Facebook-seikkailua yöntunteina.

reppuriika

En ole mikään innokas Facebook-ihminen, mutta silloin tällöin tulee vain uteliaisuus alkaa etsimään ystäviä ja tuttuja jopa vuosikymmenien takaa. Kun naiset avioituessaan ottavat miehen sukunimen, niin heitä on vaikeampi metsästää, mutta miehiä löytää helpommin.
Itselläni on aikoinaan tekaistu omanlaiseni versio etunimestä ja sukunimikin on kyllä miehen perua ettei minua noin vain bongaa, mikäli ei profiilikuvan perusteella satu tulemaan eteen ja tunnista jossain kaverilitjassa.
Mielenkiintoista, löysin nuoruuden ihastuksen melkein 40 vuoden takaa, joka asuu ulkomailla.
En malttanut olla kommentoimatta muutamaa kuvaa ja saa nähdä osaako hän niihin reagoida ja tunnistaako.
Noin kymmenen vuotta sitten oli yrittänyt jäljittää minua kovasti ystävieni kautta, mutta jostain syystä en halunnut ottavan yhteyttä ja tavata. Pelkäsin että vielä vanha suola alkaa janottamaan, kun silloin olimme kumpikin vapaita.
Jospa ei nyt olisi enää sitä vaaraa ja asuun tarvittavan välimatkan päässä, ettei ole nurkissa koputtelemassa. Ja kai hän on kaverin löytänyt.
Löysin myös työkaverin vuosikymmenien takaa. Hänellekään en vielä laittanut kaveripyyntöä. Kaunis ja nuorekas rouva näkyy olevan edelleenkin.
Tällaista seikkailua yön hiljaisina tunteina.

26

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkä takia sula on omanlainen tekaistu versio etunimestäsi
      ja meillä naisilla on melko useesti miehen sukunimi
      mutta jännä toi etunimi juttusi
      onko sulla joku syy ettet voi laittaa omaa etunimeäsi siihen
      kun kumminkin ymmärsin että sulla on siinä kumminkin oma kuva

      muhun on muutaman vanha koulukakaveri
      työkaveri poikakaveri ottanut yhteyttä facen kautta
      mutta mulla se on helppoo kun kun on oma etunimi
      vanhan sukunimeni oon pitäny lisättynynä viivalla ja miehen sukunimellä

      juu ja täytyy sanoo että itsekkin aina joskus sillon tällön käyn
      katselemassa löytyykö vanhoja tuttuja
      mutta en kyllä oikeen oo löytäny ketään joita oon etsiny
      muutamaa oon ihan hakemalla hakenukkin
      mutta eivät taida olla koko facetuupissa
      tai sit ne on jolain tekastulla nimellä niinkun sääkin :D

      • käytäntöjä

        Onko sulla tyttönimi vai ekan miehesi sukunimi nykyisen edellä?


      • käytäntöjä kirjoitti:

        Onko sulla tyttönimi vai ekan miehesi sukunimi nykyisen edellä?

        ihan on tyttönimi
        harvemmin sitä varmaan niitä entisten miehien nimiä raahaa mukanaan
        ja se onkin jännää kun on ollu välillä toinen sukunimin
        ja sit ottanu takaisin oman nimen
        niin se menee näin nykyinen entinen entinen omaasukua
        vai onko se omaasukuakin nykyään entinen
        enkä ois välillä ottanu sitä isän nimee takaisin
        jos olisin ottanut pelkästään tän nykyisen mieheni nimen
        mutta se kun on lyhyt ja ytimekäs ja ajattelin että siihen käy
        ja jos sitä joskus tarvitaan muutenkin
        no tarvittiinhan sitä kun tytär muutti isänsä sukunimen
        mun tyttönimeksi
        ja myös hänen rouvansa otti mun isän nimen
        sillon kun rekisteröivät sen parisuhteensa
        voikohan tätä enää tän vaikeemmin seittää :D


    • Alkuun olin innostuneempi Fcebookista, nykyisin en paljon käy.
      Olen saanut yhteyttä ulkomailla asuviin sukulaisiin, sellaisiinkin joiden olemassaoloa en ole edes tiennyt. Yhteys on muodostunut ennestään tuntemieni sukulaisten kautta.

    • facetofacebebetre

      Evvk koko naamakirja. En ole siellä enkä tule olemaankaan, - minkä takia pitäs ?

      • minkä takia ei pitäs olla
        voin heittää vastakysymyksen...
        jotkut on tosi jyrkkiä että ei sitten missään tapauksessa
        aika jännää kun kumminkin oot täällä
        juttelemassa ja kertomassa mielipiteitäs
        sehän on lähes sama systeemi
        siellä vaan ollaan omalla naamalla

        ja siellä kuulee tosi asioita
        ei tartte uskoa huhupuheisiin
        tietää mitä tuttavapiirissä tapahtuu
        ja uskaltaa ottaa ikävissäkin asioissa kantaa
        eikä tarvii kysellä että onkohan se asia nyt totta vai ei
        ja uskaltaako siitä puhua kenellekkään vai ei.


      • Olet kolmas.
        Sulla oli sit tällainen kommentti valmiina :)

        H.


    • vatsebook

      Vieläkös sinä reppuriika seurustelet sen hevosen kanssa?

      • pollee

        Yks tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Voihan sitä hepoonkin tykästyä vaikka se vähän oudompaa onkin.


    • reppuriika

      Kun olen paljon tekemisissä ihmisten kanssa maailmanlaajuisesti, esim. muslimiväestön kanssa, niin silloin reilut kymmenen vuotta sitten ei ollut kuvaa ollenkaan ja tekaista etunimi ja ei tietenkään mitään paikkakunta- tai osoitetietoja halua laajalle levitellä. Ajattelen nyt että ne henkilöt jotka minut tuntevat tai on tarpeellista tuntea, tunnistavat kuvan perusteella.
      Kirjoittelen myös esim. lähetystyöntekijöille ja maapostissa käytän yleensä sitä oikeaa nimeä. Kyllä se on sellainen turvallisuusjuttu. Oli välillä aika että ajattelin ottaa käyttöön tyttönimen ja ottaa tuon peitenimen ihan oikeasti nimekseni.

      • Facebook jakaa mielipiteitä aikalailla. Olen siellä melkein joka päivä kaksi kertaa, aamupäivällä käyn päivittämässä tilanteen ja jos on asiaa jollekin ryhmälle kirjoitan viestini, toisen kerran myöhään illalla, kuuntelen samalla musiikkia ja luen ihmisten juttuja- kommentoin, tykkään tai jaan jotain ym. Ei pöllömpää tänään lähetän ensimmäiset kouluaikaisten kaverien nimet pyyntöihin, saa nähdä tuleeko vastauksia........
        Jokainen tavallaan, eikö...


      • kawe kirjoitti:

        Facebook jakaa mielipiteitä aikalailla. Olen siellä melkein joka päivä kaksi kertaa, aamupäivällä käyn päivittämässä tilanteen ja jos on asiaa jollekin ryhmälle kirjoitan viestini, toisen kerran myöhään illalla, kuuntelen samalla musiikkia ja luen ihmisten juttuja- kommentoin, tykkään tai jaan jotain ym. Ei pöllömpää tänään lähetän ensimmäiset kouluaikaisten kaverien nimet pyyntöihin, saa nähdä tuleeko vastauksia........
        Jokainen tavallaan, eikö...

        "kawe"

        Siitä vaan ja sengkung.
        Kunhan et ala pitämään tänne siitä blogia.

        H.


    • rahasta

      Paljonko siitä naamakirjassa olosta maksetaan per tunti ??

      • hunksz- rahasta
        Mitä sengkung tarkoittaa- toivottavasti ei jotain lahkoa tms, en säntäile minne sattuu- voin toki kertoa jos ensirakkauteni vastaa - voi luoja siis ensisuudelma, niin tietämättömän puhtoisia olimme elämän edessä- kun nyt mietin 50v kokemuksen jälkeen, virheistä armollisemmaksi tulleena - suvaitsen muidenkin virheellisyyden - muistoistani kehkeytyi harmoniaa..........
        Face on maksullista sen nettiyhteyden - en keksi muuta


    • Perustaja ei ole matkassa tänään, hän ei voinut olla....... ... .


      Oli mukana 3-2 viikkoa vähän väärällä kielellä. (ei suomi,ruotsi)

    • Olen aika "hiljainen" Facebookissa, koska huomasin että jos esim. olin ihan vaan huvikseni hakenut jotakuta vanhaa koulu- tms. kaveria, niin jopa alkoi tulla ohjelman salataltiointien kautta esityksiä kavereiksi sun muuta sälää, joskus jopa aikojen päästä. En tykännyt.

      Eikä Facebookissa kannata hirveästi "tykkäillä" ellei halua kaiken maailman tyrkkypostia aikajanalleen. Poistan kaikki ylimääräiset ja mielenkiinnottomat välittömästi.

    • Minä olen koko päivän facessa, aamusta iltaan. Elikkä sivu on auki koko ajan ja puhelimessa appi. Minusta on mielenkiintoista seurata tuttujen elämää, pitää yhteyttä kamuihin, tsekata onko tytär jo herännyt, katsella vauvakuvia ja upeita maisemakuvia, arkipäivän haasteita ja ihania maisemia läheltä ja kaukaa....facebookin chatilla hoidan suuren osan sosiaalista kanssakäymistäni, sen osan minkä olisin aikaisemmin ehkä hoitanut esim. puhelimella. Suljetuissa FB-ryhmissä keskustelemme ajankohtaisista asioista ja erityisistä kiinnostuksen kohteista.
      Minäkin ole Facebookissa puolittain tekaistulla nimellä. Sukunimeni ovat oikeat mutta enkäytä varsinaista etunimeäni vaan toista etunimeäni hieman muunnettuna. Syynä oli se että kun aikanani avasin FB-tilin olin moderaattorina suurella kansainvälisellä foorumilla ja sain ottaa aika paljon vastaan kaikenlaista epämiellyttävää. mm yöllisiä uhkasoittoja toiselta puolelta maailmaa kun jouduin aplikoimaan palstan sääntöjä isokenkäisiin.
      ***
      Muuten olen sitä mieltä että Facebookin vastustajat ottavat sen aivan liian vakavasti. He ikäänkuin kehuskelevat sillä että minä en tollaseen typerään naamakirjaan lähde jne. Ovat ikäänkuin järkevämpiä ihmisiä kuneivät osallistu sosiaaliseen mediaan.

      • turvallisuudesta

        Ensimmäiseksi F-Secure varoittaa siitä, että Facebook on yritys. Vaikka palvelun käyttö ei maksa rahaa, hintana on yksityisyyden menetys. Facebook tienaa mainonnalla, jota se kohdistaa käyttäjän tietojen perusteella.

        Lisäksi kaikki Facebookissa julkaistu tieto, kuva tai muu päivitys tulee mahdollisesti julki tavalla tai toisella.

        Lisäksi F-Secure neuvoo käyttämään tietoturvaohjelmia, käyttämään vaikeita ja ainutkertaisia salasanoja, valikoimaan ystävät tarkkaan ja olemaan klikkaamatta mitään epämääräisiltä tuntuvia linkkejä tai sovelluksia.

        Ohjeen kuudes ja pisin kohta koskee Facebookin yksityisyysasetuksia. F-Securen mukaan turvallinen asetus on asettaa Facebook-tiedot näkyville "Vain ystäville". Kaikkien Facebookin käyttäjien nähtäväksi ei pidä jättää esimerkiksi syntymäpäivää, sähköpostiosoitetta, puhelinnumeroa ja pikaviestimen osoitetta, poliittista ja uskonnollista vakaumusta eikä perhesuhteita.

        Myös Yksityisyysasetusten alakohta Sovellukset ja sivustot kannattaa käydä tarkistamassa. Sovellukset, joita ei käytä, kannattaa poistaa. "Poista käytöstä kaikki sovellusalustasovellukset" -valinnan kautta saa kaikki sovellukset kerralla pois päältä.

        Tärkeä sovellusten yksityisyysasetuksissa on myös kohta "Kaverien kautta saatavat tiedot". Kaveriesi käyttämät sovellukset voivat välittää kaikki tiedot myös sinusta.

        Myös tietojesi tai Facebook-sivusi julkinen haku kannattaa estää.

        F-Securen mukaan Facebookin todellinen tietoturvaominaisuus löytyy käyttäjätilin asetuksista. Käyttäjätilin turvallisuus -kohdassa kysytään, haluaako käyttäjä saada ilmoituksen, kun käyttäjätilille kirjaudutaan uudesta laitteesta.

        Tällöin käyttäjä saa tiedon, jos tunnukset on varastettu, ja joku menee käyttäjätilille joltain aiemmin tuntemattomalta tietokoneelta.

        Perttu Pitkänen


      • Himmelsauge

        Kauan hannasin vastaan vaan sitten antauduin😬
        Kiva juttu kaikenkaikkiaan, linjat auki moneen suuntaan, yllättävillekin tahoille. Uteliaana ihmisenä haluan tietää mikä meininki menossa.
        Mulla tuttuja sekä tuntemattomia kavereina, mut ei satamäärin😌🍏☕️🍉


      • Himmelsauge

        Faseen kurkattu ja Lenitan kanssa samaa mieltä että kivikaudelle ei lähdetä. Puuro oli pehmeää ja marjakeitto täyteläistä, koht' on kaffin vuoro. Pilvisellä näyttää ulkona ja tuulee, ei haittaa kun on toimintapäivä. Piha on sulanut eikä auto vaadi piuhaa ☺️ kaikki Ok.


    • MiettikääsSitä

      Vanha viisaus: Jos saat jotakin ilmaiseksi, et ole asiakas vaan myytävä tuote.

    • NikittäKerronTaas

      Minusta on mukava saada tietoon ajankohtaisia uutisia usein jo ennen kuin niistä uutisoidaan muiden välineiden kautta julkisesti. Maailma näyttää kutistuvan kaiken aikaa, ja tuttuja liikkuu jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Moni myös päivittää tietojaan kaiken aikaa aktiivisesti. Kaverini ovat monella tapaa aktiivisia ja tieto kulkee reaaliajassa.

      Samoin kotiympäristön uutisista leviää tietoja ja moniin asioihin voi vaikuttaakin helposti, jos haluaa. Välillä julkaisen itse tietoja kuvien kanssa ja seuraan ajankohtaista tietoa kavereiden julkaisuista.

      Olen löytänyt vanhoja kavereita, osan kanssa tutustuimme koulua käydessä ja osaan jopa alle kouluikäisinä pihan leikkikavereina. Iloitsen siitä.

      • NikittäMääTaasTääl

        Monet ryhmät ja erilaiset yhteisöt viestittelevät näpprästi fb:n kautta. Tieto kulkee nopeasti, eikä siitä aiheudu juurikaan kustannuksioa.


    • äijä-

      -oon kans ollu jo vuosia fb:ssa, saa yhteyksiä aika hyvin sitäkin kautta, jos tarvii, jutella kavereiden kanssa jne. Yhdessä sulj. ryhmässä myös mukana, levitetään kuvia lähinnä 1900-luvulta, koskien tätä kotikaupunkia. Some on nykyaikaa.
      -kesä alkoi kunnolla pari pvää sit... 23 tänäänkin, pääskyset vetelee hurjia, vimmaisia syöksyjään, ja tuos vähän matkan pääs merenlahdes joutsenperhe viiden vauhdilla kasvavan kans pyörii...obladi,oblada, life goes on, bra....

    • reppuriika

      On nostettu vanha aloitus käsittelyyn. Kyllä eräs nuoruuden tuttu tunnisti minut ja olen vaihtanut muutaman kerran kuulumisia. Kyllä itsestä riippuu miten lähelle päästää.

    • Minulla on tyttönimeni, oli vähän aikaa miehen nimi mutta kun tuli helpoksi ottaa oma sukunimi vaihdoin takaisin. On paljon sukulaisia ja ystäviä vuosien takaa Fb.ssä. on hyvä kanava saada yhteys kateissa olleisiin sukulaisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1825
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1437
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1242
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1237
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1115
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1017
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      953
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      40
      860
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      195
      854
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      828
    Aihe