Henkilökohtaisille avustajille tukiketju:D

avustaja123

Hei!
Ajattelin aloittaa tälläisen keskustelun johon voi avustajat avautua työnpaskamaisista puolista:) (huom! älä kerro mitään mistä sinut tai avustettava voidaan tunnistaa!!)
Koska itsellä siis se tilanne että ei ole työkaveria joten ei voi purkaa oikein kellekään...
Vaikka siis itselläni on aivan ihana työpaikka, on silti kurjiakin puolia työssäni mm. alle kympin palkka, iltavuorosta suoraan aamuun, pesut, avustettavan liiallinen kiintymys/yritys luoda kaverisuhde ymsyms
Ja en voi minnekään ikinä avautua koska lähipiiri ei tee tätätyötä joten eivät mm voi ymmärtää miksi esim kuumassa pesutilassa toisen kuuraus voi joskus olla vaikeata/uimapuvun kiskominen toisen nihkeälle iholle on aika...intiimiä ja ei niin mukavaa, suihkutuolit eivät ole turvallisia vaan itseäni ainakin pelottaa avustettavan puolesta-.-
Ja en kaipaa nyt mitään ammatinvalinta kysymys tyyppisiä vastauksia, vaan ihan vain yleistä pahan olon purkamista/marisemista/stressin poistoa:) samalla voidaan tsempata täällä toisiamme:D
Ja tietysti antaa vinkkejä ja uusia näkökulmia tähän työhön:)
Itse ainakin kaipaisin vinkkejä miten mm. busseilla kulkeminen pyörätuolin kanssa hoituisi paremmin (kuraa ja soraa niissä kahvoissa ja hirvee kykkiminen että saa sen ns rampin alas) ja muihin tälläisiin yleisiin ongelmiin.

290

6399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpm

      Heippa ap!
      Ootko ollu kauankin alalla? itsellä menossa kolmas vuosi ja homma on ollut muuten ihan mukavaa puuhaa, mutta nykyinen työnantaja on hieman katkeroitunut tapaus:(
      Saattaa mennä parikin päivää hyvin, mutta sitten vedetään nyyhky/vammaiskortti joka asiaan ja helpoimmatkin asiat mitkä pitäisi yhdessä tehdä jää mun vastuulle.
      Eli juurikin pukemiset jotka sujui edellisenä päivänä hyvin ja omatoimisesti onkin sitten vamman takia liian "haastavia" ja jos eilen pystyi hyvin hakemaan vesilasin tai kaukosäätimen niin tänään ei sitten pysty koska on niiin huonokuntoinen vamman takia...
      Itse ajattelin kitkutella vielä muutaman vuoden ainakin tässä työssä (koska nykyisellä sopimuksella on enemmän vapaa-aikaa eli sen suhteen en valita)
      Harmi vaan kun oma selkä on mennyt ihan rikki vaikka luvattiinkin että mitään nostoja ei ole... paskaa puhuivat, nytkin saan päivittäin nostella monissa huonoissa asennoissa ja selkä on kipeytynyt pahasti:( eli ainakin sairaslomalle pääsen tätämenoa hyvin pian.
      Ja kenellekkään on turha valittaa kun mitään muutosta ei tule tapahtumaan... jos työnantaja menettää oikeuden toimia työnantajana se tarkoittaa sitä että lennän pihalle koska kaupungin omat työntekijät tulee tekemään työt ja jos en menetä työtä ja tämä tapaus jatkaa pomona olen parinvuoden sisään sairaslomalla... ei ole valoisaa tulevaisuutta luvassa, ainoastaan karenssi, työttömyys, kipeäselkä ja hyvin epävarma tulevaisuus.
      Voi ettäkun joku edes nostaisi avustajan palkkaa-.- jaksaisikin paremmin jos palkka olisi parempi kuin 9.63€
      mutta tsemppiä sulle ap! ehkä vielä joskus meille avustajillekin tulee paremmat ajat!

      • Torkkuvahti

        Just toi että jos marisen niin menettääkö oikeuden olla työnantajana jollo lentäsin pois ja hänel tulis uudet avustajat. Uusi Systeemi vois olla hänelle sama ku joltai tuntus vankilas. Hän kyl tekee mielestäni laittomasti joko tahallaan tai huolimattomuuttaan. Sakot sietäs saada ja varotuksen. Mutta se työnantajuuden menetys ois hänelle pahempi ku isot sakot. Oon sitte valinnan paikalla. Kärsinkö hänen laittomista toilailuistaan nahoissani. Vai tuonko epäilykseni julki. Jonkinlaisii pienen mittaluokan talousrikoksii epäilen. Käry käy jokatapaukses varmaa ennemmi tai myöhemmi. Mitä myöhemmi sen pahempi. Vai pitäskö kiristää "kantelen susta jollet lopeta nyt hyvän sään aikaan" mitä jos epäilenkin syytöntä? Sitte vois uhkailla ja toteuttaa uhkauksen tarvittaessa eikä siitä koituis hänelle harmia. Toisaalta se vammaiskortti: hups, en mä huomannu, siinä kävi vahinko, painoin varmaa unissani väärää nappia tietsikasta ku vamman takia nukahdin ja sitte ne rahat vaan vahingossa siirty väärälle tilille. Ja perään avuton, herttainen, viaton hymy. Pääsis ku koira veräjästä syytön tai syyllinen ja kun on viel niin pikku juttu kyseessä. Siis harmittaa huolimattomuus raha-asioissa. Joskus ne rahat siirtyy toiseenki suuntaan vahingos jote kai se on aitoa huolimattomuutta.


      • Anonyymi

        Osa on pompottavia,osa kivoja.


      • Anonyymi

        Mä joudun hakea soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Teen arkisin noin 6,tunnin päiviä.


      • Anonyymi

        Avustettavani omainen haukkuu meitä avustajia selän takana mm läskiksi🙄😃Joo olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. työni hoidan joten en ymmärrä tuommoista arvostelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa on pompottavia,osa kivoja.

        Totta. Pitäsivät edes turpansa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä joudun hakea soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Teen arkisin noin 6,tunnin päiviä.

        Niin se tekee , pummina tässä avustajana elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustettavani omainen haukkuu meitä avustajia selän takana mm läskiksi🙄😃Joo olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. työni hoidan joten en ymmärrä tuommoista arvostelua.

        Semmosia ne on. Pitää olla sisukas ja kova luonne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustettavani omainen haukkuu meitä avustajia selän takana mm läskiksi🙄😃Joo olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. työni hoidan joten en ymmärrä tuommoista arvostelua.

        Ajakoot ojaan perkele.


      • Anonyymi

        Vammaiskortin vetää lähes kaikki avustettavat ja yrittävät teettää avustajalla asiat,joita on tarkoitus tehdä yhdessä. Näihin ei pidä lähteä mukaan vaan muistuttaa koko ajan,että En tee puolesta. Napakka ote pitää olla.


      • Anonyymi

        Vammaiskortin veto on kyllä niin koomista 😄


      • Anonyymi

        Mulla on avustettava,joka pääsee kävelemään rollaattorilla,mutta aina kun menen hänen luo ,hän heittäytyy jalattomaksi😆 Väittää,että ei pääse ylös omin voimin,vaikka kerran oli itse kävelemässä rollaattorin kanssa,kun menin ja sit hän peruutti sänkyyn ja alkoi esittää vaivaisempaa kuin on. Passuttaa avustajia. Toisaalta surkuhupaisaa. Teatteria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustettavani omainen haukkuu meitä avustajia selän takana mm läskiksi🙄😃Joo olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. työni hoidan joten en ymmärrä tuommoista arvostelua.

        Onkohan se omainen itte joku kaunis muka😆😆tuskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vammaiskortin vetää lähes kaikki avustettavat ja yrittävät teettää avustajalla asiat,joita on tarkoitus tehdä yhdessä. Näihin ei pidä lähteä mukaan vaan muistuttaa koko ajan,että En tee puolesta. Napakka ote pitää olla.

        Juuri näin. Meinasi yksi avustettava kannattaa tavaroitaan. Pystyy itse kantamaan. Sanoin,että siitä vaa kamat käteen ja jalkaa toisen eteen. Totteli.


      • Anonyymi

        No niin , eli rahastaisit !
        Eiköhän tuo että siedät hommia mitä et voisi tehdä kuulu sinun itse järkätä sinulle sopiviksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vammaiskortin vetää lähes kaikki avustettavat ja yrittävät teettää avustajalla asiat,joita on tarkoitus tehdä yhdessä. Näihin ei pidä lähteä mukaan vaan muistuttaa koko ajan,että En tee puolesta. Napakka ote pitää olla.

        Sopimukseen voi rajata tarkasti työtehtävät


      • Anonyymi

        Onhan ne monet vammasiet katkeria. Ne tajuaa,että avsutajalla on oma normaali elämä ja heillä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustettavani omainen haukkuu meitä avustajia selän takana mm läskiksi🙄😃Joo olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. työni hoidan joten en ymmärrä tuommoista arvostelua.

        Samaa ihmistä ei jaksa avustaa vuosikausia putkeen. Se on inhimillistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vammaiskortin vetää lähes kaikki avustettavat ja yrittävät teettää avustajalla asiat,joita on tarkoitus tehdä yhdessä. Näihin ei pidä lähteä mukaan vaan muistuttaa koko ajan,että En tee puolesta. Napakka ote pitää olla.

        Totta. Kyllähän normaaleissakin töissä sanotaan suoraan epäkohdista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä joudun hakea soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Teen arkisin noin 6,tunnin päiviä.

        Tämäpä ja nyt vielä tuo 300€ pienennys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustettavani omainen haukkuu meitä avustajia selän takana mm läskiksi🙄😃Joo olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. työni hoidan joten en ymmärrä tuommoista arvostelua.

        Ainahan ne haukkuu. Katkeria elämässään.


      • Anonyymi

        Jouduin aloittaa tupakoinnin,nikotiini rauhoittaa hermot .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vammaiskortin vetää lähes kaikki avustettavat ja yrittävät teettää avustajalla asiat,joita on tarkoitus tehdä yhdessä. Näihin ei pidä lähteä mukaan vaan muistuttaa koko ajan,että En tee puolesta. Napakka ote pitää olla.

        Totta. Pahinta on henkinen paine. Mutta itse en ota stressiä. Osaan erottaa työn ja vapaa ajan. Enkä ota toisen ongelmia niskoilleni. Pitäisivät suunsa kiinni. En ymmärrä miksi ne vammaiset yrittää burn outoa meille normaaleille ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on avustettava,joka pääsee kävelemään rollaattorilla,mutta aina kun menen hänen luo ,hän heittäytyy jalattomaksi😆 Väittää,että ei pääse ylös omin voimin,vaikka kerran oli itse kävelemässä rollaattorin kanssa,kun menin ja sit hän peruutti sänkyyn ja alkoi esittää vaivaisempaa kuin on. Passuttaa avustajia. Toisaalta surkuhupaisaa. Teatteria.

        🤓✌️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Meinasi yksi avustettava kannattaa tavaroitaan. Pystyy itse kantamaan. Sanoin,että siitä vaa kamat käteen ja jalkaa toisen eteen. Totteli.

        Hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan se omainen itte joku kaunis muka😆😆tuskin.

        Ei ole. On ruma vanha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä joudun hakea soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Teen arkisin noin 6,tunnin päiviä.

        Paska työ.


    • nohätää

      No moi!
      Itseä häiritsee se, ettei palkalla tule toimeen. Työskentelen yli 4h/vk eli olen kai tilastoissa työllinen. Mutten tee 18h/vk eli tyött.turvaa ei kerry. Toisaalta teen nyt iltatunteja, joten tuntipalkka on hyvä. Iltatyö sopii myös. Tulispa kesä ja voisi pyöräillä matkat, tympii toi kävely. Toisissa olosuhteissa saisin lisää työmarkkinatukea palkan päälle, mutta nyt olen riidoissa työkkärin kanssa.

      Varsinainen ongelma on tuo kiintymysjuttu. Avustettava haluaisi jo hoivakotiin, muttei pääse. Jos hän nukkuu pois, suren varmasti. Ei haittaa, jos pyrkii kaveriksi, mutta pelkään tuota kiintymystä. Asialliset välit meillä on ja hän aina kiittää yms. kaunista käytöstä. Valittaa jonkin verran kyllä ja samat jutut koko ajan. Fyysisesti homma ei ole raskasta.

      Jatkoja teille!

      • nohätää

        No, nyt homma muuttui vähän raskaammaksi, kun avustettava tuli leikkauksen jälkeen kotiin eikä vielä pärjää entiseen malliin.
        Kertoili sitten avioliittonsa vaikeuksista, joita ei kuulemma ole kertonut jälkikasvulleenkaan. Eli kertomansa mukaan oli useampia "kolmansia osapuolia". En tietenkään tiedä, onko totta ihan joka sana, mutta voi ollakin. Koen tuollaisen henkisenä taakkana. Eli mieluiten olisin ollut kuulematta noita juttuja.
        Yritin sitten jutella, että lapsilla menee hyvin, on työtä ja perhettä ja asunto, vaikken ole heidän asuntojaan nähnytkänn. Ja sisaruksiinkin on hyvät välit. Hän jatkoi avioliitostaan.
        Maattuaan sairaalassa hän on nyt kyllä tyytyväisempi kotona oloon.


      • nohätäää

        Nyt yx kollega irtisanoutui ja mulle tarjoutui mahdollisuus tehdä 6 6h lisää. Hyppäsin riemusta ja lupasin heti tehdä ne tunnit. Tuli kyllä mieleen, että joskus tykkään juoda sunnuntaikaffeet sukulaisten kanssa ja tuo sitoo aika tavalla.
        Sitten soitti lomittaja, joka olisi joka tapauksessa saanut tehdäkseen pari iltaa. Parin illan tekemisestä ei kuulemma hänelle tule oikein hyötyä. Keskusteltiin pitkään ja yritin sanoa, että harkitaan nyt vielä.. "Ei, kun pitää ilmoittaa tällä viikolla.." Käsitin, että hänellä oli mahdollisuus saada jotain muuta työtä. Ehdotin, että hän tekisi sitten sitä toista hommaa.. "Ei, kun hän on luvannut avustettavalle".. Lopuksi päätettiin, että hän tekee joka toisen sunnuntain. "Sulla on mieskin elättämässä ja mun pitää tuota lasta elättää.. vähensivät asumistukeakin, kun täytti 18v."
        Tienaan nyt sitten tyött.turvaa joka toiselta viikolta eli pitäisi vuosi tehdä tuota hommaa, että olisi oikeus päivärahaan. Muualta ei oikein saa sopivia lisävuoroja.
        Tuo lomittaja on selästään tk-eläkkeellä ja tulee mieleen, että se kaventaa avustettavan liikkumista, jos lomittajan aikaan ei ole ylösnostajaa huonona päivänä.


      • Anonyymi

        Soviteltu päiväraha ja palkka ei riitä. Uo vie mulla osan...Työ on no miten siihen itse suhtautuu...Joskus pitää olla jämäkkä avustettavalle,että ei ihan hypi silmille ja minä en pelkää potkuja,koska mulla useampi asiakas.


      • Anonyymi
        nohätää kirjoitti:

        No, nyt homma muuttui vähän raskaammaksi, kun avustettava tuli leikkauksen jälkeen kotiin eikä vielä pärjää entiseen malliin.
        Kertoili sitten avioliittonsa vaikeuksista, joita ei kuulemma ole kertonut jälkikasvulleenkaan. Eli kertomansa mukaan oli useampia "kolmansia osapuolia". En tietenkään tiedä, onko totta ihan joka sana, mutta voi ollakin. Koen tuollaisen henkisenä taakkana. Eli mieluiten olisin ollut kuulematta noita juttuja.
        Yritin sitten jutella, että lapsilla menee hyvin, on työtä ja perhettä ja asunto, vaikken ole heidän asuntojaan nähnytkänn. Ja sisaruksiinkin on hyvät välit. Hän jatkoi avioliitostaan.
        Maattuaan sairaalassa hän on nyt kyllä tyytyväisempi kotona oloon.

        Miksi kaikki esittää onnellista avioliittoa/perhettä,vaikka kaikilla on kaikki päin pärsettä. T onnellinen sinkku.


      • Anonyymi
        nohätää kirjoitti:

        No, nyt homma muuttui vähän raskaammaksi, kun avustettava tuli leikkauksen jälkeen kotiin eikä vielä pärjää entiseen malliin.
        Kertoili sitten avioliittonsa vaikeuksista, joita ei kuulemma ole kertonut jälkikasvulleenkaan. Eli kertomansa mukaan oli useampia "kolmansia osapuolia". En tietenkään tiedä, onko totta ihan joka sana, mutta voi ollakin. Koen tuollaisen henkisenä taakkana. Eli mieluiten olisin ollut kuulematta noita juttuja.
        Yritin sitten jutella, että lapsilla menee hyvin, on työtä ja perhettä ja asunto, vaikken ole heidän asuntojaan nähnytkänn. Ja sisaruksiinkin on hyvät välit. Hän jatkoi avioliitostaan.
        Maattuaan sairaalassa hän on nyt kyllä tyytyväisempi kotona oloon.

        Meillä normaaleilla on kans pettämistä, kaikki ei edes tiedä vaikka puolisolla olisi vuosia jatkunut salasuhde kuten esim halla Ahon tapaus. Itse pyörin viidettä vuotta varatun, naimisissa olevan miehen kanssa. Ihme että pysynyt salassa homma.


      • Anonyymi
        nohätää kirjoitti:

        No, nyt homma muuttui vähän raskaammaksi, kun avustettava tuli leikkauksen jälkeen kotiin eikä vielä pärjää entiseen malliin.
        Kertoili sitten avioliittonsa vaikeuksista, joita ei kuulemma ole kertonut jälkikasvulleenkaan. Eli kertomansa mukaan oli useampia "kolmansia osapuolia". En tietenkään tiedä, onko totta ihan joka sana, mutta voi ollakin. Koen tuollaisen henkisenä taakkana. Eli mieluiten olisin ollut kuulematta noita juttuja.
        Yritin sitten jutella, että lapsilla menee hyvin, on työtä ja perhettä ja asunto, vaikken ole heidän asuntojaan nähnytkänn. Ja sisaruksiinkin on hyvät välit. Hän jatkoi avioliitostaan.
        Maattuaan sairaalassa hän on nyt kyllä tyytyväisempi kotona oloon.

        Sinun täytyy oppia suodattamaan asiat
        Tai vaihtaa alaa


    • avustaja123

      Juu tiedän tuon tunteen tuosta kiintymis jutusta -.- toisaalta ei itseäkään haittaa että avustettava kiintyy, mutta itse pelkään että mitäs sitten jos menee yli? miten saan pidettyä suhteen vain ammattimaisena ilman että loukkaan tunteita? tai pahimmassa tapauksessa lennänpihalle -.- vammaisen mieli ei vain toimi niinkuin tavallisen ihmisen ja joskus suorastaan pelottaa kun ihminen joka ei tajua mikä on oikein tai reilua työntekijöitä kohtaan on työnantaja!!! välillä ollut tilanteita että on pitänyt vääntää rautalangasta että saan merkata ylityötunnit vaikka "oli niin kivaa ettei tuntunut työltä" kun joskus on vain niin raskaita päiviä:( kuka meitä avustajia auttaa?
      t:ap

      • Anonyymi

        Minulle vammainen jankuttaa Ethän sinä lopeta tässä työssä plaa plaa. Joka päivä. Ei kukaan voi luvata monen vuoden päähän mitään. Se on fakta. Lisäksi avustettava kyselee minun henkilökohtaiseen elämään kuuluvia asioita,se on törkeää. Vastailen jotain epämääräistä. Eihän hänelle edes kuulu mikään minun koti/vapaa ajan asia. Johtuuko se vammaisuudesta että on tollanen😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle vammainen jankuttaa Ethän sinä lopeta tässä työssä plaa plaa. Joka päivä. Ei kukaan voi luvata monen vuoden päähän mitään. Se on fakta. Lisäksi avustettava kyselee minun henkilökohtaiseen elämään kuuluvia asioita,se on törkeää. Vastailen jotain epämääräistä. Eihän hänelle edes kuulu mikään minun koti/vapaa ajan asia. Johtuuko se vammaisuudesta että on tollanen😃

        Olisit tyytyväinen hän tuntuu arvostavan työtäsi
        Aina on uteliaita voit ottaa vähän rennommin


    • Avustaja-anneli

      Hieno idea tämä tukiketju! Itse mietin juuri eillen samaa.
      Olen ollut jo useammalla avustettavalla avustamassa niin pitempiä aikoja kuin lyhyitä sijaisuuksia. Jonkin aikaa sitten iskin ns. kultasuoneen, kun sain vakkarikokopäivätyön. Ihana avustettava ja perhe! Mutta avustettavan virkeystila on niin alhainen, että tylsistyn täällä. Kysyn mitä apuja tarvitsee niin eipä mitään tavanomaisten siirtymisten, ruokailuiden ja vessareissujen lisäksi. Siivoilen täällä, mutten mitään isoja hommia ilman työnohjausta viitsisi alkaa tekemään ajan kuluksi.

    • askelkork

      Pitäkää ääntä kunnanvaltuutettujen suuntaan.
      Sama sanoma liikennöitsijöille, että bussin oven kohdalle matalampi tasainen alue ja bussin rakenne sellaiseksi, että laskeutuu pysähdyksen ajaksi 10 cm korkeudelle tai vieläkin alemmaksi. Mutta miten se onnistuisi? Osataanko rakennus saati bussi?
      On tällaisia nähty.

    • nohätää

      Pitkässä ketjussa kyseltiin palkasta lomautuksen aikana. Eli avustettavan sairaalassaolon ajaksi vakiavustaja lomautetaan. Lomautusajalta saa peruspalkan 2vk ajalta, ei lisiä. Samoin, jos avustettava ei enää tarvi avustajaa.

      Määräaikaista avustajaa ei voi lomauttaa (tes) eikä irtisanoa (laki) ellei asiasta ole sovittu työsopimuksessa. Toisaalta, jos avustaja lähtee kesken määräaikaisen sopimuksen, voi menettää lomakorvauksen t. lomarahat.

    • rullatuolinjatke

      Kiva 'tavata' teitä muita. Olen nyt ollut muutaman kuukauden avustajana, tällä hetkellä kaksi avustettavaa, kaksi hyvin erilaista ihmistä. Toinen on itse ollut omaishoitajana, on huumorintajuinen, älykäs ja huomaavainen, sen minkä vaivoiltaan pystyy. Työmatkakaan ei ole tuhottoman pitkä ja kilometrikorvaus on aika hyvä. Menen hänen luokseen surullisena hänen tilastaan mutta muuten se ei stressaa. Haluaisin auttaa enemmän kuin osaan. Yritän kehittää silmääni nähdä tarpeelliset tekemiset ennen kuin hän joutuu selittämään. On varmaan ärsyttävää joutua seliuttämään arkielämänsä rutiineja yhä uusille ihmisille. Mielellään olisin hänen apunaan niin kauan, että hän kuntoutuu itsernäiseen elämään pystyväksi.

