Vanha radio

Epätietoinennn

Sain lahjaksi vanhan HIFI-radion, mutta huomasin, että FM:lla se rajoittuu 85.85 - 103.90 alueeseen, mutta suomessahan FM on jopa 108 asti. Mitä ihmettä?

18

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulastori

      Eikös se ollut ennen Suomessa 104 asti, ja ulukomailla 108, sitten on täälläkin lipsuttu ylöspäin.

    • Epätietoinennn
    • mehnakkipiiarakkaanada

      Osaako se ryömiä ? siis rouming ?

    • eikösvaan

      Jos siinä on kapasitanssidiodiviritys, täytynee säätöjännitettä nostaa.

      • Epätietoinennn

      • harhaan.johtaja
        Epätietoinennn kirjoitti:

        Löytyykö jostain tarkempia ohjeita, miten tuon saa säädeltyä kohdalleen?
        Koska speksien mukaan sen pitäisi olla 87.5-108 ja netistä löytyy jopa radion huoltomanuaalit: https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/st450.shtml

        Jaa se olikin viritin, kuvittelin jotain putkiradiota.


      • 3namatööri
        Epätietoinennn kirjoitti:

        Löytyykö jostain tarkempia ohjeita, miten tuon saa säädeltyä kohdalleen?
        Koska speksien mukaan sen pitäisi olla 87.5-108 ja netistä löytyy jopa radion huoltomanuaalit: https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/st450.shtml

        Avaa radio ja seuraa sitä viritin tappia sisäänpäin.
        Sisuksissa löytyy ylivirittimen estotappi. Katkaise se mutta varo sen jälkeen menemästä yli 108 MHz.


      • naru-niilo
        Epätietoinennn kirjoitti:

        Löytyykö jostain tarkempia ohjeita, miten tuon saa säädeltyä kohdalleen?
        Koska speksien mukaan sen pitäisi olla 87.5-108 ja netistä löytyy jopa radion huoltomanuaalit: https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/st450.shtml

        Huoltomanuaalissa sivulla 1 on kuva viritysnarusta.
        www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Marantz-ST-450-L-Service-Manual.pdf
        Virittimen akselin asento varmaan ajautunut ajan myötä epäsynkkaan rajoitintappien suhteen. Kansi auki ja katso kuinka naru liikkuu ja miten rajoitintapit pysäyttävät liikkeen.
        Löysää vähän narua ja pyöritä virittimen akselia 108MHz:iin.


      • käämi
        naru-niilo kirjoitti:

        Huoltomanuaalissa sivulla 1 on kuva viritysnarusta.
        www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Marantz-ST-450-L-Service-Manual.pdf
        Virittimen akselin asento varmaan ajautunut ajan myötä epäsynkkaan rajoitintappien suhteen. Kansi auki ja katso kuinka naru liikkuu ja miten rajoitintapit pysäyttävät liikkeen.
        Löysää vähän narua ja pyöritä virittimen akselia 108MHz:iin.

        Ei siinä säätöpyörässä varmaan mitään rajoitinta ole, eli kyllä se säätökonkka kiertyy täydet alueet. Ilmeisesti taajuusnäyttö on vaan ryöminyt vähän pieleen, siinä kyllä näkyy olevan säätötrimmerit jolla virheen voi korjata. Etsii vaan taajuusalueen loppupäästä jonkun tunnetun radioaseman jonka taajuus on tiedossa, sitten vaan pyörittelee trimmerista oikean lukeman tauluun.


      • Epätietoinennn
        käämi kirjoitti:

        Ei siinä säätöpyörässä varmaan mitään rajoitinta ole, eli kyllä se säätökonkka kiertyy täydet alueet. Ilmeisesti taajuusnäyttö on vaan ryöminyt vähän pieleen, siinä kyllä näkyy olevan säätötrimmerit jolla virheen voi korjata. Etsii vaan taajuusalueen loppupäästä jonkun tunnetun radioaseman jonka taajuus on tiedossa, sitten vaan pyörittelee trimmerista oikean lukeman tauluun.

        Ei ole ryöminyt, näyttö näyttää taajuudet täysin oikein ja loppupään radioasemat puuttuvat.

        Ja säätöpyörällä ei ole alkua eikä loppua, se pyöri loputtomiin molempiin suuntiin, ainoastaan kun se saavuttaa 85.85 - 103.90 ääripäät, niin sen jälkeen taajuudet eivät enää kasva/pienenee.


    • xscddfvb

      Radio on tuotu Pohjois-Koreasta, ja siksi taajuuksia rajoitettu, onko sen merkki "Suuren isän ääni" ?

    • Tuo 85.85 kuullostaa oudolta alarajataajuudelta FM - radiolle, jolla sen pitäisi olla 87.50. Tuossa on siis sekä ylä- että alarajataajuudet liikkuneet alaspäin ja säätöalue kaventunut. Ihan kuin siellä olisi ylimääräistä kapasitanssia napsahtanut oskillaattorin piiriin mukaan. Se rajoittaisi säätöaluetta ja pudottaisi alarajataajuutta.

      Sivun 23 kytkiksen mukaan oskillaattorilla (Q104) on taajuuden asettelua varten trimmeri C116 (10 pF, ehkä merkintä FTZ piirilevyllä P100). Sitä voisi yrittää säätää kohdalleen, jos syystä tai toisesta se ei ole oikein asetettu. Sillä saattaisi saada alarajan paikalleen ja ainakin lisää hyödyllistä säätöaluetta yläpäähän kun koko alue siirtyisi pari MHz ylöspäin.

      Toinen mahdollinen vikaantumisen kohta on kapasitanssidiodi Q105 ja sille tuleva jännite, Jos jännitettä syöttävä piiri ei toimi oikein niin sitten taajuuden säätöalue leikkaantuu vaikka trimmeriä kuinka kääntelisi. Liian matala säätöjännite siirtäisi taajuutta alaspäin ja rajoittaisi maksimitaajuutta (kapasitanssidiodilla pienin kapasitanssi eli suurin taajuus kun suurin jännite). Kytkiksessä on merkitty näkyviin piirien nastoissa vallitsevat jännitteet, joita voisi tarkistaa. Kahden vierekkäisen nastan oikosulkeminen yleismittarin mittapäällä voi tuhota piirin.

    • Virittynyt-Ville

      Varmaan muutama lyyttikin kuivunut ajan saatossa.
      Löytääkö kukaan tarkkasilmäinen onko sellaisia, jotka vaikuttavat virittimen/näytön taajuuteen.
      Onko itse virittimen taajuus pielessä vai taajuusnäyttö?
      Tarkista jollain tunnetulla kanavalla/taajuudella lähellä tuota 104 MHz.

    • Heitämäkeen

      Jos vehje on Pohjois Koreasta, niin millään spekseillä ei ole mitään hevon vi*un merkitystä. Tuollainen toosa ei kelpaa edes jollan ankkuriksikaan. Eikä niillä puuttuvilla taajuuksillakaan ole Suomessa mitään kuultavaa. Silmänlumeeksi vaan laitettu numeroita perään.

      • viisas-uuno

        Oletko täysi uuno, se mistään Koreasta ole!


      • ÄläAnnaHuomiota
        viisas-uuno kirjoitti:

        Oletko täysi uuno, se mistään Koreasta ole!

        Ei se ole uuno vaan tikkarikseen huomiota kaipaava trolli. Tarkoituksena trollilla usein on että vastaisit sille vihaisesti. Tässä tapauksessa teit juuri niin.

        Älä anna huomiota trollille vaan ota siltä tikkari pois.


      • oletkoitse
        ÄläAnnaHuomiota kirjoitti:

        Ei se ole uuno vaan tikkarikseen huomiota kaipaava trolli. Tarkoituksena trollilla usein on että vastaisit sille vihaisesti. Tässä tapauksessa teit juuri niin.

        Älä anna huomiota trollille vaan ota siltä tikkari pois.

        Ketjussa aloittaja(?) kertoi radion tulleen Pohjois-Koreasta joten edellinen kommentoija ei liene itse trolli.
        Älä ole vainoharhainen.


    • RadionKuunteluRobotti

      Suomessa fm taajuusaluetta on kasvatettu kahdesti. Ennen vuotta 1970 ? ? ? se oli 87,5-100 MHz, sitten 87,5-104 ja uusin bandi on 97,5-108 MHz. Onkohan radio oikein vanha? Osaava radiohuolto saattaa saada asteikon levitettyä uusille herzeille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe