Uudelleennimeäminen

how?

Muistaakseni oli olemassa joku ohjelma jolla on voinut uudelleennimetä kuvat päivämäärän mukaan (milloin kuva oli otettu)

15

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittäisi

      "ohjelma jolla on voinut uudelleennimetä kuvat päivämäärän mukaan "

      :) Pieni skriptin pätkä. Pitäisi vain osata bash-ohjelmointi tai perlillä tuo varmasti kävisi jo helposti.
      Amatööri osaa itsekin nimetä nuo ihan manuaalisesti.

      • trollille

        1. Jos et tiedä vastausta älä vasta

        2. Valokuvan tiedot, kuten valotusaika, zoom, valokuvaushetki, jne.. ovat kuvan headereissä, eikä nämä tiedot saa esiin ilman erikoisohjelmia, kuvan luontipäivämäärällä joka näkyy ls komennolla ei ole mitään tekemistä edellä mainittujen tietojen kanssa.

        3. Ainoastaan idiootti alkaa nimeämään tiedostot käsiin, jos siihen on olemassa työkalu


      • Jooo....
        trollille kirjoitti:

        1. Jos et tiedä vastausta älä vasta

        2. Valokuvan tiedot, kuten valotusaika, zoom, valokuvaushetki, jne.. ovat kuvan headereissä, eikä nämä tiedot saa esiin ilman erikoisohjelmia, kuvan luontipäivämäärällä joka näkyy ls komennolla ei ole mitään tekemistä edellä mainittujen tietojen kanssa.

        3. Ainoastaan idiootti alkaa nimeämään tiedostot käsiin, jos siihen on olemassa työkalu

        Jos ei vastaus miellytä... Ei tarvitse kommentoida.


      • olet oikeassa
        Jooo.... kirjoitti:

        Jos ei vastaus miellytä... Ei tarvitse kommentoida.

        Tuon kaltaiset trollit, jotka ovat verrattavissa "Vaihda Windowsiin, Linux on vain hurulle" ei kannata vaivautua kommentoimaan.


      • Sorry_
        olet oikeassa kirjoitti:

        Tuon kaltaiset trollit, jotka ovat verrattavissa "Vaihda Windowsiin, Linux on vain hurulle" ei kannata vaivautua kommentoimaan.

        "2. Valokuvan tiedot, kuten valotusaika, zoom, valokuvaushetki, jne.. ovat kuvan headereissä, eikä nämä tiedot saa esiin ilman erikoisohjelmia"

        Nyt puhut hieman liioiteltua totuutta. Eivät kuuli exif-headereihin valotusjat, zoomit tms.
        ja nuokin muutamat tiedot riippuvat kovasti raudasta - jos siitäkään.


      • sama mieltä
        Sorry_ kirjoitti:

        "2. Valokuvan tiedot, kuten valotusaika, zoom, valokuvaushetki, jne.. ovat kuvan headereissä, eikä nämä tiedot saa esiin ilman erikoisohjelmia"

        Nyt puhut hieman liioiteltua totuutta. Eivät kuuli exif-headereihin valotusjat, zoomit tms.
        ja nuokin muutamat tiedot riippuvat kovasti raudasta - jos siitäkään.

        Olet oikeassa, ne riippuvat paistinpannusta, mitä pitempi kahva setä parempi rauta. Ei ne mitenkään voi olla siinä, kun ne haetaan netistä, kun jpeg standardi lisenssisyiden takia suljettu, ja puskussa on lommo jos sitäkään.

        Mutta kannattaa syödä enemmän porkkanoita, niissä on paljon rautaa.


      • Puhu, mitä puhut
        sama mieltä kirjoitti:

        Olet oikeassa, ne riippuvat paistinpannusta, mitä pitempi kahva setä parempi rauta. Ei ne mitenkään voi olla siinä, kun ne haetaan netistä, kun jpeg standardi lisenssisyiden takia suljettu, ja puskussa on lommo jos sitäkään.

        Mutta kannattaa syödä enemmän porkkanoita, niissä on paljon rautaa.

        Puhut, mitä olet syönyt.
        JPEG on pakattu kuvaformaatti. Siinäkin on tarkkaan määritellyt headerit.
        Kuvaformaatteja on varmasti satoja. Niiden headereissä on erilaista kuvaan kuuluvaa infoa.
        Toistaiseksi ei kuitenkaan mihinkään yleiseen kuvaformaattiin liity yllämainittuja tietoja käytetyistä laitteista, zoomeista tai valotusajoista.


      • guugle
        Puhu, mitä puhut kirjoitti:

        Puhut, mitä olet syönyt.
        JPEG on pakattu kuvaformaatti. Siinäkin on tarkkaan määritellyt headerit.
        Kuvaformaatteja on varmasti satoja. Niiden headereissä on erilaista kuvaan kuuluvaa infoa.
        Toistaiseksi ei kuitenkaan mihinkään yleiseen kuvaformaattiin liity yllämainittuja tietoja käytetyistä laitteista, zoomeista tai valotusajoista.

        Täällä ihan jpg kuvasta löytyvät seuraavat tiedot, kuten: millä kameralla kuva on otettu, suljin aika, aukkokoko, suurin aukko, valotuspoikkeama, valotus, valotusindeksi, polttoväli, etäisyys, kenno, valonlähde, oliko salama päällä, mittaus, kirkkaus, ISO-nopeus, GPS-leveys ja pituusasteet, GPS-korkeus, jne..

        Kaikki tämä on tallennettu suoran jpg formaattiin, samalla tavalla kuin ID-tagit tallennetaan mp3 tiedostoon.

        Joten se siitä sun tietämyksestä.


      • guugle
        guugle kirjoitti:

        Täällä ihan jpg kuvasta löytyvät seuraavat tiedot, kuten: millä kameralla kuva on otettu, suljin aika, aukkokoko, suurin aukko, valotuspoikkeama, valotus, valotusindeksi, polttoväli, etäisyys, kenno, valonlähde, oliko salama päällä, mittaus, kirkkaus, ISO-nopeus, GPS-leveys ja pituusasteet, GPS-korkeus, jne..

        Kaikki tämä on tallennettu suoran jpg formaattiin, samalla tavalla kuin ID-tagit tallennetaan mp3 tiedostoon.

        Joten se siitä sun tietämyksestä.

        http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/


      • Jotakin...
        guugle kirjoitti:

        Täällä ihan jpg kuvasta löytyvät seuraavat tiedot, kuten: millä kameralla kuva on otettu, suljin aika, aukkokoko, suurin aukko, valotuspoikkeama, valotus, valotusindeksi, polttoväli, etäisyys, kenno, valonlähde, oliko salama päällä, mittaus, kirkkaus, ISO-nopeus, GPS-leveys ja pituusasteet, GPS-korkeus, jne..

        Kaikki tämä on tallennettu suoran jpg formaattiin, samalla tavalla kuin ID-tagit tallennetaan mp3 tiedostoon.

        Joten se siitä sun tietämyksestä.

        "Täällä ihan jpg kuvasta löytyvät seuraavat tiedot, "

        Ensiksikin aluksi puhuttiin yleensä kuvasta napattavissaolevasta tiedosta. Eikä edes jpg:tä erikseen mainittu. Kuvatiedostojahan on lukuisia. Jpg-kuvaan voidaan tallentaan yhtä sun toista, kun kamera tai muu sen siihen kuvaan tallentaa.
        Alkuperäisessä viestissä ei edes erikseen mainittu sitä, että kuvat on edes kameralla kuvattuja.
        Siis noita tietoja saa mm. _jpg-formaattiin_, ja esim. gthumb näyttää jpg-kuvista noita tietoja.


    • Zaphood

      kuvaruutukaappaus :)

      [zaphod@milliways ~]$ ls
      fractal.jpg
      [zaphod@milliways ~]$ rename .jpg _20050129.jpg *.jpg
      [zaphod@milliways ~]$ ls
      fractal_20050129.jpg

      • Zaphood

        find ./ -type f -name "*.jpg" -exec rename .jpg _20050129.jpg {} \;


        öööh... tääkään ei vielä käy alkuperäistä datea ... :) joku varmaan jatkaa ja kertoo miten oikeasti pitää tehdä :)


      • Zaphood
        Zaphood kirjoitti:

        find ./ -type f -name "*.jpg" -exec rename .jpg _20050129.jpg {} \;


        öööh... tääkään ei vielä käy alkuperäistä datea ... :) joku varmaan jatkaa ja kertoo miten oikeasti pitää tehdä :)

        että ei pysy ajatus koossa ollenkaan :*)

        skripua yritin, ajatus selvinnee, ei kuitenkaan toimi :D

        #!/bin/bash
        for nimi in `ls -1 *.jpg`
        do
        FILEDATE= `find $nimi -printf "%TY%Tm%Td"`
        mv -f $nimi $FILEDATE_$nimi
        done


        ja kovasti yrittäisi tehdä siten että ottaisi päiväyksen tiedostosta, heittäisi sen nimen alkuun ja lopulta olis jotain 20030101_fractal.jpg :)


      • Zaphood kirjoitti:

        että ei pysy ajatus koossa ollenkaan :*)

        skripua yritin, ajatus selvinnee, ei kuitenkaan toimi :D

        #!/bin/bash
        for nimi in `ls -1 *.jpg`
        do
        FILEDATE= `find $nimi -printf "%TY%Tm%Td"`
        mv -f $nimi $FILEDATE_$nimi
        done


        ja kovasti yrittäisi tehdä siten että ottaisi päiväyksen tiedostosta, heittäisi sen nimen alkuun ja lopulta olis jotain 20030101_fractal.jpg :)

        Shelli tulkitsee lausekkeen $FILEDATE_$nimi siten, että laitetaan muuttujat FILEDATE_ ja nimi yhteen. Aiemmalla rivillähän asetat muuttujan FILEDATE. Alaviiva on sallittu muuttujien nimissä. "${FILEDATE}_$nimi" voisi kenties toimia paremmin.

        Lisäksi for nimi in `ls -1 *.jpg` on hieman turhaa, kun voi sanoa for nimi in *.jpg (tuo toimii olettaen tietysti, että tiedostojen nimissä ei ole välilyöntejä).


    • krename

      KDE:lle löytyy tällänen http://www.krename.net/

      Toi olisi myös yksi vaihtoehto, osaa kanssa kaivaa exif datasta tietoa mitä käyttää uudelleen nimeämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe