Mitähän sitä laittaisi ruoaksi!

Näin yksin ollessani tulee mietittyä seuraavaa päivää, että mitä ruokaa sitä laittaisi hengen pitimeksi.
Miten te muut hoidatte ruokataloutta, eli itsekö teette ruoan, vai käyttekö mahdollisesti ulkona syömässä?

Olen huomannut ja varmaan moni muukin, että nykyinen kauppatarjonta on tuonut monipuoliset ruoat esille, eli valmiina saa ruokaa mikroa käyttäen /liedellä tai uunia lämmitellen, sekä tietenkin salaattien yms lisukkeiden kera, eli ei tarvitse kummoinen kokki olla, kun saa maittavan aterian itselle.

Tietenkin itse tehty ruoka on ykköstä, mutta mitä mieltä, eli onko tarjonta sinulle hyvä, vai kaipaisitko jotain muuta palvelua itsellesi.
Tää on nyt sillisalaattia, mutta kommentoida voi.

74

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heheheheeeeeee

      Tuleehan tuota mietittyä. Eilenkin aamulla mietin kauan, että mitä ruokaa minun tekee mieli. Kun ei tehnyt mieli ruokaa ollenkaan. Eikä huvittanut ruoan tekeminenkään. Siinä vähän ennen puolta päivää tuli energiapiikki, että kaalisopan keitän painekattilassa. Niin ei muuta kuin kuntoilutamineet päälle, sauvat käsiin, reppu selkään ja ostamaan piukka keräkaali, 10 %-rasvaista paistijauhelihaa ja sipulia. Vajaan tunnin tuhisi painekattila. Hyvää oli keitto tuoreen ruisreikäleivän kanssa. Halpa ruoka. Alle 5 € ja riittää kahdeksi päiväksi.
      Mielitekojen mukaan ja terveellisyys huomioon ottaen menen päivästä toiseen. Välillä on toistuvasti maittanut einesperunalaatikko puolukan ja porkkanaraasteen kera. Lisukkeeksi ostelen välillä kaupan salaattibaarista salaattiannoksen, johon lohta runsaasti ja siemeniä ja paahdettua sipulia, nam.
      Jälkiruokia en harrasta enkä makeita kahvin kera. Hedelmiä ja vihanneksia vain.
      Askeettinen elämäntapa. En tiedä, tuleeko pitkä elämä mutta tuntuu ainakin pitkältä, kun ei viinakaan kuulu juomavalioon.
      Tiedättehän sen kertomuksen miehestä, joka meni lääkäriin? No, kerron kuitenkin.
      Mies meni lääkäriin. Lääkäri sanoi, että nyt sinun täytyy jättää pois tupakka, viina ja naiset.
      - No, saanko pitempään elää, jos jätän nuo nautinnot, kysyi mies.
      - Eeei, mutta elämä tuntuu pitemmältä, vastasi lääkäri

    • 1eero

      Valikoimaan kuuluu noin kymmenen ruokalajia joita valmistan isommissa erissä sitten pakastaen, tällä hetkellä on 3-4 erillaista ruokaa pakkasessa. Harvoin pitsaa mutta lenkkimakkaraa ja ranskalaista perunaa joskus iltapalaksi, vihannekset ja hedelmät on selviöt.
      Aikaa olisi enemmältikin touhuta ruuan kanssa mutta innostus riittää välttävään, eilen en löytänyt kyllin tuoretta kalaa, tossa vieressä on saimaa josta sais pilkillä jotain jos viittis mut parin kuukauen kuluttua saa avovedestä yllin kyllin joopa joo näinkö tässä kahveen laittoon.

    • ö-Öö

      Välttelen biojätettä

      Normaalisti teen ruokaa, kerran, ehkä pari viikossa. Nyt yksin mökillä, ei paljon viitsi kokkailla, ehkä paistettua kananmunaa, mahdollisesti keittoa. Yhden annoksen kokkaaminen aika työlästä ja hankalaa. Kokkaillessa tulee jätettä, jotain porkkanankuoria tms, lisäksi tulee hävikkiä, koska osa ruuasta tahtoo käädä yli. Pientä annosta erittäin tarkkaa hommaa, joku makkaran grillaaminen toimii, saapi sen makkaran, kaksi kauhaa keitto, sen tekeminen jo taidetta.

      Valmisruuat, einekset toimii. Täällä lestaatialueella kaupoissa lähinnä perhepakkauksia. Kuka haluaa syödä kymmenen päivää putkeen lihapiirakoita? Mutta noita yksitäispakattuja valmisaterioita on, monet ihan hyviäkin. Sellainenkin, leivät liian isoja. Onneksi usein paistopisteitä, voipi ostaa yhden sämpylän. Irtohedelmät, tollanen ok. Salaatibaarit kyllä käteviä. Kertyy saalinlehdelle ja parille pikkutomaatille kilohintaa reippaasti. Salaattipaareissa katteet kohdallaan, muutaman euron vihanneksia voi myydä silputtuna pian pariin kymppiin. Lisäksi niiden hygieenia huolestuttaa, aivan, kuin irtokarkkien ja jossain luemma joskus oli nähty jonkun syöneen osan maustekurkusta ja laittaneen loput takaisin ämpäriin.

      Jaa aloitukseen, tänään kai syön valmiskeiton ja myöhemmin valmiin reissumiesleivän, jossa kinkkua ja munaa. En viitsi keittää kahvia, vaikka sitä voikin lämmittää mikrossa. Tykästynyt kylmiin kahvijuomiin, niitä saa kertapakkauksissa.

      Ei valmisruuat välttämättä ole kalliita, eurolla saa nuudelia neljä annosta, tarjouksessa laatikot eken. tollanen 400g maksalaatikkoa on mulle liian iso kerta-annos, sen kuitenkin jaksaa syödä kahdessa osassa.

      Mikroaaltouuni tärkein kodinkone.

      Hunkki kai laittaa perinteisen viikon reseptinsä tähänkin ketjuun. Jotenkin epäilen, ei se kundi kovin paljoa kokkaa, mutta syö kuitenkin.

      =DW=

      • heheheheeeeeee

        "ö-Öö"
        "Kertyy saalinlehdelle ja parille pikkutomaatille kilohintaa reippaasti. Salaattipaareissa katteet kohdallaan, muutaman euron vihanneksia voi myydä silputtuna pian pariin kymppiin. Lisäksi niiden hygieenia huolestuttaa"

        Salaattibaarissa maksaa 13,90/kilo täälläpäin. Tuoreen lohen hinta on noissa samoissa lukemissa nykyään, ja myydään isoissa pakkauksissa, että salaattibaarista saa yhdelle ihmiselle sopivan annoksen halutessaan. Siemenet ja paahdettu sipuli myös hintavia. Silputut kaalinlehdet eivät paljoa paina. Olen laskenut, että ruodoton kylmäsavustettu kirjolohi tai lämminsavustettu merilohi on minulle sopivan hintainen salaattibaarista ostettuna heräteostoksena lohihimon iskiessä.
        Pöpöt eivät pelota. Salaatti valitaan lasikuvun alta.
        Irtiksiäkin uskallan ostaa :) nam


    • Ite tehty on parasta kuten sanoitkin mutta joskus sorrun eineksiin ja käyn ulkona syömässä. Tai työmaaruokalassa useinkin. Sieltä saa täysipainoisen aterian lisukkeineen kohtuuhintaan.

      • suvenelli1

        Mä kokkailen itse. Aina kahdeksi-kolmeksi päiväksi.
        Nyt on menossa sellainen ohratto-kausi. Eli teen ohraryyneistä ja muista tykötarpeista vastineen risotolle.


      • ö-Öö
        suvenelli1 kirjoitti:

        Mä kokkailen itse. Aina kahdeksi-kolmeksi päiväksi.
        Nyt on menossa sellainen ohratto-kausi. Eli teen ohraryyneistä ja muista tykötarpeista vastineen risotolle.

        Ohra jes

        Aliarvostettu lisuke. Joop, puolet ohraa, toinen riisiä, rusinoita, onhan noita reseptejä. Kokeillut tattaria, kvinoa, kaikenlaista, eniten tykästynyt ohraan.

        Pari haluan nostaa esiin. Mä en periaatteessa syö pottuja. Tykästynyt bataattiin, punajuurikin hyvä juures, porkkana toimii, mun mieletä liian makea. Kasviksissa paljon kuitenkin erilaisia vaihtoehtoja.

        Nykyisin kaupoista saa hyvin kaikenlaista, helpolla saa vaihtelua.

        Pakko mainita. Meitsi nyt kokeilee kaikenlaista. Eräs kaiketi epäonnistuneimmista resepteistäni oli appelsiininkuoriohratto. Se oikeasti oli kamalan makuista :D

        =DW=


      • Minusta on kiva sellainenkin jos olen kotona nii katson mitä kaapista löytyy, siis aineksia ja srorvaan niistä jotain. Siis kaikki jämät :D.


      • Missasinkojotain kirjoitti:

        Minusta on kiva sellainenkin jos olen kotona nii katson mitä kaapista löytyy, siis aineksia ja srorvaan niistä jotain. Siis kaikki jämät :D.

        Ainiin ja minä rakastan pottua ja leipää.


      • suvenelli1

        Tuohon rakastamisklaaniin minäkin yhdyn. Välillä perunaa ihan sellaisenaan, nokare rasvaa ja nam.
        Ja ne kevään ensimmäiset uudet perunat <slurps>.
        Ja ruisleipä, tietty.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Tuohon rakastamisklaaniin minäkin yhdyn. Välillä perunaa ihan sellaisenaan, nokare rasvaa ja nam.
        Ja ne kevään ensimmäiset uudet perunat <slurps>.
        Ja ruisleipä, tietty.

        Minäkin voisin elää pelkällä potulla ja leivällä. Pikkasen punaista, vihreä ja oranssia sekaan niin avot.


    • henrjii

      Hungsilla on hyvä ohje,
      siinä on kaikki mitä ihminen tarvitsee.
      Vähä se pitemmänpäälle alkaa tökkimään,
      mutta brolilerin paistileikkeen voi
      korvata välllillä naudan paistilla

    • Heikunkeikku

      Valmistan itse ruuat. Rrrr-rrrrakastan ruuan kans värkkäämisestä.
      Teen kerralla aimo kasan ja syön samaa ruokaa parina päivänä ja loput lykkään pakastimeen. Sieltä on hyvä kaapasta rasia illalla sulamaan seuraavaksi päiväksi, jos seuraavana päivänä on muuta touhuamista, että ei ruokaa ehdi laitella.
      Silloin tällöin käyn kavereitten kanssa ulkona syömässä. Sekin ihan yes-juttu, jos harvakseen käy.
      Tykkään keitoista ku hullu joulupuurosta. Keittojen liemet oi-oi ja ah-ah. Kastikkeet on myös mun juttuja.
      Käytän vain tuoreita juureksia ja yritän imeä niistä kaiken maun oikein viimesen päälle. Pakastevihanneksia en käytä. Herne-maissi-paprikoita nyt joskus tulee vetästyä nenään, mutta suuhun en niitä lykkää.
      Ruoka on mitä mainiointa makunystyräterapiaa. Nautinto laittaa kielen päälle herkullista ruokaa. Melkein silmät muljahtaa kuopissaan. Ihanaa kun meille ihmisille on annettu erilaisia aisteja. Makuaistia jos ei olisi, niin olis sekin aika kurja juttu.

    • Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF
      10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Teevee huom:
      Kuten tyttönen mainoksessa sanoo:
      Minäkin prosessoin ruokani.
      Eli laitan ruokaa.
      -
      Henrjii huom: Tar-Tar...
      Minulla on myös erittäin runsas ja laadukas mauste-kaappi.
      -
      Heikunkeikku huom:
      Minäkin teen ja lämmitän mikrossa annoksittain.

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Mutta minä EN lämmitä ruokaani mikrossa.
        Lämmitän ihan vanhanaikaisittain levyllä.
        Jotenkin ei tuota mikroa tule pahemmin käytettyä tuommoseen hommaan.
        Pakastevihanneksista et saa vetästyä kaikkia makuja samalla tavalla, kuin käsittelemättömistä juureksista. Usko nyt vaan hyvä ihiminen.
        Mutta ehket ole mikään hirmu-hyvä-mestarikokki (kuten minä) :) ja sen takia sulle kelpaa noi laimeat esikypsennetyt laimeusjuurekset.
        Niin noh, voihan yks syy olla semmonenkin, että makuaistisi eivät ole laatuluokkaa:) ja et huomaa eroa pakasteporkkanassa ja multaporkkanassa ilman multaa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Mutta minä EN lämmitä ruokaani mikrossa.
        Lämmitän ihan vanhanaikaisittain levyllä.
        Jotenkin ei tuota mikroa tule pahemmin käytettyä tuommoseen hommaan.
        Pakastevihanneksista et saa vetästyä kaikkia makuja samalla tavalla, kuin käsittelemättömistä juureksista. Usko nyt vaan hyvä ihiminen.
        Mutta ehket ole mikään hirmu-hyvä-mestarikokki (kuten minä) :) ja sen takia sulle kelpaa noi laimeat esikypsennetyt laimeusjuurekset.
        Niin noh, voihan yks syy olla semmonenkin, että makuaistisi eivät ole laatuluokkaa:) ja et huomaa eroa pakasteporkkanassa ja multaporkkanassa ilman multaa.

        "Heikunkeikku"

        Anteeksi, kirjoitin epä-tarkasti.
        Tarkoitin tuota annos-ruokailua.
        Olen OLLUT vuosi-kymmeniä keittiöitteni valtias, oli akkaa tai ei.
        Aina se paikka on minulle suotu mieli-hyvin.
        Kokisitpa vain.
        -
        "Minulla on myös erittäin runsas ja laadukas mauste-kaappi"
        -
        Pysyttele pois tuolta renkutus-typerys-musiikista.
        SE ei sovi sinulle :)

        H.


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Mutta minä EN lämmitä ruokaani mikrossa.
        Lämmitän ihan vanhanaikaisittain levyllä.
        Jotenkin ei tuota mikroa tule pahemmin käytettyä tuommoseen hommaan.
        Pakastevihanneksista et saa vetästyä kaikkia makuja samalla tavalla, kuin käsittelemättömistä juureksista. Usko nyt vaan hyvä ihiminen.
        Mutta ehket ole mikään hirmu-hyvä-mestarikokki (kuten minä) :) ja sen takia sulle kelpaa noi laimeat esikypsennetyt laimeusjuurekset.
        Niin noh, voihan yks syy olla semmonenkin, että makuaistisi eivät ole laatuluokkaa:) ja et huomaa eroa pakasteporkkanassa ja multaporkkanassa ilman multaa.

        Mutta ei sekundakielessäkään mitään vikaa ole, ei sen puoleen.
        Pääasiahan nyt kuitenkin on, että kielen ja kurkun kautta saa luiskautettua ruuan mahaan, jossa se saa ruveta kehoa ravitsemaan.
        Itse kuitenkin tahdon kieriskellä ruuan maun nautiskelemisesta.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Anteeksi, kirjoitin epä-tarkasti.
        Tarkoitin tuota annos-ruokailua.
        Olen OLLUT vuosi-kymmeniä keittiöitteni valtias, oli akkaa tai ei.
        Aina se paikka on minulle suotu mieli-hyvin.
        Kokisitpa vain.
        -
        "Minulla on myös erittäin runsas ja laadukas mauste-kaappi"
        -
        Pysyttele pois tuolta renkutus-typerys-musiikista.
        SE ei sovi sinulle :)

        H.

        Mulla on taas ollut hamaasta menneisyydestä kaksi Ehdottoman Tärkeää juttua.
        Kun päätin hankkia aviomiehen, niin ehdottomasti ehdokas täytyi olla ruuantekotaidoton, ruuan-teko-taidoton.
        En tahdo, että mies klapajis keittiössä, kun MINÄ laitan herkkuruokaa. Ai jee kun on mukava lykätä miehen eteen herkkulautasen mitä mainioimmilla mauilla ja hän sitä sitten nautinnollisesti maiskuttaa ja kehuu, että kyl´oot hyvä laittamaan ruokaa:)
        Mies ei klapaja keittiössä, mutta makuuhuoneessa saa nimenomaan klavaata:)
        Hyvän aviomiehen sainkin. Osasi klavaata oikeissa paikoissa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mutta ei sekundakielessäkään mitään vikaa ole, ei sen puoleen.
        Pääasiahan nyt kuitenkin on, että kielen ja kurkun kautta saa luiskautettua ruuan mahaan, jossa se saa ruveta kehoa ravitsemaan.
        Itse kuitenkin tahdon kieriskellä ruuan maun nautiskelemisesta.

