Entä jos kouluihin tulisi pakolliseksi osata suomen kaikki murteet?
Tulisiko itku aapiskukkoon?
Pakkosavo tai pakkoturku
52
500
Vastaukset
- ÄlliäPäähän
Kyllä se olisi paljon järkevämpää kuin pakkoruotsi. Ja puupää-hurrit pitäisi laittaa kaikki opiskelemaan pitkän pakkosavon.
Puupäähurrit opiskelevat suomenkieltä viimeistään kolmannella luokalla, joissakin paikkakunnissa jo toisella. Pakollisena, beibi. Kolmosluokalla alkaa myös englanninkielen opiskelut.
Suomenkieliset saavat valita ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi vaikkapa englannin. Joissakin paikkakunnissa, kuten esim. näköjään Kuopiossa, ensimmäinen pakollinen kieli on englanti, aloitetaan kolmannella luokalla. Ruotsi "pakotetaan" heille vasta 7 luokalla.
Opetus ei suinkaan ole samanlaista suomenkielisillä ja ruotsinkielisillä. Ottaen huomioon että kaikki Suomen lapset ovat pakotetut opiskelemaan saman määrän tunteja vuodessa, se tarkoittaa että suomenkieliset voivat keskittää voimavaransa muuhun.
Mutta me hurrit emme valita. Arvaas ketkä valittavat. He, joilla on enemmän valinnanvaraa.- Pulp-fictio
hmp.f kirjoitti:
Puupäähurrit opiskelevat suomenkieltä viimeistään kolmannella luokalla, joissakin paikkakunnissa jo toisella. Pakollisena, beibi. Kolmosluokalla alkaa myös englanninkielen opiskelut.
Suomenkieliset saavat valita ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi vaikkapa englannin. Joissakin paikkakunnissa, kuten esim. näköjään Kuopiossa, ensimmäinen pakollinen kieli on englanti, aloitetaan kolmannella luokalla. Ruotsi "pakotetaan" heille vasta 7 luokalla.
Opetus ei suinkaan ole samanlaista suomenkielisillä ja ruotsinkielisillä. Ottaen huomioon että kaikki Suomen lapset ovat pakotetut opiskelemaan saman määrän tunteja vuodessa, se tarkoittaa että suomenkieliset voivat keskittää voimavaransa muuhun.
Mutta me hurrit emme valita. Arvaas ketkä valittavat. He, joilla on enemmän valinnanvaraa.Meillä ei kotona h:ltu eikä r:telty.
Pulp-fictio kirjoitti:
Meillä ei kotona h:ltu eikä r:telty.
Ei halattu ei rakastettu? Huudettu eikä riidelty?
- Pulp-fictio
hmp.f kirjoitti:
Ei halattu ei rakastettu? Huudettu eikä riidelty?
Väärin. Yritä vielä. annan 10 pisteen vinkin: liittyy nimittelyyn.
Pulp-fictio kirjoitti:
Hurri ja... en tiiä mikä se toinen voi olla? Onko eka edes oikein?
- ent.siivoojaparka
Pulp-fictio kirjoitti:
Hurriteltu?
Ryssitelty?
Meillä tehtiin kumpaakin, mutta ei mitenkään ilkeässä nimittelymielessä. - Pulp-fictio
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Hurriteltu?
Ryssitelty?
Meillä tehtiin kumpaakin, mutta ei mitenkään ilkeässä nimittelymielessä.Ja tässä sitten suoritan jaon, ne jotka nimittelee ovat sivistymättömiä ja jotka ei ovat sivistyneitä.
Ja vielä: vähemmistöryhmämme ovat romaneja. Pulp-fictio kirjoitti:
Ja tässä sitten suoritan jaon, ne jotka nimittelee ovat sivistymättömiä ja jotka ei ovat sivistyneitä.
Ja vielä: vähemmistöryhmämme ovat romaneja.Minä olen hurri ja ylpeä siitä. Mua ei haittaa tuo lempinimi pätkääkään, loistavaa että joku on lyhentänyt sanan ruotsinsuomalaisen. Voisinhan mä ru-sukin olla.... Ruosuo?
En minä yleensä nimittele muita kuin itseäni.- ent.siivoojaparka
Pulp-fictio kirjoitti:
Ja tässä sitten suoritan jaon, ne jotka nimittelee ovat sivistymättömiä ja jotka ei ovat sivistyneitä.
Ja vielä: vähemmistöryhmämme ovat romaneja.Silloin ne vielä olivat mustalaisia, kun asuin Suomessa.
Itsekin sanoivat itseään mustalaisiksi.
https://www.youtube.com/watch?v=OkOMiEuzzmU
Ruotsalaiset ryssittelevät ryssiä jatkuvalla syötöllä, sivistymättömät. Mahtaako heillä muuta sanaa ryssille ollakaan, en ole ainakaan kuullut.
Ryss
Rysk
Ryssland
.... - ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Minä olen hurri ja ylpeä siitä. Mua ei haittaa tuo lempinimi pätkääkään, loistavaa että joku on lyhentänyt sanan ruotsinsuomalaisen. Voisinhan mä ru-sukin olla.... Ruosuo?
En minä yleensä nimittele muita kuin itseäni.Joillakin särähtää korvaan pahasti se ruosu. Minä olen ihan mielelläni ruosu mamu. Helpompi sanoa ja kirjoittaa kuin ruotsinsuomalainen maahanmuuttaja.
Joillakin särähtää korvaan pahasti se ruosu. Minä olen ihan mielelläni ruosu mamu. Helpompi sanoa ja kirjoittaa kuin ruotsinsuomalainen maahanmuuttaja.
Menee leuatkin paikoiltaan noilla uouoilla. Nuo kansallis-loukkaantumiset on mennyt liian pitkälle. Kohta loukkaannutaan jo sanasta "mies" tai "nainen". Ehkä mä loukkasin ÄlliäPäähän nikkiä kun sanoin häntä beibeksi.
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Menee leuatkin paikoiltaan noilla uouoilla. Nuo kansallis-loukkaantumiset on mennyt liian pitkälle. Kohta loukkaannutaan jo sanasta "mies" tai "nainen". Ehkä mä loukkasin ÄlliäPäähän nikkiä kun sanoin häntä beibeksi.
Eikös se siihen suuntaan ole menossakin, että enää ei saa olla tyttöjä ja poikia, vaan kaikki ovat vain lapsia.
- Pulp-fictio
hmp.f kirjoitti:
Noo. Kyllä te aikuiset tiedätte tasan tarkkaan, mitä tarkoitan.
Tässä muutama vuosi sitten eräs opettaja länsirannikolta, oliko peräti rehtori r:eli perhejuhlissa nuorta Pohjois-Karjalasta kotoisin olevaa poikaa. Samoin niukan koulutuksen saanut työpaikallani h:i. Ei osannut juurikaan kieliä. Silti kesänviettopaikka oli ruotsinkieliseltä alueelta. Tämä taas oli myöskin P-K:sta.
Tällaisia vihaa täynnä olevia keskusteluja kun on kuullut, tekee mieli painua penkin alle. Hävettää näiden nimittelijöiden puolesta. Vähintä on se, että oltaisiin vain ihmisiksi. Meikä on käpyreserviläinen. Suoraan luonnosta. Kaupunkilaistunut. Melkein.
Onhan maalla muutakin kuin ladot, pellot, ojat, jyvät, lehmänlanta, sianpaska...jne- Pulp-fictio
En-ole-robotti kirjoitti:
Meikä on käpyreserviläinen. Suoraan luonnosta. Kaupunkilaistunut. Melkein.
Onhan maalla muutakin kuin ladot, pellot, ojat, jyvät, lehmänlanta, sianpaska...jneNiinhän siellä on muutakin. Kauounkilaislapset vuorostaan pyrkivät jo takaisin maalle asumaan. Ei huono.
Eikös se siihen suuntaan ole menossakin, että enää ei saa olla tyttöjä ja poikia, vaan kaikki ovat vain lapsia.
Jotkut ottaa nokkiin kun kutsuu vanhukseksi, ja toiset muuten siitä kun sanotaan ala-ikäiseksi :))
Pulp-fictio kirjoitti:
Noo. Kyllä te aikuiset tiedätte tasan tarkkaan, mitä tarkoitan.
Tässä muutama vuosi sitten eräs opettaja länsirannikolta, oliko peräti rehtori r:eli perhejuhlissa nuorta Pohjois-Karjalasta kotoisin olevaa poikaa. Samoin niukan koulutuksen saanut työpaikallani h:i. Ei osannut juurikaan kieliä. Silti kesänviettopaikka oli ruotsinkieliseltä alueelta. Tämä taas oli myöskin P-K:sta.
Tällaisia vihaa täynnä olevia keskusteluja kun on kuullut, tekee mieli painua penkin alle. Hävettää näiden nimittelijöiden puolesta. Vähintä on se, että oltaisiin vain ihmisiksi.Tiedän mitä tarkoitat. Mutta silti, lähinnä se on se sävy joka voi olla luotaantyöntävä, millä tavalla se tulee. Jos joku kiehnää mua ja sanoo hunajaisesti että hurrrrri, niin en pahastu, en sitten ollenkaan.
- MoniaKieliäOlisi
Koulusta pääsisi varmaan suoraan eläkkeelle, jos murteet pitäisi hallita kunnolla.
- OsaisinpaEdesYhtä
Ossootko huostaa savon murretta?
Ookko nää pöljä?
Kyl maar sää turun murteen hallitset.
Millasta ois Pohojanmaalla?
Stadin slangi elää ja muuttuu koko ajan.
Mitä murteita täällä hallitaan? Kuka? Mitä?- pohojanmaan
"Millasta ois Pohojanmaalla?"
POHOJANMAALLA VIISAUS ON VANHOOS NAISIS,
MUTTA MIÄHIS... NIIS ON HULLUUS
Näin huonoolla tekstillä ne myy lumppuja (T-paitoja) netissä ?
Siis tuo pitäisi olla pohojanmaan murretta, ei meilä täällä oo naisia,
ne on akkoja, mutta ne kai myy niitä muille ku meille ?
Täällä meillä pohojanmaalla on joka kylääs oma murre, ja parahassa kaks.
Noita ruottin murteitakin on kai viis pohojanmaalla, vähintään.
Jotta ota siitä sitte selkoa mitä toinen meinaa. - ent.siivoojaparka
pohojanmaan kirjoitti:
"Millasta ois Pohojanmaalla?"
POHOJANMAALLA VIISAUS ON VANHOOS NAISIS,
MUTTA MIÄHIS... NIIS ON HULLUUS
Näin huonoolla tekstillä ne myy lumppuja (T-paitoja) netissä ?
Siis tuo pitäisi olla pohojanmaan murretta, ei meilä täällä oo naisia,
ne on akkoja, mutta ne kai myy niitä muille ku meille ?
Täällä meillä pohojanmaalla on joka kylääs oma murre, ja parahassa kaks.
Noita ruottin murteitakin on kai viis pohojanmaalla, vähintään.
Jotta ota siitä sitte selkoa mitä toinen meinaa.Vaasan läheltä Malaxista tunsin yhdet serkukset, jotka puhuivat keskenään sitä omaa murrettaan. Vei jonkun aikaa ennenkuin sitä alkoi ymmärtämään. Kuulosti aivan omalta kieleltään.
- pohojanmaan
Vaasan läheltä Malaxista tunsin yhdet serkukset, jotka puhuivat keskenään sitä omaa murrettaan. Vei jonkun aikaa ennenkuin sitä alkoi ymmärtämään. Kuulosti aivan omalta kieleltään.
Malax, Petalax, Kvevlax....
No joo, ja siinäkin kylässä puhuvat ainakin vähintään kahta erilaista murretta ruottinkielestä, ja muutaman miilin etelämpänä Närpesläiset on sitten aivan omaluku, toiset vertaa sitä Islantiin, omaan korvan se kuulosta jollekin norski-murtelle.
Ja, kun tuo suomenkieli on samanlaista sekasotkua täällä johon on vieläpä sekoitettu karjalanmurteet, niin tuu sitten toimeen täällä.
VAASASSAHAN ON yli 70% niin sanottua suomenkielistä, ja kun muistamme että, Vaasa on aika nuori kaupunki, täyttää muuten oikeasti vasta ensi lokakuussa 100 vuotta, ja alkuperäinen kaupunki nimeltään Nikolaikaupunki olisi vasta jotain n. 160 vuotta vanha. Niin on tämä aika sulatusuuni ollut kielenpuolesta.
Nyt on näitä Persujen kunniakansalaisiakin täällä varmasti yli 10%
eli paljon yli 6000
- Tiritiriteijaa
Haluaisin kuulla (ja siinä sivussa oppiakin) meänkieltä.
http://www.lapinkansa.fi/lappi/huushollitietoa-oppiaineena-ja-mika-on-pilti-meankieli-kiinnostaa-overtornean-nuoria-15879351/- ent.siivoojaparka
Se meänkielihän on laphin murtheella puhuttua ruotsinsuomea.
Monet ruotsinsuomalaiset puhuvat samanlaista "kieltä" omalla Suomen alkuperäismurteellaan. Minusta kuulostaa rumalta ja teen kaikkeni välttääkseni sitä "kieltä". Jos en löydä suomalaista sanaa, niin käytän kiertoilmaisua tai käsikieltä mieluummin. - Tiritiriteijaa
Se meänkielihän on laphin murtheella puhuttua ruotsinsuomea.
Monet ruotsinsuomalaiset puhuvat samanlaista "kieltä" omalla Suomen alkuperäismurteellaan. Minusta kuulostaa rumalta ja teen kaikkeni välttääkseni sitä "kieltä". Jos en löydä suomalaista sanaa, niin käytän kiertoilmaisua tai käsikieltä mieluummin.Minusta oli hervottoman hauska tämä "Meän Kläpit" -pätkä. Se oli monella tavalla opettavainen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/844127?programid=4907
Anneta olla ,tule vaa turhanpäiväst märinä .
- uuuuiih
Minusta on oikein hauska juttu ettei murteita enää hävetä. Lapsuudessa kuultuja vanhojen kyläläisten sanontoja otan mielelläni käyttöön. Vanhempani eivät ammattiensa vuoksi voineet oikein murteella vetää. Suhtautuminen murteisiin oli kielteinen vuosikymmeniä sitten, muistelen. Vanhan muistista tiijjä, saa oikaista.
Murteen puhuminen pitää mielestäni kuulostaa luontevalle. Tämän murrekirjailijan puhe on joskus teennäisen oloista, mutta lieneekö ymmärryspuutetta eriheimoisella ?- Kielihuoltokatsastus
Eihän turku savoksi taivu eikä päinvastoin. Siinä pitää mennä sisälle solkotukseen, että on oikeilla jäljillä. Eikä savolaisesta tule stadilaista, eikä stadilainen puhdasta savoa väännä. Oulu on oma lajinsa samoin Lappi.
Lukekaa koti-kiusatun viisas kommenti.
Lopettakaa tämä typeryys.
Edellinenkin jankku aiheesta oli pashan-jauhatus.
Lapsille ovat omat räkätys-palstansa.
H.- miksiPuhelinEiSoi
Hunksz nimimerkiltä tulee ylläoleva kommentti 99% aloituksia. Melkein kaikki muut paitsi hänen itsensä rustaamat ovat mielestään typeryyttä.
Uskomaton jankuttaja, voi kunpa hän löytäisi edes naisen niin ei tarvitsisi nenä pitkällä tiirailla jokaista kommenttia ja sitten antaa murskaava arvostelu lähes jokaisesta. Jospa syöttiin tarttui joku kun aneli mummoja soittamaan. miksiPuhelinEiSoi kirjoitti:
Hunksz nimimerkiltä tulee ylläoleva kommentti 99% aloituksia. Melkein kaikki muut paitsi hänen itsensä rustaamat ovat mielestään typeryyttä.
Uskomaton jankuttaja, voi kunpa hän löytäisi edes naisen niin ei tarvitsisi nenä pitkällä tiirailla jokaista kommenttia ja sitten antaa murskaava arvostelu lähes jokaisesta. Jospa syöttiin tarttui joku kun aneli mummoja soittamaan."miksiPuhelinEiSoi"
Kappas.
Anna Hanskiko se siinä tahtoo?
H.
Murre on lämmin etuoikeus ihana perintö, jonka saa ja omaksuu äidiltään ja isältään ja isovanhemmiltaan ja yleensä perheeltä tai siltä kylältä siitä elämänpiiristä johon syntyy ja jossa on ilo kasvaa.
Muut murteensa hoitakoot pakkona jos pakkoelämä huvittaa."Rosaliin"
Aika harva on kuitenkaan perinyt kotoaan niin puhtaan ja kauniin Suomen-kielen kuin minä.
Varmaankin siitä johtuen Ruotsalaisetkin ihastelivat kykyäni lausua heidän kieltään niin kauniin sointuvasti.
Sanoivat että tuskin Karl den Tolftekaan oli pystynyt samaan.
Vaikka olikin innokas käymään Norjan puolella.
H.hunksz kirjoitti:
"Rosaliin"
Aika harva on kuitenkaan perinyt kotoaan niin puhtaan ja kauniin Suomen-kielen kuin minä.
Varmaankin siitä johtuen Ruotsalaisetkin ihastelivat kykyäni lausua heidän kieltään niin kauniin sointuvasti.
Sanoivat että tuskin Karl den Tolftekaan oli pystynyt samaan.
Vaikka olikin innokas käymään Norjan puolella.
H.Niinpä, ja pahus soikoon
nyt ei auta vastaan väittää, vaikka mieli tietysti tekisi.
Jos olen oikein ymmärtänyt
niin kovin lähellä siellä Suomen "Ateenaa"
olet puhtaan perintösi saanut.
Ilmankos riimisikin sointuvat...- Kaukana-puhtaasta-hän
Eikös Hunksz olekaan jämsänkosken jätevesialtaan kasvatteja vai peräti lievestuoreen lissun jälkeläinen?
Eipä tuo minua itkettäisi, olen jo kouluni käynyt.
- Myös-iäkkäille
Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa uudelleen(koulutus).
Myös-iäkkäille kirjoitti:
Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa uudelleen(koulutus).
Muun opiskelun ymmärrän, eikä siitä haittaa ole iäkkäämmällekään.
Mutta murteiden pakko-opiskelu ei liene tarpeen.
Toki niitäkin voi opiskella, mikäli kiinnostaa.- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Muun opiskelun ymmärrän, eikä siitä haittaa ole iäkkäämmällekään.
Mutta murteiden pakko-opiskelu ei liene tarpeen.
Toki niitäkin voi opiskella, mikäli kiinnostaa.Minusta olisi kiva oppia sitä kaukaa rajantakaisen Karjalan murretta. Puhuneeko sitä kukaan enää missään, kun ne alkuperäissiirtolaiset ovat melkein jo haudassa.
Vanhempani olivat verrattain läheltä rajaa; Viipurista ja Sortavalasta. Puhuivat kyllä Karjalan murretta, mutta sitten meillä kävi joskus kylässä siirtolaisia sieltä kauempaa tulleita, joilla oli vielä oma murteensa. Luultavasti jotain venäjänkielestä lainattuja sanoja seassa.
Kerrankin yksi tuli vesisateen läpi ja totesi: "A hospot häen vihman loati". ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minusta olisi kiva oppia sitä kaukaa rajantakaisen Karjalan murretta. Puhuneeko sitä kukaan enää missään, kun ne alkuperäissiirtolaiset ovat melkein jo haudassa.
Vanhempani olivat verrattain läheltä rajaa; Viipurista ja Sortavalasta. Puhuivat kyllä Karjalan murretta, mutta sitten meillä kävi joskus kylässä siirtolaisia sieltä kauempaa tulleita, joilla oli vielä oma murteensa. Luultavasti jotain venäjänkielestä lainattuja sanoja seassa.
Kerrankin yksi tuli vesisateen läpi ja totesi: "A hospot häen vihman loati".Isäni koti jäi piirun verran nykyisen rajan taa, se osa Parikkalasta, jossa asuivat.
Elisenvaarasta puhuivat usein.
Isälläni oli tapana heittää puheen sekaan joitain venäjän sanoja.
Muuten karjalan murteensa oli hyvin lähellä sitä, mitä nykyisinkin etenkin me vanhemmat ihmiset puhumme.
- Ka_mitteekä
Äläkytä ja mäläkytä kuopijjoo. Kukkaa ei ymmärrä.
- fattiga-people
Mene sinä savolaishomo Tukholmaan.
- oslon-ottomaani
Ei sinne oteta lisä pakolaisia. Tukholma on täynnä kuin parkkihalli jouluruuhkassa.
- ent.siivoojaparka
fattiga-people kirjoitti:
Mene sinä savolaishomo Tukholmaan.
Tukholma on oikea osoite, jos haluaa puhua kieltä/murretta, mitä toiset eivät ymmärrä. Ei muuta kuin sekaan vaan. "Här finns det plats för alla", on meidän nykyinen statsministerikin sanonut leveästi hymyillen ja kädet levällään.
- savokki
Jopaha jottai että tiällä aletaa mölökyttöö savolaesia !
Oottakeepa kuha piäsen vaahtiin. Työ jiättä ähmällee miettimmää. - Ei..ainakaan..MAKSA
noiden murteitten puhuminen.
HURRI-murre tulee perhanan kalliiksi suomalaisille veronmaksajille!!
!!- Näin-se-on-ollut
ja je saatanan perkeleet yrittävät vain edelleenkin jatkaa ryöstöänsä.
- ent.siivoojaparka
Onko sinulla mistä maksaakaan?
Aika ovelasti se on ujutettu vero-erittelyyn. Yle maksu siinä mainittiin mutta Hurri lisästä ei halaistua sanaa. Ehkäpä verottaja huomasi että minulla on puhdas-suomen-kielinen nimi.
- uuuuuiii
Jospa Kepu yhtiöittää, lue yksityistää, Verohallinnon.
- murteet
mahtavan hyva asia,levittakaa,puhukaa ja yllapitakaa kaikkia murteita kaikkialla. lapsille samat opit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242421Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3452030Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261892Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101703Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581498Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121042Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181019- 55880
- 63865
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2828