siihen vanhaan hyvään aikaan kun ihmiset puhuivat toistensa kanssa kokonaisilla lauseilla näpräämättä samalla jotain laitetta käsissään, ilman että huoneessa on kaksi tai kolme suurta ruutua joissa vilisee kuvia joka puolelta maailmaa, ilman että samassa huoneessa on kolme tai neljä eri ääntä päästävää aparaattia, joista tulee puhetta, musiikkia, huutoja, karjahduksia, yninää, murahduksia. Ilman että joka huone on täynnä vilkkuvia silmiä, palavia lamppuja, merkkivaloja, laitteita jotka piippaa, ulvahtaa, äännähtelee? Mä en pysty seuraamaan mitään, tekemään mitään, päättämään mitään, ajattelemaan mitään, keskittymään mihinkään. Mä saan ADHDn, keskittymishäiriön, demenssin ja aivoinfarktin kohta.
(Tää ei liity mitenkään mun lastenlasten pääsiäislomaan meillä)
Tuli niin nostalginen olo kun katselin vanhaa leffaa viikolla TV:stä. (Minun Afrikkani). Siinä käytiin pitkiä keskusteluja ja sanottiin kaikki sanat rauhassa loppuun asti. Wau.
Kaipaan takaisin menneisyyteen
53
626
Vastaukset
- reppuriika
Harmi jos joudut elelemään moisessa miljöössä. Minun ystäväpiirissä ei ole ihan tuollaista. Ystävä, jota useimmin tapaan, laittaa television viimeistään silloin kiinni, kun astun sisään. Kyllä hän Skypettääkin muutaman sukulaisen ja ystävän kanssa, kun on siihen on sopiva aika. Jos puhelin soi, niin saattaa sanoa, että soittaa pian jälkeenpäin.
Tädilleni on tärkeä saada kuunnella tietyt radiohartaudet ja silloin hän ei tykkää häirittävän ja parempi olla silloin menemättä kylään. Mainos-katko
-
Minun kanssani homma toimisi.
Haluaisin itsekin jonkun jonka kanssa ottaa selfieitä.
Mutta vain kotona.
Metsässä puhuisimme puille lintujen metelöidessä.
Puut ovat hyviä kuuntelijoita, niiden Kaarna kestää vaikka joskus huutaisikin heille.
Luonto-kameraani pitää käsitellä, sitä ei näpräillä kuten naisia.
Kamera on kulmikas ja möhkäle-mäinen.
Calapagos-saaret olisivat ihanteelinen paikka meditoida.
Keskustella ajatustensa kanssa.
Mutta ei...siellä on muutakin kuin ne hiljaiset kilpi-konnat ja loiskivat sukeltaja-liskot.
H.- jutellaanvaanko
Kyllä me jätkien kanssa jutellaan pitkiäkin toveja ihan vaan siitä syystä ettei me jakseta lähetellä viestejä. Puhumalla tulee asia kerrasta selväks ja voi siityä seuraavaan aiheeseen. Meillä on laaja aihepiiri.
No, jopas. Ei ole telkkua ei vilise vilkkuvalot ei kuulu mölinää nurkista.
kun naputtelen kännykkääni ei kuulu sivuääniä. Petzeon keskittynyt kirjallisuuteen. Itse tutkin äskeen tovin kiinalaisen keittiön ruokaohjeita. Josko tarjoisi synttäreillä iltahyvnä loumpia-kääröjä.
Eilinen, kevään kaunein päivä kului Leidenissä. Katselimme iloisia veneilijöitä kanavissa, piknikkiläisiä rantaruohikolla, hurtuuki hilmoja kangasmarkkinoilla.
Istuimme kahviloissa ja juttelimme keskenämme.
Toinen vaihtoehto päivän viettoon olisi ollut taidenäyttelyn avajaiset. No thanks, päätimme oli kivempaa olla kahden, kävellä ulkona.
Tänä aamuna teimme pitkän kävelylenkin. Söimme ja nyt luetaa, alan täyttämään sanaristikkoa.
Miksi muuten pitää olla kokoaikaista toimintaa ympärillä. Itse olen hiljaisuudesta nauttiva, mutta tykkään toki menosta ja meiningistä, mutta muualla kuin kotona.Ps. Kai sain aikoinani melukiintiöt täyteen ravintolatyössäni ja myöhemmin lasteni kavereiden kokoaikaisesta nurkissani pyörimisistä.
- eppu2
Kun yksikseen asustelee, ei tarvitse melusaastetta kuunnella. Toisinaan on kaikki toosat kiinni ja laskeudun vuoteelle lukemaan.
Eikä tuolla mökkielämässäkään edes nuoret kamalasti meteliä pidä.
Niitä ipodeja ne välillä räplää, mutta siitä ei kuulu ääntä, eikä mulle mitään näy. Minulla on läppäri telkkari ja puhelin. Näitä on useampiakin, mutta käytän vain yhtä kerrallaan. En käytä puhelinta juuri muuhun kuin puhumiseen ja tekstiviesteihin.
Nyt on telkkari auki, kuuntelen samalla Japanin sodasta.
Laitan välillä puhelimenkin kiinni jos en odota tärkeää soittoa.Minulla tässä olisi kadehdittavan hyvä tilaisuus puhua lauseet ja sanat loppuun asti ihan kenenkään tai minkään keskeyttämättä.
Välillä aina joskus puhelenkin, jos alan kaipaamaan omaa ääntäni.
Tuo kone pitää pikkusen sellaista unettavaa hurinaa, mutta ei mitään muita ääniä.- eppu2
Minä juttelen kissalle.
eppu2 kirjoitti:
Minä juttelen kissalle.
Minäkin silloin, kun se on kotona. Se vastaileekin minulle ihan kuin matkien puhettani. Sen puheääni on paljon matalampi ja karkeampi kuin naukumisääni, ihan niinkuin vanhan akan/miehen ääni ikään. Joskus keskustellaan pitkäänkin.
Nyt se on likkani luona lomailemassa toisen kissan seurana. Tulee kai Pääsiäiseksi takaisin.eppu2 kirjoitti:
Minä juttelen kissalle.
Ihan ku minäkin valkosen eläes , ei se paljoa jutellut mut ison tilan se täytti tos vieressä kehrätessä.
Sanova ihmisen oleva sinut ittensä kans jos se uskaltaa olla ittes kanssa ja kuunella ajatuksiaan.- eppu2
piikkiö kirjoitti:
Ihan ku minäkin valkosen eläes , ei se paljoa jutellut mut ison tilan se täytti tos vieressä kehrätessä.
Sanova ihmisen oleva sinut ittensä kans jos se uskaltaa olla ittes kanssa ja kuunella ajatuksiaan.Puhut ihan asiaa.
- ruma.tasapainossa
Lapsenlapsen kanssa ääniviestejä lähetellään. Tv mulla on auki. Läppäri.
Nyt kun pienet pojat ovat nukkumassa ja niiden pelit ja laitteet ovat tältä illalta vaimenneet on rauhallisempi olo. Nyt on vain tietokone ja TV äänessä.
Mutta siis...tytön voi ottaa pois metsästä, mutta ei metsää tytöstä. Joskus äänisaaste ylittää minunkin sietorajat. Ja tekniikka tulee liian päällehyökkääväksi.
Kriisi on taas tältä kerralta ohi.Aamuhetkellä on kultaa suussa, sanotaan täälläpäin. Väki nukkuu, kahvinkeitin porisee, tietokone humisee. Kaipaan ulos kuuntelemaan linnunlaulua, tuulen huminaa, veden loiskumista rantaan. Tää viikko ei kyllä tarjoa paljoakaan mahdollisuuksia siihen. Sää on nopeasti huononemassa, tuuli navakkaa ja toiveeni saada pyykit narulle ulos eivät taida toteutua; joo, rumpukuivaaja hyvä kun on sää on huono.
Meillä on kahdestaan Legolassin kanssa ihan rattoisaa ja rauhallista, mutta kun lisää siihen yhtälöön mun pojan ja tyttären pojat ja kaiken tekniikan ja adhdn, stressin ja monta keskustelua päällekkäin niin minua alkaa rasittamaan. Tyttären luona tilanne pon vielä pahempi: vielä enemmän teknologiaa ja piippausta ja sitten tietenkin se ainainen kaamea death metal musiikki täydellä volyymilla. Olen selkeästi tulossa vanhaksi.Hanki sinäkin Peltorit, kuuntelet joko musiikkia tai jos sinulla on tinnitusta, niin sitä vähän syvemmin.
Aivan kuulostaa tuulen huminalta ja aaltojen pauhulta.
Joskus kuin joku lintukin piipittäisi.Ancelina kirjoitti:
Hanki sinäkin Peltorit, kuuntelet joko musiikkia tai jos sinulla on tinnitusta, niin sitä vähän syvemmin.
Aivan kuulostaa tuulen huminalta ja aaltojen pauhulta.
Joskus kuin joku lintukin piipittäisi.Kuulonsuojaimet?
Ei ole tinnitusta ja kuulokin on ihan tallella: kuulen kaiken haluamani ja sitten vielä. Legolassi sanoo että kuulee heinäsirkan sirityksenkin, jota monet vanhemmat ihmiset eivät enää kuule.Paloma.se.co kirjoitti:
Kuulonsuojaimet?
Ei ole tinnitusta ja kuulokin on ihan tallella: kuulen kaiken haluamani ja sitten vielä. Legolassi sanoo että kuulee heinäsirkan sirityksenkin, jota monet vanhemmat ihmiset eivät enää kuule.Kunhan ehdotin :)
Hyvin kuulin viime kesänä heinäsirkan sirityksen, vaikka tinnitusta onkin. En kärsi siitä, yleensä huomaakaan.
Eikä minulla ole Peltoreitakaan.- Hermoleirimökkeilijä
Minulla on niin korvaamaton korvakuulo, että mökillä kuulen itikankin ininän. Etenkin öisin, pimeydessä, juuri kun pitäisi alkaa nukkumaan.
Kuulen niiden sirinän jopa naapuripellolta - myös heinäseivässirkkojen.
Silloin otetaan miehestä mittaa, että hermolomaako se mökillä olo muka on. Hermot riekaleina joka kerta saavun kaupungin hälinään ja pölinään ja saan sielun rauhan.
- maijanen-p
Tämä kaipuusi on niin helppo toteuttaa.
- torkkuhuopa
Huomenta ! Olen päivät yksin ja nautin siitä. Harvoin on edes radio päällä, telkkarista katson vain jotain. En oikein ymmärrä sitä kun toisella pitää olla yhtä aikaa auki radio ja telkku, usein myös älykännykkä. Minulta ei onnistu edes kuuntelu ja lukeminen yhtä aikaa.
Tänä aamuna nautin Peipposten laulusta pihamaalla. Siitäkin, että sain ikävämmän hommelin tehdyksi.Huomenta, huopa.
Meillä on yleensä tietokone ekana päällä ja kahvinkeitin porisemaan. Lämpöpumppu humisee. Yläkerrassa kuorsaus, mutta ne saa pitää ovensa kiinni siellä. Legolassi laittaa aina radion päälle ekana, vanha pinttynyt tapa. Minä laitan joskus aamutv:n, mutta en lähestulkoonkaan aina. Aikaisemmin laitoin jonkun playlistin soimaan youtubista taustalle, nyt en oikein tahdo jaksaa edes musaa.
Lapsenlapsella on kännyssään joku peli joka viestittää minuutin väliajoin: hän itse ei reagoi siihen mitenkään, mutta minä häiriinnyn ja pyysin häntä sulkemaan pelin. Siitä tää marmatus lähti :)
- Heikunkeikku
Ehkä pikkusen liioittelit aloituksessasi. Ei kai sentäs noin äänekästä ja vilkkuvaa:)
Minä itse tulisin vastaavassa tilanteessa höperöksi. Tosin mulle ei tulisi tuollaista tilannetta, koska hyvin äkkiä knapsaisin telkkarit ja muut vehkeet kiinni ja sanoisin, että eiköhän hetken aikaa vietetä laatuaikaa.
