Menneisyyden tapahtumien "näkeminen"

avomielinen.skeptikko

Olen itse kaikenlaiseen yliluonnolliseen skeptisesti suhtautuva ihminen ja katson että useimmissa tapauksissa joissa joku väittää omaavansa yliluonnollisia kykyjä on kyseessä joko tietoinen huijaus tai jonkinlainen mielenterveysongelma. Mutta välillä tulee vastaan juttuja jotka vaikuttavat vakuuttavammilta kuin muut. Yksi melko mielenkiintoinen tapaus on tässä: on ihmisiä jotka sanovat pystyvänsä "katsomaan" mitä tahansa menneisyydessä tapahtunutta asiaa, oli kyse sitten lähimenneisyydestä tai vaikka tuhat vuotta sitten tapahtuneesta, paitsi näkemään ja kuulemaan myös aistimaan mitä joku ihminen on kyseisessä tilanteessa tuntenut jne. Tämä perustuu käsitykseen että kaikki mitä tapahtuu ikäänkuin tallentuu johonkin ja näihin "tallenteisiin" voi nähdä jos sellaisen kyvyn omaa.

Eräs suosittu historiallisten romaanien kirjoittaja on kertonut ihan avoimesti käyttävänsä tätä menetelmää hankkiessaan materiaalia kirjoihinsa, hänellä kun on ystävä joka edellämainitun taidon osaa. Hän esimerkiksi pyytää tätä ystäväänsä katsomaan jotain tiettyä tapahtumaa jonkun historiallisen henkilön elämässä ( hän kirjoittaa romaaneja tunnettujen historiallisten henkilöiden elämästä), miten tämä henkilö on sen asian kokenut jne. Se mitä hänen ystävänsä kautta näistä asioista tulee on kuulemma todella hämmästyttävää yksityiskohtaisuudessaan. Hän tarkistuttaa kaiken esimerkiksi kyseiseen aikakauteen erikoistuneilta historiantutkijoilta ym. ja hänelle on kerrottu että nämä asiat ovat paikkansapitäviä esimerkiksi siinä että näissä "tallenteissa" ihmisten käytös ja ajattelu on aina täysin kyseisen aikakauden tapojen ja mentaliteetin mukaista eikä nykyaikaista. Tieto on myös erittäin yksityiskohtaista, asioita jotka eivät ole mitään yleisesti tunnettua historiantuntien perustavaraa vaan jotain mikä löytyy jostain aikalaislähteestä mutta jonka tietäminen vaatisi jo melkoista perehtymistä esimerkiksi keskiaikaisiin kronikoihin. Ja tällaista harrastusta tällä kirjailijan tuttavalla ei kuulemma ole. Hän on tietänyt asioita joita hänen ei kaiken järjen mukaan pitäisi voida tietää. Tämä henkilö tekee tätä työkseen, hän esimerkiksi auttaa sukututkimusta tekeviä ihmisiä tällä keinolla ja esiintyy ihan omalla nimellään mutta ei muuten pyri julkisuuteen tai sensaatiohakuisuuteen mikä mielestäni on yksi asia joka kertoo siitä että henkilö ei ole ainakaan tietoisesti huijari. Huijarithan yleensä tuovat itseään todella paljon esiin ja mainostavat kykyään.

Minua kiinnostaisikin tietää onko kukaan täällä kuullut tällaisesta ja mitä mieltä olette tästä? Mistä tämä kaikki tulee? Kaikkiin mahdollisiin yliluonnollisiin asioihin kritiikittömästi uskovien vastauksiakin tähän varmasti tulee mutta toivoisin jollain lailla analyyttisempää keskustelua.

43

816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkikäteenjo

Täyttä humpuukia ja sontaa. Ei kukaan älyissään oleva ihminen kuvittele kenenkään tuollaisia ominaisuuksia omaavan.

• Anonyymi00019

Tuota kutsutaan ylivoimaisuus vinoumaksi Dunnig-Kruger-efektiksi. Et tiefä tieteestä hevon paskaa - vaikka lentäisit ilman siipiä, sekin tänä päivänä tieteen mukaan on mahdollista - mikään muu ei ole rajana, kuin ihmisen kyvyt, mutta varmasti tyhmät jäävätkin ilman. En ole tutkinut, että onko tehty tutkimusta, että olisiko yhteydessä AÖäön, mutta voisin kuvitella olevan, ehkä testi olisi vähän rasistinen.

• avomielinen.skeptikko

Minähän en ole henkilö joka suoralta kädeltä lähtee uskomaan näihin. Kyseessä on kuitenkin mielenkiintoinen ilmiö. Mistä se oikein tulee, vaikka se tulisikin täysin ihmisen mielikuvituksesta niin kiinnostavaa olisi tietää miten ja miksi. Jos kyseessä on muuten täysin järkevästi käyttäytyvä ihminen niin vähän eri asiahan on silloin kyseessä kuin esimerkiksi skitsofreniaa sairastava jonka koko todellisuudentaju on hämärtynyt ja joka ei kunnolla pysty huolehtimaan itsestään. Näitä ihmisiä on, aivan tavallisia ihmisiä jotka eivät ole ns. hörhöjä tai ilmiselvästi psyykkisesti sairaita mutta joilla on tällaisia kokemuksia. Kaikki eivät niistä kerro kenellekään juuri siksi etteivät saa mielisairaan leimaa tai joudu naurunalaisiksi.

Tällaisia asioita harvemmin tutkitaan objektiivisesti. Niitä tutkivat jo valmiiksi yliluonnolliseen "uskovaiset" tai sitten niitä ei haluta tutkia tieteellisesti ollenkaan koska siitähän saa huuhaamaineen. Itse olen valmis ottamaan huomioon senkin mahdollisuuden että tässä maailmassa on asioita joita ei pysty nykyisellä tieteellisellä tietämyksellä selittämään.

• Anonyymi00020

Ne eivät ole mitään uskonasioita, aloitus kuulostaa hyvin loogiselta. Katsoin eräönä päivänä päivä ohjelman henkilöiden kyvyistä Yhdysvalloissa esräästä.projektissa, kun heitä testattiin, missä tutkittiin ihmisten kaukonäköä, oli täysin tieteellisesti todistettua, että matkasta riippumatta jotkut koehenkilöt pystyivät tarkasti näkemään maapallon toiselle puolelle pyydettyjä alueita, , ja lukemaan vaikka siellä olevaa tekstiä paperilta.

• Anonyymi00021

TÄLLAISIA ASIOITA TUTKITAAN KOKO AJAN JA TUTKITTU JO MIELETTÖMÄN PITKÄÄN.

• Anonyymi00022

Voi luoja, ei ollut tarkoitus tehdä kovin pitkää matkaa menneisyyteen, mutta nyt tuntuu käyneen niin.

Tiedeperusta näille ja kaikelle on, että tietoisuuden suuri yhtenäiskenttä muodostaa sen kaiken, jonka aistit luovat meille siitä mitä (muka) on päidemme ulkopuolella, ei ole sama kuin olla tietoinen itsestään, ei liity siihen - siihen kenttään kuuluvat kaikki atomeista muodostuva kivistä eläimiin ja kasveihin se on (sisöinen, ei ulkoinen) ja kaikki se on yhteydessä keskenään, mutta kaikilla ei ole yhtälaista tietoisuusarvoa.

Esimerkkinä kasvi osaalaskea viiteen, muistaa kohtalaisen pitkään, tunnistaa lajitoverinsa ja osaa huijata naapuriikasveja. Julkaistu italialaistutkinus ehkä noin 8 vuotta sitten. Kasvien tietoisuus on tällä tasolla. Tietoisuuskenttä selittää esimerkin tekepatian

Nyt tiede tuntee myös peruskentän, missä on kaikki alkuvoimat, sähkö, magnetismi, ydinvoima - eli kaiken sen lähtöpisteen, josta kentästä tietoisuus virtaa meidän suuntaan. Ja tässä etäpäätteesä 'ihminen' sitten tulee ne kyvyt ja kykyjen erot esikke, mihin kukakin pystyy.

SE ON TIETEEN MUKAAN RAJATON POTENTIAALI.

• merkitön.nimi

Kieltämättä kiinnostavaa tuollainen menneisyyden katselu. Omia kokemuksia asiasta ei ole, mutta erilaisista selvänäköisyyden ilmiöistä kerrotaan alan teksteissä paljonkin.

Selittämättömien ilmiöiden torjunta lienee hiljalleen vähentymässä. Melko tarkkana tosin aiheesta kiinnostunut saa olla, jos on aitoja ilmiöitä, niin varmasti on sitten kaikenlaisia satuilevia veijareitakin.

http://yle.fi/uutiset/3-9481631

"Ihmisten yliluonnolliset kokemukset ovat hyvin samantyyppisiä riippumatta aikakaudesta, kulttuurista tai maasta. Uskallan väittää, että näiden kummallisten kokemusten täytyy jollakin tavalla olla keskeinen osa ihmisenä olemista, sanoo Honkasalo."

• Anonyymi00025

No ne ovat se ihminen itse.

• avomielinen.skeptikko

Itsekin uskon että useimmissa tapauksissa kyse on aivan selvästi joko huijauksesta tai ihmisen oman pään tuottamista asioista. Tämän nimenomaisen tapauksen tekee kiinnostavaksi se yksityiskohtien määrä ja tarkkuus jolla hän "näkemiään" asioita kuvailee, hän kuvailee ympäristön, ihmisten ulkonäön, pukeutumisen, millaisia esineitä kyseisessä paikassa on ja tämän lisäksi ihmisten käytöksen ja ajattelun joka on aikakauden mukaista Ja kun kyse on nykyajasta huomattavan kaukana olevasta ajasta niin nykyajan ihmisen on ilman todella suurta aikakauden asiantuntemusta melko mahdotonta tuottaa aidosti sen ajan kulttuurille tyypillistä käytöstä ja ajattelutapaa. Tämä on asia joka esimerkiksi historiallisten romaanien kirjoittajille on usein hyvinkin hankalaa vaikka muuten ko. aikakuden tuntisikin hyvin.

Jos tätä vertaa siihen tekstiin mitä ilmeisen sairailta ihmisiltä tulee niin se on selvästi erilaista. Harhaisten ihmisten kuvaukset harhoistaan ovat tyypillisesti erittäin sekavia, niissä ei ulkopuolisen silmin ole "päätä eikä häntää". Tälläkin palstalla näitä juttuja tulee vastaan. Sairaat ihmiset eivät myöskään hallitse kokemuksiaan, tämä menneisyyttä näkevä ihminen taas ei näe mitään vastoin tahtoaan vaan hänen täytyy tietoisesti mennä jotakin asiaa "katsomaan". Tietenkään en väitä että kyse on ilman muuta aidosta menneisyyden näkemisestä, toki se kaikki voi tulla jostain ihmisen alitajunnasta. Mutta kaikkien tällaisia kokevien sairaaksi tai huijariksi suoralta kädeltä leimaaminen ei ole oikea lähestymistapa.

• Anonyymi00006

Tuskinpa kukaan Sinua lukuunottamatta tuntee.
      Ei ole minullakaan tuollaisia kykyjä.
      Jos olisi, niin näistä ihmisten katoamisista kävisin kertomassa PolPolle - ja joutuisin itse selliin!
      Ja selvittäisin pyramideista kaiken. Samon Göbekli Tepestä, Atlantiksesta, Lemuriasta... Olisihan se hauska tietää asioita, vaan kun tyhmänä synnyin niin tyhmänä kuolen. En oppinut tälläkään kerralla mitään...

• Anonyymi00007

Olen nähnyt unissa historiallisia paikkoja ja esimerkiksi yhden vanhan junanvaunun. Tuo vaunu tuli myöhemmin nähtyä valve-elämässä museoituna.

• Anonyymi00013

Tämä on se sama Brown, joka näki avaruusolentojen saapuvan planeetalle Hale-Bopp komeetan mukana 1997.

• Anonyymi00034

• Anonyymi00009

Koitin löytää ketjua omaan kokemukseeni. Tietäisikö joku missä on? - Minulla on muistissa vikas - muistan liki syntymästä asti. Muistan miten hirveää oli olla siinä avuttomassa tilassa, olla riippuvainen hoidosta, se oli järkyttävää, traumaattista, karmeaa, vasta noin 4-5 vuotiaana helpotti, kun fysiikka oli tarpeeksi hyvä, että pystyin toimimaan, olin kuin aikuinen vauvan kehossa.bonko ketään, jolla on sama kokemus?

• Anonyymi00010

Minä olen normaalista perheestä, ei minua kaltoin kohdeltu - muistan pahimpana asiana vauvana saunan kuumuuden, istua vannassa lauteilla, eikä pysty kertomaan, että miten pahalta se tuntuu.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Minä olen normaalista perheestä, ei minua kaltoin kohdeltu - muistan pahimpana asiana vauvana saunan kuumuuden, istua vannassa lauteilla, eikä pysty kertomaan, että miten pahalta se tuntuu.

Itkin paljon sitä avuttomuuden tilaa. Pitkälti aikuisena tätini kertoi, että miten vauvana aina vaan itkin. Kysyin häneltä, että tuliko teillä koskaan aikuisina mieleen, että itkin, koska minusta tuntui niin pahalta? Hän pysähtyi hyvin vaksvana miettimään toviksi, ja vastasi, että ei, ei heillä tullut mieleenkään. Se juuri kertoo, että miksi se tila oli niin karmea. Miksi aikuiset eivät ymmärrä, jos vauva itkee, hänestä tuntuu pahalta?!

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Itkin paljon sitä avuttomuuden tilaa. Pitkälti aikuisena tätini kertoi, että miten vauvana aina vaan itkin. Kysyin häneltä, että tuliko teillä koskaan aikuisina mieleen, että itkin, koska minusta tuntui niin pahalta? Hän pysähtyi hyvin vaksvana miettimään toviksi, ja vastasi, että ei, ei heillä tullut mieleenkään. Se juuri kertoo, että miksi se tila oli niin karmea. Miksi aikuiset eivät ymmärrä, jos vauva itkee, hänestä tuntuu pahalta?!

Kulkeeko teillä suvussa jonkinasteista vähä-älyisyyttä?

Kyllä jokainen normijärjellä varustettu aikuinen -miksei lapsikin- ymmärtää ja tietää, että vauva itkee koska tuntuu pahalta. Tyytyväinen vauva ei itke.

Eikä tässä ole mitään yliluonnollista.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kyllä jokainen normijärjellä varustettu aikuinen -miksei lapsikin- ymmärtää ja tietää, että vauva itkee koska tuntuu pahalta. Tyytyväinen vauva ei itke.

Ei, ei kulje, eihän minun kokemus ole yhtä kuin totuus. Tieteen mukaan ylipäätään meille ladataan meinneisyys nukkuessamme muistoiksi. Nimittäin menneisyys on vaikea olla olemassa, koska ei ole aikaakaan, joten todellisempi ja oijeampi kysymys on, että miksi minulle on ladatta kyseinen muisto.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Ei, ei kulje, eihän minun kokemus ole yhtä kuin totuus. Tieteen mukaan ylipäätään meille ladataan meinneisyys nukkuessamme muistoiksi. Nimittäin menneisyys on vaikea olla olemassa, koska ei ole aikaakaan, joten todellisempi ja oijeampi kysymys on, että miksi minulle on ladatta kyseinen muisto.

Olen kaksvuotiaasta rekisteröinyt tarkkaan asioita, muistan kun näin ensimmäisen kerran linnun, se oli sorsa, joka nousi maasta lentoon, oli käsittämätöntä, että miten lintu voi lentää kuten keinu, mutta se tekee sen ilman naruja!

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Ja, kuulemna - tuohon pahaan oloon, kyllä minua yritettiin viihdyttää, mutta kun kuulemma mikään ei käynyt eikä kelvannut, eikä auttanut, tulin niin täysin toisesta todellisuudesta.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Totta kai on normaalia, tuttava muistaa, kun alla oleva pahvi painoi selälteen maatessa selkään. Hän on ollut akke vioden silloin.

• Anonyymi00018

Tieteen mukaan elämme niin yliluonnollisessa, että on luonnotonta, että täällä ylipäätään on yhtään mitään.

Esimerkiksi ei ole ainoatakaan esinettä päidemme ulkopuolella, , siellä ei ole mitään, aivot luovat meille muka sen todellisuuden. ja kaikki materia koostuu myös vain samasta aineksesta kuin ajatukset.

Jo satavuotta sitten Albert Einsteinin aikaan todettiin, ettei ole myöskään mitään faktoja luonnonlakeja - ihan mikä tahansa ilmiö on mahdollinen (liittyy atomiyimien toimintaan).

Kaikkia rapahtumia voidaan arvioida vain tilastollisina todennäköisesti. Esimerkiksi tilastollisesti on todennäköisempää, että omena irrottuaan outoaa aladpäin, eikä lähde ylös, mutta se on tieteen mukaan mahdollista.

Ei siis ole enää mitään yliluonnolista edes, kaikki ilmiöt ovat luonnollisia, mutta eivät yhtä todennäköisiä.

Ihmisten ajattelu suhteessa tiedetietoon on sata vuotta jäljessä, jos ei ole yhtään opiskellut, tai tarpeeksi pitkälle tai sopivaa alaa.

• Anonyymi00031

Jos haluat todistaa teoriasi, hyppää kerrostalon katolta ja kieltäydy hyväksymästä alla olevan materian kovuutta. Pitäisi toimia tuon esityksen mukaan.

• Anonyymi00023

Selitin edelle, että mihin kaikki ilmiöt tieteen mukaan perustuvat ja miten syntyvät. On pintaraapaisi.

Löytyy ennen isoin kirjaimin kirjoitettua sanaa POTENTIAALIT

Tulin hupskeikkaa yht äkkiä sata vuotta takaperin....

• Anonyymi00024

Viimeinen katsomani oli italialaisrn aivotutkijan luento, joka koski tieteellisiä tutkimuksia siitä, että miten ihminen pystyy muuttamaan mielen voimalla toisen henkilön verisoluja.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Viimeinen katsomani oli italialaisrn aivotutkijan luento, joka koski tieteellisiä tutkimuksia siitä, että miten ihminen pystyy muuttamaan mielen voimalla toisen henkilön verisoluja.

Olen varmaan elämässäni jokin pioneeri, kun kaikki ilmiöt on tullut koettua myös tieteen ohella live-elämänä, antaa omana kokemuksena asiaan perspektiiviä. Hurjin tunne oli siirtyä suljetun oven läpi. Tai 'siirtyä' on oikea sana vain, kun se ei sisällä aikaa, se on tilanvaihto. Ovi oli turvalukittu, mikä vahvisti tapahtuman todellisuuden.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Olen varmaan elämässäni jokin pioneeri, kun kaikki ilmiöt on tullut koettua myös tieteen ohella live-elämänä, antaa omana kokemuksena asiaan perspektiiviä. Hurjin tunne oli siirtyä suljetun oven läpi. Tai 'siirtyä' on oikea sana vain, kun se ei sisällä aikaa, se on tilanvaihto. Ovi oli turvalukittu, mikä vahvisti tapahtuman todellisuuden.

Toivokaa nyt kuitenkin itse, ettei teistä tulee mitään ilmiöiden 'etäpäätettä' (liittyy tiedeselitykseen edellä), ei se elämä ole mitään mukavaa ja kivaa, etteivät asiat pysy niillä paikoillaan kuin kuuluisi.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Toivokaa nyt kuitenkin itse, ettei teistä tulee mitään ilmiöiden 'etäpäätettä' (liittyy tiedeselitykseen edellä), ei se elämä ole mitään mukavaa ja kivaa, etteivät asiat pysy niillä paikoillaan kuin kuuluisi.

Ylipäätään tässä on sellainen käsiteongelma, että ihminen hahmottaa kaiken itsensä ulkopuolelle, ja itsensä irti siitä ikään kuin sivustakatsojan rooliin, kun todellisuudessa kaikki se onkin vain ihmisen sisäpuolella - mitään ei ole ilman havaitsijaa.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Mutta tällä kohdalla ilmiöissä tulkaan merkityksen ja tarkoituksen pohdintaan, kuten synkronisiteetti.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Ylipäätään tässä on sellainen käsiteongelma, että ihminen hahmottaa kaiken itsensä ulkopuolelle, ja itsensä irti siitä ikään kuin sivustakatsojan rooliin, kun todellisuudessa kaikki se onkin vain ihmisen sisäpuolella - mitään ei ole ilman havaitsijaa.

Siis Kuu ei ole taivalla silloin, kun kukaan ei katso sitä?

• Anonyymi00032

- Kun katsot tähtitaivasta yöllä, katsot menneisyyteen.
      - Kun katsot aurinkoa päivällä, katsot menneisyyteen.
      - Kun katsot mitä tahansa, tai kuuntelet mitä tahansa, saat informaatiota menneisyydestä, sillä valolla ja äänellä on nopeus/s.
      Oliko tämä sinulle yllättävä tieto.

• Anonyymi00033
      • Anonyymi00035

Tulevaisuus muuttaa siis menneisyyttä? Eikä tässä juuri tule nyt se ilmiö, ettei menneisyys olekaan "tosi"?

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Tulevaisuus muuttaa siis menneisyyttä? Eikä tässä juuri tule nyt se ilmiö, ettei menneisyys olekaan "tosi"?

Kun on pohdittu simulaatioteoriaa, niin jo vuosia sitten oli YLE tiede, "Entä jos sinä olet simulaatio?"-uutinen, missä Bonnin yliopiston tutkijat löysivät anomalioita meidän todellisuudesta, jotka viittaavat siihen, eikö tuo retrokausaalisuus viittaisi myös siihen liittyen kvanttifysiikkaan ja atomiytimiin.

On myös tosi hyvä - ja hauskakin - fyysikon luento fyysikoille, tuosta tietoisuuden kentän ideasta, löytyy youtube, Peter Russell "Tietoisuuden ensisijaisuus" - luento on oikein hyvää lähtötietoa pohdiskeluun, suomen kielinen tekstitys.

Meneeköhän retrokausaalisuuteen myös identtisten kaksosten tutkimus, kun toinen kaksosista saa fyysiset reaktiot (testattu valheenpaljastuskoneella) - pulssin tiheys, verenpaineen nousu - ennen kuin toinen kaksosista on pelästytetty?

En muista, että miten paljon aikaisemmin viesti tuli, ennen itse tapahtumaa, mutta ero oli selkeä, tässä ei kuitenkaan mennyt tapahtuma muutu.

Miten menneisyyden muuttuminen voidaan retrokausaalisuudessa edes havaita?

• Anonyymi00038

En ihan tuota "maallikkoselitystä" niele kaksoisrakokokeelle, vaikka ymmärrän, ettei sen "mystisyyttä" voidakaan alleviivata, mutta koska jopa Albert Einstein Suuri on rohjennut todeta ääneen, ettei hän usko Jumalan (ei uskontoon liittyen) heittävän universumilla noppaa, niin ilman ylimaallista älyä, me emme voisi edes pohtia simulaatioteoriaa - mikä se sitten onkin, se on toinen juttu.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

En ihan tuota "maallikkoselitystä" niele kaksoisrakokokeelle, vaikka ymmärrän, ettei sen "mystisyyttä" voidakaan alleviivata, mutta koska jopa Albert Einstein Suuri on rohjennut todeta ääneen, ettei hän usko Jumalan (ei uskontoon liittyen) heittävän universumilla noppaa, niin ilman ylimaallista älyä, me emme voisi edes pohtia simulaatioteoriaa - mikä se sitten onkin, se on toinen juttu.

On olemassa kuitenkin jokin voima, joka tekee valintoja, muuten eläisimme kaaoksessa, ja tämä on nyt koko suuren tietoisuuden yhtenäiskentän perustanakin, mistä kaikki ilmiöt syntyvät.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

On olemassa kuitenkin jokin voima, joka tekee valintoja, muuten eläisimme kaaoksessa, ja tämä on nyt koko suuren tietoisuuden yhtenäiskentän perustanakin, mistä kaikki ilmiöt syntyvät.

Tekoälykin nikottelee aiheesta puhuen "ympäristövaikutuksista', ja sitten kuitenkin ottaa huomioon "ulkopuolisen toimijan", onpa tämä kuuma peruna! No, tekoälyä voi pyörittää eestaa halutessaan.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Tekoälykin nikottelee aiheesta puhuen "ympäristövaikutuksista', ja sitten kuitenkin ottaa huomioon "ulkopuolisen toimijan", onpa tämä kuuma peruna! No, tekoälyä voi pyörittää eestaa halutessaan.

Kaksi tilannetta, kaksi henkilöä jää auton alle - toinen kuolee ja toinen pelastuu kuin 'ihmeen kaupalla", ja syytä tähän ei voida millään matemaattisella tarkkuudella laskea, se oli vain ihme - se tilastollinen poikkeama, kun kausaalisuus jo sata vuotta sitten muuttuikin vain tilastolliseksi todennäköisyydeksi.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Joko laiton maailmakuulun kvanttifyysikko. Michio Kakun sanat - vastaavat Einsteiniä?

"Uskokaa minua, olen aivan varma, ettei mitään sattumaa ole, vaan ylimaallinen äly on luonut säännöt ja lait minkä mukaan tämä toimii".

Ja nyt ei ole kyse mistään luonnonlaeista, koska ei ole kausaalisuutta, ainoastaan tilastollinen todennäköisyys.

Voisivatkohan lait olla filosofisia?

• Anonyymi00044
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Kaksi tilannetta, kaksi henkilöä jää auton alle - toinen kuolee ja toinen pelastuu kuin 'ihmeen kaupalla", ja syytä tähän ei voida millään matemaattisella tarkkuudella laskea, se oli vain ihme - se tilastollinen poikkeama, kun kausaalisuus jo sata vuotta sitten muuttuikin vain tilastolliseksi todennäköisyydeksi.

Kaksosveljekset, taisivat olla jo 70 v paikkeilla Raahen seudulla. Toinen veljeksistä jäi polkupyörällä auton alla je kuoli. Toiselle kävi sama juttu alle tunnin päästä vajaan kilometrin päässä ensimmäisestä eikä tämä toinen ollut saanut vielä mitään tietoa ensimmäisen kohtalosta. Oli aikanaan lehdessä pikku-uutinen.
        Oliko tämäkin siis tilastollinen poikkeama?

• Anonyymi00037

Vieläkö, muuten, käytetään parapsykologia termiä, se kuulostaa vähän vanhanaikaiselta jaolta nykyiseen tieteen tietämään ilmiökenttään?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      283
      3522
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      22
      1958
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      41
      1603
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      84
      1451
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      143
      1139
    6. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      75
      1115
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1044
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      91
      928
    9. Kannattaa ymmärtää se asia

että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.
      Tunteet
      210
      811
    10. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      747
    Aihe