Hallitsetteko ensiapu- ja sammutustaidot?

KursseilleLähdössäVai

Hallitsetteko ensiaputaidot? Ovatko tietonne ja taitonne ajan tasalla?

Tiedättekö kuinka pitäisi toimia tulipalon sytyttyä kotona?
- Mitä tehdä, ellei alkusammutus onnistu, vaan syttyy suurempi palo?

Oletteko käyneet kursseja?

Tiedättekö montako painallusta ja montako puhallusta pitäisi tehdä rytmissä jaksottain nykyään?

Millaiset sammutus- ja ensiapuvälineet teillä on käytettävissänne?
Mitä on kotona, autossa, pari-, kerros- tai rivitalossa?

15

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu, hallitsemme.
      On meillä.
      Hallitsemme.
      Paljon tulee puhalleltua.
      Tosin paljon vähemmän kuin paineltua.
      Siellä sun täällä.
      Kerroksista toisiin.

H.

• Palopeiton.poika

Sama täällä. Alvariinsa on poliisit pysäyttämässä ja puhalluttamassa.
        Tiedän että yksi pitkä puhallus riittää.
        Niillä puhalluksilla (alkoholittomat) olisin paisuttanut monta Annea, siis anne nimistä ensiapu-nukkea.
        Tiedän myös, miten kuolleet herätetään henkiin. Uskovaisten houreiden mukaan he heräävät ittekseen ja ylösnousevat viimeisenä päivänä. Eräpäivää he eivät ole kertoneet. Miksi salailu?
        Suvussani on ollut myös aitoa palopäällystöä, joten tiedän aika paljon palokuormituksista, kuumuuksista, syttymisherkkyyksistä, palojen etenemisistä, palokaasuista - ja ennen kaikkea tiedän tosi tyhmistä ihmisistä, kuinka he aiheuttavat jopa suurpaloja sekä kuolemia tai tukehtuvat häkäänsä.
        Mökillä minulla on huippuunsa viritetty paloturvallisuus, eikä sekään ole pettämätön. Mitä vaan voi sattua ja luonnonvoimillekaan emme paljon mahda.

• sdfvdsff

Ois kyllä kiva jonku tytön kans kahestaa harjotella ensiauttamista, tekohengitystä, heimlichiä ja sen semmossii. Mutta ei jaksa millekkää kurssille männä ku voi olla voaara että joutuu pojan kans harjotuksii

• vältä.kursseja

No hei, tuollainen vaara on vain ruotsalaisilla sammutuskursseilla, että joudut sylitysten tai halailemaan jonkun börjen kanssa. Mutta yksi minkä börje hallitsee, niin letkusta kiinnipitämisen taidon oikeaoppisesti.

• Olen käynyt ensiapu- ja palonsammutuskurssin joskus kauan sitten. Taisi olla 1996 vuonna.
      Kaikki on onnellisesti unohdettu.
      Ei mitään sammutusvälineitä kotona. Ensiapuvälineinä vain avattu pakka pikkulaastareita, joitten liima on näköjään mennyt vanhaksi, eikä ota enää kiinni. Nii, ja nitrospray on kaiken varalta.

• eeelli

En muista enää elvytystä. Eikä tässä iässä enää herkästi syty.

• Kirjoitetaan muustakin kun politiikasta.
      Oon minä ne palonalut saanu sammumaan, joissa olisi voinut tulla hyvinkin suuria vahinkoja.
      Toisessa minä toimin oikein, mutta hermostutti liian paljon.
      Toisessa, kun laakeri hirtti, ja syttyi, ei hermostuttanut, mutta siinä tuli möhläys, mutta sammui siitä huolimatta.
      On niitä jauhesammuttimia, autossa ja veneessä, sitten vielä kuuden kilosia kolme kappaletta.
      Ensiaputaidoilla ei ole kehuminen, viimeisestä päivitys on kertausharjoituksessa, ja siitä on 30 vuotta.

• brixx

Vielä työelämässä ollessa kävin ensiapu-pelastus- ja sammutuskursseja useammankin kerran. Kai niistä jotain jäi mieleen;) Kotona on sammutuspeite keittiössä. Ei ole onneksi ollut tarvetta käyttää.

• en oo käyny minkäänlaisia kursseja kumpaankaan
      ehkä sammuttaa osaisin jos tarve tulis
      onhan toi vaahtosammutin tossa eteisessä
      ja joku peitto roikkuu jossain seinällä en muista vaan missä

elvyttää en osais
      mutta ehkä tosi paikan tullen puhaltaisin ja painaisin
      tai sit en ei oo vielä osunu kohdalle
      kyllä mun käsiin todennäköisesti kuolis
      jos se siitä elvytyksestä olis kiinni

hätäkeskukseen osaisin soittaa
      ja osoitteen kertoo mutta jos se olis oma
      niin paljon kerkeis sattua sinä aikana kun tänne apua saatas
      riippuu keleistäkin paljolti

toivoo vaan täytyy että se pumppu tilttaa
      tai verisuoni katkee päästä jossain lähempänä pelastuslaitosta.

• Oudohkoa

Hei hei? Eikö kauppiaan tarvinnut käydä mitään paloturvallisuuskoulutusta?

• Oudohkoa kirjoitti:

Hei hei? Eikö kauppiaan tarvinnut käydä mitään paloturvallisuuskoulutusta?

ei sillon kun aloitin
        sit tuli vasta pakolliseks joskus muutaman vuoden päästä
        ja tottakai laitoin ton kakkosen elikkä mieheni käymään sen :D

• OlisikoHanNiin
    • ö-Öö

Ei onneksi ole tarvinnut iivenä tehdä oikein mitään.

Palokursseja ei ole tullut käytyä. Välineistöä rutkasti, peite, sammutin jne. Sekä mökillä, että tsadissa. Sammutin myös autossa. Hälyttimiä runsaasti, palo-, häkä-, stadissa kaasuhälytinkin, kun kaasuliesi. Oletettavasti åalotiöanteess ainakin jotain koittaisi tehdä.

Intissä lääkintämiehenä, Meitsi kylläkin enenpi koulutettu sitomaan ampumahaavoja ja korjailemaan miinaan käveltyjä jalkoja. Ensiaputarvikkeita kyllä löytyy, ehkä osaa ensiapuakin antaa. Elvytysohje mennyt jotenkin uusiksi, enenpi sydänpumppausta, vähemmän tekohengitystä.

Mä olen muutaman kerran käynyt tsekkaamassa jotain kolaria tms. Onneksi ei ole tarvinnnut tehdä mitään. Kun sehän se aina hirvittää, jos ei osaakkaan tehdä mitään järkevää ja tekeekin typeryyksiä. Tai panikoituu, sitä en tosin usko, se tulee jälkeenpäin.

Palohommat ei ole ikinä kiinnostaneet, nuorempana vähän mietin spr.n hommeleita. Net vaan aika sitovia ja menee aikaakin.

Mun käsittääkseni tollasia asioita opetetaan koulussakin, eri asia, mitä muistaa muutaman kymmenen vuoden päästä. Ihan perus kansalaistaitoja.

=DW=

• ToivottavastiEiTarvis

SPR järjestää myös maksullisia kursseja. Palolaitoksen ja SPRn kurssit ovat iha kivoja ja kiinnostavia. Hyödyllisiä tietysti myös, vaikka luultavasti jokainen toivoo, ettei tarvitsi taitoja käytännössö.

• Kotona on kaikki turvallisuustekijät otettu huomioon, niin hyvin kuin mahdollista ja viranomaiset ovat paikat tarkastaneet.

Hätäensiapua joudun välillä pakosta kertailemaan, 30- 2 tuttuja juttuja. Jotenkin sitä luottaa, että toimii kun tilanne tulee eteen.
      112 on hyvä ja nopea antamaan ohjeita, jos jotain ei itse hoksaa, se kait on tärkeintä ettei jää tumput suorana katsomaan, että eipä henki oikein tuolla kaverilla pihise jne...yrittää ainakin auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18784
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      69
      5755
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      5327
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      37
      5216
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      38
      5041
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      81
      4965
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      4483
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      43
      4157
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3453
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      49
      3135
    Aihe