S A N A V A I N

vaalierkki

Alussa oli sana ja sana asui Jumalan luona, näin muista evankeliumeista poikkeavalla tavalla apostoli Johannes aloittaa Jeesuksen elämästä kertovat muistelmansa. Avaus tuntuu suorastaan filosofiselta, pitkään mietityltä, moneen kertaan hiotulta. Tyyli ihmetyttää, eihän yksikään Jeesuk-sen opetuslapsista ollut sananmukaisesti kirjanoppinut. Yhtä kaikki, yllättävän selkeää tekstiä koko evankeliumikokonaisuus. Mietin, miksi Johannes käyttää ilmaisua - sana ­-, tässä yhteydessä ilmaisu ei tunnu mitenkään irralliselta.
Ehkä oma tulkintani asiasta on täysin virheellinen, silti en malta jättää kertomatta sitä, vaikka se ainakin aluksi tuntuu kaukaa haetulta selitykseltä, mutta eihän yrittänyttä laiteta. Antiikin Kreikan se Rooman historiassa sanan taitajia kunioitettiin tärkeysjärjestyksessä lähes jumalista seuraavina. Todennäköisesti sama arvostus ilmeni myös tietäjien kunnioituksena faaraoiden Egyptissä ja perintönä sieltä se siirtyi israelilaisille pakkosiirtolaisuuden mukana. Kreikkalainen Homeros taruineen, roomalaiset sekä Cato vanhempi että Cato nuorempi olivat kansalaisten keskuudessa yli muiden alansa virtuooseina. Ilias, Troijan sota ja Odyseuksen harharetket ovat jääneet jälkipolville kirjallisina tuotteina, sokeutuneen runoilijan valtava saavutus. Toisaalta juuri sokeus kohotti hänen arvostustansa aikalaisten keskuudessa. Häneen verrattuna mainittujen roomalaispuhujien saavutukset ovat ehkä laadullisesti vaatimattomampia, kuitenkin heidän asemansa senaatissa mielipidemuokkaajina kertoo sanan mahdista aikana, jolloin kirjoitus- ja lukutaito olivat vain harvojen etuoikeus. Cato vanhemman kuuluisaksi tullut puheiden päätös - muuten olen sitä mieltä, että Khartago on hävitettävä - muodostui lopulta Khartagon kauppamonopolin tuhoksi. Cato nuorempi sen sijaan kunnostautui enemmänkin diplomatian esikuvana, rauhan enkelinä, jos niin voi sanoa. - Aseet väistyköön toogan tieltä - hämmensi varmaan monia senaatin sotahaukoista.
Itse haluaisin korvata Matteuksen käyttämän sana-ilmauksen joko valona tai ymmärryksenä, joka asui Jumalan luona. Tiedon valo tai ymmärrys selittäisi viikinkien lainlaulajan tai Väinämöisen , tietäjän iänikuisen, aseman Kalevalan runoudessa. Kansan historian, sen oikeustajun, uskonnon sekä sosiaalisen yhteenkuukuvuuden muokkaajana.

23

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9790

      Sana kirjoitetaan tuossa Raamatun kohdassa isolla alkukirjaimella. Sana tuli lihaksi, sillä tarkoitetaan Jeesusta.

      • En tiedä, missä vaiheessa kirjoituksissa ryhdyttiin erottelemaan isot ja pienet kirjaimet. Toisaalta en ole lainkaan varma, kirjoittiko apostoli Matteus itse tuon tekstin, muotoilu viittaa tekstin myöhäisempään käsittelyyn.


      • "En tiedä, missä vaiheessa kirjoituksissa ryhdyttiin erottelemaan isot ja pienet kirjaimet."

        Väliäkö hällä, onko kirjaimet minkäkokoisia hyvänsä, mutta jossain vaiheessa on tapana hiukan jaksottaa kirjoituksen luettavuutta, siis kuten Raamatussa (no, ei ihan), mutta hieman jaksotusta kuitenkin kaipaisin.

        Onhan täällä kaikenlaisia kirjoittajia, kuten eräs (60 ), joka kirjoitti kaikki pienillä kirjaimilla yhteen pötköön! Ota siitä sitten selvää? Haukkuja hän sai, joten ehdotin, että kirjoita asiasi aina uudelle riville ja nyt toimii.

        Minulta jäi lukematta, mutta toisaalta nyt ei kiinnosta historiikki sotineen, eikä heidän taiteineen, joita vilkaisin kirjoituksesta.


