Tietokirjan tarjoaminen suunnitelmatasolla

lpota

Onko kukaan julkaissut tai tarjonnut julkaistavaksi tietokirjaa? Minulle on aina sanottu, että tietokirjaa voi pääsääntöisesti tarjota julkaistavaksi jo synopsis- tai suunnitelmatasolla - kustantamo sitten kertoo, onko ajatuksesta lainkaan kiinnostunut vai ei. Kustantamojen sivuja katsoessani kuitenkin ainoastaan Tammi mainitsee tästä, muut tuntuvat olettavan jo käsikirjoituksen olemassaoloa.

Onko kellään tästä tarkempaa tietoa, eli onko yleinen käytäntö tietokirjoissakin nykyään se, että pitäisi olla valmis käsikirjoitus tarjottavana?

8

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4958q90485

      Tietokirjoja julkaistaan usein tunnetuilta nimiltä, jotka ovat alansa asiantuntijoita, jolloin sopimus voidaan tehdä etukäteenkin. Mutta jos olet tuntematon nimi, niin vasta käsikirjoituksen pohjalta tehdään kustannuspäätös. Alustavaa kiinnostusta toki voi kysyä.

      • lpota

        Kiitos vastauksesta! Tämä selvensi asiaa hyvin. Olen kyllä "tunnettu nimi" ja aktiivinen kirjoittaja omalla erikoisalallani, mutta kyse ei ole erityisen isosta alasta. Näyttöä sinänsä kuitenkin on, joten lähestyn nyt ensin kustantamoja suunnitelman kanssa. Eivätköhän kustantamot osaa sanoa suoralta kädeltä ainakin sen, ovatko he yhtään kiinnostuneita aihepiiristä.


      • 4958q90485
        lpota kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Tämä selvensi asiaa hyvin. Olen kyllä "tunnettu nimi" ja aktiivinen kirjoittaja omalla erikoisalallani, mutta kyse ei ole erityisen isosta alasta. Näyttöä sinänsä kuitenkin on, joten lähestyn nyt ensin kustantamoja suunnitelman kanssa. Eivätköhän kustantamot osaa sanoa suoralta kädeltä ainakin sen, ovatko he yhtään kiinnostuneita aihepiiristä.

        Kannattaa hakea myös apurahoja. Isojen kustantamojen apurahat (WSOY, Otava) ja Suomen tietokirjailijoiden apurahat, jälkimmäisten haku on muistaakseni pari kertaa vuodessa. Aihepiiristä riippuen voi hakea myös Kulttuurirahaston apurahoja. Varmaan tiedätkin, jos olet jo julkaissut.

        Itse olen julkaissut useamman tietokirjan kolmelta eri kustantamolta. Kaikissa tapauksissa oli alustavaa vihreää valoa työlle luvattu, mutta kustannussopimus kirjoitettiin vasta käsikirjoituksen viimeistelyvaiheessa. Jos alaltasi ei ole aiemmin julkaistu suomeksi, niin mahdollisuudet ovat hyvät saada sopimus. Kannattaa etsiä Fennicasta kaikki alan teokset suomeksi, jotta voit kertoa tilanteesta kustantamolle. Jos alaltasi on jo paljon suomenkielistä kirjallisuutta, niin mahdollisuudet saada sopimus ovat pienemmät, silloin täytyy keksiä aiheeseen jokin uusi tulokulma. Tietokirjallisuuden julkaisemista mietitään tarkoin, koska niiden myynti on vähäistä. Älä siis lannistu, vaikka et saisi sopimusta. Tietokirjallisuudessa on järkevää harkita omakustanteista teosta (e-kirja), jos sinulla olet tunnettu kirjoittaja alallasi. Itse harkitsen parhaillaan sitä myös, kokeilumielessä (=saisiko siitä enemmän tuloa itselleen).

        Parhainta onnea hankkeellesi toivottelen :)


    • dlkfsdklfsj

      Atena, jonka tietokirjat näyttävät voittavan Tieto-Finlandian joka toinen vuosi, kertoo sivuillaan, että tietokirjojen kohdalla voi ottaa yhteyttä jo suunnitelmanvaiheessa. Sama käytäntö lienee muillakin kustantamoilla.

      Ja edellisen kommentoijan huomautus, että tietokirjoja myytäisiin vähän, on virheellinen. Tietokirjoja myytiin esimerkiksi vuonna 2016 noin 2,5 kertaa niin paljon kuin kaunokirjallisuutta.

      http://tilastointi.kustantajat.fi/PublicReporting/Yearly.aspx?specialReport=InANutshell&language=FIN

      • 4548o96

        Suomenkielellä julkaistuja tietokirjoja julkaistaan edelleen yllättävän paljon (apurahojen ansiosta), mutta useimpien myynti on vähäistä. Tietokirjallisuuden myynti on pudonnut kymmenessä vuodessa useita kymmeniä prosentteja, koska ihmiset etsivät netistä tietonsa. Em. tilastoon sisältyvät käännetyt tietokirjat, aikuisten värityskirjat (joita myytiin kahtena viime vuotena käsittämättömiä määriä), kaikenlaiset elämäntaito-oppaat, muistelmat jne. mutta voi tietysti suomenkielinen "oikea" tietokirjakin myydä hyvin, jos sattuu pääsemään palkintolistoille ja voittamaan sen.


    • xxxi

      En ole julkaisuut tietokirjaa, mutta jostakin kustantamolta vinkit synopsiksen tarjoamiseen olivat mm.:
      - Esittele kohderyhmä: kuka kirjaa ostaisi? (aina parempi, jos se kelpaa myös opiskelijoiden käyttöön samalla kun se olisi sopiva lahjakirja alan ihmiselle)
      - Ideat kuvituksesta on myös plussaa, vaikka kuvia ei tarvitse omasta takaa olla
      - Jos olet pitänyt blogia aiheesta, muista mainita linkki
      Ja aiemmin mainittu tärkein pointti: onko aiheesta kirjoitettu jo tarpeeksi, mitä kirjasi tuo lisää?

      Valmista tekstiä ei tarvitse juurikaan olla, mutta jos sinulla on kuvaavia katkelmia valmiina niin tarjoa niitäkin vaikka oheistiedostona. Liikaa ei kannata kerralla laittaa, kannattaa muistaa että vastaanottava taho itse on kustannusalan ammattilainen eikä välttämättä henkilökohtaisella tasolla niin kiinnostunut syventymään tähän alaan - hän haluaa vain perustelut sille, että kirjalle on lukijaryhmä olemassa ja luottaa sinun asiantuntijuuteesi.

    • päästäinen

      Minkä verran olisit valmis maksamaan tietokirjan käsikirjoituksen kirjoittajaparrauksesta jos joku tarjoaisi sinulle henkilökohtaista neuvontaa ja sparrausta? Pakettiin voisi kuulua sisällön läpikäymisen ohella myös neuvontaa apurahojen haussa, sopivan kustantajan pohdintaa, apua sopimusneuvotteluissa yms. yms.
      Olisiko tällaiselle palvelulle tarvetta?

      • kannustan

        päästäinen

        Uskon, että tällaiselle agentuurille OLISI tarvetta. Mutta miten tavoittaa potentiaaliset tietokirjailijat, jos he ovat ensikertalaisia - ja usein samalla ainutkertalaisia, ellei aihe ole hyvin laaja?

        Luulen että sinun kannattaisi tällaista (johdanto) kurssia tarjota aluksi vaikka Kansanopisto(i)lle, niin saisit mainonnan siltä puolelta ja ensimmäiset asiakkaat kiinni. Paljon on vanhempia tietokirjaharrastelijoita, jotka eläkepäivillään haluavat kirjaa tehdä, ja he varmasti haluavat ihan hands-on tietoteknistä apuakin tekstin toimittamiseen.

        Käsittääkseni Kansanopisto hinnoittelee kurssin ja korvauksesi olisi tuntipalkalla, mutta siinä saat markkinoinnin ja tietenkin tapaamistilat, ja nimeä yrityksellesi. Mahdollisesti osa osallistujista jää yrityksesi asiakkaaksi kunnes työ on valmis, vaikka kurssi loppuukin.

        Kannattaa myös perehtyä sukututkimukseen, koska käsitykseni mukaan valtava osa ei-ammattilaisten tietokirjoista on suku- tai yhdistyshistoriikkeja. Ja erilliset sukututkimuskurssit ovat suosittuja, mutta niissä paneudutaan useimmiten tiedonhakuun eikä lopulliseen tekstituotokseen.

        Yrityksesi puitteissa tapahtuvan kirjoittajasparrauksen sitten hinnoittelet ehdottomasti tuntiperusteiseksi eikä urakkapalkalla, ja siihen voit katsoa viitehintoja muista kirjoittamiskursseista. Asiakkaat tuijottavat kuitenkin kokonaispalvelua eivätkä hintoja, kun huomaavat tällaista tarvitsevansa. Ja muut ammattilaiset kiittävät, jos et polje hintoja.

        Toivon että itsekin olisin luonut maksukanavat ja selvät hinnastot aivan ensimmäiseksi, koska kun asiakkaat jo tuntee, tai heidän tarpeensa, niin sen jälkeen oma palvelu tuntuu auttamiselta ja käy sitä vaikeammaksi laskuttaa! Eli tee hinnoittelu ennen kuin tutustut tarvitsijoihin. Älä kuuntele jos saat suoria vastauksia tuohon ensimmäiseen kysymykseesi :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe