Hyväksyttekö armokuoleman?

elämän.valttikortit

"Kansalaisaloite eutanasian eli armokuoleman laillistamiseksi eduskunnan lähetekeskustelussa tänään."
"Aloitteentekijät arvioivat, että mahdollisia armokuolemaa haluavia on muutama sata vuosittain."

Mitä mieltä olette armokuolemasta? Puolesta, tai vastaan.
Tähän saa laittaa positiiviset ja negatiiviset mielipiteet, sekä perustelut. Myös aiheeseen liittyvät musalinkit käy.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201703022200079240_pi.shtml

22

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen varovaisesti vastaan...ei kuitenkaan voida täysin tietää onko ihminen henkisesti siinä kunnossa, että tietää mitä haluaa.

      • pieni.kysymys

        Hei muuten, sopisiko että alan taas perseilemään nikilläsi?


    • elluhalloyb

      HYVÄKSYN
      Ehdottomasti..
      Jokaisella pitää olla oikeus määrätä itsestään....Kärsimyksellä on rajat.....(*_*)

    • lUOJAA, OTA MINUT JO POIS! Ota ainakin capslock pois
      Hiljaa!

      Suosikkipäiväni ovat: Lauantai, sunnuntai, lomapäivä, rokulipäivä, uudenvuodenpäivä, joulupäivä, palkkapäivä, pääsiäispäivä, itsenäisyyspäivä.

      • mitään_muuta--

        .

        "Mitään muuta pakkoa ei ole kuin # KÖYHÄN KUALEMA #"

        har-har-har-har-har

        .


    • Fkwemfkwfmkldfmksldf

      Tottakai hyväksyn, jo siltä pohjalta että mielestäni ihmisen elämä kuuluu hänelle itselleen ja siitä että onko eläminen elämisen arvoista pitäisi olla ihmisellä se viimeinen sana - ei muiden moraalilla, muiden eettisellä koodistolla tai muiden "kokemuksella oikeasta".

      Nimittäin; Jos elämä ei ole omasi ja päätäntäsi alla - se on jonkun muun päätöksenalainen. Vaadin saada tietää KUKA tai MIKÄ on oikeutettu päättämään minun elämästäni ja kärsimyksestäni? Vaadin sen ihmisen tilille välittömästi. Jos se en ole minä - se on joku muu. Kuka? Jos tätä "jotain muuta" ei voida osoittaa olen se minä itse ja vaadin oikeuksiani elämääni ja kuolemaani ja elämä-kokemukseni merkityksellisyyden ja kärsimykseni määrän itse-mitallistamiseen täysin itselleni.

      Jos puolestaan valta annetaan "Jollekulle muulle" - VAADIN OLLA TUO JOKU MUU. Sen pitäisi olla minä joka määrää muiden elämästä. Minä vaadin olla tuo joku-muu jos sellainen ihminen kerran on olemassa. Minä vaadin päättää SINUN elämästäsi, sinun kärsimyksestäsi, sinun arvoistasi - jos sellainen toisten puolesta päätäntä on kerran OK. Perusteena tälle käytettäkään vaikka sitä että keksin olla ensimmäinen joka tämän oikeuden keksii ottaa itselleen; nopein ehtii ensin.

      Jos minä en saa päättää sinun asioistasi, sinun elämästäsi ja kuolemastasi ja kärsimyksestäsi - niin miksi sinäkään - tai kukaan "sinuus" (eli ei-minuus) myöskään omaa sen oikeuden? Tällöin eutanasiassa oikeus on ihmisellä itsellään ja sitä ei voi pois ottaa ja kysymys on vain avusteisuuden kysymyksestä. Avusteisuudelle voidaan luoda rajat ja se on ok, mutta oikeus kuolla haluamallaan tavalla on luontainen oikeus ja siinä auttaminen on luontevaa.

      Lisäksi eutanasia tulisi myös koskettaa erikoistapauksissa taviksiakin - eli kun ollaan erämaassa ja toinen on kuolemassa erittäin todennäköisesti ja erittäin kivuliaasti niin armokuoleman ei pitäsi olla kielletty tavikseltakaan maalaisjärjen kautta miellettynä tarpeena, väärinarvion huomion kanssakaan. Lääkäri ei ole sen enempää pyöveli kuin kukaan meistä muutenkaan. En jätä suoliin ammuttua kaveria kitumaan taistelutanterelle kahdeksi päiväksi vain siksi että tohtorinpaperit jäi lukematta.

    • Kyl kyl, päättäköön jokaine elämästään iha ite

    • IL:n linkissä mainituilla ehdoilla hyväksyn. Mikäli näitä ehtoja käydään muuttamaan, ja/ tai lisäämään, tai ehdoista lipsutaan, siinä tapauksessa varaan itselleni oikeuden muuttaa mielipidettä.

    • Tahvo52

      Kyllä hyväksyn jos kaikki muut vaihtoehdot ovat käyty läpi monelta kulmalta. Itse olen nähnyt kurjuutta ja kuolemaa aivan riittävästi omien sukulaisteni kanssa. Liian nuorena näin liikaa kärsimystä jonka lopputulos oli jo tiedossa.

      Kokemusta on sen verran että ainakin syöpätaistelujen kanssa loppuvaiheessa voidaan sopia hoitavan lääkärin kanssa miten hoito etenee. Voidaan "sopia" että kivunlievitys on riittävä mikä voidaan teoriassa tulkita niin että morfiinia annetaan niin suurina annoksina että henki lähtee jo sillä.....hyvin armollinen tapa nukkua pois!

    • Noilla kriteereillä mitä oli nuo 11 kohtaa, kyllä hyväksyn. Lemmikillekin suodaan armokuolema, jos sitä ei voida enää auttaa. Miksi ihmistä pitäisi kiduttaa?

      • ei.voi.käsittää

        Miksi riehut näillä palstoilla kun olet yleinen pilkan aihe vuodesta toiseen?


      • ei.voi.käsittää kirjoitti:

        Miksi riehut näillä palstoilla kun olet yleinen pilkan aihe vuodesta toiseen?

        Riehun? Keskustelu on nykyään riehumista vai? Minunko pitäisi hävetä ja paeta, jos joku pilkkaa? :)

        Ei se niin toimi.


      • fgdhjk

        Kuinka moni koira on pyytänyt eutanasiaa kun ei itse siihen pysty? Vittu, mitä oman moraalisuuden pönkittämistä tuollainen puhetyyli. Puhukaa asioista suoraan.

        Ja kannattaa ihmistenkin kohdallatehdä ero avustetun itsemurhan ja armokuoleman välille. Toinen on ulkopuolisen päättämä murha.


      • fgdhjk kirjoitti:

        Kuinka moni koira on pyytänyt eutanasiaa kun ei itse siihen pysty? Vittu, mitä oman moraalisuuden pönkittämistä tuollainen puhetyyli. Puhukaa asioista suoraan.

        Ja kannattaa ihmistenkin kohdallatehdä ero avustetun itsemurhan ja armokuoleman välille. Toinen on ulkopuolisen päättämä murha.

        No vitustako minä tiedän kuinka moni koira, mutta kyllä ne vaan tulee se katse silmissään työkke, kun tietävät että elämä alkaa olemaan tässä. Siis koiratkin.

        Armo on yhtä kuin lupa. Minä en tiedä mistä murhista höpötät, mutta onpa se sitten pyydetty tai päätetty, armoa kuitekin kun mitään ei enää ole tehtävissä asioiden korjaamiseksi.


    • Fewklfkldsmklsfm

      Miksei tätä armokuolema-systeemiä voi ilmaista ennalta? Haluan armokuoleman jos tietyt ehdot täyttyvät - riippumatta siitä pystynkö siinä vaiheessa antamaan sille hyväksyntäni vai ei.

      Tällöin siis jos ajatellaan TASAVERTAISUUDEN kannalta - niin vain ihmsillä jotka kärsivät ja jotka pystyvät kärsimyksensä ilmaisemaan ovat oikeutettuja armokuolemaan. Tämä ei ole tasavertaista niiden kannalta jotka kärsivät mutteivät pysty kärsimystään ilmaisemaan.

      Tämän takia olisi syytä myös sille että ihmisille annetaan oikeus määritellä missä olosuhteissa he tulisivat haluamaan armokuoleman, vaikka he TÄLLÄ HETKELLÄ olisivat täysissä ruumiin ja sielun voimissa vailla mitään sairautta tai kärsimystä. Koska se on status quo joka voi muuttua - ja muuttuukin koska sitähän vanheneminen ja pois haipuminen usein on.

      Minulla on vahva halu Elää ja kokea asioita - mutta juuri tuosta halusta nousee myös jo ennakoiva kärsimyskokemus - ymmärrys siitä että kärsisin suuresti tilanteessa jossa minua estää jokin fyysinen tila - tai miksei henkinenkin tila - Elämästä. En arvioi elämänlaatuani ja elämäkokemustani pulssin ja hengityksen kautta - antaisin 10 vuotta sydämensykettä ja hengitystä pois jos saan sen sijasta päivän MERKITSEVÄÄ Elämää. En koe olevani "oleskelija" ja vielä vähemmän "Kärsien oleskelija".

      Miksi siis eutanasiassa ei ole harkintaa ihmisen todelliselle autenttiselle itse-kokemukselle, laadulliselle kriteeristölle jonka voi olemassaololleen asettaa vaikka heti? Miksi eutanasian pitää olla "toivoon perustuva" - eli toivoa olevansa riittävän kärsivä ja riittävän tajuissaan/tolkuissaan että ymmärtää sitä pyytää? En koe sitä turvalliseksi vaihtoehdoksi - koen sen riskialttiiksi vaihtoehdoksi koska se sisältää potentiaalisen tarpeettoman ja vältettävän kärsimyksen lähteen - jolle voisi halutessaan jotain vaikka juuri nyt ja juuri tässä; luoda ne itseään koskevat rajat ennalta.

      Mielestäni itsemurha on edelleenkin funktionaalisempi kuin "raskaasti ehdollinen eutanasia". Jos ehdot eivät täyty voi olla liian myöhäistä tehdä itsemurhaa. Siksi itsemurha ennakoiden on edelleen rationaalinen vaihtoehto - koska en voi rakentaa itselleni "exit plan" tyylistä ratkaisua joka sisältää säädyllisen eutanasian tietyillä kriteereillä - olin minä paikalla sitä pyytämässä tai en.

      • Niinpä, jos nyt päädyt kasviksena petiin, etkä näin ollen enää pysty ilmaisemaan halusi kuolla pois. Olisi hoitotahtoon kirjattava nämä kriteerit joiden puitteissa avustettava lähtö voitaisiin toimittaa. Omaisetkaan eivät hirmu herkästi päästä pois, koska ne tunteet ja jos se vielä siitä virkoisi ajaa pitämään ihmisiä toisinaan kohtuuttomankin kauan tilassa, jossa kukaan ei voi taata etteikö hän kärsi koko sen ajan.


    • Sittingcow

      Eiköhän fyysisen kivun lievittämiseen ole jo riittävästi keinoja, ettei ihmisen tarvitse kärsiä aivan mahdottoman paljon? Ja henkisen kivun vähentämiseen voimme me kaikki vaikuttaa olemalla ystävällisempiä toinen toisillemme.

      Ehkä jossain tapauksissa armokuolema olisi paikallaan. Uskoisin kuitenkin, että myös useimmat kroonisesti sairaat haluavat elää. Elämänhalu on ihmisessä niin vahva.

      Eipähän nykyisessä tilanteessa yhdenkään lääkärin tarvitse toimia murhaajana.

      • Fwefmklweklsdfmklfmkl

        "Elämänhalu on ihmisessä niin vahva."

        Puhu puolestasi. Eutanasia tarkoittaa sitäkin että sinulla on oikeus elämänhaluusi ja pitää kiinni elämästäsi päätökselläsi.

        Voit kuitenkin puhua vain omasta puolestasi; älä tule kertomaan muille mikä heidän olonsa, kärsimyksensä ja elämänhalunsa on.

        Jos sinulla on oikeus määritellä muita - niin minä vaadin - ja otan - välittömästi samantasoisen oikeuden määritellä sinut. Määritelen sinut mielipiteiltäsi ja arvomaailmaltasi merkityksettömäksi ja sinun ei pidä saada päättää mistään toisia koskevista asioista - koskaan.

        Vieläkö tekee mieli päättää minun puolestani arvoja, näkemyksiä ja asiota häh?

        ps. Se lääkäri eutanasiaroolissaan ei ole murhaaja, vaan hän on henkilökohtainen avustaja ja ihmisen perimmäisen itsemääräämisoikeuden takaaja ja konkretisoija.


    • Elvyttämiskielto on eräänlaista eutanasiaa...on niin paljon asioita mitä pidetään epäeettisenä. Mutta samaan aikaa toteutetaan toisaalla tavalla jos toisellakin. Riittävästi lääkitystä ajaa saman asian kuin eutanasia, vain vaatien usein huomattavasti pidemmän ajanjakson ennen kuin ihmisestä tulee loppu. Lääkkeet lopettaa ihmisen kyllä varmasti. Muistan pappani viimeiset ajat sairaalassa. Lääkäri totesi, että ihmeen kauan kestää, kun on sitkeä sydän vaikka tuollaisen lääkmäärän saa päivittäin. Tajusin että loppuhan siitä tulee niinkin. Ja voiko väistämätöntä välttää? Kuolema kuuluu elämään.

      Ja voidaanko henkistä kärsimystä vähätellä fyysisen varjolla? Ihminen on kokonaisuus. Puhutan, että henkinen väkivalta on pahempaa kuin fyysinen, mutta sitten samaan aikaan sanotaan että ihmisen pitäisi kestää henkistä kärsimystä, koska?