      • vaalierkki kirjoitti:

        En tiedä, missä vaiheessa kirjoituksissa ryhdyttiin erottelemaan isot ja pienet kirjaimet. Toisaalta en ole lainkaan varma, kirjoittiko apostoli Matteus itse tuon tekstin, muotoilu viittaa tekstin myöhäisempään käsittelyyn.

        Millä kielellä ja millaisin kirjaimin alkuperäiset evankeliumit on kirjoitettu. Mietin puhuuko Vaalierkki nyt kahdesta eri kirjoituksesta, vai muuttuiko apostolin nimi vahingossa.
        Suurin osa meistä on lapsuudessa ja rippikoulussa opitun tiedon varassa. Meillä ei ole taitoa eikä kykyä analysoida Raamatun tekstejä. Suuntaus on nyt se, että pelkkä lapsenusko ei riitä.
        Alussa oli Sana. Monelle se on ohjenuora.

        Moni uskonto perustuu jatkuvaan tutkiskeluun. Mietin, sitäkö Luojamme on tarkoittanut? Eikö Hän ole luonut ihmistä lisääntymään ja täyttämään maa ja käyttämään hyödykseen kaikkea sitä, mitä Hän oli jo aikaisemmin luonut. Ihmisen loi omaksi kuvakseen.
        Kirkkoisät laativat liudan sääntöjä ja vaatimuksia, joiden noudattaminen on oikeaa uskoa. Kristinuskokin jakautui moneen erilliseen osaan. Kaikissa uskonnoissa on omat vaatimuksensa ja omat tulkintansa Mooseksen laeista. Joissakin uskonsuunnissa koko elämä on pelkkää rukousta ja palvelemista. En ikinä voi uskoa, että se olisi Jumalan tahto.

        Omakuvan pitää noudattaa elämisenkin vaatimusta.


      • Sori, oli kyllä tarkoitus kirjoittaa Johanneksesta, näin kävi siten pakanalle, Raamattu liian harvoin avattu opus.


    • Hyvin vaikuttava tuo kohta onkin Raamatussa, sen on jokainen lukija saanut kokea tajunnassaan.

      Usein käytettiin kasvatuksessa kehoitusta: "eikö sana kuulu,? tai eikö tehoa? Kuka taas sanoi "painavan sanansa", jolloin sen painoarvo yhä nousi 😋

      No "sanasta miestä, sarvesta härkää" tähdentää miten tärkeää on miehen vastata sanoistaan.

      Hyvä esimerkki sanojen merkityksestä on Raamatussa kertomus: Opetuslasten kysyessä mestarilta, mikä on epäpuhdasta syödä, saivat he hyvin symboolisena tulkittavan vastauksen, ettei

      "mikään joka menee suustanne sisään ole epäpuhdasta,
      vaan jokainen sana joka suustanne tulee voi olla sitä!"

      P.S. Lempikälyni jo nuoruudestani, jo edesmennyt hijattain, oli sitten mainio esimerkeillään. Jos joku ompelukerhossamme hieman juorusi,
      saattoin tuo käly napakasti ilmoittaa henkilölle "seulan olevan taas liian isoreikäinen" 😋 monia kivoja muistoja nousee taas mieleen. ❤️
      Reilu, 6 lapsen äiti-ihminen Solveig oli, pari tytärtään Norjassa pitävät vielä yhteyttä minuunkin.

    • Ramoona_

      Sanalla on maallisessakin kielenkäytössä hyvin laaja merkitys, kuten Sini-sirkku kertoo esimerkkejä. Sanansa syöminen on pahenpaa kuin maansa myyminen, miehen sanaan luotetaan , mutta nainen saattaa sanoa sen viimeisen sanan, kaikki voimme olla sanamme mittaisia. Sanan mahti on kansalliseepoksemme ydin , vaikka se paljon myös fyysisten voimien mittelöistä kertoo. Monen kansan tarustoissa on taikasanoja, sanamagiikkaa.

      Kielen kehitys perustuu sanaan, nimeämiseen. Pimeässä ei ole nimettävää, ei suuntia, ei päämäärää. Sanallisin voimin päästiin myös pimeydestä tiedon valoon, ensin perimätietona suullisesti, sitten painetun sanan avulla. Nyt sana on jo jossain merkityksessä inflaation kärsinyt, kun sitä tulvii sähköisesti ihan saasteeksi asti.

      Menemme kirkkoon sanankuuloon, tutkimme mitä Sanassa sanotaan, se on myös Raamatun synonyymi. Sana on Jumalan yhteydenotto ihmisiin, ilmoitus, tahdon ilmaisu. Kauneimmissa joululauluissa herätti huomiotani : "Niin hauraana haavoittuvana, nyt lepäilee hän vuoteellaan, hän Herramme elävä sana, ei tietänsä aavistakaan." Kristikansa korostaa sanan elävyyttä, sen tehtävää ja toteutumista .

      Valosta ja valkeudesta Sanassa paljon puhutaan. Valossa näkee totuuden. Pimeyden voimat eivät yllä valoon.

      • Onkin paljon ajateltavaa, kun ennen Sanan tuloa joko julistamisen , tai kirjoittamisen kautta joka miehelle ja naiselle, oli kuvat jotka kertoivat "jotakin"
        Siinäpä se onkin, että se voi olla palvottava esine, esineen kuva, symbooli, joka ei anna selvää tietoa.
        Myös kristinuskossa on kuva joutunut näyttelemään suurta osaa tiedonvälityksessä lukutaidon puuttuessa kansalta.

        Kun katsoo Unescon maailman perinteisiin kuuluvaa 8 Moldovian kirkon seinää Romanian Sunceavan piirikunnassa, täynnä maalauksia Raamatun tapahtumista!

        Kyllä monen edistyksen kannalta ymmärtää kirjapainon valtavan merkityksen keskiajalla.
        Ikonostasia on jäänteenä ortodoksisen kirkon kuvaperinteestä vielä tänäkin päivänä.
        Ilmankos pelkkä kuvainpalvonta kiellettiinkin aikanaan, (kun sekös olisi riittänyt niitä pelkästään kumarrella?)

        Jaa-a lounas on nautittu, syvennytty sanan moniuloitteeseen aiheeseen,... nyt on aika lähteä ulos, realy maailmaa katsastamaan. 😙



    • En ole tiedoissani sellaisella tasolla, että voisin jotain merkittävää sanoa.

      Evankelistat, joista yhden manitset, lienevät olleet itse kirjoitustaidottomia. Tekstit ovat silloin muiden kirjoittamia, monen kertaan käännettyjä jne. Alkuperäisteksti puuttuu.

      Luin hiukan Wikipedian kautta Jeesuksesta. Koraanissa on Jeesus mainittu hekilönä, joka oli korkea-arvoinen profeetta. Muslimien jumalan eli Allahin poikana ei Jeesusta mainittu.

      Jeesuksen tulemisesta tiedettiin jo "aikojen alussa", Kuollakin hänen piti, että ennustus täyttyisi. hänen verensä kautta me olemme pelastetut.

      Syntisen ihmisen ajatuksin voidaan päätellä, että pakko oli Jeesus tappaa.

      Jatkan vielä ihmettelyäni uskontunnustuksestamme osasta.

      Istuu Isän, Jumalan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

      Miksi vain tuomitsemaan kun sitä suurta rakkauttaankin voisi osoittaa?

      En ole ateisti vaan uskon johonkin suurempaan. Teen sen omalla tavallani ja kun olen jumalaltani kysynyt, miten minun käy, olen saanut vastauksen, "kyllä sinunkin asiasi hoidetaan".

      • näin.käsitän

        Koko Uusi testamenttihan sisältää Kristuksen rakkauden sanomaa, niin opetuksissa, kuin suoranaisessa ihmisista välittämisessä, parantamisesta, ja opetuslasten evästämisestä kuolemansa jälkeenkin.
        Raamatussa Ilmestyskirjan viimeisellä sivulla on vakava kehoitus olla muuttamatta yhtään piirtoa niistä teksteistä.

        Uskon kääntäjien pieteetillä tehneen parhaansa, säilyttäen Raamatun sanomaa, kirkollisraatien tarkastamiakin munkkien kopioinnin jälkeen.
        Siksi on paljon Vanhan Testamentin sisällöstä sen ajan kuvausta, josta vähitellen kypsytään uuteen liittoon.

        Miten nuo kirkolliset Jumalanpalvelus litaniat on syntyneet, on asia erikseen, ei ne ole Kristuksen sanoista.


      • Otin lähtökohdakseni sanan taitajien merkityksen silloin, kun kirjoitustaito oli harvain oikeus, en sanan luotettavuutta. Hyvä esimerkki sanotun väärästä tulkinnasta on Delfoin Oraakkelin viesti Kroisokselle (antiikin Kreikka).
        Lyydian kuninkas Kroisos suunnitteli sotaa silloista Persiaa vastaan, siksi hän haki tietoa sodan lopputuloksesta maankuululta tietäjältä Delfoista, Hän sai historiaalisen ennustuksen: Jos Kroisos ylittää Halys-virran, niin hän tuhoaa suuren maan, Kroisos ei tajunnut diplomaattisen vastauken sisältöä. vaan ylitti voitonvarmana tämän virran seurauksella, että menetti oman kunungaskuntansa,


      • Ruune miettii "tuomitsemisen" merkitystä viimeisenä päivänä. Olisikohan ajatuksena se, että tuolloin oikeudenmukaisuus ja totuus punnitaan, ja jyvät erotetaan akanoista. Kuinka paljon onkaan niitä tahoja ja ihmisryhmiä, jotka uskontoon ja uskoon vedoten ovat ajaneet omaa etuaan ja ahnehtineet valtaa ja mammonaa nöyriä uskovaisia ajattelematta. "Sana" on otettu väärään käyttöön.

        On uskonlahkoja, jotka on suorastaan luotu nyppinään rahat pois tyhmiltä. Ne tarinat ja tapahtumat eivät ole lainkaan harvinaisia tänäkään päivänä. Mielestäni se on huomattavan paljon suurempi synti kuin esim. samaa sukupuolta olevien vihkiminen avioliittoon. Mutta kummasta enemmän peistä taitetaan!
        Juuri nämä mammonat palvelijat etsivät yleistä paheksuntaa uhkuvia asioita, joita on hyvä vatvoa ja kerätä samanmielisiä yhteen paheksumaan asiaa, ja siinä sivussa lahjoittamaan rahaa uskonlahkolle.


    • Sana.sol

      Mitä tuo erkki tolkuttaa kirjanoppineista, hekö muka kirjoittivat nuo evankeliumit? Kyllä SANA on paljon muuta, on tässä ketjussa siitä paljon hyvin ymmärrettäviä esimerkkejä.

      • Sana on elänyt kauan ja se teologinen tiedekunta, joka antaa teologiset pohjatiedot piispoille ja papeille ei vieläkään ole päässyt Sanasta perille.


      • Uudessa Testamentissa mainitut kirjanoppineet muodostivat neuvoston, jonka tehtänä näyttää olleen Kymmenen käskyn tulkinta ja sovellutus eri tilanteissa. Joissain tapauksissa myös se, miten voidaan kiertää mainittuja lakeja, esimerkiksi : Muista pyhittää lepopäivä eli sapatti. Oikeaoppinen fariseus ei sapattina saanut kävellä 200 askelta. Jossain vaiheessa kehitettiin jotenkuten vettä pitävät jalkineet, joihin kaadettiin vettä. Niiden käyttäjä ei kävellyt vaan kahlasi, askelrajoitus ei maininnut kahlaamista.
        samantapainen rajoitus islamilaisilla: Älä nauti viinin pisaraa ja kiertokeino: Kaada viiniä pikariin, kasta sormenpääsi viiniin ja napsauta pisara menemään ja nauti lasissa oleva viini.
        Tieto näistä kiertokeinoista ei ole luotettavaa mutta uskottavaa.


      • Apostolit eivät itse kirjoittaneet avankeliumeja, niin olen ymmärtänyt. Ne ovat kirjoitetussa muodossa vasta paljon eletyn ajan jälkeen. Paavali ilmeisesti kirjoitti omat tekstinsä, koska ne ovat kirjeitä. Mutta miten apostolien kertomukset säilyivät?

        UT on siitä ihmeellinen uskonnollinen kirja, että siinä ei sodita. VT on täynnä sotaa ja kostoa, mutta minun mielestäni UT ei anna lupaa kostoon, vaan: "Kosto on minun, sanoo Herra". Muistanko oikein?
        UT ei anna lupaa epäoikeudenmukaisuuteen, UT:n Jumala ei ole kenenkään puolella, kuten VT:ssa, jossa useampikin henkilö oli erityisessä Jumalan suojeluksessa ja hänen jälkeläisensä myös. Suojellun teot annettiin anteeksi, kuten Davidin, joka lähetti Urian rintamalle kuolemaan voidakseen ottaa hänen leskensä vaimokseen. Davidilla oli satapäinen haaremi, mutta niin vaan piti se yksi vielä sinne saada. Muistanko oikein, että hänen nimensä oli Batseba? Voin olla kyllä hakoteillä.

        Pitääkö tässä ruveta raamatuntutkimukseenkin vanhoilla päivillään! Moni asia alkaa olla mielenkiintoinen ja tutkimisen arvoinen. Vaalierkki herätti minut miettimään.


      • Sääntöjatulkinta
        vaalierkki kirjoitti:

        Uudessa Testamentissa mainitut kirjanoppineet muodostivat neuvoston, jonka tehtänä näyttää olleen Kymmenen käskyn tulkinta ja sovellutus eri tilanteissa. Joissain tapauksissa myös se, miten voidaan kiertää mainittuja lakeja, esimerkiksi : Muista pyhittää lepopäivä eli sapatti. Oikeaoppinen fariseus ei sapattina saanut kävellä 200 askelta. Jossain vaiheessa kehitettiin jotenkuten vettä pitävät jalkineet, joihin kaadettiin vettä. Niiden käyttäjä ei kävellyt vaan kahlasi, askelrajoitus ei maininnut kahlaamista.
        samantapainen rajoitus islamilaisilla: Älä nauti viinin pisaraa ja kiertokeino: Kaada viiniä pikariin, kasta sormenpääsi viiniin ja napsauta pisara menemään ja nauti lasissa oleva viini.
        Tieto näistä kiertokeinoista ei ole luotettavaa mutta uskottavaa.

        Tuo viinin ensimäinen pisara on myös juutalainen tapa. Ystäväni asui aikanaan Israelissa ja kummasteli, kuinka joku voi aidosti ajatella petkuttavansa tällä tavoin uskontonsa määräystä, joka kieltää "ensimmäisenkään viininpisaran huulilta".


      • Makriina kirjoitti:

        Apostolit eivät itse kirjoittaneet avankeliumeja, niin olen ymmärtänyt. Ne ovat kirjoitetussa muodossa vasta paljon eletyn ajan jälkeen. Paavali ilmeisesti kirjoitti omat tekstinsä, koska ne ovat kirjeitä. Mutta miten apostolien kertomukset säilyivät?

        UT on siitä ihmeellinen uskonnollinen kirja, että siinä ei sodita. VT on täynnä sotaa ja kostoa, mutta minun mielestäni UT ei anna lupaa kostoon, vaan: "Kosto on minun, sanoo Herra". Muistanko oikein?
        UT ei anna lupaa epäoikeudenmukaisuuteen, UT:n Jumala ei ole kenenkään puolella, kuten VT:ssa, jossa useampikin henkilö oli erityisessä Jumalan suojeluksessa ja hänen jälkeläisensä myös. Suojellun teot annettiin anteeksi, kuten Davidin, joka lähetti Urian rintamalle kuolemaan voidakseen ottaa hänen leskensä vaimokseen. Davidilla oli satapäinen haaremi, mutta niin vaan piti se yksi vielä sinne saada. Muistanko oikein, että hänen nimensä oli Batseba? Voin olla kyllä hakoteillä.

        Pitääkö tässä ruveta raamatuntutkimukseenkin vanhoilla päivillään! Moni asia alkaa olla mielenkiintoinen ja tutkimisen arvoinen. Vaalierkki herätti minut miettimään.

        Olen itsekin miettinyt, ketkä kirjoittivat nuo evankeliumit. Yksi varteen-otetteva on Jeesuksen opetuslapsien kannattajiin kohdistunut vaino, joka ilmeisesti pakotti ainakin osan näistä pakenemaan muualle. Mm. Johanneksen Ilmestyskirja sai tiettävästi alkunsa kreikkalaisella Patmos-saarella apostoli Johanneksen kuoleman jälkeen. Toisaalta ei ole varmaa, kuka ilmestyskirjan mainittu Johannes oli.


      • googlettelija
        vaalierkki kirjoitti:

        Olen itsekin miettinyt, ketkä kirjoittivat nuo evankeliumit. Yksi varteen-otetteva on Jeesuksen opetuslapsien kannattajiin kohdistunut vaino, joka ilmeisesti pakotti ainakin osan näistä pakenemaan muualle. Mm. Johanneksen Ilmestyskirja sai tiettävästi alkunsa kreikkalaisella Patmos-saarella apostoli Johanneksen kuoleman jälkeen. Toisaalta ei ole varmaa, kuka ilmestyskirjan mainittu Johannes oli.

        Ei sitä tarvitse itsekseen miettiä, voi katsoa googlesta. Tässä alkuun.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu


      • Löysitkö sieltä nimeltä mainitut kirjoittajat, muista kuitenkin että Uusi Testamentti ei ole juutalaisten pyhien kirjoitusten listalla. Se ei siis täytä samoja kriteereitä kirjoitusten alkuperäisyyden varmistamisesta.


    • seliselii

      Joojoo, nuo tiedetään, mutta nyt oli kyse Jumalan Sanasta. Et taida nyt olla erkki kartalla näissä(kään) asioissa.

      • mielestäni vakaumus ja jonkun uskonnon historia ovat kaksi toisistaan erossa pidettävää asiaa,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4687
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      85
      3969
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      153
      3735
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2638
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      132
      2582
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2161
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2067
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1850
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1719
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1717
    Aihe