Joululomalla nuorin poika oli mun luona. Joitakin työhommia teki läppärillään ja myös kuunteli omaa musiikkiaan. Annoin tietysti työnsä hoitaa, enkä häirinnyt, mutta jossakin vaiheessa päivää aina kysäsin, että "koska sinulla olisi aikaa olla Läsnä?"
Kyllä hän sitten sulki koneensa ja alkoi "läsnäilemään".
Minusta on mukavaa keskustella pojan ja muiden ihmisten kanssa niin, että taustalla ei kuulu mitään häiritseviä ääniä.
IItselläni ei ole koskaan ikinä televisiota päällä muutoin, kuin silloin kun jonkun ohjelman katson. Ohjelman loputtua laitan television kiinni.
Vanhimman pojan luona on myös samalla tavalla, että televisio ei pauhaa yksikseen.
Nuorin lapsenlapsi, tässä kuussa täyttää 9 vuotta, niin hänellä on aikarajoitus, kuinka kauan aikaa saa räpläillä tabletin kanssa. Noin tunnin verran päivässä, muulloin se on kiinni.
Näin kun yksikseni asun, niin ei ole ongelmia mistään äänistä. Vaikka näin aamuisin laitan taustamusiikkia, niin jossakin vaiheessa senkin suljen. En tahdo kuunnella koko ajan jotakin. Tällä hetkellä on hiljaista.Nojoo, olihan se ehkä hieman brodeerattua, mutta ei kovin kaukana totuudesta. Ärsyynnyn ja menetän ikäänkuin kaiken keskittymiskykyni jos äänisaastetta on liikaa. Hermostun kun en saa koskaan lopetettua lausettani tai ajatustani ilmaistua kokonaan, kun nää jotka puhuvat nopeammin ovat jo kolme askelta edellä. Sitäpaitsi, kuten jo aikaisemmin olen varmaan kertonut, simultaanikykyni ja koodinvaihtoni ovat selkeästi huonontuneet ja hidastuneet: puhumme legolassin kaa suomea ja vähän ruotsia, pojan kanssa englantia (jota olen muuten kyllä unohtamassa) ruotsia kun molemmat ovat paikalla ja tää vaihtelu kolmen kielen välillä hidastuttaa ja vaikeuttaa mun keskittymistä.
Lisää tähän sitten vielä äänisaaste ja useampi kuin yksi liikkuva kuva niin Paloma on valmis ammuttavaksi ja pääsiäispöytään.- Heikunkeikku
Paloma.se.co kirjoitti:
Nojoo, olihan se ehkä hieman brodeerattua, mutta ei kovin kaukana totuudesta. Ärsyynnyn ja menetän ikäänkuin kaiken keskittymiskykyni jos äänisaastetta on liikaa. Hermostun kun en saa koskaan lopetettua lausettani tai ajatustani ilmaistua kokonaan, kun nää jotka puhuvat nopeammin ovat jo kolme askelta edellä. Sitäpaitsi, kuten jo aikaisemmin olen varmaan kertonut, simultaanikykyni ja koodinvaihtoni ovat selkeästi huonontuneet ja hidastuneet: puhumme legolassin kaa suomea ja vähän ruotsia, pojan kanssa englantia (jota olen muuten kyllä unohtamassa) ruotsia kun molemmat ovat paikalla ja tää vaihtelu kolmen kielen välillä hidastuttaa ja vaikeuttaa mun keskittymistä.
Lisää tähän sitten vielä äänisaaste ja useampi kuin yksi liikkuva kuva niin Paloma on valmis ammuttavaksi ja pääsiäispöytään.Ymmärrän sua. Ja vielä kolme eri kieltä. Huh huh. Eipä ihme, jos välillä pääsi ympärillä kieppuu tähtiä.
Sen voin sanoa, että kun pojan koko perhe on saaressa muutaman päivän, niin kun lähtevät pois, niin pistän kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja huokaisen syvään.
Eivät ne saaressa millään vehkeillä pelaa ja televisiota siellä ei ole laisinkaan, mutta sen hosuminen heti aamusta ja edestakaisin hyppääminen joskus rasittaa, varsinkin aamulla, kun minä tahdon olla ihan vaan itsekseni. En jaksaisi keskittyä kuuntelemiseen, saati vastaamiseen:) Välillä meikäläinen ottaa kahvimukin kouraan ja meen johonkin kiven nokkaan istumaan ja se kivi on piilossa:)
Kaiken kaikkiaan tottahan toki on mukavaa, että tulevat saareen, mutta parin päivän jälkeen alan väsymään. Onneksi eivät yleensä sen kauempaa aikaa olekaan.
Jos ovat kauemman aikaa, niin yleensä en mene sinne ollenkaan, että saavat hekin olla ihan rauhassa, etten minä noukkani kanssa ole sielä koko ajan.
- becelli
Työssä ollessa tuo stressinsietokykyni aleni. Huomaan edelleen, että jos on joku mietittävä asia päällä ja on ulkopuolisia ärsykkeitä, niin ei tule mitään.
Omat lapsenlapseni ovat vielä pieniä ja heitä on suht' koht' helppo ohjata rauhallisimpiin leikkeihin jos äityy hullunmyllyksi. Viikonloppuna rauhoituimme iltaan leikkimällä ensihoitajia. Vanhoilla kännyköillä ambulanssi paikalle, lastoitettiin jalkoja, sidottiin käsiä.
Samalla sain laastarin oikean haavan päälle selkääni.
Pääsiäisen vietän nuoremman tyttäreni ja hänen sulhasensa kanssa, joten on aikuisten hetki. Silloin keskustelemme ilman häiriötekijöitä pitkälle aamutunteihin. - mähomehdunkuneikinosta
Mulla alkoi itellä kehittyä stressiä 2000-luvun alussa, jolloin internet alkoi yleistymään. Kaikki vain puhui ja kuunteli sitä samaa lässytystä.. Se aiheutti sen, että aloin puremaan hampaitani niin kovaa että hammasluuhan sieltä nykyään paistaa. Sitten tuli älypuhelimet, meni hermot totaalisesti ja heitin jokaisen perheen luurit ikkunasta pihalle..
Nämä olivat vain esimerkkejä siitä kaikesta tuskasta, on ollut myös televisioita, radioita yms. Ja kaikki tämä vain siksi, että en ymmärrä heikkomielisyyttäni suksia vituun tältä ajan viitoittamalta tieltä, joka johtaa edelleen ja edelleen uuteen tulevaisuuteen. Minä vain perse homeessa istun kotona kaiken keskellä, nykypäivän keskellä. Unelmoin ajasta, jolloin ei ollut liikaa, eikä liian vähän. Tästä nirsoudestani johtuen olen niin kyvytön nauttimaan tästä päivästä, vaikka minulla taitaa ollakin jokaisen täysjärkisen ihmisen mielestä kaikki se, mitä ihminen tarvitsee. Ylikin. Otin kerran kuvan jälkikasvusta kun koko perhe oli sänkyni päällä.
Jokaisella isommasta pienimpään oli oma tabletti vai mikä se olikaan. Tuli aika puhutteleva kuva.- torkkuhuopa
Nuo minun lapseni jaksavat telmiä, nimittäin oravat ajavat toisiaan takaa puunrungolla ikkunan takana. Sitä menoa on ollut koko aamun. Räntä ja välillä vesi taivaalta ei nyt ulos houkuta.
Liiallisuuksiin tuo älykännyköihin tuijottelu on mennyt. Kadulla pitää olla koko ajan lätykkä edessä tai korvalla. Tulivathan ihmiset ennen toimeen ilman jatkuvaa yhteyttä johonkin.
Paraskin sanoja minä kun kerran täällä räplään. - jatkumå
No kylläpä olette hyvät eväät ja varmaan vielä paremmat arvot lapsillenne antaneet tähän elämään.
Totesin narranneeni aavistuksen-omaisesti.
Aloitin, omalta-osaltani Tieto-koneitten hyöty-käytön kehittämisen 1979.
Ja edelleenkin jatkan, nyt tosin enää käyttäjänä.
-
Joten jos on syntynyt kalastajan-perheessä, sopii hyvin harrastaa onkimista.
Kuunnella paistuvan Ahvenen ritinää rasvaisella pannulla.
Minä synnyin vanhemmista, jotka olivat molemmat opiskelleet fiksuina ammattinsa.
Ammattinsa, joita tarvitsivat myös sodan-käynnissä.
Ymmärrettävästi siis minäkin siirryin fiksujen puolelle.
En tosi opiskellut asiattomia asioita.
Edelleen elän oman ammattini nyky-ajassa.
Saanen siis, myöskin perho-kalastajana jatkaa vehkeitteni näpläilyä?
H.- Asunut-puistolassa
Ammattiisi kuuluu siis ralli-ajojen katselu ja seisoskelu Malmin lentokentän laidalla jossa ihailet ylös nousevia ja alas laskeutuvia pien-koneita?
Keväisin ja kesäisin saatat nähdä jopa lasku-varjo hyppyjä. Asunut-puistolassa kirjoitti:
Ammattiisi kuuluu siis ralli-ajojen katselu ja seisoskelu Malmin lentokentän laidalla jossa ihailet ylös nousevia ja alas laskeutuvia pien-koneita?
Keväisin ja kesäisin saatat nähdä jopa lasku-varjo hyppyjä.Ja näpläilee vehkeitään ...
Tellukka kirjoitti:
Ja näpläilee vehkeitään ...
"Tellukka"
Kukas se lauloikaan laulun Perhonen? :)
Mukava tarina laulussa, eiköstä vain?
Sinussa taitaa olla tippa huumoria.
Noh, tarkoituskin oli.
-
https://www.youtube.com/watch?v=MdIrONeO2PI
H.
Elämän ääniä, niitä kuuluu korviini.
Joskus liikaakin, silloin mietin, mitä jos ne loppuisivat.
Istuisin yksin hiljaisuudessa, kukaan ei puhuisi, ei kuuntelisi tai vastaisi.
Varmasti silloin kaipaan näitä elämään kuuluvia ääniä.Noinhan se voisi tietty myös olla.
Hiljaisuuteen kaipaan kun on liian paljon elämän ääniä, mutta hiljaista tulee se sitten olemaan haudassakin. Sinne ei kuulu edes kurkiauran huudot.Paloma.se.co kirjoitti:
Noinhan se voisi tietty myös olla.
Hiljaisuuteen kaipaan kun on liian paljon elämän ääniä, mutta hiljaista tulee se sitten olemaan haudassakin. Sinne ei kuulu edes kurkiauran huudot.Haudassa ei kaipaa mitään, ei elämän ääniäkään.
Kyllä on eläessään niistä nautittava tai kärsittävä.
- becelli
Höpötän vielä vähän ennen kuin lähden "Honkkariin" nauloja hakemahan.
Pukkasi nimittäin herpes huuleen. Kevätaurinko vai se, että sain ex-duunista sähköpostia ja sen aikainen härdelli tuli mieleeni. Noh, eläkkeellä olen ollut vasta vajaa 10 kk.
Odottelen, että ne vanhat Nokiat tulevat uudistuneena. Siellä oli niin ihania värejä.
Eilen oli ihan hirveä tuuli, meinasi tuulenpuusta paiskata lepikkoon pyörineen päivineen. Tänään paistaa aurinko.
Naapuriin muuttaa huomenna joku "ulkomaalainen", huoltomies kertoi. Saas nähdä pääsenkö guuud moooningia sanomaan vai mitä, en kysy mistä kaukaa vieras muuttanee.- becelli
En siis kysynyt, mutta saatan kysyä.
- Sopu-kunniaan
Riippuen vieraan väristä voit toki kysyä, onko hän työskennellyt lakritsitehtaalla vai ehkä toisen tehtaan suklaa osastolla.
Jos on valkoinen, kysy tuliko Mustanmeren vai Välimeren ylitse ja millainen vene oli ja oliko sääolosuhteet ihan kivat?
Sitten kun tutustutte, voit kysyä, lukeeko palkkanauhassa Kela maksajana. - becelli
No niin. Honkkarissa käyty. Ostin naulojen lisäksi ilmastointiteippiä ja pari mustekalaa.
Sillä aikaa oli naapurin oveen ilmestynyt nimi. Ähvällä alkaa. Googlasin ja alkujuuret johtavat Ranskaan. Mutta mutta, luulen, että idästä lienee. Ei siis ruotsalainen paluumuuttaja. Toivottavasti jos on idästä, niin Eestistä eikä kauempaa.
Nyt kun ihanat muistoni Karibian risteilyltä alkavat jäämään pois unistani, onnellisuus tasaantuu ja arki alkaa juoksemaan omaa rataansa huomaa olevansa joskus myös surullinen ja jopa ulkopuolinen "kotonaan".
Vieraskoreus on jo poistunut ja kiukuttelu iskee itseeni ja Petzeen sekä hänen jälkikasvuunsa.
P:n poika ei tykkää jos astun hänen reviirilleen, huomautan jostain mitä hän on luvannut tehdä eikä kuten hänen tapansa on, tee lupaamaansa. Tytär on tosi ikävässä elämäntilanteessaan, nostaa nenun ja poistuu provosoivasti luotamme jos sanon yhdenkin väärän sanan. Tytär on laihtunut, tressaantunut ja katkera. Hänen miehensä jätti hänet, meni naimisiin ja teki lapsen uuden vaimonsa kanssa. Yritän ymmärtää, mutta kun en pysty, surussa rypeminen ärsyttää.
Isä tietty yrittää puolustaa lapsiaan, vaikka pitää myös minunkin puolianikin.
Tämä lie tuttua uusioperheissä. Vai onko?
Pyrinkin siihen, että ns. "isän elämän kumppanina" olen mahdollisimman neutraali (etäinen) jälkikasvun kanssa niin Suomessa kuin täälläkin.
Tähän ratkaisuun tulin jo kun tapasimme kohta 11-vuotta sitten. "Äitipuolta" minusta ei koskaan tule, ystävä en myöskään ole, sillä ystävän pitää pystyä sanomaan mielipiteensä siten, että vastapuoli ei vedä heti herneitä nenää.
Miksiköhän itseni luokittelisin näissä omituisissa kuviossa?
Toisaalta minua hämmentää myös saamani kohtelu Petzen Suomessa olevan ex-vaimon suvun osalta. Olen outo lintu. Itsevarma, sanavalmis ja suora. Henkisesti sivistynyt vai kuinka se nyt menikään 😁
Tuolla toisessa ketjussa kehuin itseäni, joten taidan olla myös ärsyttävä sanomisilläni, ulkoiselta olemukseltani ja maneereiltani, mutta niitä nyt on vaikea enää alkaa muuttamaan.
Tällaista täältä pääsiäisen lähestyessä. Normi arki on painanut jalkani tiukasti maankamaralle.
Aurinko paistaa, pilvisyyttä on runsaasti ja tuuli on viileää.- UusioElonMuutos
Petzun lapset ovat järkyttyneitä ja kauhuissaan koska olet huutanut öisin jo 11 vuotta.
Järkyttyy sitä vähemmästäkin.
Ohjaa heidät terapiaan. Ja muuta takaisin Kainuuseen huutamaan. Korpi kestää ja ottaa vastaan pahimmatkin ölähdykset. UusioElonMuutos kirjoitti:
Petzun lapset ovat järkyttyneitä ja kauhuissaan koska olet huutanut öisin jo 11 vuotta.
Järkyttyy sitä vähemmästäkin.
Ohjaa heidät terapiaan. Ja muuta takaisin Kainuuseen huutamaan. Korpi kestää ja ottaa vastaan pahimmatkin ölähdykset.Kiitos neuvoista. Uskon kuitenkin, että 54- ja 56-vuotiaat ovat jo itseohjautuvia lapsosia😄.
Tellukka kirjoitti:
Jatka vain olemaan oma itsesi.
Niitten oma ongelma, jos ottavat nokkiinsa.Näin se otettava 😊
Minä olen yrittänyt olla vähän niinkuin katveessa Legolassin ja Pojan välisissä suhteissa. He tapaavat pikaisesti kerran viikossa ja minä pikemmin yllytän yhteydenpitoon, joka muuten on vain jos on jotain asiaa-periaatteella. Poika on introvertti ja kontaktit ulospäin hyvin vaikeita. Mitään varsinaista kitkaa ei ole koskaan ollutkaan, mutta en ole hänelle oikeestaan mitään muuta kuin isän uusi kaveri, jossain hänen tietoisuutensa periferiassa. Äitipuoleksi en ole koskaan pyrkinyt, ystäviäkään ei varsinaisesti olla, vaikka minä kyllä aina kutsun häntä meille ja haluaisin mielelläni tuoda hänet oman perheeni sosiaaliaseen verkostoon, mutta ei sitä voi pakottaa jos toisella ei ole kiinnostusta.
Minun poikani ja Legolassi tulevat hyvin juttuun ja se olikin juuri hän joka ehdotti että poikani muuttaisi opiskeluajaksi meille asumaan. Jos Legolassin poika on epäsosiaalinen niin minun poikani on täysin päinvastoin: näkyy ja kuuluu ja ottaa tilaa ja rasittaa joskus pelkällä läsnäolollaan, mutta toisaalta kultainen ja hyväsydäminen ja jos soskus saamme hänet meiltä muualle asumaan, tulemme kaipaamaan häntä. Legolassikin :) :) :)
Pahempiakin ongelmia voisi olla näiden aikuisten lasten ja uusien partnereiden kanssa ja onhan siinä aina sovittelemista ja minä suosittelen diplomatiaa ja partnerin saa antaa hoitaa nämä suhteet omiin lapsiinsa ellei hän erityisesti pyydä että jeesataan.
- Melläonrauhaisaa
Hei aloittaja,missä ihmeen kommuunissa sinä asut. On meilläkin televisioita,joista ei toki tule katsottavaa,kuin pari-3 tuntia max/vrk.On meillä pädit, älykännykät,läppärit,pesukoneet ja mikrot ihan yhtä tarpeelliset kuin tavallinen hammasharja,mutta ei niitä koko ajan käytetä,vaan tarvittaessa.Mikä ihme teillä vilkkuu ja ääntelee.meillä pesukoneet ja mikro vain tarvittaessa.Ja valot,aina hämäränä päivänä ovat kauniit tunnelmavalt päällä tilassa missä ollaan,ei muualla.Kuka hämärässä mörröttäisi koko päivän.Ulkonakin kuuluu jo linnun laulu.
Istuimme väen kaa brunssilla keittiössä pitkään. Saivat kaurapuuroa, appelsiinimehua, mansikoita, paahtoleipää ja leivänpäällisiä: kahta sorttia salamia, kylmäsavustettua kinkkua, paria sorttia juustoja, omenavoita, porkkanatikkuja ja puutarhatomaatteja. Kahvia.
Ja saarnan.
Kännyt pois ruokapöydästä. Annetaan toisen sanoa valmiiksi. Ei aina keskeytetä. Vinkaisuohjelmat pois laitteista. Ei yritetä puhua kilpaa toisten kaa. Yksi ääntäpäästävä laite kerrallaan toiminnassa. TVn ei tarvi olla päällä koko aikaa jos sitä ei katsella.
Tiskikoneen ääni ei silleen häiritse; se vain tekee sitä omaa juttuaan eikä vaadi minulta mitään. Mikron ei tarvis piippaa niin monta kertaa, uskon vähemmälläkin.
Nyt otan paussin.
- iloistapääsiäistä
Olis se kivaa kun juteltas joka paikassa, bussissakin avoimesti ja naurettas. Kuka käskee olla hiljaa, onko se jäänne jostain menneisyydestä, tai trauma?
Puheen solinaa ja ja iloa, sitä minä kaipaan tässä maassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216030- 292120
- 1771952
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101123Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997- 73987
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24902Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42897Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12765