Auton kapasitanssin hyödyntäminen bassonjytkeeseen

faradein-häkki

Olisiko autoa itsessään mahdollista käyttää kondensaattorina hetkellisten virtapiikkien tarjoamiseen takakontissa olevalle vahvistimelle?

Ja mitä suuruusluokkaa on henkilöauton kapasitanssi noin hehtaaritasolla suunnilleen? Etenkin talvipakkasilla autosta noustessa saa välillä jopa kipinän välityksellä kynsille.

16

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapasitanssihattu

      Hohhoijaa! Kapasitanssi maata vasten? Ehkä 100pF, ei minkään sortin merkitystä. Kapasitanssin koko pitää olla Faradien luokkaa ja sijoitettu plus-johdon ja auton rungon välille.

      • kolumbo

        Neuvostoliiton ollessa vielä suuri ja mahtava näkyi itäblokkilaisten autoissa aika usein roikkuvan peräpäässä maata viiltävät "ukkosenjohdattimet". Mitä lienee sähköä johtavaa roiskeläppäkumia olleetkaan. Tuskin niillä ainakaan ajoneuvossa ollutta hitech-elektroniikkaa suojeltiin sähköstaattisilta purkauksilta.


      • kolumbo kirjoitti:

        Neuvostoliiton ollessa vielä suuri ja mahtava näkyi itäblokkilaisten autoissa aika usein roikkuvan peräpäässä maata viiltävät "ukkosenjohdattimet". Mitä lienee sähköä johtavaa roiskeläppäkumia olleetkaan. Tuskin niillä ainakaan ajoneuvossa ollutta hitech-elektroniikkaa suojeltiin sähköstaattisilta purkauksilta.

        Kyllä niitä oli -70 luvulla Suomessakin. Jotkut väittivät sen torjuvan jopa auton korroosiota.
        Tälli autosta on kuitenkin todennäköisempi sen takia, että ihminen on varautunut staattisella sähköllä. Pieni energia purkautuu suuren jännitteen avulla autoon, vaikka se ei maahan asti pääsekään renkaiden toimiessa eristimenä.
        ECM suojauskurssilla, jonka joskus kävin, mitattiin jopa 5000 V:n staattisia jännitteitä ihmisistä. Kapassi ei määritä staattisen jännitteen suuruutta, eli pienelläkin kapasitanssilla päästään suuriin jännitteisiin, joskin energia jää pieneksi. Sekin on kuitenkin riittävän suuri siihen, että herkkä elektroniikka saattaa losahtaa, jos piirejä räpelöi maadoittamatta itseään.


      • sulakerasia
        agnoskepo kirjoitti:

        Kyllä niitä oli -70 luvulla Suomessakin. Jotkut väittivät sen torjuvan jopa auton korroosiota.
        Tälli autosta on kuitenkin todennäköisempi sen takia, että ihminen on varautunut staattisella sähköllä. Pieni energia purkautuu suuren jännitteen avulla autoon, vaikka se ei maahan asti pääsekään renkaiden toimiessa eristimenä.
        ECM suojauskurssilla, jonka joskus kävin, mitattiin jopa 5000 V:n staattisia jännitteitä ihmisistä. Kapassi ei määritä staattisen jännitteen suuruutta, eli pienelläkin kapasitanssilla päästään suuriin jännitteisiin, joskin energia jää pieneksi. Sekin on kuitenkin riittävän suuri siihen, että herkkä elektroniikka saattaa losahtaa, jos piirejä räpelöi maadoittamatta itseään.

        CMOS-hapatushan toi nämä pieniä ylijännitteitä sietämättömät elektroniikkalaitteet ihmisten riesaksi. TTL-piirit kestävät sen sijaan isältä pojalle. Vielä kun vaihtaa 7400-sarjan piirit 5400-sarjalaisiksi, niin uskaltaa käyttää hilatonta vitkutinta pakkassäälläkin.


      • tätä_pohtinu
        agnoskepo kirjoitti:

        Kyllä niitä oli -70 luvulla Suomessakin. Jotkut väittivät sen torjuvan jopa auton korroosiota.
        Tälli autosta on kuitenkin todennäköisempi sen takia, että ihminen on varautunut staattisella sähköllä. Pieni energia purkautuu suuren jännitteen avulla autoon, vaikka se ei maahan asti pääsekään renkaiden toimiessa eristimenä.
        ECM suojauskurssilla, jonka joskus kävin, mitattiin jopa 5000 V:n staattisia jännitteitä ihmisistä. Kapassi ei määritä staattisen jännitteen suuruutta, eli pienelläkin kapasitanssilla päästään suuriin jännitteisiin, joskin energia jää pieneksi. Sekin on kuitenkin riittävän suuri siihen, että herkkä elektroniikka saattaa losahtaa, jos piirejä räpelöi maadoittamatta itseään.

        Useimmiten olen saanut säkärin auton penkin ja rungon välistä, kun flekti on puhaltanut talvella täydellä teholla vähän ylimääräisiä elektroneja jäässä ollutta kuskia kohti. En kyllä varmaksi tiedä, mutta aina kun turvavyötä ottanut pois, losahtanut auton rungosta sormille pienet näpyt. Mikähän mahtaa olla syntymekanismi noillekin elektroneille? Hyvinhän siinä toki on eristetty, kun istuu vaahtomuovisen penkin päällä ja kengissäkin kumipohjalliset.


      • sulakerasia kirjoitti:

        CMOS-hapatushan toi nämä pieniä ylijännitteitä sietämättömät elektroniikkalaitteet ihmisten riesaksi. TTL-piirit kestävät sen sijaan isältä pojalle. Vielä kun vaihtaa 7400-sarjan piirit 5400-sarjalaisiksi, niin uskaltaa käyttää hilatonta vitkutinta pakkassäälläkin.

        Kyllä CMOS kestää aivan hyvin, kun suunnittelija osaa asiansa ja suojaa hyppysähkölle altistuvat osat oikealla tavalla. Muutenhan kaikki pakkassäälläkin toppatakin taskuissa pyörivät älypuhelimet ja mp3 - soittimet olisivat kuolleet ylijännitteisiin jo ensimmäisen staattisen sähkön kipunan jäljiltä.


      • ele-einari

        Ei kestänyt auton avaimen kauko-ohjain-eletroniikka kuljettajan ja virtalukon välistä kipinää talvipakkasella. Joku meni rikki SingleChip-CPU:ssa, paristot rupesivat tyhjenemään parissa viikossa. Korjauksena lisäsin painonappien ja CPU-inputtien väliin pintaliitostransistorit, jotka kytkivät CPU:lle sähköt nappia painaessa, hyvin toimi. (Uusi ohjain koodaus olisi maksanut 150€).
        Olisi ollut kiva nähdä uuden omistajan ilme ohjaimen pariston vaihdossa, mitä ihmeen itikan pas.aa täällä on..


      • Kerrotko vielä auton merkin niin tiedämme mitä varoa. Tuollainen on usein muuta kuin yksittäistapaus eli pikemminkin merkki siitä, attä muussakin suunnittelussa on oikaistu marginaalisten säästöjen perusteella.


      • ele-einari

        Peugeot 406. Talvitakkini oli sellainen keinokuitu-kipinä-generaattori talvipakkasilla. Virtalukosta iski usein kipinä avaimeen/sormenpäähän testatessa.
        Olettaisin, että rikkoutui avainta virtalukkoon laitettaessa, kun sähköstaattisen varauksen aiheuttama virta kulki avaimen metalliosasta sormiin ohjainelektroniikan kautta.


      • esd-sulake
        ExB kirjoitti:

        Kyllä CMOS kestää aivan hyvin, kun suunnittelija osaa asiansa ja suojaa hyppysähkölle altistuvat osat oikealla tavalla. Muutenhan kaikki pakkassäälläkin toppatakin taskuissa pyörivät älypuhelimet ja mp3 - soittimet olisivat kuolleet ylijännitteisiin jo ensimmäisen staattisen sähkön kipunan jäljiltä.

        Jos nyt en väärin muista, niin CMOS-piireissä on eräänlaisia "sulakkeita", jotka tuhoutuvat vähitellen jännitepiikkien seurauksena. Kun suojat on käytetty, niin ylijännite pääsee nakertamaan sitten piirin muita sisuskaluja.


      • esd-sulake kirjoitti:

        Jos nyt en väärin muista, niin CMOS-piireissä on eräänlaisia "sulakkeita", jotka tuhoutuvat vähitellen jännitepiikkien seurauksena. Kun suojat on käytetty, niin ylijännite pääsee nakertamaan sitten piirin muita sisuskaluja.

        Ilmeisesti staattisen sähkön kipinöiden aiheuttamat vauriot kertyvät eli kun tarpeeksi monta kertaa antaa piirille ylijännitettä niin sitten joku kohta lopulta antaa periksi. Paukut voivat räjäyttää mikroskooppisia reikiä piirin sisällä oleviin eristekerroksiin. Jos vauriokohdassa kipinän irroittama metallihiukkanen oikosulkee eristeen ylä- ja alapuolisen johteen niin sitten piiri lakkaa toimimasta tai alkaa syödä ylimäärin virtaa.

        Oikein suunniteltuna ja suojattuna CMOS - piiriejä käyttävät laitteet kestävät vallan hyvin. Ikävä kyllä suojaus maksaa, josta syystä siinä varsinkin halpalaitteissa usein oikaistaan.


      • OhmiKertaaKähmi
        ExB kirjoitti:

        Ilmeisesti staattisen sähkön kipinöiden aiheuttamat vauriot kertyvät eli kun tarpeeksi monta kertaa antaa piirille ylijännitettä niin sitten joku kohta lopulta antaa periksi. Paukut voivat räjäyttää mikroskooppisia reikiä piirin sisällä oleviin eristekerroksiin. Jos vauriokohdassa kipinän irroittama metallihiukkanen oikosulkee eristeen ylä- ja alapuolisen johteen niin sitten piiri lakkaa toimimasta tai alkaa syödä ylimäärin virtaa.

        Oikein suunniteltuna ja suojattuna CMOS - piiriejä käyttävät laitteet kestävät vallan hyvin. Ikävä kyllä suojaus maksaa, josta syystä siinä varsinkin halpalaitteissa usein oikaistaan.

        Käsittääkseni C-mos piirit ovatkin melko krouveja, mutta mitä nopeampiin ja tiukemmin integroituihin piireihin mennään, sen suuremmat vaurioitumisriskit.


    • oioioioii

      Jos haluaa säilyttää kuulonsa, niin autosta kannattaa poistaa kaikki jytkeet.

      • Parit-Subbarit

        Jytke ei varsinaisesti vaikuta kuuloon. Harvemmin desibelejä niin paljoa saa irti. Keskiäänet ja muu korviin käyvä meteli sen sijaan on myrkkyä kuuloaistille.


      • MatalataajuinenTinnitus

        Voimakkaat matalataajuiset äänet voivat aiheuttaa tinnitusta. Silloin korvien soiminen kuuluu matalilla taajuuksilla eli kun yrittää nukkua niin hiljaisuuden sijaan kuuluu matalaa huminaa johon eivät korvatulpat auta. Ihmettelin että miksi naapurin ilmastointi on alkanut pitää melua mutta melu olikin vain omissa korvissani.

        Itse sain tuon hankittua yökerhoissa tanssilattialla viettämäni ajan vuoksi. Jymp Jymp Jymp ja kuulon suojauksena pelkät pumpulitupot. Kotiin lähtiessä kuullosti siltä kuin korvissa olisi ollut puurokattila porisemassa. Sama onnistuu ongelmitta autostereoilla, jymp jymp jymp...

        Kun oireet alkoivat niin aloin käyttää oikeita korvatulppia aina kun altistuin melulle, olipa sitten metallisirkkeli, moottorisaha, yökerho tai jonkun bändin keikka. Musiikin kuuntelua varten löytyy taajuusvasteeltaan tasaisia korvatulppia, jotka estävät vahingon mutta eivät pilaa nautintoa.


      • Vai että matalataajuinen voimakas jumputus ei heikentäisi vähitellen kuuloa sen lisäksi, että se tekee epätodennäköiseksi esimerkiksi hälyytysajoneuvojen äänimerkkien kuulemisen.
        Joskus ohi kulkee autoja, joiden jumputus kuuluu voimakkaana ulospäin kymmenienkin metrien päähän vaikka ikkunat ovat kiinni.
        Poliisina pysäyttäisin ja antaisin heti rikesakon ja määräisin kuulomittaukseen ja sen perusteella ajoluvan uudelleen harkittavaksi (esimerkiksi vaatimus kuulolaitteen käyttöönottamisesta). Valitettavasti en voi passittaa psykiatrille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3161
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2719
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1817
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe