"Ihmisestä ei tule suomalaista vain, koska hän sattuu syntymään tänne Pohjolaan. Hänestä tulee suomalainen, koska hän omaksuu suomalaisuuden; kulttuurin, arvot, tavat ja elämäntyylin, joiden ansiosta hän navigoi yhteiskunnassa, ja joka antaa hänelle mahdollisuuden rakentaa omaa elämäänsä valitsemassaan ammatissa."
Kenen suomalaisen tekstiä?
Suomalaisuus
41480
2Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Nyt sinä siellä pohjoisessaNainen siellä laita viesti!
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Mahdatko ymmärtääEttä olet samassa korissa kaikkein rakkaimpien kanssa. Öitä.
- Tunnetko piston sydämessäsiTunnetko piston sydämessäsi?
- Hyttikallion koulu homeessaHyttikallion koulu on homeessa ja opettajat on painostettu olemaan hiljaa asiasta, myöskään mitään korjauksia ei ole tehty, vakavia tapaturmia tapahtunut kun turvavälineet ovat lähteneet irti yms. Ilmeisesti halutaan kä…
Vastaukset 41
Vanhimmat
Kuka tahansa.
Paitsi ei Kanta-Suomalainen.
H.
Ehkä mielensäpahoittajan tekstiä?
Heitän yhden nimen, Sauli Niinistö
toivotan hyvää kalevalanpäivää
kohta kaivan kalevalan esiin ja
luen ainakin yhden värssyn
tai ehkä kaivankin kanteletaren...
Kalevalassa Lemminkäisen äiti rientää auttamaan poikaansa, joka on haavoittunut:
"Kourin helmansa kokosi, käsivarsin vaattehensa.
Pian juoksi matkan pitkän, sekä juoksi jotta joutui:
mäet mätkyi mennessänsä, notkot nousi, vaarat vaipui,
ylhäiset maat aleni, alhaiset maat yleni..."
Äidinrakkauden kuvausta.
Alun sitaatti on Alpo Suhosen.
veikkaan santeri alkiota
Kalevalan varhaiskasvatusta
kovan onnen Kullervoakin...
"Sinisukka äijön lapsi,sai tuosta elelemähän
Alla varjon vanhempien; Ei saanut älyämähän,
Miehen mieltä ottamahan, Kun oli kaltoin kasvateltu,
Tuhmin lasna tuuiteltu Luona kalton kasvattajan,
Tuon tuhman tuuittajan."
*
Kun aikoinani Kuusamossa jänistä jahtasin
olo oli kuin Mielikillä, metsän emännällä...
"Siniviitta, viidaneukko,
mieluinen metsänemäntä.
Anna tie, avaa portti
minun metsällä käydessä."
Mä veikkaisin Elias Lönroth.
Tai Samuli Paulaharju.
Ylläolevat sanat on kuin heitelty maantietä pitkin ,ne on kehitelty ihmiselon ihanuuresta ja karvaudesta.
Epäilisin että joku kolmesta töräpäästä ne lausui kun tuuli kävi heidän ylitseen.
Yhreksi sanojaksi on myös epäilty hota leenan poikaa joka kasarmin kentällä seisoi yhreksän miehen saappaissa manilla köysi kaulassaan .
Mutta kuka käyttäisi sanaa navigoida? Kalevalan päivänä?
Akseli Callen-Kallela kuvitti?
Adolf Erik Nordenskiöld?
Tietenkin voisin kuulla Urkin äänen.
Häiritsee, häiritsee, häiritsee....
Anna 5 pisteen vihje
Mut hyvä sana se on.
Sanopas toinen yhtä hyvä, mikä voisi olla sen synonyymi
ja siis korvata sen kokonaan!
Navigare necesse est.
Ei sanassa vikaa. Mutta kun arvuuttelin henkilöitä, ei navigoida sana
natsannut mielestäni muihin kuin Nordenskiöldiin.
Navigointi on saanut uusia merkityksiä.
Siks.
Mielessä pyörähti jotenkin nimi J. Tervo joka saattaisi olla oikean vastauksen suuntaan.
Oikea vastaus on jo kerrottu ylempänä.
anna ny lasten leikkiä ,älä pilaa iloa.
Nää lapset on kärsimättömiä...
Oikea vastaus siis ON:
Aloituksen sitaatti on Alpo Suhosen.
"Ihmisestä ei tule suomalaista vain, koska hän sattuu syntymään tänne Pohjolaan.
Hänestä tulee suomalainen, koska hän omaksuu suomalaisuuden; kulttuurin, arvot, tavat ja elämäntyylin, joiden ansiosta hän navigoi yhteiskunnassa, ja joka antaa hänelle mahdollisuuden rakentaa omaa elämäänsä valitsemassaan ammatissa."
Hölynpölyä. Suomessa suomalaisista vanhemmista syntynyt on ilman muuta tämän maan kansalainen juuriaan myöten heti synnyttyään ennen kuin on omaksunut yhtään mitään. Suomalaiseksi voi tulla tietysti muunkin laisilla kriteereillä jos haluaa ja omaksuu kaiken, mikä tekee suomalaiseksi.
Rasistisia suomalaisia kuunnellessa ei vain mitenkään voi ja jaksa ymmärtää miksi joku haluaisi tulla suomalaiseksi.
en millään voi ja jaksa ymmärtää, vaikka oikein yrittäisinkin.
ooooooo
Sinulla on varmaan täytynyt olla kauheat vanhemmat??
o
Mitä tekemistä sillä on vanhempieni kanssa että suomalaiset ovat ällöttävän rasistisia? Vanhempani joka elää ei ole sellainen eikä hänkään ollut, joka on muuttanut jo majaa tuonpuoleiseen.
Tekopyhänä tyyppinä sanot "ettet vihaa", vaikka kaikesta mitä kirjoitat, huokuu viha.
Eikä huou. Jos sun mielestä huokuu, mieti vain omat vihasi, joita koetat piilotella. Tiedätkö mitä tarkoittaa sanonta: "totuuden puhujalla ei ole yösijaa". Jos et kestä että sanotaan niin kuin asia on, niin ei se mun moka ole.
Minä en myöskään ole samaa mieltä, ennenkuin joku määrittelee mitä on olla "suomalainen". Miten suomalainen poikkeaa (edukseen) kaikista muista maapallon ihmisistä? Miten hän on ainutlaatuinen jossain?
"Paloma.se.co"
Suomalaisuuden määritelmä menee näin:
Hän on suoraan jälkeläinen kristilliselle avio-parille, jotka ovat kuolleet ennen vuotta 1809.
H.
Ja tää on jotenkin muista kansalaisuuksista poikkeavaa tai ainutlaatuista maailmalla?
"Paloma.se.co"
Siihen en ota kantaa tässä.
Vastasin vain pyyntöösi.
-
Ps. Huomaa että otin huomioon Ruotsalaisuuden. :)
Jotenkin tunsin sen velvollisuudekseni.
-
Tule puolustamaan minua.
Musa-aloituksessani riehuu se sama ylä-mäki-mummo :)
H.
Mikä ihmeen ylämäkimummo? Ei puuskututa.
Ethän nyt voi luokitella itseäsi poloksi alamäkipapparaiseksi.
Riehumista? Hih? Ei-eleganttia? Inhaa epäilyä?
Kyllä tässä muutkin ikääntyessään, old-aget joutuu samaan operaziooniin. Eilinen (komea) silmälääkäri sanoi, että jotain relaxanttia antavat ja fiu, homma hoidettu.
Millaiset lasit tässä vaiheessa saan? Vaaleanpunaiset?
Tai niissä on hionnat pielessä, kun katse vähän harhaili.
Suomalainen eroaa monista muista kansallisuuksista siinä,
että on rehellinen ja luotettava, ahkera ja kunnon ihminen.
En ajatellut, että olisi ollenkaan tarkoitettu sitä, mistä vanhemmista syntyy.
Eli käännetään ajatus. Entä jos syntyy täysverisistä suomalaisista, muutetaan muualle , kun on vauva, tulee isona takaisin, istuuko tähän suomalaisuuden kuvaan, mitä aloituksessa sanotaan.
Joku, joka on syntynyt, vaikka vierasmaalaisista vanhemmista, mutta koko ikänsä täällä asunut, lie enemmän suomalainen.
Tähän tapaan juoksi minun ajatus aloituksesta.
"eppu2"
Jankuti.
Suomalaisuuden määritelmä menee näin:
Hän on suoraan jälkeläinen kristilliselle avio-parille, jotka ovat kuolleet ennen vuotta 1809.
H.
Maailma muuttuu, määritelmätkin muuttuu.
Tule nyt vaan tänne 2017-luvulle.
Jankuti vaan itsellesi.
"eppu2
Vieläkinkö.
Vaan eipä muutu ihmisen historia.
Suomessakaan.
Valhe kyllä muuttuu.
Päivittäinkin.
H.
Eipä kukaan kai pysyty mennyttä muuttamaan, mutta tulkintaa kyllä löytyy ristiin rastiin.
Valhe kyllä muuttuu?
Miten valhe muuttuu, toiseksi valheeksiko?
http://blogit.iltalehti.fi/alan-salehzadeh/2016/10/16/uskokaa-pois-islamistit-soluttautuneet-suomeenkin/
Kaikki muuttuu, eikä mene kauan.
Luulempa, että monet uskovat ja jotkut ovat oivaltaneet asian jo kauan sitten.
Kyllä viranomaisten pitäisi tarkentaa suhtautumistaan asiaan.
On se vähän kumma, että ulkopuolelta Suomen meille kerrotaan, että teitä on vakoiltu jo monta vuotta. Tietysti aina on vakoiltu aina ja kaikkiallla, mutta miksi emme itse sitä havainneet.
Siksi,
että itse olemme rehellisiä,
luotamme ihmisiin liiaksi.
. . .
Maailman 10 parasta lentoasemaa on valittu, Suomen Helsinki-Vantaa on 1. ykkönen,
kaikkein paras.
"Ihmisestä ei tule suomalaista vain, koska hän sattuu syntymään tänne Pohjolaan.
Hänestä tulee suomalainen, koska hän omaksuu suomalaisuuden; kulttuurin, arvot, tavat ja elämäntyylin, joiden ansiosta hän navigoi yhteiskunnassa, ja joka antaa hänelle mahdollisuuden rakentaa omaa elämäänsä valitsemassaan ammatissa."
Suomalainen eroaa monista muista kansallisuuksista siinä,
että on rehellinen ja luotettava, ahkera ja kunnon ihminen.
12
Suomenruotsalainen
' tumma' perhe asuu ruotsinlaivalla, on viikon Ruotsissa,
sitten taas Suomessa
ja nostaa työttömyyskorvaukset molemmissa maissa.
Samoin muut sosiaaliavustukset täysmääräisinä.