Yritän parhaani mutta tuntuu että se ei riitä..

DoYouWonder

Yritän auttaa koulukiusattua kaveriani parhaani mukaan mutta tuntuu että se ei riitä..
Olen 13-vuotias tyttö minua itsekkin kiusataan koulukiusatun kaverini ansiosta..Olen yrittänyt pysyä kaverini tukena alakuloisuudestani välittämättä..
Joudun itkemään itseni uneen olen käynyt kuraattorille opon ja luokanvalvojalleni puhumassa kiusaamisesta..Kuintenkin kiusaaminen vaan jatkuu ja jatkuu tuntuu kuin se ei loppuisi ikinä.. :c #whyme En edes ole tutustunut kiusaajiini en edes tunne heistä kumpaakaan / ketään en tiedä mistä kiusaamiseni alkoi.. välillä olen ajatellut itsemurhaa mutta en uskalla tehdä sitä..

14

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus itsestä tuntuu vain ettei mikään apu riitä, mutta todellisuudessa vähäisestäkin saattaa olla suurta apua.

      Olet todella vahva, kun autat vaikka itseäsikin kiusataan.

      Onnea sinulle elämääsi sekä kaverillesi!

    • Voi olla, että ilman sinua ystävääsi ei enään olisi. Teet arvokasta työtä auttaessasi.

    • kurikiusaajille

      Vanhemmille kertomaan ne saa sit puuttua tähän ja ottaa yhteyttä kiusaajan kotiin jotta tämmönen loppuu,ei kenenkää tarvi kouluun mennä kiusattavaksi,jokaisella on oikeus rauhassa käydä koulua ja reksille sit valittamaan jos oma ope ei saa kuria kiusaajille.Älkää itekkää alistuko kiusattavaksi,sanokaa takasin ja puolustakaa itteenne.

    • Jatka taistelua. Maailma tarvitsee kaltaisiasi.

    • YksinäinenSusiHukka

      Älä edes ajattele itsemurhaa vaan etsi reitti ja tue ystävääsi rohkeasti koska maailma on mahdollisuuksia täynnä. Ilmoita kiusaamisesta rohkeasti ja huomaat että se helpottaa kun teet sen. Muista että tosi ystävät auttavat tälläisissa tilanteissa eivätkä jätä pulaan. Voin kokemuksesta sanoa että hyvän uskollisen ystävän tuki on erittäin tärkeä kiusatulle. Minua kiusattiin ja "ystävät" jätti joka satutti erittäin paljon. Vaikka selvisin siittä niin sen takia vanhempana en pysty päästämään ketään lähelleni ystäväksi. En vain pysty luottamaan kehenkään. Moni ihmettelee että miksi olen kylmä luonteeltani vaikka olen ystävällinen ja avulias kaikille. Kiusaaminen jättää syvät jäljet jos siihen ei puututa ajoissa.

    • Ei KUKAAN vastuullinen aikuinen pakota noin kokevaa 13-vuotiasta lasta edes menemään moiseen karmeaan paikkaan! HALOO!!! Miten ei tule kenelläkään mieleen???? Älä mene kouluun! Kyllä sinulla ja ystävälläsi on oikeus saada elää normaalia, turvallista elämää ilman jatkuvaa häiriköintiä ja ilkivaltaa ihan samoin kuin kaikilla aikuisillakin, tai teillä vielä paljon enemmän! JOS ne ei lopeta sitä kiusaamista, niin ette vaan enää mene sinne kouluun ystäväsi kanssa, teette vaikka yhdessä jotain hauskaa ja paljon mielekkäämpää! Ei ole mitään järkeä harkita itsemurhaa jonkun noin turhan asian takia kuin koulunkäynti!! Sinähän osaat jo lukea ja kirjoittaa, se riittää hyvin pitkälle, ja itseksesi voit opiskella lisää, jos jaksat ja haluat, mutta pidä nyt vaikka vapaata/sairaslomaa siihen asti että olet kunnossa! En tajua millaisia torveloita tämäkin paikka on pullollaan, kun ei kukaan itsaria harkitsevalle lapsiparalle sano näin selvää asiaa vaan minä olen ainoa! >:( >:(

      • Totta, mutta peruskoulun keskenjättäminen taitaa aiheuttaa enemmän ongelmia tulevaisuudessa kuin kiusattuna kärsiminen koulussa.

        Tietenkin auktoriteettien pitäisi pystyä lopettamaan kiusaaminen. Opettajien kun vain on helpompi sulkea silmänsä, kuin auttaa.


      • Itsemurha on kuitenkin vielä paljon suurempi ongelma, samoin loppuelämän kestävät traumat. Hyvällä itsetunnolla ja iloisella mielellä varustettu ihminen pystyy kyllä vaikka mihin, ja yhteiskunta yrittää ja haluaa kyllä työllistää mahdollisimmat monet! Mehän yritetään työllistää kielitaidottomat maahanmuuttajatkin, kai sitten fiksu suomea äidinkielenään puhuva nuori aina töitä saa! Vuokratyöfirmat esim. tarjoaa todella mielekästä työtä, vieläpä hyvällä palkalla. Ja, kuten sanottu, oppivelvollisuuden voi suorittaa myös kotoaan käsin. :)


      • SallaKarimies kirjoitti:

        Itsemurha on kuitenkin vielä paljon suurempi ongelma, samoin loppuelämän kestävät traumat. Hyvällä itsetunnolla ja iloisella mielellä varustettu ihminen pystyy kyllä vaikka mihin, ja yhteiskunta yrittää ja haluaa kyllä työllistää mahdollisimmat monet! Mehän yritetään työllistää kielitaidottomat maahanmuuttajatkin, kai sitten fiksu suomea äidinkielenään puhuva nuori aina töitä saa! Vuokratyöfirmat esim. tarjoaa todella mielekästä työtä, vieläpä hyvällä palkalla. Ja, kuten sanottu, oppivelvollisuuden voi suorittaa myös kotoaan käsin. :)

        Niin, mutta parempi ratkaisu, mikä ei koskaan tuskin tule tapahtumaan, olisi yksinkertaisesti kiusaamisen lopettaminen, ei se, että kiusattu ajetaan pois koulusta.

        Tämä onnistuisi oikeasti kiusaajia rankaisemalla, esimerkiksi kertomalla huoltajille, antamalla jälki-istuntoa, tai jopa erottamalla koulusta hetkeksi.

        Kotikouluun kun vanhemmat eivät aina pysty.


      • Robinfan04 kirjoitti:

        Niin, mutta parempi ratkaisu, mikä ei koskaan tuskin tule tapahtumaan, olisi yksinkertaisesti kiusaamisen lopettaminen, ei se, että kiusattu ajetaan pois koulusta.

        Tämä onnistuisi oikeasti kiusaajia rankaisemalla, esimerkiksi kertomalla huoltajille, antamalla jälki-istuntoa, tai jopa erottamalla koulusta hetkeksi.

        Kotikouluun kun vanhemmat eivät aina pysty.

        Yksinkertaisesti pitäisi rankaista kiusaajia heti. Näin ei vain nykyään ole, voi sitten miettiä kenen syystä.


    • Ihme epäjumala tehty tuosta koulustakin nykyaikana! >:( >:( EI JONKUN SURKEAN, SÄÄLITTÄVÄN KOULUN TAKIA KANNATA HENKEÄÄN MENETTÄÄ. TUO KOULU EI OLE ARVOISESI PAIKKA, JOS SE EI ONNISTU SITÄ TÄRKEINTÄ LÄKSYÄ LAPSILLE OPETTAMAAN, "RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIIN KUIN ITSEÄSI" JA "NIIN KUIN TOIVOTTE TOISTEN TEKEVÄN TEILLE, TEHKÄÄ TE HEILLE."

      Jättäkää omaan arvottomuuteensa koko laitos! TODELLA TYHMISTÄKIN SYISTÄ PINNATAAN KOULUSTA, TÄSSÄ ON ERITTÄIN PAINAVA SYY JÄTTÄÄ TAAKSEEN KOKO KOULULAITOS, TAI AINAKIN TUO TEIDÄN PAIKKANNE. Kerro mulle mikä koulu on kyseessä, niin otan ja soitan sen reksille ja sanon suorat sanat! Sano myös opettajasi nimi niin päästään paremmin jäljille. Ja nyt modet stop, itsemurhan estäminen on tärkeämpää kuin jotkut hysteeriset säännöt ja kiellot sanoa tällaisia tarpeellisia asioita foorumilla! Jos YHTÄÄN välitätte nuorten ihmistaimien hengestä, niin ette tule sotkemaan tätä! >:(

    • Ja anteeksi vielä tuo torveloksi haukkuminen, täällähän te muut kirjoittajat taidatte olla hyvin nuoria itsekin, anteeksi todella, te vielä kunnioitatte aikuisia ihmisiä, en itsekään nuorena osannut/uskaltanut vastustaa mitään aikuisten ideaa. *punastushymiö* Anteeksi todella. Mutta useimmat nelikymppisetkin aikuisetkin kun yleensä ovat tuota mieltä, että peruskoulu ennen kaikkea, niin sitä todella todella ihmettelen, kun vanhemmat lähettävät lapsiaan kouluun kiusattaviksi ja itsemurhaa hautomaan. Niin kyllä siinä tulee mieleen että mitä ihmeen kumma????... Entisaikaan selvittiin aivan mainiosti ilman koulua ja monet jopa ilman lukutaitoa. Ei meidän pidä jumaloida koulua silloin, kun se saa aikaan selvästi enemmän pahaa kuin hyvää, kuten aivan selvästi on itseään kiusaamisen takia satuttavien oppilaiden kohdalla.


      Jos kiusattuja on monta, niin siinä on se hyvä, että voitte olla koulusta yhdessä pois ja sanotte vaan opettajalle syyn selvästi, että teitä kiusataan eikä se ole loppunut vaikka olette aiheesta sanoneet. Kiusattujen kannattaisi varmaan jotenkin yhdistää voimansa ja olla edes keskenään kavereita, he kun eivät ole kiusaajia itse, niin eivät sitten kiusaa toisiaankaan. :)

    • Sanon vielä, että en edes usko että kovin moni kiusaaja ottaa koulunkäyntiä tosissaan, eiköhän siinä liisitä oppiaineet läpi minimiarvosanoilla, näin ainakin monen häirikön kohdalla... mut ku meidän maa on erikoistunu palkitsemaan häiriköitä pienimmistä, säälittävimmistäkin ponnistuksesta ja vihaamaan ja hylkäämään ahkerat, kiusatut oppilaat omillensa... monen monet taitavat vieläpä unohtaa kaiken koulussa oppimansa piakkoin. Niin se on pelkkää bluffia ja silmänlumetta hyvin pitkälle koko peruskoulu, monien osalta ainakin. Kaikki ne tiedot voi ajan kanssa lukea itse kirjoista ja lehdistä, suuri osa aikuisen yleissivistyksestä perustuu ihan muuhun kuin koulukirjoihin. Niin ÄLKÄÄ pitäkö sitä peruskoulua minään välttämättömyytenä! Tuntuu monille olevan vain paika, missä voidaan leikkiä viidakon kuningasta ja grillata ja kiusata valittuja oppilaita... pääsyyllisiä ovat tietenkin rehtorit tai jos heillä vielä on joku ylempi mielenvikainen pomo, niin sitten hän. Se tyyppi, joka erottaa opettajat, jotka laittavat kiusaamiselle rajat. Jos nyt tällaista on. En vaan tajua, miksi kiusaamiselle ei tehdä loppua, jos seítä ei kukaan edes vastusta.

    • Mukavaa lätinää ääneen täällä ilman oikeita neuvoja. Terveydenhoitajan puheille heti. Jos ei auta niin poliisiasemalle....tätä ihmiset pelkää ihan turhaan, sinne menee toisia kertomaan että raketti tuli mökin katolle ja anturi pyllyyn, voinko tehtä rikosilmoituksen ja parisuhdeilmoituksen?

      Jäätävä respekti sulle jo mitä olet tehnyt! Olen hieno ihminen! Itsemurha saattaa olla romanttinen ja jännä leffoista, mutta se on jokaisen tuntemasi ihmisen murhaaminen jättämällä heidät henkiin, ja jokaisen heidän lapsen parisuhteen sairastuttaminen, eikä kukaan silloin muista sua kaiholla.....Ei ihmiset täällä mietiä mitä se on ja harva muutenkaan. Nyt keula ylös ja terkkarille, jos ei auta niin poliisille - sitä ei tarvi pelätä!!- sitte asiat etenee. Ole ylpeä että puollustat toista ihmistä, suomessa ja maailmalla kaikki puhuu siitä mutta en ole koskaan nähnyt ketään sitä tekevän kun olen itse joutunut auttamaan. I salut You!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4658
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      133
      4166
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      35
      2735
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      205
      1765
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1327
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1319
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1268
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1213
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1182
    Aihe