Ohjelmointikielten lauserakenteen syntaksimalli?

Onko olemassa jotain yleispätevää esitystä ylipäätään minkä tahansa ohjelmointikielen osalta lauserakenteesta, josta näkee esim, missä järjestyksessä kääntäjä tai tulkki käsittelee kunkin avainsanan, tai varatun sanan.

Itse etsiskelin SQL:ään tämänkaltaista kaaviota, mutta en löytänyt äkkiseltään. Tiedän, että on varmasti olemassa jossain maailman kolkassa tai kirjassa moniin käyttötilanteisiin kattaviakin esityksiä, mutta nopealla Googletuksella ekoilta sivuilta ei löytynyt.

10

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu-tekijästä

      Ei ole yleispätevää toteutustapaa. Jokaisen kielen kohdalla, riippuen siitä miten systeemi on päätetty rakentaa, syntaksissa eri avainsanat sitovat eri vahvuudella eli käsittelyjärjestys voi vaihdella. Ollaksesi varma oikeasta käsittelyjärjestyksestä etsi tietoa kielikohtaisesti.

      SQL:ssäkin, joka ei varsinaisesti ole ohjelmointikieli, voi riippua ihan "SQL-murteesta" miten se on toteutettu. Kyllähän SQL:ää tietysti on jossain määrin standardisoitu eli tehty yhteisiä sopimuksia siitä miten asiat tehdään. Tässä esim. on esittely SQL:n ANSI-standardista: http://www.whoishostingthis.com/resources/ansi-sql-standards/ . SQLiten ymmärtämä SQL on esitelty täällä: https://www.sqlite.org/lang.html . MySQL:lle on omansa, jne.

    • Riippuu-tekijästä

      Ei ole yleispätevää toteutustapaa. Jokaisen kielen kohdalla, riippuen siitä miten systeemi on päätetty rakentaa, syntaksissa eri avainsanat sitovat eri vahvuudella eli käsittelyjärjestys voi vaihdella. Ollaksesi varma oikeasta käsittelyjärjestyksestä etsi tietoa kielikohtaisesti.

      SQL:ssäkin, joka ei varsinaisesti ole ohjelmointikieli, voi riippua ihan "SQL-murteesta" miten se on toteutettu. Kyllähän SQL:ää tietysti on jossain määrin standardisoitu eli tehty yhteisiä sopimuksia siitä miten asiat tehdään. Tässä esim. on esittely SQL:n ANSI-standardista: http://www.whoishostingthis.com/resources/ansi-sql-standards/ . SQLiten ymmärtämä SQL on esitelty täällä: https://www.sqlite.org/lang.html . MySQL:lle on omansa, jne.

    • BNF
    • BNF
    • Joo, tutustuin ja tuohon BNF-malliin viestini kirjoittamisen jälkeen muistaakseni jostain oppilaitoksen opintomonisteesta nappasin termin. Jos ei ole saatavilla, vähän kieleen, esim Javaan perehtymällä tai vähän enemmänkin perehtymällä on mahdollista luoda itsekin kyseinen kaava.

      • Tuo BNF-kaavio on tärkeä ihmiselle, joka ohjelmoi omaa ohjelmointikielen kääntäjää. Koulukurssilla oli kurssilla käytettävän pseudo-kielen kielioppi esitettynä.

        Nopealla hakukoneen vilkaisulla ainakin Java ja BNF-on yhdistetty tällaisella kiinalaisella saitilla:
        http://cui.unige.ch/isi/bnf/JAVA/BNFindex.html


    • Muistelun.nostalgia

      ATK-Instituutissa opetettiin muinoin teoreettistakin ohjelmointikieltä, puoliohjelmointia. Suomen näköisellä kielellä tehtiin kynällä paperille koetehtävät. Etuna oli se, että nk. puoliohjelmointi ei ollut riippuvainen mistään muotikielestä eikä murteesta, vaan oli kuin metakieli muiden kielten yläpuolella. Niin että rakenteesta ja termeistä tuli esille, mitä toimintoja tarkoitettiin, ja asia tai toiminta voitiin periaatteessa koodata mille kielelle hyvänsä.

      • uyuytuytuytuytu

        Tuo on oikein. Oikeaa ohjelmointia.


    • ATK-instituuttihan on datanomien ja merkonomien toisen asteen oppilaitos käsittääkseni. Yliopistossa on pseudo-kieli jo ensimmäisestä lukukaudesta lähtien mukana tietojenkäsittelyssä.

    • Jos oot nyt kattonut BNF:ää, niin vilaisehan tätä:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteydetön_kielioppi

      Tunnetaan myös nimellä kontekstivapaa kielioppi, CFL, Context-Free Language.

      BNF muistuttaa näitä, joskaan ei ole sama asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe