Jumalauta, nyt hävis viimeinenkin diesel

Katoavaista

Dieselien tuotanto ajetaan kaikkialla aklas.

"Dieseleiden alasajo alkamassa − VW keskeytti uuden pikkudieselin kehitystyön"

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/dieseleiden-alasajo-alkamassa-vw-keskeytti-uuden-pikkudieselin-kehitystyon

Pienten dieselien valmistus on jo lopetettu ja muiden valmistus on loppumassa;

http://yle.fi/uutiset/3-9190494

Tässä ollaan aivan liian optimistisia:

http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/konsulttiyhtio-vuonna-2030-dieseleiden-osuus-vain-9-uusista-autoista/

Se on menoa:

https://tekniikanmaailma.fi/autot/volvo-luopumassa-dieselmoottoreista-hybridi-yha-parempi-vaihtoehto/
http://www.iltalehti.fi/autot/2016072521957447_au.shtml
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=dieselautot valmistus lopetetaan

25

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmeellistä ja mykistävää!
      Tämän palstan Dieseljäärät ovat vuosia hehkuttaneet dieseleitä juuri pienten päästöjen vuoksi ja nyt valmistus on loppumassa juurikin moottorien aiheuttamien päästöjen vuoksi? Yritin löytää samoista uutisista mainintaa muilla polttoaineilla käyvien moottorien vastaavista ongelmista, mutta niistä ei ollut mainintaa.

      Nimimerkki "dieselin pienemmät kokonaispäästöt" voisikin nyt piristää päiväämme kirjoituksella, joka kumoaa uutiset ja todistaa dieselin puhtaammaksi ilman minkään valtakunnan todisteita, kuten monesti aiemminkin on tapahtunut.

      Lopullinen naula diesel -henkilöautojen arkkuun olisi katsastuksessa tapahtuva päästöjen mittaus, mutta tämä taitaa olla liikaa vaadittu.

      • Taaskoaloitatalusta

        Ehkäpä kaveri on jo kyllästynyt toistamaan samoja asioita kymmeniä kertoja, kuten sinä. Voinet etsiä nuo aiemmat kirjoitukset ja lukea ne sieltä. Ja nimenomaan mitä on kirjoitettu, niin ei tarvitsisi muistella tahallisesti niitäkin ihan noin väärin, kuten sinä.
        Voihan sitä julistaa omaa agendaansa sitenkin, ettei tarvitse valehdella tai vääristää muiden kirjoituksia.

        Mitäpä luulet osaisitko toimia niin?
        Vai eikö julistuksesi toimi muuten?


      • Voivoituotaintoa

        Nuo linkithän ovat samoja vanhoja kuin mitä täällä on jatkuvasti pyöritelty ja niistä ja monesta muistakin väitelty vaikka kuinka. Pitäisikö sama keskustelurumba aloittaa taas alusta? Helpommalla tosiaan pääset, jos luet ne aikaisemmat kuten edellinen kirjoittaja kehottaakin.

        Nytkö vasta ne sinusta on 'ihmeellistä ja mykistävää'?


      • NiinSiisMitä

        Puhtaammaksi kuin mikä?
        Minä olen havainnut täällä keskusteluissa vain väitteitä, että dieselit saastuttavat ilmastoa vähemmän kuin bensat. Ja sehän pitääkin paikkansa, jos kerran kaikki päästöt huomioidaan.

        Eihän noissakaan vanhoissa linkeissä ole tuota kumottu. Jos löydät jostain jonkun tiedon, joka tuon kumoaa, niin se olisi mielenkiintoista nähdä. Ei varmaan ole sinulle kovin vaikeaa löytää sellainen, vai onko?


      • Pikkubensalla_ajava
        NiinSiisMitä kirjoitti:

        Puhtaammaksi kuin mikä?
        Minä olen havainnut täällä keskusteluissa vain väitteitä, että dieselit saastuttavat ilmastoa vähemmän kuin bensat. Ja sehän pitääkin paikkansa, jos kerran kaikki päästöt huomioidaan.

        Eihän noissakaan vanhoissa linkeissä ole tuota kumottu. Jos löydät jostain jonkun tiedon, joka tuon kumoaa, niin se olisi mielenkiintoista nähdä. Ei varmaan ole sinulle kovin vaikeaa löytää sellainen, vai onko?

        Niin ja onhan Euro6:n päästörajatkin lievemmät bensamoottoreille kuin dieselmoottoreille.
        Miksiköhän?


      • E220_CDI
        Pikkubensalla_ajava kirjoitti:

        Niin ja onhan Euro6:n päästörajatkin lievemmät bensamoottoreille kuin dieselmoottoreille.
        Miksiköhän?

        Todellisuudessa ne päästörajat ovat mitattavista päästöistä riippuen joko isommat tai pienemmät tai samat.

        Mutta EVVK. Katsurin mittalaitteiden resoluutio ei erota tuleeko dieselin pakoputkesta savua vai ei, ja iso mukava salonkivaunu kulkee litratolkulla vähemmällä kuin pieni pensakippo.

        Jos joku joskus keksitään joku muu taloudellinen tapa ajaa mukavalla autolla, voin vaihtaakin.


      • Lexa450
        E220_CDI kirjoitti:

        Todellisuudessa ne päästörajat ovat mitattavista päästöistä riippuen joko isommat tai pienemmät tai samat.

        Mutta EVVK. Katsurin mittalaitteiden resoluutio ei erota tuleeko dieselin pakoputkesta savua vai ei, ja iso mukava salonkivaunu kulkee litratolkulla vähemmällä kuin pieni pensakippo.

        Jos joku joskus keksitään joku muu taloudellinen tapa ajaa mukavalla autolla, voin vaihtaakin.

        Kokeilepa Lexus RX450H. Kolmen vuoden keskikulutus 7,8 litraa. Tehoa, mukavuutta, tilaa, hiljaisuutta, nelivetoa.


      • E220_CDI
        Lexa450 kirjoitti:

        Kokeilepa Lexus RX450H. Kolmen vuoden keskikulutus 7,8 litraa. Tehoa, mukavuutta, tilaa, hiljaisuutta, nelivetoa.

        Varmasti hieno auto, mutta 45% kulutuslisä kuulostaa suurelta. Tavoitteena on Lexus GS:n tilat, Priuksen kulutus ja Avensiksen hinta.

        Kaksi löysin, ostin niistä toisen...


      • Voivoituotaintoa kirjoitti:

        Nuo linkithän ovat samoja vanhoja kuin mitä täällä on jatkuvasti pyöritelty ja niistä ja monesta muistakin väitelty vaikka kuinka. Pitäisikö sama keskustelurumba aloittaa taas alusta? Helpommalla tosiaan pääset, jos luet ne aikaisemmat kuten edellinen kirjoittaja kehottaakin.

        Nytkö vasta ne sinusta on 'ihmeellistä ja mykistävää'?

        Totta, linkit ovat vanhoja, osa jopa 10 päivää. En löytänyt muuta keskustelua tuolloin kun kirjoitin, mutta nyt palstat ovat täynnä kuin vanhalla dieselillä ajavan lompakko.


      • Pikkubensalla_ajava kirjoitti:

        Niin ja onhan Euro6:n päästörajatkin lievemmät bensamoottoreille kuin dieselmoottoreille.
        Miksiköhän?

        En tiedä miten tulkitset päästörajat pienemmäksi?
        Uutiset koskivat juuri tätä, että henkilöautodieselit tulllaan kuoppaamaan noiden päästörajojen takia. Tähän päivään saakka dieselit eivät ole täyttäneet voimassa olevia päästönormeja kuin paperilla, sillä niiden päästöjä ei mitata. Tai mitattiin rapakon takana, ja lopputuloksen kaikki tietävät.

        Muilla moottorityypeillä ei ole vastaavaa ongelmaa.


      • Taaskoaloitatalusta kirjoitti:

        Ehkäpä kaveri on jo kyllästynyt toistamaan samoja asioita kymmeniä kertoja, kuten sinä. Voinet etsiä nuo aiemmat kirjoitukset ja lukea ne sieltä. Ja nimenomaan mitä on kirjoitettu, niin ei tarvitsisi muistella tahallisesti niitäkin ihan noin väärin, kuten sinä.
        Voihan sitä julistaa omaa agendaansa sitenkin, ettei tarvitse valehdella tai vääristää muiden kirjoituksia.

        Mitäpä luulet osaisitko toimia niin?
        Vai eikö julistuksesi toimi muuten?

        Eipä näytä kyllästyneen!

        Olisin kiinnostunut tietämään, että missä olen valehdellut? Tapanasi ei tosin ennenkään ole ollut laittaa minkään valtakunnan lähdettä väitteillesi, mutta valehtelusta syyttäminen ilman todisteita alkaa lähestymään hyvän maun rajaa.


    • nokileka_man

      Diesel onkin tulevaisuudessa Suomessa ainoa oikea moottori! EU pakottaa maamme kehittämään uusia polttoaineita päästöjen minimoimiseksi. Biodiesel on helpoin tapa, se ei vaadi edes dieselkoneeseen mitään muutoksia kuten etanolin lisääminen nykyisestä vaatisi. Biodieseliä voidaan tehdä vaikkapa jätteestä ja lihateollisuuden rasvajätteestä. Hiilidioksidipäästöt tippuu edelleen rajusti, samoin typen oksidit.

      Nyt vasta kannattaakin fiksun ostaa uusi diesel, euro6-norminen. Sillä me pojat ajetaan kun te bensakuskit teetätte koneisiinne venttiilikoneiston ja letkustojen muutostöitä saadaksenne autonne käymään vaikkapa EU:n ajamalla E20-bensalla.

      • PolttomoottoritPois

        No dieseleitä myytiinkin viime vuonna enemmän, noin 2%, kuin edellisvuonna, nimenomaan henkilöautoja. Bensan kulutuskin on, toisin kuin dieselin, vähentynyt ja se ei ole paha asia ilmaston kannalta.

        Olipa miten tahansa, niin suunnitelmissahan on nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen, siis bensa ja diesel, myynnin kieltäminen jo vuodesta 2030 alkaen. Vanhoja tuskin voidaan kieltääkään, joten niitä riittää vielä pitkään.
        Saas nähdä, tuohonhan on enää 13 vuotta aikaa. Mitähän tilalle ja riittääkö ne polttoaineet, mitä sitten lieneekään.
        Joskohan Olkiluodon uusi ydinvoimala olisi jo sähköntuotannossa, Pyhäjoki ei varmasti ole. Sähkö, oma tuotanto, ei siis ainakaan riitä ja ei varsinkaan talvisin, jos sillä ajatellaan korvata ja löytyykö naapureistakaan, kun heilläkin sähköautot nappaavat omansa.


      • biodiootti

      • Ihminenkinsaastuttaa
        biodiootti kirjoitti:

        Biodiesel ei ikävä kyllä ole sen vähemmän myrkyllinen kuin tavallinenkaan:
        http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2014-12-09/Biodiesel-on-terveydelle-haitallisempaa-kuin-on-luultu-3257734.html

        Ei auton pakoputkesta tule koskaan vaaratonta päästöä. Olipa putken toisessa päässä sitten mitä polttoainetta polttava moottori tahansa.

        Jaa, no vedyllä käyvä ehkä. Eikös vedyn 'poltto' tuota puhdasta vettä.... vai muistanko kouluajoita, sitten 60-70 -luvuilta, ihan väärin...


      • Vanhaa

      • biodiootti
        Vanhaa kirjoitti:

        Nuo ovat ikivanhoja tuloksia ajalta jolloin autoissa ei ollut hiukkassuodattimia.

        Ei hiukkassuodatin erota onko kyseessä tavallisen dieselin vai biodieselin hiukkanen


      • biodiootti

        Pitää myöntää, että jonkinlainen ratkaisu dieselpuolella on esim. tuo Nesteen NEXBTL -diesel, joka sisältää selvästi vähemmän hiukkasia kuin tavallinen biodiesel.

        Lainaus Nesteen NEXBTL-mainoksesta:
        "NEXBTL:ssä ei ole lainkaan rikkiä tai aromaatteja. Niinpä se palaa moottorissa erittäin puhtaasti. NEXBTL:n käyttö vähentää selvästi hiukkas-, hiilivety- ja typenoksidipäästöjä. Koska NEXBTL:n palaminen ei tuota käytännöllisesti katsoen lainkaan tuhkaa, hiukkasuodattimen elinikä pitenee. Myös moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät pidempään parempina NEXBTL:n kemiallisen koostumuksen ansiosta. Biodieseliä käytettäessä typenoksidipäästöt lisääntyvät verrattuna fossiiliseen dieseliin ja moottoriöljyn sekä hiukkassuodattimen kestoikä voivat huonontua."

        Tuossa muuten kerrotaan biodieselin sisältävän enemmän typenoksideja kuin fossiilisen dieselin, joten se ei ole ratkaisu.

        Nesteen biodiesel on kuitenkin kalliimpaa valmistaa, joten ilman verotukia se ei ole kilpailukykyistä. Sitä viedään Kaliforniaan, jossa verotukien ansiosta sen käyttö on järkevää.


      • Valittavatoistaiseksi
        biodiootti kirjoitti:

        Pitää myöntää, että jonkinlainen ratkaisu dieselpuolella on esim. tuo Nesteen NEXBTL -diesel, joka sisältää selvästi vähemmän hiukkasia kuin tavallinen biodiesel.

        Lainaus Nesteen NEXBTL-mainoksesta:
        "NEXBTL:ssä ei ole lainkaan rikkiä tai aromaatteja. Niinpä se palaa moottorissa erittäin puhtaasti. NEXBTL:n käyttö vähentää selvästi hiukkas-, hiilivety- ja typenoksidipäästöjä. Koska NEXBTL:n palaminen ei tuota käytännöllisesti katsoen lainkaan tuhkaa, hiukkasuodattimen elinikä pitenee. Myös moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät pidempään parempina NEXBTL:n kemiallisen koostumuksen ansiosta. Biodieseliä käytettäessä typenoksidipäästöt lisääntyvät verrattuna fossiiliseen dieseliin ja moottoriöljyn sekä hiukkassuodattimen kestoikä voivat huonontua."

        Tuossa muuten kerrotaan biodieselin sisältävän enemmän typenoksideja kuin fossiilisen dieselin, joten se ei ole ratkaisu.

        Nesteen biodiesel on kuitenkin kalliimpaa valmistaa, joten ilman verotukia se ei ole kilpailukykyistä. Sitä viedään Kaliforniaan, jossa verotukien ansiosta sen käyttö on järkevää.

        Eihän pienhiukkaset ole enää dieselautojen päästöongelma. Bensa-autothan tuottavat pienhiukjasia huomattavasti enemmän, muistaakseni taisi olla peräti kuusunkertaisen määrän. No hiukkassuotimethan on tulossa bensa-autoihinkin pakollisiksi.

        Dieselautojen ongelma on typenoksidi, joita diesel tuottaa enemmän kuin bensa-autot.
        Typenoksidit on dieselin enemmän ongelmana, koska moottori ei käy niin kuumana eli polttaa vähemmän polttoainetta kuin bensamoottori, joka tämän vuoksi päästää vähemmän typenoksideja, mutta vähemmän hiilidioksidia. Ja taasen bensamoottori tuottaa juuri tämän vuoksi enemmän hiilidioksiidia, mutta vähemmän typenoksideja.

        Dieselin selvästi parempi tehokkuus kostautuu näin. Toisaalta bensamoottorin huonompi tehokkuus saa aikaan enemmän hiilidioksiidia. Kyse on siis pitkälti siitä sallitaanko korkeampi hiilidioksiidipäästö vai korkeampi typpioksidipäästö. Siinäpä on vaihtoehtoa mietittäväksi.

        Karkeasti voinee todeta, että hiilidioksiidipäästöt on tuhoisaa ilmastolle, typpioksidipäästöt vaarallisia paikallisesti maanpinnalla. Toistaiseksi on oltu enemmän huolissaan koko maapallon ilmastosta, lämpiämisestä ja sen aiheuttamista ongelmista eniten, joka näkyy päästöjen vero-ohjailunkin keskittymisestä hiilidioksiidipäästöihin. Nyt on noussut typpioksidikin esille johtuen lähinnä muutamien laaksoissa olevien isojen kaupunkien huonosta ilman vaihtumisesta tietynlaisissa sääolosuhteissa, jolloin typpioksidi jää maanpinnan tasolle katukujiin.

        Näistä päästöistä ei kokonaan päästä kokonaan eroon nykypolttoaineilla, korkeintaan vaikuttaa näiden kahden keskeisimmän eri päästön keskinäiseen suhteeseen suosimalla joko dieseliä tai bensaa.
        Siksipä täytyykin löytää vaihtoehtoja ja niitähän onkin, mutta tekniikka ja infra ei vielä eikä ihan hetikään oikein ole valmista niiden laajaan käyttöön.


      • Tämän päivän polttomoottorit ovat huonoja mutta onnettomia hyötysuhteeltaan, eli suurin osa energia menee taivaan tuuliin. Dieselien hyötysuhde on vain hieman keskimääräistä parempi, mutta vastaavasti sen polttoaine sisältää enemmän hiilidioksiidia. Hiilidioksiidipäästöjen ero moottorityypeillä on marginaalinen suhteessa päästöjen kokonaismäärään.

        On Jeesustelua väittää pelastavansa maailman ajamalla dieselillä.


    • kaisepitääsilläajaa
    • kahtoonyt2
    • Kohtatuleekonkurssi

      Suomen ajoneuvokanta jatkaa vanhenemistaan – Trafi: Tämä asia voisi kääntää suunnan !

      Suomen ajoneuvokanta on yksi Euroopan unionin vanhimmista. Ajoneuvokannan ikä on jatkanut tasaisesti vanhenemistaan, mutta viitteitä murroksestakin voi aistia.

      Trafi seuraa säännöllisesti ajoneuvokannan tilaa osana liikenteen turvallisuuden tilan ja kestävyyden seurantaa.

      – Vaikka Suomen teillä liikkuvien autojen keski-ikä nousee edelleen, niin positiivista on, että uusien, ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt jatkavat laskuaan. Myös vaihtoehtoisten käyttövoimien suhteellinen osuus on kasvanut, vaikka kokonaisuutena niiden osuus ajoneuvokannasta onkin vielä hyvin pieni, kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

      Trafi seuraa ajoneuvokannan uudistumista säännöllisesti eri mittareiden avulla. Liikennevalomalliin esitetyistä tavoitteista monet eivät ole tällä hetkellä toivotussa vauhdissa, esimerkiksi ajoneuvokannan uusiutumisvauhti on varsin verkkainen.
      Yhteiskäyttöautot voisivat ratkaista monia ongelmia

      Autoilu- ja ylipäätään liikkumistrendien muutokset näkynevät aikanaan myös ajoneuvokannassa.

      – Esimerkiksi, jos autojen yhteiskäyttö lisääntyy eikä auton omistamista jatkossa pidetä enää niin oleellisena, voi autokanta nuorentua ja vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus autoista voi lisääntyä aiempaa nopeammin, pohtii Ampuja.

      Autoilun murroksesta kielii niin ikään kansainvälinen kehitys, joka voi viedä myös Suomessa vaihtoehtoisten käyttövoimien suuntaan. Viime vuoden lopussa maamme teillä liikkui ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja yhteensä yli 3 200 kappeltta, mikä oli 1 700 autoa enemmän kuin vuotta aiemmin.

      Vaihtoehtoiset käyttövoimat auttavat osaltaan ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, mutta tämän lisäksi myös ilmanlaatuun liittyvät asiat vaikuttavat autoiluun.

      – Maailmalla on kaupunkeja, joissa dieselautojen käyttöä on jouduttu rajoittamaan ilmansaasteista ihmisille aiheutuvan terveysriskin vuoksi, toteaa Ampuja.

      Lähde: Trafi




      -------------------------------------------------------------------------------------------------

      Omasta mielestäni Diesel autot voidaan ihan hyvin poistaa markkinoilta, mutta niin voidaan myös bensakäyttöisetkin........

      Ja paras tapa olisi se että, Suomen valtio tekisi oikeasti sellaisia päätöksiä jotka oikeasti edesauttaisivat autokannan muutoksen nykyaikaisempiin vaihtoehtoihin kuten täys-sähkö autoihin ja varsinkin hybridimalleihin!

      Mutta taas suurimpana jarruna tässä muutoksessa on itse Suomen valtio!

      Itselläni on kaupunki-citymaasturi, ja vaihtaisin sen todella mielelläni uuteen vastaavaan Hybridi malliin, mutta ei minulla ole sellaiseen varaa ikinä, näillä hinnoilla.....sellainen ikävä tosiasia!

      Tästä minun kaupunki citumaasturista että se on Diesseli ja sen keskikulutus on 6.2L/100km ja olen haaveillut että voisimme sen vaihtaa uuteen Hybrimalliin jionka keskikulutus olisi noin 2.1L/100km, tällä ratkaisulla itse voisin vaikuttaa omaan hiilijälkeeni mutta valtio ottaa niin paljon välistä,että ei minulla ole vaan varaa vaihtaa pienempi päästöiseen vaihtoehtoon!

      Tähän pitäisi valtion kiinnittää huomiota !

    • Paavooo_missä_oot

      Missäs Paavo-Noki luuraa?
      Palstahan on mennyt jo ihan asialliseksi.

      Nyt tarvittaisiin vähän kunnon trollin sohaisua niillä hauskoilla kestotrolleillaan, niin 'vaihtoehtoiset totuudetkin' ehkä taas nousisivat reposteltavaksi.

    • kolkkonen

      Ostin uuden diesel auton,ei savuta eikä haise. Laitetaan ureaa pönttöön ja hunajaa vaan pissii pakoputkesta. Laittakaa vanhat autonraatonne paaliin niin maailma pelastuu. Sieltä ne savut tulee viherpiiperöitten kuplavolkkareista ja tojotakoralloista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      63
      1426
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1289
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1132
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      116
      1070
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      881
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      765
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      50
      645
    8. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      180
      598
    10. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      87
      594
    Aihe