Ilmoja pitelee

1lesken

Kyllä on liukkaat kelit. Olin koiran kanssa aamulenkillä ja koirakin oli mennä nurin montakertaa. Kieli keskellä suuta painelin lenkkitietä. Pienet koululaiset kävelevät vastaan ja toivottavat kohteliaasti hyvät huomenet. Joku tutumpi pysähtyy rapsuttamaan koiraa. Vaikka on liukasta ja kosteaa, on mieli virkeä kun palaa kotiin. Huomenna taas lenkkeillään hurmaavan ja sydämeni vieneen koiran kanssa. Lesken

22

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvätt

      Toi tervehtiminen on hyvä tapa. Onkohan ne tuolla osuuskaupassakin samalla kun halpuuttaneet hintojaan ohjeistaneet myyjiään tervehtimään kaikkia asiakkaitaan ?
      Jo toisella kerralla asioidessani panin merkille et nää myyjäthän oikeesti tervehtivät siellä hyllyjen välissä kulkiessaan, aiemmin ei puhettakaan et tervehditään ventovieraita ihmisiä. On huomattu.

    • kevätsula

      Minkä rotuinen koira Sinulla on ?
      Varovaisuutta kävellessä, ettet kaatuile .

      • 1lesken

        Hoitokoirani on melkein berhanttilainen. Säkäkorkeus 85 cm ja painoakin on melkoisesti. Ei ihan joka tuulenpuuska heilauta. Lesken


      • Siilimuorikka3
        1lesken kirjoitti:

        Hoitokoirani on melkein berhanttilainen. Säkäkorkeus 85 cm ja painoakin on melkoisesti. Ei ihan joka tuulenpuuska heilauta. Lesken

        Meillä meinaa tuuli viedä, onneksi on talutushihnassa, säkäkorkeus 34cm, pino about 5kg .


      • Siilimuorikka3
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Meillä meinaa tuuli viedä, onneksi on talutushihnassa, säkäkorkeus 34cm, pino about 5kg .

        Tai ainakin paino :)


    • Heikunkeikku

      Muistan hyvin elävästi yhden lenkkini koirien kanssa.
      Mulla oli kaksi isoa Tankandoggia hihnoissa. Toinen käsi piteli toista koiraa ja toinen toista. Olin kieputtanut remmin tukevasti käsieni ympärille.
      Oli talvi ja paksun lumipeitteen "kantena" oli kantava pinta. Oli hyvä kävellä koirien kanssa hangen päällä.
      Yhtäkkiä toinen koirista näki lenkillä olevan tutun koiran. Mun koira oli lääpällään tähän koiraan. Voin sanoa, että rakkautta vallan pursuavasti.
      Tämä rakkauden kohde käveli isäntänsä kanssa aika kaukana meistä (ehkä parinsadan metrin päässä). Se ei haitannut koiraa, vaan se amppas ku tornaado yhtäkkiä kohden rakastaan.
      Molemmat koirat pistivät juoksuksi ja minä en saanut niitä käsiin kieputettuja remmejä irti käsistäni vaan leppäkeihäänä yritin loikkia valtavilla harppauksilla.
      Lumen pinta oli siihen asti ollut kantava, mutta kuinka ollakaan loikkaukien johdosta hanki petti ja saappaat uppos paksuun lumeen.
      Koirat eivät tietenkään sitä huomanneet, vaan heidän osaltaan matka jatkui.
      Minun matkani tössähti ehkä sekunniksi siten, että saappaat jäivät hankeen kököttämään pystyyn ja minä leppäkeihäillin lopun matkaa sukkasillani. :)
      Siinä minä sitten seisoin hetken aikaa sukkasillani, kun koirat tervehtivät sitä tuttua koiraansa. Koiran omistajalle sanoin, että oli niin vauhdikas juoksu, että jätin saappaat matkalle. Lähin sitten saappaita noutamaan sieltä kaukaisuudesta.
      .
      Voi voi, mitä omituisimpia koirantalutusreissuja kokenut. Kiva muistella.

      • :)) onneksi et lähtenyt saappaat jalassa. Äh, huono läppä. Hurmaava tarina.

        Olen myös n. 12 vuotiaana kyntänyt peltoa afgaanin vinttikoira "hevosena". Se näki pellon reunalla kissan, ja eikun sitä kohti, tulin kuin lapanen perässä. Pysähdyttiin väkisin kun pellon ja kissan väliin tuli syvä oja, joka oli täynnä vettä. Jäin vissiin sen verran pystyyn reunaa vasten, ettei dogi saanut mua kammettua ylös. Nolo reissu.


      • Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        :)) onneksi et lähtenyt saappaat jalassa. Äh, huono läppä. Hurmaava tarina.

        Olen myös n. 12 vuotiaana kyntänyt peltoa afgaanin vinttikoira "hevosena". Se näki pellon reunalla kissan, ja eikun sitä kohti, tulin kuin lapanen perässä. Pysähdyttiin väkisin kun pellon ja kissan väliin tuli syvä oja, joka oli täynnä vettä. Jäin vissiin sen verran pystyyn reunaa vasten, ettei dogi saanut mua kammettua ylös. Nolo reissu.

        Oli sun onnes, ettei koira hypännyt sen ojan yli ja sinä pläiskähtänyt ojaan.
        Oon muuten aina tykännyt afgaanin vinttikoirista. Jotenkin aatelisen näköisiä. Sopis kartanoihin ja linnoihin ja kuleksimaan isoissa puistoissa ylvään näköisinä noukka pystyssä. Onks ne semmosia ylpeilijöitä?
        Niillä on hauskat kintut. Niinku housunpultut heiluis niiden kävellessä. Jotenkin niistä aistii, että ne itte tietää olevansa mukamas niin-niin hienon näköisiä, ei ne muuten niin ryhdikkäästi liikkuisi.
        En tiedä, mutta voisin kuvitella, että pitkät kinttukarvat menee helposti takkuun.
        Joillakin koirilla näkee kurahousut, afgaaneille ne varmaankin olis hyvät.
        Joo, oli vähä nolo reissu sulla:)
        Kyllähän sitä isompaakin koiraa pystyy pitämään ja jarruttamaan, jos osaa varautua, mutta jos iso koira pääsee yllättämään ja ponkasee kunnon vauhtiin, niin siinäpä sitten lapasena lapustellaan perässä.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Oli sun onnes, ettei koira hypännyt sen ojan yli ja sinä pläiskähtänyt ojaan.
        Oon muuten aina tykännyt afgaanin vinttikoirista. Jotenkin aatelisen näköisiä. Sopis kartanoihin ja linnoihin ja kuleksimaan isoissa puistoissa ylvään näköisinä noukka pystyssä. Onks ne semmosia ylpeilijöitä?
        Niillä on hauskat kintut. Niinku housunpultut heiluis niiden kävellessä. Jotenkin niistä aistii, että ne itte tietää olevansa mukamas niin-niin hienon näköisiä, ei ne muuten niin ryhdikkäästi liikkuisi.
        En tiedä, mutta voisin kuvitella, että pitkät kinttukarvat menee helposti takkuun.
        Joillakin koirilla näkee kurahousut, afgaaneille ne varmaankin olis hyvät.
        Joo, oli vähä nolo reissu sulla:)
        Kyllähän sitä isompaakin koiraa pystyy pitämään ja jarruttamaan, jos osaa varautua, mutta jos iso koira pääsee yllättämään ja ponkasee kunnon vauhtiin, niin siinäpä sitten lapasena lapustellaan perässä.

        Siis koira pääsi ojan yli, minä en. Mä ankkuroiduin sinne.

        Afgaani on vähän erilaatuinen kuin muut koirat. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se ei alkuperäisesti ollut niinkään laumaeläin kuten muut koirat. Mikä tekee sen haastavaksi saada tottelemaan. Sillä ei ole sitä luontaista tarvetta alistua tai hakea paikkansa laumassa, se on enemmän kuin kissa. Se on siis myös kova karkaamaan, ja hyppää vaikka 160 senttisen aidan yli. Yhdistettynä hirveään metsästysvimmaan... kääks.

        Kun tämän nykyisen koiran otin, kävin tutustumassa afgaanipentuihin, olisin niin halunnut sellaisen! Mutta kyllä se koira vaatii pesun, föönauksen ja kunnon läpikampaamisen kerran viikossa, ja mun lapset oli silloin 8 v. Ei ollut oikein aikaa. Toiset kauhistelee sitä, että elukkaa pestään niin usein, mutta se estää ettei pääse rasvaa karvoihin, joka taas estää ettei takkuunnu ihan niin pahasti. Sillä on niin pehmeä karva, että siitä tulee helposti huovan tapaisia paakkuja.

        Ehkä mä vielä joskus... ellen mä sitten ole niin vanha etten pysty sen kuntoa ylläpitämään.

        Kyllä isoa koiraa voi hallita, joo. Kaksi on jo pahempi rasti :)


      • Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        Siis koira pääsi ojan yli, minä en. Mä ankkuroiduin sinne.

        Afgaani on vähän erilaatuinen kuin muut koirat. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se ei alkuperäisesti ollut niinkään laumaeläin kuten muut koirat. Mikä tekee sen haastavaksi saada tottelemaan. Sillä ei ole sitä luontaista tarvetta alistua tai hakea paikkansa laumassa, se on enemmän kuin kissa. Se on siis myös kova karkaamaan, ja hyppää vaikka 160 senttisen aidan yli. Yhdistettynä hirveään metsästysvimmaan... kääks.

        Kun tämän nykyisen koiran otin, kävin tutustumassa afgaanipentuihin, olisin niin halunnut sellaisen! Mutta kyllä se koira vaatii pesun, föönauksen ja kunnon läpikampaamisen kerran viikossa, ja mun lapset oli silloin 8 v. Ei ollut oikein aikaa. Toiset kauhistelee sitä, että elukkaa pestään niin usein, mutta se estää ettei pääse rasvaa karvoihin, joka taas estää ettei takkuunnu ihan niin pahasti. Sillä on niin pehmeä karva, että siitä tulee helposti huovan tapaisia paakkuja.

        Ehkä mä vielä joskus... ellen mä sitten ole niin vanha etten pysty sen kuntoa ylläpitämään.

        Kyllä isoa koiraa voi hallita, joo. Kaksi on jo pahempi rasti :)

        Uutta asiaa pukkautit mun päähäni. En ollenkaan tiennyt, että ovat karkailevaa sorttia ja metsästysvimmaisia. Metsästääkö ne kaikkia mikä vaan liikkuu vai valikoiko ne, että vain ketut tai jotkut muut käyvät niille?
        Niiden karva näyttääkin pehmoisen pahmoiselta. Kova homma kampailla ja föönata ja pestä. Tiedän kokemuksesta, kun oli 10 vuotta Newfoundlandin koira, jolla kaksinkertainen turkinplaatu.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Uutta asiaa pukkautit mun päähäni. En ollenkaan tiennyt, että ovat karkailevaa sorttia ja metsästysvimmaisia. Metsästääkö ne kaikkia mikä vaan liikkuu vai valikoiko ne, että vain ketut tai jotkut muut käyvät niille?
        Niiden karva näyttääkin pehmoisen pahmoiselta. Kova homma kampailla ja föönata ja pestä. Tiedän kokemuksesta, kun oli 10 vuotta Newfoundlandin koira, jolla kaksinkertainen turkinplaatu.

        Kai kaikki kelpaa, mutta vinttikoiria ne on, ja kilparadalla menevät hurjina jäniskoneen perässä. Ne ovat muutenkin aika energisia, tarttee päästää spurttia aika ajoin jotta pysyisi nahoissaan.

        Niillä on oikein hienot villat, pelkkää pitkää aluskarvaa koko koira, päälliskarvaa ei ole kuin selässä, ja näyttelykoirista sekin nypitään veks.

        Sä oot tottunut isoihin koiriin. Newfoundland on niin ihana myös. Isot ylipäänsä.


      • Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        Kai kaikki kelpaa, mutta vinttikoiria ne on, ja kilparadalla menevät hurjina jäniskoneen perässä. Ne ovat muutenkin aika energisia, tarttee päästää spurttia aika ajoin jotta pysyisi nahoissaan.

        Niillä on oikein hienot villat, pelkkää pitkää aluskarvaa koko koira, päälliskarvaa ei ole kuin selässä, ja näyttelykoirista sekin nypitään veks.

        Sä oot tottunut isoihin koiriin. Newfoundland on niin ihana myös. Isot ylipäänsä.

        Joo, isot koirat miellyttää. Mitä isoompi, sen pareet.
        Näen aika usein yhden koirankuljettajan, kun ajelen kaupunkiin. Mies on luultavimmatusti kaks metriä pitkä ja muutenkin roteva. Hän ulkoiluttaa NIIN, siis NIIN-NIIN pientä koiraa, että se koira on paaaaaljon pienempi kissaa. Oikein ohutjalkainen koiruli. En tiedä rotua, mutta niin pientä en ole toista nähnyt.
        Tämä "pariskunta" on aika veikeän näköinen. Pitkä talutusremmi ja remmin päässä nyrkin kokoinen koira.


    • Pilvipoutaa näyttää olevan.
      Ensi viikolla lähden reissuun. Siellä on kolme koiraa, tätä uusinta en ole vielä nähnytkään, se on beagle. Viime kesänä tullut on se bernhandilainen, sen yhden rotua en muista, aika pieni ja ihan musta.
      Sitten, kun pojantytär vielä tulee koirineen, paikalla on 5 koiraa.
      Kissa siellä viihtyy yläkerrassa, se kun ei moisesta menosta tykkää.
      Minä taas jätän kisuni velipojalle matkan varrella siksi aikaa.
      eppu2

    • tähtäimessäjo

      Mikähän vika tossa naapurin koirassa on kun se jaksaa haukkua taukoamatta aamusta iltaan ? Tekis mieli ampua se.

      • hytinäx1

        Ei ole koiran vika jos se haukkuu, vaan omistajansa ei ehkä jaksa tai välitä pitää siitä huolta. Käyppä omistajansa kanssa palaveri ja sano hänelle suoraan että haukkuminen alkaa häiritä.
        Minunkin seinän takana haukkuu koira, mutta ei koko aikaa. Omistajansa on vanhus, eikä hän enää jaksa touhuta koiransa kanssa kuin ennen. Koiralla ei tahdo enää olla virikkeitä ja kun näkee liikettä asunnon ulkopuolella, räksyttää kaikille muille koirille jotka ovat ulkoilemassa. Joka kerta kun vanhus sitten jaksaa lähtä pienelle kävelymatkalle, koira innoissaan haukkuu niin kauan kuin vanhus on saanut puettua ukovaatteet päällensä. Joskus toiset naapurit, jotka myös eläkeläisiä, ottavat koiran pidemälle kävelylle.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Ei ole koiran vika jos se haukkuu, vaan omistajansa ei ehkä jaksa tai välitä pitää siitä huolta. Käyppä omistajansa kanssa palaveri ja sano hänelle suoraan että haukkuminen alkaa häiritä.
        Minunkin seinän takana haukkuu koira, mutta ei koko aikaa. Omistajansa on vanhus, eikä hän enää jaksa touhuta koiransa kanssa kuin ennen. Koiralla ei tahdo enää olla virikkeitä ja kun näkee liikettä asunnon ulkopuolella, räksyttää kaikille muille koirille jotka ovat ulkoilemassa. Joka kerta kun vanhus sitten jaksaa lähtä pienelle kävelymatkalle, koira innoissaan haukkuu niin kauan kuin vanhus on saanut puettua ukovaatteet päällensä. Joskus toiset naapurit, jotka myös eläkeläisiä, ottavat koiran pidemälle kävelylle.

        Muistui mieleen, kun joskus yli 30senä asuin vuokralla. Onneksi yhtiöstä puolet omisti työnantaja, toisen puolen kaupunki.
        Kun tulin aamuvuorosta ja olisi pitänyt saada nukkua, kamala räksytys läpi talon.
        No meitä vuorotyöläisiä asui siinä enemmistö, joten joku siitä valitti ja yleisesti puhuttiin.
        Räksytys loppui, en tiedä mihin koira meni.
        Kävin siinä puolen tunnin kävelylenkillä. 5 astetta lämmintä, nyt tässä kahvia hörpin ja puolukkapiirakkaa syön, kun aamulla leivoin.

        eppu2


    • Kyllä koirat kivoja on, kun ne vain viitsii kasvattaa. Meidän naapurissa (omakotitalo) oli koira, joka ei koskaan tottunut meihin. Päästi kovan metakan milloin me vain astuttiin pihalle ja vastaantullessakin haukkui meidät. Ja jokaisella riittää selitys sille, miksi oma koira tekee sitä tai tätä..))
      Olen kyllä tuntenut kivojakin koiria, mutta kissaihminen taidan enempi olla. Kissa on itsenäinen, se ei tee itseään tykö ja pärjää pitempään ilman seuraa...

      Ilma on ollut pari päivää aivan huikaiseva. Teen yli tunnin lenkkejä, mutta kipeytän jalkani (uutta minulle). Eppu2 taisi mainita magnesiumin, mikä ei ole ollut minulla käytössä. Otin heti yhden napin..))

      • Koira, jos se on yksin saattaa kokea sitä eroahdistusta. Kissalla se on harvinaisempaa.
        Just tuossa juossut ympäri huushollia kissan kanssa. Se naukuu ja tuojottaa ´´sillä silmällä´´ kun se haluaa leikkiä.
        Katsoin yks päivä jotain ohjelmaa, siinä vaan emäntä teki kauppaa ja löi kassakoneeseen ja kissa seisoi koko ajan hartioilla ja niskassa.

        eppu2


      • 1lesken

        Hoitokoirani on tämän kylän isoin koira kooltaan. Pihoissa ihmiset antavat kissojensa olla vapaasti. Välillä kissat tulevat porteista ulos ja jäävät notkumaan portin pieleen.Kun hoitakoiran ja kissan katseet kohtaavat se on jäätävää tuijotusta. Koira askeltaa reippaasti ja pitää katseensa kaukana olevassa kissassa. Kissa on hievahtamatta paikallaan. Kun ollaan kissasta noin 10 metrin päässä, ottaa kissa jalat alleen ja katoaa sekunneissa talon pihaan ja piiloon. Hoitokoirani. jotenkin ikäänkuin tuhahtaa näille säälittäville kissoille. Olen salaa ylpeä koiran ylimielisestä, rauhallisesta, haukkumattomasta käytöksestä. Vielä kun en kissoja voi sietää, tuntuu kohtaamiset riemullisilta. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Hoitokoirani on tämän kylän isoin koira kooltaan. Pihoissa ihmiset antavat kissojensa olla vapaasti. Välillä kissat tulevat porteista ulos ja jäävät notkumaan portin pieleen.Kun hoitakoiran ja kissan katseet kohtaavat se on jäätävää tuijotusta. Koira askeltaa reippaasti ja pitää katseensa kaukana olevassa kissassa. Kissa on hievahtamatta paikallaan. Kun ollaan kissasta noin 10 metrin päässä, ottaa kissa jalat alleen ja katoaa sekunneissa talon pihaan ja piiloon. Hoitokoirani. jotenkin ikäänkuin tuhahtaa näille säälittäville kissoille. Olen salaa ylpeä koiran ylimielisestä, rauhallisesta, haukkumattomasta käytöksestä. Vielä kun en kissoja voi sietää, tuntuu kohtaamiset riemullisilta. Lesken

        No, sehän on kiva, että löytää oman eläimensä, 1lesken. Mutta ylvästä käytöstä hoitokoiralta. Hyvä, että tuntee oman arvonsa..))


      • 1lesken

        Kylässä on erilaisia ryhmiä lenkkipoluilla. Yksi ryhmä on ikäisiäni naisia. He aina jaksavat kehua hurmurikoiraa ja sanovat kuinka kateellisia ovat, kun minulla on niin uljas lenkittäjä. Hymyssä suin tietenkin heitämme hetulaa. Kun olen kolme kuukautta päivittäin ollut maastossa lenkittäjänä, on oma oloni kohentunut roimasti. Muutama kilo on sulanut, mutta tärkeämpää on mielialan nousu. Jaksan hoitaa omaisteni asioita ja matkustaa heitä tapaamaan. En ole tiennytkään kuinka terapeuttinen koira voi olla. Nyt tiedän. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Kylässä on erilaisia ryhmiä lenkkipoluilla. Yksi ryhmä on ikäisiäni naisia. He aina jaksavat kehua hurmurikoiraa ja sanovat kuinka kateellisia ovat, kun minulla on niin uljas lenkittäjä. Hymyssä suin tietenkin heitämme hetulaa. Kun olen kolme kuukautta päivittäin ollut maastossa lenkittäjänä, on oma oloni kohentunut roimasti. Muutama kilo on sulanut, mutta tärkeämpää on mielialan nousu. Jaksan hoitaa omaisteni asioita ja matkustaa heitä tapaamaan. En ole tiennytkään kuinka terapeuttinen koira voi olla. Nyt tiedän. Lesken

        Uskon tuon, ja onhan sitä moni todistanut, että koira on hyvä terapeutti. Saattaa olla jopa kuormankantaja kun aistii isäntänsä tunteet, ottaa niihin osaa.

        Ja koiran avulla voi tosiaan tutustua uusiin ihmisiin. Ja vaikka sanotaan, että koiran ulkoilluttamista ei lasketa kuntosuoritukseksi, minusta se on sitä. Liikutaanhan siinä ja tuttuni kertoi pudottaneensa peräti 17 kiloa painoa koiralenkkiensä ansiosta.. Siihen eivät välttämättä kalliit laihdutuskonstitkaan yllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      168
      3366
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2822
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2692
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2157
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1997
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1617
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1585
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1538
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1409
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1301
    Aihe