Kunpa pääsisin ovesta ulos elämään elämääni.

muumikä

Minua ahdistaa joka päivä niin että en meinaa millään päästä ovesta ulos liikkeelle. Olen työtön ja jos minulla ei ole mitään pakollista menoa, minua hävettää kuljeskella kaupungilla vailla päämäärää. Kuvittelen että ihmiset huomaavat ja tuomitsevat tyhjäntoimittamiseni ja pitävät minua yhtä huonona ja arvottomana kuin itse pidän itseäni. Tunnen että epäonnistun jatkuvasti kaikessa tekemisessäni, suurissa asioissa ja pienimmissäkin, mitä kautta kävelen, mihin kahvilaan menen, mitä tilaan, mitä sanon myyjälle jne., nolostelen ja soimaan itseäni loputtomasti. En kehtaa soittaa kenellekään tutulle ja pyytää seuraksi kahville vaikka melkein kaikilla ystävilläni on kokemusta ja ymmärrystä mielenterveysongelmista. Minua vaivaa pakko-oireinen häiriö, ajatuspainotteinen, ja päässäni on käynnissä eriasteisia hullunmyllyjä lähes koko ajan, ihmisten seurassa ja erityisesti ollessani yksin. Minun on todella vaikea rentoutua ja olen ikävä kyllä alkoholisoitunut yritettyäni vuosikaudet hoitaa ahdistustani alkoholilla. Nykyään "tarvitsen" rohkaisuryyppyjä pitkin päivää. Saatan pyöriä eteisessä ulkovaatteet päällä pari tuntia kunnes pääsen ovesta ulos pelottavaan maailmaan häpeämään itseäni. Läheisille vähättelen ongelmiani, en kerro tunteistani ja esitän että kaikki on ok. Joskus söin lääkkeitä ja kävin juttelemassa hoitajalle mutta nykyään en jaksa ryhtyä terapiaan. Se tuntuu liian suurelta urakalta. Pelkään että jos aloitan sen, romahdan ja joudun sairaalaan enkä enää ikinä sopeudu ihmisten sekaan. Kunpa löytäisin itsestäni voimaa rakastaa itseäni ja ryhtyä töihin itseni kanssa jotta tulisin sellaiseksi ihmiseksi joka haluaisin olla: reipas, rehti, iloinen ja itsenäinen.

11

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olemmearvokkaita

      Voi kun tosiaan pääsisit tuosta itsehäpeästä ja pelosta ja alkoholista ja voisit alkaa elämään vapaata elämää. On paljon muitakin joilla ei ole töitä, mutta se ei riistä ihmisarvoa. Ja kun pääset arkuudestasi, voi alkaa tekemään jotain mielenkiintoista, josta on iloa sinulle ja läheisillesi.
      Ihan sama mitä toiset ajattelevat meistä. Pääasia että löytää itse onnen ja tarkoituksen olemassaololleen.

    • Hei, olen Pekka, terapeutti, ja erikoistunut juuri tällaisiin hoidonkestäviin mielialahäiriöihin ja ahdistukseen. Klikkaa mun profiilia ja laita mulle spostia niin otan suhun yhteyttä.

      "Joskus söin lääkkeitä ja kävin juttelemassa hoitajalle mutta nykyään en jaksa ryhtyä terapiaan. Se tuntuu liian suurelta urakalta. Pelkään että jos aloitan sen, romahdan ja joudun sairaalaan enkä enää ikinä sopeudu ihmisten sekaan."

      Näistä tuntemuksista vapautuminen vaatii työtä, mutta sen ei tarvitse olla suuri tai pitkäkestoinen urakka. Sun toivomukset löytää terve itserakkaus ja toimia autenttisten tuntemusten mukaisesti ovat täysin oikeilla linjoilla.

      Laita sähköpostia ja ollaan yhteyksissä!

      • VoithanSäOllaPäteväkin

        Kovin vähän tarjoat tietoa itsestäsi. Jos kerrot olevasi erikoistunut tämän tapaisiin tapauksiin ja tarjoat apua, niin olisi minusta ihan fiksua kertoa vähän että minkä tyyppisestä avusta on kyse ja kuinka paljon ja millaista kokemusta sinulla on.

        Minulle ei ainakaan tule sellainen olo, että otanpa nyt yhteyttä tuntemattomaan ihmiseen, joka sanoo olevansa jotain, mutta ei kerro oikein mitään itsestään.


      • VoithanSäOllaPäteväkin kirjoitti:

        Kovin vähän tarjoat tietoa itsestäsi. Jos kerrot olevasi erikoistunut tämän tapaisiin tapauksiin ja tarjoat apua, niin olisi minusta ihan fiksua kertoa vähän että minkä tyyppisestä avusta on kyse ja kuinka paljon ja millaista kokemusta sinulla on.

        Minulle ei ainakaan tule sellainen olo, että otanpa nyt yhteyttä tuntemattomaan ihmiseen, joka sanoo olevansa jotain, mutta ei kerro oikein mitään itsestään.

        Hyvä pointti.

        Olen 34-vuotias mies, ja kärsin itse vaihdellen vakavasta ja keskivaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta koko aikuisiän. Kävin läpi Suomessa olevan kirjon kunnallisia palveluja ja söin erilaisia lääkkeitä vuosikausia.

        Etsin koko pahoinvoinnin ajan itselleni toimivaa ratkaisua elämäntapojen muutoksesta ja kävin läpi tutkimuksia eri lääkkeistä kunnes päädyin lukemaan laajemmin terapian kulttuurihistoriasta ja psykiatriasta. Sitä kautta löytyi kasvava ymmärrys sille miksi mikään tunnu toimivan pitkittyneessä masennuksessa ja miten toipuneet ihmiset kertoivat parantumisestaan. Lyhyesti: ihmisten henkinen pahoinvointi on todellista, mutta oireilu on hyvin kulttuurisidonnaista ja ihmiset käyvät läpi oppimaansa "oirevalikoimaa", kun taustalla on jonkinlainen vaikea henkinen konflikti. Masennus ja myöhemmin ahdistus omassa tapauksessani oli oire ja defenssi ristiriitaisille tunnetiloille, joiden syvempi syy selvisi vasta, kun olin päässyt oireista.

        Sairaseläke häämötti tulevaisuudessa ja aloin etsiä keinoa kokea nämä "kokemattomassa tilassa" olevat tunteet, ja löysin sen yhdistelmästä tietoisuustaitoja ja eri tavoin avustettua meditaatiota.

        Itselläni syy, niin kuin sen nyt käsitän, oli lapsuusiän emotionaalisessa häiriössä mihin ei mikään terapeuttinen keskustelu tuskin olisi päässyt käsiksi. Vasta oireista päästyäni ja käytyäni läpi eri tunnetiloja haavoittuvuudesta vihaan, alkoi vapautua muistikuvia tapahtumista. Tässä vaiheessa 14 vuotta jatkunut masennus oli jo ohi.

        Psykiatrisessa hoidossa en koskaan kuullut näistä vaihtoehdoista ja harmittaa jonkun verran, että luulin, että masennus olisi itse ongelma ja varsinkin, että se pitäisi tukahduttaa lääkkein. Tunnetason ongelman voi ratkaista ja antaa parantua, kun pääsee oikeaan terapeuttiseen tajunnantilaan - vähän kuin fyysisen haavan puhdistamalla ja sitomalla voi auttaa haavaa parantumaan. Patoutuneet tuntemukset täytyy kuitenkin käydä läpi.

        Kaiken lisäksi pääsin pelkolähtöisestä ajattelusta, jonka en edes tajunnut hallineen niin vahvasti mieltäni vaikka tietysti näin jälkiviisaana tajuan, että sehän ahdistuksen taustalla on.

        - P


      • Nonniiih
        Matkaava_terapeutti kirjoitti:

        Hyvä pointti.

        Olen 34-vuotias mies, ja kärsin itse vaihdellen vakavasta ja keskivaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta koko aikuisiän. Kävin läpi Suomessa olevan kirjon kunnallisia palveluja ja söin erilaisia lääkkeitä vuosikausia.

        Etsin koko pahoinvoinnin ajan itselleni toimivaa ratkaisua elämäntapojen muutoksesta ja kävin läpi tutkimuksia eri lääkkeistä kunnes päädyin lukemaan laajemmin terapian kulttuurihistoriasta ja psykiatriasta. Sitä kautta löytyi kasvava ymmärrys sille miksi mikään tunnu toimivan pitkittyneessä masennuksessa ja miten toipuneet ihmiset kertoivat parantumisestaan. Lyhyesti: ihmisten henkinen pahoinvointi on todellista, mutta oireilu on hyvin kulttuurisidonnaista ja ihmiset käyvät läpi oppimaansa "oirevalikoimaa", kun taustalla on jonkinlainen vaikea henkinen konflikti. Masennus ja myöhemmin ahdistus omassa tapauksessani oli oire ja defenssi ristiriitaisille tunnetiloille, joiden syvempi syy selvisi vasta, kun olin päässyt oireista.

        Sairaseläke häämötti tulevaisuudessa ja aloin etsiä keinoa kokea nämä "kokemattomassa tilassa" olevat tunteet, ja löysin sen yhdistelmästä tietoisuustaitoja ja eri tavoin avustettua meditaatiota.

        Itselläni syy, niin kuin sen nyt käsitän, oli lapsuusiän emotionaalisessa häiriössä mihin ei mikään terapeuttinen keskustelu tuskin olisi päässyt käsiksi. Vasta oireista päästyäni ja käytyäni läpi eri tunnetiloja haavoittuvuudesta vihaan, alkoi vapautua muistikuvia tapahtumista. Tässä vaiheessa 14 vuotta jatkunut masennus oli jo ohi.

        Psykiatrisessa hoidossa en koskaan kuullut näistä vaihtoehdoista ja harmittaa jonkun verran, että luulin, että masennus olisi itse ongelma ja varsinkin, että se pitäisi tukahduttaa lääkkein. Tunnetason ongelman voi ratkaista ja antaa parantua, kun pääsee oikeaan terapeuttiseen tajunnantilaan - vähän kuin fyysisen haavan puhdistamalla ja sitomalla voi auttaa haavaa parantumaan. Patoutuneet tuntemukset täytyy kuitenkin käydä läpi.

        Kaiken lisäksi pääsin pelkolähtöisestä ajattelusta, jonka en edes tajunnut hallineen niin vahvasti mieltäni vaikka tietysti näin jälkiviisaana tajuan, että sehän ahdistuksen taustalla on.

        - P

        Kutsut itseäsi terapeutiksi, mutta vaikuttaa vähän siltä, että sinulla ei ole mitään virallista pätevyyttä toimia terapeuttina(?) Onhan niitä toisaalta kaikenlaisia yksisarvishoitajiakin, joilla tuskin on myöskään mitään virallista pätevyyttä mihinkään.


    • neuvokasta

      Mitä tarkoittaa hoidonkestävä? Onko hoito raskaampi kuin itse sairaus?

      • hygtfrxdezwz

        Jos hoitoon liittyy uskonnollinen ahdistusta lisää aiheuttavana niin se tarkoittaa raskaampaa...


      • tätäkö.tarkoitti

        Sitä, että potilaasta ei tule aivokuollutta kävelevää vihannesta, vaikka kuinka piikitettäisiin neuroleptejä pakaraan?


      • Hoidonkestävällä tarkoitin oireita, jotka ovat kestäneet hoitoja, joita Suomessa kunnallisesti on tarjolla. Omassa tapauksessani iso kirjo lääkkeitä ja erilaisia keskusteluun perustuvia terapioita terveydenhoitoalan ihmisten ja psykoterapeuttien kanssa.


    • mistälähete

      Ja onko pitkäaikaistyöttömillä varaa tällisiin yksityisterapeuttien istuntoihin?

      • Selvitän parhaillaan miten rahapuoli hoituisi parhaiten asiakkailleni. KELAn avustus kuntoukseen on mahdollisuus. Yksi pitkä istunto (n. 6h) on n. 350€.

        Ymmärrän kyllä tilanteen, kun itsekin olen siinä olen ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe