana kun näkyy olevan saatavilla. Iltalukemisiksi. (En ole muistaakseni lukenut)
        Kiitos muistutuksesta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Haluaisin antaa pojalleni lahjaksi englanninkielisen käännöksen., mutta oli loppu adlibriksessä. No tarvii katsella edelleen.
        Taidankin tilata suomenkielisen äänikirjana kun näkyy olevan saatavilla. Iltalukemisiksi. (En ole muistaakseni lukenut)
        Kiitos muistutuksesta.

        Petze kehuu englannin kielistä käännöstä loistavaksi. Hieno lahjaidea pojallesi.


    • Kaikki kunnia puna-päälliköillekin.
      Mutta heitä koskevat ihmiset ovat melkein kaikki jo kuolleet.
      Palstallamme tuskin on enää ketään.
      Eikä minusta tunnut hyvältä jos tuolla kirjalla haetaan tukea Oikeistolaisen Trumpin panettelulle.
      Huutaen: Muistakaa juurenne Suomalaiset!
      Per Albin Hanssonin muisto tukee teitä.
      -
      Etsikää mieluummin John Lennonin kirja: John Lennon panee omiaan.
      Kirja on edelleenkin raikas tuulahdus iästään huolimatta.
      Ei tuoksu tunkkaiselta.

      H.

      • Suomessa_suomalaisia

        Toisin kuin hunkszi, joka Suomen historian ja suomalaisten kirjailijoiden sijasta suosittelee luettavaksemme John Lenonin panokirjaa.

        Kuka koskee ketä??? - Kyllä suomen kieli näkyy olevan suomalaisillekin vaikeaa.


      • Suomessa_suomalaisia kirjoitti:

        Toisin kuin hunkszi, joka Suomen historian ja suomalaisten kirjailijoiden sijasta suosittelee luettavaksemme John Lenonin panokirjaa.

        Kuka koskee ketä??? - Kyllä suomen kieli näkyy olevan suomalaisillekin vaikeaa.

        "Suomessa_suomalaisia"

        Joo.
        Kirjan Suomentaja oli aika hippi.
        Katselehan Wikistä.

        H.


    • Suosittelen sitä jo aiemmin mainitsemaani Fintiaanien mailla-teosta.

      Tositarinaa vaan ei minkään rämpyttäjäbändin juttuja.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Ei saa alkaa jankkaa siitä toisesta kirja-aloituksesta :)
        -
        En minäkään Palomaa Blokkaisi.
        -
        Tämäkö rämpytystä? :
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=DZu64WSm8dQ

        H.

        hunksz

        Eipä ollut missään kirja-aloituksessa, kun tuon kirjan mainitsin.
        Se oli intiaani-aloitus.

        Noh, tuon saatan just ja just poistaa rämpytyksistä.
        Oli sen verran viehättävä kappale.


    • Havukkainen

      Oletteko lukeneet Emmi Itärannan Teemestarin kirja ? Hankin sen syksyllä ja pidin.
      Sitä lukiessa alkaa miettiä miten tulevaisuudessa, meneekö näin.

    • Kepeä kalkattaja kertoo myös mitä lukee, eli on lukenut ääneen viimeksi.
      Murteissa menee nyt suoraan sydämeen tuo länsi, rauman kielen sanakirja oli varulta, vaan enhän sitä tarvinut... annoin kielen tulla vaan...
      Heli Laaksosen viimeisin, Sylvia, Tuija ja Laulava Patja...
      Tuija ja Sylvi kuin ystäviäni ja laulava patja saa laulamaan...

      • "rosaliiin"

        Epäilen koti-kiusatulla olevan Helin kaikki kirjat.
        Heillä kun on paljon yhteistä.
        Melkeinpä sanasta sanaan.
        Onhan Heli myös kaunis, rintava Blondikin :)

        "Kuis tukki rännis uljus
        ko ranta-hieka ois tulva nuljus"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "rosaliiin"

        Epäilen koti-kiusatulla olevan Helin kaikki kirjat.
        Heillä kun on paljon yhteistä.
        Melkeinpä sanasta sanaan.
        Onhan Heli myös kaunis, rintava Blondikin :)

        "Kuis tukki rännis uljus
        ko ranta-hieka ois tulva nuljus"

        H.

        HyväH

        Hyvin on ko sanat hallussa molemmilla. Totta.

        Yleensä on ikävää kirjoitella kolmansista, mutta nyt en voi vastustaa kiusausta ja toivottavasti KooKoo ymmärtää...
        Aikoinaan kun raapustelin rakkauresta KooKoon aloituksiin, häntä varmaan silloin kiukutti ja ärsytti mahdottomasti, niin mulla oli monesti mielessä tämä runo...
        "Älä puhu mulle rakkauresta,
        son liian vaikia asia.
        Puhutahan mieluummin raktoriista,
        moon simppeli mies Syränmaalta."
        (Helin kirjassa Sulavoi, Juhani Lautamaa- Hannu Sepponen)


    • henrjii
      • kiinnostaa.kyllä

        Kiitos vinkistä!!


      • "henrjii"

        Lue siis:
        Olli Savola
        Rajalta rajalle ja takaisin.
        Kirjassa on faijastani jokunen kuvakin.
        Myös kuvauksia Jr 6.

        Tunsin kirjailijan hyvin.
        H.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe