Ohjelmoinnin opiskelu editorilla vai idellä?

ihanbeginneri

Kannattaako ohjelmoinnin opiskelun aloittaa käyttämällä tekstieditoria vai jotain ideä? Tekstieditorissa kai kaiken joutuu muistamaan itse ja oppii, miten kaikki toimii kun taas ide kai vähentää muistettavia asioita. Toisaalta idet ovat monimutkaisempia kuin editorit, jolloin ongelmien selvittely voi olla vaikeampaa.

13

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan-yksiselitteisesti

Minulle on aina ollut paras editori se joka eniten auttaa ohjelman kirjoittamisessa. Zim työpöytä Wiki on hyvä muistilappujen tekoon. F1 näppäimellä tavoitettava ohje tai muistiinpano jo kahden kirjamen valintaan, on ""dementiasta kärsivälle"" suuri apu.

""""Kannattaako ohjelmoinnin opiskelun aloittaa käyttämällä tekstieditoria vai jotain ideä? """"
      Ehdottomasti IDEÄ.

Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

• kynä-ja-paperi

Ohjelmoinnin opiskelu kannattaa aloittaa kynällä ja paperilla ja perehtymällä opiskeltavasta kielestä saatavilla olevaan kirjallisuuteen.

• Ed.Editor

Heh, niin just, ja ensimmäinen Hello World koodata helmitaululle.

Sellainen editori kannattaa ainakin valita, joka osaa korostaa kielen syntaksin visuaalisesti, varatut sanat jne.

Yksi aika hyvä on Sublime Text, jonka saa niin Windowsille, Linuxille kuin Macillekin.

http://www.sublimetext.com/

• gdsfgdsfgfdsg

tuolla tavalla et ikinä opi ohjelmointia. ohjelmointia ei ole kukaan koskaan oppinut mitenkään muuten kuin ohjelmoimalla. siinä sun paperissas kun on se vika, että se ei anna mitään palautetta menikö homma oikein vai vituilleen.

syntaksi-korostus nyt editorissa pitää vähintään olla, itse kyllä tykkään idestä, joka avustaa koodin kirjoittamisessa, esimerkiksi javalle netbeans.
        nopeuttaa hommaa ihan pirusti verrattuna että etsisi ja kirjoittaisi kaiken itse.

• eijeijeieijeieieijejei
        gdsfgdsfgfdsg kirjoitti:

tuolla tavalla et ikinä opi ohjelmointia. ohjelmointia ei ole kukaan koskaan oppinut mitenkään muuten kuin ohjelmoimalla. siinä sun paperissas kun on se vika, että se ei anna mitään palautetta menikö homma oikein vai vituilleen.

syntaksi-korostus nyt editorissa pitää vähintään olla, itse kyllä tykkään idestä, joka avustaa koodin kirjoittamisessa, esimerkiksi javalle netbeans.
        nopeuttaa hommaa ihan pirusti verrattuna että etsisi ja kirjoittaisi kaiken itse.

NetBeans ei ole vain Javalle. NetBeans IDE tukee monta muutakin kieltä.

• munmielipide

Oman kokemuksen mukaan ide nopeuttaa työskentelyä jos kaikki toimii. Mutta jos tulee jotain outoa vastaan, kuten kehitysympäristö kaatuu, niin ongelmien debuggaamiseen kuluu tuhottomasti aikaa. Tekstieditorin kanssa on tällöin helpompaa.

• Editoreillakin pystyy tekemään vaikka mitä nykyään. Löytyy debuggaukseenkin plugari. Esim. Kate.

• ilman.muuta

Ainakin jos javasta puhutaan niin ilman muuta ide.

• aafdsfdsa

Olen käyttänyt C- ja Python-ohjelmointiin Geany-nimistä kehitysympäristöä. Se on todella kevyt ratkaisu.
      R-kielen kehitykseen olen käyttänyt RStudio-ohjelmistoa, se on tuolle kielelle paras ja helppokäyttöisin ympäristö.

• Minä-myös

Minä kirjoitan Linux Shell Bash komentoputkia *.SH päätteellä ja ilman, onglmana on vaan noiden tiedostojen suoritus oikeuksien erikseen tehtävä määrittely.

Koska sinä käytät myös tuota tosi hyvää Geany editoria, oletko ratkaisut jollakin tavalla tuon ongelman, jos viittisit pistää sen tänne näkyviin.

• aafdsfdsa
        Minä-myös kirjoitti:

Minä kirjoitan Linux Shell Bash komentoputkia *.SH päätteellä ja ilman, onglmana on vaan noiden tiedostojen suoritus oikeuksien erikseen tehtävä määrittely.

Koska sinä käytät myös tuota tosi hyvää Geany editoria, oletko ratkaisut jollakin tavalla tuon ongelman, jos viittisit pistää sen tänne näkyviin.

Jos ohjelma menee läpi käännöksestä, saan sen ajoon vain painamalla F5-näppäintä. Tämä siis toimii ainakin Python- ja C-ohjelmilla. En ole koskaan tutustunut sh-skripteihin.

• trollerson

Ehdottomasti IDE.

Pääset ajamaan ja debuggaamaan ohjelmaa yhdellä tai kahdella napin painalluksella.

IDE tarkistaa syntaksia kokoajan samalla kuin kirjoitat, joka niin ikään nopeuttaa oppimista, koska parhaimmilaan näet virheet heti eikä vasta käännön jälkeen. Toki tätä tekee myös paremmat tekstieditorit, jotka kyllä jo lähentelee IDE:ä.

IDE:issä yleensä on myös dokumentaatioon helpompi pääsy, ja koodieditori osaa ehdottaa esim. luokassa saatavilla olevia metodeita, tyyppejä, jne., mikä säästää taas aikaa joka kuluisi asian selvittämiseen muualta.

• Molempi parempi.

GNU Emacs; Java NetBeans; Java Eclipse ovat kaikki olleet käyttökelpoisia.

Jopa vi ja vim ovat sentään toimineet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      28
      4088
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      46
      2125
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      47
      1335
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      83
      1194
    5. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1138
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      25
      1116
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      49
      1047
    8. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      935
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      173
      861
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      57
      845
    Aihe