      Toinen on sitten rahantuhlausta, pinnan venytystä ja varsinainen karenssiansa. Vakituinen työ, mutta haluaisin irtisanoutua. Se vaan luultavasti johtaisi siihen, että työttömyyskorvaus evättäisiin onko se nyt kahdeksi vai kolmeksi kuukaudeksi - pätö työstä! Tunteja on sovittu kolme ja puoli kahdesti viikossa, eli kuukaudessa 30. On hämmästyttävän hankalaa laskea noita tunteja niin, että kuun lopussa olisi se sovittu määrä. Käytännössä se on mennyt niin, että juuri koskaan en tiedä muuta kuin yhden, joskus kaksi seuraavaa päivää, ja päivän tunnit ovat mysteeri, kunnes 'työnantaja' kelloon vilkuilemalla ja epämääräisellä mutinalla - tai puhumisen lopettamalla - ilmaisee, että nyt voisit lähteä. Joskus työpäivän pituudeksi jää puolitoista tuntia. Ajokilometrejä kertyy satakunta, joten noista päivistä ei monta killinkiä käteen jää. Kun sitten jatkuvasti yritän muistuttaa, mitä sopimuksessa sanotaan, tulee syytöksiä ja tekosyitä:

      - Ei muutkaan avustajat ole tehneet 30 tuntia kuussa.
      - Mutta jos minä vaikka joskus tarvitsen käydä taksilla jossain kauempana ja siitä tulee pitempi päivä.
      - Minun pitää alkaa etsiä uutta avustajaa, jos sinä et tee mitä minä sanon.
      - Mutta kun minulla on kohta suihku/ruokailu/kotiavustajan kotikäynti.

      Useimmiten hän vain vaihtaa puheenaihetta.

      Sitten ehdotan, että otan kirjallisesti yhteyttä puljuun, joka työpaikkailmoituksen laati, tai siihen toiseen puljuun, jonka kautta avustusrahat julkiselta puolelta johdetaan tilitoimiston kautta minulle. Sanon, että kerron heille, ettei avustettavani tarvitse ilmeisesti kuin sen yhden päivän viikossa. Siihen tulee topakka vastaus: "Ei! Minä olen oikeutettu kahteen päivään! Minulta ei viedä tunteja!" Kuitenkin hän itse vie tunteja, itseltään ja avustajaltaan. 'Työnantajana' hänen ei näytä tarvitsevan ymmärtää työsopimuksen molemminpuolista sitovuutta. Sitä tehdään, mikä hänestä on kivaa ja niin kauan kuin hän haluaa. Kun ehdotan, että merkitsen tuntilistaan aina sen sovitun kolme ja puoli tuntia, ja jos joskus tulee pitempi päivä, ne tunnit vähennetään loppukuusta, hän sanoo: "Minä en vedätystä hyväksy!" Kun sanon, että minäkin haluaisin tunnit merkittävän täsmällisesti, niin kuin ne tehdään ja niin kuin ne on sovittu, ja ehdotan, että istun siinä ja juttelen työajan loppuun asti, hän menee hämilleen. Ei hänellä ole mitään tekemistä minulle muuta kuin kauppareissut ja sen sellaiset konkreettiset asiat. Hän ei näe minussa mitään arvoa esimerkiksi huonon puheensa harjoittelukumppanina, rollaattorilla köpöttelyn valvojana, eikä edes siivoojana. Vessakäynneillekin hän vaatii asuinlaitoksensa kotiavustajan, minkä ajan minä sitten istun ja pyörittelen peukaloitani. Koska hän on kerran 'oikeutettu kotiapuun', koska on monivammainen. Niih.

      Olen sanonut hänelle, että minulle sopii oikein hyvin, jos hän pyytää avustavia hoivafirmoja etsimään itselleen avustajan lähempää. Arvaan kuitenkin, että siitä seuraisi työkkärin puolelta karenssi, koska ilkeänä ihmisenä hän väittäisi minun kieltäytyneen työstä, vaatineen irtisanomista, irtisanoutuneen, tai jotenkin muuten ilmaisisi sen niin, että minulta menisi työttömyystuki kuukausiksi. Ja hän tuntisi tehneensä aivan oikein. Tällainen 'työnantaja' voi todella romuttaa kädestä suuhun elävän köyhän osa-aikatyöttömän talouden. En oikein tiedä, mitä tehdä. Ehkä oman puolustukseni kannalta minun on tosiaan otettava yhteys työpaikkailmoituksen laatineeseen firmaan. Arvaan, että he pesevät kätensä sotkusta ja väittävät, että se on 'työnantajani' ja minun välinen asia. Nauraisin, jos olisi varaa. Onneksi toinen avustettava on kaikessa raihnaisuudessaan valoisa ihminen. Kuka tahansa voi vaikka liukastua jonkin terävän esineen päälle ja halvaantua. Haluaisin olla hänentyyppisensä autettava, jos kohtalo minutkin siihen rooliin heittäisi.

      • Anonyymi

        Monet käyttää avustajia, vaikkei olisi tarve. Mutta kun heillä on oikeus siihen.


    • fgerterwyt

      Ihmisen raadollisuuden aiheuttama sääli on työssäni yksi perusmauste. Avustettavani vammautumiseen on ollut alkoholilla paljon asiaa. Hän kertoo joutuneensa hakatuksi täysin viattomana satunnaisena ohikulkijana. Pieni nettihaku sitten paljasti oikean tarinan. Hän oli 'seurustellut' ja ryypännyt itseään 25 vuotta nuoremman pojan kanssa ja hän oli sitten pahoinpidellyt viinapäissään. Oli naisen oman lapsen kaveri. Nyt vammoistaan hitaasti kuntoutuva nainen yrittää ainakin avustajilleen pitää yllä kulissia, että hän on viaton uhri. Eikä kuulemma ikinä tule antamaan anteeksi pahoinpitelijälle. Oman terveytensä ja tulevaisuutensa kannalta hänen kannattaisi ottaa käyttöön rehellisyys ja antaa anteeksi oma typeryytensä ja juoppokaverinsakin teot. Sitten, kun tuntee itse olevansa vapaa syyllisyydestään, paraneminen voisi vauhdittua. Kukapa meistä ei olisi tehnyt virheitä?

    • LaitontaTaksitoimintaa

      Jos työnantajuus näissä avustushommissa tosiaan olisi oikeasti sen työnantajan, eli kunnan käsissä, olisi jokin paikka valittaa kohtuuttomista vaatimuksista. Joissakin avustuspaikoissa joutuu käyttämään omaa autoa kauppareissuihin kymmenien kilometrien päähän. Eli ihminen, joka ehkä otti tuollaisen työn epätoivoissaan, viimeisen euron kieriskellessä tilillä, joutuu käyttämään omaa rahaa polttoaineeseen ja joutuu kuluttamaan vanhaa kotteroaan. Kilometrikorvaus sitten tulee seuraavan kuun puolivälissä, mutta se ei kata auton kunnon huononemista. Jos rutiköyhän korvessa-asujan auto särkyy, hän on itse tosi kusessa. Törkeää esimerkiksi on käskeä avustaja autoineen toimimaan yksityisenä taksikuriirina, kun tupakka-askit loppuvat ja tupakan himo on hirvittävä. Kärvistelisi edes sen yhden yön, jotta toinen saisi ostettua kärsänjatkeet tullessaan töihin seuraavana aamuna. Onko kuntalaisilla tosiaan varaa jaella tupakoimiseen palkattuja avustajia ja onko avustajilla varaa tuhlata polttoainetta tuollaiseen? Ajattelin laittaa kilometrikorvaushakemukseen selityksen noista tupakanhakumatkoista, jotta niistä edes jäisi joku paperi kuntaan ja toivottavasti joku järkevä virkamies tai valtuutettu huomaisi pistää lopun tällaiselle. Viinanhakumatka olisi huippu! Ja sitten samainen avustaja joutuu tukehtumaan jatkuvassa tupakanhajussa sisätiloissa täyden työpäivän. Tässä työssä avustajalla ei tunnu olevan paljon oikeuksia. Tietysti autettava on vielä huonommassa asemassa - ja siksi tarvitsee auttajaa - mutta minusta on asioita, joita ihmisen ei pitäisi tarvita sietää. Kieltäytyminen voi kuitenkin johtaa irtisanomiseen, ja se sitten karenssiin. Olisi älytöntä, jos rahaton, velkainen avustaja saisi parin tonnin rangaistuksen siitä, että edes yritti hankkia elantonsa. Tuollaiset työt ovat viimeinen korsi. Ei niihin juuri ryhdy kuin hengenhädässä. Siitä ei saisi rangaista.

      Taksiyhtiöt voisivat perehtyä tähän asiaan, koska heiltähän tässä leipää myös viedään. Vammainen on oikeutettu taksimatkoihin. Miksi siis vaatia köyhää avustajaa kuluttamaan omaa kotteroaan, kun paikkakunnalla on taksiyrittäjiä?

      • Anonyymi

        Avustajathan ei saisi kuskata mitään tai avustettavia!


    • RehellisyyttäPeliinPliis

      Se on yksi suuri epäkohta, että Suomessa ei voi vapaasti hakea töitä ja sitten kieltäytyä huonosta työstä, jos pääsee haastatteluun. Siis jos olet Kelan leivissä ja tulet vaikka omasta aloitteestasi hakeneeksi avustajan työtä, koska se on työtä, jota melkein jokainen osaa tehdä, sinun on oltava valppaana, ettet anna Kelalle tekosyytä viedä tukesi kahdeksi tai kolmeksi kuukaudeksi.

      Sanotaan vaikka, että haet paikkaa, joka kuulostaa sopivalta: työmatka kohtuullinen, palkka minimi mutta riittäköön, pari kokonaista työpäivää ja loppuviikko vapaata paremman paikan etsimiseen ja muuhun tärkeämpään. Eli laitat toiveikkain mielin hakemuksen. Haastattelussa selviää, että avustettavalla on kouluttamaton iso hurtta, ja sinä pelkäät koiria. Et kuitenkaan uskalla siinä paikassa kieltäytyä, vaan menet avustettavan luo optimistisin ajatuksin: ehkä koira ei sittenkään ole niin pelottava. Koira hyppää päällesi ja on kaataa sinut. Se kuulemma tekee niin kaikille. Mutta sinulle vakuutetaan, että nykyinenkään avustaja ei ole koiraihmisiä ja on tullut ihan hyvin juttuun koiran kanssa. Kerrot, että tuo koira hiukan hirvittää sinua, mutta että olet valmis kokeilemaan, miten menee. Avustettava voisi tässä vaiheessa käyttää omia aivojaan, mutta jostain syystä hän päättää, että kyllä sinä kelpaat. Avustettava vetää kessua koko keskustelun ajan, mutta tekee sen avoimen oven vieressä eikä asunnossa tunnu paljon tupakan hajua. Toivot, että siitäkään ei tule ongelmaa, vaikka tupakansavu yleensä vaikeuttaa hengitystäsi. Et mainitse koko asiaa, koska toivot, ettei se ole iso juttu.

      Siis saat paikan. Koira riistäytyy käsistäsi jokaisen auton ja vastaantulijan päälle, raatelee (vahingossa) käsivartesi, haukkuu jatkuvasti, on turhaantunut pikku pihalla, etkä sinä voi viedä sitä pitemmälle kävelylle kadulle, koska sitä ei ole koulutettu kävelemään siivosti. Tupakasta tulee ongelma. Hengityksesi ahdistuu. Sinut lähetetään sinun omalla vanhalla autollasi hakemaan tupakka-askia - matkakorvauksen saat sitten joskus, mutta siihen asti käytät omaa rahaasi, ja tilisi on lähes tyhjä (josta syystä koko työtä haitkin).

      Mainitset näistä asioista avustettavalle ja hän syyttää sinua, että sinun olisi pitänyt jo haastattelussa kieltäytyä työstä noiden syiden takia. Mutta sinä tiedät, että siitä olisi automaattisesti seurannut karenssi. Kunnasta olisi heti lähtenyt vahingoniloinen viesti työkkäriin ja tukesi olisi katkaistu selvityspyynnöin. Samoin käy, jos avustettava nyt käskee irtisanomaan sinut ja syyttää sinua siitä. Siitäkin hyvin todennäköisesti menee tuki katkolle. Eli muutaman tunnin kurja työ voi käydä köyhälle kalliiksi. Rehellinen työpaikkailmoitus olisi tuonkin ongelman ennaltaehkäissyt. Jos siinä olisi rehellisesti sanottu: Pidäthän koirista ja siedäthän tupakointia, vain tietynlaiset ihmiset olisivat hakeneet koko hommaan, ei raittiit kissaihmiset.

      • Anonyymi

        Voisi myös kertoa monia muita asioita esim vittumaisen luonteensa avustettava. Minulle tuli moni asia yllätyksenä.


    • TahallaankoVahinkoa

      Jossain näistä ketjuista joku kertoi saavansa palkkaa avustettavansa sairaalassaolonkin ajalta. Toisaaltahan se on hyvä, koska millä hän muuten eläisi, mutta siinä saattaa olla sudenkuoppakin. Miten se motivoi avustajaa auttamaan autettavaansa välttämään vaikka kaatumista tai lääkevirhettä, jos siitä seuraa palkallinen 'loma'? Kyynisenä ihmisenä tulee mieleeni, että motivaatio ei ehkä ole valtavan suuri. Olisikohan sittenkin parempi, että kun ei ole töissä, tulee työttömyystukea Kelalta, kuten aivan työttömillekin, ja suurimmalle osalle osa-aikatyöttömistä?

      • nohätää

        Siis liksaa tulee 2viikolta vain peruspalkka ja sitten lomautetaan ja putoaa työttömyysturvalle, jossa on omavastuupäivät (5-7). Lisiä ei saa edes lomautusaikana ja tyött.turvan hakemisessa on oma riesansa. Eli ei todellakaan ole rahallisesti kannattavaa järjestää itselleen lomautusta.


      • fghddgfjhgjk

        Mitenkähän tuo käytännössä menee? Tässä kunnassa on joskus pysyvässä työsuhteessa oleva avustaja saanut palkkaa 'työnantajansa' sairaalakäyntienkin aikana ja määräaikainen osa-aikaavustaja on jäänyt kokonaan tunneitta siltä ajalta. Sitten tuli muutos ja nyt sekä viisi päivää viikossa pysyvällä sopimuksella työskennellyt avustaja että määräaikainenkin saavat käydä auttamassa kaksi tuntia viikossa. Muutosta ei mitenkään selitetty, ei viitattu mihinkään lakiin eikä sopimukseen. Kunnan sosiaalityöntekijä näyttää olevan tuuliviiri, jonka 'toimenpiteet' riippuvat siitä, mitä milloinkin hänen päähänsä juolahtaa. Nyt hän haluaisi meidän ajavan hänen toimistolleen allekirjoittamaan uudet työsopimukset, jotka on sanoitettu hänen nykyisen oikkunsa mukaisiksi. Matkoja ei maksettai siihenkään tilaisuuteen, kuten ei niitä kolmea käyntiä, jotka tarvittiin työsuhteen alussa haastatteluihin ja sopimusten laatimisiin. Neljä keikkaa olisi jo 160 kilometriä ilman korvauksia. No, olisihan siinä hänelle jotain tekemistä. Pienen vauraan kunnan sosiaalitoimistossa ei välttämättä riitä tekemistä ilman, että tekee tikusta asiaa. No, onhan aina kahvinjuonti ja peukaloiden pyörittely. 'Työnantajaa' ei ole mitenkään informoitu näistä mielen ailahteluista. Hän on sairaalassa, ja yrittää toipua ja vahvistua.

        Voidaanko vaatia luopumaan työsopimuksesta vain siksi, että sen laatinut sosiaalityöntekijä ei muistanut mainita siinä mahdollisia sairaalareissuja ja sitä, miten niiden aikana toimitaan? Ei minusta.


      • ilta-apu-ex
        fghddgfjhgjk kirjoitti:

        Mitenkähän tuo käytännössä menee? Tässä kunnassa on joskus pysyvässä työsuhteessa oleva avustaja saanut palkkaa 'työnantajansa' sairaalakäyntienkin aikana ja määräaikainen osa-aikaavustaja on jäänyt kokonaan tunneitta siltä ajalta. Sitten tuli muutos ja nyt sekä viisi päivää viikossa pysyvällä sopimuksella työskennellyt avustaja että määräaikainenkin saavat käydä auttamassa kaksi tuntia viikossa. Muutosta ei mitenkään selitetty, ei viitattu mihinkään lakiin eikä sopimukseen. Kunnan sosiaalityöntekijä näyttää olevan tuuliviiri, jonka 'toimenpiteet' riippuvat siitä, mitä milloinkin hänen päähänsä juolahtaa. Nyt hän haluaisi meidän ajavan hänen toimistolleen allekirjoittamaan uudet työsopimukset, jotka on sanoitettu hänen nykyisen oikkunsa mukaisiksi. Matkoja ei maksettai siihenkään tilaisuuteen, kuten ei niitä kolmea käyntiä, jotka tarvittiin työsuhteen alussa haastatteluihin ja sopimusten laatimisiin. Neljä keikkaa olisi jo 160 kilometriä ilman korvauksia. No, olisihan siinä hänelle jotain tekemistä. Pienen vauraan kunnan sosiaalitoimistossa ei välttämättä riitä tekemistä ilman, että tekee tikusta asiaa. No, onhan aina kahvinjuonti ja peukaloiden pyörittely. 'Työnantajaa' ei ole mitenkään informoitu näistä mielen ailahteluista. Hän on sairaalassa, ja yrittää toipua ja vahvistua.

        Voidaanko vaatia luopumaan työsopimuksesta vain siksi, että sen laatinut sosiaalityöntekijä ei muistanut mainita siinä mahdollisia sairaalareissuja ja sitä, miten niiden aikana toimitaan? Ei minusta.

        Kaksi tuntia autat sairaalassa? Vai kotonaan? Hyväntekeväisyydeksi menee, etenkin noiden matkakulujen kanssa.
        Itse aloitin juuri 2h ilta-apuna. Palkka siis 20€/ilta. Avustettava on kiva ja asiallinen eikä käytä avustajaa likasankonaan tms. Tuli sitten kesä ja odotin tietenkin, että saisin tehdä enemmän ja pitempiä vuoroja. Kohtasin sitten jotain kiusaamista t. mitä lie pomoilua päiväavustajan ja lähiomaisen taholta eikä pahemmin lisävuoroja tullut. Hyväntekeväisyyteni on käytetty loppuun. Heillä puolestaan on iltaavun etsintä käynnisssä. Mitäs luulette? Löytyykö 2h tekijöitä?


      • Anonyymi

        Välillä sitä toivookin,että avustettavat sairastuu esim flunssaan niin saa itse levätä .


    • AvustamisenUuvuttama

      En toivo kenellekään henkilökohtaisen avustajan työtä. Jos avustettava on vaivoistaan huolimatta fiksu, se voi toimia ihan hyvinkin, mutta monesti se on henkisesti ja taloudellisesti hyvin raskasta. Ja vaikka miten hyvin yrität 'työnantajaa' miellyttää, on epätodennäköistä, että työstäsi on sinulle mitään hyötyä työtodistuksen tai suosittelujen muodossa, kun haet kunnon työtä. Katkera vammainen voi valehdella sinusta vielä sen jälkeenkin, kun olet jo lähtenyt. Eli et oikein voi listata häntä entisten työnantajiesi joukkoon.

      Joskus tuntuu, että ainut keino sietää tätä paskaa on kirjoittaa siitä jonkinlaista jatkokertomusta tai sketsisarjaa. Sitten sitä oikein odottaa kaikkia kamaluuksia autettavaltaan, jotta saa aihetta kirjoittaa. Oma mielikuvitus ei osaisi keksiä kaikkea sitä, mitä sairas mieli. Siis kehitysvammainen, vammautunut tai sairas mieli. Huh huh. Ei jaksaisi millään. Vammaisten avustaminen pitäisi mielestäni ehdottomasti hoitaa kunnallisten kotiavustajien voimin. Silloin olisi työtoverit, ja täydet työpäivät, eikä tätä hurjaa sekavaa sillisalaattia, josta ei montaa euroa kostu.

      • Anonyymi

        Olen huomannut sokean kohdalla valehtelua. Osaapas vaikkei näe


      • Anonyymi

        Hyvä palkka ammattiin mihin ei ole koulutettu kunnolla


    • EikäVoiIrtisanoutuakaan

      En yleistä tätä koskemaan kaikkia vammautuneita, mutta kuulemastani päättelen, että vainoharhaisuus on vammaisilla yleistä. Oma avustettavani lienee aika tyypillinen. Kaikki hoitajat, kotiavustajat, naapuriasukit, vierailijat kaikki 'varastavat' häneltä. Pyykit varastetaan laitoksen pesutuvassa, vaatteet katoavat kaapistakin, hyvä ettei päältä viedä. Kylppäristä viedään pesulaput (yök!). Postilaatikkoa pitää vahdata silmä kovana, ettei joku vaan käy varastamassa roskalehteä tai puhelinlaskua. Tähän asti 'varkaat' olivat muita kuin minä, mutta viimeisin kiusanteko häneltä on syyttää minuakin varkaaksi. Hän vaatii laitoksen hoitajaa auttamaan vessareissuilla, minkä aikaa minä, henkilökohtainen avustaja, istun ja odotan!? Nyt hän on keksinyt, että minä varmaan käytän sen ajan käymällä läpi hänen käsilaukkunsa ja lompakkonsa, köyhä kun olen (jonka takia tuollaista työtä suistuin tekemään). Siksi hän tekee ison numeron siitä, että käsilaukku pitää ottaa mukaan sinne paskahuusiin. Kun laukulla ei ole muuta 'vaaraa' kuin sen vieressä istuva toimettomaksi laitettu avustaja, ei tarvitse enää selvemmin sanoa: "Minä epäilen tuota avustajaa varkaaksi." On tehnyt tuon jo muutaman kerran. Tästä lähtien en enää usko sanaakaan, kun hän syyttelee ketään varkaaksi. Muistutan vain, että hänhän epäilee kaikkia varkaiksi, jopa minua, ja oman rehellisyyteni tiedän, joten muutkin ovat luultavasti rehellisiä. Huvittavinta on, että silloin, kun ei ole todistajia paikalla, hän ei pidä tuota näytelmää yllä; hän voi ihan hyvin rullata itsensä hetkeksi toiseen huoneeseen. Eli hän tietää kyllä, että en ole hänen pennostensa perään. Pitää olla muita ihmisiä paikalla, jotta loukkaus tuntuu ilkeämmältä. Hän tekee sitä samaa kaupan kassalla, vaatii kovaan ääneen kuitin nähdäkseen ja muistelee, että kyllä hänellä oli siellä kymppi, ja miksi maksoin kaksikymppisellä jne.

    • ghgtydu

      Onko kehitysvammainen tai aivovammautunut 'työnantaja' vai hoidokki, sitä joutuu pohtimaan myös irtisanoutuessaan. Kirjoitat irtisanoutumiskirjeen, jossa selität, miksi avustettavan käyttäytyminen on muuttunut niin sietämättömäksi, ettei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa työsuhde. Tai viittaat vammaisen kirkumalla esitettyihin 'palautteisiin': "Minä kyllä järjestän sinulle potkut persuuksille!' 'Minä otan heti yhteyttä (hoivafirmaan) ja käsken niitä etsimään minulle kunnon avustajan.' 'Minä pidän palaverin kotiavustajan ja hoivafirman edustajan kanssa...' 'minä minä minä minä...' Eli kirjeesi on vastine suulliselle irtisanomiselle, myöntyminen irtisanomiseen, vaikka syyllinen onkin ollut vammainen itse.

      Annatko tuon kirjeen vammaiselle? Ojennatko sen hänelle, luetko sen hänelle, lähetätkö sen postissa? Vai onko oikea osoite se hoivafirma, jonka kautta kuntalaisten rahan vammaisen hoitoon virtaavat? Kuka täyttää työnestotoimiston lipukkeen, jossa kysytään työsuhteen loppumisen syytä? Miten tuollainen olento, joka ei osaa hallita alkeellisempiakaan käyttäytymissääntöjä, olisi oikeutettu aiheuttamaan häntä auttaneelle ihmiselle kahden tonnin sakot (kolmen kuukauden karenssi) tuollaisesta kaksi tonnia vuodessa -työstä?

      Haluaisin varoittaa kaikkia köyhiä, ennen kuin ottavat vastaan avustajan työn. Kyselkää häntä avustaneilta. Jos avustettava tai hoivafirma eivät suostu antamaan aikaisempien avustajien yhteystietoja, siihen ehkä on hyvä syy. Minun numeroni kyllä saa antaa seuraavalle uhrille. Mielelläni keskustelen asioista. En hoidokin yksityiselämän yksityiskohdista, vaan siitä millainen 'työnantaja' hän oli ja miksi työsuhde purettiin. Näinä aikoina ei hevin irtisanoudu. Kuvittelen, että suurin osa näistä henkilökohtaisista avustajanhommistakin on siedettäviä, hyödyllisen tuntuisia tai jopa mukavia. Kauhuasiakasta ei välttämättä havaitse ennen kuin kuukausien päästä. Heilläkin voi olla se herttainen puolensa, jota esitetään, kunnes toinen on niin tuttu, että häntä voi alkaa käyttää sylkukuppina.

      • nohätäää

        Työterveyslääkärille voi kertoa työn yksityiskohdista t. tavalliselle terveyskeskuslääkärille, koska työterveyshuollon järjestäminen on hieman arvoitus ainakin minulle.
        Kännykällä voi nauhoittaa tuota epäasiallista "keskustelua", koska itse osallistumaansa keskustelua voi nauhoittaa ilman toisen lupaa. Ei tietenkään saa laittaa sitä nettiin, mutta vaitiolovelvolliselle lääkärille t.sostt:lle voi "todisteen" esittää. Ehkä lääkäri on sitä mieltä, että voi allekirjoittaa jonkin todistuksen työn sopimattomuudesta? Riski mielenterveydelle tms.


      • fdgdfghtdyf
        nohätäää kirjoitti:

        Työterveyslääkärille voi kertoa työn yksityiskohdista t. tavalliselle terveyskeskuslääkärille, koska työterveyshuollon järjestäminen on hieman arvoitus ainakin minulle.
        Kännykällä voi nauhoittaa tuota epäasiallista "keskustelua", koska itse osallistumaansa keskustelua voi nauhoittaa ilman toisen lupaa. Ei tietenkään saa laittaa sitä nettiin, mutta vaitiolovelvolliselle lääkärille t.sostt:lle voi "todisteen" esittää. Ehkä lääkäri on sitä mieltä, että voi allekirjoittaa jonkin todistuksen työn sopimattomuudesta? Riski mielenterveydelle tms.

        Ei riski mielenterveydelle, vaan kyse on siitä, että vammainen tarvitsisi paremminkin jonkinlaista käyttäytymisterapiaa, tai sitten jonkun hänenlaistensa mielenterveysongelmaisten hoitamiseen perehtyneen ammatti-ihmisen apua. Tavallisesta ihmisestä ei ole hyötyä tuollaiselle vammaiselle, jos nyt ei lasketa sitä, että hänen vammainen päänsä saa purkaa paineitaan kirkumalla ihmiselle, joka saa pientä palkkaa siitä, että ottaa vastaan hänen asiattoman käyttäytymisensä. Mutta ei sellaista voi vaatia keneltäkään työntekijältä. Jossain pitää mennä raja. Joko ihminen on vammainen eikä siis voi olla mikään 'työnantaja', tai hän on työnantaja, missä tapauksessa hänen on kontrolloitava oma käyttäytymisensä. Ehkä jonkun (ehkä minun) olisi 'vietävä oikeuteen' tämä asia, jotta tulisi ennakkopäätös muillekin. Onko vammainen kykenevä työnantajaksi vai ei? Voiko työnantajalta vaatia asiallista kohtelua vai eikö? Onko köyhällä oikeus irtisanoutua työstä, jossa solvataan, pilkataan, haukutaan, valehdellaan, panetellaan, uhkaillaan?

        Eikä lääkärillä muuten ole mitään vaitiolovelvollisuutta. Hänen sanelunsa mukaan sihteerikkö sepustaa käynnistäsi mitä mieleen juolahtaa, ja tuo sepustus pysyy kanta piste fi:n tiedoissasi lopun ikääsi ja sen voi lukea jo nyt monen viraston muijat, ja tulevaisuudessa siitä saattaa tulla jopa kauppatavaraa. Eli se siitä entisajan luottamuksellisesta lääkärisuhteessa. Elämme tyrannian alla.


      • IkuisestikoVankina

        Työkkäri vaatii ilmoituksen työsuhteen päättämisestä (lomake tuolla nimellä). Siinä on kolme vaihtoehtoa. Työnantaja täyttää lomakkeen, jos kyseessä on joko työntekijästä johtuvat syyt, tuotannolliset tai taloudelliset syyt, tai työnantajan konkurssi. Jos työnantaja on kuollut, sekin saatetaan työkkärissä hyväksyä syyksi lopettaa työ ilman karenssia - ehkä. Jos taas työsuhteen loppuminen johtuu työnantajasta, muusta syystä kuin edellämainituista, työntekijä joutuu keksimään syyn, joka kelpaa työkkärille. Mikä se voisi olla? "Vammainen avustettava ei kykene toimimaan työnantajana, suosittelen hänen apunsa järjestämistä passiiviapuna kunnan tai hoivafirman toimiessa työnantajana"? "Vammainen irtisanoi minut suullisesti antamatta mitään muuta syytä 'irtisanomiseen' kuin sen, että 'kiusaan häntä', hän 'ei luota minuun', ja myöhemmin myönsi, että oli vain 'päästänyt ulos höyryjä'; tuo epäluottamus ja vainoharhaisuus on hänen tapansa suhtautua kaikkiin häntä auttaviin, mukaanluettuna kotiavustajat, hoitajat, terapeutit, lääkärit ja melkein kaikki, joita hän tapaa."? Kopsaisiko työkkärin robottivirkailija tuosta tuon 'kiusaamisen ja epärehellisyyden' ja mäiskäisi karenssia? Melkein luulen, että kyllä. Siis olkaa hyvät ihmiset varovaisia. Älkää hakeutuko kakkamaisiin töihin, jotka sitten istuvat sinussa kiinni kuin junttilantalon seinässä. Tunnen olevani aivovammaisen vanki. En pääse vapaaksi, en vaikka hgän irtisanookin minut joka toinen päivä. Joka toisena hän sitten taas peruu potkunsa. Ja taloudellisesti tämä on plus miinus nolla. Karenssi maksaisi enemmän kuin vuoden ansiot tästä. Ainoat keinot vapautua olisivat vammaisen kuntoutuminen itsenäiseen elämään pystyväksi tai hänen kuolemansa. Toivon, että toinen noista tapahtuisi pian, muuten vammaudun tai kuolen itse.


    • nohätää

      Tuli tuossa joku aamu mieleen, että miten noin huonokuntoisen ihmisen pitää asua kotonaan vaikkakin avustettavana. Hän voi aamusta tosi huonosti, melkein nostan hänet ylös sängystä. Tunnin parin päästä voi hieman paremmin ja pääsee sängystä ylös melkein ilman apua. Ja sitten taas iltapäivästä voi huonommin. Sairaalajaksolla kävin häntä katsomassa ja kysyin haluaako hän lähteä kävelemään käytävään. Ei, voi niin huonosti. Sairaalassa hän vain makaa, paitsi jos hoitajat "pakottavat" kävelemään.

      Tuossa pitkässä ketjussa oli avustettavan omaisen postaus, jossa hän harmitteli avustajien epäluotettavuutta ja vaihtumista. Siihen oli sitten vastaus, jossa haluttiin keskustella avustajien ja avustettavien ja terveyskeskuksen yms. välille. Jos avustaja usein vaihtuu, siihen on syynsä. Joskus se syy on avustettavan t. omaisen käytös.

      Jos haluaa ammattitaitoisen avustajan, pitää valita sellainen eikä avutonta nuorta. Mun avustettava on ollut työelämässä ja suhtautuu avustajiinsa hyvin, käyttäytyy hyvin, vaikka on kipujakin. Ja hänen omaisensakin käyttäytyvät hyvin, eivät kylläkään asu saman katon alla. Hänellä ei avustajat usein vaihdu vaan sama(t) ovat olleet vuosikausia.

      • nohätää

        Avustettavalle on ilmaantunut mustia laikkuja ihoon, ainakin yksi käsivarteen. Kertoi läheisestään, jolla myös oli noita laikkuja ennen kuolemaansa. Muistan myös jollakin iäkkäällä sukulaisella olleen tuollaisia. Osaako joku kertoa niistä? Tuo laikku on mustelmaa tummempi ja hän sanoo, ettei ole lyönyt sitä paikkaa mihinkään. Kai tässä finaalissa ollaan.


    • Toimii.ja.ei.toimi

      Se on hieno asia jos hlo.kohtainen avustaminen toimii puolin ja toisin hyvin.
      Itselläni se myös toimii hienosti molempiin suuntiin. Mutta olen nähnyt niitäkin avustajia ja avustettavia. Joilla tämä ei syystä, tai toisesta toimi ja niinpä se hoitosuhde sitten töksähtää toimimattomuuteensa ja päättyy siihen, joko vain sen toisen, tai molempien osapuolien yhteisestä päätöksestä.

      Näissä tapauksissa, avustajien vaihtumisen ja edellisen työsuhteen päättymisen syy, ei ole aina ollut, se avustettavan, tai hänen omaisten käytös. Joskus vaan työntekijä palaa tässä työssä loppuun. Siinä on riittävä peruste lopettaa. Avustajat lähtevät joskus tilaisuudentullen toisenlaisiin, helpompiin ja parempipalkkaisiin hommiin, tai päättävät lähteä opiskelemaan uuteen ammattiin.

      • nohätäää

        En väittänyt, että aina olisi avustettavan syy!
        Työnantajan on huolehdittava siitä(kin), ettei työntekijä pala loppuun. Usein avustettava ei sovellut työnantajaksi eli miksi ihmeessä avustettavat ovat työnantajia? Ei se tietty ole heidän vikansa, päättäjät ovat systeemin luoneet. Raha tulee kunnalta. Kunta vaan ei ole kiinnostunut kantamaan työnantajavastuutaan. Kotona tehdään kaikennäköistä, mikä laitoksissa on ammattilaisen tehtävä, kuten lääkkeiden anto.

        Tietenkin jokainen on vapaa hakeutumaan muihin hommiin.


    • dsfgdfghgh

      Haluaisin vain muistuttaa niitä, jotka ovat työttöminä työnhakijoina ja harkitsevat hakemista henkilökohtaiseksi avustajaksi: Harkitse useaan kertaan! Ehkä jonkun toisen työn tai eläkkeen ohella se voi olla ok, koska voit irtisanoutua, jos avustettava osoittautuukin idi ootiksi. Jos olet riippuvainen TE-toimistosta, seurauksena irtisanoutumisesta olisi kolmen kuukauden karenssi, melko automaattisesti, luulen, eli kohtuuton seuraus siitä, että yritti työllistyä. Kokeilkaa henkilön avustamista vapaaehtoisesti, jotta edes hiukan näette hänen tapojaan, ennen kuin ilmoitatte TE-toimistoon, että olette nyt töissä. Tai älkää hakeko ollenkaan. Jos holtiton avustettava, esimerkiksi juoppo, mielisairas, kehitysvammainen tai aivovammautunut, antaa sinulle potkut, siitäkin yleensä rangaistaan sinua, ei ilkimystä itseään. Näin se vaan on tässä kummallisessa maassa.

      • VammaistaUhoa

        Onkohan osa ongelmaa siinä, että tuo 'työnantajuus' antaa vammaiselle illuusioon perustuvaa uhoa. Hän kuvittelee olevansa jotenkin vahvoilla, kun voi aiheuttaa tuhansien eurojen vahingon jollekin vielä häntäkin (taloudellisesti) kurjemmassa asemassa olevalle. En ehdota, että vammaistakin pitäisi rangaista eläkkeen leikkauksella, jos hän irtisanoo avustajansa ilman hyvää syytä. Parempi olisi, jos ketään ei rangaistaisi, jos kuka tahansa voisi vapaasti ottaa työn ja jättää huonon työn, ja etsiä paremman, ilman rangaistuksia. Vammaista voisi rangaista sen verran, että kohtuuttoman irtisanomisen tai huonon käytöksensä takia häneltä evättäisiin avustaja joksikin aikaa, tai ainakin tunteja vähennettäisiin. Ehkä se opettaisi heille kiitollisuutta, kun kuitenkin ovat yhteiskunnan elättejä. Kuten työttömät työnhakijat ja virkaloisetkin.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Tähän työhön ei kannata lähteä,jos haluaa pysyä järjissään.


    • enffjfjbrbf

      olet todella säälittävä tapaus esim kaupan tes palkka peruskoulutuksella on 12e h...revi siitä...

      • fgfhgfjj

        Kenelle mahdoit yrittää vastata, enffjfjbrbf? Henkilökohtaisilla avustajilla on alhaiset palkat. Minulla noissa töissä on vaihdellut 10,68 eurosta yhteentoista euroon. Että mistä nyt neuvoisit 'repimään', ja miten? Ehkä avustajien kannattaisi mennä lakkoon. Aika pian vammainen alkaa maksaa loppuosan normipalkasta vaikka omasta taskustaan, jos vaihtoehtona on makaaminen kakkavaipoissaan ilman apua.


      • nohätää

        On sitten otettu terästettyä glögiä ja pitää jollekin pottuilla? Eipä niitä kaupan työpaikkoja kaikille riitä. Vastaan tulee v-mäisiä asiakkaita ennen pitkään. Avustettavani on ihana, tuskin löydän toiste noin hyvää paikkaa. Palkka on 10,82 ja saa su- ym. lisät.


    • ertwyeyrtu

      Kun avustettava on aivan hoidokkitasolla, eikä pysty 'työnantajaksi' mitenkään, minne siitä kannattaisi raportoida? Vammaisliittoonko, vai sossuun? En haluaisi (moraaliselle) vastuulleni sitä, että kohta seuraava uhri palkataan avustamaan työpaikkakiusaavaa, holtitonta juoppoa. Voiko jonnekin esittää tarvetta määrätä hoidokille edunvalvoja?

      • nohätää

        Tiedätkö, kuka sossu päättää hänen asioistaan? Esim. on tehnyt päätöksen, että hänelle palkataan avustaja t. moneksiko tunniksi? Voit yrittää sitä, ett kerrot hänen tilanteestaan tuolle sossulle. Jos joudut soittamaan ambulanssia avustettavalle, voit kertoa hoitohenkilökunnalle (lääkärille) asioista.
        Tuloksista en tiedä. Sossut ja lekurit vaihtuu.


      • ertrrtyfdg
        nohätää kirjoitti:

        Tiedätkö, kuka sossu päättää hänen asioistaan? Esim. on tehnyt päätöksen, että hänelle palkataan avustaja t. moneksiko tunniksi? Voit yrittää sitä, ett kerrot hänen tilanteestaan tuolle sossulle. Jos joudut soittamaan ambulanssia avustettavalle, voit kertoa hoitohenkilökunnalle (lääkärille) asioista.
        Tuloksista en tiedä. Sossut ja lekurit vaihtuu.

        Nyt näkyy taas olevan työpaikkailmoitus, jossa tuolle juopolle kiljuvalle itsekeskeiselle narsistille haetaan avustajaa. Ihmiselle, joka on vammautumisensa suurin syyllinen, ihminen, joka ei osaa tuntea hitustakaan kiitollisuutta mistään hänelle ilmaisesta avusta, ihmiselle, joka ei osaa ottaa mitään vastuuta käyttäytymisestään avustajaa kohtaan, ja joka irtisanoskelee, jos avustaja ei suostu johonkin aivan kohtuuttomaan, esimerkiksi ajamaan kymmenien kilometrien takaa pariksi tunniksi aamulla, pariksi illalla, vastoin maksavan tahon nimenomaista määräystä.

        Pistän pikku kädet ristiin ja rukoilen, että mukavat normaalit ystävälliset ihmiset eivät hae tuota paikkaa. Joku krapulainen röökiä vetävä ilkeä kiljukaula voisi siitä löytää itselleen sopivan homman. Irtisanominen sitten tapahtuu, jos juoposta siltä tuntuu, eli se TE-toimiston määräämä kolmen kuukauden tuen katkaisu on sitten se seuraava askel. Siitä vaan hakemusta kehiin ja nauttimaan tyranniasta. Mistään työtodistuksista on turha haaveilla. Työn ainut valopuoli jollekin epärehelliselle on se, että työmatkat voi sisällyttää maksettuun työaikaan, koska avustettava ei siitä välitä eikä kunnan sossu siitä tiedä. Itse en sellaiseen langennut, mutta en olisi jäänyt kiinni, jos olisin niin tehnyt - toinen avustaja tekee edelleen niin.

        Aluehallintovirastoon voisi ehkä lähettää lomakkeen 'Työsuhdeasioiden valvontapyyntö'. Jos jaksaisi. On niin paljon muutakin elämässä. Mutta jos en tee mitään, olenko samanlainen vastuunpakoilija kuin vammainen ilkimys on?


    • retrtyetu

      Olen nyt jonkin aikaa pohtinut, mitä seuraisi, jos heitän vaitiololupaukseni roskiin ja kirjoitan koko kurjan kokemukseni vaikka ilmaiseksi nettikirjaksi. Esittelisin narsistisen kiukkupersealkoholistivammaisen kaikessa kamaluudessaan. Mitä siitä seuraisi? Jos kirjani tulisi tunnetuksi näissä piireissä, en ehkä enää pääsisi (tai siis en enää joutuisi) näihin hommiin. Se olisi plussaa. Mitä olisi miinuspuolella? Kukaan normaali mukava vammainenkaan ei haluaisi olla 'työnantajani', vaikka tietysti en hänestä mitään kirjoittaisi? Tuskin kyseessä olisi rike, josta seuraisi joku vakisakkosumma, vaan vammaisen ilkimyksen olisi vietävä asia käräjille. Jos hän (ehkä seuraavan avustajaparkansa avustuksella ja luultavasti lievästi sabotoimana) niin onnistuisi tekemään, mitähän siitä pahimmillaan voisi seurata? 'Kunnian' loukkaussyyte? Jos keskittyisi asioihin, joista lukija tajuaa, millaista on olla tuollaisen ihmisen 'palkollisena'? Tietysti on asioita, joita kirjassa ei käsiteltäisi, koska ne eivät kuulu työsuhdeasioihin, vaan ovat vammaisen yksityisiä asioita. Missä kulkee raja? Jos sen rajan ylittää, tuomarin mielestä, mitä siitä seuraa? Vai nähtäisiinkö julkaisu yrityksenä auttaa muita uhriehdokkaita karttamaan tuollaisia työpaikkoja?

      Toinen vaihtoehto on, että lähettäisin kirjoitukseni vain vammaiselle itselleen. Luulen kyllä, että se johtaisi vain seuraavaan juoppoputkeen ja nykyiselle avustajalle kiljumiseen entistä enemmän. Se kun on se kiukku purettava toisiin. Tai voihan olla, että saisin avattua hänen silmänsä. Silloin koko episodi tuntuisi merkittävältä. Yhdenkin ihmisen elämän korjaantuminen olisi upea asia.

    • Noniinpäniin

      Näin kerran kirjastossa pyörätuolissa istuvan vammaisen, joka pelasi tietokoneella pasianssia avustajansa välityksellä. Vammainen siis käytti veronmaksajien kustantamaa avustajaansa siihen, että vammainen sanoi ääneen, mikä kortti piti laittaa mihinkin, ja avustaja sitten klikkasi niitä kortteja hiirellä. Mielestäni tällaiselta vammaiselta pitäisi ottaa avustaja pois. Ei avustajaa ole tarkoitettu pasianssin peluuseen tai muuhun turhaan.

      • anssi.kunniaan

        Ei pasianssin peluu ole turhaa.


      • alkovammaiset

        Olen samaa mieltä. Entäs sellainen tapaus, kun vammainen pyysi (käski) minua ajamaan 30 km päähän, eli lähimpään kauppaan ostamaan tarjouslihaa. Oli juuri satanut ne syksyn pahimmat rännät ja teitä ei ollut vielä aurattu. Oli todella vaarallista ajaa. Kaupassa oli se hyllynkohta tyhjänä, joten palasin tyhjin käsin. Vammainen ei uskonut minua, vaikka olin ottanut tyhjästä hyllystä kuvankin. Käski soittamaan kauppaan. Sieltä väitettiin, että kyllä sitä lihaa on vaikka miten paljon. Seuraavana päivänä sitten sama reissu. Tulikohan siihen lisäksi muutama tupakka-asti, ja muutama kaljatölkki. Hylly oli edelleen tyhjä, mutta henkilökunnan jäsen selitti, että toisella hyllyllä olevat lihat olivat myynnissä tarjoushintaan, vaikka niiden hintalapuissa lukikin, että niiden hinta oli kaksinkertainen. Ostin siis epärehellisen kaupan viljaporsasta kolmen kilon pötikän ja luikastelin taas sohjon läpi vammaisen luo. Olin niin kyllästynyt koko tapaukseen, että maksoin sen sian omista rahoistani. Vammainen ei edes kiittänyt. Kunta maksoi kauppareissuista matkakorvauksen 2 x 70 x 0,40e, eli 56 euroa, plus tuntipalkkani 22e, ja minä lihan, kymmenen euroa, eli siitä pökäleestä tuli 88 euron hintainen. Sitä vammainen sitten pisteli poskeen suurella ruokahalulla ikäänkuin mitään sen kummallisempaa ei olisi tapahtunut.

        Toisen vammaisen kanssa käytiin taksilla 30 km päässä. Kultaliikkeessä oli alennusmyynti ja hän halusi ostaa kultaketjun puoleen hintaan. Vitja ostettiin, alehinta 800 euroa. Käytiin sitten myös toisessa kaupassa ja ostettiin kivaa vessapaperia, johon oli painettu euron seteleitä. Aika hyvä ostos ihmiselle, joka ei osaa arvostaa rahaa, jota häneden tuhlataan. Hän maksoi taksikyydistä 20 euroa ja loput maksoimme me veronmaksajat.

        Kolmas esimerkki. Vammainen ei edes vilkaise tuntilistoja, ja hänen pitkäaikainen avustajansa on ottanut tavakseen merkitä matka-aikansakin palkatuksi työajaksi. Jos hän joutuisi maksamaan parilta vuodelta takaisin nuo väärin saadut rahat, se olisi pitkähkö penni.

        Yhteisten varojen holtiton käyttö on yksi ongelmista, joka vammaisen 'työnantajuudesta' aiheutuu.


