Aiemmassa keskustelussa täällä nousi esiin Isämeidän ääneen lausuminen ruksalla, puolesta ja vastaan. Kysyisin nyt kaikilta kristityiltä, mitä tietoa teillä asiasta on?
Lähtisin setvimään asiaa historialliselta kannalta
1. oliko Lutherin laatimassa jumalanpalveluskaavassa isämeidän ääneenlausuminen tai mitään muuta yhteen ääneen lausumista?
2. Oliko Laestadiuksen aikaisessa jumalanpalveluksessa ääneenlausumista ja miltä osin?
3. Oliko Laestadiouksen ihannoimassa wanhassa Ruotsin jumalanpalveluskaavassa ääneenlausumista ja mitä?
4. Milloin Suomen jumalanpalveluskaavoihin tuli ääneen lausumista ja mitä?
Olen alustavasti tutkinut Lutherin messukaavaa, Deutsche Messe, sieltä en löytänyt mitään ääneen lausumista, ei edes uskontunnustusta lausuta ääneen seurakunnan puolelta, vaan se lauletaan. Sain käsityksen että kaikki seurakunnan vuorosanat tapahtuivat laulamalla, ei lausumalla.
Mitä tietoja ja muistikuvia teillä on tästä asiakokonaisuudesta? Milloin ruksalla aloitettiin lukea isämeitää yhteen ääneen ja miksi?
Yhteen ääneen lausuminen ruksalla?
45
1780
Vastaukset
Muistan kuulleeni jo -50 luvulla kun vanhemmat yhtyi rukoukseen,
Ja minusta tuntui että toiset luki kaikki rukoukset ,toiset vain Isä
meidän joka olet taivaassa .
-
Alina ja Manda oli ahkeria lukemaan.
-- Erkkarix
Historia on mielenkiintoista, eli sikäli kannatan tälläistä avausta. Se taas, että näistä kiistellään on ajan haaskausta.
Ajattelen, että Kristuksen omat ovat pelastuneita, jotka ovat päässeet laivaan. Suuri ihmis joukko on kuitenkin pelastumattomia, eli hukkuvia. Mitä apua tarjoamme hukkuville? Useita pelastusveneitä ja helikoptereita? Muutama pelastusvene? Pari kumivenettä? Yksi säälivä katse hytin ikkunasta?
Eli pointtini on, että hyviä ja mielenkiintoisia aiheita on paljon. Tärkeitä on hyvin nähän.
Aika kuluu! - sattuma12
Minulla ei ole tietoa noista historioista, mutta haluan osallistua, kun saarnaaja pyytää.
Minulla on ollut luottamus siihen saarnaajaan.
Vaikka ääneen lausumista ei olisi ikinä ollut käytössä, niin koen, että ellen osallistu, niin osoitan epäluottamusta siihen, että saarnaajan puhetta johdattaa Pyhä Henki. Kyseessä ei siis ole se, että haluan olla saarnaajalle mieliksi. (Vert. "Kaitkaa Kristuksen laumaa niin, että olette iloksi Lapin Vanhimmille.")
Eihän se minuun vaikuta, onko Jumala johdattanut Lutheria tai LLL:ää tähän tapaan heidän aikoinaan, mutta Jumala johdatti sillä hetkellä tuon saarnaajan kehottamaan noin.
Toivottavasti ymmärrätte.- nöyryyttäseon
Noin se menee, jos otetaan vain saarnaajan kautta tulevat PH:n neuvot vakavasti. Mulla on sellainen kokemus, että on omassa sydämessä olevat ja tulevat PH:n neuvot otettava vakavasti, ja tehtävä valinnat siltä pohjalta.Armo on niin suuri, että se opettaa, ei siihen ihmisten käskyt, eikä säädökset saa vaikuttaa.
Tällainen asia, kuin yhteen ääneen rukoileminen on hyvä kehoitus, jos ei sitä itse ymmärrä tehdä.
- EiJönssonikaaRukkoilu
Kammiossas hiljaisuudessa ei niikuinulkokultaiset. Ei jönssonikaan ääneenrukkoillu mutta EH ja eriseura. Pyytää ja
Minkä ikäinen olet , tunsin jo GJ:n 1953 kierroksella.
Ja EH: oli Isäni lanko mistä oikein puhut.
Minusta puhut väärin.
-
- Meripietari
Laittoivatko LLL, Raattamaa, Meri-Pietari tai Parkaheikki porukat rukoileen yhdessä äänellisesti isämeitää seuroissa? Jos ei, niin miksi ja pitäisikö meidän toimia toisin vai samoin? Millä perusteella?
- sattuma12
Kyllä vuosisadan alkupuolella oli Jellivaarassa rukoiltu oikein polvistuen. En muista lähdettä, josta sain tämän tiedon.
- Sattuma13
Muuten lausuivatkohan he uskontunnustustakaan niin, kun nyt tehdään?
- kuulinminäkin
sattuma12 kirjoitti:
Kyllä vuosisadan alkupuolella oli Jellivaarassa rukoiltu oikein polvistuen. En muista lähdettä, josta sain tämän tiedon.
Olen kuullut samaa, tosin tämän perimätiedon välittäjä ei maininnut paikkakuntaa tai valtiota.
- Linnaan
Sattuma13 kirjoitti:
Muuten lausuivatkohan he uskontunnustustakaan niin, kun nyt tehdään?
Hyvä kysymys! Ei varmaan seuroissa ole uskontunnustuksia luettu ääneen ollenkaan. Se on tapahtunut kirkossa, nyt pitäisi tietää minkä vuoden jumalanpalveluskaavaa LLL käytti, miten se siinä on ja käyttikö LLL sitä orjallisesti vai pystyikö hän joustamaan tarvittaessa ja tekikö niin?
1695 painetussa Ruotsin kirkon virsikirjassa on Ruotsalainen messu, eli jumalanpalveluskaava. Siitä sain sen käsityksen, että pappi lukee uskontunnustuksen saarnastuolista, ei seurakunta yhteen ääneen.
Katsokaa linkistä avautuvan sivun vasemmassa laidassa on sinisiä numeroita, numerojen 95 ja 96 paikkeilla uskontunnustus mainitaan sanalla "Troen"
"Sedan Epistelen/Psalmen/Evangelium/Troen och en wers til predikan."
https://sv.wikisource.org/wiki/Swenska_Mässan - koitetaanUusiksi
Linnaan kirjoitti:
Hyvä kysymys! Ei varmaan seuroissa ole uskontunnustuksia luettu ääneen ollenkaan. Se on tapahtunut kirkossa, nyt pitäisi tietää minkä vuoden jumalanpalveluskaavaa LLL käytti, miten se siinä on ja käyttikö LLL sitä orjallisesti vai pystyikö hän joustamaan tarvittaessa ja tekikö niin?
1695 painetussa Ruotsin kirkon virsikirjassa on Ruotsalainen messu, eli jumalanpalveluskaava. Siitä sain sen käsityksen, että pappi lukee uskontunnustuksen saarnastuolista, ei seurakunta yhteen ääneen.
Katsokaa linkistä avautuvan sivun vasemmassa laidassa on sinisiä numeroita, numerojen 95 ja 96 paikkeilla uskontunnustus mainitaan sanalla "Troen"
"Sedan Epistelen/Psalmen/Evangelium/Troen och en wers til predikan."
https://sv.wikisource.org/wiki/Swenska_MässanLinkki paremmin (jos onnistuu)
https://sv.wikisource.org/wiki/Swenska_Mässan
- rukoilken
Jaarituksia kaikki. . Eikö se ole kuitenkin törkeintä että sydämestään rukoilee. Itse henkilökohtausesti en ääneen rukiile koska kien sen olevan sanan helinää ja siksi rukoilen äöbånettömäst hebgessö.i. Laosuudessani ja nuoruudessa ei kyllä ääneen rukoiltu
- töpseliseinään
oletkos kynttilänvalon varassa
- KaidanTienKuIkija
http://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Kirkonsaatamattavat
XV Kirkon säätämät tavat
Kirkollisista tavoista seurakuntamme opettavat, että sellaiset tavat tulee säilyttää, joita voidaan noudattaa ilman syntiä ja jotka edistävät rauhaa ja hyvää järjestystä kirkossa. Sellaisia ovat vakiintuneet pyhäpäivät, juhlat jne.
Ihmisiä kuitenkin varoitetaan näissä asioissa rasittamasta omiatuntojaan käsityksellä, jonka mukaan sellainen kultti on välttämätön pelastuksen saavuttamiseksi.
Samoin meidän keskuudessamme muistutetaan, että ihmisten perinnäissäännökset, jotka on säädetty siinä tarkoituksessa, että sovitettaisiin Jumala, ansaittaisiin armo ja suoritettaisiin hyvitys synneistä, ovat evankeliumin ja uskonopin vastaisia. Sen tähden luostarilupaukset sekä ruokia ja paastopäiviä ym. koskevat erikoissäännökset, jotka on asetettu armon saavuttamiseksi ja syntien sovittamiseksi, ovat hyödyttömiä ja evankeliumin vastaisia.- Sikuriinikorvike
Alkuseurakunnassa jaettiin sakramentit keskenään ja tämäkin kristillinen toimitus voidaan jakaa edelleenkin ilman synninvaikutuksia. Tätäkin kristittyjen vanhaa ja hyväksi todettua Jeesuksen pyhittämää ehtoollisa tulemme noudattamaan, vaikka rietas kuiñka hampaita näyttää erisuran muodossa.
- Jeltsunjedi
Minusta olis parempi että tää yhteen ääneen lausumis kielto ulotettaisiin myös virren veisuuseen, olis parempi että sen tekis joku pätevä seurakunnan asettama henkilö soolona sieltä edestä niin ei tulis niin paljon niitä virheitä ja ei olis sitä vaaraa että jos joku laulaa vähän nuotin vierestä niin se voitaisiin tulkita jo synnilliseksi kuorolauluksi.
- Erkkarix
Todella harvoin näkee, että Paavalin ohjetta noudatettaisiin rukoilemiseen liityen. Naiset pää peitettynä ja miehet kohottavat pyhät kätensä. Eli pään peittäminen on monesti tärkeämpi, mutta Paavalin ohje miehille on varmaankin turhempi, tai ehkäpä hän tarkoittaakin 'hengellisiä käsiä' ? Kyllä! Niin sen täytyy olla. Selityksiä, joita en itsekään usko.
En käytä kirosanoja puhessani, tai muutenkaan, mutta nyt sanon, että saatanalla on pirun hauskaa.
Aika kuluu! - Erkkarix
Erkkarix kirjoitti:
Todella harvoin näkee, että Paavalin ohjetta noudatettaisiin rukoilemiseen liityen. Naiset pää peitettynä ja miehet kohottavat pyhät kätensä. Eli pään peittäminen on monesti tärkeämpi, mutta Paavalin ohje miehille on varmaankin turhempi, tai ehkäpä hän tarkoittaakin 'hengellisiä käsiä' ? Kyllä! Niin sen täytyy olla. Selityksiä, joita en itsekään usko.
En käytä kirosanoja puhessani, tai muutenkaan, mutta nyt sanon, että saatanalla on pirun hauskaa.
Aika kuluu!Tämä kommentti oli siis tähän viestiketjuun kokonaisuudessaan. Tehdään parannus ja ryhdytään kertomaan evankeliumia. Vaikka netissä?
- YksinoikeudellaKanttori
Yksin oikeudella vain kirkon koulutuksensaanut kanttori saisi vain aloittaa virret muuten rikomme lakia
- Mintutjatillit
Kristityille rukous on hengittämistä. Kristinuskon käsikirja on Raamattu. Luther eli vasta 1500 luvulla, muista viestiketjussa mainituista puhumattakaan. He olivat 1800 luvun ruotsalaiporukkaa ajalleen tyypillisine tapoineen ja tottumuksineen. Emmehän me heitä seuraa, vaan Jeesusta.
Myöskään juutalaisia tapoja ja perinnäissääntöjä meidän ei tarvitse kristittyinä noudattaa. Tämä on jo ensimmäisessä kirkollikokouksessa päätetty, ensimmäisen vuosisadan puolivälin paikkeilla.
Pilkkuja viilataan mutta kristinuskon keskeiset opinkappaleet ovat kateissa, kuten syntien sovitus kristuksen uhrilla ja lähimmäisenrakkaus. Se on kauhistuttavaa.- ihmiskunniaalas
Taitaisi olla vielä parempi, kun sanotaan virren numero vaan ja jokainen laulaa sitä sitten sydämessään.Siten ei tulisi mitään esiintymisiä puolin eikä toisin.Numerotkin olisi parempi laittaa seinälle jo ennen seurojen alkua.
