Onko Weha palannut vl-porukkaan vai..

RaumanNeiti

..onko hän edelleen Luther säätiössä ?

Kaste taisi olla Weha braavuureja.

33

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Weha_oli

      tarkka oikeasta opista. Jäi sellainen mielikuva, että Weha oli ainoa oikea uskovainen, muut enemmän tai vähemmän vinksallaan.

      • eiturhaalämmitystä

        jospa taivas pienennetäänkin vain sellaiseksi avaruuskapselin kokoiseksi kun wehaa enempää ei asiakkaita tule.


    • Ei ole niin, että opetetaan monella tavalla ja kaikki pääsee taivaaseen. Ei se niin mene.

      • o_tempora_o_mores

        Sehän se ihmeellistä onkin, että Jeesuksen ollessa maan päällä, ei millään tajuttu, että ihmisiä ylipäätään voi päästä taivaaseen. Apostolitkin olettivat ilman muuta, että Valtakunta on maan päällä, jossa Jeesus ottaa kuninkuuden ja Nikodeemuskin oli menossa äitinsä kohtuun, syntyäkseen uudelleen ihmiseksi.
        Miten maanpäällinen paratiisi, mitä profeetatkin opettivat, siirrettiin taivaaseen?
        Ja nyt kaikki menee taivaaseen.


      • Oletko_sinä

        weha saanut armon palata Jumalan valtakuntaan?


    • Tottakai Jumalan valtakunta on myös maan päällä: Tästä opettaa Raamattu, selvääkin selvemmin:

      Ilm.20:4.jae:” Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen  ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he elivät ja hallitsivat (biblia) Kristuksen kanssa tuhannen vuotta”.

      =Johannes näki taivaassa siis sieluja, joiden ruumiit oli teloitettu. Uskovaisten ruumiit Jeesus on luvannut herättää vasta viimeisenä päivänä (Joh.6:40 ;11:24).Samaan aikaan herätetään myös
      epäuskoisten ruumiit (Joh.5:28-29;Ilm.1:7;Apt.24:15;Dan.12:2;Mat.16:27;12:41).
      Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt.28:18). Uskovat sielut hallitsevat taivaassa, so. Tekevät sitä, mitä Kristus tekee (Ilm.3:11;6:9-11;1.Kor.6:2-3).Sekä uskovat hallitsevat maan päällä (Room.5:17;Ilm.1:9;1.Piet.2:9)

      .- Mitä taas tulee pedon merkkiin, sitä kumartavat kaikki, joiden nimi ei ole elämän kirjassa maailman perustamisesta alkaen (Ilm.13:.
      Joskus kuviteltu merkki pedosta on ollut: sairasvakuutuskortti, pankkikortti, rannenauha ja   viimeisinä hullutuksina mikrosiru ja EU-raha. (Näin kiliastinen tuhatvuotisoppi on luonut toivottomuutta pedon merkillä.) Sanalla sanoen pedon merkki on järkeisoppi ja teko oppi. Kaikki,
      jotka asettavat järkensä röyhkeästi raamatun yläpuolelle tai luottavat omiin töihin, ottavat merkin otsaansa tai oikeaan käteensä (Kol.2:.Aivan kuten Jumalan kansa ilm.7-luvussa merkittiin sinetillä sen osoittamiseksi, että heistä oli tullut Jumalan omaisuutta, niin nämä ihmiset kuuluvat pedolle.

      • pedonmerkkikö

        Weha kumoaa tuossa omaa oppiaan siitä, että vauva olisi syntymästään saakka syntinen ja kadotettu.
        Jokaisen nimi on elämänkirjassa syntymästään asti ja vasta, kun ihminen alkaa tekemään syntiä, hänen nimensä poistetaan sieltä.
        ”Sen, joka on tehnyt syntiä minua vastaan, minä pyyhin pois kirjastani.” (2. Mooseksen kirja 32:33.
        Oliskokohan tuo pedon merkki vauvakaste, jossa vauvan otsaan piirretään risti?


      • no.mutta

        Etkö sinä weha muuttanutkaan anoppilaan Thaimaahan?


      • no.mutta kirjoitti:

        Etkö sinä weha muuttanutkaan anoppilaan Thaimaahan?

        Ei ole vielä sellainen elämäntilanne. Mahdollisesti menen kohta 1kk Thaimaahan. Oma talo pitää joka tapauksessa olla. siellä talon voi rakentaa noin 10-20 tuhatta euroa. Kyllä se mielestäni suomen ilmaston voittaa, mennen tullen.


    • "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. " (Room.5:18)

      Kohdan mukaan, kaikilla on kadotustuomio, Aadamin lankeemuksen kautta. Eli, onhan se lapsi syntinen silloin. Kasteen hetkellä siirrytään kuolemasta elämään, eli hengellisesti kuollut herää:
      "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."(Kol. 2:12).

      • tervemenoavaan

        Pakko se on sanoa vaikak ei tahtoisi että kuinka tyhmä pitää ihmisen olla että kuvittelee tuostakin ...ollen haudattuina kasteessa jne... saavansa jotain tulea vauvan kastamiselle.

        mutta mutta kun asia näyttää olevan noin niin minkäs teet!

        ei auta sanominen ei mikään näiden sokeitten kanssa.

        ehkä wehan pitää mennä sinne thaimaahan siellä riittää kastettavia vauvoja ja tuskion siellä kukaan tajuaa mitään aiheesta eli sinne vaan!


      • Wehalle_muistutus

        Weha ei ole huomannut, miten apostoli Paavali kirjoittaa uudesta luomisesta ja uudesta luontokappaleesta. Se tarkoittaa niitä, jotka ovat kuolleet syntien ja ylitsekäymisten kautta pois elävästä uskosta eli lapsen uskosta. Martti Lutherin opetusta lapsen uskosta löytyy hänen saarnoistaan Kirkkopostillasta. Siellä selviää aivan selvästi se, ette Lutherin oman opetuksen mukaisesti lapsilla on ihan oma usko, kun heidät kastetaan vastasyntyneenä. Pelkkä vanhempien usko on lapselle hyödytyn, sillä kukaan ei tule autuaaksi toisen uskolla. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia (Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen).

        Lapsenkin usko on ihan kokonaan Jumalan teko, sillä luominen ja lunastus kuuluvat yhteen jokaisen ihmislapsen syntymässä. Wehalla näyttää olevan uskon asiassa Philipp Melanchtonille tyypillisiä piirteitä ikäänkuin usko olisi Jumalan ja ihmisen yhteistyötä. Ilmeisesti Wehan oppi on melanchtonilaisen väärän hapatuksen tulosta, joka eroaa Lutherin omasta puhtaasta opetuksesta. Vaikka pieni lapsi onkin osallinen Aadamin lankeemuksesta, hän Jumalan lahjana saamallaan uskolla omistaa omalle kohdalleen Kristuksen ansion.


      • Missä tilassa ihminen on luonnostaan perisynnin tähden?
         
        Ihminen on luonnostaan perisynnin tähden Jumalan edessä kelvoton ja tuomion- ja kadotuksenalainen. Jotta hän voisi pelastua, hänen täytyy syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta.

        Ef. 2:3: Me olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin.
         
         
        Joh. 3:5-6: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        Luterilaiset tunnustuskirjat: "Kaikki ihmiset, jotka Aadamin lankeemuksen jälkeen luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Toisin sanoen he ovat äidin kohdusta asti täynnä pahaa himoa ja viettymystä. Heillä ei voi luonnostaan olla mitään todellista jumalanpelkoa, mitään todellista uskoa Jumalaan. Tämä synnynnäinen tauti on todellista syntiä ja se myös kiroaa Jumalan iankaikkisen vihan alaisuuteen kaikki ne, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen kautta synny uudestaan ylhäältä." (Augsburgin tunnustus, 2).


      • oppikeskustelun_jatkoa
        weha kirjoitti:

        Missä tilassa ihminen on luonnostaan perisynnin tähden?
         
        Ihminen on luonnostaan perisynnin tähden Jumalan edessä kelvoton ja tuomion- ja kadotuksenalainen. Jotta hän voisi pelastua, hänen täytyy syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta.

        Ef. 2:3: Me olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin.
         
         
        Joh. 3:5-6: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        Luterilaiset tunnustuskirjat: "Kaikki ihmiset, jotka Aadamin lankeemuksen jälkeen luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Toisin sanoen he ovat äidin kohdusta asti täynnä pahaa himoa ja viettymystä. Heillä ei voi luonnostaan olla mitään todellista jumalanpelkoa, mitään todellista uskoa Jumalaan. Tämä synnynnäinen tauti on todellista syntiä ja se myös kiroaa Jumalan iankaikkisen vihan alaisuuteen kaikki ne, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen kautta synny uudestaan ylhäältä." (Augsburgin tunnustus, 2).

        Huomautus Wehalle. Johanneksen evankeliumissa erityisesti vesi tarkoittaa Jumalan sanan eli elävän evankeliumin saarnaa Pyhässä Hengessä (elävän veden lähteestä). Kun epäuskoinen on uskonut evankeliumin eli saanut elävän uskon lahjan, mikään ei estä sellaista Jumalan armon saanutta saamasta vedellä kastamista (kuten Apostolien teoissa etiopialainen hoviherra).

        Tuo väite "ei mitään todellista uskoa Jumalaan" näyttää olevan ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa, jonka ilmeisesti on välittänyt Rooman 1. piispa apostoli Pietari:
        Mark. 10:
        13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia,
        14 mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
        16 Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

        Tuossa Jeesus näyttää moittivan opetuslapsia, jollaisia Weha ja Melanchtonkin ovat. Tosin tunnustuksessa sanottiin: "Heillä ei voi luonnostaan olla ... ." Kuitenkin Jeesus puhuu lapsista ihan yleisessä muodossa tuossa Markuksen kohdassa ja sanoo, että "heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle, joten Jeesuksen sanat tarkoittavat aivan selvästi sitä, että hänen opetuksensa mukaan lapsilla on oma usko ja siksi heitä ei saa estää tulemasta Jeesuksen luo. Se tarkoittaa sitä, että lapsia ei saa myöskään estää tulemasta kastettaviksi.

        Lopuksi kysyn, kastaako Weha vain sellaisia, joilla hän katsoo olevan oma usko kuten lapsillakin on. Lasten kastamista ei kuitenkaan voi jättää tekemättä juuri edellä olevien Jeesuksen sanojen vuoksi. Keskiaikainen katolinen opetus lapsista oli täyttä myrkkyä ja Jumalan sanan vastaista. Usko oli pantu penkin alle kuten Martti Luther siitä sanoi.

        Entä mitä Weha sanoo ehtoolliselle menemisestä. Varoittaako hän ehtoollisen nauttimisesta sellaista, joka ei rakasta Jeesusta eli jolla ei oleva elävää uskoa?
        Alkukristillisessä jumalanpalveluksessa varoitettiin kuten apostoli Paavali on sen kirjoittanut (1. Kor. 16:22): Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu. Maranata!* Herramme, tule!


      • keskustelujatkuu
        oppikeskustelun_jatkoa kirjoitti:

        Huomautus Wehalle. Johanneksen evankeliumissa erityisesti vesi tarkoittaa Jumalan sanan eli elävän evankeliumin saarnaa Pyhässä Hengessä (elävän veden lähteestä). Kun epäuskoinen on uskonut evankeliumin eli saanut elävän uskon lahjan, mikään ei estä sellaista Jumalan armon saanutta saamasta vedellä kastamista (kuten Apostolien teoissa etiopialainen hoviherra).

        Tuo väite "ei mitään todellista uskoa Jumalaan" näyttää olevan ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa, jonka ilmeisesti on välittänyt Rooman 1. piispa apostoli Pietari:
        Mark. 10:
        13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia,
        14 mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
        16 Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

        Tuossa Jeesus näyttää moittivan opetuslapsia, jollaisia Weha ja Melanchtonkin ovat. Tosin tunnustuksessa sanottiin: "Heillä ei voi luonnostaan olla ... ." Kuitenkin Jeesus puhuu lapsista ihan yleisessä muodossa tuossa Markuksen kohdassa ja sanoo, että "heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle, joten Jeesuksen sanat tarkoittavat aivan selvästi sitä, että hänen opetuksensa mukaan lapsilla on oma usko ja siksi heitä ei saa estää tulemasta Jeesuksen luo. Se tarkoittaa sitä, että lapsia ei saa myöskään estää tulemasta kastettaviksi.

        Lopuksi kysyn, kastaako Weha vain sellaisia, joilla hän katsoo olevan oma usko kuten lapsillakin on. Lasten kastamista ei kuitenkaan voi jättää tekemättä juuri edellä olevien Jeesuksen sanojen vuoksi. Keskiaikainen katolinen opetus lapsista oli täyttä myrkkyä ja Jumalan sanan vastaista. Usko oli pantu penkin alle kuten Martti Luther siitä sanoi.

        Entä mitä Weha sanoo ehtoolliselle menemisestä. Varoittaako hän ehtoollisen nauttimisesta sellaista, joka ei rakasta Jeesusta eli jolla ei oleva elävää uskoa?
        Alkukristillisessä jumalanpalveluksessa varoitettiin kuten apostoli Paavali on sen kirjoittanut (1. Kor. 16:22): Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu. Maranata!* Herramme, tule!

        Nimim "oppikeskustelun-jatkoa" tekee saman virheen kuin Weha, että tulkitsee Raamatun sanoja omaan oppiinsa sopivaksi, ja pätkii jakeita:
        "Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle, joten Jeesuksen sanat tarkoittavat aivan selvästi sitä, että hänen opetuksensa mukaan lapsilla on oma usko ja siksi heitä ei saa estää tulemasta Jeesuksen luo".
        Tuo kohta, mitä hän siteeraa, kuuluu: Hebr 11
        1. Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        2. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.

        6. Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. "

        Tuo kohta ei todista sitä, että vauvoilla olisi usko, sillä miten vauva toivoo mitään tai ojentautuu johonkin???
        Raamattu ei tunne vauvojen uskoa, sillä "Usko tulee kuulemisesta"!
        Tuossa sanotaan, että JUMALAN TYKÖ tulevalla täytyy olla usko, mutta koska vauvat OVAT JO Jumalan tykönä, niin eivät he tarvitse uskoa. PS 22:10
        "Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
        11. sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta."

        Vauvat ovat tukevasti Jumalan huomassa, eivätkä tarvitse siihen uskoa,: "Kuinka kukaan uskoo siihen minkä näkee."
        He ovat samassa asemassa kuin enkelit, joiden uskosta ei Raamattu myöskään puhu mitään. Siksi he eivät tarvitse myöskään kastetta.
        Toinen virhe:
        " siksi heitä ei saa estää tulemasta Jeesuksen luo. Se tarkoittaa sitä, että lapsia ei saa myöskään estää tulemasta kastettaviksi."
        EI TARKOITA!!!!
        Vauvathan eivät tule kastettavaksi vaan heidät kastetaan väkisin!!! He eivät tarvitse kastetta, koska kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.Kirkkohan nimenomaa estää opillaan vauvoja olemasta Jeesuksen tykönä ilman kastetta.
        Kirkkolaitos on opillaan sokaissut monen vilpittömän etsijän käsitykset.


    • Älä puhu valhetta VL:Ä. Olen jo paljon ottanut esim. Luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista, Lutherin omaa tekstiä Lapsen tilasta syntyessään. Samoin otin Lutherin opetuksen kristinopista, sen kolmannesta uskonkohdasta. Palautetaan hieman mieliin:

      "Meidän täytyy siis pitää lujasti kiinni siitä, että Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa millään muulla tavalla kuin sanan ja sakramenttien välityksellä. Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä." (Schmalkaldenin opin kohdat, Rippi. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html)
      "... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)

      "... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)

      "II Perisynti
      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      • perisynnitön

        Se on varmaan se perisynti,mikä Wehassa on, kun hän muuttaa jatkuvasti Jumalan Sanaa. Siellä ei tunneta mitään perisyntiä ja siksi vauvojen kastaminen on turhaa. Lapset ovat Herran lahja ja Jumala ei anna meille syntiä lahjaksi.
        Julmaa tuo Wehan oppi.


      • kysymyksena_esitetty

        Nyt täytyy kysyä, kumpaa katolilaisuutta W... ja M:n kirjoittama tunnustus haluaa osoittaa Saksan evankelisen uskon olevan: apostoli Pietarin (katolinen kirkko pitää 1. Rooman piispana) ja kirkkoisä Augustinuksen vaiko keskiajan paavien katolilaisuutta.

        Keskiajan katolinen kirkko opetti, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, vaikka lapsella ei olisikaan uskoa. Saman katolinen kirkko siirsi aikuisiin, että he saavat armon kasteen voimasta, vaikka heillä ei olisikaan uskoa, kunhan heillä ei vain ole aietta tehdä tuota pikaa syntiä.

        Yllä mainittu Markuksen kohta Jeesuksen sanoja on todennäköisesti Pietarin sanelemaa. Tutkimuksissa on todettu yhtäläisyyksiä Markuksen evankeliumin ja Apostolien tekojen Pietarin puheiden sanontojen välillä. Augustinus opetti, ettei sakramentti vanhurskaua, vaan sakramentin usko.


      • perisynnitön kirjoitti:

        Se on varmaan se perisynti,mikä Wehassa on, kun hän muuttaa jatkuvasti Jumalan Sanaa. Siellä ei tunneta mitään perisyntiä ja siksi vauvojen kastaminen on turhaa. Lapset ovat Herran lahja ja Jumala ei anna meille syntiä lahjaksi.
        Julmaa tuo Wehan oppi.

        Jos perisyntiä ei ole, miksi sitten kadotus tuli Aadamin lankeemuksesta kaikille ihmisille?

        "Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi" (Room.5:18).


    • Tottakai kasteessa tulee olla myös usko, että se vaikuttaa ja on tehoisa.

      • tehotonta

        Oh hoh!!
        Lutherhan painottaaa sitä, että "emme pane suurta painoa uskolle tai sen puutteeseen.."
        Iso Katekismus:
        "Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa. Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut. Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä. Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään,"

        Että sellaista "uskoa"!!!


      • epäilyksiä_syntynyt
        tehotonta kirjoitti:

        Oh hoh!!
        Lutherhan painottaaa sitä, että "emme pane suurta painoa uskolle tai sen puutteeseen.."
        Iso Katekismus:
        "Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa. Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut. Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä. Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään,"

        Että sellaista "uskoa"!!!

        Tuo Ison Katekismuksen kohta näyttää edustavan keskiaikaisen katolisen kirkon myrkyllistä harhaoppia. Aikuisten kohdalla on perinteisesti selvitetty rippikoulujen tapaan sitä, että mahdollisesti silloin kasteelle tuleva ja ensimmäistä ehtoollista nauttiva on ymmärtänyt sakramenttien merkityksen. Myös uskontunnustuksen rippikoululaiset lausuvat seurakunnan edessä ennen ehtoollista.

        Onkohan noita Martti Lutherin tekstejä myöhemmin muokattu paremmin sen ajan katoliselle kirkolle sopiviksi. Myös Melanchtonin kirjoittama Augsburgin tunnustus pyrki vakuuttamaan sen ajan pimeän katolisen osapuolen siitä, että evankelinen usko on oikeaa katolista uskoa. Tulee epäilys, että Lutherin muitakin tekstejä on sittemmin muokattu paremmin Augsburgin tunnustuksen kanssa yhteensopiviksi. Uskonpuhdistuksen alkuvaiheessa syntyneet Lutherin tekstit näyttävät paljon selkeämmin sen, mikä tuon ajan katolisessa opetuksessa oli pielessä.
        Onkohan särmiä myöhemmin hiottu liikaa puhtaan ja raittiin opetuksen kustannuksella kuten näyttää siltä?


    • Sekoittelet tahallasi tai ymmärtämättömyyttäsi asioita. Luther opettaa, että kaikilla on oltava oma uskonsa, että kaste on tehoisa ja vaikuttaa.

      On totta sekin, että kasteessa ei tule laittaa suurinta painoa uskolle, sillä kenenkään sydämeen emme näe, kuten Luther tuossakin opettaa. Kaste on silti oikea, vaikka joku menisikin vilpillisesti kasteelle ja jos myöhemmin saa parannuksen armon, ja siten kasteen omakseen. Ei tarvitse siis uudelleen kastaa.

      • korjataampataas

        Täh??
        "On totta sekin, että kasteessa ei tule laittaa suurinta painoa uskolle, sillä kenenkään sydämeen emme näe, "

        No miksi väitätte, että nyt vauva uskoo, kun kerran ette näe hänen sydämeensä??? Sellainen on toive-ajattelua.
        Tuo teidän vesiseremonianne, joka tehdään uskomattomalle vauvalle, on suurta teatteria!
        Raamattu ei tunne sellaista.

        Mutta mitä sinä taas sekoilet:
        "Kasteella on siten voima vaikuttaa myös usko.
        "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista ( Kol 2:12)

        Eihän tuossa sanota, että kaste vaikuttaa uskoa!!! Vain Jumala voi vaikuttaa uskon sellaisen kuulijan sydämessä, joka ottaa Sanan vastaan!!

        Käytä välillä järkeäsikin! Mutta tietysti kaste vaikuttaa teidän uskoonne veden taikavoimaan. Jumala ei siihen tarvita.


      • korjataampataas kirjoitti:

        Täh??
        "On totta sekin, että kasteessa ei tule laittaa suurinta painoa uskolle, sillä kenenkään sydämeen emme näe, "

        No miksi väitätte, että nyt vauva uskoo, kun kerran ette näe hänen sydämeensä??? Sellainen on toive-ajattelua.
        Tuo teidän vesiseremonianne, joka tehdään uskomattomalle vauvalle, on suurta teatteria!
        Raamattu ei tunne sellaista.

        Mutta mitä sinä taas sekoilet:
        "Kasteella on siten voima vaikuttaa myös usko.
        "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista ( Kol 2:12)

        Eihän tuossa sanota, että kaste vaikuttaa uskoa!!! Vain Jumala voi vaikuttaa uskon sellaisen kuulijan sydämessä, joka ottaa Sanan vastaan!!

        Käytä välillä järkeäsikin! Mutta tietysti kaste vaikuttaa teidän uskoonne veden taikavoimaan. Jumala ei siihen tarvita.

        Lapsikaste on kaikkein varmin kaste, koska vauva ei voi järkeillä ja pettää. Aikuinen voi olla hyvinkin vilpillinen tai mennä kasteelle, niin luulouskossa; niin kuin monet väärähengelliset meneekin. Koska Jumala yksin vaikuttaa uskon, on hänellä helpompi tehtävä vaikuttaa vauvaan, kuin vastaanhangoittelevaan, järkeilevään aikuiseen. Jeesus usein puhuu esim. ns. lasten evankeliumeissa, niistä pienistä lapsista, jotka hänen luokseen vietiin, että nämä uskovat.


        Luukkaan käyttämä sana "pienet lapset" on tässä mielenkiintoinen (prefos)= vauva

        Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
        16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."


    • usko ei luo kastetta, vaan Jumalan sana ja asetus luo kasteen. Kaste ei ole uskon varassa, vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa; Kasteella on siten voima vaikuttaa myös usko.

      "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."(Kol2:12).

    • Mutta mitä sinä taas sekoilet:
      "Kasteella on siten voima vaikuttaa myös usko. Eihän tuossa sanota, että kaste vaikuttaa uskoa!!! Vain Jumala voi vaikuttaa uskon sellaisen kuulijan sydämessä, joka ottaa Sanan vastaan!!

      "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista ( Kol 2:12)

      weha: Kohta sanoo seuraavat asiat: "Kasteessa synti kuoletetaan. Kasteessa hengellisesti kuollut herää ja siinä Jumala vaikuttaa uskon. Siellä missä hengellisesti kuollut herää, on myös samalla, Jumalan vaikuttama usko".

      • järjenköyhyyttäkö

        Eikö Weha tajua edes yksinkertaista asiaa? Hän inttää ja inttää samaa asiaan, vaikka tuossa kohdassakaan ei sanota, että kaste vaikuttaa uskoa.Usko tulee kuulemisesta"!!!Selityksiähän Wehalla riittää.

        Weha, mikä on sinun älykkyysosamääräsi?


    • "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista ( Kol 2:12)

      weha: Kohta sanoo seuraavat asiat: "Kasteessa synti kuoletetaan/ haudataan. Kasteessa hengellisesti kuollut herää ja siinä Jumala vaikuttaa uskon. Siellä missä hengellisesti kuollut herää, on myös samalla, Jumalan vaikuttama usko".

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Onko sama Weha ?
        On kirjoittanut Jumalan valtakunnasta?
        https://Jeesus-on-Herra.com/taivassanomat-4-2021/ "

        Ei todellakaan ole sama Weha...

        Tämä linkin kaveri sentään koettaa ymmärrettävästi perustella asiaansa.

        Weha sen sijaan jankkaa uudelleen ja uudelleen samoja raamatunkohtia, kuin opetettu papukaija, jolla ei ole omaa ymmärrystä.

        Tulkitsee/vääntää ne sitten omiin tarkoitusperiin sopiviksi.
        Jankkaa, vaikka kuinka kuinka osoitettaisiin hänen väitteensä vääräksi.

        Tuossa yllä ketjussa on pieni esimerkki Wehalta siitä , kuinka postataan omaa väitettä kerta toisensa jälkeen, kun ei asiapohjalta pysty kumoamaan toisten kommenttia. todistuskappaleita.


    • Anonyymi

      sama sävy ja kaiku askelten.

      • Anonyymi

        Huhu kertoo, että Weha olisi ottanut todesta Raamatun neuvon ja antanut kastaa itsensä!
        Siksi hän ei enää kehtaa kirjoitella tälle palstalle.
        Liian monta mielipiteenmuutosta yhdelle etsivälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      263
      6187
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      146
      3616
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2609
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2062
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1635
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1635
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1483
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1300
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      107
      1150
    Aihe