      Niin tai näin. On hyvä tajuta koska on reilumpaa hyväksyä kuolema, kuin pitkä ja hidas kituminen.

      • Fwefkmsddfsmklfsfd

        Kristilliseen moraaliin on myös turha nojata koska supersankari J itse teki effekteiivisesti itsemurhan. Varmaankin se ristiriipunta on jäänyt kansakunnan tajuntaan jonkinlaisena pakkokärsimyksenä josta tulee jonkinlainen kiero fyysisten toimintojen absoluuttinen kunnioittaminen kärsimys-kokemusta glorifioimalla.

        Koska sitähän kristinusko lietsoo; kärsimyksen glorifiointia.

        Toisaalla sitten Helleenisen kulttuurin - sivistysken kehdon - yksi vapausprinsiipeistä oli että itsemurhan sai tehdä jos sitä halusi. Ei tarvinnut ilmaista syytä. Ainoa mitä piti järjestää on se että oma rooli yhteisössä tuli suoritetuksi ja että esim. perheellä oli elanto tai tärkeälle vaikuttajalle valittu ja koulutettu seuraaja, eli yhteisö tai perhe ei saanut jäädä aivan tyhjän päälle. Kun tämä oli hoidettu auttavasti neuvosto ojensi myrkkypullon ja toivotti elämänsä loppua toivovalle hyvää matkaa tuonpuoleiseen.


      • Fwefkmsddfsmklfsfd kirjoitti:

        Kristilliseen moraaliin on myös turha nojata koska supersankari J itse teki effekteiivisesti itsemurhan. Varmaankin se ristiriipunta on jäänyt kansakunnan tajuntaan jonkinlaisena pakkokärsimyksenä josta tulee jonkinlainen kiero fyysisten toimintojen absoluuttinen kunnioittaminen kärsimys-kokemusta glorifioimalla.

        Koska sitähän kristinusko lietsoo; kärsimyksen glorifiointia.

        Toisaalla sitten Helleenisen kulttuurin - sivistysken kehdon - yksi vapausprinsiipeistä oli että itsemurhan sai tehdä jos sitä halusi. Ei tarvinnut ilmaista syytä. Ainoa mitä piti järjestää on se että oma rooli yhteisössä tuli suoritetuksi ja että esim. perheellä oli elanto tai tärkeälle vaikuttajalle valittu ja koulutettu seuraaja, eli yhteisö tai perhe ei saanut jäädä aivan tyhjän päälle. Kun tämä oli hoidettu auttavasti neuvosto ojensi myrkkypullon ja toivotti elämänsä loppua toivovalle hyvää matkaa tuonpuoleiseen.

        Niin, kyllä uskonnoilla on osansa tässäkin näytelmässä. Nimenomaan juuri tuossa moraalisessa merkityksessä, josta kirjoitat. Ja glorifioinnissa.

        Mutta Helleenit olivat tietyllä tavalla vapaita kaikessa yhteisöllisyydessään. He saivat päättää itse, koska ovat nk. nähneet tätä showta tarpeeksi. Kuitenkin hieno ele, että huomioidaan yhteisön tarpeet omien ohessa. :)

        Jos haluaa olla dööd, niin saa olla.


    • Hyväksyn. Tarpeeksi kipua ja kärsimystä läheltä seuranneena; monelle se on vain helpotus. Ja siksi toisekseen, eutanasia suo todennäköisemmin rauhallisen, arvokkaan ja kauniin kuoleman (suhteessa siihen irvokkaaseen lopputulokseen, mikä toisinaan syntyy kun kroppaa yritetään toistuvasti herättää henkiin eri keinoin).

      Tuossa on toinenkin näkökulma. Vanhusten itsemurhakuolemat on aika vaiettuja vielä. Ymmärrettävää on, ettei moni viitsi hautajaiskutsussa todeta; että joo, se meidän mamma/pappa/isotäti mikälie tappoi itsensä kun ei enää jaksanut. Ei jaksanut yksinäisyyttä, ei jaksanut huolehtia enää asioista ja murehtia, ei sietänyt enää kipua tai pelkäsi rumaa kuolemaa niin paljon että mieluummin veti kourallisen tabletteja naamaansa kuin jatkoi kurjaa elämäänsä.

      Tämä taas jakaa mielipiteitä. Eihän kukaan halua tunnustaa, että vanha isoäiti mieluummin valitsee eutanasian kuin neuloo lapasia ja leipoo pullaa jälkikasvulle. Miksi ei sytytä? Eikö mummolla ole samanlaiset oikeudet aiheuttaa mielipahaa sukulaisille kuin nuoremmillakin?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      218
      7053
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2462
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      36
      1872
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1758
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      332
      1683
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1664
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1661
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1519
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1457
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      337
      1275
    Aihe