        Hyvä on.
        Olet herkku-peese.
        Tunnustetaan.
        Hyvin harva tuore kasvis/vihannes maistuu minulle.
        Herneet jes, ja kaikki yrtit jes.
        Tuoreella tarkoitan juuri maasta repäistyä.
        Nopea Typpi-pakastus säilyttää vih/juu vit ja hiv-aineet mahdollisimman hyvin.
        Ja se riittää...
        Minulle.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        Hyvä on.
        Olet herkku-peese.
        Tunnustetaan.
        Hyvin harva tuore kasvis/vihannes maistuu minulle.
        Herneet jes, ja kaikki yrtit jes.
        Tuoreella tarkoitan juuri maasta repäistyä.
        Nopea Typpi-pakastus säilyttää vih/juu vit ja hiv-aineet mahdollisimman hyvin.
        Ja se riittää...
        Minulle.

        H.

        No hyvä on sitte. Koska pienen tunnustuksen minulle annoit, niin en ala roistoilemaan, vaan suostun kokeilemaan mainitsemaasi pakastetuotetta.
        Menen tänään kauppaan ja yhen pussin ostan.
        Epäilen suuresti pakastevihannesten tuomaa makuelämystä, mutta saapahan tällekin asialle sitten pisteen perähän, kun ensteks kokeilen ja sen jälkeen julistan tuomion.
        Tiedän kyllä, kuinka siinä käy, mutta lempeänä ja ymmärtäväisenä (jopa säälinsekaisesti) maistan tuotetta. :)


      • ö-Öö

        Joop

        Mulla ei puolison ruuanlaittotaito ollut mitenkään ykkösjuttu. Mä kokkaan kyllä mieluusti ite. Satttui tsägä, vaimona ihan hyvä jätemylly, syö mukisematta, se ja sama, mitä sen eteen lappaa. Ikävä kyllä se vanhemmiten kiinnostunut kokkaamaan ite, sen appeet usein aika karseita. Onneksi lenkkimakkara on keksitty.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Joop

        Mulla ei puolison ruuanlaittotaito ollut mitenkään ykkösjuttu. Mä kokkaan kyllä mieluusti ite. Satttui tsägä, vaimona ihan hyvä jätemylly, syö mukisematta, se ja sama, mitä sen eteen lappaa. Ikävä kyllä se vanhemmiten kiinnostunut kokkaamaan ite, sen appeet usein aika karseita. Onneksi lenkkimakkara on keksitty.

        =DW=

        "teevee"

        Olen minäkin joutunut näyttelemään valkoista valhetta ruoan-laittoonsa vakaasti uskoneille naisille.
        Onneksi ei heille koskaan totuus paljastunut :)
        Lienee vieläkin muistelevat minua hyvällä.-
        -
        Mutta peekele.
        Jos ei olisi tuota DB2:ta, niin usein olisi minullakin pannulla makkara-Perunat kuulto-Sipulilla.
        Kepsuppi ja Simappi.

        H.


      • Mausta-millä-maustat

        Mutta hellaa sinä et putsata osaa
        etkä kovinkaan siivoustaitoinen ole.


      • Mausta-millä-maustat kirjoitti:

        Mutta hellaa sinä et putsata osaa
        etkä kovinkaan siivoustaitoinen ole.

        "Mausta-millä-maustat"

        Minua on moitittu myös palstan päivystämisestä.
        Kaikki johtuu siitä että olen hyvä organisoija.
        Ihmisissä en niinkään, mutta asioissa.
        Olenhan ollut IT-systeemi-päällikkö.
        Urani alussa koodari, suunnittelija, testaaja samaan aikaankin.
        Dokumentoija en ollut koskaan.
        Kuten ei kukaan muukaan aito it-ihminen.
        Nuorenpana minäkin vihasin kun minulle sanottiin RTFM.
        -
        Minä olen siis kasannut kaiken toiminnan pieniin työ-pisteisiin.
        Ettei tarvitse pomppia koko-aikaa seinältä toiselle.
        Hella on yksi niistä
        Jos koko-ajan paistelet, murustelet, voitelet, maiskuttelet, vuodatat sylkeä...
        On turhaa siivota joka-päivä.
        -
        Ja peesetti!
        Minä teidän takianne ala näyttelemään.
        Näyttelemään jotain hinttiä.
        Haluan ilmaista itseni miehenä jolta puuttuu koti-siivooja.

        H.


    • Demorebu

      Kerran viikossa käyn vetäsemässä yhden mahtavan burgerin - nimenomaan Mc Donaldsin.

      • heehulinoo

        se on melko mahtava bulgeri kun viikon bärjää!


      • ö-Öö

        Hampurilaisista.

        Parhaat hampurilaiset tietenkin saa perinteiseltä snagarilta. Ne vähenemään päin, ketjut vallanneet myynnin.

        Kyllä meitsikin joskus käy ketjuissa syömässä hampurilaisen. Carrols oli mun suosikki, siellä oli jotenkin oikeamman tuntuiset eväät, kuin muissa. Noh, se nykyisin lakannut ketjuna.

        Mä tykästynyt Heseen. ei ne hampurilaiset, tai muutenkaan systeemi muista poikkea, yks mainittava. Kerrassaan erinomainen barbique mauste, pussi jauheena. Mun mielestä se mauste toimii erittäin hyvin, nimenomaan hampurilaisissa. Muuten hesen mätöt ei paljoa mäkkäristä eroa.

        =DW=


      • jos mää käyn hesessä
        syön burger salaatin (muistaankseni se oli sen niminen)
        mäkissä tulee käytyä ehkä pari kertaa vuodessa jos sillonkaan
        mutta sillon kyllä syön sen ison aterian.


    • vähän niinkun hatsansaan toistoa
      eilen tein ison viiden litran kattilallisen ns keittoa
      lientä siinä ei kyllä oo paljoo
      punajuurta bataattia lanttua porkkanaa kaalia perunaa ja sipulia
      maustoin kasvisliemi kuutioilla suolalla ja ketsupilla
      sitten pilkoin nakkeja ja pari grillimakkaraa siihen
      antamaan lisä kaloreita
      puolet söi toi ukkokulta eilen
      ja toisen puolen tänään
      yleensä aina juurekset ja kasvikset pohjana
      ja siihen sit jotain makkaraa lihaa kalaa tms
      kastikkeita en tee oikeestaan koskaan
      enkä käytä niitä ruokakermoja
      muuta kun joskus syksyllä kun on kesän jälkeen
      miehen paino tippunut sellasen viis kiloo
      ja tarvii taas saada se normaalipainoiseksi :)

      • "Aina.i.ankeinen"

        Typerää kopiointia palstalaisten aiemmista aloituksista.
        Päästä-keksittyä huttua.

        H.


      • enpä oo kuullu kenenkään täällä
        käyttävän noin paljon juureksia yhdessä sopassa :)
        mutta sanotaan että superfoodi pitää miehen tiellä
        tai kotona tai ihan miten vaan
        ainakin hyvässä kunnossa tuo tuntuu vielä olevan.


      • ö-Öö

        Keitoista

        Keitoissa aina suunnalleen sama perusvihannes pohja. Mä joskus teen parille vanhukselle keittoja, pakkaseen. Perus vihannespohja isossa kattilassa. Sitten tuunaillen pienessä kattilassa, kalasoppaa, lihasoppaa, jauhelihasoppaa, makaronisoppaa, kesäkeittoa, kaikenlaista. Toimii ok, yks perussoppa, lisäilee vaihtelevasti aineita.

        Itelle joskus duunaan keitettyä lihaa. Siis periaatteessa karjalanpaistia. Siitä saa valtavasti erilaisia variaatioita. Vaihtelee mausteita, riisiä, makarooneja, erilaisia vihanneksia, tekee jonkinlaisen ruukun, kaikkee, missä lihaa nyt yleensä käytetään.. Ja lopussa vaan rutkasti chiliä ja valkosipulia. Toimii täpöillä.

        Mutta, mä tosiaan helpoiten syön eineksiä ja tölkkiruokaa.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Keitoista

        Keitoissa aina suunnalleen sama perusvihannes pohja. Mä joskus teen parille vanhukselle keittoja, pakkaseen. Perus vihannespohja isossa kattilassa. Sitten tuunaillen pienessä kattilassa, kalasoppaa, lihasoppaa, jauhelihasoppaa, makaronisoppaa, kesäkeittoa, kaikenlaista. Toimii ok, yks perussoppa, lisäilee vaihtelevasti aineita.

        Itelle joskus duunaan keitettyä lihaa. Siis periaatteessa karjalanpaistia. Siitä saa valtavasti erilaisia variaatioita. Vaihtelee mausteita, riisiä, makarooneja, erilaisia vihanneksia, tekee jonkinlaisen ruukun, kaikkee, missä lihaa nyt yleensä käytetään.. Ja lopussa vaan rutkasti chiliä ja valkosipulia. Toimii täpöillä.

        Mutta, mä tosiaan helpoiten syön eineksiä ja tölkkiruokaa.

        =DW=

        "teevee"

        Luettaa ihan siltä, kuin olisit ottanut kommenttisi idean minusta ja mauste-kaapistani.
        Noh, hyvä kuitenkin että minulta.


        H.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Keitoista

        Keitoissa aina suunnalleen sama perusvihannes pohja. Mä joskus teen parille vanhukselle keittoja, pakkaseen. Perus vihannespohja isossa kattilassa. Sitten tuunaillen pienessä kattilassa, kalasoppaa, lihasoppaa, jauhelihasoppaa, makaronisoppaa, kesäkeittoa, kaikenlaista. Toimii ok, yks perussoppa, lisäilee vaihtelevasti aineita.

        Itelle joskus duunaan keitettyä lihaa. Siis periaatteessa karjalanpaistia. Siitä saa valtavasti erilaisia variaatioita. Vaihtelee mausteita, riisiä, makarooneja, erilaisia vihanneksia, tekee jonkinlaisen ruukun, kaikkee, missä lihaa nyt yleensä käytetään.. Ja lopussa vaan rutkasti chiliä ja valkosipulia. Toimii täpöillä.

        Mutta, mä tosiaan helpoiten syön eineksiä ja tölkkiruokaa.

        =DW=

        mää käyttäsin kans paljon valkosipulia
        mutta kun toi mieheni on asiakaspalvelussa
        face to face
        niin jotenkin ajattelen niitten asiakkaitten parasta
        koska se ei oo mitenkään miellyttävää se tuoksu
        jos ei oo ite syöny valkosipulia
        tai on paljon ihmisiä jotka ei edes tykkää valkosipulista.


    • Psykoterapeutitar

      Rakastan raakaa lihaa❤️ Ainoa, josta tulee mieliteko😘

      • "Psykoterapeutitar"

        Typerää kopiointia palstalaisten aiemmista aloituksista.
        Tar-Tar-Päästä-keksittyä huttua.

        H.


      • Psykoterapeutitar
        hunksz kirjoitti:

        "Psykoterapeutitar"

        Typerää kopiointia palstalaisten aiemmista aloituksista.
        Tar-Tar-Päästä-keksittyä huttua.

        H.

        Ei lihan syönti raakana ole kopiointia! Olen syönyt raaka lihaa koko ikäni. Se vasta maistuukin😋 Kasviksiakin syön joka päivä, vaikka eivät maistu miltään, mutta on sanottu, että ovat "terveellisiä"🙄


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Ei lihan syönti raakana ole kopiointia! Olen syönyt raaka lihaa koko ikäni. Se vasta maistuukin😋 Kasviksiakin syön joka päivä, vaikka eivät maistu miltään, mutta on sanottu, että ovat "terveellisiä"🙄

        "Psykoterapeutitar"


        Tiedät ihan hyvin mitä tarkoitan.

        EOC

        H.


    • Sattumalta pääsen tänään itse "valmiiseen pöytään". Kiva nähdä mitä on tarjolla..))
      Muuten tuo kysymys saa välillä stressipisteet koholle. Meillä kun on lähipiirissä syöjiä joka lähtöön: sekasyöjiä, kasvissyöjiä, scd-dieetillä oleva (scd=maidoton, viljaton, sokeriton). Ja siihen vielä mieltymykset lisäksi. Jos pizzaa tekee, täytteissä on variaatioita, yksi ei tykkää homejuustosta, toinen ei välitä oliiveista jne. No, Mitäpä emäntä ei tekisi vieraidensa eteen...

      Meidän suosikki on tänä päivänä uunijuurekset. Kotimaisia juureksia: porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, bataattia, perunaa. Öljyä, suolaa, yrittimaustetta (esim tinjamia), Tunti uunissa ja hyvää on. Yleensä teen kaveriksi lihapullia tai vaikka Karjalanpaistia. Itse en välitä lihasta, mutta käy kalakin tietysti, vaikka se on vähän mietoa juuresten kanssa...

      Härkäpapua olen kokeillut ja todennut kelpo ravinnoksi. Nyhtökaura odottaa paketissa...

      • "demeter1"

        MInäkin unohdin tyylikkään Ammatti-lyhenteen.


        Tuo tulee perä-suolen syöpä-leikkauksen jälkeen.
        "Scheisse Öffnen"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        MInäkin unohdin tyylikkään Ammatti-lyhenteen.


        Tuo tulee perä-suolen syöpä-leikkauksen jälkeen.
        "Scheisse Öffnen"

        H.

        Miten lienee käy, jos muovi-pussit todella kielletään?

        H.


      • suvenelli1

        Olen kasvis-kala-riista -syöjä. En voi syödä tehotuotettua eläintä :(


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Olen kasvis-kala-riista -syöjä. En voi syödä tehotuotettua eläintä :(

        "suvenelli1"

        SInä nyt et ymmärrä mistään mitään.
        Mene laittamaan renkku-musaa.
        Ole tarkkana minne renkkusi sopii.

        H.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Olen kasvis-kala-riista -syöjä. En voi syödä tehotuotettua eläintä :(

        Samoilla linjoilla suvenelli1. Lankomies metsästää ja kalastaa ja häneltä liikenee silloin tällöin peuraa ja hirveä, järvikalaa (kuhaa) saamme aika useinkin.
        Poika kalastaa kun ehtii, haukea saatamme saada häneltä. Siitäkin saa ihan hyvät kalapullat, kun jauhaa myllyssä. Ja silakka ja muikku ovat minusta maukkaampia kuin kirjolohi...
        Sinähän kalastat itsekin, vai muistanko väärin ? Poika kalasti pari vuotta merellä, siis verkoilla, nyt ei ole enää ehtinyt...


      • suvenelli1
        hunksz kirjoitti:

        "suvenelli1"

        SInä nyt et ymmärrä mistään mitään.
        Mene laittamaan renkku-musaa.
        Ole tarkkana minne renkkusi sopii.

        H.

        Olisit vaan sanonut "Minä rakastan sinua" :)


      • suvenelli1
        demeter1 kirjoitti:

        Samoilla linjoilla suvenelli1. Lankomies metsästää ja kalastaa ja häneltä liikenee silloin tällöin peuraa ja hirveä, järvikalaa (kuhaa) saamme aika useinkin.
        Poika kalastaa kun ehtii, haukea saatamme saada häneltä. Siitäkin saa ihan hyvät kalapullat, kun jauhaa myllyssä. Ja silakka ja muikku ovat minusta maukkaampia kuin kirjolohi...
        Sinähän kalastat itsekin, vai muistanko väärin ? Poika kalasti pari vuotta merellä, siis verkoilla, nyt ei ole enää ehtinyt...

        Kyllä minä kalastan eli heittelen uistinta ja pilkin. En ihan niillä proteiineilla elä :)
        Harmittelen sitä ettei esim. pakastealtaista löydy suomalaista villisorsaa tai luomukanaa. Ranskalaista kyllä. No nyt joku älypää sanoo, että mistä sen tietää mistä se sorsa on lentänyt. No mutta, vois ne joilla metsästyslupa on niin laittaa eteenpäin niitä lihoja.

        Joskus joku lihansyöjä on sanonut mulle kun olen sanonut, että syö jänistä ettei hän voisi pupua syödä :)

        Ääk, en vaan voi syödä mitään tehotuotettua broileria :I


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Kyllä minä kalastan eli heittelen uistinta ja pilkin. En ihan niillä proteiineilla elä :)
        Harmittelen sitä ettei esim. pakastealtaista löydy suomalaista villisorsaa tai luomukanaa. Ranskalaista kyllä. No nyt joku älypää sanoo, että mistä sen tietää mistä se sorsa on lentänyt. No mutta, vois ne joilla metsästyslupa on niin laittaa eteenpäin niitä lihoja.

        Joskus joku lihansyöjä on sanonut mulle kun olen sanonut, että syö jänistä ettei hän voisi pupua syödä :)

        Ääk, en vaan voi syödä mitään tehotuotettua broileria :I

        "suvenelli1"

        K-Kottonkin valehtelee tuolla alenpana.

        H.


      • suvenelli1
        demeter1 kirjoitti:

        Samoilla linjoilla suvenelli1. Lankomies metsästää ja kalastaa ja häneltä liikenee silloin tällöin peuraa ja hirveä, järvikalaa (kuhaa) saamme aika useinkin.
        Poika kalastaa kun ehtii, haukea saatamme saada häneltä. Siitäkin saa ihan hyvät kalapullat, kun jauhaa myllyssä. Ja silakka ja muikku ovat minusta maukkaampia kuin kirjolohi...
        Sinähän kalastat itsekin, vai muistanko väärin ? Poika kalasti pari vuotta merellä, siis verkoilla, nyt ei ole enää ehtinyt...

        Piti sanomani vielä, että tyttäreni ovat parempia köökin puolella kuin minä. On heillä myös enempi suhteita metsästäjiin ja joskus pääsen saaliin jaolle :)

        (Voi demeter, mielikuvani Sinusta on niin vahva, vappumainen :)


      • suvenelli1
        hunksz kirjoitti:

        "suvenelli1"

        K-Kottonkin valehtelee tuolla alenpana.

        H.

        Kateus vie kalat sun vedestä.
        Pikkasen halajaisin k-kottorin apajille.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Piti sanomani vielä, että tyttäreni ovat parempia köökin puolella kuin minä. On heillä myös enempi suhteita metsästäjiin ja joskus pääsen saaliin jaolle :)

        (Voi demeter, mielikuvani Sinusta on niin vahva, vappumainen :)

        Heh, suvenelli. Meillä taas pojat kokkaa. Aika monessa nuoressa perheessä järjestys on tämä, olen katsellut. Ja niinhän sanotaan ovat mieskokit ovat niitä parhaita.
        Jaa. Tiedä vaikka olisi nähty jossakin, luontoihmisiä kun ollaan. Vappukulkueessa ei sentään..))
        En ole oikein osannut etsiäkään noita riistapakasteita, toi lakto/vege sopii mulle aika hyvin ja nyt kun tuli härkis ja nyhtökaura ei tarvi proteiinin saannistakaan niin huolehtia. Ja pähkinöitähän riittää aina purtaviksi..))
        Muuten kun tykätään elokuvistakin ja mainitsit tuon Hilary Swankin Boys dont cry niin oletko nähnyt Million dollar babyn ? Rankka juttu sekin.

        Meni vähän sivuun aiheesta. Toivottavasti aloittaja ja muut kirjoittajat eivät pahastu... Harvoinhan tässä "nähdään"..))


      • suvenelli1

        En ole vieläkään osunut nyhtökauran kohdalle. Joten se makuelämys on vieläkin kokematta. Olen kyllä nähnyt ja voisin jo uudelleen nähdä tuon
        "Million dollar babyn".
        Väsyneiden ja kaihisten silmien elämys nuo leffat, vaikkakin suppeuttaa mielikuvitusta lukukokemuksiin nähden.

        Kohtahan ne vappukulkueet taas lipuvat, ohi jo tällä ikää :)


    • Pyttipannu kelpasi oikein hyvin.
      Huomisella on huomisen huolet, mitä niitä tänään pohtimaan.

    • keittonen

      Eilen keitin siskonmakkarasoppaa ja söin, tänään syön loput. Rouheista ruisleipää ja avokado, himo hedelmä tällä hetkellä syön 2 päivässä, 160 kcal/100g.

      • suvenelli1

        Erittäin namia on ohut ruispala paahdettuna, päälle avokadoa ja mausteeksi mustapippurirouhetta ja herbamarea. Herkkua :O


    • Yksinäinen-nakkimuussi

      Kun menen ruokakauppaan, pyrin löytämään yksinäisiä silakoita, yksinäisiä nakkeja tai joitakin muita yksinäisiä ruoka tarvikkeita, joista valmistaa eines yksinäisyyteen.
      Yksinäinen kynttilä juhlistaa aterian. Kaksi kynttilää olisi jo prameilua. Taustalle surullista musiikkia, kuten Peltoniemen Hindriikan hernesoppa paloi pohjaan.

    • mimmimum-..mi

      Mitähän Metsämies on tänään ruuaksi laittanut....olen itse syönyt viimeaikoina usein valmiita eineksiä ja etenkin keittoja...niissä on hyviä vaihtoehtoja yhdelle..
      Nyt ostin jauhelihaa ja teen puolet siitä tänään pastan kanssa ....huomenna ehkä keittoa ja paljon juureksia....Teen sen salaatin kuitenkin päivittäin ja sitten jotain pientä lisäksi....Bon appetit..

    • Sillisalaattia

      tai ilman silliä ostaisin ympäri vuoden, ellei sitä pilattaisi sokerilla.

      • Sama-täällä

        Halpaa sokeria on helppo aina viskellä sekaan.

        Mutta silloin en sitä osta.


    • Maltodekstriini

      Hyi, hyi, hyi.
      DB2

      H.

    • Katson jääkaappiin, mitä siellä on, siitä sitten jotain värkkään nopeasti ja pian syömään.

      Keittoja voi tehdä melkein mistä vaan ja sitten jämistä sosekeittoa, hitsi kun niistä saa niin hyviä kun saostaa koskenlaskijalla.

      En pahemmin pakasta, viruttelen jämiä jääkaapissa, siirtelen hyllyltä toiselle ja sitten heittän pois, kun aistit eivät enää salli syömistä.

      Viimeksi olen sortunut myllyn parhaan ohra-riisiin, vain 20 min, sekaan vihanneksia ja kanan maustamattomat minuuttipihvit paistan siihen päälle, soijaa ja muita hörselöitä sekaan, helppoa ja nopeaa, päälle paahdan pähkinöitä tai jos oikein kiire niin nakkaan auringonkukan siemeniä paahtamatta.

      Makkaroita ostan todella harvoin, paitsi siskonmakkaroita, viimeksi kokeilin raakoja lammasmakkaroita, uunissa ne kuivahti vähän koppuroiksi, tulihan ne silti pureskeltua.
      Makkaroissa tuppaa olemaan liikaa suolaa.

      Kananmunat on edelleen halpaa ruokaa, keitän niitä satsin ja puoliksi vain ja päälle milloin mitäkin, vaikka kylmäsavulohisiivu ja tilliä, sitä tilliä survin joka paikkaan varsin kalan kainaloon, aah silakkapihvit, teen niitä kerralla paljon uunissa ja syön sitten kylmänäkin vaikka leivän päällä. Huomenna joutaisi puotiin, mitä jos niitä.

      • Pois.prosessoidut

        Makkaroita en ole syönyt ikinä,

        enkä muitakaan prosessoituja liha- tai kalaruokia.

        Valmistettuun kalaankin pistetään sokeria ja muita lisäaineita, hyi olkoon!

        maustan aina itse ruuat.

        Paljon kasviksia ja hedelmiä.


      • Pois.prosessoidut kirjoitti:

        Makkaroita en ole syönyt ikinä,

        enkä muitakaan prosessoituja liha- tai kalaruokia.

        Valmistettuun kalaankin pistetään sokeria ja muita lisäaineita, hyi olkoon!

        maustan aina itse ruuat.

        Paljon kasviksia ja hedelmiä.

        Sinä onnellinen olet sitten varmaan säästynyt hyvin kaikilta autoimmuunisairauksilta. Taidat olla tervekin kuin teräshenkilö kun ei myrkyn myrkkyä ole suolistoosi valahtanut.
        Onnekseni minäkin olen vielä, säästynyt mokomilta vaivoilta, vaikka syön monia prosessoituja ruokia, joka päivä insinöörimaitoakin juon ja juustot ovat herkkuani.

        Kyllä noita prosessoituja pääsee myös mieleisikseen maustamaan.

        Pidän savustetuista ja ajattelen, että kuin meidän palvaamoruuilla herkuttelijoille oikein käy kun eu kieltää moisen prosessoinnin suomessakin. Toivottavasti herkeävät pilkkua viilaamasta ja saan kylmäsavuloheni ja poroni ja kaikki kivikylän palvaamon lihapullani syödä niin kuin aina.


    • Kuhan ostin. Miten saisin kiinni kuhan keittäjän?

      • Eikös heitä siellä päivätansseissa pyöri sankoin joukoin, hulmahtelevin helmoin. Ota joku kiinni.


      • henrjii

        samoin kuin kuhan


      • henrjii kirjoitti:

        samoin kuin kuhan

        Kannattaako sitä yhden kuhan takia ostaa, vuokraa muutamaksi tunniksi.
        Mitä se kuhan keittäminen aikaa vie.


      • Ancelina kirjoitti:

        Kannattaako sitä yhden kuhan takia ostaa, vuokraa muutamaksi tunniksi.
        Mitä se kuhan keittäminen aikaa vie.

        Kuhankeittäjä on puroissa puikkelehtiva tumma lintu - ei ilolintu, joka saattaisi paremmin sopia kuhan valmistajaksi.


      • arvo.e kirjoitti:

        Kuhankeittäjä on puroissa puikkelehtiva tumma lintu - ei ilolintu, joka saattaisi paremmin sopia kuhan valmistajaksi.

        No niin niin, mutta sinähän etsitkin jotain "kuhan keittäjää", etkä lintua.


    • glug

      Pääsääntöisesti kokkailen itse, raaka-aineina peruna, porkkana, makkara, jauheliha ja jauhoja. En ole kovin ruuanlaittotaitoinen, mutta kun teen ruokaa vain itselleni, niin yleensä on kelvannut.
      Tänään pitkän reissun jälkeen en enää viitsi edes perunaa keittää. Matkan varrella oli sopivasti Lidl ja myös Alko. Lidlistä hamstrasin leipää, makkaraa, juustoa, maitoa ja vähän Nobelaneria. Illaksi myös valmista maksalaatikkoa hintaan 69 snt. Alkosta ostin pari pulloa halpaa punkkua.

      Lääkärit sanovat, että lasillinen viiniä on hyväksi, mutta minä ajattelin panna paremmaksi, hörppään koko pullon.

    • Nyt on ruokalista muutamaksi päiväksi.
      Tuli verkoista 2,5 kilon hauki, , kahden kilon kuha ja yli kilonen ahven,
      Nyt tuli paremmin, muuten on ollut huonompi kalavuosi.

    • ittoportti

      Itse teen kun tykkään tehdä ja syödä. Pakasteesta löytyy aina kalaa kanaa lihaa ym. Maitojauhetta ja ryynejä kuivakaapissa. Vihreitä ja punaisia juttuja joutuu useammin hakemaan ainakin tähän aikaan kovasti syötättää.

    • Ovatko aatun huumeet vielä---mitä syödä 2017?

      • henrjii

        Kyllä herneitä löytyy, ei muuta kuin likoon
        ja keitoksi.
        Lataa ja varmista, laukau,laukaus,saarrrrjjaaa


    • En ole tehnyt hernekeittoa vuosiin. Nyt laitan herneet likoon ja teen kunnon rokan. Porsaan lapaa on pakasteessa, ruskistan sitä ensin uunissa.
      Eilen kävi vieraita Ameriikasta asti, tiesin että sianliha ei käy, eivät hyväksy sikojen kasvatusolosuhteita. Ostin naudanpaistia ja kalkkunaa, olivatkin alkaneet kasvissyöjiksi, onneksi oli juustoa.
      Minulle jäi karjalanpiirakoita ja kaikenlaisia herkkuja pitkäksi aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      570
      3780
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3278
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2699
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2094
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2051
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1857
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1825
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1740
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1709
    Aihe