Kun kerran puhdistusta tehdään tehtäneen se sitten kunnolla.
Vuosilukuja en nyt muista, mutta sen muistan, että joulun jälkeen lapista tulleet toivat tiedon yhteisestä Isä Meidän-rukouksen ääneenlausumisesta. Osa oli heti kuuliaisia ja alkoi lausua. Osan mielestä tuottiin taas jotain uutta eikä siihen vaikuttanut se, että se tuli lapista.
- rebujito
Minulla on ihan samat muistot. En muista vuosilukuja. Mutta ei se meidän paikkakunnan (silmäätekevän, edesmenneen) saarnaajan omia mielipiteitä ollut. Ja kas, kun tuo paikkakuntamme mies on maannut haudassa yli 10 vuotta, elämme vuonna 2017 aikaa, että se on 1) synti, 2) ei synti, että ei yhdessä rukoilla: Isä meidän, joka olet taivaissa. Ennen minua määräsi sen niminen, että näin menetellään (taivaaseenpääsemistä odotellessa), ja nyt menetellään määräämälläni tavalla (taivaaseenpääsemistä odotellessa). O tempora o mores.
- Repikää-siitä
En oikein ymmärrä tuota teidän yhteen ääneen lukemisen ongelmaa.
Enemmän sitä oikeastaan kuulen Esikoiset Ry seuroissa, kuin Esikoislestadiolaiset Ry seuroissa.- etteijääNojuu
teuta01 kirjoitti:
"repikää siitä"
-
Vastauksesi oli selvä , kahdella pallilla istujan.
-istu teuta varovasti saunan lauteilla tai -jakkaralla !
- SarvipääRiivaa
On teillä ongelmia,oikein tekemällä tehdään,sivuseikkoja kaikki tyynni,kyllä ennen tiedettiin,mikä on tärkeintä ja mikä ei!
- Dabaduu123
Tämä sai alkunsa, kun toiseen ketjuun tuli viesti, joka ehkä oli liian kiusallinen. Huomio kiinnitettiin tähän sivuseikkaan, joka siinä oli.
- Dabaduu1234
Tässä se kiusallinen viesti:
"Otetaanpa esimerkki:
Omistat asunto-osakeyhtiöstä osakkeen, jossa asut. Osakeyhtiössä on yhtiöjärjestys ja ehkä järjestyssäännöt.
Pidät järjestyssääntöjä aivan oikeina ja asiallisina, mutta kun yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja muutama muukin hallituksen jäsen joidenkin osakkeenomistajien lisäksi järjestävät yhteisiä pihatalkoita toisen asuntoyhtiön kanssa, niin sinä katsot, että sinun osakkeenomistajana taikka vaikkapa yhtiön luottamushenkilönä ei tarvitse noudattaa yhtiöjärjestystä eikä järjestyssääntöjä. Voit itse valita mitä niistä noudatat.
Olisiko tämä mielestäsi oikein.
Tätä samaa tapahtuu myös toisella tasolla. Raamattu kehottaa kunnioittamaan ja pitämään arvossa saarnaajia ja vanhimpia aina Lapin Vanhimpiin saakka. Monet saarnaajat sitten korostavatkin, kuinka on hyvä olla esim. Lapin Vanhimpien neuvoille kuuliainen.
Tämähän on aivan ihanaa opetusta ja näin haluammekin toimia. Siinähän lisääntyy rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne. Ainoa tilanne, jossa näin ei tule tehdä on silloin, kun omatuntomme muistuttaa, että annettu neuvo on Jumalan Sanan vastainen. Kaikissa muissa asioissa tahdomme olla kuuliaiset.
Harmittava poikkeus tästä on silloin, kun saarnaaja yhteisen rukouksen yhteydessä kehottaa meitä lausumaan Isä Meidän -rukouksen yhteen ääneen. Tämä kehotushan on saarnaajan tahto ja mehän uskomme, että Pyhä Henki ohjaa saarnaajia tehtävissään. Tälle Pyhän Hengen äänelle ei kuitenkaan tarvitse olla kuuliainen. Siihen ei tarvitse osallistua. - kotalappi
Dabaduu1234 kirjoitti:
Tässä se kiusallinen viesti:
"Otetaanpa esimerkki:
Omistat asunto-osakeyhtiöstä osakkeen, jossa asut. Osakeyhtiössä on yhtiöjärjestys ja ehkä järjestyssäännöt.
Pidät järjestyssääntöjä aivan oikeina ja asiallisina, mutta kun yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja muutama muukin hallituksen jäsen joidenkin osakkeenomistajien lisäksi järjestävät yhteisiä pihatalkoita toisen asuntoyhtiön kanssa, niin sinä katsot, että sinun osakkeenomistajana taikka vaikkapa yhtiön luottamushenkilönä ei tarvitse noudattaa yhtiöjärjestystä eikä järjestyssääntöjä. Voit itse valita mitä niistä noudatat.
Olisiko tämä mielestäsi oikein.
Tätä samaa tapahtuu myös toisella tasolla. Raamattu kehottaa kunnioittamaan ja pitämään arvossa saarnaajia ja vanhimpia aina Lapin Vanhimpiin saakka. Monet saarnaajat sitten korostavatkin, kuinka on hyvä olla esim. Lapin Vanhimpien neuvoille kuuliainen.
Tämähän on aivan ihanaa opetusta ja näin haluammekin toimia. Siinähän lisääntyy rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne. Ainoa tilanne, jossa näin ei tule tehdä on silloin, kun omatuntomme muistuttaa, että annettu neuvo on Jumalan Sanan vastainen. Kaikissa muissa asioissa tahdomme olla kuuliaiset.
Harmittava poikkeus tästä on silloin, kun saarnaaja yhteisen rukouksen yhteydessä kehottaa meitä lausumaan Isä Meidän -rukouksen yhteen ääneen. Tämä kehotushan on saarnaajan tahto ja mehän uskomme, että Pyhä Henki ohjaa saarnaajia tehtävissään. Tälle Pyhän Hengen äänelle ei kuitenkaan tarvitse olla kuuliainen. Siihen ei tarvitse osallistua.Tässä ja vihne nimimerkin kirjoittamassa viestissä jotenkin ilmenee, että yhteen ääneen lukemiselle on saatu lapin leimamerkki päälle. Koska ja missä ja miten? Peräänkuulutan sitä, onko Lapissa hyväksytty asia lopulliseen muotoon betonoitu vai onko hyväksyntä tullut sieltä (jos ja koska on tullut???) tietyn ajankohdan tarpeisiin, ehkä on joustettu jotta porukat pysyisi koossa mutta joko nyt olisi aika tutkia asiaa puolueettomasti?
Siihen koetteluun ei riitä, että nostetaan yksi asia pöydälle, vaan asioita on ruodittava laajapohjaisesti, jokaisen aktiviteetti on hyvästä.
Mitä voidaan kangistaa kaavoihin, mitä voidaan betonoida ja missä olisi joustoa? - Savisilmä
Riittäiskö se, että mietitään mitä haittaa yhteen ääneen lausumisesta voi olla?
Mielestäni ei yhtään mitään.
Sanooko Raamattu jotakin ko. aiheesta? - kanssapuheet
Savisilmä kirjoitti:
Riittäiskö se, että mietitään mitä haittaa yhteen ääneen lausumisesta voi olla?
Mielestäni ei yhtään mitään.
Sanooko Raamattu jotakin ko. aiheesta?Tämä on hyvä näkökohta. Itse lähtisin myös muista lähtökohdista, ensinnä kysymys, onko täten tuotu vierasta tulta Herran alttarille? Onko tapa omaksuttu kirkosta ja tuotu siinä mielessä että tuodaanpas nyt kirkosta asioita kristillisyyteen jotta saadaan yhdenmukaistettua kristillisyyttä kirkon kanssa?
Vai ovatko nykyajan parkaheikit, larsleevit ja juhanit tutkineet asiaa yökauden kanssapuheissa ja ulosvetäneet tämän käytännön raamatusta ulottumaan koko kristillisyyden laveuteen? kotalappi kirjoitti:
Tässä ja vihne nimimerkin kirjoittamassa viestissä jotenkin ilmenee, että yhteen ääneen lukemiselle on saatu lapin leimamerkki päälle. Koska ja missä ja miten? Peräänkuulutan sitä, onko Lapissa hyväksytty asia lopulliseen muotoon betonoitu vai onko hyväksyntä tullut sieltä (jos ja koska on tullut???) tietyn ajankohdan tarpeisiin, ehkä on joustettu jotta porukat pysyisi koossa mutta joko nyt olisi aika tutkia asiaa puolueettomasti?
Siihen koetteluun ei riitä, että nostetaan yksi asia pöydälle, vaan asioita on ruodittava laajapohjaisesti, jokaisen aktiviteetti on hyvästä.
Mitä voidaan kangistaa kaavoihin, mitä voidaan betonoida ja missä olisi joustoa?En muista vuosilukuja eikä siinä ole mitään dramatiikkaa ollut silloin. Joitakin veljiä Turusta oli ollut jouluna siellä Jellivaarassa ja he kertoivat siellä olleen sellainen tapa. Sitten he totesivat, että mekin voisimme täällä ottaa saman tavan käyttöön. Osa otti tavan ilman suurempaa meininkiä, mutta osalle paineoi entinen käytäntö niin paljon, ettei Lapin malli tullut tavaksi. Monissa yksityiskohdissa tavat ka suhtautumiset ovat vaihdelleet ei tässä kai mitään kummallista ole.
Savisilmä kirjoitti:
Riittäiskö se, että mietitään mitä haittaa yhteen ääneen lausumisesta voi olla?
Mielestäni ei yhtään mitään.
Sanooko Raamattu jotakin ko. aiheesta?Sanoo Raamatussa .. Ef. 6:18-19. ...
Rukouksessa ja Yhteisissä Rukouksissa... selitys.
-
Seurakuntakautena , kyttää paha voiko niellä jonkun
tai kyttää sitä uskovan huonoa pv, jolloin voisi hänet langettaa.
-
- puhukaasuomea
....tähän kristillisyyteen....kanssapuheet...!!?
voisitteko päivittää itsenne 2000 luvulle edes jossain asiassa.
siis kuinka typeriä termejä vailla mitään äärtä ja tarkoitusta hohoijaa. - IhanaPorukka
Miten voisi sanoa toisin kuin 'tässä kristillisyydessä,tämä kristillisyys'esim.
Olisko vaikka 'tässä porukassa,tämä porukka,joukko jne'- ettäsillätavalla
voi sanoa vaikkapa " tämä uskovien joukko.." siinä on jotain järkeä ja lookisuutta sentään.
toisaalla on sitten toinen uskovien joukko. jokainen tajuaa mitä siinä sanotaan, mutat tullainen tässä kristillisyydessä... ei tarkoit amitään eikä sitä kukaan ymmärrä paitsi tietty se sanoja itse joka on luonutkin sen m mystisen merkityksen.
ja sitten tuo kanssapuheet!!?? siinä vasta käsittämätöntä kieltä joka ei aukene edes apteekissa.
- TuttuJaTurvallinen
Miksi kaikki tuttu ja turvallinen pitää nyt poistaa tai muuttaa,kuten sana 'kristillisyys',jota kirkon papitkin käyttävät,tänään viimeksi.
- Soonpäätet
Saako lausua kahteen ääneen? Ja missä on päätetty?
- Morkkista
Jo Jeltsussakin on luettu rukous ääneen iät ajat.
Olen 60 luvulla syntynyt itsekin. Ja paljon käynyt siellä.(enää ei tarvetta)
Ja vieläkin joitakin närästää asia. (Isäni yksi niistä)
Ei kaikkeen tarvi ottaa kantaa.
Eikä noi niitten saarnamiehet SP o mikään neuvon antaja asioihin. Metsään taitaa mennä ja kovaa - jabada
Historiallisessa kontekstissa kiinnostaa, miten ääneenluku on muodostunut. Muuten pohdinta on turhaa. Ollaan lillukanvarsissa, joka ei vaikuta mihinkään eikä kenenkään autuuteen.
- Jutyg
Japadan kans samaa mieltä
- taata0077
Joko Teutallle on korvattu se rukoushuoneen rakentaminen? Kaipaan entistä teutaa Isoine KIRJAIMINEEN ja kirjoitusvihreineen! Mennyt pilalle koko mies, kun nikkinsä rekisteröi.
- 6543321
ja ne ISOT kirjaimet oli paljon nokkelampi ohittaa rullaten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733325
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681899Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311891Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161441- 281391
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja251296Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631207Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53955