      • Anonyymi

        Hah🤣🤣


    • poppanenmaija

      Tässä lisää hupia avustajien arkeen. Hain avustajan paikkaa mukavalle naiselle. Turistiin kahvikupposella pitkään ja sovittiin jo työstäkin. Se kuitenkin sitten seuraavana päivänä peruttiin, kun löytyi vielä mukavampi hakija. Nyt, kun paikka on uudestaan haussa, soitin taas. Niin, se edellinen ei sitten kuitenkaan koskaan tullutkaan töihin, ja se, joka löytyi, ei kelvannut. Hänellä kun oli vikoja. Mokoma halusi merkitä työajaksi senkin, kun avustettava 'työnantaja' jäi kaupassa juttelemaan jonkun kanssa. Tottahan se olisi pitänyt vähentää työajasta ja odottaa siellä hyllynkulmalla, milloin työ alkaa uudestaan. Tietysti. Ja sekin oli outoa, kun käytiin taksilla sairaalassa, niin hän halusi palkan koko päivältä. Niin, käyntiin meni kahdeksan tuntia, mutta eihän avustajan niin monesta tunnista olisi pitänyt velottaa. Eikä suostunut siihen, että taksin sijasta oltaisiin menty hänen (avustajan) autolla kaupoille. Eikä osannut lukea ajatuksia, vaan hänelle olisi 'työnantajan' pitänyt kertoa, mitä työtehtäviin kuului. Eihän sellaista jaksa. Nyt jännään, saanko sen paikan vai en. Sanoin kyllä, että olen valmis. Mitäpä ei työtön tee, jos on vaihtoehtona palkaton orjuus.

    • nohätää

      Olen tehnyt reippaan puoli vuotta osa-aika-avustamista ja noin joka toinen viikko on täyttynyt 18h. Sitä ennen ei juuri 18 viikkoja kertynyt. Vapaita oli 3pv/2vk ja joka toinen viikko olin töissä 7pv. Tuntimäärä ja ansiot eivät niin hyviä olleet. Usein ne vapaatkin sitten haihtui, kun suostuin sijaistamaan päiväapua t. toista viikonloppuapua. Itsepähän suostuin, oma moka.

      Nyt sitten pinna katkesi. Oli kai ajatus, että päiväavun loman ajan teen edelleen iltaa jne. enkä saa lisätunteja päiväsaikaan. Jotain sopimisesta lausuttiin. Käytännössä tuo ilta-apu on täyttänyt kalenteria kuukausia eteenpäin eikä multa kukaan kysynyt miten haluaisin tehdä. Olen sitten järjestänyt oman elämäni sen mukaan ilman 2vk-vapaata. Joskus olen tuolle joka toisen viikonlopun tekijälle ehdottanut lauantai-päivän vaihtamista iltavapaisiin mulle. Ei käynyt. Nyt pottuiltiin vielä, että onko sulla liikaa töitä. Ei siitä ollut kyse vaan koko vapaan puuttumisesta. On ihan kohtuullista toivoa kahta vapaapäivää viikkoon.

      Muistutin siitä, että osa-aikatyöntekijälle on tarjottava lisätunteja ennen uuden työntekijän palkkausta. No, päiväapu otti sitten asiakseen tehdä oikein tuntilistat etukäteen. Kaksi vapaata viikkoon on mahdollista järjestää. Ja saan 18h viikkoja päiväavun loman aikana. Ties vaikka kesän mittaan saisin 26vk täyteen. Taisin uhata lopettaa iltahommat ja uuden ilta-avun etsiminen olisi ongelma, olin ainoa hakija reipas vuosi sitten! Sairasloman hakeminenkin kävi mielessä.

      Tuo toinen ilta vkloppuapu on tk-eläkkeellä ja vetoaa siihen, ettei voi ansaita "liikaa". Vaan tänäänkin on sijaistamassa päiväapua 8h. Hänen työmatkansa on alle 10km ja perheessä on vain yksi auto eli vetoaa siihenkin. Mutta käy avustettavaa muutenkin moikkailemassa. Ja uskon, että kaupassakin pitää joskus käydä avustettavan lähellä. Ehkä hänen pitäisikin menettää eläkkeensä, kun kerran töihin pystyy!

      Uskon, että asiat on hoidettu niin, että avustettavaa ei ole häiritty. Ainakaan itse en ole hänelle kiukutellut. Pitäisi tähän ikään tietää, että kiltit ihmiset ovat sellaisia, että muut käyttävät hyväksi. Olisi pitänyt nostaa meteli ennemmin. Nytkin toi juhannus menee niin, ett hän tekee la su eli parhaimmat ansiot päätyy hänen tililleen.

    • Matthew

      Oon ollut nyt pari kuukautta henkilökohtaisen avustajan hommassa. Tunteja viikossa 6, auttelen harrastusmenoissa yms. Avustajakeskus maksaa palkan, avustettava toimii työnantajana. Ihmettelen palkanmaksun hitautta. Kun palkkakausi on huhtikuu, palkanmaksu tapahtuu 20 toukokuuta. Eli 1.5 päivän palkkaa odottelen melkein 50 vuorokautta, onko tää ihan normaalia tällä alalla? Laillista? Tuntilista toimitettava palkkajaksoa seuraavan kuukauden viidenteen päivään mennessä, muutoin palkkaa saa odottaa ylimääräisen kuukauden.

      • muuttunut

        Täälläkin oli aiemmin palkkapv 15. seuraavaa kuuta ja koko kuun liksa tuli silloin. Nyt alkukuu tulee viimeinen pv ja loppukuu seur. kuun 15.


    • Selvät.sävelet

      Teitä hlo.kohtaisia avustajia on moneen lähtöön. Kuten on myös yrityksiä, joiden palkkalistoilla työskentelette. Joiltain avustajan hommat ei suju alkuunkaan.
      Joillain työsuhde päättyy heti alkumetreillä, kaikenlaiseen töpeksimiseen ja osaamattomuuteen. Tai jatkuvaan sairaslomilla oleiluun. Voisi myös sanoa, joissakin tapauksissa, että suoranaiseen työnpakoilemiseen. Kaikilla avustajilla ja avustettavilla ei myöskään ole läheskään selvillä, mitä tälläiseen hlo.kohtaisen avustajan työhön kuuluu.

      Avustajat itse kertovat, että se on hyvin epäselvää, koska siitä ei ole aina mustaa valkoisella.
      Ei ole tehty siis selvää listausta, mitä tehdään ja mitä ei. Tämä on jätetty sovittavaksi avustajan ja asiakkaan kesken. On kuitenkin hienotunteisia ja arkojakin avustajia, jotka ei
      kehtaa heti tehdä asiakkaalleen selväksi, sitä mikä ei kuulu hänen toimenkuvaansa.
      Tällöin lienee selvää, että tästä aiheutuu melkosia ongelmia ja kiusallisia tilanteita avustettavien ja avustajien välillä. Eihän avustettavat voi automaattisesti tietää, mitä avustajan työhön kuuluu ja mitä ei kuulu. Kun selvät säännöt puuttuu.

      Siksi sitten jää joskus tekemättä hommia, mitä työhön kuuluisi ja toisaalta taas tehdään paljon sellaista, mitä ei avustajan työhön edes kuuluisi.
      Yksityisellä puolella ei näy olevan aina edes selvää, pitääkö avustajan ja avustettavan liikkua taksilla, vai avustajan autolla. Tästäkin näkyy olevan tietämättömyyttä ja erilaisia käytäntöjä.

      Täysin käsittämätöntä, ettei näistä, avustajalle kuuluvista tehtävistä, säännöistä ym ja saada tehtyä selvää listaa. Joka voitaisiin työsuhteen alkaessa esitellä asiakkaille.
      Näin kaikki olisi selvempää, eikä tulisi ongelmia, väärinkäsityksiä ja kiusallisia tilanteita.
      Avustajafirmat, niin yksityiset, kuin kunnallisetkin, tehkää nyt jo ne selvät säännöt tähän hommaan! Niin saataisiin viimeinkin loppumaan tälläinen typerä sekoilu.
      Jota tässäkin ketjussa paljon näette. Avustajat valittaa joutuvansa tekemään sitä ja tätä ja avustettavilla ei ole mitään hajua siitä, mitä he voivat vaatia avustajiltaan.
      Nämä asiat ei näköjään tule selväksi pelkällä palvelusopimuksella.

      • rtyyuyuituy

        Totta puhut. Asiat pitäisi olla selkeästi esillä jo ennen kuin työpaikkaa hakee, yleisinä sääntöinä, ja työpaikkailmoituksessa olisi sanottava työstä tarkemmin kuin 'päivittäistä avustamista 30 tuntia kuussa'. Ja olisi tehtävä selväksi, kuka on työnantaja, kuka hoidokki (anteeksi ilmaus), kuka vastaas työtehtävälistojen ja tuntilistojen laatimisesta jne. Se nyt taitaa olla aika selvä asia, että hoidokkia ei saa laittaa avustajan autoon, ihan vastuu- ja vakuutussyistä, mutta sekin olisi hyvä olla paperilla henkilökohtaisen avustajan työn määritelmissä, tai työsopimuksessa nyt ainakin.


      • kummahomma
        rtyyuyuituy kirjoitti:

        Totta puhut. Asiat pitäisi olla selkeästi esillä jo ennen kuin työpaikkaa hakee, yleisinä sääntöinä, ja työpaikkailmoituksessa olisi sanottava työstä tarkemmin kuin 'päivittäistä avustamista 30 tuntia kuussa'. Ja olisi tehtävä selväksi, kuka on työnantaja, kuka hoidokki (anteeksi ilmaus), kuka vastaas työtehtävälistojen ja tuntilistojen laatimisesta jne. Se nyt taitaa olla aika selvä asia, että hoidokkia ei saa laittaa avustajan autoon, ihan vastuu- ja vakuutussyistä, mutta sekin olisi hyvä olla paperilla henkilökohtaisen avustajan työn määritelmissä, tai työsopimuksessa nyt ainakin.

        Tässä yksi esimerkki ilmoituksesta, joka ei oikeastaan kerro mitään. Onkohan se jonkun sutenöörifirman koukku hakea nimiä kirjoihinsa: https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9586654?lang=fi

        No, voi tuosta päätellä sen verran, että työtä on joka päivä, eli 7,5 tunnista viikossa siitä ei kovin monta tuntia päivälle jää. Tai sitten mennään hoidokin mielioikkujen mukaan: "Älä tulekaan huomenna, mutta tule ylihuomenna aamulla tunniksi ja voisitko tulla sitten vielä illalla tunniksi". No, ehkä, jos avustaja asuu samassa naapurustossa, saahan tuolla työttömyyskorvauksen leikkauksen vältettyä.


      • kysyväeieksy
        rtyyuyuituy kirjoitti:

        Totta puhut. Asiat pitäisi olla selkeästi esillä jo ennen kuin työpaikkaa hakee, yleisinä sääntöinä, ja työpaikkailmoituksessa olisi sanottava työstä tarkemmin kuin 'päivittäistä avustamista 30 tuntia kuussa'. Ja olisi tehtävä selväksi, kuka on työnantaja, kuka hoidokki (anteeksi ilmaus), kuka vastaas työtehtävälistojen ja tuntilistojen laatimisesta jne. Se nyt taitaa olla aika selvä asia, että hoidokkia ei saa laittaa avustajan autoon, ihan vastuu- ja vakuutussyistä, mutta sekin olisi hyvä olla paperilla henkilökohtaisen avustajan työn määritelmissä, tai työsopimuksessa nyt ainakin.

        Miksi avustettavaa ei "voi laittaa avustajan autoon" ?
        Hain sellaista paikkaa. Km-korvauksista ei ollut puhetta. Sen sijaan saa ruokailla avustettavan kanssa, kun avustaja kuitenkin laittaa ruokaa. Joka paikassa näin ei ole. Ajettava km-määrä ei niin hirmuinen ole, kauppaan ja muuallekin on alle 2km.


      • kummahomma
        kysyväeieksy kirjoitti:

        Miksi avustettavaa ei "voi laittaa avustajan autoon" ?
        Hain sellaista paikkaa. Km-korvauksista ei ollut puhetta. Sen sijaan saa ruokailla avustettavan kanssa, kun avustaja kuitenkin laittaa ruokaa. Joka paikassa näin ei ole. Ajettava km-määrä ei niin hirmuinen ole, kauppaan ja muuallekin on alle 2km.

        Siitä voi tulla ongelmia vakuutusyhtiön kanssa, jos vammaiselle sattuu jotain autoon noustessa, siitä poistuessa tai ajomatkan aikana. Kuka maksaa? Sinäkö? Vammainen itse? Taksiyrityksillä lienee omat vakuutuksensa, mutta eihän henkilökohtaisella avustajalla ole varaa ottaa vakuutusta tällaiseen lisäriskiin. Minulle sanoi kunnan edustaja, eli se varsinainen työnantaja, että avustettavaa ei sitten saa kuljettaa omalla autolla. Voi käydä kaupassa omalla autolla, mistä saa tietysti kilometrikorvaukset, tai voi varmaan ajaa vammaisen autolla, mutta ei vammaista avustajan autoon. Kai se riippuu myös vamman laadusta, ja auton mallista.


      • Anonyymi

        Epäselvää on koko työ ja ilkeitä avustettavia. Se on raaka totuus. Yhtä vammailua!


    • osa-aikaaaa

      Mun tapauksessa tuli ongelmia, kun päiväavustaja halusi pikkupomoilla. Ensin oli kai ajatus, että jatkan nöyrästi osa-aikaisena kohdeltiin miten vaan. Ainakin työsopimuslain mukaan työnantaja on velvollinen tarjoamaan osa-aikatyöntekijöilleen lisää työtä ennenkuin palkkaa uuden.

      Ensin luvattiin muutama lisävuoro ekalle kuulle, ei silloinkaan kokoaikatyötä. Sitten paloi päreet, kun seuraavalle kuulle oli joku viikko mulle yht. 4h ja sijainen sai 16h. Otti niin pattiin että sanoin itseni irti. Avustettava siitä tosin kärsii. Muttei hänkään jää mitenkään pulaan. On toi päiväsijainen ja iltasijainen (jonka minä muuten löysin). Ja sitten vakiapu ja mulla 30pv irtisanomisaika.

      Useimmat eivät välttämättä tiedäkään oikeuksiaan eivätkä osaa niitä vaatia t. pelkäävät työkkäriongelmia. Mulle tuli raja vastaan, mitä siedän. Voi he tietysti kannella työkkäriin, muttei sillä ole mulle merkitystä.

      Mitäs jos nostaisin jutun ja soittelisin työsuojeluun t. haastaisin jonkun oikeuteen? Sakkoja "työnantajalle", joka makaa sängynpohjassa ja vähän rollilla kävelee? Tuskin sossu(kunta) maksais sakkoja t. vahingonkorvauksia, jos niitä tuomittais. Mutta vähemmällä pääsen, kun häivyn.

    • fgfhghjhgf

      Se hiukan harmittaa, kun työpaikkailmoituksissa ei kerrota avustajan työstä tarkemmin. Pitäisi nyt vähintään sanoa, monelleko päivälle nuo työtunnit hajotetaan, eli mikä on päivittäinen työaika ja montako päivää viikossa. Nytkin on yksi työpaikka auki, jossa olisi 15 tuntia viikossa. Jos se tapahtuisi kolmena päivänä, viisi tunta päivä, voisin ajaa sinne asti, mutta olisi hullua tärvätä koko viikko, jos päivässä tulisi vain se kolmekymppinen miinus polttoainekulut. Autolle kun on toinenkin käyttäjä, ja hänen keikoistaan jopa tulee tulojakin, toisin kuin näistä avustustöistä.

      Ja mikä on avustettavan vamman laatu. Millaista apua hän tarvitsee. Ei riitä, että sanotaan jotain 'arkiasioissa avustamisesta'. Onko henkilö sokea, aivovammainen, alkoholisti, halvaantunut vai mitä. Ei uskalla soitella ja kysellä lisää, koska jos vaikka onkin ainut kyselijä ja paikka kuulostaa kauhealta, ja saa kutsun töihin, seuraa karenssi, jos siihen ei menekään. Reilu peli olisi parempi. Tulisi sopivampia hakemuksia, jos ilmoitus olisi avoin ja rehellinen.

    • Seraphina

      Entä jos asiakkaalla ei ole yhtäkään fyysisen vamman diagnoosia vaan pelkästään valtava määrä pakko-oireisia rituaaleja, joiden toteuttamiseen tarvii avustajan? Tällainenkin on mahdollista, tosin äärettömän harvinaista.

      • hgjghkhkj

        Jos joutuu tuollaiseen mielikuvitushehiläisten metsästykseen, pitää kai pitää tarkkaa minuuttikirjaa 'työtehtävistä' ja raportoida kuntaan tai mikä se varsinainen työnantaja, eli maksaja, onkaan, ja kysyä, miksi yhteisiä varoja käytetään väärin tällä tavalla. Tai voihan yrittää vähentää tunteja siihen minimiin, millä vielä säästyy pienen työttömyyskorvauksen leikkauksilta. Kai hulluakin hommaa pari tuntia viikossa kestää.

        Suomessa on varmaan paljonkin vanhuksia ja vammaisia, jotka eivät saar iittävästi apua. Olisi kauheaa, jos tosiaan rahaa tuhlattaisiin pakkoneuroosien tyynnyttelyytn. Sehän vain vahvistaa mieleltään sairaan oireita.


      • Seraphina

        Tämä on niin outo tapaus ettei varmasti näin outoa avustamista ole edes elokuvissa... kyllähän tästä tieto on asiasta päättävilläkin. Mutta en voi enempää kertoa. Sanotaanko että psykiatrian tutkijaa varmaan kiehtoisi tämä tapaus.


    • exappari

      Itslläkin kyseisestä työstä kokemusta. Yleensä väsyn yhteen avustettavaan (jos hän on itse pomo) ja vaihdan paikkaa. Viimeisimmässä työvuorot vaihtui päivästä yöksi. olin alkuun sitä mieltä, ettei se sopisi minulle ja en haluaisi nurinkuriseksi rytmiäni vaihtaa. Pomo vakuutteli työn olevan niin rentoa, että käytännössä saisin nukkua yöt ja normaali unirytmi siis säilyisi. olisi ns päivystystyötä ja hätätilanteessa herättäisi hälyttimella. Osoitti minulle oikein oman vuodesohvankin.

      No siihen kun kävi pitkäkseen niin aina minuutin kuluessa jotain passuutti. käänsi oman rytminsä niin, että valvoi yöt. Eli lopulta tein kaikki työt yöllä: suihkut, syömiset, paskan kaivamisen....sitä aamuyöllä joskus viiden aikaan tympääntyneenä naurahti, että vieläkö se voi jotain keksiä.. .niin kyllä vaan pystyi. siinä kun oli itse pystyyn nukahtamassa niin vielä pyydetään jalkoja hieromaan, kun särkee....hermosärky ei ikävä kyllä hieromalla lähde, mutta tuntuu varmaan kivalle.

      työnjako olikin melkoisen epäreilu, mutta mitenpä se ikieläkeläinen niistä tietäisikään.
      Töihin tullessa olin useasti, kuin kirveellä korvaan lyöty. Ensimmäisenä kuulen pomon yleensä sanovan: heräsin just, oon nukkunu koko Minnan ja Jarin vuorot. Siinä sitten miettii itsekseen "niinpä vittu tietysti, olipa yllätys". Yön aikana tuli vilkastua, kämppä läpi vittuuntuneena vain nähdäkseen, että aamu ja iltavuoro ei ollut tehnyt yhtään mitään avustettavan nukkuessa. samat roskapussit viemättä, samat tiskit tiskaamatta.....aivan kaikki kela ja sossu hakemuksia myöten yövuorolle. sohvaan oli painautunut ihmisen ruumis:). Otin työnjaon puheeksi, mutta minä tein kuulemma kaiken niin nopeasti ja kivuttomasti niin siksi pelkästään minulla kaikkein paskimmat hommat. sellanen palkitsemis tyyli hyvästä työstä. arvaatteko minkälaisia rangaistuksia huonot avustajat sai kärsiä? he saivat tekstiviesti ilmoituksen, jossa heidän seuraava 8h työvuoro peruttiin ja saivat merkata kuitenkin täydet tunnit. ei vammanen oikeesti ymmärtänyt, että palkallinen vapaa on yksi parhaita asioita, mitä työntekijä pomoltaan voi saada.

      vitutus tuli tuosta työnjaosta, jonka vuoksi sanouduin irti

      • ghgjfhk

        Kumma, miten joihinkin vammaisiin iskee sadismi, kun saa jonkun vielä itsestään (taloudellisesti) heikommilla olevan kiusattavakseen. Tuo oli melkein pahinta, mitä olen kuullut. Toisaalta olihan sinulla yövuoroista parempi tuntipalkka, ja jos otit tavaksesi nukkua päivällä, sitä valvomista saattoi sietää. Ei kyllä sitä, jos muut avustajat jättivät kaiken sinun tehtäväksesi. Kuka nyt yöllä jaksaa keskittyä johonkin hakemuksiin?

        Ehkä vammainen ei pitänyt sinusta ja halusi näin välttää irtisanomisen mahdollisia kuluja itselleen ja ajaa sinut kolmen kuukauden karenssiin. Saitko karenssia vai löysitkö paremman työpaikan?

        Olisitkohan voinut toimia niin, että olisit merkannut listaan kaikki työtehtävät kellonaikoineen ja/tai kestoineen, ja sen, mitä töitä jäi tekemättä päivävuoroille ja mitä niistä oli edelleen (tai uudestaan) tekemättä illalla. Pari viikkoa tätä seurantaa ja sitten se lista sille varsinaiselle työnantajalle, eli tuon huvin maksajalle. Oliko se sitten kunta tai joku siinä välissä rahastava ja päsmäröivä yksityinen taho. Olisit pyytänyt heitä ohjeistamaan vammaista, mikä on sopivaa ja mikä ei.

        Kuinkahan harva vammainen oikeasti sopii 'työnantajaksi'? Sellainen tietysti, joka itse maksaa palkan omista tuloistaan, mutta noita hirvityksiä kuulostaa olevan liikaa, joiden suurin huvi on avustajiensa rääkkääminen, yhteisillä varoilla.


      • exappari

        no joo siis henkkarihan sai yöstä muistaakseni vaan 30% lisän, ettei senkään turvin nyt rikastunut. Kai se yölisä monella muulla alalla on 100%. Itsellä tuo biologinen kello on niin voimakas, että estää päivällä nukkumisen. Toki päikkäreitä pysty koisii noin 2-3h, mut eihän se kunnon yöunia vastaa. Yleensävapaalla sitten nukuin sellasia 14h yöunia. En usko hänen kieroilleen siten, että olisin itseni irtisanonut. Taisi olla siihen liian yksinkertainen. Hänellä oli vaan yövuoron tarvre ollut jo pidempään ja kun itse aloitin ne niin nopeasti tajusi, miksi edellinen oli häipynyt. Tätä edellistä hän minullekkin kehui sanoen hänen olleen hhtä hyvä kuin minun. Sen edellisen aikaan en avustettavaa suihkuttanut kertaakaan, joten hän oli senkin puolen hoitanut yksin. Ei sitä päivävuorossa tullut niin ajatelleeksi. Tosin siivosin kämppää ynnä muita kodin askareita tein kyllä päivällä, kun en vaan pystyny nukkuu tai olla paikallaan. Enkä halunnut muiden näkevän, että minun vuorolla ei tapahdu mitään.

