Pitävätkö (mp) varusteenne sadetta?

MiK

Olen ajellut viitisen kesää MP-asun Classic -puvun ja MP:n hanskojen kanssa. Kaikissa vermeissä lukee "waterproof", mutta eihän ne vettä ole pitäneet koskaan.

Onko minulle sattunut vialliset vehkeet tai jotain? Muuten ne ovat palvelleet hyvin.

Pitävätkö uudet esim MP-asun varusteet todella sateen? Aattelin uusia takin&housut jossain vaiheessa.

24

9407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullakin

pitää sadettakin..mulla ainakin IXS:n takki pitää veden, mutta kylmä tulee läpi välittömästi kun sateeseen ajaa..siksi ajankin nykyään..tai siis palasin vanhaan, tuttuun nahkaan.
      Nahat kun käsittelee Nahkiss:illa pariin kertaan jo ennen kesää ja kesällä vielä parit kerrat, ei tarvi edes sadekamppeita päälle vetää, vaatii kyllä kunnon pleksin tai katteet. Ja onhan se nahka toista luokkaa het nähdäkkin..en tiedä tyylittömämpää systeemiä kuin tämänpäivän gorehousut..varsinkin kustomikuskilla.

• Raimat

Olen harvinaisen samaa mieltä. Teknisesti tämän päivän puvut on tietysti omaa luokkaansa, mutta kyllä on moottoripyöräilijöiden koko imago kärsinyt näistä Goretexeistä tai lähinnä niiden ulkonäöstä! Kunnon nahkakamppeet on ihan toista. Ja nyt ne, jotka yhdistää nahkakuteet välittömästi johonkin sado-masoseksiin, voi pitää mölyt mahassaan.

• Miima

Toiset arvostaa ajomukavuutta, toiset asennetta ja ulkonäköä. Jos haluat varmistaa vedenpitävyyden, osta Goretexit.

• MiK

goretexia olla. Oon käyttänyt samaa peruspukua yhtälailla talvella veneilyssä ja mopedilla matkoja ajaessa kuin moottoripyöräilyssä huhtikuusta lokakuuhun. Minusta puvun tulee olla ennen muuta käytännöllinen ja mahdollisimman monikäyttöinen. Siksipä tuo vedenpitävyyskin olisi tärkeä ominaisuus. Hinnat on kuitenkin korkeita, joten ei sitä pelkän näyttämisen vuoksi minusta kannata ostaa. Toisaalta minulle riittä katu-uskottavuuden puolesta se, että autokansa pälyilee huoltiksilla - siihen puolestaan vanhatkin vermeet ovat aina kelvanneet. Siksipä en noita nahkapukuja oikein haikaile, tosin esim MP-asulla on muutama tosi siisti nahkatakki.

• Raimat
        MiK kirjoitti:

goretexia olla. Oon käyttänyt samaa peruspukua yhtälailla talvella veneilyssä ja mopedilla matkoja ajaessa kuin moottoripyöräilyssä huhtikuusta lokakuuhun. Minusta puvun tulee olla ennen muuta käytännöllinen ja mahdollisimman monikäyttöinen. Siksipä tuo vedenpitävyyskin olisi tärkeä ominaisuus. Hinnat on kuitenkin korkeita, joten ei sitä pelkän näyttämisen vuoksi minusta kannata ostaa. Toisaalta minulle riittä katu-uskottavuuden puolesta se, että autokansa pälyilee huoltiksilla - siihen puolestaan vanhatkin vermeet ovat aina kelvanneet. Siksipä en noita nahkapukuja oikein haikaile, tosin esim MP-asulla on muutama tosi siisti nahkatakki.

"Olen käyttänyt samaa pukua yhtälailla talvella veneilyssä ja mopedilla ajaessa kuin mottoripyöräilyssä...". I rest my case.

• MiK
        Raimat kirjoitti:

"Olen käyttänyt samaa pukua yhtälailla talvella veneilyssä ja mopedilla ajaessa kuin mottoripyöräilyssä...". I rest my case.

Ajattelinkin, että kai tuohon kohtaan joku tarttuu! Selvennyksenä siis, että mielestäni hintava varuste, jota voi käyttää ympäri vuoden karujen olosuhteiden niin vaatiessa,on hyvä juttu. Täytyy sanoa, että nahkaisia mp-pukuja ei tulisi mieleenkään käyttää muuhun, kuin kesäiseen ajeluun.

No toki AJOpuvun pitää olla nimenomaan moottoripyöräilyyn sopiva, sehän on itsestäänselvää, mutta voi kunnon kamoja muuhunkin käyttää. Jostain lueskelin, että moottorikelkkailijat pitävät samoista varusteista.

• "vuotaa"

itelläni on n 3 vuotta vanhat yokon goretexit ja ikäväkseni täytyy sanoa, että vuotaa.........

• Kari

Olisiko Yokon laatu huonontunut? Itselläni viisi vuotta vanhat ja uudet Yokot. Vanhemmat ovat toimineeet moiteettomasti mutta uudet (ainakin housut) ovat pettymys. Parantuukohan laatu kun Yokon merkki leikataan pois ja neulotaan Scott paikalle?

• Mika

Mulla Heldin vehkeet: Brando nahkatakki, Laslo nahkahousut, Haze sadetakki ja Rico sadehousut. Sadetakki on aina matkassa. Sadehousut vedän päälle jos on luvassa isompia sateita. Jos taas on tulossa kuuroja niin pistän nahkahousujen sijasta IXS:n coretex pöksyt. MP-Asun bootsit pitää vettä eli jalkojen kastuminen ei ole ongelma.

Brando nahkatakki on sen verran paksu ettei pikkuripsotuksilla tarvi vetää sadetakkia ylle (puhvelinnahkaa). Sadehousuissa on lämpövuoraus mutta eivät silti hiosta. Pleksiä en käytä, mutta tilaan lähiaikoina kurasuojat kaatumarautoihin, niin rapa ei roisku lahkeille ja pyörän päälle.
      http://209.15.36.61/swcart/shop.cgi/page=partschaps.htm/SID=1106664281.18707

Kesähanskoina on MP-Asun jotkut vedenpitävät gauntlet tyyliset nahkahanskat, joita ei vissin enää tehdä. Kevät ja syyskeleille Yoko GT Rider nahkahanskat. Niissä on myös joku veden pitävä kalvo. Lämpövuoresta huolimatta GT Ridereilla saa tukevan otteen kahvoista. Ote ei luista.

• Uimapuvut on ihan erikseen.
      Ei gore iankaiken vettä pidä jossei sitä välillä huolla. Pesukoneeseen vaan ja viimeseen huuhteluun
      goren hoitoainetta niin pitäis taas pitää vettä.
      Minen ainakaan viimekesän sateissa kastunut MP-Asun vermeissä.

• ana

Mulla on jo vuosia ollut konseptina nahkapuku ja erillinen sadehaalari. Etuna erityisesti se verrattuna goretex pukuun (jota käytän ainoastaan pakosta syksyllä ja keväällä kylmien säiden takia)on se, että sataessa sadehaalarista vesi lähtee heti pois eikä jää kylmettämään kuskia kuten goretex. Hanskat ja saappaat on BMW:n tekeleitä.

• Late

taidat ajella. Koetapa rullata viisisataa kilometriä muovikondomi päällä niin olet omista litkuistasi litimärkä. Muovikondomi ei hengitä niissä poutahetkissäkään joka sadekuurojen väliin sattuu. Jos ajaa matka-ajoa kaikilla keleillä, ei ole muuta vaihtoehtoa kun aito Gore. Jos pieni sielu haluaa jotain katu elvistelyä, niin hommatkoon sitten esinahka-asun.

• Mika
        Late kirjoitti:

taidat ajella. Koetapa rullata viisisataa kilometriä muovikondomi päällä niin olet omista litkuistasi litimärkä. Muovikondomi ei hengitä niissä poutahetkissäkään joka sadekuurojen väliin sattuu. Jos ajaa matka-ajoa kaikilla keleillä, ei ole muuta vaihtoehtoa kun aito Gore. Jos pieni sielu haluaa jotain katu elvistelyä, niin hommatkoon sitten esinahka-asun.

Mulla on sekä nahka että coretex vehkeet. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. En yhdy siihen mielipiteeseen, että coretex on ainoa vaihtoehto.

Ei pidä ostaa liian tiukkoja sadevehkeitä. Jos ostaa yhtä tiukat kuin mitä ajopuku on, niin aivan varmasti hiostaa. On tullut ajettua satoja kilometrejä sadevehkeissä ja kuivana on päästy perille, päältä & alta.

Coretex on helppo. Pylly pysyy kuivana kuin pampersseilla. Core ei ole kiva kaupunkimatkoilla. Nahkavehkeissä on kivempi, jos jalkaudutaan pitemmäksi ajaksi. Hiostavat vähemmän.

Coretex vehkeet on keinotekoisen näköiset. Ei mitään tyyliä. Core-puku on suojavaate, ei pitovaate. Nahkavehkeet taas menee kylillä aivan mainiosti.

Jos mulla on 40/50 -luvun muotoilua jäljittelevä pyörä, niin ei sen kanssa voi pitää tupperwarea. Tupperware puku sopii paremmin tupperware pyöriin - kuskeille, joilla pitää olla pampersit, ettei peppu pääse rohtumaan.

• Late
        Mika kirjoitti:

Mulla on sekä nahka että coretex vehkeet. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. En yhdy siihen mielipiteeseen, että coretex on ainoa vaihtoehto.

Ei pidä ostaa liian tiukkoja sadevehkeitä. Jos ostaa yhtä tiukat kuin mitä ajopuku on, niin aivan varmasti hiostaa. On tullut ajettua satoja kilometrejä sadevehkeissä ja kuivana on päästy perille, päältä & alta.

Coretex on helppo. Pylly pysyy kuivana kuin pampersseilla. Core ei ole kiva kaupunkimatkoilla. Nahkavehkeissä on kivempi, jos jalkaudutaan pitemmäksi ajaksi. Hiostavat vähemmän.

Coretex vehkeet on keinotekoisen näköiset. Ei mitään tyyliä. Core-puku on suojavaate, ei pitovaate. Nahkavehkeet taas menee kylillä aivan mainiosti.

Jos mulla on 40/50 -luvun muotoilua jäljittelevä pyörä, niin ei sen kanssa voi pitää tupperwarea. Tupperware puku sopii paremmin tupperware pyöriin - kuskeille, joilla pitää olla pampersit, ettei peppu pääse rohtumaan.

Klip> Jos mulla on 40/50 -luvun muotoilua jäljittelevä pyörä, niin ei sen kanssa voi pitää tupperwarea.

• Mika
        Late kirjoitti:

Klip> Jos mulla on 40/50 -luvun muotoilua jäljittelevä pyörä, niin ei sen kanssa voi pitää tupperwarea.

Komeaa customia on kiva näytellä. Huhtikuussa menen näyttämään sitä Luxemburgiin ja toukokuussa Lappiin.

• motoristo

minun monivuotinen MP-asuni pitää hyvin vettä.

Toisin sanoen, tavalliset vetimet saattavat olla nihkeät sade- tai hellesäällä, mutta jos laitan urheilukerraston ja fleece-väliasun, pysyn ihan kuivana. Kokeilkaapa. Toisaalta, jos löydät vuotokohdan, niin MP-asu korjaa varmasti, ja joskus kuulemma ilmaiseksikin.

Nahkapuku hengittää hieman paremmin, ja pitää vettä aika pitkään sekin. Sadepuvulla en ole joutunut ajamaan.

• motoristo

Unohtui mainita, että hanskat harvoin ovat kovin vedenpitäviä. Minä laitoin omiini kyllästeen, silläkin uhalla että hengittävyys kärsii.

• Mika
        motoristo kirjoitti:

Unohtui mainita, että hanskat harvoin ovat kovin vedenpitäviä. Minä laitoin omiini kyllästeen, silläkin uhalla että hengittävyys kärsii.

Hanskat on sen verran ohuet, että hoitoaineet saattaa tulla sadekelillä sormille. Vesi työntää hoitoainetta edellään. Näin kävi omissa kesähanskoissa. Sateella ajamisen jälkeen sormet on mustana. Saattaa riippua hoitoaineen rakenteesta. Notkea nahkabalsami tuli läpi.

• motoristo kirjoitti:

kyllästin männä suvel vd-40 kans,eikä tullu sormille.

• lydi

Moni firma lupaa vedenpitävyyttä, mutta ei sitä lupausta oikeasti pysty lunastamaan. Sinisalot meni viime vuonna myyjälle takaisin, koska eivät pitäneet vettä. Rukan Goretex takki on ollut ok veden pidon puolesta (ainakin puolen kesän kokemuksella), mutta kun sade imeytyy päällyskerrokseen puku on kylmä. Toinen ongelma on hihansuut, mulla kun on sellainen ajo-asento, että vesi liian helposti menee hanskoihin tai hihoihin olkoon hihat päällä tai alla.

Ihmisiä huijjataan aivan mennen tullen noilla vedenpitävyyslupauksilla! Tietysti jos ajaa muutamia kymmeniä kilometrejä, pitää melkein mikä tahansa vettä. Mutta kun pitää ajaa päivä, niin monikaan vaate ei pysty enää lupauksiaan lunastamaan. 100 % vedenpitävyys kun mielestäni tarkoittaa yhtä kuin sadetakki. Jos vedenpitävyydessä on tunnin aikaraja (tai jotain muuta), nämä tiedot tulisi esittää mainonnassa, eikä väittää 100 % vedenpitävyyttä.

Kesän rätti kokemuksella ja nahkoissa monta vuotta ennen sitä, en osaa sanoa mikä parempi, kun kummassakin hyvät puolet. Tällä hetkellä ajan Goretex takilla ja rankkasateella pistän sadetakin päälle.

Housuissa (Richa) mulla on "sadehousu" kerros päällyshousujen alla ja vesi siis valuu väliin, jolloin tuntuu, että vettä olis housussa, vaikkei se ikinä siitä sadehoususta läpi ole tullutkaan. Että ihan sama kun laittais irtohousut ajohousujen alle. Siksi sadekelillä käytän yleensä päällä sadehousuja. Housut ovat kyllä lämpimät ja kun ottaa vuoret pois niin kohtuullisen viileät.

Rätti on kevyttä ja äkkinäisessä sadekuurossa hyvä. Nahka kestää paljon pidempään ja on tyylikästä. Sadepuvun lepatus tekee ajosta raskaampaa.

Pyörän malli ja ajomäärät vaikuttavat valintaan. Täydellistä pakettia ei taida olla. Kalleimmat Rukan Goretexit vois olla hyviä, mutta rahat ei riitä.

• Mystic Red

ovat ainakin minulla toimineet. Olen hankkinut RVP:n vuonna -97 ja Mona Lisan -98 emännälle ja vielä pitää veden ulkona ... siis ei päästä sisävuoren läpi. Näin ainakin usean ajontunnin jälkeen. Rukalla on erinomainen huoltopalvelu Kokkolassa, jonne joka syksy lähetän puvut tarkastukseen, pesuun ja kyllästyskäsittelyyn. Ajan myös nahkatakki ja -farkkuyhdistelmillä kesäkuumilla nurkka-ajoa. Mutta matkalla ainoa oikea on Gore tai Gorepuku nahkafarkut. Ainut ongelma on hanskat. Yksikään vedenpitävä hanska ei vettä yli tunnin ajoa kestä. hanskojen päällän käytän motokäyttöön suunniteltuja "kurakintaita" - toimii.

• suitsa antsa

Kannattaa ostaa vermeet joissa on käytetty oikeaa gore-tex kalvoa eikä mitään halpis Hipora yms. kalvoa. Siihen minkä valmistajan kamat ovat parhaat en ota kantaa.
      Gore-tex kalvossa on patentoitu reiän koko ja se pitää vettä sekä hengittää (eli päästää vesihöyryn läpi) optimaalisesti.
      Muissa kalvoissa reikäkoko on sitten jotain muuta koska eivät voi rikkoa patenttia.

Itselläni on takissa halpaa Hipora-kalvoa, mutta helpommin vuotavat kamat eli housut ja hanskat ovat goretexiä.
      Housut alkavat helposti vuotamaan persauksesta jos penkin ja perseen väliin pääsee vettä niin kalvo päästää paineen alla veden läpi.
      Hanskat taas alkavat vuotaa koska niitä puristetaan kädessä.
      Ostin vasta messuilta uudet goretex hanskat, joissa oli esitteen mukaan tehty goretex-kalvo yhdellä muotoon valetulla kalvolla, eli ilman vuotavia saumoja.
      Kokeilin hanskoja vedellä täytetyssä lavuaarissa, ja kesti puristella kättä nyrkkiin ja auki eikä alkanut hanska vuotamaan.

Halpis takilla pärjäsin kyllä viime kesän sateissakin hyvin, mutta jollain katteettomalla nakupyörällä voi olla eri tilanne, kun tuulikin ottaa erilailla.

• Dynamic takki

pitää ainakin yhden kesän(sateisen -04 ) käytön jälkeen veden ulkopuolella tosi hienosti , mutta Gore hanskat kastuu parin ajotunnin (n.tankillisen) jälkeen litimäriksi .....

• Vastustaja
        Dynamic takki kirjoitti:

pitää ainakin yhden kesän(sateisen -04 ) käytön jälkeen veden ulkopuolella tosi hienosti , mutta Gore hanskat kastuu parin ajotunnin (n.tankillisen) jälkeen litimäriksi .....

Muuten voisin harkita gore-texiä, mutta en halua että rahani menevät Al Gorelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      216
      1808
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      52
      1117
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      956
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      920
    6. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      74
      900
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      781
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      45
      780
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      762
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      752
    Aihe