        Siinä välissä ei kukaan päsmäröinyt, mutta se olisi voinut olla ihan hyvä asia.

        Kävi se työlista mielessä, mutta tiesin palaavani omalle alalle taas ja olin jo niin täynnä kyseistä työyhteisöä, etten jaksanut välittää. Siinäpähän ovat keskenään selvitelly kuka mitäkin tekee.

        Tohon sadistisuuteen sen verran, että kyseisessä tapauksessa ei niinkään ollut siitä kyse vaan avustettavan tyhmyydestä. Hän sanoi ennen pesua usen: "sä saat kunnian käyttää (en usko hänen hallitsevan ironiaa) mua suihkussa, kun teet sen niin hyvin" . Eihän siihen viitsinyt sanoa, mitä mieltä siitä oikeasti on. Hän mielestäni aidosti uskoi sen olevan palkinto. Ja kuten ylemmässä jo puhuin niistä huonojen työntekijöiden rangaistusmetodeista niin olihan se ihan älytön työpaikka.

        Olisin kyseisestä paikasta lähtenyt vaikkei uutta olisi ollut tiedossa. karenssi kun ei alenna työttömän tuloja, ku muutamalla kympillä, joten sen pelossa en itse paskaan paikkaan jää.


      • ghjdkgf
        exappari kirjoitti:

        no joo siis henkkarihan sai yöstä muistaakseni vaan 30% lisän, ettei senkään turvin nyt rikastunut. Kai se yölisä monella muulla alalla on 100%. Itsellä tuo biologinen kello on niin voimakas, että estää päivällä nukkumisen. Toki päikkäreitä pysty koisii noin 2-3h, mut eihän se kunnon yöunia vastaa. Yleensävapaalla sitten nukuin sellasia 14h yöunia. En usko hänen kieroilleen siten, että olisin itseni irtisanonut. Taisi olla siihen liian yksinkertainen. Hänellä oli vaan yövuoron tarvre ollut jo pidempään ja kun itse aloitin ne niin nopeasti tajusi, miksi edellinen oli häipynyt. Tätä edellistä hän minullekkin kehui sanoen hänen olleen hhtä hyvä kuin minun. Sen edellisen aikaan en avustettavaa suihkuttanut kertaakaan, joten hän oli senkin puolen hoitanut yksin. Ei sitä päivävuorossa tullut niin ajatelleeksi. Tosin siivosin kämppää ynnä muita kodin askareita tein kyllä päivällä, kun en vaan pystyny nukkuu tai olla paikallaan. Enkä halunnut muiden näkevän, että minun vuorolla ei tapahdu mitään.

        Siinä välissä ei kukaan päsmäröinyt, mutta se olisi voinut olla ihan hyvä asia.

        Kävi se työlista mielessä, mutta tiesin palaavani omalle alalle taas ja olin jo niin täynnä kyseistä työyhteisöä, etten jaksanut välittää. Siinäpähän ovat keskenään selvitelly kuka mitäkin tekee.

        Tohon sadistisuuteen sen verran, että kyseisessä tapauksessa ei niinkään ollut siitä kyse vaan avustettavan tyhmyydestä. Hän sanoi ennen pesua usen: "sä saat kunnian käyttää (en usko hänen hallitsevan ironiaa) mua suihkussa, kun teet sen niin hyvin" . Eihän siihen viitsinyt sanoa, mitä mieltä siitä oikeasti on. Hän mielestäni aidosti uskoi sen olevan palkinto. Ja kuten ylemmässä jo puhuin niistä huonojen työntekijöiden rangaistusmetodeista niin olihan se ihan älytön työpaikka.

        Olisin kyseisestä paikasta lähtenyt vaikkei uutta olisi ollut tiedossa. karenssi kun ei alenna työttömän tuloja, ku muutamalla kympillä, joten sen pelossa en itse paskaan paikkaan jää.

        Ensimmäisestä kirjoituksestasi sain kuvan ilkeästä vammaisesta, mutta nyt kun selitit enemmän, hänhän kuulostaa kehitysvammaiselta. Ehkä hän piti sinusta ja työstäsi ja olit hänen elämänsä keskipiste. Hän nukkui päivät, jotta saisi kaiken ilon irti sinun kanssasi olemisesta öisin. Olisikohan hän mieluummin antanut sinun jatkaa päivisin, mutta ne kaksi pitempään ollutta eivät suostuneet yököksi, koska tiesivät, mitä se oli? Nyt, kun olit yövuorossa, hän ajatteli oikein uhrautuvansa ja ilahduttavansa sinua, kun tuhlasi päivänsä nukkumalla, että saisi olla seuranasi. Säästi ulostamisensakin sinulle, ja suihkutukset. Ei tiedä itkisikö vai nauraisi, jos tuollainen sattuisi kohdalle. En minä kyllä sitä noin kohteliaasti sietäisi ja hiljaa vain irtisanoutuisi. Kertoisin ehkä hyvinkin selvin sanoin, mitä ajattelen ja mitä aion tehdä, ellei tahti muutu.

        Olisihan voinut vaatia 'työnantaja' -hoidokkia allekirjoittamaan kullekin vuorolle tehtävälistat ja säännöt. Esimerkiksi olisi sovittu, että kukin vie vuoronsa lopussa täydet roskapussit ulos ja jättää seuraavalle puhtaan tiskipöydän ja tyhjän pyykkikorin. Paperityöt tehdään aamu- ja iltapäivävuorojen aikana, ei yöllä. Suihkussakäynnit tapahtuvat päivisin.

        Onko se nyt ihan normaalia, että joutuu jatkuvasti kaivamaan ulosteet hoidokista sormin. Onhan olemassa sellainen upea ja helppo hoito kuin Colonic-terapia. Muutama hoitokerta, ja suoli on tyhjennetty ja toimii taas. Krooniseen ummetukseen ei pidä suostua. Sehän vaikuttaa varmaan jo päänkin toimintaan, kun kuona-aineet eivät poistu kehosta vaan imeytyvät takaisin. Ja onhan se kauhean kivuliasta, kun on röörit täynnä ja nuo kankeat putket hankaavat muita elimiä. Eihän siinä voi nukkuakaan. Ja lekurit tyrkkäävät vain lisää särkylääkettä. Kannattaa maksaa se kuusikymppinen per kerta ja käydä 5-6 kertaa tai kauemminkin hoidossa. Se on vaivaton, kivuton, puolen tunnin juttu, jossa yksi letku tuo sisään haaleaa vettä ja toista pitkin poistuu pinttynyt uloste. Se on hengenpelastus. Noita terapeutteja on Suomessa vain muutama. Jonkun pitäisi nähdä markkinarako ja kouluttautua sellaiseksi. Joka sairauskeskuksessa pitäisi olla sellainen.


      • exappari

        Voi olla, että tuli avustajaan kiintymys. Tuli aika vaivautunut olo, kun sitä mietti. Muutenkin oli aika raskasta seuraa, kun puhui yöstä toiseen samoja asioita.

        Varmaan jossain vaiheessa teen vielä henkkarin töitä nimenomaan yökkönä. Tällein lähemmäs 40v ukolle sopivan rentoo, eikä sitä enää kehtais avustajana hillua keskellä päivää kaikkien nähden. En vammasia häpeä, mutta onhan toi työ yleensäkki työuraa alottaville nuorille.

        Edellisestä oppi sen, että jatkossa täytyy asioita tehdä heti alkuun selväksi työnantajalle. Lähinnä työnjakoa ajatellen. En enää suostu yösuihkuihin yms yleensä päivällä tehtäviin. Eli avustettavalla oltava normaali vuorokausirytmi.


      • Anonyymi
        ghgjfhk kirjoitti:

        Kumma, miten joihinkin vammaisiin iskee sadismi, kun saa jonkun vielä itsestään (taloudellisesti) heikommilla olevan kiusattavakseen. Tuo oli melkein pahinta, mitä olen kuullut. Toisaalta olihan sinulla yövuoroista parempi tuntipalkka, ja jos otit tavaksesi nukkua päivällä, sitä valvomista saattoi sietää. Ei kyllä sitä, jos muut avustajat jättivät kaiken sinun tehtäväksesi. Kuka nyt yöllä jaksaa keskittyä johonkin hakemuksiin?

        Ehkä vammainen ei pitänyt sinusta ja halusi näin välttää irtisanomisen mahdollisia kuluja itselleen ja ajaa sinut kolmen kuukauden karenssiin. Saitko karenssia vai löysitkö paremman työpaikan?

        Olisitkohan voinut toimia niin, että olisit merkannut listaan kaikki työtehtävät kellonaikoineen ja/tai kestoineen, ja sen, mitä töitä jäi tekemättä päivävuoroille ja mitä niistä oli edelleen (tai uudestaan) tekemättä illalla. Pari viikkoa tätä seurantaa ja sitten se lista sille varsinaiselle työnantajalle, eli tuon huvin maksajalle. Oliko se sitten kunta tai joku siinä välissä rahastava ja päsmäröivä yksityinen taho. Olisit pyytänyt heitä ohjeistamaan vammaista, mikä on sopivaa ja mikä ei.

        Kuinkahan harva vammainen oikeasti sopii 'työnantajaksi'? Sellainen tietysti, joka itse maksaa palkan omista tuloistaan, mutta noita hirvityksiä kuulostaa olevan liikaa, joiden suurin huvi on avustajiensa rääkkääminen, yhteisillä varoilla.

        Vammaiset todellakin on oikeita sadisteja. Ajatella,että sokeakin ihminen osaa olla piru,kun äiti opettanut!


      • Anonyymi
        ghgjfhk kirjoitti:

        Kumma, miten joihinkin vammaisiin iskee sadismi, kun saa jonkun vielä itsestään (taloudellisesti) heikommilla olevan kiusattavakseen. Tuo oli melkein pahinta, mitä olen kuullut. Toisaalta olihan sinulla yövuoroista parempi tuntipalkka, ja jos otit tavaksesi nukkua päivällä, sitä valvomista saattoi sietää. Ei kyllä sitä, jos muut avustajat jättivät kaiken sinun tehtäväksesi. Kuka nyt yöllä jaksaa keskittyä johonkin hakemuksiin?

        Ehkä vammainen ei pitänyt sinusta ja halusi näin välttää irtisanomisen mahdollisia kuluja itselleen ja ajaa sinut kolmen kuukauden karenssiin. Saitko karenssia vai löysitkö paremman työpaikan?

        Olisitkohan voinut toimia niin, että olisit merkannut listaan kaikki työtehtävät kellonaikoineen ja/tai kestoineen, ja sen, mitä töitä jäi tekemättä päivävuoroille ja mitä niistä oli edelleen (tai uudestaan) tekemättä illalla. Pari viikkoa tätä seurantaa ja sitten se lista sille varsinaiselle työnantajalle, eli tuon huvin maksajalle. Oliko se sitten kunta tai joku siinä välissä rahastava ja päsmäröivä yksityinen taho. Olisit pyytänyt heitä ohjeistamaan vammaista, mikä on sopivaa ja mikä ei.

        Kuinkahan harva vammainen oikeasti sopii 'työnantajaksi'? Sellainen tietysti, joka itse maksaa palkan omista tuloistaan, mutta noita hirvityksiä kuulostaa olevan liikaa, joiden suurin huvi on avustajiensa rääkkääminen, yhteisillä varoilla.

        Olen huomannut. Kuvittelevat voivansa pompottaa.


      • Anonyymi
        exappari kirjoitti:

        Voi olla, että tuli avustajaan kiintymys. Tuli aika vaivautunut olo, kun sitä mietti. Muutenkin oli aika raskasta seuraa, kun puhui yöstä toiseen samoja asioita.

        Varmaan jossain vaiheessa teen vielä henkkarin töitä nimenomaan yökkönä. Tällein lähemmäs 40v ukolle sopivan rentoo, eikä sitä enää kehtais avustajana hillua keskellä päivää kaikkien nähden. En vammasia häpeä, mutta onhan toi työ yleensäkki työuraa alottaville nuorille.

        Edellisestä oppi sen, että jatkossa täytyy asioita tehdä heti alkuun selväksi työnantajalle. Lähinnä työnjakoa ajatellen. En enää suostu yösuihkuihin yms yleensä päivällä tehtäviin. Eli avustettavalla oltava normaali vuorokausirytmi.

        Minä en halua,että vammaiset minuun kiintyy. Kuulostaa oksettavalta.


    • yhgyhyg

      En tiedä mistä vammasta avustettavilla kyse, mutta tämä kyseinen vamma saa heidät syömään äänekkäästi. Ikäänkuin lapsi hyppisi vesilätäkössä. Todella vittumainen ääni.

      • Anonyymi

        Hyi saatana.


    • Paljon_nähnyt

      Yhdessä paikassa oli foliot seinillä ja juomavesi piti mitata kymmenysasteen tarkkuudella, täysin terve fyysisesti, mutta syöttää piti, pimeässä työskennellä kun sähköä ei saanut käyttää hmmm..

    • Anonyymi

      Miten minun pitäisi toimia?

      Tein avustajan töitä, mutta irtisanouduin kun löysin uuden koulutustani vastaavan työn. Avustajan työ ei muutenkaan ollut se minun juttunut ja kyseisessä työssä oli todella paljon negatiivisia asioita. En viitsi niitä alkaa tänne listaamaan, koska tässä ketjussa on tullut paljon esille työn huonoja puolia ja minulla on niitä samoja juttuja ollut. Lisäksi avustettava meni välillä henkilkohtaisuuksiin, sai raivareita kaupassa ( jos en heti tiennyt mitä hän halusi hyllystyä.) ja osasi olla todella ilkeä jne.

      En uusinut työsopimusta ja kerroin hänelle että sain muita töitä. Hän ei ole kuitenkaan jostain syystä ymmärtänyt sitä. Hän soittelee minulle jatkuvasti ja laittaa viestiä että sopimus pitää uusia ja lähettää minulle työvuoroja ja sitten raivostuu kun en mene tekemään ja syyttää heittellejätöstä. Olen
      hänelle monta kertaa sanonut selkeästi ,että en tule enää töihin, sillä olen aloittanut muualla, mutta hän ei tunnu ymmärtävän sitä. Hän uhkaili myös liitolla ym mukavaa.

      Ilmoitin lähdöstäni hänelle hyvissä ajoin ja hänellä on ollut yli kuukausi aikaa hoitaa asioitaan. Soitin vammaispalveluihin ja kerroin tilanteesta, mutta siellä ei osattu minua auttaa asian tiimoilta.

      Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä, että tuo puhelinhäiriköinti loppuisi?

      • Anonyymi

        Oletan, että sulla on kännykkä. Bannaat eli laitat estot hänen numerolleen.
        Suosittelen kirjallista irtisanoutumista, palkanlaskijalla on varmaan valmis lomake siihen. Otat siitä kännyllä kuvan. Voi ottaa myös työnantajalta kuittauksen, että hän saa asian tiedokseen. Palkanlaskijalle kopio t. se kuva myös.
        Oletko saanut lomakorvaukset yms. mitä maksetaan työn loppuessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan, että sulla on kännykkä. Bannaat eli laitat estot hänen numerolleen.
        Suosittelen kirjallista irtisanoutumista, palkanlaskijalla on varmaan valmis lomake siihen. Otat siitä kännyllä kuvan. Voi ottaa myös työnantajalta kuittauksen, että hän saa asian tiedokseen. Palkanlaskijalle kopio t. se kuva myös.
        Oletko saanut lomakorvaukset yms. mitä maksetaan työn loppuessa?

        Tästä puhelimesta ei saa estoa, mutta hankin sellaisen että saa estot. Loma korvauksia en saanut, koska olin ollut niin vähän aikaa töissä. Nyt tää avustettava lähetti mulle kotiin haukku kirjeen ja varoituksen koska olen hänen mielestään ollut luvatta poissa! Siis ei jumaliste. Olen ilmoittanut hänelle sopimuksen loputtua( hyvissä ajoin) ,että en tule takaisin töihin ja lopetan työt, niin en tietääkseni ole velvollinen tulemaan töihin, jos en ole uusinut sopimusta ja olen aikaisemman sopimuksen loputtua ilmoittanut että en enää tee uutta sopparia ja en tule enää töihin.


      • Anonyymi

        Ota yhteyttä ammattiliitto JHL:ään. He edustavat ja hoitavat henkilökohtaisten avustajien asioita. Tällaisia tilanteita tulee hoidettavaksi heille aika useasti, joten heillä on paras ammattitaito hoitaa asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä puhelimesta ei saa estoa, mutta hankin sellaisen että saa estot. Loma korvauksia en saanut, koska olin ollut niin vähän aikaa töissä. Nyt tää avustettava lähetti mulle kotiin haukku kirjeen ja varoituksen koska olen hänen mielestään ollut luvatta poissa! Siis ei jumaliste. Olen ilmoittanut hänelle sopimuksen loputtua( hyvissä ajoin) ,että en tule takaisin töihin ja lopetan työt, niin en tietääkseni ole velvollinen tulemaan töihin, jos en ole uusinut sopimusta ja olen aikaisemman sopimuksen loputtua ilmoittanut että en enää tee uutta sopparia ja en tule enää töihin.

        Voi helvetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä puhelimesta ei saa estoa, mutta hankin sellaisen että saa estot. Loma korvauksia en saanut, koska olin ollut niin vähän aikaa töissä. Nyt tää avustettava lähetti mulle kotiin haukku kirjeen ja varoituksen koska olen hänen mielestään ollut luvatta poissa! Siis ei jumaliste. Olen ilmoittanut hänelle sopimuksen loputtua( hyvissä ajoin) ,että en tule takaisin töihin ja lopetan työt, niin en tietääkseni ole velvollinen tulemaan töihin, jos en ole uusinut sopimusta ja olen aikaisemman sopimuksen loputtua ilmoittanut että en enää tee uutta sopparia ja en tule enää töihin.

        Niillä ei toimi aivot samalla tavalla kuin normaaleilla ihmisillä. Joten jätä vaan omaan arvoonsa. Minua ei hetkauta,eksätkin ovat minua haukkuneet,joten ei tunnu missään🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä ei toimi aivot samalla tavalla kuin normaaleilla ihmisillä. Joten jätä vaan omaan arvoonsa. Minua ei hetkauta,eksätkin ovat minua haukkuneet,joten ei tunnu missään🤣

        "Hän soittelee minulle jatkuvasti ja laittaa viestiä että sopimus pitää uusia ja lähettää minulle työvuoroja ja sitten raivostuu kun en mene tekemään ja syyttää heittellejätöstä."

        Heitteillejättö -juttu on tuttua. Voi ottaa yhteyttä myös henkilön sosiaalityöntekijään ja kertoa tilanteesta. Ei voi syyttää heitteillejätöstä enää. Jos avustettava ei pysty hoitamaan työnantajan tehtäviä, niin se on hyvä tietää avustustunteja antavan tahon. Voidaan ottaa työnantajavelvollisuudet pois ja työnantajaksi tulee kunta tai kaupunki.

        Parempi ratkaisu kaikille, niin avustettavalle kuin avustajalle ja palkan maksajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä puhelimesta ei saa estoa, mutta hankin sellaisen että saa estot. Loma korvauksia en saanut, koska olin ollut niin vähän aikaa töissä. Nyt tää avustettava lähetti mulle kotiin haukku kirjeen ja varoituksen koska olen hänen mielestään ollut luvatta poissa! Siis ei jumaliste. Olen ilmoittanut hänelle sopimuksen loputtua( hyvissä ajoin) ,että en tule takaisin töihin ja lopetan työt, niin en tietääkseni ole velvollinen tulemaan töihin, jos en ole uusinut sopimusta ja olen aikaisemman sopimuksen loputtua ilmoittanut että en enää tee uutta sopparia ja en tule enää töihin.

        Kauheita riesoja nuo. 😸


    • Anonyymi

      Yhdessä paikassa olisi avustettavan lisäksi myös pitänyt hoitaa avustettavan täysin tervettä vaimoa. Vaimo vaati , että avustajan pitää tehdä kaikki kotityöt ja lisäksi kuskata vaimoa avustajan omalla autolla kaupunkiin asioita hoitamaan ja ostoksille. Vaimolla oli itsellään ajokortti ja oma auto käytössä. Ruoat ja kaikki piti laittaa ja kattaa tälle vaimolle myös ruoat valmiiksi ja vielä tiskata vaimon tiskit. Vaimo teetti kaiken mahdollisen ja enemmänkin ,vaikka täysin terve oli, ei myöskään ollut töissä vaan työtön. Avustettavan hoitaminen vei muutenkin todella paljon aikaa ja siinä samalla olisi pitänyt toteuttaa kaikki vaimon vaatimat asiat.Paras oli se , kun vaimo ilmoitti ,että sillä aikaa kun avustettava nukkuu, niin vaimoa pitäisi lähteä kuskaamaan kaupunkiin kahville ja ns huviajelulle.
      Ei auttanut kun huomatti että se henkilkohtainen apu on ainoastaan avustettavalle.
      Ei tarvitse varmaan miettiä että olinko kauan töissä tuolla. Etsivät jatkuvasti avustajaa ja nyt ilmoitukseen on tullut vaatimuksena se, että avustajan pitää olla kuuliainen, nöyrä ja palvelualtis.

      • Anonyymi

        Saisinko linkin tuohon ilmoituksee?


      • Anonyymi

        Sinuna ottaisin yhteyttä tuen myöntäneeseen tahoon eli sossuun t. vanhustyönjohtajaan t. kuka onkin ja kertoisin vaimon käytöksestä. Tuohan on väärinkäyttöä. Tiedä vaikka suunnittelisi vaimo "loukkaavansa" itsensä avustajan autolla ja vaatisi korvauksia joltakin nössöltä, aralta ihmiseltä.
        Sossun t. muun pitäisi olla paikalla, kun työsopimusta tehdään ja keskustella vaimonkin kanssa. Jos avustajan tunnit uhataan ottaa pois, ehkä tehoaa ?
        Ja jos tunnet muita paikkakunnan avustajia, kai varoitat heitä?


      • Anonyymi

        Onko ne rastaat vai romaneista🤣


      • Anonyymi

        Ei pidä avustaa kuin sitä jolle on avustaja. Ei omaisia.


    • Anonyymi

      Minä soitin kerran yhteen paikkaan, missä haettiin avustajaa erityislapselle. Tän lapsen omainen ei oikein kertonut puhelussa ( ilmoituksessa ei lukenut työnkuvaa ym) missä tää lapsi tarvitsee avustusta. Omainen kyllä mainitsi, että avustajan tulisi auttaa häntä myös omaisen tekemissä koulutehtävissä ( oli aikuiopiskelija) ja kirjoittaa jotain esseitä puhtaiksi.
      En ottanut sitten tuota paikkaa vastaan, koska minun mielestä avustajan tehtäviin ei kuulu omaisten ym koulutehtävien teko ym.

      Olen myös kuullut paljon sellaisista työpaikoista, missä esimerkiksi avustettavan puoliso/omainen teetättää avustajalle sellaisia hommia, mitkä ei kuulu avustajalle ja että avustaja on myös joutunut "Palvelemaan" omaista/puolisio.

    • Anonyymi

      Hei,mitenkä menee lainsäädäntö tässä asiassa/avustettava haluaa minut autolla kuskiksi tapahtumaan ja haluaa ottaa pari kaveria mukaan on siis päivän reissu ja kyseessä avustettava auto ja pari sen kaveria miten toimia näin avustajan näkökulmasta mitä laki sanoo

      • Anonyymi

        Jos kysyisit vammaispalvelusta tms. ? Periaatteessa saat ajaa avustettavan autoa, jos se on työsopimuksessakin sovittu. Eikä ole välttämätöntä sopia asiaa edes työsopimuksessa, mutta itse vaatisin sen mainittavan jossain mustaa valkoisella.


    • Anonyymi

      Kerran törmäsin yhteen ilmoitukseen missä avustajalta toivottiin että tämä opiskelisi yliopistossa :D

      Yhdessä paikkaa oli todella hankalaa olla, koska työvuorot olivat todella epäsäännöllisiä. Avustettava saattoi jo heti aamusta soittaa töihin ja ei oikein voinut suunnitella mitään muuta kun ei koskaan tiennyt koska avustaja soittaa . Joskus sai oikeasti lähteä sillä parin minuutin varotuksellakin . Jos en syystä tai toisesta päässyt , niin avustaja vaati minulta kunnon selvitykset miksi en voi tulla.

      Kerrankin oli esimerkiksi niin, että olin kysynyt avustettavalta että tarvitseeko hän viikonlopuksi avustajaa. Hän sanoi että ei tarvitse, joten minä sovin sitten että menen viikonloppuna kaveria katsomaan toiselle paikkakunnalle. OLin jo matkalla sinne kun avustettava soitti ja sanoi että minun pitäisikin tulla töihin. No en minä millään enää päässyt lähtemään kun asiat oltiin sovittu ja junalla ei oikein takaisin päin mennä. Kauheat selvitykset vaan tää avustettava halusi ja oli selvästi vihainen kun en mennyt ja hän korosti sitä että minun tulee tulla aina silloin töihin kun hän haluaa.

      Sinänsä siis tuo työ oli fyysisesti todella helppoa, mutta se jatkvuassa valmiudessa oleminen oli todella stressaavaa kun ei tiennyt koska voi pitää vapaata eikä voinut oikein suunnitella mitään

      • Anonyymi

        No ei tuommoiseen pidä suostua.
        Ymmärrän jos olet nuori ja uusi työelämässä.
        Kyllä sinulla on oikeutesi ja vammaisella normaalit työnantaja velvoitteet.
        Täytyy pitää omia puoliaan.


      • Anonyymi

        Ei se nyt nii mene että ihan millo tarvii pitää tulla. Työvuorolistat pitäisi olla selkeät.


    • Anonyymi

      Yksi avustettava tarvitse aika paljon apua kaikissa asioissa ja oli pyörätuolissa, kädetkään eivät oikein kunnolla toimineet. Tää avustettava alko sitten suunnittelemaan sitä että hän ottaisi itselleen koiran pennut. Hänen asui yksin ja suunnitelmassa oli se, että avustaja sitten vastaisi tän koiran koulutuksesta ja hoitamisesta ja voisi aina sitten tarvittaessa tulla vapailtakin hoitamaan sitä koiraa jos tarvitsee.

      En tiedä ottiko lopulta koiran kun sain muuta työtä ja sanouduin irti.

    • Anonyymi

      Tää on hyvä kanava vertaistukeen,mä hölmö uskoin myös työnantajaan kun kertoi mitä kuuluu työnkuvaan,totuus olikin ihan muuta,vaatii että kuljetan häntä omilla bensoilla,vedän 85 kg miestä rollalla,kun ei oo jalkoja/ei suostu pyörätuoliin,uimahalliin pukijaksi,kasaappa painonnostopenkki ym.ym.
      Hakemuksessa oli asioinnit,ruuanlaitto ja siivous.
      Tunteja 10/vko.

    • Anonyymi

      Meillä ei ole enää kilometrikorvauksia, mutta ei ole tullut myöskään selitettä miten apteekki ja kauppareissut pitäisi suorittaa. Osa ajaa ne omalla autollaan ilman korvauksia, joku kävelee eli on tunninkin poissa työpaikalta. Sillävälin esimerkiksi vuoteenoma avustettava pärjäili yksikseen. Kelissä kuin kelissä kannettiin ne raskaat limsapullot muiden ostosten ohella. Avustettavat ei useinkaan halua liittyä heta-liittoon että saataisiin mm. ne ajopäiväkirjat ja lomaltapaluurahat. Ei myöskään yksinkertaisesti jaksa ajatella mitään avustajien asioita, ei työsopimuksia ei mitään papereita, joita lojuukin paperikasoissa niin että kaikki vuosien takaisten avustajien yksityiset tiedot on nähtävissä.

      Edellisessä kahdessakin eri työpaikassa olisi pitänyt passata heidän yrityksen työntekijöitä, eli olin vanhan rouvan avustaja mutta vietin yksin kolme tuntia päivittäin keittiössä valmistamassa muusit, lihapullat, jälkiruoat. Kun otin lopulta itse selvää ettei sellainen kuulu avustajan työnkuvaan, sain perheenjäseneltä huudot suoraan naamalle ihan jenkkiarmeijatyyliin. Niin tietenkin, avustaja on aina väärässä! Lähdin välittömästi ja ilmoitin vammaispalveluun asiattomasta käytöksestä. Mitäs muuta sain kuin pahoittelut ja karenssin.

      Eräs valkkasi ja valkkasi avustajia, vuosien ajan sama ilmoitus oli jatkuvasti työkkärissä. Ilmeisesti sai jotain tyydytystä halveksumalla toisia. Lopulta minutkin laitettiin sinne koska tein kunnalle äkillisiä sairaslomien sijaisuuksia. Kävin omalla ajallani siellä tutustumassa paikkaan ja kerroin tulevani aamulla, koska kunnalta oli ihan anottu ja pyydelty nopeata apua sinne. Seitsemältä olin oven takana koputtamassa... vain havaitakseni että puoliso otti minut pilkallisesti nauraen vastaan, ei minua kuulemma oltu valittu avustajaksi. Kerroin että en ole teille hakenutkaan vaan minä olen kunnan lähettämä ja maksama hätäapu jota ette ilmeisesti kyllä tarvitse, näkemiin sitten. Penniäkään en tästä kaikesta vaivannäöstä saanut, koska en ehtinyt tehdä töitä. Lopetin nekin kunnan sijaisuudet siihen.

      Eräs sokea haki pelkkää siivoojaa, työhaastattelussa kertoi että isoa taloa kuurataan yhdessä ne kaikki 3 tuntia, ei hän muuhun apua tarvitse kun paikat on tutut. Se meni niin paljon jo toisen ammattikunnan piiriin että sanoin kiitos ei.

      Tämä työ on totaalisesti muuttanut asennettani vammaisia ja heidän kotiväkeään kohtaan. He ovat valitettavasti useimmiten täysin luokatonta väkeä, se on hirveätä sanoa mutta se on totuus. Näistä 22 avustettavasta _vain yksi_ oli todella sivistynyt ja fiksu, ei mitään perseilyä eikä kikkailua, ei lähipiiriä keksimässä kepposia.

      • Anonyymi

        Miten rajata henk.koht. avustajan työnkuvaa? Toisilla avustettaviltani pelkkää siivousta, toisilla samat hoidolliset työt kuin kotihoidolla.


      • Anonyymi

        Tämä on totta.


    • Anonyymi

      2 v takana kahden henkilön avustajana. Toisina päivinä molemmat,välillä vain toisen kanssa.
      Yhteiset päivät hankalia koska toinen vie enemmän aikaa ja toinen jää vähemmälle.
      Siitä hän valittanut mutta en kyllä itse tiedä tähän ratkaisua. Molemmat vammaisia ja täysin autettavia.
      Eihän tämä raskasta työtä ole mutta oon aika uupunut. On kokopäivätyö 5x viikossa.
      Onko muilla 2 avustettavaa samaan aikaan?

      • Anonyymi

        On uuvuttavaa tavallaan kyllä, ja ymmärrän että olet toisinaan väsynyt. Minullakin nyt 2 avustettavaa, ollut kolmekin ja se oli liian stressaavaa pidemmän päälle. Jatkuva läsnäolo henkisesti ja fyysisesti 'hälytysvalmius', olo toisen 'iholla', kuormittaahan tuo. Nyt 2 avustettavaa, minulla hyvät kemiat avustettavieni kanssa ja molemmin puolin ansaittu luottamus, siitä olen kiitollinen.


    • Anonyymi

      Kyselisin teiltä palvelusetelifirman kautta työskentelevien kilometrikorvauksista.
      Miten niitä maksetaan ja maksetaanko lainkaan, jos työpäivä jakaantuu esimerkiksi kolmeen osaan?
      Esim. Asiakas A klo 9-12, asiakas B 14-17, asiakas C19-21.
      Meneekö kaikki matkat "omasta pussista" vai maksaako joku firma noista jotain vai onko velvollinen maksamaan?
      Ja miten ruokatunti tällaisissa tapauksissa menee?

      • Anonyymi

        Mä kuljen busseilla,ite pitää maksaa:(


      • Anonyymi

        Ruokatunti on millon on ...


    • Anonyymi

      Avustin ekaa kertaa elämässäni naista ulostamisessa sängyllä. En ole lähihoitaja eikä ole muutakaan hoitoalan koulutusta. Vammainen äyskii tee niin ja niin. Tuotosastia pitää laittaa viereiselle sängylle, kun putsataan. Haukku siinä jonkun ex-avustajansa, joka oli aikonut laittaa pesulaputkin wc-pönttöön. Mulle sanoi kai siitä viisastuneena, ettei niin tehdä. Kun homma saadaan loppuun, ei tietenkään edes osaa kiittää.

      Paikka on jo fyysisesti raskas, hän painaa vähintään saman verran kuin minä. Siihen lisää tiuskiminen ja se, että mun pitäisi tietää hänen tapansa ja asiansa jostakin, en tiedä mistä. Kysyn, kaadanko kahvin pois.. joku voisi sanoa kiitos, en ota enää, saat kaataa pois. Tämä sanoi, ettei hän sitä tähän aikaan juo. Ja sitten sanoo, että pitää huuhtoa kahvikannu! Eipä olisi tullut mieleenkään!

    • Anonyymi

      Hei!
      Olen nyt 2,5 tehnyt avustajan töitä ta-mallilla!
      Avustettava i sairasta ms - tautia ja osin toimii myös itsenäisesti! Olen tykännyt hommasta ja henkilökemiatkin ovat kohdanneet mutta nyt viimeiset puoli vuotta on ollut pelkkää valittamista ja tunnit ovat vähentyneet hänen muutettua pienempään asuntoon vuosi sitten! Ennen tehtiin reissuja kauppoihin, käytiin kahvilla mutta nykyisin vain kauppakäynnit, siivous ja ruuanlaitto joka käy sekin mutta kun sitten kertoilee kun en ole ollut töissä et on käynyt siellä ja täällä omalla autollaan, mistä nyt tullaan tähän mikä kiikastaa.. Sovittiin työsuhteen alussa että käyn omalla autolla hoitamassa joitakin asioita ja saan siitä korvauksen( matkat ei pitkiä 2-3km) ja käsitin sen asian niin että jos on työmatkasta poikkeava matka niin voin lisätä sen 30min työaikaan lisää, mutta nyt hän ilmoittikin että se ei käy, että miten minä voin kuvitella laittavan työajalla korvauksen siitä että käyn hoitamassa kauppa asian, en tarkoita nyt lähikauppaa vaan n. 1km olevan kauppa jossa poikkesin töihin tullessa.. mutta eihän mun tarvitsisi ees ajaa 500m metriä omalla kustanteella jolloin hän ilmoitti että viisaampaa on aloittaa sitten hänen osoitteestaan työpäivä ja ilmoitin että voin kyllä hoitaa asiat myös kävellen mutta pointti on se et omaa hyvyyttä i olen toiminut näin ja kyllä työnantajan viesti loukkasi todella koska ihan tuntui kuin huijasin tai tahallaan laitoin sen 30 min ylimäärästä oman auton käytöstä ja nyt vissiin suuttui minulle..

    • Anonyymi

      Lisätään edelliseen että mulla on manuaalivahteinen auto ja avustetavalla automaatti jota en ole koskaan ajanut siis automaattiautoa

    • Anonyymi

      Itse olen alalla nyt ollut sen 4 vuotta ja olen aika väsynyt koko hommaan .Oli vaki asiakas joka itse aiheutti sen että en jaksanut tehdä työtä hänen avustajana. Selkä meni ja koko kesän oon sitä parantanut ja on ollut paljon surua tässä viime viikkoina olen alkanut miettiä joko uutta duuni paikkaa tai opiskelujen aloitusta. Työ on ollut antoisaa ihania asiakkaita on paljon ongelma vaan on se että mitä kauemmin teet avustajan hommaa asiakkaat kiintyy ja sitten on hankalaa molemmilla. Palkasta en valita on sopiva mutta haluaisin et tunteja ois viikossa enemmän kun 2-3 h

      • Anonyymi

        Eihän kukaan tee 2-3 työtuntia per viikko näitä hommia?! Ei mitään järkeä, silkkaa hyväntekeväisyyttä.


      • Anonyymi

        noin vähäisillä työtuneilla selkäsi meni ja hajosi. Ymmärsinkö nyt asian oikke. Kannattaisi satsata enempi kuntoiluun että pysyy kondiksessa. Jos ei pidä kunnostansa huolta niin helposti tulee selkävikoja.


    • Anonyymi

      Äärettömän mukavaa työtä. Kaikista paras paikka kun avustettava ulosti sänkyynsä joka yö. Vaippoja ei halunnut käyttää. Pitää olla itsemääräämisoikeus oikeus. Voi sitä ulosteen tuoksua aamuisin. Ihan kutsui töihin. Ikävä asia tapahtui joutui hoitokotiin. Uloste tosin VAIN yksi asia. Monta muutakin kivaa asiaa tapahtui

      • Anonyymi

        Olet hillittömän positiivinen ihminen, hihii...

        Minun avustettavani vietiin vessaan kuljetuslaitteella. Saatuaan tuotoksen tehtyä, loiskahduksesta ja hajusta päätellen, hän ei suostunut, että perä olisi pyyhitty ja paperi heitetty pyttyyn ja sotku huuhdeltu alas ennen kuin hänet käännettiin laitteessa roikkuen ympäri, jotta hän saattoi 'ihailla tuotostaan' ja kommentoida sitä. Vasta sitten sen sai vetää alas. Haju jäi.


    • Anonyymi

      Pidän ketjusta. Toivottavasti auttaa kaikkia. Tsemppiä.

    • Anonyymi

      Eniten ärsyttää parin avustettavan läheiset. Mulla siis useampi avustettava. Yhden äiti häärää ja haukkuu selän takana minua mm läskiksi ja avustettava sitten käyttää tätä asiaa vihjailemalla läskeistä. No juu,ylipainoa on mutta kykenen hyvin liikkumaan ja työni hoidan. Sitten toinen avustettava ilkeilee millon mistäkin. Onhan tämä tämmöstä pienpalkkasta paskaduunia,toisaalta välillä aika helppoakin🤣

      • Anonyymi

        Kuulostaa minun tilanteelta.


    • Anonyymi

      Keneen ottaa yhteyttä, kun työvuoroja ei asianmukaisesti ilmoiteta?
      Kuntaanko sosiaalityöntekijälle?
      Työsopimuksen mukaiset tunnit pitäisi saada tietenkin.
      Työsuojelupiiriin ilmoitus?
      Entäpä miten TE- toimisto mahtaa suhtautua, jos irtisanoo itsensä em.syystä? Karenssia?
      Kyllä tämä on monella tavalla vaikeaa työtä, jos sattuu hankala avustettava.
      Vammaisista ei vain monestikaan ole " työnantajaksi".

      • Anonyymi

        No eihän niistä olekaan. Rasittavaa työtä henkisesti.


    • Anonyymi

      No niin,vuodatus näin viikon alkuun. Katkera avustettavani alkoi taas vihjailla läskeistäni. No minua ei loukkaa,kun tiedän hänen perheestä kurjia asioita. Eli asuu äitinsä kanssa tämä raukka plus vammainen sisarus siellä kotona myös. Isä on perheestä lähtenyt menemään. Siskonsa on henkisesti täysin vammainen. Kotielämä on kuulema yhtä huutoa ja tappelua. Myöskin heidän koti aila sekainen. Huoli ilmoitusta tein heistä. No eihän tässä. Onneksi joululoma alkaa parin päivän päästä tästä hommasta😃🎀Mutta se,että puretaan omaa huonoa oloa avustajaan,on kurjaa. Sanoin vaan hänelle haukkumisiin vastauksena,että jaksan minä liikkua,vaikka olenkin ylipainoinen. Ja henkinen puoleni on kunnossa. Myöskin terve itsetunto minulla. Ei haukku haavaa tee.

      • Anonyymi

        *aika sekainen koti siis.


      • Anonyymi

        Se on kumma, että eivät näe itse minkä näköisiä ovat niin sitten haukutaan toisten ulkonäköä. Minusta se ei ole oikeutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kumma, että eivät näe itse minkä näköisiä ovat niin sitten haukutaan toisten ulkonäköä. Minusta se ei ole oikeutettua.

        No niinpä , molemmat sisarukset aivan vänkyröitä kasvoiltaan niin on pokkaa ihmisiä haukkua. Sekä heidän äiti on ilmeisen mielenterveysongelmainen.


    • Anonyymi

      Mulla on tosi katkera avustettava. Hän on siis katkera siitä että on vammainen. Eikä pysty omin avuin kulkemaan. Sen hän purkaa muihin . Minuun yrittää mutta ei onnistu. Lisäksi haukkuu ihmisten ominaisuukd. Olen sanonut tästä että joku voi loukkaantua mutta minä en. Haukkukoon ylipainoiseksi tai mitä vaan. Olen ylipainoinen ja niin on Suomessa ja ympäri maailmaa monet. Tämä ihminen vaan ei tajua mitään,koska hänen elämä pyörii oman navan ympärillä.

      • Anonyymi

        Ominaisuuksia siis,en tiedä miksi tuli virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ominaisuuksia siis,en tiedä miksi tuli virhe.

        Ensin kysytään kaikenlaisia henkilökohtaisia tietoja. Sitten kateellisena aletaan huomautella jokaisesta pikkuasiasta, vaikka tekisi täysin moitteettomasti kaiken. Omaa katkeruutta puretaan avustajaan, haukutaan muita avustajia. Kerrotaan, että joku toinen avustaja on tehnyt työnsä tahallaan huonosti, vaikka näkee kaiken olevan avustajan kodissa ihan täydellisesti. Sotketaan asioita ja muistetaan ihan väärin ja aletaan puhua ihan perättömiä. Sitten avustettava valittaa, kun ei löydy pitkäaikaista avustajaa. Avustajan työtä voi olla mahdotonta tehdä niin, että se kelpaisi.

        Tämä on ilmeisesti aika yleistä?


    • Anonyymi

      Kyllähän tää työ on vittumaista,mutta itse olen sillä asenteella,että chillisti olen enkä joka sanasta ota itseeni. Nauran välillä mielessäni tollaisille vammaisille,jotka yrittää päteä. Eivät tajua,että ovat kakkosluokan kansalaisia.

      • Anonyymi

        Minä taas täällä. Kyllä hermot koetuksella.


      • Anonyymi

        Miten niin kakkosluokan kansalaisia? Empatiakyky on ihan suotavaa avustajallekin, vaikka onkin hyvä suodattaa kaikki asiaan kuulumaton. Molemminpuolinen kunnioitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin kakkosluokan kansalaisia? Empatiakyky on ihan suotavaa avustajallekin, vaikka onkin hyvä suodattaa kaikki asiaan kuulumaton. Molemminpuolinen kunnioitus.

        No onhan se vähän kakkosluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan se vähän kakkosluokkaa.

        Totuus on,että ne on kakkosluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin kakkosluokan kansalaisia? Empatiakyky on ihan suotavaa avustajallekin, vaikka onkin hyvä suodattaa kaikki asiaan kuulumaton. Molemminpuolinen kunnioitus.

        Sanotaanhan joitain kolmanneksi sektoriksi niin miksei sanotaan suoraan,että vammaset on kakkosluokkaa tai sekundaa.


      • Anonyymi

        Kuten myös me avustajat. Itse alistuin tähän työhön hakemaan vasta pitkän työttömyyden jälkeen. Sattui kivat vammaiset ja huomaan olevani ihan omalla paikallani. Eläkettä odotellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin kakkosluokan kansalaisia? Empatiakyky on ihan suotavaa avustajallekin, vaikka onkin hyvä suodattaa kaikki asiaan kuulumaton. Molemminpuolinen kunnioitus.

        No onhan ne,kun luulevat olevansa pomoja.


    • Anonyymi

      Ohjeeni on pitäkää puolenne avustajat. Itse olen sanonut napakasti vammaisille,että nyt suu kiinni ja asiat tiedän paremmin minä.

      • Anonyymi

        Niin niille pitää sanoa. Suorat sanat ja omaisilleen myös.


    • Anonyymi

      Onhan se usein vituttavaa olla vammaisen kanssa,mutta kun pistää osan toisesta korvasta sisään toisesta ulos.

      • Anonyymi

        Tähän oppii.


    • Anonyymi

      Yhen omainen haukkuu avustajia vammaiselle,mm ylipainosta. Emme me kaikki olekaan mitään anorektikko ja tuo omainen on varmaan kiukkuinen kun ei itse uskalla syödä 😃

    • Anonyymi

      Jos vaan suinkin löydätte jonkin muun alan niin.... älkää lähtekö tälle alalle.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Tuon neuvon minäkin olisin antanut edellisten parin vammaisen jälkeen, mutta nyt on parempi satsi avustettavia ja olen tyytyväinen. Tunnen, että itsekeskeisten vuosikymmenten jälkeen asenteeni on nyt toisten auttaminen. Avustan heitä omalla ajallanikin. Toinen heistä oikein edellyttää sitä. Olen luopunut omasta elämästäni ja alistunut henkilökohtaiseksi avustajaksi, työhön, jota pidin pahnanpohjimmaisena hanttihommana. Mitä tämä toki onkin:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon neuvon minäkin olisin antanut edellisten parin vammaisen jälkeen, mutta nyt on parempi satsi avustettavia ja olen tyytyväinen. Tunnen, että itsekeskeisten vuosikymmenten jälkeen asenteeni on nyt toisten auttaminen. Avustan heitä omalla ajallanikin. Toinen heistä oikein edellyttää sitä. Olen luopunut omasta elämästäni ja alistunut henkilökohtaiseksi avustajaksi, työhön, jota pidin pahnanpohjimmaisena hanttihommana. Mitä tämä toki onkin:)

        Minä en vapaa ajalla avusta ketään. Laitan jopa puhelimen äänettömällä enkä todellakaan vastaa soittoihin tai viesteihin. Viikonloput pyhitän omalle perheelle.


      • Anonyymi

        Saman neuvon annan. Sit ne vammaiset haukkuu vielä perään,kun olet irtisanoutunut.


    • Anonyymi

      On vaikea tietää, aiheutuuko tässä työssä enemmän haittaa niistä, jotka ajautuvat tämäntasoiseen hommaan puutteidensa vuoksi, vai niistä, jotka ovat päässeet vaikka sitten vain tällaiseen puuhaan henkilökohtaisten vahvuuksiensa vuoksi. Lievästi kehitysvammainenkin voi olla puuhakas ja puhelias ja selviytyä avustajana jotenkuten, joillekin vammaisille. Ideaalimaailmassa avustajina toimisi vain siihen kaikin puolin sopivia ja työstä kaikin tavoin pitäviä ihmisiä. Hyviä avustajia löytyy, mutta he hyödyntävät vain pientä osaa kapasiteetistaan. He luultavasti ajautuivat tehtävään omantasoistensa työpaikkojen puutteesta. Lähihoitaja voi olla hyvä avustaja, mutta...

      Ja sitten se asian kääntöpuoli. Jos kaikki vammaiset olisivat kohteliaita, sosiaalisesti taitavia, huomaavaisia, rehellisiä, huumorintajuisia, kärsivällisiä, viisaita ja ymmärtäväisiä, avustajalta ei vaadittaisi paljon. Nyt on epätäydellisiä ihmisiä auttamassa vielä epätäydellisempiä ihmisiä. Seurauksiin voi tutustua tästäkin ketjusta.

      • Anonyymi

        "Hyviä avustajia löytyy, mutta he hyödyntävät vain pientä osaa kapasiteetistaan." Myötätunnosta ja auttamisen halusta alkoi työt. Ne ovat karisseet nopeasti. Pitänyt tehdä ruokaa ja keittää kahvia koko perheelle, mukaan lukien kaksi tervettä täysi-ikäistä lasta. Kahvia pyysi keittämään aikuinen lapsi. Imuroida ja mopata juuri pestä koko talo, pestä ja vaihtaa puhtaat lakanat, että terve työssäkäyvä puoliso pääsee siistiin kotiin. Hoitaa lemmikkejä taloudessa, missä ei voi tehdä yhtään mitään lemmikin hoitoon liittyvää. Avustajapalveluita käytetään erittäin paljon muhun kuin siihen, mihin ne on tarkoitettu. Ja yhteiskunta maksaa sen kaiken. Ehkä jonkinlainen perusteellinen selvitys avustustarpeista ja kyvystä toimia työnantajana olisi tarpeen.


    • Anonyymi

      Minusta entinen kodinhoitajasysteemi toimi paremmin. On vaikeaa tai jopa mahdotonta yhdistellä monta silpputyötä toimivaksi kokonaisuudeksi. Erityisen mahdottomia ovat asiakkaat, jotka tarvitsevat apua pari tuntia joka päivä. Siihen on hankala yhdistää muita töitä niin, että tuloillaan eläisi. Pitäisi olla aina kokonaisia päiviä ja mieluiten vakiopäivinä.

    • Anonyymi

      Säännöissä lukee,että avustajan työ ei ole tavanomaista kotityöntekoa vaan avustamista,että asiakas tekee itse. Vitut. Minä olen joutunut tekemään yksin siivoukset yms kun Parkinson ihmisen kädet ei toimi. Ja ei minun työ ollut avustaa,vaan tein kaiken hänen puolestaan!! Eli sana avustaja oli tässä tapauksessa väärä!!

      • Anonyymi

        Kivaa viikonalkua ja tsemppiä avustajat. Pian on joulu ja loma ,tosin osa meistä tekee jouluna myös töitä💐🌿


      • Anonyymi

        Sepä se. Kun pitäisi olla kuntouttava ja osallistava, omaa toimintakykyä ylläpitävä malli. Ei tehdä puolesta vaan yhdessä, mutta rajanveto on vaikeaa. Välillä ei kädet toimi tai ei jaksa, mutta muulloinkin helposti avustettavani pyytävät tekemään puolesta, kun "olet niin nopea ja se sujuu sinulta niin helposti". Onko avustajan rooli suostutella ja rohkaista avustettavaa tekemään sen minkä pystyy vai suorittaa vaan tehtävät ripeästi ja tehokkaasti? Tilannetajua ja ihmistuntemusta tarvitaan.


    • Anonyymi

      Tälläkin hetkellä kuuntelen paskaa avustettavalta🌜🌛Mutta tästäkin maksetaan.

    • Anonyymi

      Onko henkinen väkivalta rikoslain tarkoittamassa merkityksessä pahoinpitely?

      Kyllä, myös henkinen väkivalta on väkivaltaa. Kuitenkin rikoslain tarkoittamalla tavalla henkisen pahoinpitelyn toteen näyttäminen sekä sen seurausten näyttäminen voi olla haasteellista.

      • Anonyymi

        Kannattaa vaan antaa samalla mitalla takaisin. Ei ne vammaiset siitä rikki mene. Minä en heitä vapaa ajalla mieti.


      • Anonyymi

        On se ja jos äänittäisin vammaisen puheet minulla olisi oikeuteen todisteet:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se ja jos äänittäisin vammaisen puheet minulla olisi oikeuteen todisteet:)

        Juuri tämä.


    • Anonyymi

      Pakko kuunnella höpinää, se on rasittavaa. Onneksi kotona saa olla hiljaisuudessa.

    • Anonyymi

      On niin turhauttavaa rahan takia raahata vammaisia perässään. Mutta mieluummin tässä työssä kuin jossain rankemmassa.

      • Anonyymi

        Tämä on mukavaa työtä, jos vammainen on kohtelias, huomaavainen, kärsivällinen, ystävällinen ihminen, ja älyllisesti samalla tasolla avustajansa kanssa. Ja avustaja on hyvä, jos hänellä on nuo samat ominaisuudet. Minulla on tällä hetkellä kaksi minulle sopivaa avustettavaa. On ollut kauheitakin tapauksia, joten osaan arvostaa näitä. Luulen, että tällainen työ on yksi niitä, joita ei ole helppo korvata roboteilla. Meillä on siis parempi työsuhdeturva kuin vaikkapa virkamiehillä, professoreilla, lääkäreillä, opettajilla yms, joiden tehtävät voidaan teettää tekoälyn avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on mukavaa työtä, jos vammainen on kohtelias, huomaavainen, kärsivällinen, ystävällinen ihminen, ja älyllisesti samalla tasolla avustajansa kanssa. Ja avustaja on hyvä, jos hänellä on nuo samat ominaisuudet. Minulla on tällä hetkellä kaksi minulle sopivaa avustettavaa. On ollut kauheitakin tapauksia, joten osaan arvostaa näitä. Luulen, että tällainen työ on yksi niitä, joita ei ole helppo korvata roboteilla. Meillä on siis parempi työsuhdeturva kuin vaikkapa virkamiehillä, professoreilla, lääkäreillä, opettajilla yms, joiden tehtävät voidaan teettää tekoälyn avulla.

        Älyllisesti samalla tasolla! ? Eli avustajakin vajakki?


    • Anonyymi

      Avustaja on avustaja,ei ystävä tai kaveri. Avustaja on töissä. Ei tarvitse puhua kuin työhön liittyvistä asioista.

      • Anonyymi

        Avustettava on hoidokki. Ei tarvitse kuvitella olevansa jotenkin avustajan yläpuolella. Eikä tarvitse juoruilla avustajien asioista toisille avustajille. Joillakin vammaisilla ei ole kapasiteettia toimia 'työnantajina'. Raha ei tule heidän pussistaan. Siuksi he katsovat läpi sormien, kun röyhkeimmät väkertää ylimääräisiä päiviä tuntilistoihinsa ja antavat itselleen ja kavereilleen ylimääräisiä rahallisia etuisuuksia. Kaupunkia ei kiinnosta, jos joku lomautuskorvaus tulee ammattiliitolta. Ammattiliitto ei tiedä, mitä vuoroja oli sovittu ja miten lomautukset oli järjestetty. Kukaan ei ota vastuuta mistään. Lopulta maksaja olemme me kaikki, veronmaksajina. Epärehellisyys tulee kalliiksi. Jossain vaiheessa tämä väärinkäytöksille altis systeemi on lopetettava, laitettava vammaiset hoidokkilaitoksiin ja avustajat kortistoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustettava on hoidokki. Ei tarvitse kuvitella olevansa jotenkin avustajan yläpuolella. Eikä tarvitse juoruilla avustajien asioista toisille avustajille. Joillakin vammaisilla ei ole kapasiteettia toimia 'työnantajina'. Raha ei tule heidän pussistaan. Siuksi he katsovat läpi sormien, kun röyhkeimmät väkertää ylimääräisiä päiviä tuntilistoihinsa ja antavat itselleen ja kavereilleen ylimääräisiä rahallisia etuisuuksia. Kaupunkia ei kiinnosta, jos joku lomautuskorvaus tulee ammattiliitolta. Ammattiliitto ei tiedä, mitä vuoroja oli sovittu ja miten lomautukset oli järjestetty. Kukaan ei ota vastuuta mistään. Lopulta maksaja olemme me kaikki, veronmaksajina. Epärehellisyys tulee kalliiksi. Jossain vaiheessa tämä väärinkäytöksille altis systeemi on lopetettava, laitettava vammaiset hoidokkilaitoksiin ja avustajat kortistoon.

        Et typerys tiedä kyllä mistään mitään. Valheellisia juttuja suollat nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et typerys tiedä kyllä mistään mitään. Valheellisia juttuja suollat nyt.

        Se rakki älähtää, johon kalikka kalahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et typerys tiedä kyllä mistään mitään. Valheellisia juttuja suollat nyt.

        Kunhan jää hiukan vapaata aikaa, otan asioista selvää ja selvitän asiat juurta jaksain. Jos en minä, kuka sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se rakki älähtää, johon kalikka kalahtaa.

        En ole rakki,vaan itseäni kunnioittava normaali ihminen. Sorry sinulle. Taidat olla vammainen. Todellisuudessa vihaat itseäsi ja rajoitteitasi mutta siirrät tai yrität siirtää vihasi muihin ihmisiin vihaamalla milloin ketäkin. Pahinta on ilkeily ja kateus. Minuun ei uppoa jonkin trollin jutut eikä kyllä omien avustettavien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan jää hiukan vapaata aikaa, otan asioista selvää ja selvitän asiat juurta jaksain. Jos en minä, kuka sitten?

        Ihan rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se rakki älähtää, johon kalikka kalahtaa.

        Sinä se takki olet. Vituttaako sinua oma ikääntymisesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole rakki,vaan itseäni kunnioittava normaali ihminen. Sorry sinulle. Taidat olla vammainen. Todellisuudessa vihaat itseäsi ja rajoitteitasi mutta siirrät tai yrität siirtää vihasi muihin ihmisiin vihaamalla milloin ketäkin. Pahinta on ilkeily ja kateus. Minuun ei uppoa jonkin trollin jutut eikä kyllä omien avustettavien.

        Sinulla tuntuu olevan kauheaa kaunaa jotain tiettyä ihmistä kohtaan. Projisoit häneen asioita, joita häpeät itsessäsi. Huh huh. Jotain hirveän pimeää sinussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se takki olet. Vituttaako sinua oma ikääntymisesi

        Ahaa, nyt arvioit anonyymien kirjoittajien ikiä myös. Oletko psykologin lisäksi selvänäkijä? Vai ihan vaan tavallinen tyhmähkö vanheneva läski, jolla on liian vilkas mielikuvitus? Saattaa olla taas se ryyppyputkikin päällä? Ei huolta, otat vaan muutaman saikkupäivän lisää, kyllä se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, nyt arvioit anonyymien kirjoittajien ikiä myös. Oletko psykologin lisäksi selvänäkijä? Vai ihan vaan tavallinen tyhmähkö vanheneva läski, jolla on liian vilkas mielikuvitus? Saattaa olla taas se ryyppyputkikin päällä? Ei huolta, otat vaan muutaman saikkupäivän lisää, kyllä se siitä.

        Eikun olen laiha vammqisen äiti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, nyt arvioit anonyymien kirjoittajien ikiä myös. Oletko psykologin lisäksi selvänäkijä? Vai ihan vaan tavallinen tyhmähkö vanheneva läski, jolla on liian vilkas mielikuvitus? Saattaa olla taas se ryyppyputkikin päällä? Ei huolta, otat vaan muutaman saikkupäivän lisää, kyllä se siitä.

        Juon punaviiniä,olen vammaisen äiti.


      • Anonyymi

        Niin. Avustaja ei ole mikään ihmissuhde. Vaan ulkopuolinen.


    • Anonyymi

      Vammanen höpöttää ja sotkee joka arkipäivä naaman edessä niin tiedä itkeekö vai nauraa. 🤣🤣

      • Anonyymi

        Henkilökohtainen apu on moniosaajuutta

        Henkilökohtaisten avustajien työ on tosiasiallisesti hyvin monipuolista ja vaatii erilaisia sosiaalisia ja muitakin taitoja. ”Työn monipuolisuus – vaikkei koulutusta tarvita, avustajan pitää olla valmis ja ´osata´ lähestulkoon mitä tahansa. Niin eipä se naurata.


    • Anonyymi

      Ärsyttäviä nuo vajaaälyiset on mutta saa tästä palkkaa.

      • Anonyymi

        Ei se aina ole älyn puute, joka tekee avustettavasta ärsyttävän. Käytöstapojen ja itsehillinnän puute kyllä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ketjun vastauksissa joku antaa hyvän idean, vammaisten verkostoitumisen. Jos olisi tosiaan pari kolme avustettavaa muodostamassa työnantajaringin ja heillä olisi sopiva määrä avustajia kirjoissaan. Tämä toisi vapautta avustajille valita, ketä avustaa ja miten usein. Sijainen löytyisi verkostosta. Samaa valinnanvapautta saisi myös avustettava. Minusta hieno idea! Nuo kolmen tunnin vuorot pari kertaa viikossa kävisivät juttuun, jos saisi samana päivänä käydä kahdella asiakkaalla. Ensi kertaa kuulen jonkun mainitsevan tällaista ja heti näen, miten paljon mahdollisuuksia tuohon sisältyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun vastauksissa joku antaa hyvän idean, vammaisten verkostoitumisen. Jos olisi tosiaan pari kolme avustettavaa muodostamassa työnantajaringin ja heillä olisi sopiva määrä avustajia kirjoissaan. Tämä toisi vapautta avustajille valita, ketä avustaa ja miten usein. Sijainen löytyisi verkostosta. Samaa valinnanvapautta saisi myös avustettava. Minusta hieno idea! Nuo kolmen tunnin vuorot pari kertaa viikossa kävisivät juttuun, jos saisi samana päivänä käydä kahdella asiakkaalla. Ensi kertaa kuulen jonkun mainitsevan tällaista ja heti näen, miten paljon mahdollisuuksia tuohon sisältyisi.

        Miten se sitten käytännössä onnistuisi byrokratian takia?


    • Anonyymi

      Henkilökohtainen apu on moniosaajuutta

      Henkilökohtaisten avustajien työ on tosiasiallisesti hyvin monipuolista ja vaatii erilaisia sosiaalisia ja muitakin taitoja. ”Työn monipuolisuus – vaikkei koulutusta tarvita, avustajan pitää olla valmis ja ´osata´ lähestulkoon mitä tahansa. Eli älä lähde,jos et ole valmis tuhoamaan henkistä terveyttäsi..

      • Anonyymi

        Niin. Olisi hyvä olla lähihoitaja, fysioterapeutti, kokki, siivooja, hauskuttaja, humoristi, tietokoneosaaja, näyttelijä, kirjanpitäjä, markkinoija, puutarhuri, automekaanikko, vammaisalalle koulutettu ja lisäksi kemiallisesti sopiva juuri sille avustettavalle. Tietysti koko elämä on omistettava sille yhdelle avustettavalle. Kun joutuu kuitenkin ottamaan useita vammaisia rinkiinsä, jotta saisi tulojakin, täytyy muistaa, että jokainen heistä on maailman napa. Täytyy aina olla valmis joustamaan. Mitään ei saa vaatia, kaikista vähiten oikeudenmukaisuutta tai rehellisyyttä. Tai kunnon palkkaa. On oltava kiitollinen, mutta ei saa nöyristellä niin, että sen huomaa, koska siitäkin voi vammainen saada raivarin.


      • Anonyymi

        Työn monipuolisuden vuoksi tämä on yksi niitä töitä, jotka sopivat paremmin eläkeikää lähestyville kuin uraansa aloitteleville. Nuorilla on etuna vain parempi fyysinen kunto, eikä kaikilla sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Olisi hyvä olla lähihoitaja, fysioterapeutti, kokki, siivooja, hauskuttaja, humoristi, tietokoneosaaja, näyttelijä, kirjanpitäjä, markkinoija, puutarhuri, automekaanikko, vammaisalalle koulutettu ja lisäksi kemiallisesti sopiva juuri sille avustettavalle. Tietysti koko elämä on omistettava sille yhdelle avustettavalle. Kun joutuu kuitenkin ottamaan useita vammaisia rinkiinsä, jotta saisi tulojakin, täytyy muistaa, että jokainen heistä on maailman napa. Täytyy aina olla valmis joustamaan. Mitään ei saa vaatia, kaikista vähiten oikeudenmukaisuutta tai rehellisyyttä. Tai kunnon palkkaa. On oltava kiitollinen, mutta ei saa nöyristellä niin, että sen huomaa, koska siitäkin voi vammainen saada raivarin.

        Ketjusta unohtui psykiatri, talonmies ja remonttireiska. Sähkömiehen toimiakin olisi hyvä hallita.


      • Anonyymi

        Tuhosin jo.


    • Anonyymi

      Joskus pahinta ovat työkaverit, joskus avustettava. Joskus taas toinen osapuoli on se työn antoisin osa. Hyvin monipuolista työtä. On onnen kauppaa, millaisen avustettavan löytää. Itseään voi myös kehittää tätä työtä varten. Mitä paremmin osaat laittaa ruokaa ja käsitellä apulaitteita yms, sitä arvokkaampi olet avustettavallesi.

      • Anonyymi

        Kannattaa hakea netistä, löytyykö monta saman avustettavan ilmoitusta. Kertoo siitä, onko onko sellainen työpaikka, jossa ei viihdytä. Siihen on usein syynsä. Työ on sattuman varassa millainen avustettava sattuu vastaan. Tietenkin ne vaikeimmat ei saa pidettyä avustajaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa hakea netistä, löytyykö monta saman avustettavan ilmoitusta. Kertoo siitä, onko onko sellainen työpaikka, jossa ei viihdytä. Siihen on usein syynsä. Työ on sattuman varassa millainen avustettava sattuu vastaan. Tietenkin ne vaikeimmat ei saa pidettyä avustajaansa.

        Ja on ikävää, ettei työtön uskalla hakea tuollaisia paikkoja, koska jos sellaisen saa ja sitten jotuu pois tai joutuu irtisanoutumaan, seuraa monen kuukauden karenssi. Ilkiövammaista ei rangaista, vaan sitä, joka rohkeni yrittää hänen avustamistaan!

        Itselläni on ollut pari kauheaa avustettavaa, kolme ihanaa, ei mitään siltä väliltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa hakea netistä, löytyykö monta saman avustettavan ilmoitusta. Kertoo siitä, onko onko sellainen työpaikka, jossa ei viihdytä. Siihen on usein syynsä. Työ on sattuman varassa millainen avustettava sattuu vastaan. Tietenkin ne vaikeimmat ei saa pidettyä avustajaansa.

        Olen seurannut tämän alan työpaikkailmoituksia vuosia. Jotkut nimet jäävät mieleen. Muutamilla on itsekeskeinen syyllistävä asenne jo etukäteen. Saattaa tietysti johtua ikävistä kokemuksistakin. Tälle alalle on ajautunut myös raakkeja, jotka eivät oikein minnekään kelpaa vanhentuneen koulutuksen, koulutuksen puutteen tai henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vuoksi.

        Jos viitsisi, tekisi spreadsheetiä noista vammaisista ja laittaisi siihen kunkin ilmoituksen vaatimuksia ja lupauksia. Onneksi ei ole niin paljon vapaata aikaa. Yksittäisen vuoron jälkeen vie ainakin päivän toipua. Ja sitten on kaikki muu homma, mikä on tehtävä, vaikka ei jaksaisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja on ikävää, ettei työtön uskalla hakea tuollaisia paikkoja, koska jos sellaisen saa ja sitten jotuu pois tai joutuu irtisanoutumaan, seuraa monen kuukauden karenssi. Ilkiövammaista ei rangaista, vaan sitä, joka rohkeni yrittää hänen avustamistaan!

        Itselläni on ollut pari kauheaa avustettavaa, kolme ihanaa, ei mitään siltä väliltä.

        Niin. Vammaisilla on se vammaiskortti jonka voi vetää ja hakea säälipisteitä. Avustajalla ei ole mitään turvaa. Saadaanko me avustajat muuten lounassetelit tai työterveyshuolto??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Vammaisilla on se vammaiskortti jonka voi vetää ja hakea säälipisteitä. Avustajalla ei ole mitään turvaa. Saadaanko me avustajat muuten lounassetelit tai työterveyshuolto??

        Kun nyt edes saisi hotkaista ne eväsleipänsä rauhassa ilman, että vammainen katselee vieressä sen näköisenä kuin paheksuisi 'ajan tuhlaamistasi'. Yhdessä työpaikassani aihe ruokatauoista on tabu. Jos kysyy, milloin ja miten pitkän tauon voi pitää, avustettava suunnilleen rullaa itsensä toiseen huoneeseen tai vaihtaa puheenaihetta.

        Työterveyshuolto kuulostaa utopialta. Nythän sairaspäivät on joillekin palkattomia, kun sairauskeskus on liian kaukana sairaana lähteä jonottelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt edes saisi hotkaista ne eväsleipänsä rauhassa ilman, että vammainen katselee vieressä sen näköisenä kuin paheksuisi 'ajan tuhlaamistasi'. Yhdessä työpaikassani aihe ruokatauoista on tabu. Jos kysyy, milloin ja miten pitkän tauon voi pitää, avustettava suunnilleen rullaa itsensä toiseen huoneeseen tai vaihtaa puheenaihetta.

        Työterveyshuolto kuulostaa utopialta. Nythän sairaspäivät on joillekin palkattomia, kun sairauskeskus on liian kaukana sairaana lähteä jonottelemaan.

        Ei ole ihmisen hommaa avustaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihmisen hommaa avustaminen.

        Ei todellakaan,jos aikoo pysyä terveenä!!!


    • Anonyymi

      Sain burnoutin avustajan työssä. Että siinä kokemusta. Ja hirveä painostus että oisi pitänyt jatkaa. Mutta minä välitän omasta hyvinvoinnista enemmän:)

    • Anonyymi

      Tsemppiä kehareita kuskaaville😄

    • Anonyymi

      Miksi vammaiset valittaa ja yrittää purkaa omaa paskaa elämää avustajiin. Kun ei se kuulu avustajille. Avustajalla on oma normaali elämä työn ulkopuolella. Ja en itse ainakaan ajattele vapaa ajalla töitä.

      • Anonyymi

        Avustaja ei ole ystävä tai kaveri. Jotkut luulee niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustaja ei ole ystävä tai kaveri. Jotkut luulee niin.

        Kyllä pidemmässä työsuhteessa oppii tuntemaan avustettavansa (ja avustajansa) niin hyvin, kun ollaan tiiviisti yhdessä jo työn luonteen vuoksi. Ainakin työkavereista voisi puhua, toki kaikissa työyhteisöissä ystävystytään ja opitaan tuntemaan läheisimmät työkaverit, esimiehet ja asiakkaat, heistä tulee tuttuja, kavereita, ystäviäkin. Vaikka hoitaakin työn työnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pidemmässä työsuhteessa oppii tuntemaan avustettavansa (ja avustajansa) niin hyvin, kun ollaan tiiviisti yhdessä jo työn luonteen vuoksi. Ainakin työkavereista voisi puhua, toki kaikissa työyhteisöissä ystävystytään ja opitaan tuntemaan läheisimmät työkaverit, esimiehet ja asiakkaat, heistä tulee tuttuja, kavereita, ystäviäkin. Vaikka hoitaakin työn työnä.

        Joo,mutta edelleen työ on työ ja avustettava on asiakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pidemmässä työsuhteessa oppii tuntemaan avustettavansa (ja avustajansa) niin hyvin, kun ollaan tiiviisti yhdessä jo työn luonteen vuoksi. Ainakin työkavereista voisi puhua, toki kaikissa työyhteisöissä ystävystytään ja opitaan tuntemaan läheisimmät työkaverit, esimiehet ja asiakkaat, heistä tulee tuttuja, kavereita, ystäviäkin. Vaikka hoitaakin työn työnä.

        Mä en kyllä ala töissä ystävystyy ,en työkavereiden enkä avustettavien kanssa. Työ ja ystävät on erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en kyllä ala töissä ystävystyy ,en työkavereiden enkä avustettavien kanssa. Työ ja ystävät on erikseen.

        Näin me ollaan erilaisia. Toiset myös luokittelee helpommin tyypit kavereiksi tai ystäviksi, toisille taas ystävä on ainoastaan se henkilö kenen kanssa jakaa kaikki tunteet ja tärkeät omat asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin me ollaan erilaisia. Toiset myös luokittelee helpommin tyypit kavereiksi tai ystäviksi, toisille taas ystävä on ainoastaan se henkilö kenen kanssa jakaa kaikki tunteet ja tärkeät omat asiat.

        Haloo jos vammainen alkaa kuvitella että avustaja on ystävä niin on mennyt pahasti hakoteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pidemmässä työsuhteessa oppii tuntemaan avustettavansa (ja avustajansa) niin hyvin, kun ollaan tiiviisti yhdessä jo työn luonteen vuoksi. Ainakin työkavereista voisi puhua, toki kaikissa työyhteisöissä ystävystytään ja opitaan tuntemaan läheisimmät työkaverit, esimiehet ja asiakkaat, heistä tulee tuttuja, kavereita, ystäviäkin. Vaikka hoitaakin työn työnä.

        Työ on työ ja muu ei siihen kuulu. Itse ainakin hoidan ammattimaisesti avustuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin me ollaan erilaisia. Toiset myös luokittelee helpommin tyypit kavereiksi tai ystäviksi, toisille taas ystävä on ainoastaan se henkilö kenen kanssa jakaa kaikki tunteet ja tärkeät omat asiat.

        Minua käytettiin lapsenvahtina vammaiselle. Väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo jos vammainen alkaa kuvitella että avustaja on ystävä niin on mennyt pahasti hakoteille.

        Niin on. Avustaja ei ole millään tavalla ihmissuhde eikä ystävä eikä psykologi. Avustaja avustaa vain .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo jos vammainen alkaa kuvitella että avustaja on ystävä niin on mennyt pahasti hakoteille.

        No niin on. Avustaja on vaan töissä.


    • Anonyymi

      ZVR9NA8 siitä Wolt koodi. Alennusta.

    • Anonyymi

      En tiedä millä tätä työtä keventäisi.

    • Anonyymi

      Palkkaa pitäs nostaa. 16-20€ tunti. Alkaisi löytyä avustajia. Nyt kun tuo 300€ suojaosuus lähtee niin ei kannata olla edes Henk avustaja. Sorry vaan vammaiset.

    • Anonyymi

      Minua on alkanut hävettää liikkua vammaisen kanssa.

      • Anonyymi

        Sitten olet ihan täysin väärällä alalla. Tai provo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten olet ihan täysin väärällä alalla. Tai provo.

        Niin olen väärällä alalla. Se on totta. Aiemmat avustettavat on olleet kotona möllöttäviä, nykyinen on tämmönen ketä pitää liikuttaa paikasta toiseen ja hävettää. En ole Provo.


    • Anonyymi

      Paskamaisia puolia on. Hyviä en osaa kertoa. palkka on huono,avustettavat oksettavia. Henkisesti raskasta työtä. Jossain paikoissa myös fyysisesti.

      • Anonyymi

        Eiköhän sinun kantasi tullut jo selväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sinun kantasi tullut jo selväksi.

        Tuli,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sinun kantasi tullut jo selväksi.

        Aika moni on tähän työhön uupunut. Varmaan sadat avustajat. Ei kannata kaunistella tätä alaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni on tähän työhön uupunut. Varmaan sadat avustajat. Ei kannata kaunistella tätä alaa.

        Ei kannata kaunistella, mutta on tässä työssä paljon hyviäkin puolia. Ehkä tärkein asia tässä hommassa on sen merkityksellisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata kaunistella, mutta on tässä työssä paljon hyviäkin puolia. Ehkä tärkein asia tässä hommassa on sen merkityksellisyys.

        Jokainen meistä voi vammautua. Työmme merkitystä alkaa ymmärtää, jos kuvittelee vaikka sokeutuvansa ja missä kaikessa tarvitsisi apua. Tai neliraajahalvaantuminen; miten pitkään eläisit ilman hoitajia, lääkäreitä ja avustajia? Kukaan meistä ei ole immuuni sairastumiselle tai vammautumiselle.

        Minulla on ollut ilo kohdata pari avustettavaa, jotka ovat hyväksyneet kohtalonsa ja ovat valoisia ihmisiä, kiitollisia siitä, mitä yhteiskunta heille tarjoaa. Molemmat ovat varakkaita, mutta heidän ei tarvitse käyttää omia rahojaan avun saamiseen, vaan me kaikki maksamme heidän apunsa veroissamme, myös me köyhät avustajat. Eli kiepsahti taas negatiiviselle puolelle...


    • Anonyymi

      Kuuluuko avustajan olla terapeutti tai psykologi ? Joudun kuuntelemaan noin kuusi tuntia päivässä arkisin vammaisen valitusta kuinka vaikeaa hänen elämä. Minulla alkaa väsyttää tämä. Toki osan höpinöistä pistän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kotona osaan olla ajattelematta tuota nyyhkytystä. Tällä hetkellä avustettava ei edes tarvitse oikeasti minua mihinkään.

      • Anonyymi

        Miksi meidän pitäisi kokea jotain tunteita avustettavan tunteiden ilmaisujen takia? Minulle avustettavat ovat huutaneet, minusta on juoruiltu, minusta on kirjoitettu ringin Whatsappiin pilkallisia asioita, minua on vähätelty. Toisaalta on ollut mielenkiintoisia keskusteluja, olen saanut avartaa kokemuspiiriäni ja ajatteluani, olen tavannut kiinnostavia ihmisiä, ja ihmisiä ylipäätään. Olen kasvanut ihmisenä, parantanut kommunikointiani, empatiakykyäni, huomaavaisuuttani, kärsivällisyyttäni, huumorintajuani. Minulla on ollut muutamia avustettavia, joita ajattelen ikäänkuin ystävinä. Tai jos ei ystävinä, niin ainakin ihmisinä, joista pidän ja joita haluan ymmärtää ja auttaa niin hyvin kuin osaan. Ja minulle on maksettu kaikesta tästä. Ei ole tarvinnut virua työttömyyskorvauksilla virkaloisten rääkättävänä. Se on valtava asia se!

        Pitää muistaa, että tässä ei kummallakaan puolella ole täydellisiä ihmisiä. On työelämän raakit auttamassa vammaisia. Sinnitellkään. Pärjäillään. Yhdessä se onnistunee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi meidän pitäisi kokea jotain tunteita avustettavan tunteiden ilmaisujen takia? Minulle avustettavat ovat huutaneet, minusta on juoruiltu, minusta on kirjoitettu ringin Whatsappiin pilkallisia asioita, minua on vähätelty. Toisaalta on ollut mielenkiintoisia keskusteluja, olen saanut avartaa kokemuspiiriäni ja ajatteluani, olen tavannut kiinnostavia ihmisiä, ja ihmisiä ylipäätään. Olen kasvanut ihmisenä, parantanut kommunikointiani, empatiakykyäni, huomaavaisuuttani, kärsivällisyyttäni, huumorintajuani. Minulla on ollut muutamia avustettavia, joita ajattelen ikäänkuin ystävinä. Tai jos ei ystävinä, niin ainakin ihmisinä, joista pidän ja joita haluan ymmärtää ja auttaa niin hyvin kuin osaan. Ja minulle on maksettu kaikesta tästä. Ei ole tarvinnut virua työttömyyskorvauksilla virkaloisten rääkättävänä. Se on valtava asia se!

        Pitää muistaa, että tässä ei kummallakaan puolella ole täydellisiä ihmisiä. On työelämän raakit auttamassa vammaisia. Sinnitellkään. Pärjäillään. Yhdessä se onnistunee.

        Millä tavalla olisin raakki,olen kolme ammattitutkintoa suorittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi meidän pitäisi kokea jotain tunteita avustettavan tunteiden ilmaisujen takia? Minulle avustettavat ovat huutaneet, minusta on juoruiltu, minusta on kirjoitettu ringin Whatsappiin pilkallisia asioita, minua on vähätelty. Toisaalta on ollut mielenkiintoisia keskusteluja, olen saanut avartaa kokemuspiiriäni ja ajatteluani, olen tavannut kiinnostavia ihmisiä, ja ihmisiä ylipäätään. Olen kasvanut ihmisenä, parantanut kommunikointiani, empatiakykyäni, huomaavaisuuttani, kärsivällisyyttäni, huumorintajuani. Minulla on ollut muutamia avustettavia, joita ajattelen ikäänkuin ystävinä. Tai jos ei ystävinä, niin ainakin ihmisinä, joista pidän ja joita haluan ymmärtää ja auttaa niin hyvin kuin osaan. Ja minulle on maksettu kaikesta tästä. Ei ole tarvinnut virua työttömyyskorvauksilla virkaloisten rääkättävänä. Se on valtava asia se!

        Pitää muistaa, että tässä ei kummallakaan puolella ole täydellisiä ihmisiä. On työelämän raakit auttamassa vammaisia. Sinnitellkään. Pärjäillään. Yhdessä se onnistunee.

        En pärjäile. Irtisanouduin. On helpompiakin töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla olisin raakki,olen kolme ammattitutkintoa suorittanut.

        Mutta et kuitenkaan löydä niitä tutkintojasi paremmin vastaavia töitä? En minäkään. Siksi viimeisenä mahdollisuutena suostumme tähän työhön, kuten monet muutkin. Harvalle tämä lienee se varsinainen toivetyö, vai mitä luulet? 'Raakit' oli minulta hiukan rumasti sanottu. Tarkoitan ihmisiä, joilla ei ole näille työmarkkinoille helposti kelpaavaa osaamista, joka on kokematon tai jo iäkäs, ehkä itsekin hiukan sairastelee, ei pysty tekemään kokoaikaista työtä, on monella tavalla puutteellinen itsekin. Ja ihan vaan sitä, että työpaikkoja ei ole kaikille enää. Me, jotka jäämme ilman Työpaikkaa, alistumme tähän työhön. Mutta monet meistä huomaavat sitten kuitenkin pitävänsä tästä. Riippuu valtavasti avustettavasta, millainen työntekijän kokemus on. Toivon sinulle mukavaa työpäivää ja upeaa työteliästä kesää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pärjäile. Irtisanouduin. On helpompiakin töitä.

        Kuten esimerkiksi? Siivoaminenkin vaatii osaamista.


    • Anonyymi

      Tulkaa kokeilee kaikki ja päättäjät kun vammainen höpöttää sekavia naaman edessä 6-7tuntia päivässä.

      • Anonyymi

        Palkka pitäisi olla 20€ tunti netto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkka pitäisi olla 20€ tunti netto.

        Niin pitäisi. On vaativaa hommaa. Henkisesti ja myös fyysisesti.


      • Anonyymi

        No niinpä.


      • Anonyymi

        On rasittavaa,itsellä lähellä jo burn out.


    • Anonyymi

      Ihan kamalaa työtä.

    • Anonyymi

      Onko oikein että avustettava haisee??

      • Anonyymi

        Saako avustaja haista hielle tai vanhalle viinalle tai valkosipulimakkaralle?


      • Anonyymi

        Onko avustettavan hankittava toinen avustaja auttamaan peseytymisessä, jotta varsinainen avustaja saisi nauttia raikkaan tuoksuisesta avustettavasta? Vai olisiko avustettavan opeteltava peseytymään itse, näin todistaen, että pärjää ilman avustajaa? Onko avustajan työtä avustettavan avustaminen vai pelkkä palkan nostaminen ja nyrpistely?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko avustettavan hankittava toinen avustaja auttamaan peseytymisessä, jotta varsinainen avustaja saisi nauttia raikkaan tuoksuisesta avustettavasta? Vai olisiko avustettavan opeteltava peseytymään itse, näin todistaen, että pärjää ilman avustajaa? Onko avustajan työtä avustettavan avustaminen vai pelkkä palkan nostaminen ja nyrpistely?

        Ihan teoriassa. Onko ookoo lämmittää avustettavalle vanhaa, päiväyksen jo reilusti ohittanutta ruokaa, kun avustettava niin vaatii ja mitään ei saa pois heittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan teoriassa. Onko ookoo lämmittää avustettavalle vanhaa, päiväyksen jo reilusti ohittanutta ruokaa, kun avustettava niin vaatii ja mitään ei saa pois heittää?

        Jos hän niin ohjeistaa sua tekemään, sinä lämmität sitä vanhaa ruokaa hänelle. Päätösvalta on hänellä.
        Jos sitten tulee vatsaongelmaa, voit muistuttaa siitä vanhasta ruuasta, jota hän tahtoi syödä. Ei välttämättä opi, mutta joku voi oppiakin.
        Ja seuraavalla lämmityskerraslla muistutat, mitä tapahtui. Kysyt tahtooko taas vatsavaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hän niin ohjeistaa sua tekemään, sinä lämmität sitä vanhaa ruokaa hänelle. Päätösvalta on hänellä.
        Jos sitten tulee vatsaongelmaa, voit muistuttaa siitä vanhasta ruuasta, jota hän tahtoi syödä. Ei välttämättä opi, mutta joku voi oppiakin.
        Ja seuraavalla lämmityskerraslla muistutat, mitä tapahtui. Kysyt tahtooko taas vatsavaivaa.

        Kiitos vastauksesta. Juuri näin tekisin kun ei oikein muutakaan voi, mutta silti vähän ristiriitainen olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan teoriassa. Onko ookoo lämmittää avustettavalle vanhaa, päiväyksen jo reilusti ohittanutta ruokaa, kun avustettava niin vaatii ja mitään ei saa pois heittää?

        No anna syödä paskaa.


      • Anonyymi

        Ei ole oikein,itse käytän maskia että ei tarvitse haistella🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako avustaja haista hielle tai vanhalle viinalle tai valkosipulimakkaralle?

        No itse en haise millekään noista 😆😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Juuri näin tekisin kun ei oikein muutakaan voi, mutta silti vähän ristiriitainen olo.

        Olen samaa mieltä. Yhdessä työpaikassa kuitenkin kävi köpelösti. Kunnioitin vanhuksen omaa tahtoa. Tein sitä, mitä hän pyysi, en pyrkinyt järjestämään hänen elämäänsä minun mieleni mukaiseksi. Annoin hänen käyttää omaa rahaansa haluamallaan tavalla, en katsonut asiakseni päättää hänen puolestaan sitäkään asiaa. Hän oli osoittanut olleensa ja edelleen olevansa järkevä taloudenpitäjä ja muutenkin järjissään. Tuli toinen avustaja remmiin, jolla oli päälläpäsmäröintiasenne. Hän järjesti minulle potkut. No, se kävi minun parhaakseni lopulta, mutta säälittää avustettava vanhus narsistin otteessa. Hänelle vanhus on vain rahantienausväline. Jopa rahan lypsämiskeino, jos avustettavan silmä välttää. Ja välttäähän se sokealla.


    • Anonyymi

      Työssä ei ole taukoja,itse syön asiakkaan vaihdon välissä julkisessa vessassa. Kyllä. Luit oikein. Minulla ei ole varaa käydä missään lounaspaikassa eikä kyllä aikakaan riitä.

    • Anonyymi

      Paska työ.

    • Anonyymi

      Raskasta vastuullista työtä. Alipalkattu ja aliarvostettu.

    • Anonyymi

      Älkää lähtekö kuin korkeintaan keikkatöihin. Ei ole mikään unelma ala kun kuuntelet vammaisen vinkumista monta tuntia päivässä.

      • Anonyymi

        Etsi parempi vammainen. Tai kehity kärsivällisemmäksi ja osaavammaksi avustajaksi. Kuvittele, miten itse 'vinkuisit', jos olisit itse vammainen ja sinua 'avustaisi' joku tollukka, joka ei osaisi tehdä mitään ja olisi koko ajan negatiivisella asenteella. En väitä, että olisit sellainen; enhän sinua tunne. Kaikilla meillä kuitenkin on parantamisen varaa itsessään, minulla ainakin.


    • Anonyymi

      Miksi vammainen ja omaiset purkaa katkeruuttaan avustajaan,joka ei ole syyllinen heidän elämäänsä millään tavalla?

      • Anonyymi

        Ehkä siksi, koska avustajat eivät yleensä ole mitään hoiva-alan ammattilaisia. Olisi hyvä osata monia aloja tässä työssä. Joku tuossa aikaisemmin listasikin kaikkea, mitä olisi osattava. On varmaan ärsyttävää avustettavalle koko ajan joutua selittämään joka asia.

        Kuvitelkaapa, miltä itsestänne tuntuisi, jos ette pääsisi liikkumaan, ja teitä avustaisi henkilö, jolla on peukalo keskellä kämmentä ja pumpulia aivojen tilalla. Kun jo oma sairaus tai vamma vie melkein kaiken sietokyvyn. Jaksaisitteko jotain nyrpistelijää, joka ei viitsi tai osaa tehdä mitään, väittää koko ajan vastaan, pyörittelee pilkallisesti silmiään, juoruilee sinusta tällaisilla palstoilla? En minäkään. Jotenkin vaan pitää jaksaa sietää toisiaan ja opetella paremmiksi avustajiksi ja vammaisiksi. Mieluummin kyllä olen avustaja kuin vammainen. Olen kiitollinen työstäni ja työkyvystäni. Etkö sinäkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä siksi, koska avustajat eivät yleensä ole mitään hoiva-alan ammattilaisia. Olisi hyvä osata monia aloja tässä työssä. Joku tuossa aikaisemmin listasikin kaikkea, mitä olisi osattava. On varmaan ärsyttävää avustettavalle koko ajan joutua selittämään joka asia.

        Kuvitelkaapa, miltä itsestänne tuntuisi, jos ette pääsisi liikkumaan, ja teitä avustaisi henkilö, jolla on peukalo keskellä kämmentä ja pumpulia aivojen tilalla. Kun jo oma sairaus tai vamma vie melkein kaiken sietokyvyn. Jaksaisitteko jotain nyrpistelijää, joka ei viitsi tai osaa tehdä mitään, väittää koko ajan vastaan, pyörittelee pilkallisesti silmiään, juoruilee sinusta tällaisilla palstoilla? En minäkään. Jotenkin vaan pitää jaksaa sietää toisiaan ja opetella paremmiksi avustajiksi ja vammaisiksi. Mieluummin kyllä olen avustaja kuin vammainen. Olen kiitollinen työstäni ja työkyvystäni. Etkö sinäkin?

        Tämä. Ymmärrys asettua toisen asemaan (puolin ja toisin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä siksi, koska avustajat eivät yleensä ole mitään hoiva-alan ammattilaisia. Olisi hyvä osata monia aloja tässä työssä. Joku tuossa aikaisemmin listasikin kaikkea, mitä olisi osattava. On varmaan ärsyttävää avustettavalle koko ajan joutua selittämään joka asia.

        Kuvitelkaapa, miltä itsestänne tuntuisi, jos ette pääsisi liikkumaan, ja teitä avustaisi henkilö, jolla on peukalo keskellä kämmentä ja pumpulia aivojen tilalla. Kun jo oma sairaus tai vamma vie melkein kaiken sietokyvyn. Jaksaisitteko jotain nyrpistelijää, joka ei viitsi tai osaa tehdä mitään, väittää koko ajan vastaan, pyörittelee pilkallisesti silmiään, juoruilee sinusta tällaisilla palstoilla? En minäkään. Jotenkin vaan pitää jaksaa sietää toisiaan ja opetella paremmiksi avustajiksi ja vammaisiksi. Mieluummin kyllä olen avustaja kuin vammainen. Olen kiitollinen työstäni ja työkyvystäni. Etkö sinäkin?

        No siksi en enää jatka näissä töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä. Ymmärrys asettua toisen asemaan (puolin ja toisin).

        Parempi lopettaa työ kuin kärsiä avustajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä. Ymmärrys asettua toisen asemaan (puolin ja toisin).

        No ei ihme että avustajista pulaa kun niin on sekavaa hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi lopettaa työ kuin kärsiä avustajana.

        Eikö parempi vaihtoehto ole yrittää kehittää niitä puoliaan, jotka hiomista kaipaavat? Nämä työt ovat helppo tilaisuus kehittyä loputtomiin.


    • Anonyymi

      Onneksi huomenna perjantai. Pitää jaksaa sekopäätä tämä ja huominen.

      • Anonyymi

        Ja hänen pitää jaksaa sinua vielä tämän päivän ja huomisenkin. Kenen etu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hänen pitää jaksaa sinua vielä tämän päivän ja huomisenkin. Kenen etu?

        No miksi vammaiset haluaa avustajan😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi vammaiset haluaa avustajan😆

        Sen vuoksi että eivät ilman pärjää. On pakko syödä, pukea, peseytyä, käydä kaupassa tai asioilla, viedä roskat ja kaikkea muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi vammaiset haluaa avustajan😆

        Koska he tykkäävät komennella ja kuviotella olevansa palveltavaa ylöluokkaa? Ennen oli toimivia vaihtoehtoja. Oli kodinhoitajat, kotiapulaiset ja petipaikka laitoksessa, Ja vammaiset asuivat lastensa hoidettavina.


    • Anonyymi

      Henkisesti rankkaa on.

    • Anonyymi

      Miten kauan jaksoitte,paska työ ja paska palkka,mm

      • Anonyymi

        Työmarkkinatuki on alle neljä euroa tunti plus palkanlisinä nöyryytys, uhkailu, rankaisut, alistaminen, vähättely ja kaikenlainen taloudellinen ja henkinen terrori. Avustajana aloituspalkka on vähimmillään melkein kymmenen euroa, enimmillään lähes 13 euroa. Siihen sitten kokemuslisät. Ja tuntee olevansa 'normaali' ihminen. Työttömyystoimiston mielivalta on vain painajaismainen muisto.


      • Anonyymi

        Kohta kahdeksan vuotta, aika ajoin, joskus yli vuodenkin yhdessä paikassa. Tarkoitus olisi jatkaa eläkeikään asti jos oma kunto kestää.


    • Anonyymi

      Ajattelin nostaa tämän ketjun ylös pienenä yrityksenä taistella tuota holtitonta bottia vastaan, joka on saatu tulvimaan joka palstalle törkyviesteineen. Palautetta ylläpitoon ei tietenkään voi lähettää!

      • Anonyymi
        UUSI

        Uusi nosto.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe